به وبلاگ روزشمار جنبش کارگری ایران خوش آمدید roozshomar2@yahoo.com

وبلاگ روزشمار کارگری بااعتقاد به مبارزات مستقل کارگران دربرابر نظام سرمایه داری ایران، تلاش داردکه استقلال عمل این مبارزات رادرتمام عرصه ها وبویژه در تنظیم اخبار مبارزات کارگران وزحمتکشان ایران وجنبش های اجتماعی ( زنان - دانشجویان وجوانان - معلمان - پرستاران - ملیت های ساکن ایران )وزندگی کودکان خیابانی کار،باارائه منابع خبر روزشمارنماید. همکاری یکایک فعالان کارگری وتشکل ها ونهادهای کارگری وارسال به موقع اخبار به " وبلاگ روز شمار کارگری ایران" مارادرپیشبرداین وظایف کمک می نماید. مسئولین وبلاگ

۱۵ بهمن ۱۳۸۷

روزشمار کارگری جنبش کارگری ایران در مرداده ماه 1386








هفته اول مرداد۸۶ ( اگوست۲۰۰۷)

1112ـ مرگ کارگران در ریزش آوار یک مجمع تجاری :
علی رزاقی مدیر روابط عمومی شهرداری شهرک قدس شهریار اعلام کرد: 5 کارگر در حال گودبرداری برای ساخت یک مجمع تجاری بر اثر ریزش آوار جان باختند. اسامی کارگران کشته شده عبارتند از : سراج حسینی 26 ساله ، مسلم شیخی 25 ساله ، ارشد پرچمی 20 ساله ، حسن حسینی 20 ساله و احمد شیخی 8 ساله . همچنین 3 نفر از کارگران از زیر آوار بیرون کشیده شدند. این حادثه به علت عدم رعایت مسائل ایمنی رخ داد. ( ایران 1/5/86 )

1113ـ بازداشت فعال کارگری :
بختیار رحیمی فعال کارگری در ساعت 3 بامداد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. ماموران منزلش را تفتیش و وسائل شخصی وی از قبیل کامپیوتر ، سی دی ها ، دوربین و ... را همراه خود بردند. ( سلام دمکرات 1/5/86 )

1114ـ یک کارگر در حادثه ریزش آوار جان باخت :
یک کارگر 19 ساله بر اثر ریزش آوار کشته شد. ماموران ایستگاه 6 و گروه امداد و نجات 4 سازمان آتش نشانی جسد کارگر مقتول را تحویل نیروی انتظامی دادند. این حادثه به علت عدم شمع بندی مناسب رخ داد. ( فارس 1/5/86 )

1115 ـ ممنوعیت ملاقات محمود صالحی :
محمد شریف وکیل مدافع محمود صالحی عضو سندیکای خبازان سقز که در زندان سنندج بسر می برد، گفت : تلاش برای انتقال موکلم از زندان سنندج به زندان سقز نتیجه ای نداشته است. مسئولین زندان از ملاقات اینجانب با موکلم جلوگیری بعمل می آورند. (ایسنا 3/5/86 )

1116ـ منصور اسانلو ممنوعیت ملاقات بود:
پرویز خورشید وکیل مدافع منصور اسانلو رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت : صبح امروز به معاونت امنیت دادسرا مراجعه کردیم ، اما اعلام شد که موکلم به اتهام امنیتی بدستور شعبه 28 دادگاه انقلاب ممنوع الملاقات می باشد.(ایسنا 3/5/86 )

1117- 90 درصد صیادان زیر خط فقیربه گزارش سایت آفتاب، احمد ملكی، مدیرعامل تعاونی صیادان استان گیلان می‌گوید: صید بی‌رویه وافری دریای خزر را فرا گرفته كه این معضل درآمد سرانه صیادان را به مخاطره می‌اندازد به صورتیكه 90 درصد صیادان استان زیرخط فقر هستند. او می‌افزاید: به علت ازدیاد مضاعف تعاونی‌های صیادی پره در استان گیلان از شش سال پیش تاكنون در بحران صید هستیم كه در این راستا بیش از 20 تعاونی صیادی ورشكست و از چرخه صیادی خارج شدند.به گزارش ایسنا، ملکی با بیان اینكه صیادان پره استان گیلان وارد ششمین سال خط فقرشده‌اند می‌گوید: در همین راستا چندین جلسه در استان برگزار و در سفر رئیس جمهوری به استان مشكلات صیادان پره مطرح و مقرر شده است تعاونی‌های پره صیادی همچون ناوگان كیلكا به نصف تقلیل یابد. ملكی تاکید می‌کند: اگر تعاونی‌های پره به نصف تقلیل یابند، حفاظت منابع آبی قوی شوند، تكثیر و رهسازی انجام و استانداردها رعایت شود صیادان پره آینده خوبی خواهند داشت . او با بیان اینكه 70 درصد تعاونی‌ها به دلیل ضعف درآمد سرانه برای پرداخت حق بیمه خود مشكل دارند می‌گوید: اتحادیه تعاونی صیادان بیش از 800 میلیون تومان به دلیل ارائه خدمات به جامعه صیادی از سال 71 تاكنون به بانك كشاورزی بدهكار است و همچنین هر یك از تعاونی‌ها 150 تا 200 میلیون تومان به سازمان تامین اجتماعی و بانك‌های مختلف بدهكار هستند در صورتیكه توانایی گذراندن معیشت خود را ندارد.
1118- تعطيلي 60 درصد كارخانه هاي پنبه پاك كني : به گزارش خبرگزاري فارس ، از مجموع 106 كارخانه پنبه پاك‌كني 40 كارخانه كاملاً از بين رفته است
1119- کوره‌هاي آجرپزي استان يزد تا آخر هفته خاموش مي‌شوند: خبرگزاري دانشجويان ايران – يزد ، نايب رييس انجمن آجر و فرآورده‌هاي نسوز استان يزد با اشاره به اين كه 10 درصد كوره‌هاي آجرپزي استان خاموش شده‌اند، گفت: در صورت ادامه روند فعلي تا پايان هفته جاري 90 درصد ديگر كوره‌ها هم خاموش خواهند شد.محمود دهقان در گفت‌وگو با ايسنا منطقه يزد، اظهارداشت: عدم عرضه به موقع نفت به توليد كنندگان‌، فقدان كارگرماهر كه عمدتا افغاني هستند، ناامن شدن كوره‌پزخانه‌ها توسط نيروهاي انتظامي كه شب و روز وارد كارخانه مي‌شوند و ‌گران شدن قطعات يدكي و خدمات جنبي مثل تراشكاري از جمله دلايل تعطيلي برخي کوره‌هاي آجرپزي و گران شدن آجر است . او افزود: ناهماهنگي مديران استان نيز در گران شدن قيمت آجر موثر بوده‌است.

1120 - اعتراضات کارگران برای دریافت حقوق معوقه ادامه دارد:
کارگران همچنان اعتراضات خود را برای جلو گیری از اخراج و دریافت حقوق معوقه ی خود ادامه می دهند که از آن جمله می توان به کارگران شهرداری آبادان، کارگران قوه پارس، کارگران یخچال سازی لرستان، کارگران شرکت های اقماری برق تهران، کارگران اداره ی صنایع دستی سنندج و کارگران شرکت دی.ام.تی اصفهان اشاره کرد.
در این ماه شاهد تعرض همه جانبه ی حاکمیت نه فقط به جنبش کارگری بلکه به دیگر جنبش های اجتماعی یعنی جنبش زنان و جنبش دانشجویی بودیم و صرفا در این ماه شاهد صدور چندین حکم زندان برای فعالین اجتماعی و بازداشت چندین فعال بودیم. این وضعیت بار دیگر هم سرنوشتی این جنبش ها و لزوم پیوند خوردن آن ها با یکدیگر را به ما گوش زد می کند.

1121- محاکمه و صدور حکم برای فعالین کارگری :
طی چند وقت اخیر صدور احکام و محاکمه ی فعالین کارگری شدت گرفته است. در همین راستا حکم 5 سال حبس تعزیری برای لقمان مهری از فعالین کارگری که در اعتراضات مردمی سال 84 سقز بازداشت شده بود، توسط دیوان عالی کشور تایید شد. 23 تیر دادگاه شیث امانی و صدیق کریمی از بازداشت شدگان اول ماه مه امسال در شهر سنندج برگزار شد. 19 تیر ماه نیز دادگاه 11 نفر دیگر از بازداشت شدگان این مراسم برگزار شده بود. پیش از این نیز 5 نفر از کارگران بازداشتی در جریان مراسم اول ماه مه در شهر سقز به دادگاه فرا خوانده شده بودند. پرونده ی کارگران تعلیقی شرکت واحد در این ماه نیز در ادارات کار تهران برقرار بود که در جریان یکی از جلسات که ابراهیم مددی و رضا نعمتی به اداره ی کار مراجعه کرده بودند توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت شدند. البته نعمتی همان روز و مددی روز بعد آزاد شدند.

1122- مجمع عمومی سندیکا و مساله ی سه جانبه گرایی :
اختصاصی وبلاگ و نشریه ی کارگر:
خسرو مجتهد زاده
سفر منصور اسالو برای شرکت در اجلاس آی.تی.یو.سی و آی.ال.او و دستگیری وی، نزدیک شدن به برگزاری دومین مجمع عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد و وارد آمدن انتقادات جدی بر عملکرد سندیکا در چند وقت اخیر از سوی جریانات و چهره های مختلف کارگری لزوم نگاهی به عملکرد سندیکای شرکت واحد از آغاز تا امروز را بر ما گوشزد می کند.
هیئت موسس و بازگشایی سندیکای کارگران شرکت واحد با همیاری هیئت موسسان سندیکاهای کارگری از اوایل دهه ی 80 فعالیت های خود را در قالب ارائه ی آموزش های سندیکایی و اتحاد بین کارگران اتوبوسرانی آغاز کرد. فعالیت های سندیکا که به مزاق سرمایه داران و خانه کارگری ها خوش نیامده بود موجب شد تا در 19 اردیبهشت 84 دسته ایی 200، 300 نفری از خانه کارگری ها با یورش به دفتر هیئت موسس به ضرب و شتم کارگران پرداخته و صورت و زبان اسالو را با چاقو ببرند. این حادثه موجب شد تا نام سندیکای کارگران شرکت واحد در جامعه تا حدود زیادی بر سر زبان ها بیفتد. این حادثه خللی در اقدامات سندیکا وارد نکرد به طوری که در 16 تیر همان سال تعداد کثیری از کارگران شرکت واحد در اعتراض به اخراج و تعلیق 15 نفر از همکاران خود و تعدادی خواسته های صنفی دیگر چراغ های اتوبوس های خود را در طول روز روشن کردند. در نتیجه ی این حرکت نام سندیکا برای اولین بار در صدا و سیما نیز مطرح شد. در ادامه ی این حرکت بود که اکثریت رانندگان شرکت واحد در اعتراض به برآورده نشدن خواسته هایشان طی دو نوبت در روزهای چهارم دی و هشتم بهمن 84 دست به اعتصاب زنند. این حرکت، گذشتن از بسیاری از خط قرمزهای حاکمیت بود. بعد از سرکوب گسترده ی فعالین کارگری در دهه ی 60 چنین اعتصاب سازمان یافته و تاثیرگزاری از سوی کارگران رخ نداده بود. اعتصاب رانندگان به کلی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر تهران را مختل کرد و بعد از سال ها قدرت همبستگی طبقاتی را به جامعه یادآوری کرد. مرحله ی دوم اعتصاب در هشتم بهمن ماه که در اعتراض به ادامه ی بازداشت رئیس هیئت مدیره ی سندیکا صورت گرفت با سرکوبی همه جانبه روبرو شد. صدها نفر از کارگران دستگیر شدند و شبانه به منزل فعالین سندیکایی هجوم برده شد و کلیه ی اعضای خانواده بازداشت شدند. این سرکوب همه جانبه واکنش شدید سازمان های کارگری در جهان را در پی داشت و در نتیجه ی آن در بسیاری از کشورهای جهان تظاهراتی از سوی ”کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد“ و ”فدراسیون اتحادیه های جهانی“ در همبستگی با کارگران شرکت واحد ترتیب داده شد. اکثریت بازداشت شدگان بر اثر فشارهای داخلی و خارجی آزاد شدند اما منصور اسالو هفت ماه و نیم را در بازداشت به سر برد و سر انجام در مرداد سال 85 از زندان آزاد شد. اما سرکوب کارگران معترض فقط با بازداشت ایشان و خانواده هایشان پایان نگرفت. 54 نفر از کارگران شرکت واحد به دلیل اعتصابات سال 84 حکم تعلیق از کار گرفتند و در ادامه سعی شد با تشکیل جلسات بی پایان برای صدور حکم اخراج یا بازگشت به کار کارگران در ادارات روابط کار، قدرت سندیکا تحلیل برده شود. در حالی که بیش از 3 ماه از آزادی اسالو نگذشته بود، نیرو های عملیات ویژه ی بازداشت گاه 209، وی را در حالی که قصد مراجعه به اداره ی کار را داشت دستگیر کردند. . این بازداشت نیز 1 ماه به طول انجامید. سرانجام دادگاه اسالو در تاریخ 85/12/5 برگزار شد و وی به 5 سال زندان محکوم گردید.
مبارزات کارگران شرکت واحد موجب گردید تا نام سندیکا به عنوان یک تشکل مستقل کارگری در سازمان های بین المللی کارگری مطرح شود و در نتیجه ی آن بود که رئیس هیئت مدیره ی سندیکا، منصور اسالو، به دعوت فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل به منظور شرکت در چند کنفرانس بین المللی در خرداد 86 به اروپا سفر کرد. در حالی که کمتر از 3 هفته از بازگشت اسالو به تهران می گذشت بار دیگر مامورین لباس شخصی وی را در ملاء عام بازداشت کردند و تا زمان نگارش این مقاله اسالو همچنان در بند 209 زندان اوین در بازداشت به سر می برد.
در چند وقت اخیر انتقاداتی بر سندیکا وارد شده که به نظر نگارنده علت آن ها را باید در از بین رفتن ارتباط بین بدنه ی کارگران با سندیکا و در پیش گرفتن خط سه جانبه گرایی توسط هیئت مدیره جست و جو کرد. البته شایسته نیست که در اینجا به انتقادات نه چندان جدی ای از قبیل این که چرا فلان شخص مترجم آقای اسالو بوده بپردازیم.
بعد از سرکوب کم سابقه ی سندیکا توسط عمال سرمایه داری و دستگیری های پیاپی بعد از اعتصابات، کم کم ارتباط بین کارگران با سندیکا به دلیل افزایش فضای سرکوب گسسته شد. این مسئله معنایی جز برداشته شدن فشار بدنه ی کارگری بر هیئت مدیره را نداشت. هر سازمان کارگری در صورتی می تواند واقعا در راستای منافع کارگران قدم بردارد که نیرو ی محرکه ی عظیم کارگران را در پشت سر خود داشته باشد. خواست توده ی کارگران برای ایجاد تغییرات بازگشت ناپذیر است که می تواند سندیکا یا اتحادیه ی مربوطه را از افتادن به دام عملکرد های سازشکارانه مصون نگاه دارد و سرمایه داری حاکم نیز با آگاهی از این مسئله در طول دو سال گذشته تمامی سعی خود را برای قطع ارتباط بین کارگران و سندیکای شرکت واحد به کار بسته است. باید اذعان داشت که در این کار تا حدود زیادی نیز موفق بوده و باید بپذیریم که در حال حاضر سندیکا تبدیل به یک مجموعه از ”فعالین کارگری“ شده که اکثر انرژی خود را به ناچار صرف دفاع از حقوق کارگران اخراجی و تعلیقی در ادارات کار و صدور بیانیه می کند.
پیگیری خط سه جانبه گرایی در سندیکا را نیز باید در همین قطع ارتباط بین کارگران و
سندیکا پیدا کرد. در حال حاضر تاکید فراوان سندیکا بر سه جانبه گرایی را شاهد هستیم. در شرایط کنونی نیز ظاهرا سه جانبه گرایی رعایت می شود اما تاکید سندیکا بر این است که به جای خانه کارگری ها نماینده ی واقعی کارگران در شورای تعیین دستمزد حضور داشته باشد. اما آیا واقعا حضور نماینده ی واقعی کارگران می تواند تاثیری بر وضعیت آن ها داشته باشد؟ این حضور به هیچ وجه توازن قوا را به نفع کارگران بر هم نمی زند. کیست که نداند دولت با تمام قوا منافع سرمایه داران را نمایندگی می کند؟ ضمن این که فراموش نکنیم سرمایه داران با کمک همین دولت حداقل حقوق 183 هزار تومانی را هم به کارگر پرداخت نمی کنند و کارگری که این واقعیت را می بیند چگونه می تواند به سراب سه جانبه گرایی دل خوش کند؟ آیا پی گرفتن خط سه جانبه گرایی ریشه در برداشت اشتباه از نقش دولت در جوامع سرمایه داری ندارد؟
تنها راه کمک به سندیکا برای برون رفت از موقعیت کنونی در برقراری ارتباط دوباره ی بدنه ی کارگران با سندیکا است. با این وجود در حالی که فضای سرکوب تشدید می شود باید از این عملکرد هیئت مدیره برای برگزاری مجمع عمومی دوم استقبال کرد. این حرکت با وجود تمامی انتقادات وارده نشان می دهد که هیئت مدیره خواهان برقرای ارتباط مجدد با بدنه ی کارگران است، از تبدیل شدن به یک جمع در خود به شدت پرهیز می کند و به این نکته به خوبی واقف است که ادامه ی حیات سندیکا در گرو اتحاد مجدد تمامی کارگران در قالب سندیکا است.
کارگران شرکت واحد اگر می خواهند که سندیکا نیروی خود را با چانه زنی های بی پایان و کوبیدن بیهوده بر طبل سه جانبه گرایی تلف نکند، راهی جز شرکت گسترده در مجمع عمومی برای پیش برد خواست های رادیکال خود ندارند.

1123- حوادث کار یا سلاخی کارگران؟
بهمن ماندگار
"حجم بالاى کار“ این توجیحی است که برای آمار بالای مرگ و از کار افتادگی کارگران در عسلویه می شنوید، پروژه ساختن سد كارون جان بیش از ۵٠ كارگر را گرفت، اما این مهم نیست! چرا که سرداران سازندگی و اصلاحات می توانند مفتخر باشند که اقتصاد ایران را به پیش رانده اند. کارگران جان خود را از دست می دهند یا برای همیشه از کار افتاده می شوند و این تمام تلاش شرافت مندانه ی سرمایه داران برای استخراج سود و ارزش اضافی بیشتر است.
سالانه هزاران کارگر در ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند. اخیرا معاون حوزه ی روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی تعداد کارگرانی را که در سال 85 قربانی سوانح کار شده اند هزار و چهل و هفت نفر اعلام کرد.(1) اما شمار کارگرانی که هر سال قربانی شرایط بد کار می شوند به مراتب بیشتر از این تعداد است . در بسیاری از موارد حوادث محل کار که منجر به مرگ یا از کار فتادگی کارگران می شود از سوی کارفرمایان مخفی نگه داشته می شود و از آن جا که تشکل های مستقل کارگری و رسانه های مستقل مردمی از تیغ سرکوب و سانسور در امان نمی مانند امکان انتشار تمام حوادث محیط کار وجود ندارد. همچنین صدمات تدريجي ناشي از غير ايمن بودن محيط کار، سختي كار، تماس با مواد شيميايي سمي و... که شامل بيماريهاي پوستي، عضلاني، ريوي، قلبي، دیسک کمر و... و در نهایت از كارافتادگي و مرگ زودرس می شود هرگز به شمار نمی آیند.(2) از میان 2/2 میلیون نفری که در جهان طی سال گذشته جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند تنها 16% بر اثر حادثه در محل كار كشته شدند. 84% باقی مانده بر اثر بیماریهای ناشی از کار به مرور زمان جان خود را از دست داده‌اند. در این میان باید شمار کارگرانی را که بر اثر عدم پرداخت دستمزدهایشان خودكشی می كنند را هم به حساب آوریم.
دستمزدهای پائین کارگران و عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران از عوامل موثر در افزایش آمار حوادث کاری هستند. پائین بودن حداقل دستمزدهای تصویب شده باعث كاهش قدرت خريد كارگران و افزايش فاصله ي دستمزد آنان تا خط فقر واقعي می شود. همچنین عدم پرداخت به موقع دستمزد کارگران فشارهای اقتصادی زیادی به کارگران و خانواده های آن ها وارد می کند. بسیاری از کارگران برای مقابله با فشارهای اقتصادی دست به اضافه کاری و شب کاری می زنند. در نتیجه ی افزایش تعداد ساعات کاری قوای بدنی به تدریج تضعیف می شود و صدمات جبران ناپذیر تدریجی به بدن وارد می شود. همچنین خستگی، عدم تمرکز و به هم خوردن ساعت داخلی بدن کارگران که از عوامل اصلی بروز سوانح کار هستند در نتیجه ی افزایش تعداد ساعات کاری و شب کاری تشدید می شوند. در بسیاری از خانواده های کارگری کودکان خانواده مجبور هستند از سنین پائین نیروی کار خود را بفروشند تا از نظر اقتصادی به خانواده هاشان کمک کنند، این موضوع باعث افزایش تعداد حوادث ناشی از کار می شود.(3) نبود امنیت شغلی، نداشتن سرپناه و مستاجر بودن و فشارهای اقتصادی روزمره باعث عدم تمرکز و حواس پرتی کارگران می شود که به افزایش تعداد سوانح کاری می انجامد.
بنا به اعتراف معاون حوزه ی روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی علت وقوع 70 درصد حوادث ناشی از کار در سال 85 به علت عدم رعایت اصول ایمنی و حفاظت توسط کارفرما رخ داده اند.(4) کارفرمایان برای به دست آوردن سود بیشتر بدون توجه به خطراتی که کارگران را تهدید می کند مدام هزینه های مربوط به ایمنی کار را کاهش می دهند، از سوی دیگر کارگران به دلیل نرخ بالای بیکاری مجبور می شوند که برای تامین زندگی خانواده هایشان به هر کاری ولو کارهای سخت، مشقت بار و غیر ایمن تن دهند. کارفرمایان نگرانی از جهت از دست دادن کارگران خود ندارند چرا که به دلیل انبوه ارتش بیکاران کارگران صدمه دیده را به سرعت جایگزین می کنند اما این کارگران (که در بسیاری از موارد نمی توانند از بیمه های اجتماعی استفاده کنند) هستند که به سختی خواهند توانست آسیب های فیزیکی و روحی حوادث ناشی از کار را جبران کنند. در نتیجه حوادث ناشی از کار مشکلات زیادی را برای همیشه دامن گیر کارگران و خانواده های آن ها می کند.
51% از کل جمعیت کارگری کشور در کارگاه های کوچک زیر 10 نفر مشغول به کار هستند. طبق ماده ی194 قانون کار، این کارگاه ها از شمول قانون کار خارج شده اند. همچنین نزدیك به ٧٠ درصد نیروی كار ایران را كارگران قراردادی تشكیل می دهند در نتیجه تعداد زیادی از کارگران نمی توانند برای جبران آسیب های ناشی از حوادث کار از بیمه های اجتماعی استفاده کنند. در مواردی هم که کارگران می توانند ادعای غرامت کنند کارفرمایان تمام تلاش خود را به خرج می دهند تا کارگران را سهل انگار و مقصر قلمداد کرده و به همین بهانه از پرداخت هزینه بیمارستان امتناع بورزند. قوانین ضد کارگری در بسیاری از ابن موارد به یاری کارفرمایان می آید.
نداشتن هیچ گونه تشکل مستقل کارگری که کارگران بتوانند از آن طریق مطالبات خود را پیگیری کنند بر میزان حوادث ناشی از کار می افزاید. تشكل های كارگری می توانند از طریق تشکیل كمیسیون های ایمنی محیط كار به مشکل ناامنی محیط كار رسیدگی کرده و كارفرما را مجبور به تخصیص بودجه ای برای ايمن کردن كارگران کنند. در محیط های كاری فاقد تشكل كارگری، اعتراض به ناامنی محیط كار با اخراج جواب داده می شود و در نتیجه هیچ اعتراضی امکان بروز نمی یابد. بنابر این حکومت اسلامی با حمایت از سرمابه داران و سرکوب تشکل های مستقل کارگری کمر به سلاخی کارگران بسته است.
هر ساله تعداد زیادی از کارگران صنعت ساختمان سازی جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست می دهند، همچنین آمار مرگ و میر در بخش حفاری و چاه کنی بالاست، سقوط از ساختمان یا ارتفاع و ریزش دیواره و آوار از مهمترین حوادثی هستند که به مرگ یا از کار افتادگی کارگران منجر می شود. در این میان كارگران پناهنده و افغانی که به شکل گسترده ای در این بخش ها مشغول به کار هستند وضعیت بسیار بدی دارند چرا که نام این کارگران در هیچ جائی ثبت نمی شود و این کارگران از بدیهی ترین حقوق انسانی محروم اند.(5) در وضعیت فعلی که حکومت اسلامی اخراج این کارگران را دست مایه ی عروج فاشیسم قرار داده است کارگران ایرانی باید با دفاع از حقوق انسانی افغان های ساکن ایران نشان دهند که کارگران وطن ندارند. آمار مرگ و صدمه ی کارگران در معادن نیز بسیار بالاست، در ماه گذشته دو کارگر معدن جان خود را از دست دادند، در نمونه ی دیگری در سال 84 بر اثر ریزش معدنی در باب نیزو، ١١ كارگر جانشان را از دست دادند، آمار مرگ و صدمه به کارگران در استان کرمان به دلیل وجود تعداد زیادی از معادن بسیار بالاست، این ها قسمت کوچکی از فشار سرمایه داری به کارگران معدن کار است.
بنابر آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی کار(ILO) روزانه ٦٠٠٠ كارگر در جهان بر اثر حوادث و بیماریهای ناشی از مواد سمی در محل كار جان خود را از دست می دهند، سالانه 270 میلیون حادثه ی ناشی از کار در جهان رخ می دهد، ، 160 میلیون نفر به بیماری های ناشی از کار مبتلا و 7 میلیون نفر دچار از کار افتادگی می شوند. این تنها گوشه ای از بهره کشی نظام سرمایه داری از کارگران است.
پی نوشت ها:
1) نگاه کنید به روزنامه ی شرق مورخ 25 تیر 86 صفحه ی 31
2) به عنوان مثال ١٢ نفر از کارگران جوان يک کارخانه سنگ برى در ملاير به علت وجود گرد و غبار هاى سمى مبتلا به بيمارى سيليکوز شناسايى شده اند. از اين تعداد ٥ نفر جان باخته اند، ٤ نفر در آستانه مرگ بوده و بقيه معلول شده اند.
3) به عنوان مثال می توان به ٩٠٠ کارگاه زير ١٠ نفره ی ريخته گرى و کفاشى و توليد مواد شيميايى در منطقه ی رباط کريم اشاره کرد که تعداد زیادی از کودکان زير ١٨ سال در مشاغل سخت و زيان آور مشغول به کار هستند.
4) نگاه کنید به روزنامه ی شرق مورخ 25 تیر 86 صفحه ی 31
5) به عنوان مثال در گزارش ”کانون همبستگی با کارگران ایران“ که تحت عنوان ”روزشمار حوادث کار در ایران“ به بررسی سوانح کار در فاصله ی اردیبهشت 85 تا اردیبهشت 86 پرداخته است از میان 177 مرگ گزارش شده، مرگ 22 کارگر افغانی گزارش شده است.

1124- فراخوان ITUC-ITF برای "روز اقدام بین المللی" برای اعتراض به زندانی شدن منصور اسالو و محمود صالحی :
سندیکای کارگران شرکت واحد: دوم مرداد ماه 1386
دوستان گرامی
ما از شما می خواهیم که سازمانتان در تاریخ 18 مرداد ماه 1386 برای دو زندانی مشهور اتحادیه کارگری در ایران؛ منصور اسانلو و محمود صالحی، به روز اقدام بین المللی بپیوندد. ما می دانیم که فصل تابستان بویژه در نیمکره شمالی، برای روز اقدام همبستگی بین المللی زمان مناسبی نیست. اما ما متعتقدیم که اوضاع خاص این دو مورد ضرورتی است برای یک اقدام جدی و فوری اگر که خواستار این هستیم که این دو همکار زندانی ما در زمان قابل پیش بینی ای در آینده ازاد بشوند.
منصور اسانلو، رئیس سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه (سندیکای واحد) ، بسیاری از شما شرح دیدار بلند پایه منصور اسانلو را از ملاقاتهای قانونی در آی تی اف و آی تی یو سی در لندن و بروکسل در خرداد ماه دیده و یا شنیده اید. شورای عمومی آی تی یو سی بویژه بعد از اینکه اعضا احساسات و استقبال گرم خود را با بلند شدن از صندلی ها به منصور ابراز داشتند، تصمیم گرفت در صورتی که ایشان بعد از بازگشت به ایران با مشکلی مواجه شود همبستگی کامل خود رابا او اعلام کند. متاسفانه این دقیقا اتفاقی بود که افتاد؛الآن دو هفته از زمان ربودن منصور اسانلو در19 تیرماه در حالی که سوار اتوبوسی در تهران بود می گذرد. در حال حاضر ایشان به زندان بد نام اوین برگردانده شده و بطور مکرر گزارش شده است که ایشان به "توطئه علیه امنیت ملی" متهم است؛ پرونده ایشان آشکارا توسط اداره اطلاعات و خدمات جاسوسی دستکاری شده است. آِ تی یو سی و آی تی اف اخیرا نامه اعتراضی مشترکی در 20 تیرماه به دولت ایران نوشت و به کمیته آزادی تجمع و تشکل آی ال او نیز اطلاعات جدید را ارائه کرد. بعلاوه آی تی اف طومار الکترونیکی "منصور اسانلو را آزاد کنید" به راه انداخت. این طومار واکنش های بسیار زیادی داشته است.اگر شما تاکنون این طومار را امضا نکرده اید بهتر است لحظه ای به این سایت مراجعه کنید و آن را امضا کنید:
http://www.itfglobal.org/solidarity/osanloo2.cfm
در این میان بسیاری از اتحادیه های وابسته نامه های اعتراضی خود را ارسال کرده اند. تعدادی از اتحادیه ها اقدامات اعتراضی در سفارتهای ایران داشته اند. اتحادیه های کارگران حمل و نقل در کشورهای عربی متحدانه وبطور جمعی همبستگی خود را با منصور اسانلو اعلام کرده اند. شرایط سلامتی محمود صالحی بسرعت رو به خطر می رود. همانگونه که احتمالا شما هم می دانید ایشان عضو هئیت موسس انجمن کارگران خبازان سقز و کمیته همآهنگی برای سازماندهی کارگران بودند. فعالیتهای ایشان همواره آزار و اذیتهای مقامات را به دنبال داشته و علی رغم وضعیت نامناسب سلامتی ایشان در سنندج در استان کردستان که از سقز و خانواده به دور است، زندانی است. بسیاری از اتحادیه های وابسته به درخواست آی تی یو سی در تاریخ 20 تیرماه برای اقدام اعتراضی واکنش نشان داده اند. حالا ما از شما می خواهیم که برای اعمال فشار قدم پیش بگذارید چرا که شواهد مستندی وجود دارد که زندگی صالحی بخاطر مراقبتهای نامناسب پزشکی در زندان در خطر است.
- فراخوان اقدام در 18 مرداد ماه
ما امیدواریم که هم اسانلو و هم صالحی قبل از تاریخ مورد نظر و بخاطرفشارهای مستمری که بر مقامات ایران تا آن تاریخ وارد خواهیم کرد آزاد بشوند. اما اگر یکی یا هر دو آنها همچنان تا پنجشنبه 18 مردادماه در بازداشت بماند ما از همه اتحادیه های وابسته به آی تی یو سی و ای تی اف و فدراسیونهای جهانی اتحادیه ها می خواهیم روز بین المللی اقدام در همبستگی با کارگران ایران را در آن تاریخ برگزار کنند. پنجشنبه 18 مرداد ماه دقیقا روزی است که از آزادی منصور اسانلو از بازداشت قبلی یکسال می گذرد. آن آزادی بدون شک نتیجه اعتراضات و فشارهای مستمر جنبش بین المللی اتحادیه های کارگری بود. شما هم اقدام موفقیت آمیز روز اقدام در تاریخ 15 فوریه 1385 را به یا دارید که در واکنش به دستگیریهای وسیعی بود که توسط مقامات ایرانی در ماه قبل از آن؛ زمانی که سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران برای آزادی اسانلو اعلام اعتصاب یک روزه کرده بود، صورت گرفته بود.
در سالگرد چنین روزی ما از همه اتحادیه های وابسته به خود می خواهیم که با نامه های اعتراضی یا با کپی طومارهای امضاء شده توسط آی تی اف به دیدار مقامات سیاسی ایران در کشور خود بروند. اگر درکشور شما سفارت ایران وجود ندارد شما می توانید به ملاقات وزیر امور خارجه یا به دفتر امور خارجه بروید، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنید، جلسه ای در محل کارتان ترتیب دهید، یا هر اقدام دیگری را که مناسب تشخیص می دهید انجام دهید.
لطفا بسرعت به ما اطلاع دهید که سازمان شما چه فعالیتهایی برای روز اقدام در تاریخ 18 مردادماه تدارک می بیند. لطفا با این افراد تماس بگیرید:
Urata_mac@itf.org.uk
turights@ituc-csi.org
پیشا پیش ازشما سپاسگزاریم و با احترامات برادرانه
گای رایدر
دبیر کل آی تی یو سی
دیوید کاکرافت
دبیر کل آی تی اف
1125- شکایت کارگران اخراجی "پارس واشر" از کارفرمایان کارخانه :

به گزارش سایت پیام؛ 50 نفر از کارگران اخراجی شرکت"پارس واشر" روز چهارشنبه 4 مرداد ماه از کارفرمایان این شرکت به فرمانداری شهر "البرز" در استان قزوین شکایت کرده و خواستار بازگشت به کار خود شدند.
کارفرمایان شرکت پارس واشر طی هفته جاری این واحد را تعطیل و 22 کارگر قراردادی را اخراج و 24 کارگر رسمی را نیز جهت بازخرید شدن به دفتر مرکزی شرکت معرفی کرده اند.
کارگران شرکت پارس واشر در حالی اخراج شده اند که حقوق و مزایای 2 ماه گذشته خود را تاکنون دریافت نکرده اند.

1126- اعتصاب پيروزمندانه کارگران شرکت پارس حساس درعسلويه :
روز سوم مرداد ماه ١٢٠ نفر از کارگران شرکت پارس حساس از پيمانکاران شرکت "تی آی جی دی" فعال در پالايشگاه گاز فازهای ۶ و ٧ و ٨ عسلويه در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه از دستمزدهايشان دست به اعتصاب زدند. بدنبال اين اعتصاب نماينده شرکت به جمع کارگران اعتصابی آمد و آنان را تهديد به اخراج کرد. کارگران نيز متقابلا بصورت متحدانه ای اعلام کردند که از اخراج هراسی ندارند و آماده اند تا دسته جمعی تسويه حساب کنند اما اگر چنين شود بلافاصله و فورا وی را تبديل به پول خواهند کرد. بدنبال اين برخورد قاطعانه کارگران نماينده سر خورده شرکت چاره ای جز ترک محل نيافت و پس از لحظاتی يکی ديگر از مسئولين شرکت به جمع کارگران اعتصابی آمد و اعلام کرد تا قبل از ظهر دستمزدهای کارگران به حسابشان واريز خواهد شد و بدين ترتيب کارگران با اعتماد به نفس بالايی پيروزمندانه به اعتصاب خود پايان دادند.
اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار١٣٨۶/۵/۵
1127 - بدنبال اعتصاب کارگران شرکت گاما در عسلويه در ٢۶ تير ماه، تا کنون ۴٠ نفر ازاين کارگران از کارخود اخراج شدند:
روز ٢۶ تير ماه حدود ۶٠٠ نفر از کارگران شرکت گاما که زير مجموعه شرکت ٠١ در پالايشگاه گاز فاز ٩ و ١٠ عسلويه می باشد در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه از دستمزدهايشان دست به اعتصاب زدند. در روز اول اعتصاب مديريت شرکت به اعتصاب کارگران هيچ توجهی نکرد، بدنبال اين وضعيت صبح روز بعد حدود ١٠٠ نفر از کارگران اعتصابی در مقابل دفتر شرکت ٠١ تجمع کرده و از مديريت آن شرکت خواستند تا شرکت گاما را مجبور به پرداخت دستمزدهايشان بکند. با دخالت شرکت ٠١ ، کارگران از شرکت گاما تعهد گرفتند تا روز يکشنبه ٣١ تير ماه، يک ماه از دستمزدهای معوقه شان را پرداخت کند و بدين ترتيب کارگران شرکت گاما روز يکشنبه موفق به دريافت يک ماه از دستمزدهای معوقه خود شدند. در طول اعتصاب مديريت شرکت گاما کارگرانی را که در براه انداختن اعتصاب نقش عمده ای داشتند تهديد به اخراج کرده بود و تنها يک روز پس از پرداخت يک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران مديريت اين شرکت تهديد خود را مبنی بر اخراج کارگرانی که در اعتصاب نقش عمده تری داشتند عملی کرد و تاکنون حدود ۴٠ نفر از اين کارگران از کارهای خود اخراج شده اند.
اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار١٣٨۶/۵/۵
1128 بیانیه در محکومیت بختیار رحیمی :
- بیانیه ی کمیته هماهنگی براي ایجاد تشکل کارگري ، در ارتباط با بازداشت بختیار رحیمی و دیگر فعالین جنبش کارگری و دانشجویی سرمایه داري نمی تواند با بازداشت فعالین کارگري حرکت جنبش کارگري را به توقف وا دارد!!!
کارگران و مردم آزادیخواه:
همان طور که اطلاع دارید، بختیار رحیمی از فعالین کارگري شهر مریوان در شب 29 تیر ماه توسط مأموران امنیتی از منزل مسکونی اش ربوده شده و تاکنون نیز از مکان نگهداري وي اطلاعی در دست نیست، چرا که مسئولین امنیتی شهر مریوان ازدادن پاسخی صریح و روشن به خانواده ي وي خودداري می کنند. تحرکات حاکمیت سرمایه داري در جهت ارعاب فعالین کارگري، دانشجویان و زنان اخیراً شدت بیشتري به خود گرفته است، سرمایه داري به عبث می کوشد چرخ حرکت جنبش هاي اجتماعی را به توقف وا دارد !! غافل از این که چنین تحرکاتی تنها به انسجام و یکپارچگی این جنبش ها در پیگیري خواست ها و مطالبات برحق خویش خواهد افزود . ما اطمینان داریم، تنها ضامن رهایی فعالین در بند نظام سرمایه داري، استمرار و تحرك پرشور مبارزه ي طبقاتی است. ما خواهان آزادي فوري و بی قید و شرط بختیار رحیمی، محمود صالحی، منصور اسانلو و نیز فعالین دانشجویی هستیم. ١٣٨۶/۵/۵
1129 - در دفاع از روز بین المللی در دفاع از کارگران زندانی :
نامه ی اتحادیه ی کارگران اخراجی و بیکار در رابطه با روز بین المللی برای اقداماز: اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار
به: کنفدراسیون اتحادیه جهانی و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل
موضوع: همبستگی با "روز بین المللی برای اقدام"
با درودهای فراوان
دوستان گرامی
اعلام "روز بین المللی برای اقدام" در همبستگی با کارگران ایران برای آزادی محمود صالحی و منصور اسالو و تلاش قاطعانه شما در یک بعد وسیع بین المللی در حمایت از کارگران ایران، مایه خشنودی و قوت قلبی است برای ما کارگران در ایران. تداوم بازداشت محمود صالحی با وجود وضعیت جسمانی وخیم و ربودن و زندانی کردن منصور اسالو در حالی است که در روز 19 و 23 تیر ماه 1386 شیث امانی رئیس هیئت مدیره، خالد سواری نایب رئیس هیئت مدیره و صدیق کریمی عضو هیئت مدیره اتحادیه ما و همچنین 10 نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در مراسم اول ماه مه امسال در سنندج مورد محاکمه قرار گرفته و قرار است احکام آنان نیز بزودی صادر شود.
اعلام "روز بین المللی برای اقدام" در همبستگی با کارگران ایران، در شرایطی که دولت ایران با توجه به شواهد موجود (که فوقا اشاره مختصری به آن شد) اقدامات خود را در ماههای اخیر بر علیه رهبران و فعالین کارگری تشدید کرده است، برای ما کارگران در ایران از اهمیت بسیار بالا و حیاتی بر خوردار است. ما دست شما دوستان گرامی را در کنفدراسیون اتحادیه جهانی و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل به گرمی می فشاریم و بدینوسیله ضمن قدردانی صمیمانه از اقدامات قاطعانه شما، اعلام میداریم که در صورت تداوم بازداشت محمود صالحی و منصور اسالو تا روز نهم آگوست، در این روز در کنار شما و همگام با طبقه کارگر جهانی، اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشت محمود صالحی و منصور اسالو به نحو مقتضی ابراز خواهیم داشت. با احترامات فراوان
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار 5/5/1386
1130- پیشنهاد کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری :
پیشنهاد : با توجه به نقش و تاثیر قراردادهای موقت و سفید امضا بر تشکل یابی و سطح معیشت و... طبقه کارگر و لزوم مقابله با این پدیده ضدکارگری ، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری قصد دارد حرکت مشخصی رادراین زمینه با همکاری حداکثری تمامی تشکل ها و فعالین کارگری سازمان دهد.
به این ترتیب ما از تمامی تشکلها ی کارگری و فعالین کارگری دعوت می نماییم جهت برنامه ریزی و سازماندهی این امر مشترک اقدام نماید جهت تسریع در پیشبرد امر فوق لازم است نماینده تام الاختیارخود را با نظر و پیشنهادات مشخص در رابطه با موضوع فوق برای برگزاری جلسه مشترکی تا تاریخ 12/5/1386 به کمیته پیگیری معرفی نمائید.
1131ـ کارگران عسلویه همچنان حقوق دریافت نکرده اند :
جوانمیر مرادی عضو هیئت موسس « اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایران » گفت حدود 600 تن از کارگران شرکت « گاما » زیر مجموعه « اویک » در پالایشگاه فاز 9 و 10 عسلویه مدت 3 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. این کارگران برای اعتراض دست به اعتصاب زدند . مدیریت شرکت حدود 40 نفر از کارگرانی که در اعتصاب نقش عمده داشتند را از کار اخراج کرد. همچنین 120 کارگر شرکت « پارس حاس » از پیمانکاران شرکت « تی آی جی دی » فعال در پالایشگاه گاز فازهای 6 ، 7 و 8 عسلویه مدت 3 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض دست به اعتصاب زدند.
(7/5/86 )

1132- کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری 6 مرداد 86 :
از " روز بین الملی برای اقدام" حمایت میکنیم . ما همواره به حمایتهای بی دریغ هم طبقه ای هایمان پشت بسته و با امید به اینکه در مبارزات حق طلبانه نیروئی به عظمت یک طبقه جهانی پشت سر داریم که ما را تنها نخواهند گذاشت مصمانه بر احقاق حقوق خود اصرار داریم . ما پیشرویهای تاکنونی خود را مدیون اتحاد و همبستگی جهانی طبقه کارگر می دانیم و تأکید داریم برای موفقیتهای بیشتر نیاز به هر چه گسترده تر شدن این گونه حمایتها هست.
ما از فراخوان آی تی یوسی و آی تی اف به منظور اقدام جهانی برای آزادی محمود صالحی و منصور اسانلو در روز 18 مرداد قویا حمایت می کنیم و این اقدام را گام اساسی دیگری در جهت امیدوار تر کردن کارگران ایران برای پیگیری مطالباتشان می دانیم . 7/5/1386
1133- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه :
اتحاديه ساختمانی، معادن و انرژی استراليا خواستار آزادی فوری منصور اسانلو شد
سلام دمکرات:"آندرو فرگوسن" دبير ايالتی اتحاديه ساختمانی، جنگلبانی، معادن و انرژی در استراليا در نامه ای خطاب به سفير رژيم اسلامی در اين کشور, خواستار آزادی فوری منصور اسانلو گرديد.
در اين نامه ضمن محکوميت ربودن و ضرب و شتم اسانلو تاکيد شده است که "با توجه به آزار و اذيت های گذشته نسبت به آقای منصور اسانلو, دولت شما (ايران) قويا مسوول اين تهاجم است."
در ادامه اين نامه خطاب به سفير رژيم همچنين آمده است: "اتحاديه ساختمانی، جنگلبانی، معادن و انرژی تقاضا دارد که دولت شما فورا آزادی منصور اسانلو و همه فعالين کارگری زندانی در ايران را تضمين کند. چنين سرکوبی موجب بی آبرو شدن دولت ايران در سراسر جهان می شود."
گفتنی است متن فارسی اين نامه از سوی "کميته همبستگی با کارگران ايران / استراليا"، انتشار يافته است.




هفته دوم مرداد ۸۶ (آگوست۲۰۰۷)

1134- پرونده دو تن از فعالان شرکت واحد به دیوان عدالت اداری سپرده شد:
- بدنبال صدور دستور لغو موقت احکام اداره کار شرق تهران برای آقایان رضا شهابی و نعمت امیر خانی از طرف دیوان عدالت اداری ، سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران موظف گردید اقدامات لازم را جهت دستور صادره از دیوان عدالت اداری اعمال نماید .

1135- بی پاسخ ماندن پرونده چند تن از کارگران شرکت واحد:
پی گیری اجرای احکام بازگشت به کار آقایان محمود هژبری، غلامرضا غلامحسینی، حسن سعیدی وصادق خندان باز هم به علت دخالت های غیر قانونی حراست شرکت واحد که به استناد تصمیمات شورای تامین استان صورت می گیرد، بی نتیجه ماند و کارگران مذکور کماکان به تلاش جهت احقاق حقوق خود ادامه می دهند .

1136 - شورای تامین استان تهران از اجراء رای دادگاه خودداری می کند:
- برابر رای صادره از طرف اداره کار شرق تهران شرکت واحد مکلف گردیده آقای مرتضی کمساری را به کار گمارده و تمام حقوق و مزایا دوران تعلیق 17 ماهه نام برده را پرداخت نماید .
حراست شرکت واحد اعلام نموده بدستور شورای تامین استان تهران از اجرای رای صادره خودداری می نماید .
در ادامه پیگیری اجرای حکم، پرداخت دستمزد اداره حقوقی قوه قضائیه شرکت واحد را خارج از اعداد سازمانهای دولتی محسوب نموده و بر همین اساس حکم مسدود نمودن شماره حساب شرکت واحد توسط مجتمع قضایی شعبه باهنر صادر شده است و به بانک ملی شعبه شرکت واحد ابلاغ شده است .
1137 - بی پاسخ ماندن وضعیت منصور اسانلو :
در تاریخ دوشنبه 8/5/1386 آقایان دکتر یوسف مولایی و پرویز خورشید وکلای مدافع آقای منصور اسالو برای چندمین بار جهت پی گیری سرنوشت ایشان به معاونت امنیت دادسرای انقلاب اسلامی مراجعه نمودند که متاسفانه از طرف مسئولان قضایی مربوطه پاسخ روشنی درباره آقای منصور اسالو ارائه نگردید.

1138- خانواده منصور اسانلو نیز بی پاسخ ماندند:
پیرو دادخواهی همسر ، مادر و خانواده آقای منصور اسالو از دفتر نظارت بر حقوق شهروندی تا تاریخ دوشنبه 8/5/1386 هیچ گونه پاسخ و توضیح رسمی از طرف مقامات دستگیر کننده آقای منصور اسالو به دفتر مذکور اعلام نگردیده است .
1139- پرونده فعالان سندیکای شرکت واحد در حال رسیدگی است :
برابر اعلام نظر وکلای کارگران سندیکائی آقایان دکتر یوسف مولایی و پرویز خورشید در مورخه 9/5/1386 پرونده های آقایان سعید ترابیان و یعقوب سلیمی که در شعبه 14 دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است مورد مطالعه قرار گرفت و ادامه رسیدگی به پرونده های آقایان سید داود رضوی ، ابراهیم گوهری ، ابراهیم مددی و عطا باباخانی به روزهای آتی احاله گردید .
1140- پرونده فعالان کارگری شرکت واحد به هیئت نظارت سپرده شد:
بعد از استنکاف مدیریت شرکت واحد از اجرای احکام بازگشت به کار و پرداخت دستمزد و حقوق دوران تعلیق از کار کارگران سندیکایی و عدم پرداخت 50% دستمزد خرداد ماه گروهی از این کارگران ، دادخواست دیگری پیرو دادخواستهای قبلی به نمایندگی از کارگران توسط آقایان ابراهیم مددی ، سعید ترابیان ، سید داود رضوی و غلامرضا غلامحسینی تنظیم و به هیئت نظارت بر حقوق شهروندی تسلیم شد .
1141- دومین بیانیه "کمپین فعالین جنبش کارگری ایران در خارج از کشور" :
اقدام همبستگی بین المللی جهت آزادی بدون قید و شرط منصور اسانلو و محمود صالحی
به دنبال اعلام هفته کاررار مشترک (4 تا 11 آکوست) از طرف ما، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری"آی تی یو سی" و فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری حمل و نقل " آی تی اف"، طی یک اطلاعیه مشترک روز پنجشنبه 9 آگوست را روز اقدام همبستگی بین المللی برای آزادی محمود صالحی و منصور اسانلو اعلام کرده اند. لذا از تمامی افراد ، سازمانها، احزاب و نیروهای مترقی و مدافع منافع کارگران انتظار داریم که ضمن اعلام حمایت از این اقدام، با برنامه ریزی مشترک در کشورهای محل سکونت در روزپنجشنبه 9 آگوست دوهزار و هفت یک آکسیون مشترک را در دستو کار جمعی خویش قرار داده و مشترکآ خواهان آزادی بدون قید و شرط محمود صالحی ، منصور اسانلو، عدم پیگیری قضایی و لغو احکام فعالین کارگری و سایر فعالین اجتماعی شویم .
زمان برگزاری کارزار مشترک بین المللی روزپنجشنبه 9 آگوست 2007 می باشد
کمپین فعالین جنبش کارگری ایران در خارج از کشور
کمیته همبستگی با کارگران ایران- استرالیا
کمیته حمایت از کارگران ایران- تورنتو کانادا
انجمن همبستگی با کارگران ایران – نروژ
جمعی از کارگران پیشرو تبعیدی – سوئیس
کمیته همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه
کانون همبستگی با کارگران ایران – کلن
کانون همبستگی با کارگری ایران – فرانکفورت و حومه
کانون همبستگی با جنبش کارگری ایران – هانوفر
کمیته همبستگی با کارگران ایران- هامبورگ
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
31-7-2007
1142- نارضایتی کارگران شرکت واحد از ادامه وضعیت مبهم منصور اسالو:
طبق اخبار در تاریخ روز سه شنبه 9/5/ ۱386واصله از خطوط و مناطق شرکت واحد اتوبوسرانی موج نارضایتی گسترده ای نسبت به نحوه دستگیری و ادامه بازداشت آقای منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بین کارگران بروز نموده که جهت خنثی کردن این وضعیت در روزهای اخیر تعدادی از فعالان سندیکایی توسط ماموران حراست شرکت واحد احضار ومورد هشدار وبازجوئی قرار گرفته اند . مرشدلو مامور ویژه ضدسندیکایی حراست در این رفتارهای ضد کارگری نقش هماهنگ کننده را به عهده دارد.
- بدنبال پی گیری های طولانی و طاقت فرسای کارگران معلق از کار سندیکایی شرکت واحد جهت احقاق حقشان یک نفر از این کارگران به نام آقای مرتضی کمساری در تاریخ 9/5/1386 از طریق رای اجرای احکام مجتمع قضایی شهید باهنر موفق به گرفتن دستمزد دوران تعلیق از کار خود طی چک صادره از بانک ملی ایران شعبه شرکت واحد شد . تا یک هفته دیگر از طریق مجتمع قضایی مذکور چک مبلغ فوق به ایشان پرداخت خواهد شد .
1143 ـ قطع دست یک کارگر در حین کار:
دست راست یک کارگر 24 ساله در موقع تمیز کردن دستگاه نوار نقاله در کارخانه ای در شهرستان شهریار قطع گردید. (جمهوری اسلامی 11/5/86 )

1144- بیانیه ی شورای همکاری پیرامون روز اقدام بین المللی :
کارگران ، مردم آزادی خواه!!!
کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری و فدراسیون حهانی کارگران حمل و نقل در فراخوان مشترک به تمامی اتحادیه ها وشعبات تابعه ی خود در سراسر جهان ، روز 9 اوت 2007 (18 مرداد) را به عنوان روز اقدام جهانی برای آزادی منصور اسالو و محمود صالحی اعلام کردند . شورای همکاری تشکلها و فعالین کارگری چنین تصمیمی را پشتیبانی از جنبش کارگری ایران ارزیابی کرده و فعالانه از این اقدام بین المللی حمایت می کند.
ما ضمن شرکت در اعتراض بین المللی 18 مرداد از کارگران و فعالین کارگری و همه ی وجدانهای بیدار و آگاه می خواهیم در این حرکت اعتراضی شرکت کنند . همچنین ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط محمود صالحی و منصور اسالو و سایر کارگران و فعالان کارگری زندانی هستیم.
شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری ، شامل : اتحاد کمیته های کارگری - کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری - کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری - انجمن فرهنگی ، حمایتی کارگران - جمعی از فعالان کارگری - گروهی از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاه های ایران shorayehamkari@gmail.com 12/5/1386
1145- مافيا در کردستان.... ؟-

به گزارش اخبار جهان در تاریخ 13 مرداد 86، پس از طرح چند پروژه فاقد توجيه فنى و اقتصادى در كردستان كه سرنوشت آنها در هاله اى از ابهام قرار دارد، يكى از اهالى استان آذربايجان در حالى مجوز احداث كارخانه آرد بدون سهميه را دريافت كرده كه احداث كارخانه آرد، از سوى دولت ممنوع اعلام شده و فرد مذكور به دنبال تسهيلات ميلياردى مربوط به اين كار است.

1146- نامه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه به ITUC و ITF درباره صدور حکم زندان و شلاق :
در حالیکه دو اتحادیه کارگری بین المللی برای آزادی دو فعال کارگری ایران که جرمی جزء دفاع از حقوق انسانی و تلاش برای دست یابی به ابتدائی ترین حقوق کارگری خود مرتکب نشده اند فراخوان به اقدام بین المللی می دهد و روز 18 مرداد را به این منظور تعیین کرده اند مقامات قضائی شهر سنندج در مقابله با حمایت میلیونها کارگر در سراسر جهان از مبارزات کارگران ایران اقدام به صدور احکام زندان و شلاق برای 11 نفر از کارگران به نامهای خالد سواری - اقبال لطيفي – يدالله مرادي – طیب ملائی – فارس گویلیان - صدیق امجدی - حبیب الله کلکانی - محی الدین رجبی - طیب چتانی - صدیق صبحانی و عباس اندریاری که در مراسم روز جهانی کارگر 86 شرکت کرده اند، می کند و دو نفر دیگر نیز به نامهای شیث امانی و صدیق کریمی به همین جرم در انتظار صدور حکم می باشند. در ابتدای قرن بیست و یکم به این حد تحقیر و تنزل دادن شأن انسان غیر قابل تحمل است. گرچه اذیت و آزار و زندانی کردن انسان به جرم مطالبه حقوق انسانی در عصر حاضر عملی ضد انسانیست اما بدتر از آن شلاق زدن کارگر به جرم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر است. حکم شلاق مربوط به دوران برده داری و قرون وسطاست که در قرن بیست و یکم در واکنش به حرکتی جهانی در ایران صادر می شود. چنین حرکتی بی اعتنائی و دهن کجی به خواست طبقه کارگر در سراسر جهان است. همانطور که می دانید کوچکترین اعتراض و مطالبات کارگران در ایران با زندان و شلاق پاسخ می گیرد. ما نمی توانیم به تنهائی از شدت خفقان و سرکوب بر زندگی خود بکاهیم و شدیدا به اقدامات و حمایتهای شما نیازمندیم.
با احترامات فراوان منتظر حمایتهای جدی تر شما هستیم
انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه 15/5/1386
1147ـ ابراهیم مددی به دادگاه احضار شد :
ابراهیم مددی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اتهام تبلیغ علیه نظام ، تبانی و اجتماع برای برهم زدن امنیت کشور جهت محاکمه به شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران احضار شد.( ایسنا 16/5/86 )

1148 - در رابطه با نهم آگوست روز بین المللی برای اقدام :
نامه کنفدراسیون اتحادیه جهانی (آی تی یو سی ) وفدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف)در رابطه با نهم آگوست روز بین المللی برای اقدام
١٨ مرداد برابر با ٩ آگوست روز اعتراض بین المللی برای آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی
ITUC – International Trade Union ConfederationITF – International Transport Workers Federation
24 ژوئیه 2007 دوستان عزیزاین نامه را مینویسیم تا از سازمان شما تقاضا کنیم که در روز پنجشنبه , نهم آگوست , در یک روز بین المللی برای اقدام در رابطه با دو زندانی مشهور اتحادیه ای در ایران, به نام منصور اسانلو و محمود صالحی , به ما بپیوندید. میدانیم که تابستان , بخصوص در نیمکره شمالی, زمان خوبی برای براه انداختن یک آکسیون همبستگی بین المللی نمی باشد. با این وجود بر این باور هستیم که این وضعیت ویژه, اقدام فوری و محکمی را می طلبد اگر چنانچه خواستار آنیم که این دو یار زندانی ما در آینده ای نزدیک آزاد شوند.منصور اسانلو، رئیس اتحادیه کارگران اتوبوسرانی تهران ( سندیکای شرکت واحد)بسیاری از شما در مورد اهمیت والای شرکت منصور اسانلو در جلسه آی تی اف و آی تی یو سی در ماه ژوئن در لندن و بروکسل را دیده و یا شنیده اید. شورای عمومی آی تی یو سی, بخصوص پس از آن استقبال گرمی که از منصور اسانلو بعمل آمد, تصمیم بر این گرفت در صورتی که وی در بازگشت به ایران دچار مشکل گردد, بطور کامل از وی پشتیبانی نماید. متأسفانه این امر اتفاق افتاد: اکنون دو هفته از زمانی که منصور اسانلو ربوده شد, می گذرد. این امر زمانی رخ داد که وی در روز 10 ژوئیه با اتوبوسی در تهران به خانه میرفت. اکنون وی در زندان رسوای اوین بسر میبرد و مکررا به " توطئه بر علیه امنیت ملی" متهم شده است. از قرار معلوم سازمان اطلاعات ایران دارد به پرونده وی رسیدگی می کند. آی تی یو سی و آی تی اف در روز 11 ژوئیه مشترکا نامه ای به دولت ایران نوشته و اطلاعات عدیده ای را نیزتسلیم کمیته آزادی حق تشکل آی ال او نموده است. علاوه بر این, آی تی اف عریضه اینترنتی " منصور اسانلو را آزاد کنید" را به راه انداخت که با استقبال وسیعی روبرو شده است. چنانچه تاکنون آنرا امضاء نکرده اید, میتوانید با صرف لحظاتی بر روی سایت زیر, این عریضه را امضاء نمایید:hhh:/www.itfglobal.org/solidarity/osanlo2.cfmدر ضمن بسیاری از سازمان های مربوط به آی تی اف نیز نامه های اعتراضی فرستاده اند. تاکنون چندین اتحادیه اکسیون های اعتراضی ای را در مقابل سفارتخانه یا کنسولگری های ایران سازماندهی کرده اند. اتحادیه حمل و نقل در کشورهای عربی مجتمعا همبستگی خود را با منصور اسانلو و اتحادیه ابراز داشته اند.محمود صالحی ، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگریوضعیت سلامتی محمود صالحی بسرعت رو به وخامت دارد. شاید بدانید که وی یکی از اعضاء بنیانگذار انجمن کارگران نانوایی سقز و کمیته هماهنگی ذکر شده در بالا می باشد. فعالیت های وی, تعقیب مداوم مقامات را به دنبال داشته است و علیرغم وخامت سلامتی وی, اکنون او در سنندج واقع در استان کردستان, دور از شهر سقز و خانواده اش, به زندان افکنده شده است. تاکنون بسیاری از سازمان های مربوط به ما به فراخوان نهم ژوئیه آی تی یو سی جهت اقدام اعتراضی , پاسخ داده اند. اکنون ما از شما میخواهیم که به این فشار بیفزائید, زیرا شواهد موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه به خاطر عدم مراقبت مناسب پزشکی در زندان, جان محمود صالحی در خطر است. تقاضای اقدام در روز نهم آگوستما امیدوارم که هم اسانلو و هم صالحی قبل از روز نهم آگوست آزاد شوند و برای تحقق این امر فشار مداوم بر مقامات ایران را همچنان حفظ خواهیم کرد. اگر چنانچه هرکدام از آنها، و یا هردوی شان هنوز در روز پنجشنبه نهم آگوست در زندان باشند، ما همه سازمان های مربوط به آی تی یو سی و آی تی اف و فدراسیون های اتحادیه جهانی را فرامیخوانیم که در همبستگی با کارگران ایران روز بین المللی برای اقدام را مورد ملاحظه قرار بدهند. پنجشنبه نهم آگوست درست یکسال از روزی که منصور اسانلو از حبس پیشین خود آزاد گشت، میگذرد. بدون شک, آن رهایی نتیجه اعتراضات و فشار مداوم جنبش جهانی اتحادیه ای بود. شما اقدام پیروزمندانه روز 15 فوریه 2006 را بخاطر دارید. اقدامی که در پاسخ به دستگیری های وسیع مقامات ایرانی در ماه پیش از آن, صورت گرفت. این دستگیری ها زمانی رخ داد که اتحادیه کارگران اتوبوسرانی تهران، اعتصاب یک روزه ای جهت آزادی منصور اسانلو را اعلام کرده بود.در سالگرد چنین روزی، شما سازمان های مربوطه را فرامیخوانیم تا با در دست داشتن نامه اعتراضی و نسخه هایی از عریضه های جمعآوری شده توسط آی تی اف , با دیپلمات های ایرانی در کشورهای خود ملاقات نمایید. چنانچه سفارت ایران در کشور شما وجود ندارد, به دفتر وزارت امورخارجه در محل مراجعه نمایید؛ کنفرانس مطبوعاتی براه بیاندازید؛ در محل های کارتان میتیگ هایی را سازماندهی کنید و یا به هر اقدام دیگری که مناسب میدانید, دست بزنید.لطفا هرچه زودتر ما را در مورد قصد سازمان شما در رابطه با نهم آگوست ، روز بین المللی برای اقدام ، با اطلاع سازید. لطفا از طریق آدرس های ای میلی زیر با ما در تماس باشید:https://www.totallywaycool.com/index.cgi/001110A/mailto:Urata_mac@itf.or.ukhttps://www.totallywaycool.com/index.cgi/001110A/mailto:turights@ituc-csi.orgاز پیش از شما متشکریم . با احترامات اتحادیه ای ، گای رایدر، رئیس آی تی یو سیدیوید کاکرافت، رئیس آی تی افتکثیر از : سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه
1149ـ محکومیت فعالان سنندج به حبس و شلاق :
یازده نفر از کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه سنندج هرکدام به 91 روز حبس و ده ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند
بر اساس حکمی که از سوی دادسرای شعبه 104 دادگاه عمومی جزایی سنندج در مورد پرونده یازده نفر از کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه سنندج صادر گردیده و امروز به این کارگران ابلاغ شده است همگی این کارگران هر کدام به 91 روز حبس و ده ضربه شلاق تعزیری محکوم شده اند.
حکم صادره در مورد این کارگران به شرح زیر است:
در این پرونده حسب کیفر خواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج به شماره و تاریخ 1037 – 26/2/1386 آقایان: خالد سواری - اقبال لطيفي – يدالله مرادي – طیب ملائی – فارس گویلیان - صدیق امجدی - حبیب الله کلکانی - محی الدین رجبی - طیب چتانی - صدیق صبحانی و عباس اندریاری متهم هستند به اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی و ایجاد حرکات غیر متعارف و جنجال و هیاهو که اتهام موصوف حسب گزارش مرجع انتظامی و تحقیقات انجام گرفته ضابطین به امر مقامات قضایی دستگیری متهمین در حال تجمع و مدافعات غیر واقعی متهمین و سایر قرائن موجود در پرونده محرز است و مستند به ماده 618 از قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین ردیف اول تا یازدهم به تحمل 91 روز حبس و 10 ضربه شلاق تعزیری محکوم میگردند.
رای صادره در خصوص متهمین ردیف اول تا دهم حضوری محسوب و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان و متهم ردیف یازدهم غیابی ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ واقعی قابل اعتراض در این دادگاه و پس از آن ظرف 20 روز دیگر قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان می باشد. دادسرای شعبه 104 دادگاه عمومی جزایی سنندج
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار
http://www.ettehade.com/
k.ekhraji@gmail.com

1150- بیانیه ی سندیکا در رابطه با روز اقدام بین المللی :
فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) . کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری (ITUC) در یک فراخوان همبستگی ، روز 18 مرداد 1386 را به عنوان روزجهانی دفاع از منصور اسالو و محمود صالحی تعیین نموده است .
سندیکای کارگران شرکت واحد با سپاسگزاری از همه اتحادیه های کارگری در سراسر جهان به ویژه ITF و ITUC در حمایت از همبستگی کارگری و فراخوان جهانی آزادی منصور اسالو که زندگی خود و خانواده اش را وقف دفاع از عدالت اجتماعی و حقوق کارگران نموده و با تحمل خطرات جانی و ماه ها زندان با شرایط سخت در گذشته و خطر زندانی شدن در آینده ، هم صدا شده و در همین راستا از همه همکاران غیور و شرافتنمند شرکت واحد و نهاد ها و شخصیت های مدافع حقوق کارگری ، عدالت طلب ، آزادی خواه و طرفدار حقوق مدنی مردم ایران و همچنین خبرنگاران و روزنامه نگاران دعوت می نماید به نشانه همبستگی و درخواست آزادی فوری منصور اسالو از ساعت 10 صبح الی 7 شب روز پنجشنبه 18 مرداد 1386 در منزل ایشان به نشانی نارمک خیابان جانبازان غربی (گلبرگ) بین میدان سبلان و تقاطع مسیل باختر اول کوچه شهید علی اکبر امیری پلاک 343 طبقه اول حضور بهم رسانند .
سندیکا همچنین در راستای فراخوان جهانی کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و پیرو درخواست های قبلی خود آزادی فوری محمود صالحی کارگر صنف نانوای شهر سقز و مدافع حقوق کارگران را که در حالت بیماری در شهر سنندج است درخواست می نماید .
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه 12 مرداد 1386
1151- اقدام برای تشکیل کمیته پیگیری سرنوشت منصور اسالو:
در پی بی خبری کامل از وضعیت و سر نوشت منصور اسالو و عدم رعایت حقوق متهم درباره ایشان و ناکامی وکلا و خانواده در دریافت پاسخ مناسب از مسئولان معاونت امنیت دادستانی تهران و دیگر مقامات و مراجع قضایی کمیته ای از طرف خانواده ، وکلا و حقوقدانان و نمایندگانی از طرف سندیکا در آستانه تشکیل است که به صورت مستمر و برنامه ای سرنوشت آقای اسالو را پیگیری می نماید . این کمیته از همه علاقه مندان به این موضوع درخواست همکاری می نماید . شنبه 13 مرداد
1152- تعقیب و مراقبت فعالان سندیکایی توسط افراد ناشناس !!
بعد از انتشار اخبار احضارهای کتبی و تلفنی فعالان سندیکایی توسط دادسرای امنیت اخیرا" افراد ناشناسی با مراجعه به محله سکونت آقای ابراهیم مددی نایب رئیس هیئت مدیره سندیکا مراجعه نموده و از کسبه و بعضی از ساکنین منازل اطراف خانه ایشان درباره نامبرده تحقیق و پرسش نموده اند . در همین راستا در مورخه سه شنبه 9/5/1386 شخص ناشناسی که خود را دوست آقای عباس نژند کودکی عضو هیئت مدیره سندیکا معرفی نموده به منزل نامبرده واقع در منطقه افسریه مراجعه کرده و درباره وی شروع به تحقیق و پرسش نموده که با لو رفتن مشکوک بودن رفتار و سوالات متناقض توسط خواهر آقای کودکی شخص ناشناس به سرعت محل را ترک می نماید . با توجه به انتشار اخبار فعالیت ارگانهای موازی خبر فوق از طرف وکلای نامبردگان مورد توجه و بررسی ویژه قرار گرفته است . شنبه 13 مرداد
1153- پذیرش یکی از خواسته های سندیکا از طرف مدیریت شرکت واحد :
یکی از خواسته های مکرر سندیکا از مدیریت شرکت واحد دادن شیر و کیک روزانه به رانندگان بوده است خوشبختانه از مورخه ١۳/۵/١۳۸۶ از طرف مدیریت شرکت واحد در دو نوبت به رانندگان شیفت صبح و عصر شیر و کیک داده شده است . لازم به یادآوری است اخیرا" در پی اجرای سهمیه بندی بنزین خودروها و افزایش شرایط سنگینی کار رانندگان بدلیل افزایش مسافر و قبل ازدستگیری توام با ضرب وشتم آقای منصوراسالو توسط ماموران ، اطلاعیه ای مبنی بر افزایش بیست درصد حقوق و دستمزد کارگران شرکت واحد از محل صرفه جویی در بودجه بنزین از طرف سندیکا منتشر گردید . این خواسته سندیکا به طور وسیع از طرف کارگران مورد استقبال واقع شده است و همه کارگران شرکت واحد منتظر پاسخ مثبت از طرف مدیریت شرکت واحد هستند ، یکشنبه 14 مرداد
1154- ادامه احضار اعضای هیئت مدیره سندیکادر دادگاه انقلاب اسلامی :
در پی محاکمه منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکا در شعبه ١۴ دادگاه انقلاب اسلامی در تاریخ ۵/١۲/١۳۸۵ و صدورحکم پنج سال زندان برای ایشان و در آستانه روز همبستگی جهانی کارگران برای آزادی منصور اسالو ، احضاریه ای در تاریخ ١۳/۵/١۳۸۶به آقای ابراهیم مددی ودعوتنامه ای که در همین تاریخ به آقای پرویز خورشید وکیل نامبرده از سوی شعبه ١۴ دادگاه انقلاب اسلامی تحویل گردیده است ، نامبرده و وکیل ایشان باید راس ساعت ۹صبح مورخه ١۷/۵/١۳۸۶ در دادگاه حضور یابند . اگر احضار شونده بدون عذر موجه در وقت مقرر حاضر نشود برگ جلب فرستاده خواهد شد.اقدامات این دادگاه بدلیل رسیدگی به پرونده اعتراضات کارگری شرکت واحد در زمستان سال ١۳۸۶است.
1155- تشکیل کمیته‌ی دفاع از منصور اسانلو :
منصور اسانلو، رئیس هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، بدون حق دسترسی به وکیل یا ملاقات با خانواده، همچنان در زندان اوین به سرمی‌برد. دو اتحادیه کارگری جهانی، روز ۱۸ مرداد را روز همبستگی بین‌المللی با منصور اسانلو اعلام کرده‌اند و کمیته‌ای برای دفاع از منصور اسانلو نیز در در حال تشکیل است.
پروانه اسانلو، در گفتگو با دویچه‌وله در مورد آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف همسرش توضیح داد.
دویچه‌وله: خانم اسانلو چند وقت است همسر شما را گرفته‌اند؟ از چه مجراهایی وضعیت آقای اسانلو را پیگیری می‌کنید؟
پروانه اسانلو: از نوزدهم ماه پیش تا الآن ۲۴ روز است که من همسرم را ندیده‌ام. از همان روز که ایشان را گرفتند، از کلیه کانال‌های قضایی و جاهایی که می‌توانستند به ما کمک کنند، پی‌گیری کردیم اما هنوز هیج خبری از ایشان نداریم.
شما در مصاحبه ای گفته‌اید، ملاقات با قاضی حداد، قاضی پرونده همسرتان به هفته آینده موکول شده است.

ما از همان روز اول که مراجعه کردیم به آقای قاضی حداد، ایشان به ما وقت ملاقات ندادند و حتی اجازه ندادند به دفترشان برویم. ولی وکلایشان که یکی دو مرتبه رفته‌اند، توانسته‌اند یکبارایشان را ببینند. دیدار بعد را قاضی حداد موکول کرده به هفته‌های بعد که مرتب وکلا رفته‌اند سرزده‌اند اما موفق به دیدار نشده‌اند.
پس خودتان قرار نیست ملاقاتی با قاضی حداد داشته باشید...
نه! من هنوز موفق نشده‌ام قاضی پرونده همسرم را ببینم.
هیچکدام از مسئولان به شما نمی‌گویند چرا امکان تماس، حتی تماس تلفنی با آقای اسانلو نیست و ایشان حتی با وکلایش نمی‌تواند ملاقات داشته باشد؟
اصلاً! نه خود همسرم تفهیم اتهام شده، نه به ما می‌گویند به چه جرمی او را گرفته‌اند، نه به ما خبر می‌دهند که تا کی این بی‌اطلاعی ادامه دارد. من تنها کسی را که دیده‌ام رئیس کل دادگستری است.
ایشان چه می‌گویند؟
من به آقای آقایی شکواییه‌ای دادم که به من قول پی‌گیری دادند و تا الآن هم هنوز خبری نیست.
یکی از همکاران سندیکایی آقای اسانلو در مصاحبه با ما گفت زندانبان‌ها، یک بار وسایل شخصی ایشان را تحویل گرفته‌اند. شما مرتب وسیله می‌برید یا همان یک‌بار بود؟
نه فقط یک مورد بود. خواهرش یک‌ بار وسایل شخصی ایشان را برد دفتر زندان اوین. داروهایشان را که اصلاً قبول نکردند. تنها لباس زیر و شامپوی مخصوصی را که به‌دلیل ناراحتی پوستی مصرف می‌کند، گرفتند. همین!
وقتی آقای اسانلو، برای اولین و آخرین بار با خانه تماس تلفنی گرفتند، چه گفتند؟ حالشان چگونه بود؟
والله ایشان پس از چهار روز از دستگیری به من زنگ زد. مدت کوتاهی حرف زد و گفت حالم خوب است. نگران نباشید. من در ۲۰۹ اوین هستم. از سلول انفرادی هم به سلول دو نفره آمده‌ام. گفت نگران نباش به زودی من آزاد می‌شوم چون جرمی مرتکب نشده‌ام. خود آقایان هم می‌دانند من را بی‌گناه آورده‌اند اینجا.
چه شد که ناگهان شایع شد ایشان کشته شده‌اند؟
من تا همین الان که با شما صحبت می‌کنم، هنوز نمی‌دانم این شایعه از کجا به‌ وجود آمد. جمعه بعد از ظهر ۲۲ تیر بود که دیدم مدام همه از دوستان و خبرنگاران به من زنگ می‌زنند و پرس‌وجو می‌کنند. از یکی‌شان پرسیدم چرا امروز این‌قدر به من تلفن می‌شود که گفت ما در سایت‌ها خبر ناگواری در مورد آقای اسانلو شنیده‌ایم. من خیلی منقلب شدم و به محض این‌که تلفن قطع شد، داشتیم همگی به طرف زندان اوین می‌‌‌‌‌رفتیم که خوشبختانه خودش از اوین،به همراه من زنگ زد. آنقدر این تلفن ما را خوشحال کرد که نهایت ندارد. مدام می‌پرسیدم خودت هستی؟ خوبی؟ کجایی؟ گفت نگران نباش! گفتم ما چهار روز است اصلاً از تو خبر نداریم و همه جا را داریم دنبال تو می‌گردیم. چطور نگران نباشیم؟
خودش تعجب کرد و ناراحت شد. فکر می‌کرد به ما خبرداده‌اند که او دستگیر شده و کجاست. با همه این احوال، ما طاقت نیاوردیم وهمگی رفتیم جلوی در زندان و تا ده و نیم شب نشستیم. اصرار می‌کردیم که خود آقای اسانلو با مادرش صحبت کند، چون مادرش باور نمی‌کرد که زنگ زده است. هرچه اصرار کردیم اجازه بدهند مادرش با او حرف بزند تا بداند که زنده است، نگذاشتند.
وضع و حال مادر آقای اسانلو چگونه است؟
مجبور است تحمل کند. دارو می‌خورد. قرص‌های آرام بخش می‌خورد. باید صبر کنیم ببینیم چه می‌شود. این موضوع به ما تحمیل شده و متأسفانه حرف درستی به ما نمی‌زنند که آرام بگیریم. این بی‌خبری خیلی ناراحت کننده است. ممنوع الملاقات کرده‌اند، ممنوع تلفن کرده‌اند. این، همه‌ی ما از مادرش، من و بچه‌ها را خیلی اذیت می‌کند.
قرار است روز ۱۸ مرداد روز بین المللی اقدام برای آزادی آقای اسانلو باشد. شما به‌عنوان خانواده درجه یک ایشان در این روز چه می‌کنید؟
من شخصاً هرکاری برای آزادی شوهرم لازم باشد می‌کنم. هر جا لازم باشد می‌روم. منتها از نظر همکاران سندیکایی، در جریان نیستم.
خبر تشکیل کمیته دفاع از آقای اسانلو روی سایت‌ها هست. جریان این چیست؟
صحبت‌اش هست که کمیته‌ای تشکیل بدهیم تا وضعیت ایشان را تا آزادی، پیگیری کند.
از طرف همکاران سندیکایی؟
الان نمی‌توانم بگویم. اجازه بدهید بعداً در این مورد صحبت کنیم.
شما شاغل هستید. برخورد همکاران‌تان یا همسایه‌ها در مورد وضعیت شما چگونه است؟
خیلی خوب است. خیلی هم‌دردی می‌کنند. خیلی ناراحت هستند و نگران‌اند. پرس و جو می‌کنند. این برخوردها امیدوارکننده هستند.‌ 15 مرداد 1386

1156- بیانیه ی کمیته دفاع از محمود صالحی در ارتباط با روز اقدام بین المللی:
به کارزار جهانی برای آزادی محمود صالحی و منصور اسانلو بپیوندیم!!!
نظام سرمایه‌داری ایران، محمود صالحی یکی از رهبران سرشناس جنبش کارگری را همچنان در زندان فقط به جرم سازمان دادن مراسمهاي مستقل اول ماه مه، هدايت کارگران در ايجاد تشکلهاي مستقل کارگري و تماس با سازمانهاي بين المللي کارگري و از آنجمله شاخه کارگري سازمان جهاني کار براي جلب حمايت از کارگران ايران اسیر کرده است. این در حالی است که محمود صالحی فقط با 20 درصد کلیه زندگی میکند و در شرایطی وخیم جسمانی به سر میبرد. زندانبانان حق درمان و معالجه پزشکی را از محمود گرفته‌اند.
از طرفی دیگر منصور اسانلو, رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران ( سندیکای شرکت واحد) را ربوده و زندانی کرده است و همچنین احکام شلاق و حبس را برای کارگران دستگیر شده اول ماه مه سنندج صادر کرده است.
سرمایه‌داری در ايران، ابتدائی‌ترین حقوق طبقه کارگر و دیگر جنبشهاى اجتماