به وبلاگ روزشمار جنبش کارگری ایران خوش آمدید roozshomar2@yahoo.com

وبلاگ روزشمار کارگری بااعتقاد به مبارزات مستقل کارگران دربرابر نظام سرمایه داری ایران، تلاش داردکه استقلال عمل این مبارزات رادرتمام عرصه ها وبویژه در تنظیم اخبار مبارزات کارگران وزحمتکشان ایران وجنبش های اجتماعی ( زنان - دانشجویان وجوانان - معلمان - پرستاران - ملیت های ساکن ایران )وزندگی کودکان خیابانی کار،باارائه منابع خبر روزشمارنماید. همکاری یکایک فعالان کارگری وتشکل ها ونهادهای کارگری وارسال به موقع اخبار به " وبلاگ روز شمار کارگری ایران" مارادرپیشبرداین وظایف کمک می نماید. مسئولین وبلاگ

۱۸ بهمن ۱۳۸۷

روز شماراخبار کارگری از هفته اول اردیبهشت ماه سال 1386











هفته اول اردیبهشت ۱۳۸۶ (اوریل۲۰۰۷)
175
- تعداد 30 كارگر اخراجي زمزم كرمان به همراه خانواده هايشان جلوي در شركت تجمع كردندهيچ كدام از مسوولين براي پاسخگويي نيامدند:30 نفر از كارگران اخراجي شركت زمزم كرمان كه از 7 تا 12 سال سابقه كار دارند، به اتفاق خانواده هاي خود با تجمع در محل در ورودي كارخانه، با اعتراض به عملكرد مدير عامل اعلام كردند: صبح امروز زماني كه به محل كار خود حاضر شديم، بدون دليل و اطلاع قبلي از ورود ما جلو گيري به عمل آوردند. به گزارش ايلنا در اول اردیبهشت 1386ايران : يكي از اين كارگران گفت: زماني كه علت را جويا شديم به ما گفتند كه اول بايستي با شركت تسويه حساب كنيد و سپس با بستن قرارداد با كارفرمايخش خصوصي، در شركت مشغول به كار شويد. وي افزود: هر كدام از ما با سابقه كار 7 تا 12 سال با دريافت حقوق ثابت، حق مسكن وحق اولاد ماهانه 270 هزار تومان دريافت مي كنيم كه در صورت عقد قرارداد با كارفرماي بخش خصوصي، با اعلام مزد تعيين شده وزارت كار درسال 86 مبلغ 183 هزار تومان را دريافت خواهيم كرد و علاوه بر آن امنيت شغلي ما نيز به خطر خواهد افتاد. كارگر ديگري گفت : در طول سالهاي متمادي در شرايط سخت كار كرديم و دراين مدت دچار بيماريهايي از قبيل ديسك كمر، آرتروز ،تنگي نفس و روماتيسم شديم، آيا انصاف است كه كارفرمايمان ما را وادار به بستن قرارداد با كار فرماي بخش خصوصي كند. همسر يكي از كارگران گفت : دوسال قبل هم كارفرماي زمزم تعداد 42 نفر از كارگران را اخراج و به آنان قول داد كه بعد از گذشت يك ماه دوباره آنان رامشغول به كار كند كه كارگران به استناد گفته هاي نامبرده، به سازمان كار كرمان شكايت نكردند و به همين علت بيمه بيكاري نيز به انان تعلق نگرفت. يكي از كارگران گفت: مدير عامل زمزم علت اين امر را نبود فروش محصولات كارخانه اعلام مي‌‏كند‌‏، اگر چنين است چرا امروز كاميونهاي حمل نوشابه در داخل بارگيري و منتظر خروج و يا بيرون از كارخانه منتظر بارگيري هستند كه در اين راستا كارگران از ورود وخروج 15 كاميون حمل نوشابه جلوگيري كردند. وي افزود: روزانه 3 تا 7 كاميون حمل نوشابه كه ظرفيت 13 هزار و 200 بطري نوشابه خانواده را دارند، بارگيري و به كشور عراق صادر مي‌‏شود كه با يك حساب سرانگشتي متوجه خواهيد شد كه درآمد روزانه شركت بالغ بر 29 ميليون و 700 هزار تومان است .(فروش هر بطري نوشابه خانواده حدود 450تومان) وي ادامه داد: علاوه بر صادرات نوشابه به كشور عراق، حدود 30 كاميون نوشابه، به شهرها و استانهاي مجاور فرستاده مي‌‏شود، حال چگونه است كه مديرعامل زمزم به كارگران مي‌‏گويد فروش محصولات نداريم و آنان را وادار به بستن قرارداد اجباري با پيمانكاربخش خصوصي مي‌‏كند. اين كارگران خواستار رسيدگي به مشكلات خود از سوي مسوولين استان شده و اعلام كردند: تا زمان رسيدگي به مشكلاتمان به تجمع خود در محل كارخانه ادامه خواهيم داد. با وجودي كه در پي اخراج و تجمع 30 كارگر شركت زمزم كرمان كه از ساعت 6 صبح تا يك بعد از ظهر ادامه داشت، نه تنها مدير عامل زمزم بلكه هيچ كدام از مسوولين استاني نيز جهت پاسخگويي به اين كارگران حضور نيافتند.
176- فحاشي و ضرب وشتم شدن كارگر توسط مامور حراست شركت واحد راشدیدا"محكوم مي كنيم:
در آستانه اول ماه مه برابر با يازدهم ارديبهشت ماه روز جهاني كارگر ،كه جهانيان مقام كارگر را گرامي ميدارند و در حالي كه همه مسئولان تراز اول و همچنين اعضاي شوراي شهر ، مديريت عالي شهرداري و شركت واحد تهران و به ويژه شخص شهردار «محمد باقر قاليباف » مرتبا" از رعايت حقوق مردم و دفاع از حقوق شهروندي وكرامت انساني داد سخن مي دهند ، اما در عمل شاهد رفتارهاي مخالف اين ادعاها هستيم . به عنوان نمونه اين طرز رفتار ، به آگاهي مي رساند :
آقاي عبداله حسيني راننده زحمتكش و خوش سابقه منطقه يازده اتوبوسراني كه داراي پانزده سال سابقه كار است ، بعد از چندين بار احضار غير قانوني به حراست منطقه يازده شركت واحد با ايجاد ترس ، وحشت و تهديد به اخراج ، ايشان را در تاريخ چهار شنبه 22/1/1386 به حراست مركزي شركت واحد اعزام مي نمايند . در محل فوق مامور حراست بنام « راد » ، آقاي عبداله حسيني را مورد بازجويي غير قانوني ، تهديد ، فحاشي، هتاكي و ضرب وشتم از ناحيه صورت قرار مي دهد ، به طوري كه آقاي عبداله حسيني براي نجات خود به بيرون از اتاق مي گريزد .
سنديكاي كارگران شركت واحد به عنوان نماينده راستين و دلسوز كارگران شركت واحد اين عمل ضد انساني را شديدا" محكوم مي نمايد ، و از شوراي شهر تهران ، شهرداري و مديريت شركت واحد مي خواهد جهت جلوگيري از تكرار اين گونه رفتارهاي ناشايست و ضد انساني فورا" نسبت به تنبيه و مجازات قانوني و خلع يد مامور خاطي حراست شركت واحد سريعا"اقدامات شايسته قانوني را به عمل آورند .
در پايان به آگاهي مي رساند از طريق مراجع قضايي شكايت آقاي عبداله حسيني عليه مامور حراست در حال پيگيري است . در تاريخ 28/1/1386 توسط مقام قضايي دستورات تحقيق و رسيدگي صادر و بنابر اين دستور از طرف كلانتري 136 جهت رسيدگي به شكايت عبداله حسيني مامور پليس در تاريخ 29/1/1386 به اداره مركزي شركت واحد مراجعه نموده است و رسيدگي ادامه دارد .
سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه۱/۲/۱۳۸

177 - اخراج کارگران کرمان از کار:
به گزارش خبرگزاری کار ایان – ایلنا در تاریخ اول اردیبهشت 86، تعداد 30 نفر از كارگران اخراجي شركت زمزم كرمان كه از 7 تا 12 سال سابقه كار دارند، به اتفاق خانواده هاي خود با تجمع در محل در ورودي كارخانه، با اعتراض به عملكرد مدير عامل اعلام كردند: صبح امروز زماني كه به محل كار خود حاضر شديم، بدون دليل و اطلاع قبلي از ورود ما جلو گيري به عمل آوردند. به گزارش ايلنا : يكي از اين كارگران گفت: زماني كه علت را جويا شديم به ما گفتند كه اول بايستي با شركت تسويه حساب كنيد و سپس با بستن قرارداد با كارفرمايخش خصوصي، در شركت مشغول به كار شويد. وي افزود: هر كدام از ما با سابقه كار 7 تا 12 سال با دريافت حقوق ثابت، حق مسكن وحق اولاد ماهانه 270 هزار تومان دريافت مي كنيم كه در صورت عقد قرارداد با كارفرماي بخش خصوصي، با اعلام مزد تعيين شده وزارت كار درسال 86 مبلغ 183 هزار تومان را دريافت خواهيم كرد و علاوه بر آن امنيت شغلي ما نيز به خطر خواهد افتاد. كارگر ديگري گفت : در طول سالهاي متمادي در شرايط سخت كار كرديم و دراين مدت دچار بيماريهايي از قبيل ديسك كمر، آرتروز ،تنگي نفس و روماتيسم شديم، آيا انصاف است كه كارفرمايمان ما را وادار به بستن قرارداد با كار فرماي بخش خصوصي كند. همسر يكي از كارگران گفت : دوسال قبل هم كارفرماي زمزم تعداد 42 نفر از كارگران را اخراج و به آنان قول داد كه بعد از گذشت يك ماه دوباره آنان رامشغول به كار كند كه كارگران به استناد گفته هاي نامبرده، به سازمان كار كرمان شكايت نكردند و به همين علت بيمه بيكاري نيز به انان تعلق نگرفت. يكي از كارگران گفت: مدير عامل زمزم علت اين امر را نبود فروش محصولات كارخانه اعلام مي‌‏كند‌‏، اگر چنين است چرا امروز كاميونهاي حمل نوشابه در داخل بارگيري و منتظر خروج و يا بيرون از كارخانه منتظر بارگيري هستند كه در اين راستا كارگران از ورود وخروج 15 كاميون حمل نوشابه جلوگيري كردند. وي افزود: روزانه 3 تا 7 كاميون حمل نوشابه كه ظرفيت 13 هزار و 200 بطري نوشابه خانواده را دارند، بارگيري و به كشور عراق صادر مي‌‏شود كه با يك حساب سرانگشتي متوجه خواهيد شد كه درآمد روزانه شركت بالغ بر 29 ميليون و 700 هزار تومان است .(فروش هر بطري نوشابه خانواده حدود 450تومان) وي ادامه داد: علاوه بر صادرات نوشابه به كشور عراق، حدود 30 كاميون نوشابه، به شهرها و استانهاي مجاور فرستاده مي‌‏شود، حال چگونه است كه مديرعامل زمزم به كارگران مي‌‏گويد فروش محصولات نداريم و آنان را وادار به بستن قرارداد اجباري با پيمانكاربخش خصوصي مي‌‏كند. اين كارگران خواستار رسيدگي به مشكلات خود از سوي مسوولين استان شده و اعلام كردند: تا زمان رسيدگي به مشكلاتمان به تجمع خود در محل كارخانه ادامه خواهيم داد. با وجودي كه در پي اخراج و تجمع 30 كارگر شركت زمزم كرمان كه از ساعت 6 صبح تا يك بعد از ظهر ادامه داشت، نه تنها مدير عامل زمزم بلكه هيچ كدام از مسوولين استاني نيز جهت پاسخگويي به اين كارگران حضور نيافتند.

178- كارگران پيمانكاري هاي پالايشگاه نفت آبادان در اداره كار تجمع كردند اين كارگران، حقوق قانوني و عيدي دريافت نمي كنند :جمعي از كارگران قراردادي پالايشگاه نفت آبادان، در اعتراض به عدم دريافت حق و حقوق كامل قانوني و عيدي، در اداره كار شهرستان آبادان تجمع كردند.
نماينده محوري كارگران آبادان, در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، در اين رابطه افزود‌‏: چندين شركت پيمانكار تامين نيروي انساني كه در پالايشگاه نفت آبادان فعاليت مي كنند،حق و حقوق كامل كارگران را كه بر اساس قانون كار تعيين مي شود به كارگران قراردادي پرداخت نمي‌‏كنند. وي گفت‌‏: نه تنها كارگران قراردادي پالايشگاه نفت آبادان حقوق قانوني دريافت نمي‌‏كنند، بلكه عيدي سال 85 را نيز نتوانسته‌‏اند از كارفرما بگيرند. مصطفي نظري تصريح كرد: بيشتر اين كارگران در قسمت‌‏هاي بسيار سخت پالايشگاه به كار گمارده مي‌‏شوند و در صورت كوچكترين اعتراض به شرايط كار يا احقاق حقوق قانوني، بلافاصله از سوي كارفرمايان شركت‌‏هاي پيمانكاري اخراج مي‌‏شوند، بدون آن‌‏كه موفق به دريافت مطالبات و حق سنوات شوند.نماينده محوري كارگران آبادان تاكيد كرد‌‏: چندين بار است كه كارگران قراردادي پالايشگاه نفت آبادان در اعتراض به نگرفتن حقوق قانوني و شرايط سخت كاري، در اداره كار آبادان تجمع مي‌‏كنند، اما متاسفانه هيچگونه اقدام اساسي براي رفع مشكلات شان انجام نمي گيرد . نظري افزود‌‏: مديريت پالايشگاه نفت آبادان بايد هر چه زودتر با پايان دان به فعاليت شركت‌‏هاي پيماني تامين نيروي انساني كه حقوق قانوني كارگران زحمتكش را تضييع مي‌‏كنند، كارگران فعلي را به استخدام دايم درآورند. پايان پيام

179- وضعيت تاسف بار زندگي بازنشستگان تامين اجتماعيحقوق 153 هزار توماني جوابگوي هزينه هاي روزمره نيست :عضو هيات مديره كانون بازنشستگان و مستمري‌‏بگيران تامين‌‏اجتماعي زاهدان گفت: وضعيت معيشتي بازنشستگان و مستمري‌‏بگيران تامين‌‏اجتماعي زاهدان تاسف‌‏بار است . " گرشاسب فيروزان"، در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايلنا گفت‌‏: حقوق 153 هزار توماني جوابگوي هزينه روزمره كنوني بازنشستگان نيست. وي با اشاره به 8 هزار بازنشسته و مستمري بگير سيستان و بلوچستاني، عنوان كرد : بازنشستگان به دليل مستمري ناچيز, توان پرداخت هزينه هاي سرسام آور زندگي را ندارند و با توجه به سن بالاي اين قشر و سرپرستي خانواده هاي پر جمعيت, دچار مشكلات عديده مي شوند . وي تصريح كرد: نزديك به دو سال است كه از وعده افزايش مستمري به 200 هزار تومان گذشته و فقط به بازنشستگان كشوري و لشگري توجه شده، اما گويي بازنشستگان تامين اجتماعي فراموش شده اند.فيروزان، از مسوولين خواست تا تدبير ويژه اي در اين خصوص بينديشند و بازنشستگان تامين اجتماعي را نيز دريابند.در اين راستا، تعدادي از بازنشستگان تامين‌‏اجتماعي زاهدان نيز با طرح مشكلات، خواستار توجه ويژه دولت مهرپرور شدند.پايان پيام
180- اگر پروانه يك پيمانكار متخلف باطل مي شد، نظاره گر تضييع حقوق كارگران نبوديموزارت كار هيچ نظارتي بر عملكرد اين شركتها ندارد : قائم مقام خانه كارگر اروميه گفت‌‏: امروز با وجود شركت‌‏هاي خدماتي و پيمانكاري در كارخانجات آذربايجان غربي، حيثيت و قداست كارگران زير سوال رفته است
"علي صحرانورد", در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, ‌‏افزود‌‏: در برخي از كارخانجات، بيمارستان‌‏ها، سازمانها و ادارات دولتي و غير دولتي از يك كارگر به اندازه 3 نفر كار كشيده و حقوق‌‏هاي 138 هزار توماني پرداخت مي‌‏شود. وي گفت‌‏: كارگران روزانه در محيط‌‏هاي كار خود به اجبار 2 ساعت اضافه كاري مي‌‏كنند، اما از حقوق اضافه كاري خبري نيست و گاهي مواقع در برخي كارخانجات مشاهده مي شود كه شركت‌‏هاي پيمانكاري و خدماتي با زد و بند با برخي كارفرمايان بي مسووليت، كل حق 30 درصدي بيمه كارگر را از حقوق كارگران كسر و به حساب تامين‌‏اجتماعي ارسال مي‌‏دارند و در آخر به كارگران مي‌‏گويند قرار داد شما به پايان رسيده و چون كمتر از يكسال خدمت كرده‌‏اي، سنوات هم تعلق نمي‌‏گيرد . صحرانورد تصريح كرد‌‏: در صورت اعتراض كارگران، اين كارفرمايان مي‌‏گويند چرا در همان ابتدا قرار داد موقت و سفيد را امضا كرده ايد.وي افزود: در واقع كارگران تبديل به بردگاني شده اند كه فقط حق زندگي كردن را دارند، نه مي توانند اعتراض كنند و نه مي توانند حقوق واقعي خود را طلب كنند . وي افزود : متاسفانه اداره كار و نهادهاي كارگري نمي توانند از حق و حقوق كارگران دفاع كنند و در صورت شكايت كارگران به مراجع قانوني، با تسويه حساب مستند و مكتوب مواجه مي‌‏شوند.قائم مقام خانه كارگر اروميه تاكيد كرد‌‏: بارها از نبود نظارت دستگاه‌‏هاي متولي به خصوص ادارات كار بر نحوه عملكرد شركت‌‏هاي خدماتي و پيمانكاري مقالات و تحليل‌‏هاي تخصصي و كارشناسي ارايه شده‌‏است، اما دريغ از توجه مسوولين مربوطه.صحرانورد تاكيدكرد: چه بسا اگر پروانه يك شركت خدماتي متخلف در آذربايجان غربي ابطال مي شد، امروز نهادهاي كارگري نظاره گر تضييع حقوق كارگران توسط شركتهاي خدماتي نبودند . پايان پيام

181- كارگران "فولاد گوزين" 4 ماه حقوق و مزايا طلب دارنداين كارگران براي اعتراض به وضع موجود، روز جهاني كارگر به تهران مي آيند :كارگران سرگردان "فولاد گوزين" كه بر مطالبات معوقه آنها روز به روز افزوده‌‏تر مي شود، براي روز جهاني كارگر عازم تهران مي‌‏شوند. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا در تاریخ2 اردیبهشت 1386 ايران ،"محمدرضا جعفري"، نماينده كارگران فولاد گوزين گفت‌‏: تا اين لحظه به مطالبات معوقه حدود 20 كارگر باقيمانده اين شركت كه تا پيش از اين حقوق دي , بهمن , اسفند، عيدي، پاداش و حق بن سال 85 و بن سال 84 را دريافت نكرده بودند، حقوق فرودين سال 86 نيز اضافه شده است. وي افزود‌‏: اين كارخانه با داشتن قابليت توليد قطعات فلزي براي خودروهاي سواري، از ابتداي سال 85 تعطيل شده و تنها 20 كارگر آن كه قرارداد دايم دارند، باقيمانده‌‏اند. اين فعال كارگري گفت‌‏: كارگران باقيمانده فولاد گوزين كه حداقل سابقه فعاليت آنها 15 سال است، قصد دارند به منظور اعتراض نسبت به وضع موجود، براي شركت در راهپيمايي سراسري كارگران ايران كه در روز 11 ارديبهشت ماه برگزار مي شود، به تهران بيايند.وي علت تعطيلي اين كارخانه را اختلاف ميان سهامداران اعلام كرد و افزود‌‏: با وجود آنكه سهامداران اين موضوع را منكر مي‌‏شوند، اما تا اين لحظه كميسيون كارگري استان نتوانسته مشكل اين شركت را حل كند. پايان پيام

182- كارگران نقاش ساختماني، مجرمان اجتماعي نيستند نيروي انتظامي حق برخورد با اين كارگران را ندارد: رييس انجمن صنفي نقاشان ساختماني استان تهران گفت‌‏: نيروي انتظامي با كارگران نقاش جوياي كار كه براي به دست آوردن كار در كنار خيابان تجمع مي كنند، برخورد نامناسبي دارد، گويا كارگران اين صنف مجرمان اجتماعي هستند. "قادر بدوي"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: برخورد نيروي انتظامي با كارگران و استادكاران جمع شده در خيابان، به دليل بي توجهي مسوولان كشور در ايجاد فضاي مناسب استقرار كارگران است و اين كارگران جوياي كار، در سخت‌‏ترين شرايط و با تحمل برخوردهاي ماموران نيروي انتظامي، سالهاست تاوان ناكارآمدي متوليان را پس داده‌‏ و مي‌‏دهند. وي با اشاره به اينكه چند جايگاه ساخته شده استقرار كارگر به دليل پرت بودن محل, به هيچ عنوان كارايي لازم را نداشته و مورد استقبال كارگران ساختماني و مراجعان نيست، گفت‌‏: 50 هزار كارگر نقاش ساختماني براي كاريابي در ساعت‌‏هاي اوليه روز مجبورند در فصل سرما، با روشن كردن آتش ساعتها به دنبال صاحبان كار در كنار خيابان مانده و جوابگوي سوالات و برخوردهاي متفاوت ضابطان نيروي انتظامي نيز باشند.بدوي گفت: كارگران و استادكاران ساختماني در طول يك سال، كمتر از 5 ماه كار كرده و در فصل پاييز و زمستان با بلاتكليفي و سرگرداني در سخت‌‏ترين شرايط معيشتي به سر مي برند.پايان پيام

183- مديريت، "طيور بركت" را تعطيل و 5 مرغداري ديگر خريد 40 كارگر اين واحد در بلاتكليفي به سر مي برند: نماينده كارگران قزوين گفت‌‏: با وجود تعطيلي چند ماهه شركت طيور بركت شماره 2 , بيش از 40 كارگر با سابقه اين شركت در بلاتكليفي به سر مي‌‏برند، اين در حالي است كه مديريت در اقدامي جديد به خريد 5 مرغداري ديگر اقدام كرده است. "عيدعلي كريمي", در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود‌‏: مديريت با خريداري شركت هاي مرغ جلالي, ايران و آلمان , طباطبايي و جوجه البرز قصد دارد كارگران باقيمانده را كه داراي سابقه كاري بالاي 20 سال هستند، به اين شركت ها منتقل كند. وي با اشاره به مراجعه اعتراض آميز جمعي از كارگران اين شركت به تشكيلات كارگري استان مبني بر مشخص شدن وضعيت شغليشان، گفت‌‏: كارگران اظهار مي دارند, مديريت بدون دليل موجه به تعطيلي طيور بركت شماره 2 اقدام كرده كه خريد 5 شركت ديگر اين اقدام مديريت را نقض كرده است. پايان پيام

184- احتمال تعطيلي لامپ فارس در ماه جاري قوت گرفتآينده شغلي 100 كارگر و امنيت خانواده هاي آنان به خطر مي افتد :نماينده كارگران استان فارس، از وضعيت نامشخص و آينده مبهم كارگران لامپ فارس و احتمال تعطيلي اين واحد در ماه جاري خبر داد.به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, "علي راستگو" گفت‌‏: با وجودي كه قرار بود در سال جاري رونق از دست رفته توليد به كارخانه لامپ فارس بازگردد، اما به نظر مي رسد هيات مديره كارخانه كه در تهران مستقر است، قصد تعطيلي كارخانه لامپ فارس را دارد. وي تصريح كرد: در صورت تعطيلي و توقف اين كارخانه، آينده شغلي حداقل 100 كارگر و امنيت شغلي و اجتماعي خانواده هاي آنان به خطر خواهد افتاد. مسوول كانون شوراهاي اسلامي كار استان فارس يادآور شد: در سفر اخير رياست جمهوري به اين استان، كارگران لامپ فارس با در دست داشتن پلاكاردهايي كه بر روي آنها مشكلات خود را نوشته بودند، هيات دولت را متوجه وضعيت نامساعد خود كردند. وي تاكيد كرد‌‏: توليدات اين كارخانه زيانده نيست، اما به دليل آنچه كه بدهي انباشته گفته مي شود، كمتر نهادي حاضر به پرداخت تسهيلات اعتباري به اين واحد است. وي از وعده مساعد مسوولان استاني براي حل بحران در اين شركت خبر داد و افزود: كارگران لامپ فارس كه قبل از عيد با فروش محصولات اين كارخانه به صورت مزايده, مطالبات معوقه خود را دريافت كردند، حقوق و مزاياي 2 ماهه خود از كارفرما طلبكار هستند.پايان پيام

185- تعداد 370 تن از كارگران كشتي سازي اروندان، حقوق اسفند و عيدي 85 را نگرفته‌‏اند: نماينده كارگران كشتي سازي اروندان گفت‌‏: حدود 370 كارگر كشتي سازي اروندان خرمشهر، حقوق اسفند و عيدي سال 85 را نگرفته‌‏اند. "امين عفري", در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود‌‏: كارگران كشتي سازي اروندان حقوق خرداد, تير سال گذشته و بن سال هاي 84 و 85 را هنوز از كارفرما طلب دارند. وي گفت‌‏: مبلغ 55 ميليون تومان سرمايه گذاري صندوق قرض‌‏الحسنه كه متعلق به كارگران واحد بود و در صورت نيازمند بودن به وام، مي بايست به كارگران پرداخت مي‌‏شد، مسوولين كارخانه با كمال تاسف اين مبلغ را برداشت كرده‌‏اند. نماينده كارگران اين واحد افزود: از حدود 370 كارگر كشتي سازي اروندان، 80 كارگر قراردادي و بقيه رسمي هستند و از نظر مالي در تنگناي شديد قرار دارند.وي تاكيد كرد: تا كنون به استانداري, اداره كل كار، نمايندگان مجلس, وزارت صنايع و جاهاي ديگري نامه نوشته و مشكلات كارگران را تشريح كرده‌‏ايمف اما هيچ اقدامي صورت نگرفته است. وي تصريح كرد‌‏: كارگران كشتي سازي اروندان در شرايط جنگ تحميلي زير توپ و بمباران رژيم بعثي عراق مقاومت كرده‌‏ و در جهت خدمت به اقتصاد نظام جمهوري اسلامي، تلاش و زحمات بسياري را متحمل شده‌‏اند، به همين دليل نبايد اكنون اين كارگران را رها كرد و به مشكلات آنها بي توجه بود. عفري افزود‌‏: شركت كشتي سازي اروندان خرمشهر وابسته به سازمان گسترش نوسازي صنايع است و از مديران اين سازمان تقاضا داريم هر چه زودتر مشكلات كارگران را حل كند، تا بيش از اين دچار بلاتكليفي نباشند. پايان پيام

186- كارگران "قوه پارس" در خانه كارگر قزوين تجمع كردند70 كارگر اين شركت 10 ماه است حقوق نگرفته‌‏اند : نماينده كارگران قزوين گفت‌‏: جمعي از كارگران بلاتكليف شركت قوه پارس، با تجمع اعتراض آميز در محل خانه كارگر قزوين، خواستار روشن شدن وضعيت شغلي و رفع مشكلات حقوقي خود شدند."عيدعلي كريمي"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: 70 كارگر اين شركت كه نزديك به 10 ماه است حقوق دريافت نكرده‌‏اند، در مراجعه خود به خانه كارگراعلام داشتند كه مديريت به دنبال انحلال شركت بوده و با اين اقدام، حقوق شغلي و پرداخت بدهي يك ميليارد و 200 ميليون توماني به كارگران و بازنشستگان را زير سوال برده است. وي گفت‌‏: پيش از اين و بر اساس راي دادگستري، قرار بود كارخانه مذكور به مزايده گذاشته و مطالبات كارگران پرداخت شود . پايان پيام

187- تعداد 12 واحد توليد گچ و آهك در خاتون آباد پاكدشت تعطيل شد بيش از 500 كارگر شغل خود را از دست دادند : نايب رييس انجمن صنفي كوره پزخانه هاي خاتون آباد پاكدشت گفت‌‏: 12 واحد توليد گچ و آهك منطقه پاكدشت، به دليل ركود بازار فروش و ورشكستگي، از ابتداي سال گذشته تا كنون تعطيل شده‌‏ و بيش از 500 كارگر شغل خود را از دست داده‌‏اند. "عوض سلطاني"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: از 14 واحد توليد گچ و آهك در خاتون آباد، تنها 2 واحد توليدي فعاليت دارد و اشتغال در اين واحدها به كمتر از 30 كارگر رسيده است.قائم مقام خانه كارگر پاكدشت گفت: 120 كارگر از جمله كارگران راننده, سنگبر و عاملان فروش كه به طور غير مستقيم با اين كارخانجات در ارتباط بودند نيز شغل خود را از دست داده‌‏اند. پايان پيام

188- سياسي كردن مسائل صنفي كارگران از سوي دولت بهانه اي براي سركوب وعدم پاسخگويي به خواسته هاي كارگران :
هموطنان آزاده و آگاه
سالهاست كارگران و زحمتكشان جامعه ما در سخت ترين شرايط و در زير خط فقر زندگي ميكنند امام هيچگاه از سوي دولت پاسخي به خواسته هاي آنان داده نشده است. و همواره اين قشر زحمتكش و ستمديده در محروميت به سر برده اند. كميته دفاع از معلمين از همه مردم آگاه و آزاده ميهنمان مي خواهد روز 11 ارديبهشت مصادف با روز جهاني كارگر, جهت گراميداشت اين روز بزرگ و هم صداشدن با كارگران شريف ميهن مان در مقابل مجلس تجمع كنند. بايد فرياد هايمان را يكي كنيم تا هرچه رسا تر شود. فرياد هاي ما هرچند كه رسانيست ، بايد يكي شويم ، بايد كه دوست بداريم يارن را ، مگر كار گران ما چه مي خواهند ؟ چرا از مينيم امكانات رفاهي و معيشتي محرومند در حاليكه نظام حاكم سرمايه هاي همين كارگران و زحمتكشان را براي رسيدن به روياي هسته اي و كشور گشايي به كار مي گيرد؟در حاليكه مردم كليه هايشان را مي فروشند تا قوت لايموتي به دست آورند. بايد به رئيس جمهور گفت نياز كارگران و زحمتكشان نان است نه هسته اي، چرا دولت گوش شنوا به خواسته هاي مردم ندارد. و فكري براي وضعيت اسفبار جامعه نمي كند؟
آري ما بازهم خواسته هايمان را فرياد مي كنيم . ما خواهان عدالت و مساوات در جامعه هستيم چرا بايدنيمي از سرمايه هاي مملكت به جيب آقازاده ها بريزد و نيم ديگر در فقر دست و پا بزنند؟ چرا بايد پول ها و ثروت ايران براي حزب الله لبنان ارسال شوددر حاليكه مردم ما نيازمند ترند؟ چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است.زنده باد آزادي و عدالت مرگ بر استبداد و نابرابري انجمن اتحاد معلمين 3 اردبهشت 1386 برابر با 22 آوريل 2007
189- گردهمايي کانون استان تهران: عضو شوراي اسلامي كار شركت پاكسان گفت: به جز نمايندگان كارگري از هيچ كس توقع پاسخگويي به جامعه كارگري را نداريم. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنادر تاریخ سوم اردیبهشت ، وي كه در گردهمايي ماهيانه اعضاي شوراهاي اسلامي كار استان تهران در سالن 17 شهريور وزارت كار سخنراني مي‌‏كرد ، افزود: كارگران به حداقل مزد سال 86 معترض هستند، شكي نيست تعيين دستمزدهاي كارگران در سال گذشته و امسال غيركارشناسي بود. عضو كانون شوراهاي اسلامي كار محور جاده قديم كرج، خواستار توجه بيشتر به كارگران پيمانكاري شد و گفت‌‏: به اين كارگران حتي حداقل‌‏ها هم داده نمي‌‏شود و هيچ تشكلي نيست كه از آنان حمايت كند. اين مقام كارگري اختلاف را باعث لطمه به منافع صنفي كارگران دانست و گفت: در هفته كار و كارگر فارغ از هر نوع سليقه بايد متحد بود. وي گفت: در اين كه كارگران به حداقل مزد سال 86 معترض هستند، شكي نيست، بنا براين بايد فكري براي كاهش اين اعتراض‌‏ها شود. پايان پيام
190- رييس اين انجمن صنفي هر هفته 2 كارگر و استادكار ساختماني بر اثر حوادث ناشي از كار فوت مي كنند: رييس انجمن صنفي كارگران ساختماني شيراز و حومه در تاریخ5 اردیبهشت 86 یه خبر گزاریکارایران – ایلنا ، گفت: هر هفته دست كم 2 كارگر و استاد كار ساختماني به دليل رعايت نكردن موارد ايمني و به دليل حوادث ناشي از كار جان خود را از دست مي دهند كه اين امر گوياي اين مهم است كه به مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار در بخش صنعت ساختماني نياز جدي داريم."سيد محمد فرشيديان"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا , افزود: سالانه بيش از 90 كارگر و استاد كار ساختماني در بخش هاي مختلف از جمله "داربست بند" و " اسكلت‌‏كار" جان خود را بر سرحوادث ناشي از كار از دست مي دهند كه اين ميزان فوتي در حين كار بسيار تاسف بار است.وي گفت: طي دو روز گذشته يك مهندس مسوول فني نظارت بر پروژه ساختمانهاي بلند استان فارس و يك كارگر ساختماني به دليل عدم رعايت ايمني كار, به واسطه سقوط آسانسور جان خود را ازدست داده‌‏اند.فرشيديان گفت: جلوگيري از حوادث منجر به مرگ در بخش صنعت ساختماني استاد كاران و كارگران ساختماني، توجه جدي مسوولان كشور از جمله شخص وزير كار را مي طلبد، تا با ايجاد مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار، تا حد زيادي اين مشكلات مرتفع شود.پايان پيام
191- با مبلغ دستمزد تعیین شده یعنی 180 و 200 هزار تومان نمي‌‏توان يك خانوار كارگري را اداره كرد: نماينده كارگران در شوراي عالي كار , گفت : كارگران هيج سهمي از بودجه‌‏هاي دولتي و ذخيره ارزي ندارند . به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا ایران در تاریخ سوم اردیبهشت 1386 ، "ولي‌‏الله صالحي" كه در گردهمايي ماهيانه اعضاي شوراهاي اسلامي كار استان تهران در سالن 17 شهريور وزارت كار سخنراني مي كرد، افزود‌‏: با 180 و 200 هزار تومان نمي‌‏توان يك خانوار كارگري را اداره كرد، بنا براين دولت بايد كارگران را حمايت كند. رييس كانون شوراهاي اسلامي كار محور جاده ساوه، با اشاره به اين كه تا پايان ماه جاري ميزان قطعي افزايش ساير سطوح مزدي مشخص خواهد شد، گفت‌‏: افزايش ساير سطوح مزدي كمتر از 33 هزار تومان نخواهد بود و زمان محاسبه آن نيز اول فروردين ماه سال جاري است.پايان پيام192- كارگران به حداقل مزد سال 86 معترض هستند، شكي نيست : عضو شوراي اسلامي كار شركت پاكسان گفت: به جز نمايندگان كارگري از هيچ كس توقع پاسخگويي به جامعه كارگري را نداريم. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, وي كه در گردهمايي ماهيانه اعضاي شوراهاي اسلامي كار استان تهران در سالن 17 شهريور وزارت كار سخنراني مي‌‏كرد , افزود: تعيين دستمزدهاي كارگران در سال گذشته و امسال غيركارشناسي بود. عضو كانون شوراهاي اسلامي كار محور جاده قديم كرج، خواستار توجه بيشتر به كارگران پيمانكاري شد و گفت‌‏: به اين كارگران حتي حداقل‌‏ها هم داده نمي‌‏شود و هيچ تشكلي نيست كه از آنان حمايت كند. اين مقام كارگري اختلاف را باعث لطمه به منافع صنفي كارگران دانست و گفت: در هفته كار و كارگر فارغ از هر نوع سليقه بايد متحد بود. وي گفت: در اين كه كارگران به حداقل مزد سال 86 معترض هستند، شكي نيست، بنا براين بايد فكري براي كاهش اين اعتراض‌‏ها شود. پايان پيام

193- تعداد 20 تن از كارگران "سنگ فلورين" طبس اخراج شدند: دبير اجرايي خانه كارگر طبس گفت‌‏: 20 كارگر شركت توليدي" سنگ فلورين" طبس كه قرار بود به عنوان كارگر دايم در شركت كار خود را دنبال كنند، روز گذشته به دستور مديريت از كار بركنار شدند . "غلامرضا محمدي"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود : اين كارگران در شرايطي كه شركت از توليد و بهره وري بسيار خوبي برخوردار بود، مجبور به امضاي برگه تسويه حساب و اخراج اجباري شدند. وي با اشاره به اينكه هم اكنون 110 كارگر در اين واحد توليدي مشغول به كار هستند، گفت‌‏: در سال گذشته در اقدام مشابهي 20 كارگر ديگر از كار بر كنار شده بودند كه مراجعات اعتراض‌‏آميز آنان براي بازگشت به كار مجدد، همانند اين كارگران اخراجي نتيجه‌‏اي در بر نداشت . پايان پيام

194- دو هزار و 500 كارگر كهگيلويه و بويراحمد اخراج شدند : دبير اجرايي خانه كارگرگهگيلويه و بويراحمد، از اخراج 2 هزار و 500 كارگر مناطق مختلف اين استان طي سال گذشته خبر داد و گفت: كارگران اخراج شده در بخش هاي مختلف دستگاههاي اجرايي، شركت هاي خدماتي و خصوصي مشغول فعاليت بودند كه بنا به دلايل نامعلومي، از سوي كارفرمايان خود اخراج شدند."عليرضا جنتي" در گفت و گو با ايلنا، پيامد اخراج كارگران اين استان را افزايش نرخ بيكاري دانست و گفت: اخراج كارگران روز به روز سير صعودي دارد كه نگراني خانواده ها دومين پيامد اخراج اين قشر است.نماينده كارگران كهگيلويه و بويراحمد با اظهار تاسف از اينكه بسترهاي اشتغالزايي براي جوانان جوياي كار در اين استان فراهم نيست، اظهار داشت: با وجود پيگيري هاي متعدد خانه كارگر جهت بازگشت به كار كارگران اخراج شده، متاسفانه اين امر به دليل همكاري نكردن دستگاههاي مرتبط محقق نشد.جنتي گفت: امنيت شغلي و رواني براي كارگران اين استان در بخش هاي مختلف وجود ندارد و آنان از ترس اخراج، مجبور به سكوت در مقابل كارفرمايان خود هستند.وي پيامد ترس و اضطراب ناشي از اخراج كارگران در كهگيلويه و بويراحمد را پايين آمدن بهره وري و راندمان كاري ذكر و خاطرنشان كرد: تا اين ترس و دلهره وجود دارد، نبايد انتظار توسعه همه جانبه داشت.دبيراجرايي خانه كارگر كهگيلويه و بويراحمد افزود: در صورتي‌‏كه وضعيت استخدامي كارگران بخش هاي گوناگون اين استان حل شود و اين قشر با خيالي آسوده به فعاليت بپردازند، شاهد توسعه در استان خواهيم بود.پايان پيام

195- تعداد 5 كوره آجرپزي خاتون آباد پاكدشت شروع به كار كرد اشتغال 15 هزار نفري به يك هزار و 500 نفر كاهش يافته است : نايب رييس انجمن صنفي كارگران كوره پزخانه‌‏هاي خاتون آباد پاكدشت گفت‌‏: از 35 كوره باقيمانده از سال گذشته‌‏, تنها 5 كوره براي توليد آجر آماده مي شوند، يعني اشتغال 15 هزار نفري به كمتر از 1500 تن كاهش يافته است . "عوض سلطاني"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود‌‏: ركود بازار فروش به علت كاهش ساخت و ساز در شهرهاي كلان و مقروض بودن كارخانجات به نهادها و ادارات دولتي، علت تعطيلي بيش از 20 كوره آجرپزي طي سالهاي گذشته بوده است. قائم مقام خانه كارگر پاكدشت گفت‌‏: كوره‌‏هاي آجرپزي ديرزماني است محل اشتغال كارگران فصلي و مهاجر استانهاي مجاور بوده كه متاسفانه تعطيلي اين واحدها به از بين رفتن مشاغل بسياري منجر شده است . پايان پيام
196- وزارت كار دولت نهم، وزارت كارگران نيست : دبير اجرايي خانه كارگر استان خراسان جنوبي گفت‌‏: نمايندگان كارفرمايي به جاي نمايندگان كارگري و با حكم رسمي كانون شوراهاي اسلامي كار استان در هيات‌هاي حل اختلاف و تشخيص اداره كار شركت مي‌‏كنند، گويا كانون كارگري خود ساخته درست كرده اند. "غلامعلي فيروزي"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود‌‏: اداره كل كار استان خراسان با تدارك كودتايي عليه كارگران و تشكيلات قانوني آ‌‏نها‌‏, با لغو حكم كارگران, نمايندگان كارفرما را جايگزين نمايندگان قانوني كارگران كرده‌‏است.وي گفت: اين نمايندگان كه چندين سال است حكم نمايندگان كارفرمايان شهرستان بيرجند را داشتند، با توجه به لغو حكم نمايندگان كارگري قبلي در هيات حل اختلاف و تشخيص كه هر كدام سابقه 14 ساله داشتند، توسط كانون خود ساخته اداره كار و مديركل كار بيرجند، حكم نماينده كارگري گرفته‌‏اند. وي اظهار داشت: مديركل كار استان ادعا دارد كه در دولت نهم، وزارت كار، وزارت كارگران نيست ونمايندگان كارگري با تشخيص اداره كار بايد انتخاب شوند.پايان پيام
197- وزارت كار در مورد مصوبه دستمزد بخشنامه تكميلي صادر كند تنشهاي كارگري در راه است : يك عضو نهضت آزادي ايران گفت‌‏: در ميزان دستمزدي كه از جانب شوراي عالي كار اعلام شده‌‏است، شاهد يكساني مزد گروه شاغلين 1 تا 8 هستيم و گروههاي 9 به بالا نقش زيادي در اين مصوبه نداشته و از تفاوت قابل توجهي برخوردار نيستند . "محمد عمادي" ،در گفت و گو با خبرنگار كارگري ايلنا- ایران 4 اردیبهشت 1386،افزود‌‏: امسال افزايش ضريب را در دستمزدها شاهد نيستيم و افزايش ثابتي هم كه اعلام شده براي شركت هاي توليدي و صنعتي ضريب پاييني داشته شات.وي افزود: اين افزايش سوال برانگيز دستمزد به خصوص در شركت‌‏هاي خدماتي و بيمارستانها ايجاد اين اشكال مهم را كرده كه حقوق يك راننده ماشين سنگين با يك آبدارچي يكسان است، در حالي كه شرايط كاري متفاوتي دارند.وي گفت‌‏: پيش بيني ما اين است كه اگر شوراي عالي كار در مورد دستمزدها بخشنامه تكميلي ندهد، شاهد تنش هايي كارگري خواهيم بود.اين كارشناس مسايل كارگري افزود: در سال گذشته شاهد بوديم كه وزارت كار در مورد دستمزدهاي 2 نرخي كه مشكل ايجاد كرده‌‏بود يك بخشنامه تكميلي در خرداد ماه صادر كرد، اما امسال بايد زودتر يك بخشنامه تكميلي صادر كند.عمادي تاكيد كرد: در سال 86 حقوق افراد از سال گذشته كمتر شده و اين اشكال در شركت هاي خدماتي و بيمارستانها بيشتر شده است.پايان پيام
198- هيچ يك از وعده هاي رييس جمهور در ديدار سال گذشته با كارگران محقق نشده است : عضو شوراي اسلامي كار شركت اتوبوسراني كرج گفت: از سازمان تشكيلات كارگري و كارفرمايي وزارت كار مي خواهيم كه اساسنامه انتخابات كانون عالي شوراهاي اسلامي كار را اصلاح كند.به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا، وي كه در گردهمايي ماهيانه شوراهاي اسلامي كار استان تهران در سالن 17 شهريور وزارت كار و امور اجتماعي سخنراني مي‌‏كرد، افزود: بايد تعداد شوراهاي اسلامي كار هر استان با تعداد آراي كانون عالي تناسب داشته باشد.او با اشاره به وجود يك سوم شوراهاي اسلامي كار كشور در استان تهران، گفت: بايد ترتيبي اتخاذ شود كه آراي اين استان با تعداد شوراهايش تناسب داشته باشد.اين مقام كارگري با تاكيد بر كوتاهي نمايندگان كارگري شوراي عالي كار در خصوص تعيين حداقل دستمزد، گفت: كانون عالي شوراها بايد زمان اصلاح مصوبه دستمزد را به صورتي واضح به اطلاع جامعه كارگري برساند.وي با اشاره به ديدارهاي دانشجويان، فرهنگيان و ساير اقشار جامعه با مقام هاي ارشد نظام، گفت: از وزيركار مي پرسم كه جايگاه كارگران كجاست، زيرا در ديدار هاي عمومي نمي توان مشكلات كارگران را به مسوولان ارشد كشور منتقل كرد.او تصريح كرد: هيچ يك از وعده هاي رييس جمهور در ديدار سال گذشته با كارگران محقق نشده است .وي با انتقاد از عملكرد صدا و سيما درپوشش نامناسب تبليغاتي هفته كارو كارگر گفت: آنقدر كه در صدا و سيما به مسايل معلمان پرداخته مي شود، به كارگران توجهي نمي شود.پايان پيام

199- كارگران پارس لحيم در خانه كارگر قزوين تجمع كردنداين كارگران 3 ماه حقوق و عيدي طلب كارند : جمعي از كارگران شركت "پارس لحيم"، با تجمع در خانه كارگر استان قزوين، نسبت به تعويق 3 ماه حقوق، عيدي و مزايا اعتراض داشته و از خانه كارگر كمك خواستند. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا، كارگران پارس لحيم با اشاره به اين كه حقوق بهمن, اسفند, فروردين 86 و عيدي سال 85 را دريافت نكرده‌‏اند، گفتند: درسال 85 به فرمانداري شهر صنعتي شكايت برديم كه طي نشستي با كارفرما, قرار شد مطالبات كارگران تا پايان اسفند و عيدي نيز در فروردين 86 پرداخت شود، اما اين مهم تاكنون رخ نداده است.اين كارگران با اشاره به اين كه پارس لحيم سرب بالانس چرخ خودرو توليد مي كند و از بازار فروش خوبي برخوردار است، افزودند: اين شركت توليدات ديگري نيز داشته كه خط توليد آنها در حال حاضر تعطيل است، اما هيچ مشكلي از نظر نقدينگي و تامين مواد اوليه نداريم.اين كارگران از طرح شكايت در اداره كار خبر داده و گفتند: اكنون كه قرار است در چهارم ارديبهشت ماه، جلسه هيات تشخيص برگزار شود، كارفرما طي نامه اي رسمي خواستار تعويق زمان دادرسي شده است.اين كارگران با اشاره به اين كه پارس لحيم 28 كارگر دارد كه 12 نفر آنها رسمي و بقيه قراردادي هستند و گفت: به دليل كم لطفي هاي كارفرما , كارگران قصد دارند تا زمان دريافت مطالباتشان، كار را تعطيل كند.اين كارگران با اشاره به اين كه سرب از جمله فلزات سرطان زاست، افزودند: براي ادامه توليد، باجانمان بازي مي كنيم تا شرمنده زن و فرزيند نباشيم، اما كارفرماي پارس لحيم بازي با جان و شرمندگي زن و فرزند را درك نمي‌‏كند.پايان پيام
200- پيمانكار را از شركت ها و دستگاه هاي دولتي حذف كنيد : دبير اجرايي خانه كارگر خوزستان گفت: برخي از نمايندگان مجلس در رابطه با كارگران ديدگاه غير اصولي دارند و به جاي اين كه هوادار نيروي كار باشند، حامي نيروهاي شخص سوم (پيماني) در شركت و دستگاه ها هستند."غلامرضا ابوطالبي"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، افزود: با توجه به مصوبه هيات دولت و دستور العمل رياست جمهوري، شركت ها و دستگاه هاي وابسته به دولت مكلف شده بودند كه از ابتداي مهر سال 84 طرف قرار داد مستقيم با كارگران و نيروي كار باشند.وي گفت: خوشبختانه بعضي از دستگاه ها و شركت هاي وابسته به دولت به بخشنامه مذكور تن دادند، ولي متاسفانه بعضي از آنها به اين دستور العمل و بخشنامه بي اهميت هستند.ابوطالبي ادامه داد: مردم و كارگران چشم اميد به برنامه هاي ارايه شده از سوي احمدي نژاد بسته‌‏اند و انتظار مي رود كه دولت نسبت به اين موضوع دستور صريح‌‏تري داده و با خاطيان كه دستور العمل رياست جمهوري را عمل نمي كنند برخوردهاي قانوني را داشته باشد.دبير اجرايي خانه كارگر خوزستان تصريح كرد: استدلال ما بر اين بود كه دولت احمدي نژاد به اين نقطه مهم رسيده كه رابط مستقيم كار و كارگران با خود شركت ها و دستگاه ها باشد كه اين عمل پسنديده است .وي تاكيد كرد: گويا قرار است شخصيت رابطي همچون پيمانكار بين كارگر و كارفرما باشد و اين شخصيت سوم بابت هرنيروي كار حدود 100 هزار تومان سود ببرد، اين در حالي است كه در پرداخت حق بيمه كارگر، ميزان قانوني به تامين اجتماعي پرداخت نمي شود و به نوعي سودجويي صورت مي گيرد.ابوطالبي در واكنش به سخنان نايب رييس مجلس هفتم مبني بر اينكه حذف شركت هاي پيماني دولت را بزرگ مي‌‏كند كه اين رويكرد با برنامه هاي توسعه همخواني ندارد، افزود: از آنجا كه بعضي از آقايان در خانه ملت چنين حرف هايي را مي زنند، دلسرد كننده است و روحيه كارگران را خراب مي‌‏كند.وي تاكيد كرد: اعتقاد ما رابطه نزديك بين كارگر، دستگاه ها و شركت هاست و نبايد شخص سومي در اين ميان سودجويي كند.دبير اجرايي خانه كارگر خوزستان اضافه كرد: آقاياني كه اين حرف ها را راجع به كارگران مي زنند، چگونه حاضرند بنشينند و شاهد شخص سومي به عنوان پيمانكار در دستگاه ها و شركت ها باشند كه بدون انجام هيچ كار مفيد و با صرف هزينه بيت المال، حداقل 100 هزار تومان از بابت هر كارگر سود ببرد.پايان پيام
201- كارگران آب معدني سبلان 4 ماه است حقوق نگرفته اند كارفرما 200 ميليون تومان وام گرفت و واحد را تعطيل كرد : نماينده كارگران شركت "آب معدني سبلان"، با اشاره به اين كه كارگران اين واحد از دي ماه سال گذشته تاكنون حقوق نگرفته‌‏اند، گفت: از استاندار اردبيل مي خواهيم بلاتكليفي كارگران را پايان دهد . "داور بختياري"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, گفت‌‏: شركت آب معدني سبلان 40 كارگر رسمي داشت كه پس از مذاكره كارفرما با اداره كار، 20 كارگر كه مقرري بگير بيمه بيكاري بودند را به استخدام 5 ساله درآورد و به ازاي اين تعداد كارگر 200 ميليون تومان وام كم بهره گرفت. وي با بيان اين كه در حال حاضر اين واحد توليد ندارد، گفت‌‏: كارگران هر روز در واحد توليدي حاضر شده و پس از پايان ساعت كار به منزلشان مي روند . بختياري با اشاره به اين كه در اسفند ماه سال گذشته در تجمع كارگران مقابل اداره كار دستگير شده‌‏است، افزود : هدف من استيفاي حقوق صنفي كارگران است . پايان پيام
202- تعيين دستمزد 183 هزار توماني براي كارگر خجالت آور است رييس جمهوري كه گراني را انكار مي‌‏كند، وزارت كارش نيز چنين دستمزدي تصويب مي كند: رييس انجمن توليد كنندگان لوله پروفيل فولادي با تاكيد بر اينكه چگونه اعضاي شوراي عالي كار توانستند بدون خجالت و شرمندگي پاي مصوبه 183 هزار توماني دستمزد را امضا كنند، گفت‌‏: نمي‌‏توان و نبايد به بهانه ناتواني كارفرما، از زندگي كارگر هزينه كرد.به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا، "محمدتقي صالحي"، با تاكيد بر ناچيزبودن دستمزد 183 هزار توماني،گفت‌‏: هنگامي كه دولتمردان تورم و گراني سرسام‌‏آور را قبول ندارند و رييس دولت در رسانه ملي به لنز دوربين چشم مي‌‏دوزد، گراني را انكار مي‌‏كند و آنچيزي كه كمر مردم را ‌‏شكسته به عنوان دسيسه عليه دولت نهم مطرح مي كند، بايد هم شوراي عالي كار و وزارت كار در راستاي رييس‌‏جمهورش حركت كرده و اعلام كند كه 183 هزار تومان براي كارگران كافي است. وي با تاكيد بر اينكه افزايش دستمزد باعث افزايش قيمت توليدات داخلي شده و قدرت رقابت با كالاي مشابه خارجي را مي‌‏گيرد، گفت‌‏: بهتر است دولت با قبول درصدي از هزينه هاي توليد همچون حق بيمه، به طور غير مستقيم از كارفرما حمايت كرده و سپس دستمزد بالاي كارگر را بر دوش توليد كننده بگذارد . صالحي از تعطيلات افسار گسيخته و بي حساب كتاب در كشور انتقاد كرد و گفت‌‏: اگر مرخصي‌‏ها , تعطيلات رسمي , تعطيلات سليقه‌‏اي همچون عيد فطر سال 85 و مناسبات ديگر را بررسي كنيم، به اين رقم مي رسيم كه كارگر به طور متوسط ماهي 30 روز حقوق مي‌‏گيرد، اما 20 روز هم كار نمي‌‏كند. وي با تاكيد بر اينكه اگر تعطيلات را حذف كنند، حاضر است به كارگرانش ماهيانه 400 هزار تومان حقوق بپردازد، گفت‌‏: به بهانه روز نفت‌‏, روز سبز, روز جنگ , روز انرژي هسته‌‏اي و روزهاي ديگر كارگران را تعطيل مي كنند، اما به راستي كارگر در روز تعطيلي چه مي‌‏كند, به غير از اين است كه تا 12 ظهر در خانه اش مي خوابد. صالحي از اينكه كارگران در اوج جواني توان لازم مالي را ندارند، انتقاد كرد و گفت‌‏: كارگر نياز به درآمد , تفريح , مسافر ت و امكانات رفاهي دارد، بنابراين امروز به حقوقش بيفزاييم، زيرا فردا كه سني از او گذشت و حوصله يا توان هر گونه تحركي را نداشت، حقوق و در آمد بالا به دردش نمي خورد .پايان پيام
203- آمار بيكاري در چهارمحال و بختياري 25 درصد است هزاران كارگر جوياي كار، استان خود را ترك كرده اند : نماينده كارگران استان چهارمحال و بختياري, گفت: برخلاف اظهارنظر برخي مقامات آگاه, آمار بيكاري در اين استان 25 درصد است و در اين راستا، هزاران كارگر جوياي كار، سال‌‏هاست ديار خود را ترك كرده‌‏اند. "عبداله رييسي", در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: با وجود اينكه برخي از مقامات استاني آمار بيكاري را 14 تا 15 درصد بيان داشته‌‏اند, موج نيروهاي بيكار و تازه نفس كه سال‌‏هاست دور از توجه مسوولان به دنبال فرصت شغلي هستند، عكس اين ادعا را اثبات مي‌‏كند. وي گفت: صنايع بزرگ "مادر" در اين استان وجود نداشته و زيرساخته‌‏هاي اوليه نيز براي ايجاد صنايع و گسترش آن هنوز به وجود نيامده است. اين مقام كارگري تصريح كرد: نبود برنامه‌‏ريزي درازمدت براي ايجاد اشتغال و توسعه اقتصادي منطقه كه طي 29 سال گذشته تاكنون مي‌‏توانست انجام گيرد, باعث ازدياد نيروي جوياي كار و افزايش آمار بيكاري شده است. رييسي با اشاره به اينكه هزاران نيروي جوياي كار با مهاجرت به تهران و اصفهان, كار خود را در بيرون از استان جستجو كرده‌‏اند, گفت: افزايش بيكاري در اين استان بسيار نگران‌‏كننده و تاسف‌‏بار بوده و همت مسوولان كشور را براي برنامه‌‏ريزي و سرمايه‌‏گذاري براي ايجاد صنايع مادر و مولد مي‌‏طلبد. پايان پيام
204- بي احتياطي عامل 83 درصد حوادث ناشي از كار در استان قزوين بوده است : مدير كل تامين‌‏اجتماعي استان قزوين اعلام كرد: عامل 83 درصد حوادث ناشي از كار در استان قزوين در سال گذشته بي احتياطي بوده است . به گزارش ايلنا, "رضا اميني", افزود‌‏: حوادث ناشي از كار در اين استان نسبت به سال گذشته 14 درصد كاهش داشته است، ضمن آنكه بيشترين اين حوادث با 33 درصد مربوط به عضو انگشتان دست و كمترين آن با حدود 4 درصد مربوط به عضو مغز گزارش شده است. اميني افزود‌‏: بر اساس نوع جنسيت حادثه ديدگان , 5/99 درصد حادثه ديدگان را مردان و 5/0 درصد را زنان تشكيل دادند، همچنين 78 درصد اين حادثه ديدگان متاهل و بقيه حادثه ديدگان مجرد اعلام شده اند . مدير كل تامين اجتماعي استان قزوين، با بيان اين كه بيش از 75 درصد حوادث ناشي از كار در طول روز و 25 درصد اين حوادث در زمان شب رخ داده است، افزود : بيشترين نوع حادثه ناشي از كار استان قزوين طي سال گذشته، بريدگي و قطع اعضا با 8/21 درصد و كمترين آن برق گرفتگي با 2/0 درصد فراواني بوده است .اميني تصريح كرد‌‏: بيش از 96 درصد حادثه ديدگان ناشي از كار بهبودي كامل يافته اند و بقيه اين حوادث نيز منجر به قوت, از كارافتادگي و يا نقض عضو شده است . پايان پيام

205- تعداد 70تن از كارگران كشتي‌‏سازي" اروندان" خرمشهر اخراج شدنداين كارگران يك ماه حقوق و عيدي را طلب دارند : نماينده كارگران شركت كشتي‌‏سازي اروندان خرمشهر گفت‌‏: 70 كارگر قراردادي شركت كشتي‌‏سازي " اروندان" خرمشهر كه هنوز يك ماه به پايان مدت قراردادشان باقي مانده بود، از طرف كارفرما اخراج شدند."امين عفري", در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، افزود‌‏: كارگران اخراجي اين شركت حقوق اسفند و عيدي سال گذشته را هنوز از كارفرما نگرفته‌‏اند و مطالبات معوقه سال 84 و 85 و حقوق خرداد و تير سال قبل را از اين واحد طلب دارند . وي گفت : در شركت كشتي سازي اروندان حدود 300 كارگر كار مي كنند كه 91 نفر رسمي و بقيه قراردادي هستند و كارگران رسمي نيز مانند قراردادي‌‏ها حقوق معوقه و عيدي سال قبل را از كارفرما دريافت نكرده‌‏اند . عفري اضافه كرد: كارگران قراردادي اخراج شده از 7 تا 12 سال سابقه كار در اين واحد را دارند و كارفرما به آنها گفته كه با ارفاق، سالي 45 روز حق سنوات براي تسويه حساب به شما مي دهم كه كارگران قبول نكرده و خواستار اشتغال به كار در واحد هستند. نماينده كارگران افزود‌‏: رييس جمهور در سفري كه به استان خوزستان داشت اعلام كرد كه مشكل كارخانجات بحران دار را به زودي رفع خواهيم كرد. وي تاكيد كرد : از رييس جمهور تقاضا داريم جلوي برخوردهاي سليقه‌‏اي مديران با كارگران شركت كشتي سازي اروندان را بگيرد و نگذارد اين عزيزان كه سالها در اين واحد سابقه كار دارند و در ايام جنگ تحميلي زير موشك باران رژيم بعثي عراق ايستادگي كرده‌‏اند، به راحتي اخراج و بلاتكليف شوند.پايان پيام
206- هر هفته 2 كارگر و استادكار ساختماني بر اثر حوادث ناشي از كار فوت مي كنند : رييس انجمن صنفي كارگران ساختماني شيراز و حومه گفت: هر هفته دست كم 2 كارگر و استاد كار ساختماني به دليل رعايت نكردن موارد ايمني و به دليل حوادث ناشي از كار جان خود را از دست مي دهند كه اين امر گوياي اين مهم است كه به مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار در بخش صنعت ساختماني نياز جدي داريم."سيد محمد فرشيديان"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا در تاریخ5 اردیبهشت 1386 ، افزود: سالانه بيش از 90 كارگر و استاد كار ساختماني در بخش هاي مختلف از جمله "داربست بند" و " اسكلت‌‏كار" جان خود را بر سرحوادث ناشي از كار از دست مي دهند كه اين ميزان فوتي در حين كار بسيار تاسف بار است.وي گفت: طي دو روز گذشته يك مهندس مسوول فني نظارت بر پروژه ساختمانهاي بلند استان فارس و يك كارگر ساختماني به دليل عدم رعايت ايمني كار, به واسطه سقوط آسانسور جان خود را ازدست داده‌‏اند.فرشيديان گفت: جلوگيري از حوادث منجر به مرگ در بخش صنعت ساختماني استاد كاران و كارگران ساختماني، توجه جدي مسوولان كشور از جمله شخص وزير كار را مي طلبد، تا با ايجاد مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار، تا حد زيادي اين مشكلات مرتفع شود.پايان پيام
207- محمود صالحي از بيماري شديد كليوي رنج مي برد: وكيل مدافع "محمود صالحي" گفت‌‏: به دليل حاد شدن بيماري كليوي موكلش، نمي‌‏توان وي را بيش از اين در زندان مركزي سنندج نگه داشت . به گزارش خبرنگار كارگري ايلنا, "محمد شريف" كه روز گذشته پس از كسب مجوز از معاون دادستان سنندج موفق به ملاقات با اين فعال كارگري سقزي شده بود، گفت‌‏: با توجه به بيماري حاد كليوي موكلم و نياز وي به آب درماني مداوم, نمي‌‏توان صالحي را بيش از اين در زندان مركزي سنندج نگه داشت.عضو كانون مدافعان حقوق بشر يادآور شد‌ كه موكل وي با شرايط نامساعد جسمي كه دارد، در حالي در زندان مركزي سنندج نگهداري مي شود كه تعداد افراد زنداني در اين بازداشتگاه 2 برابر ظرفيت واقعي زندان است. وي با اشاره به افت ناگهاني فشار موكلش كه باعث انتقال وي به بيمارستان نيز شده است، گفت‌‏: با شرايط فعلي ادامه بازداشت اين فعال كارگري كه به ناراحتي كليوي نيز مبتلاست، تبعات مهلك و خطرناكي را به دنبال خواهد داشت. وي به ملاقات خود با دادستان سنندج براي پايان دادن به وضعيت بازداشت موكلش و انتقال وي از زندان سنندج به زندان محل ارتكاب جرم اشاره كرد و افزود: در اين ملاقات هيچ علائم و نشانه اي كه از سلامت جسماني صالحي حكايت كند، ديده نشد . شريف گفت: تلاش مي كنم تا قبل از بروز هر گونه اتفاق ناگوار، توجه مسوولان قوه قضايه را به اهميت وضع موجود جلب كنم . پايان پيام
208- كارگران كاغذسازي كارون مقابل نهاد رياست جمهوري تجمع كردند : جمعي از كارگران كاغذسازي كارون در اعتراض به عدم اجراي مصوبه هيات دولت مبني بر تكميل و راه اندازي اين بنگاه توليدي، مقابل نهاد رياست جمهوري تجمع كردند. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, اين كارگران خواهان تكميل و راه اندازي كارخانه كاغذ سازي كارون هستند كه از 15 سال پيش تا كنون تنها 24 درصد آن تكميل شده است . اين كارگران كه تعداد آنها بالغ بر 200 نفر است، مي‌‏گويند: چنانچه اين پروژه عمراني به طور كامل به بهره برداري برسد، بيش از 2 هزار و 200 فرصت شغلي به صورت مستقيم و بيش از 5 هزار فرصت شغلي به صورت غير مستقيم ايجاد مي‌‏شود.به گفته اين كارگران، كارخانه كاغذ كارون متعلق به بانك صنعت و معدن است كه در آذرماه سال 86 به هيات مديره باشگاه استقلال اهواز فروخته شد، اما ازا ين تاريخ به بعد مالك خصوصي تا كنون نتوانسته اين شركت را اداره كند. بر اساس اين گزارش، هر چند با پيگيري مسوولان نهاد رياست جمهوري و استان خوزستان، مطالبات معوقه كارگران پرداخت شده است، اما كارگران نگران تعطيل شدن اين پروژه ناتمام هستند، زيرا به گفته آنها، هيات مديره باشگاه استقلال كه رييس آن اكنون در خارج از كشور به سر مي برند، قصد پس دادن اين شركت به بانك صنعت را دارد. پايان پيام

209- نامه شوراي كار ايران خودرو ديزل به مديركل كار تهران شوراي قراردادي از ترس اخراج نمي تواند به وظايف خود عمل كند : رييس شوراي اسلامي كار شركت ايران خودرو ديزل در نامه‌‏اي به مدير كل كار استان تهران خواستار امنيت شغلي براي اعضاي قراردادي شوراهاي اسلامي كار شد. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا، در اين نامه آمده است: بايد ترتيبي اتخاذ شود كه اعضاي شوراهاي اسلامي كار، حداقل تا پايان عضويت در شوراها فسخ قراردادشان با نظر هيات محترم موضوع ماده 22 باشد، زيرا با توجه به درصد بالاي پرسنل قراردادي شركتها، اكثر اعضاي شوراي اسلامي كار از ميان پرسنل قراردادي هستند و با توجه به اين كه تعامل بين مديريت وكارگران از وظايف اصلي شوراهاست، در بعضي اوقات اعضاي شورا مجبور به عدم پذيرش نظريه مديريت با توجه به قانون كار مي باشند كه در اين هنگام مساله تمديد قراردادها بزرگترين تهديد براي اعضا خواهد بود و درهر كارگاهي كه مديريت مربوطه بخواهد شورا را منحل كند، كافي است كه با فسخ قرارداد پرسنل قراردادي شورا را از اكثريت بيندازد. در ادامه آمده است: با توجه به مراتب بالا اظهار ميدارد كه تعداد پرسنل قراردادي اين شورا 5 نفر است و هنگامي كه دغدغه عدم تمديد قراردادها در اعضا وجود دارد، چگونه انتظار داريد كه شوراها بتوانند استقلال خود را حفظ نمايند، لذا در كشوري كه داعيه عدالت زده مي شود، انتظار داريم در دوران دولت عدالت محور با بي عدالتي چگونه برخورد شود.در پايان آمده است: افزايش دستمزد پرسنل قراردادي نسبت به پرسنل رسمي در سال 85 , جهت تشويق و ايجاد انگيزه كارفرمايان براي تبديل وضعيت استخدام كاركنان از قراردادي به رسمي بوده‌‏است، چرا دولت خدمتگذار كارفرمايان را موظف به استخدام درصدي از پرسنل قراردادي نمي نمايد و تحقيقات در ميزان عوارض و ماليات جهت داشتن پرسنل رسمي براي كارفرمايان انجام نمي دهد .پايان پيام
210- هجوم بيكاران استانهاي ديگر به قزوين ، معضل اصلي اشتغال اين استان است :رييس سازمان كار و اموراجتماعي استان قزوين گفت: اشغال حجم وسيعي از فرصت‌‏هاي شغلي موجود در استان قزوين از سوي بيكاران استان هاي ديگر , فرصت اشتغال را از جوانان قزويني گرفته‌‏است . به گزارش ايلنا، عليرضا مظهري, درگفت و گو با خبرنگاران , اظهار داشت‌‏: اشغال فرصت‌‏هاي شغلي استان از سوي بيكاران استان‌‏هاي ديگر بيشترين حجم فرصت‌‏هاي شغلي قزوين را به خود اختصاص‌ مي‌‏دهد و كنترل و جلوگيري از اين اتفاق ، در اختيار اين سازمان قرار ندارد . وي افزود : اين استان علاوه بر مسايل خود بايد مسايل گوناگون درماني, اسكان, امنيتي و اجتماعي بيكاران ديگر استان‌‏ها را نيز حل نمايد و با سلب فرصت‌‏هاي شغلي موجود در استان از سوي اين عده كثير، شاهد بيكاري در بين جوانان مستعد خود باشد . مظهري با اشاره به اعتبار يك ميليارد توماني يارانه كارگران استان، خاطر نشان كرد‌‏: اين اعتبار هم اكنون در حال توزيع بين كارگران استان است. وي مبلغ اين يارانه را 20 هزار تومان براي هر كارگر اعلام كرد و گفت‌‏: مراحل نهايي واريز اين وجوه به حساب كارگراني كه بن خود را دريافت كرده‌‏اند، در حال انجام است. وي گفت‌‏: اين طرح شامل مشمولين بيمه بيكاري نمي‌‏شود.وي سهم استان قزوين از اعتبارات بنگاه‌‏هاي زودبازده را 343 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت‌‏: 11 هزار و 100 پرونده به بانك‌‏ها ارسال شده و اين پرونده ها مبلغ يكهزار و 673 ميليارد تومان اعتبار را به خود اختصاص خواهد داد كه اين رقم 5/487 درصد از سهم استاني و رقم قابل توجهي است، زيرا در كشور هيچ استاني از مرز 200 درصد در جذب اين اعتبارات فراتر نرفته است . وي سهم مبلغ فوق در ايجاد اشتغال را 88 هزار و 435 شغل عنوان كرد و گفت‌‏: بخش وسيعي از اين اعتبارات در جهت تثبيت و مقداري هم در راستاي توليد شغل صرف خواهد شد . رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان قزوين، به بيان برنامه هاي هفته كارگر در اين استان پرداخت و افزود‌‏: سخنراني‌‏ در نمازهاي جمعه استان در جمعه پيش رو، مراسم معرفي كارگران نمونه, شوراهاي اسلامي كار نمونه, مديران نمونه, بسيج كارگري نمونه, واحد توليدي نمونه‌‏, انجمن اسلامي نمونه در يكي از واحدهاي صنعتي استان، اعزام جمعي از كارگران به نمايندگي از كارگران استان به حضور مقام معظم رهبري در روز دهم ارديبهشت ماه به همراه كارگران سراسر كشور، تقدير از مدال‌‏بگيران كارگر در سال 85 ، برگزاري مسابقه قهرماني دوچرخه سواري و غيره را از برنامه‌‏هاي هفته كارگران اين استان اعلام كرد. مظهري در ادامه به طرح جديد براي مشمولين بيمه بيكاري اشاره كرد و اظهار داشت: مقرري بگيران بيمه بيكاري مي‌‏توانند در صورت تمايل 80 درصد قيمت خريد خودرو جمعي ون و يا ميني‌‏بوس را در صورت قطع مقرري بيمه بيكاري از بانك رفاه دريافت نمايند. رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان قزوين، در خصوص شناسايي اتباع بيگانه شاغل در استان گفت: هم اكنون 2 هزار و 550 نفر از اين اتباع به صورت شاغل شناسايي شده‌‏اند و 188 نفر از كارفرمايان استفاده كننده از خدمات اتباع بيگانه به دادگاه معرفي شده‌‏اند.مهندس مظهري به مسايل واحدهاي توليد در حال اصلاح ساختار اين استان اشاره كرد و افزود : شركت فرش پارس به دنبال اصلاح ساختار بوده و مقدمات پوشش بيمه بيكاري آن در حال انجام است و شركت هاي تبد و نخ البرز نيز به دنبال اصلاح ساختار هستند، شركت كمپرسورسازي در حال مذاكره براي واگذاري اين واحد است و شركت لامپ الوند نيز در حال انجام اصلاح ساختار مي‌‏باشد و در شركت كلاچ اصلاح ساختار انجام نشده و در حال تغيير مالكيت است , شركت پوشينه بافت با تغيير مالكيت به دنبال اخذ اعتبار براي بازسازي و يا تثبيت موقعيت است و همچنين در شركت هاي فرنخ و مه نخ و نازنخ اصلاح ساختار در حال انجام است و شركت كنتورسازي نيز قول مساعد در راستاي انجام اصلاح ساختار داده است . پايان پيام
211- پس از قرارداد موقت و دستمزد پايين، مسكن مهمترين معضل كارگران است : دبير اجرايي خانه كارگر همدان گفت‌‏: بعد از قراردادهاي موقت و دستمزد پايين، مسكن مهمترين معضل جامعه كارگري است. "چنگيز اصلاني"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، افزود‌‏: تعاوني مسكن خانه كارگر همدان در سال 82 تشكيل و در سال 84 احداث پروژه هاي مسكن كارگري را آغاز كرده و تا كنون 52 واحد مسكوني در شهرك فرهنگيان و دباغ‌‏خانه ساخته است . وي گفت : احداث اين واحدهاي مسكوني با مشاركت اعضا، استفاده از 80 ميليون ريال از تسهيلات زودبازده بانك مسكن و 50 ميليون ريال از تسهيلات صندوق وزارت تعاون كشور صورت گرفته است . اصلاني تاكيد كرد‌‏: با مساعدت دولت با استفاده از زمين هاي استيجاري، قرارداد ساخت 50 واحد مسكوني در شهرستان تويسركان, 50 واحد در نهاوند و115 واحد در ملاير در حال تنظيم است . دبير اجرايي خانه كارگر همدان از مذاكره و صدور مجوز 400 واحد آپارتماني توسط شوراي عالي معماري كشور خبر داد و افزود : در صورت واگذاري زمين , اين واحدهاي مسكوني در 4 فاز در شهرك بهشتي همدان ساخته مي‌‏شود . اصلاني در پايان خواستار واگذاري زمين هاي استيجاري از سوي مسوولين در شهر همدان به خانه كارگر شد . پايان پيام
212- برق كارخانه صندوق نسوز خرم به دليل بدهي قطع شد سوء مديريت عامل بحران كارخانه است: نماينده كارگران كارخانه صندوق نسوز خرم گفت‌‏: به دليل بدهي يك و ميليون و 200 هزار توماني كارفرماي كارخانه صندوق نسوز خرم ، برق كارخانه قطع شده است.
"محمدتقي جعفربيگلو"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود‌‏: به علت قطع برق و نبود مواد اوليه ، خط توليد كارخانه صندوق نسوز خرم تعطيل شده و كارگران در بلاتكليفي هستند . وي گفت‌‏: كارفرما مبلغ 300 ميليون تومان نيز به تامين اجتماعي بدهكار است كه اين سازمان حاضر شده براي مساعدت با مديريت واحد 150 ميليون تومان دريافت كند و 150 ميليون تومان بقيه را به صورت اقساط بگيرد. نماينده كارگران افزود‌‏: هنوز 75 كارگر اين واحد نتوانسته‌‏اند مطالبات و حقوق معوقه قابل توجه سال گذشته را به طور كامل از كارفرما دريافت كنند و مقداري حقوقي كه به كارگران پرداخت شده نيز از طريق وام بوده است. وي اضافه كرد : در اواخر سال قبل 100 ميليون تومان وام با مساعدت اداره كار براي رفع مشكل نقدينگي كارفرما به واحد داده شد كه از اين مبلغ 17 ميليون تومان به 16 كارگر بازخريدي پرداخت شد و 62 ميليون تومان نيز به كارگران شاغل و 18 ميليون تومان باقيمانده هم در صندوق ذخيره كارخانه پس اندازه شده تا بعد از عيدي 86 به عنوان بخشي از حقوق كارگران پرداخت شود . جعفربيگلو تصريح كرد: متاسفانه ناتواني مدير كارخانه موجب بحران در واحد و توليد شده‌‏است، در حالي كه كارخانه صندوق نسوز خرم به دليل داشتن مشتريان زياد ، هيچگونه مشكلي از نظر نقدينگي نداشته است.وي گفت‌‏: در چند روز گذشته كارفرما به تعدادي از كارگران گفته كه با واحد تسويه حساب كنيد، كارخانه صندوق نسوز در حال اعلام ورشكستگي است، اما كارگران تن به خواسته كارفرما ندادند . نماينده كارگران افزود‌‏: از مسوولين مربوطه مي‌‏خواهيم هر چه زودتر به مشكل كارگران كارخانه صندوق نسوز خرم رسيدگي كنند و آنها را از اين وضعيت بلاتكليفي نجات دهند . پايان پيام
213- كارگران در روزكارگر خواسته هايشان را بيان مي كنندقراردادهاي موقت, دستمزد ناچيز و تعطيلي كارخانجات مهمترين مسايل كارگران است: دبير اجرايي خانه كارگر رشت گفت‌‏: كارگران با حضور منسجم و گسترده در راهپيمايي روز جهاني كارگر ، خواسته ها و مطالبات خودشان را به گوش مسوولان خواهند رساند . "محمد يعقوبي" , در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود : كارگران سالي يك روز كه روز جهاني كارگر است گرد هم مي‌‏آيند و مسايل و مشكلات خود را با حضور نمايندگان تشكلات كارگري بيان مي‌‏كنند . وي گفت : امسال نيز كارگران با شركت در راهپيمايي روز جهاني كارگر كه با دعوت خانه كارگر انجام مي‌‏گيرد ، خواسته هاي صنفي‌‏شان را ابراز خواهند كرد .يعقوبي افزود‌‏: قراردادهاي موقت كار, رقم حداقل دستمزد و تعطيلي كارخانجات به شدت مورد انتقاد جامعه كارگري است و دولت بايد در اين رابطه چاره انديشي كند .پايان پيام
214- فرياد كارگران به جايي نمي رسدبي توجهي به خواسته هاي جامعه كارگري براي آينده كشور زيان آور و تهديد كننده است: دبير اجرايي خانه كارگر تشكيلات ساوه گفت‌‏: در حاليكه معلمان عزيز با تجمع و اجتماعات ، به حقوق حقه خود دست مي يابند، شاهديم كه متاسفانه كارگران در جهت استيفاي حقوق خود نشسته‌‏اند . به گزاش ايلنا، "مهدي زماني نوري"، در اولين گردهمايي مسوولان نهادهاي كارگري شهرستان ساوه افزود : ما از اينكه معلمان به حقوق خود مي رسند خوشحاليم ، ولي باعث تاسف است كه كارگران در جهت استيفاي حقوق خود ساكت نشسته اند.وي علت اصلي مشكلات جامعه كارگري را بي تفاوتي اين قشر عظيم و زحمتكش نسبت به سرنوشت خود دانست . دبير اجرايي خانه كارگر تشكيلات ساوه با اشاره به فرا رسيدن هفته بزرگداشت كار و كارگر و تشريح برنامه‌‏هاي در نظر گرفته شده براي اين هفته در ساوه، گفت‌‏: نمايندگان كارگران ساوه در راهپيمايي سراسري روز جهاني كارگر در تهران شركت خواهند كرد و همصدا فرياد خود را به گوش مسوولان نظام خواهند رساند . عليرضا اميري ، مسوول كانون بازنشستگان و مستمري بگيران تامين‌‏ اجتماعي شهرستان ساوه در اين مراسم گفت‌‏: اگرچه انقلاب اسلامي با فرياد اقشار مختلف مردم به پيروزي رسيد ، اما متاسفانه آنچه كه امروز به جايي نمي‌‏رسد فرياد كارگران است . وي افزود‌‏: بي توجهي به خواسته هاي جامعه كارگري نه تنها براي صنعت و توليد مشكل آفرين است ، بلكه اين مشكلات در آينده براي كشور زيان آور و تهديد كننده است . پايان پيام
215- وزيركار روز جهاني كارگر براي همه كارگران تعطيل استحداقل مزد تغيير نمي كند : وزير كار و امور اجتماعي گفت‌‏: يازده ارديبهشت ماه روز جهاني كارگر براي همه كارگران كشور تعطيل رسمي است . به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, دكتر "سيدمحمد جهرمي"، صبح امروز همزمان با اولين روز هفته كار و كارگر در حرم مطهر امام خميني (ره) گفت‌‏: در هفته كارگر ، كارگران با مقام معظم رهبري و رييس جمهور ديدار مي‌‏كنند و از كارگران و واحدهاي نمونه تقدير خواهد شد.وي گفت‌‏: براي كساني كه در سال 85 براي اولين بار اشتغال به كار پيدا كرده‌‏اند نيز جشن اشتغال خواهيم گرفت. وزيركار گفت‌‏: تشكل‌‏هاي مدني شوراهاي اسلامي كار , انجمن‌‏هاي صنفي و احزاب كارگري در اين هفته مراسم مربوط به خودشان را دارند.او با اشاره به ارايه سهام عدالت براي كارگران گفت‌‏: تفاهمنامه‌‏اي را در خصوص مسكن كارگران با وزارت مسكن امضا كرده‌‏ايم كه اگر بتوانيم آن را عملياتي كنيم ، بزرگترين هديه را به كارگران داده‌‏ايم . او افزود‌‏: در خصوص مسكن كارگران اقدامات آغازين در برخي شهرستانها انجام شده است . جهرمي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا در ارتباط با افزايش ساير سطوح مزدي گفت‌‏: اين موضوع منوط به توافق كارگران و كارفرمايان و مصوبه هيات دولت است ، اگر تشكلهاي كارگري به نتيجه برسند موضوع را در دولت مطرح خواهيم كرد.او گفت‌‏: مصاحبه هاي قبلي من مربوط به افزايش نيافتن حداقل مزد بود و به افزايش ساير سطوح مزدي مربوط نمي‌‏شد پايان پيام

216- مديريت آرد ورامين 10 كارگر ديگر را اخراج كرد اخراجي هاي اين واحد ظرف 2 هفته گذشته به 50 تن رسيده است : دبير اجرايي خانه كارگر پاكدشت گفت‌‏: مديريت شركت توليدي آرد ورامين 10 كارگر قراردادي با سابقه 5 تا 10 سال را اخراج كرد ."عباس سالاري"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود : اين دومين اقدام در اخراج كارگران با سابقه اين شركت بوده كه به واسطه آن ، تعداد كارگران اخراجي شركت ظرف 2 هفته گذشته تا كنون به بيش از 50 تن رسيده است . وي گفت‌‏: سوءمديريت و مشكلات مالي مهمترين علت ركود اين واحد توليدي و اخراج كارگران اعلام شده است . پايان پيام
217- نساجي نختاز ورشكست شده اما فروخته نمي شودكارگران اين واحد يك سال است بلاتكليفند: نماينده كارگران شركت نختاز رشت گفت : شركت نختاز به دليل ناتواني مديريت در ادامه توليد، حدود دو سال است كه تعطيل شده و 130 كارگر اين واحد، بيكار و بدون دريافت حقوق مانده‌‏اند . "هرمز حقدادي", در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود‌‏: در بهمن ماه سال 84 بنا به درخواست بانك صنعت و معدن كه نختاز وابسته با آن بود، دادگاه مجتمع قضايي شهيد بهشتي با بررسي پرونده واحد و سير مراحل قانوني، شركت نختاز را ورشكسته اعلام كرد.وي گفت‌‏: طبق ماده 141 قانون تجارت سرپرستي كارخانه نيز به امور تسويه قوه قضاييه محول شد ، اما با وجودي كه بيش از يك‌‏سال از اعلام ورشكستگي واحد مي‌‏گذرد، هنوز نختاز از طريق مزايده به فروش گذاشته نشده و كارگران هم در حالت بلاتكليفي هستند.نماينده كارگران ادامه داد: اين واحد داراي 130 كارگر بوده كه 70 درصد كارگران از 25 سال به بالا سابقه كار دارند كه بر اساس قانون بايد به دليل اعلام رسمي ورشكستگي واحد بازنشست شوند.وي گفت: متاسفانه اداره تامين اجتماعي گيلان با عنوان اينكه كارخانه نختاز سرپرست ندارد ، حاضر نشده اين عده را بازنشست كند كه اين عمل تامين‌‏اجتماعي خلاف قانون است . حقدادي افزود : رييس‌‏جمهور در سفر به گيلان تاكيد بر پيگيري وضعيت كارخانه مختار و بلاتكليفي كارگران كرده و گفته بود كه از طرف هيات دولت موضوع مورد رسيدگي سريع قرار خواهد گرفت ، اما تا كنون هيچ نتيجه‌‏اي حاصل نشده است.پايان پيام

218- يك كارگر در مرحله گود برداري ساختماني در شهرستان مراغه، جان خود را از دست داد: يك كارگر در مرحله پي ريزي و گود برداري ساختماني در شهرستان مراغه، به دليل ريزش خاك جان خود را از دست داد. گزارش خبرنگار ايلنا از مراغه، با جود حضور ماموران آتش نشاني شهرستان مراغه ، حجم زيادي از خاك و آوار بر سر اين كارگر ريخته بود و تلاش ماموران اين سازمان براي نجات او موثر واقع نشد. شهرستان مراغه با 250 جمعيت در استان آذربايجان شرقي قرار دارد.پايان پيام
219- احياي نساجي ومصوبه دولت در دستور كار قرار ندارد20 هزار نيروي كار طي دهه گذشته در استان اخراج شده اند : در مراسمي با شكوه و با حضور بيش از يك هزار نفر از خانواده‌‏هاي كارگران مازندران در محل سالن جمعيت هلال احمر ساري، از كارگران نمونه استان تجليل به عمل آمد . به گزارش ايلنا در تاریخ 7 اردیبهشت 86 ، در اين مراسم كه با حضور مسوولين استان برگزار شد، "نصرالله دريابيگي"، دبير اجرايي خانه كارگر مازندران با ارج نهادن به مقام شامخ كارگران و با اشاره به نقش اين عزيزان در شكل گيري و پيروزي انقلاب يادآور شد: كارگران ايران اسلامي به لحاظ قراردادهاي موقت كار و دستمزد پايين در بدترين شرايط امنيت شغلي و معيشت اقتصادي قرار دارند و عدم توجه مسولين به اين قشر، منجر به فروپاشي كانون بسياري از خانواده ها شده و ناهنجاريهاي اجتماعي فقر, فساد و فحشا نشات گرفته از سياستهاي غلط خصوصي سازي در استان مازندران است . دريابيگي با انتقاد از واگذاري كارخانجات و سوء مديريت در استان مازندران، خبر از اخراج 20 هزار نيروي كار طي دهه گذشته داد و يادآور شد: كارگران مظلومي كه بيشترين آمار شهدا را در استان لاله خير و ولايت مدار مازندران دارند و بارها و بارها به نظام مقدس جمهوري اسلامي ثابت كرده اند كه به آرمانهاي مقدس جمهوري اسلامي اعتقادي راسخ داشته و مسوولين را همواره مورد احترام قرار داده‌‏اند، در بدترين شرايط موجود با فقر دست و پنجه نرم مي‌‏كنند و هيچكس نيست كه صداي مظلوميت اين وارثين انقلاب و صاحبان اصلي انقلاب را بشنود . رييس ستاد هفته كارگر مازندران در ادامه با انتقاد از سياست هاي اخير وزارت كار، خواستار حفظ اشتغال موجود در استان محروم مازندران شد و با اشاره به سفر رياست جمهور و مصوبه هيات دولت مبني بر احياي صنعت نساجي مازندران، گفت‌‏: امروز نه تنها بحث احياي نساجي و مصوبه دولت در دستور كار قرار نگرفته، بلكه صحبت از انحلال نساجي مازندران است، در حالي كه كارگران اين كارخانه بيش از 5 ماه است حقوق نگرفته‌‏اند.در ادامه اين مراسم حسن آزرم مدير كل تامين‌‏اجتماعي مازندران نيز از كارگران به عنوان بازوان توانمند نظام مقدس جمهوري نام برد .گفتني است در اين مراسم از 11 كارگر نمونه با دادن لوح تقدير و هدايايي تجليل به عمل آمد . پايان پيام

220- تجمع 130 كارگر كاغذ سازي كارون مقابل نهاد رياست جمهوري ادامه دارد :نماينده كارگران كاغذسازي كارون گفت: با پيوستن 40 كارگر ديگر به جمع كارگران معترض كارخانه كاغذسازي كارون، اجتماع اين كارگران در مقابل نهاد رياست جمهوري به 170 نفر افزايش يافت. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, حميد بهداروند گفت: كارگران تجمع كننده هنوز به خواسته خود نرسيده و تا زماني كه خواسته‌‏هاي آنها بر‌‏آورده نشود، به اين تجمع ادامه مي‌‏دهند . عضو شوراي اسلامي كار كاغذسازي كارون گفت‌‏: كارگران خواستار تكميل پروژه 65 درصدي و راه اندازي اين كارخانه هستند. وي افزود‌‏: در شرايطي كه مسوولان به دنبال راه اندازي بنگاههاي زودبازده و حل مشكلات اشتغال هستند، چرا نبايد پروژه ساخت كارخانه‌‏اي كه مي‌‏تواند بيش از هزار فرصت شغلي ايجاد كند، به پايان برسد . وي يادآور شد‌‏: تجربه نشان داده كه استقامت و پيگيري كارگران مي‌‏تواند توجه مسوولين را به نحو صحيح جلب كند، از اين رو با توجه به پيگيري مسوولان نهاد رياست جمهوري، كارگران اميدوار هستند كه مشكلات‌‏شان برطرف شود . پايان پيام
221- هديه مدير عامل سردخانه 500 تني لازك بندرديّر، اخراج و تهديد وتوهين به مقررات كار وكارگر است :پس از گذشت 5 ماه، كارگران سردخانه 500 تني "لازك دير" با همكاري خانه كارگر استان بوشهر، موفق به دريافت بخشي از حقوق معوقه‌ي خود شدند، اما همزمان با دريافت اين مبلغ، تعدادي از كارگران عادي و فني اين سردخانه، يك روز قبل از آغاز هفته‌ كارگر، توسط مديرعامل اخراج شدند.به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, اين كارگران طي نامه‌اي به خانه‌ كارگر استان بوشهر، خواستار رسيدگي و اقدام فوري به منظور احقاق حقوق معوقه‌ خود شامل حقوق، عيدي و هزينه‌هاي جانبي از سوي مديريت شركت شدند كه در بخشي از اين نامه آمده است: چگونه فردي كه تا امروز مشغول به كار بوده‌‏است، يك شبه ناتوان شناخته و اخراج مي شود، چرا با وجود دريافت نكردن 5 ماه حقوق همراه با خدمت صادقانه، امروز به دليل تقاضاي حقوق قانوني خود(آن هم از شدت فقر و تنگدستي)،توسط حسيني(مدير عامل سردخانه)،لقب شرور به ما داده مي‌‏شود كه به احتمال فراوان پس از آن نيز القابي همچون خرابكار يا اغتشاش‌‏گر نصيبمان خواهد شد، به ظاهر، كارگر خوب از نظر ايشان همان برده است كه فقط كار كند و تحت هيچ شرايطي به‌‏دنبال حقوق خود نباشد.در بخش ديگري از نامه آمده است: مديرعامل به تازگي ضمن تقاضاي 5 ميليارد و 100 ميليون تومان وام براي گسترش سردخانه، آگهي استخدام به تمام مراكز فني و حرفه اي داده است. سوال ما اين است كه اگر سردخانه گنجايش استخدام افراد جديد را دارد، اخراج پرسنل قديمي، با تجربه و فعال به چه معناست، آيا اخراج، تهديد و توهين، پاداش صبر و سكوت و صداقت ما و اصلاح اوضاع شركت بود.در بخش پاياني اين نامه آمده است: "حسيني"(مدير عامل سردخانه) با وجود اينكه يكي از مراكز فعال اقتصادي را دارد و مشمول تمام مقررات بين المللي و كشوري كار وكارگر است، ولي متاسفانه هنوز به شيوه مشخصي كه آن را "خان ‌‏خاني" مي نامند، عمل مي‌‏كند و به صراحت مي‌‏گويد آنقدر پارتي دارم كه هر كارگري را كه بخواهم با سرعت اخراج مي‌‏كنم. آيا اين توهين و بي اعتنايي به تمام مقررات كار و كارگر نيست. پايان پيام

222- با تشخيص غير اقتصادي بودن توليد؛قرارداد 43 كارگر قند اقليد پس از 24 سال لغو شد : به دنبال تشخيص مديريت كارخانه "قند اقليد" استان فارس مبني بر به صرفه نبودن توليد,43 كارگر اين شركت از ابتداي سال جاري پس از 24 سال اخراج شدند. به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, اين كارگران كه طي 24 سال گذشته به صورت قراردادي در استخدام كارخانه قند اقليد بودند، اعتقاد دارند كه از ماهيت موقت بودن كار و قراردادهاي خود اطلاعي نداشته‌‏اند.يكي از كارگران اخراجي اين كارخانه در اين خصوص گفت: حتي اگر سال پيش مديريت از احتمال تمديد نشدن قراردادهاي كار خبر مي‌‏داد، براي ما بهتر بود.وي تاكيد كرد: مديريت براي بازخريدي هر كارگر3 ميليون تومان در نظر گرفته است كه براي ايجاد كسب و كار جديد و تامين نياز خانواده هايمان بسيار كم است. اين كارگر با بيان اينكه پس از مدت 24 سال خدمت در شركت قند اقليد استان فارس تنها 19 سال سابقه پرداخت بيمه براي آنها لحاظ شده است، تصريح كرد‏: در شرايط كنوني كه به دليل نا آرامي‌‏هاي اخير، ادارات به حالت نيمه تعطيل در آمده است، معلوم نيست چه مدت و چه مقدار به كارگران بيمه بيكاري پرداخت خواهد شد . برخي رانندگان اين شركت كه در ميان كارگران اخراج شده هستند، مي‌‏گويند: زمين داران و كشاورزان روستاهاي اطراف كارخانه طي چند ساله گذشته چغندر قند مورد نياز براي توليد قند در كارخانه اقليد را تامين مي كردند، اما به نظر مي رسد مديريت به دليل گران بودن و غير اقتصادي بودن توليد امسال، قصد ندارد محصولات آنها را بخرد . به گفته اين رانندگان، تمامي كارگران اخراجي و كشاورزاني كه قرار بود امسال محصولات آنها خريداري شود، از طريق همكاري با كارخانه قند اقليد هزينه زندگي خود را تامين مي كردند كه در نتيجه اين تصميم، تامين معاش آنها با مشكل روبه‌‏رو مي شود .پايان پيام
223- واگذاري كارخانجات به بخش خصوصي، آينده شغلي كارگران را تهديد مي‌‏كند: نماينده كارگران غرب تهران، از ادامه فروش و تجزيه كارخانجات و بنگاه هاي توليدي در سال 86 خبر داد.به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا,"حسين حمزه‌‏اي" گفت: واگذاري و تجزيه كارخانجات كه بيشتر از طريق فروش و كوچك سازي اين واحدها صورت مي‌‏گيرد، مي‌‏تواند تهديدي جدي براي آينده شغلي كارگران و افراد شاغل در اين واحدها تلقي شود.دبير اجرايي خانه كارگر غرب تهران ادامه داد: اكثر واحدهايي كه طي سال‌‏هاي گذشته تعطيل و كارگران آن اخراج شده‌‏اند، ابتدا به بخش خصوصي واگذار و سپس به بهانه نبود بهره‌‏وري تجزيه و سپس منحل شدند تا زمين هاي آنها به مجموعه هاي مسكوني، تجاري و اداري تبديل شود.وي افزود: اكثر كارخانجات تعطيل و منحل شده، در زمينه توليد محصولاتي فعاليت داشته‌‏اند كه عمده بازار آن در اختيار قاچاقچيان است. پايان پيام

224- آنچه كه پيمانكار مركز 118 مخابرات كرمان بر سر كارگران مي آورد :شركت مخابرات كرمان هر ساله با انعقاد قراردادهاي مختلف، امور اجرايي وخدماتي خود را به شركتهاي خصوصي واگذار مي‌‏ كند كه از آن جمله واحد پاسخگويي 118 است كه به گفته اپراتورهاي شاغل ، اين بخش بدون هيچ نظارتي به پيمانكار بخش خصوصي واگذار شده‌‏است. به گزارش ايلنا، كارگران شاغل واحد پاسخگويي118 شركت مخابرات كرمان در خصوص مشكلات خود گفتند: در حال حاضر تعداد 80 كارگر (65نفر زن) به عنوان اپراتور باسابقه كاري 2 تا 7 سال در بدترين شرايط كاري مشغول به كارند. كارگران اعلام نمودند: به لحاظ ازدحام ترافيك كاري و حجم بالاي پاسخگويي به مشتركين(هر اپراتو روزانه پاسخگوي 500 تا 700 مشترك است)و استفاده از گوشي هاي اشعه دار(اگر گوشي مقابل صفحه كامپيوتر قرار گيرد شدت اشعه مشاهده خواهد شد )دچار ناراحتي عصبي،شنوايي،حنجره،كمر درد وآرتروز شديم. آنان يادآور شدند : تعدادي از همكاران ما به علت ناراحتيهاي فوق مدتي در بيمارستان بستري و سپس مجبور به ترك كار خود شدند. يكي از اين افراد گفت: براساس ازدحام ترافيك و حجم زياد پاسخگويي به مشتركين، زمان استراحتي براي ما در نظر گرفته شده كه مدت آن فقط 8 دقيقه است كه بسيار مضحك به نظر ميرسد. كارگران اعلام نمودند: در طول سال هاي گذشته به علت سختي كار با مراجعات مكرر به مدير عامل، خواستار رسيدگي به مشكلات خود شديم كه نامبرده با اطمينان خاطر فرمودند به ما ربطي ندارد، مي توانيد به اداره كار مراجعه كنيد. يكي از آنان گفت: وقتي ما در شركت مخابرات مشغول به كار هستيم، چگونه است كه مدير عامل با اطمينان كامل خود را مسوول نمي داند، آيا اطمينان وي به اين دليل است كه بازرسين سازمان كار وامور اجتماعي و طب كار تامين اجتمايي كرمان در طول سالها به محل كار ما مراجعه نكردند، آيا عدم مراجعه مسوولين سازمانهاي كار وتامين اجتمايي كرمان دليل اطمينان خاطر مدير عامل مربوطه است. يكي ديگراز كارگران در ادامه گفته هاي همكارش گفت: اگر شخص مدير عامل مسووليتي در قبال عملكرد پيمانكاران بخش خصوصي ندارد، چرا بازرسين موظف به اجراي قوانين نيستند و چرا در طول سال ها در محل كار ماحضور پيدا نكردند تا كارفرما را وادار به اجراي مقررات قانوني كنند. ديگري گفت: جا دارد از مدير عامل شركت مخابرات و مسوولين سازمان كار كرمان سوال شود آيا در زمان عقد قرارداد، پيمانكار را متعهد نكرديد كه حقوق و مزاياي كارگران را طبق قانون كار پرداخت نمايد.وي گفت: حقوق ومزاياي ما در طول سالها بر مبناي30 روزپرداخت نمي شود و دراين زمينه هم سال گذشته پيمانكار دستمزد، حق مسكن،حق عائله مندي و حتي عيدي و پاداش را به صورت ناقص پرداخت نمود. كارگران گفتند: گويا پيمانكار در ازاي هر تماس مشتركين مبلغ 290 ريال از شركت مخابرات دريافت مي كند ، حال با توجه به اينكه هر اپراتور روزانه پاسخگوي 500تا700تماس است ، اگر مكالمات ياد شده را در تعداد 80 اپراتور ضرب كنيد، متوجه خواهيد شد كه درآمد ماهيانه پيمانكار چه مبلغي مي‌‏شود.آنان متذكر شدند: پيمانكار با درآمد ماهانه اي كه كسب مي‌‏كند، حتي حاضر نيست ليست بيمه ما را هر ماهه به طور كامل تنظيم و به شعبات تامين اجتماعي ارسال نمايد كه اين عمل نامبرده باعث مي‌‏شود هر كدام از ما با سابقه كار كم و درسن 35 سالگي بازنشسته شويم .( اگر با اين وضعيت به سن باز نشستگي برسيم ) آنان افزودند: در سال گذشته پيمانكار علاوه بر پرداخت ناقص حقوق ومزايا، تعطيلات رسمي ،جمعه كاري وحق شيفت ، بابت حق سنوات مبلغ 30 تا 40 هزار تومان رابه ما پرداخت نكرد . يگي از گارگران گفت: با وجود4 شيفت كاري و نداشتن سرويس اياب وذهاب حتي هزينه مرخصي هاي كاري وتعطيلات را(كار انجام شده درزمان مرخصي و تعطيلات رسمي) به دلخواه پرداخت مي‌‏كنند و كاري به قوانين كار ندارند. يكي از كارگران زن در رابطه با مرخصي زايمان گفت: دراواخر قرارداد پيمانكار قبلي و شروع به كار پيمانكار جديد كساني كه در 4 ماه مرخصي زايمان به سرمي برند، بامشكل امنيت شغلي مواجه خواهند شد، به طوريكه اگر فردي بعد از مرخصي زايمان به محل كار خود برگردد، كار فرماي جديد از شروع به كار او جلوگيري به عمل خواهد آورد. علاوه بر مشكلات كارگران شاغل در واحد پاسخگويي 118 شركت مخابرات، كارگران مراكز مخابراتي شهيد مفتح، شهيد اسدي، شهيد مطهري ،شهيد هندوزاده ، شهيد صدوقي ، شهيد باهنر، سيدالشهدا، ولي عصر و الغدير نيز با مشكلات عديده ومشابهي از قبيل حقوق ومزاياي ناقص و دريافت نكردن عيدي وپادش و......مواجهند. تعدادي ازكارگران مراكزياد شده گفتند: سال كذشته بعضي از پيمانكاران بخش خصوصي قبل از اينكه مبلغي به ما پرداخت نمايند، ما راتشويق به امضاي كاغذ رسيد نموده وقول دادند عيدي وپاداش ما را پرداخت خواهند كرد كه تا اين لحظه به وعده خود عمل نكرده‌‏اند. كارگران خواستاررسيدگي مسوولين سازمان كار واموراجتمايي و طب كار تامين اجتماعي كرمان در رابطه با سختي كار ، طرح طبقه بندي مشاغل ، بيمه ،آلودگي صداو..... شدند.پايان پيام
225- كارگران در گذشته دفترچه پس انداز داشتند، امروز دفترچه قسط با دستمزد 183 هزار توماني نمي توان از كرامت انساني صحبت كرد: نماينده كارگران ماشين سازي تبريز گفت: اكثر مسوولين و فعالان جامعه كارگري و كارفرمايي و به اصطلاح اركان بحث سه جانبه گرايي، قبل از اعلام دستمزدها از تعيين حقوق براساس حفظ شرافت و كرامت انساني طبق قوانين شرع مقدس اسلام و اصول قانون اساسي صحبت مي كنند، ولي هر ساله شاهد اين هستيم كه تنها موردي كه در اصل تعيين دستمزدها رعايت نمي شود، نه تنها باعث حفظ كرامت كارگران به عنوان اصلي ترين ركن عوامل توليد نمي‌‏شود، بلكه با اين تصميمات در عمل نشان داده شده كه كوچكترين توجهي به نيازها و خواسته هاي اين قشر زحمتكش حتي براي گذران يك زندگي فقيرانه نيز نمي‌‏شود .احد قرآني، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، افزود: در اصطلاح اقتصادي، فقير به كسي اطلاق مي شود كه درآمد كافي را براي كسب حداقل غذا و لوازم ضروري زندگي از جمله پوشاك , بهداشت , آموزش , سواد , آب سالم , حداقل انرژي براي گرم شدن و حداقل هايي براي حفظ سلامتي جسمي و حداقل تفريح و مسكن مناسب با شان انساني داشته باشد.قرآني تاكيد كرد: با اين تعريف آيا مي توان كارگر را فقير ناميد , البته كه خير ، زيرا با اين دستمزدها هيچ كارگري با وجود تلاش هاي شبانه روزي‌‏اش حتي قادر به تامين همين حداقل ها نيز نيست كه با آن بتواند گذران زندگي كند، چه برسد به اين كه از حفظ كرامت او سخن راند و از چنين كارگري انتظار داشت كه در مسير توسعه اقتصادي كشور تاثيرگذار باشد.نماينده كارگران ماشين سازي تبريز تصريح كرد: از نظام اقتصادي كه معتقد است دستمزد كارگر بايد در سطح حداقل معيشت يعني بخور و نمير براي او پرداخت شود، نه تنها نمي توان انتظار توسعه داشت ، بلكه سخن راندن از پس انداز اين طبقه به عنوان يكي از عمده ترين منابع رشد اقتصادي جهت تشكيل سرمايه نيز بي معني خواهد بود، زيرا كارگري كه قبلا چند دفترچه پس انداز داشت ، در حال حاضر چندين دفترچه پرداخت اقساط دارد و اين است مفهوم رشد و توسعه.وي افزود: در سايه چنين تصميماتي و به تبع آن سخن گفتن از عدالت و كاهش فاصله طبقاتي و اجتماعي نيز بي معني خواهد بود ، زيرا براي رسيدن به عدالت اجتماعي و از بين بردن فاصله هاي طبقاتي در سايه رشد اقتصادي ، نياز به توزيع مناسب درآمدها و افزايش قدرت خريد كارگران داريم.پايان پيام
226- تعداد 25 تن از کارگران رسمي شركت زهتابي همدان اخراج شدند: نماينده كارگران شركت زهتابي همدان گفت‌‏: كارفرماي شركت زهتابي به بهانه ضرر در توليد و كمبود نقدينگي 25 كارگر رسمي واحد را اخراج كرد . اين نماينده كارگري، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, گفت": كارفرماي شركت زهتابي با اين بهانه و ترفند 25 كارگر رسمي با بيش از15 سال سابقه را اخراج كرده تا بتواند جايگزين آنها كارگر قراردادي استخدام كند. وي گفت‌‏: اين واحد 30 كارگر دارد كه 25 نفر رسمي و 25 كارگر ديگر قراردادي هستند كه قراردادي ها فعلا در شركت مشغول كارند . نماينده كارگران افزود : كارگران اخراجي با ارايه شكايت به اداره كار و امور اجتماعي همدان، انتظار دارند كه هيات تشخيص با تشكيل جلسه از حقوقشان دفاع كند.وي گفت‌‏: از مسوولين خانه كارگر همدان تقاضا داريم همچنان از ما در مراجع قانوني دفاع كند تا حقوقمان تضييع نشود پايان پيام
227- كارگران آتش نشاني رامسر با خطر جاني مواجهند : نماينده كارگران مازندران گفت: ساختمان آتش نشاني رامسر به علت فرسوده بودن، براي كارگران و كارمندان خطر جاني دارد."مرتضي پاكزاد"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، افزود: با توجه به اين كه كشور ايران در كمربند زلزله قرار گرفته، در صورت وقوع اين حادثه ساختمان آتش نشاني رامسر تخريب خواهد شد و ماشين آلات زير ‌‏آوار مي ماند و كارگران نيزجان شان را از دست مي دهند.وي گفت: با اين حال خدمات رساني به آسيب ديدگان زلزله منتفي مي شود و تلفات دو چندان خواهد شد .نماينده كارگران مازندران تصريح كرد: 80 درصد ساختمان هاي آتش نشاني ها در مازندران فرسوده و يا زير ساختمان هاي مسكوني و اداري است كه به هيچ وجه اين عمل اصولي و منطقي نيست و دولت بايد هر چه زودتر در اين باره چاره انديشي كند.پايان پيام

228- معاون وزير آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس احكام افزايش حقوق معلمان در هفته معلم صادر مي شود
متن خبر :« خبرگزاري فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش از صدور احكام افزايش حقوق معلمان در هفته معلم خبر داد.
محمدرضا محدث خراساني در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: بخشنامه افزايش حقوق معلمان امروز آماده شد و اميدواريم با توجه به‌صدور احكام افزايش حقوق معلمان در هفته معلم، پرداخت افزايش حقوق معلمان با حقوق ارديبهشت عملي شود.
وي ادامه داد: افزايش حقوق معلمان از اول فروردين امسال اعمال شده و مابه التفاوت افزايش حقوق فروردين با حقوق ارديبهشت پرداخت مي شود.
محدث در‌خصوص ميزان افزايش حقوق معلمان گفت: براي حقوق هاي كم تر از 330 هزار تومان در سال 1385، افزايشي حدود 82 هزار تومان در نظر گرفته شود.
وي اضافه كرد: افزايش ساير حقوق ها به‌صورت پلكاني و معكوس خواهد بود تا جايي كه براي حقوق 500 هزار تومان و بالاتر اين افزايش 48 هزار تومان خواهد بود.» خبرگزاري فارس7/2/86
229-تعداد 20 هزار نيروي كار طي دهه گذشته در استان مازندران اخراج شده اند : احياي نساجي ومصوبه دولت در دستور كار قرار ندارد:به گزارش خبرگزاری کار ایران – ایلنا در تاریخ 7 اردیبهشت 86 در ساری؛ در مراسمي با شكوه و با حضور بيش از يك هزار نفر از خانواده‌‏هاي كارگران مازندران در محل سالن جمعيت هلال احمر ساري، از كارگران نمونه استان تجليل به عمل آمد . به گزارش ايلنا، در اين مراسم كه با حضور مسوولين استان برگزار شد، "نصرالله دريابيگي"، دبير اجرايي خانه كارگر مازندران با ارج نهادن به مقام شامخ كارگران و با اشاره به نقش اين عزيزان در شكل گيري و پيروزي انقلاب يادآور شد: كارگران ايران اسلامي به لحاظ قراردادهاي موقت كار و دستمزد پايين در بدترين شرايط امنيت شغلي و معيشت اقتصادي قرار دارند و عدم توجه مسولين به اين قشر، منجر به فروپاشي كانون بسياري از خانواده ها شده و ناهنجاريهاي اجتماعي فقر, فساد و فحشا نشات گرفته از سياستهاي غلط خصوصي سازي در استان مازندران است . دريابيگي با انتقاد از واگذاري كارخانجات و سوء مديريت در استان مازندران، خبر از اخراج 20 هزار نيروي كار طي دهه گذشته داد و يادآور شد: كارگران مظلومي كه بيشترين آمار شهدا را در استان لاله خير و ولايت مدار مازندران دارند و بارها و بارها به نظام مقدس جمهوري اسلامي ثابت كرده اند كه به آرمانهاي مقدس جمهوري اسلامي اعتقادي راسخ داشته و مسوولين را همواره مورد احترام قرار داده‌‏اند، در بدترين شرايط موجود با فقر دست و پنجه نرم مي‌‏كنند و هيچكس نيست كه صداي مظلوميت اين وارثين انقلاب و صاحبان اصلي انقلاب را بشنود . رييس ستاد هفته كارگر مازندران در ادامه با انتقاد از سياست هاي اخير وزارت كار، خواستار حفظ اشتغال موجود در استان محروم مازندران شد و با اشاره به سفر رياست جمهور و مصوبه هيات دولت مبني بر احياي صنعت نساجي مازندران، گفت‌‏: امروز نه تنها بحث احياي نساجي و مصوبه دولت در دستور كار قرار نگرفته، بلكه صحبت از انحلال نساجي مازندران است، در حالي كه كارگران اين كارخانه بيش از 5 ماه است حقوق نگرفته‌‏اند.در ادامه اين مراسم حسن آزرم مدير كل تامين‌‏اجتماعي مازندران نيز از كارگران به عنوان بازوان توانمند نظام مقدس جمهوري نام برد .گفتني است در اين مراسم از 11 كارگر نمونه با دادن لوح تقدير و هدايايي تجليل به عمل آمد . پايان پيام
230- رييس شوراي اسلامي كار "شهر دارو" اخراج شد : نماينده كارگران شهريار گفت‌‏: مديريت شركت توليدي "شهر دارو" شهريار در اقدامي غير قانوني, رييس شوراي اسلامي كار را اخراج كرد."حسين باقريان"، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: اين اقدام در پي اتمام مهلت اعتبار شوراي اسلامي كار كارخانه و اقدام كارگران براي برگزاري انتخابات جديد صورت پذيرفته كه مديريت با ايجاد شرايط تعليق يك ساله شورا، مسوول شوراي اسلامي كار را اخراج كرد . وي گفت‌‏: با وجودي كه اداره كار شهريار به طور قانوني اقدام به برگزاري اين انتخابات كرده بوده، مديريت با استفاده از عدم امنيت شغلي بيش از 200 كارگر قراردادي و تهديدهاي پي در پي، مانع كانديد شدن كارگران براي تشكيل شوراي كارخانه شد . پايان پيام
231- كارگران كشت و صنعت "گوهركوه" خاش يك ماه حقوق، عيدي و پاداش را دريافت نكرده اند: دبير اجرايي خانه كارگر سيستان و بلوچستان گفت‌‏: 150 كارگر شركت كشت و صنعت "گوهركوه" خاش ، عيدي و پاداش سال 85 و حقوق فرودين ماه خود را دريافت نكرده اند . "قربانعلي ميرشكار" ، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: مشكلات شركت مذكور از سوء مديريت، عدم فروش توليدات و كمبود نقدينگي ناشي شده و با وجود درخواست كارگران شركت مبني بر رفع اين مشكلات، تا كنون اقدام مطلوبي صورت نگرفته است.پايان پيام
232- بيش از 60 درصد كارگران استان مسكن ندارند : دبير اجرايي خانه كارگر كهگيلويه و بويراحمد، تعداد كارگران اين استان در بخش هاي مختلف را 40 هزار نفر عنوان و اظهار داشت: بيش از 60 درصد اين افراد كه معادل 24 هزار نفر هستند، مسكن ندارند." عليرضا جنتي " به ايلنا گفت: متاسفانه نبود مسكن براي كارگران اين استان مشكلات متعددي را ايجاد كرده و از سويي دولت نيز تسهيلات لازم براي خريد و يا اجاره مسكن اين قشر زحمتكش را پرداخت نمي كند.وي افزود: كارگران كهگيلويه و بويراحمد با وجود دستمزدهاي پاييني كه دريافت مي‌‏كنند، توان خريد و يا اجاره مسكن مطلوبي كه بتوانند بنحو شايسته‌‏اي در آن گذران زندگي كنند را ندارند.نماينده كارگران كهگيلويه و بويراحمد ، نبود مسكن را يكي ديگر از مهمترين مشكلات امروزي كارگران اين استان ذكر كرد و يادآور شد: قيمت خريد و يا اجاره مسكن در شهرهاي استان به وِيژه ياسوج به حدي بالاست كه حقوق كارگران كفاف اين امور را نمي‌‏كند.جنتي به ديگر مشكلات كارگران كهگيلويه و بويراحمد اشاره كرد و يادآور شد: نبود درمانگاه هاي ويژه كارگران در سراسراستان از ديگر مشكلات موجود اين قشراست.وي گفت: درمانگاههاي موجود شهر ياسوج نسبت به جمعيت آن كم است كه در اين بين كارگران نيز همانند ديگر اقشار نمي توانند به نحو مطلوب از آنها استفاده كنند.دبير اجرايي خانه كارگر كهگيلويه و بويراحمد ، كمبود امكانات پزشكي در درمانگاههاي شهر ياسوج را از معضلات درمانگاهها دانست و خاطرنشان كرد: نبود درمانگاههاي مناسب و كمبود امكانات در آنها مشكلات كارگران در ايام كسالت را دوچندان مي كند.پايان پيام
233- دستمزد 183 هزار تومان به هيچ وجه عادلانه نيستوزارت كار ساير مزاياي كارگران را تقويت كند : نماينده كارگران لوله‌‏سازي خوزستان گفت‌‏: وزارت كار به عنوان متولي اشتغال و ايجاد بازار كار، چگونه انتظار دارد كارگران با دريافت حداقل دستمزد 183 هزار توماني، كار مفيد در واحدهاي توليدي و صنعتي انجام دهند . "مصطفي گلزرد" , در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: رقم حداقل دستمزد 183 هزار تومان با مد نظر داشتن تورم و هزينه زندگي كارگران به هيچ وجه عادلانه نيست و وزارت كار بايد با تقويت ساير مزايا، كارگران را از وضعيت بد مالي نجات دهد . وي گفت : در تعيين دستمزد سال گذشته هيچ كار محاسباتي صورت نگرفت و امسال هم بر سياق روش‌‏هاي گذشته حركت شده است . گلزرد افزود‌‏: نمايندگان كارگران قبل از تصويب رقم دستمزد، به صورت كتبي و شفاهي از وزارت كار خواستند كه تمام جوانب را در تعيين مزد كارگران لحاظ كند، اما متاسفانه غير از اين پيشنهاد و نظر منطقي انجام شد. پايان پيام

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی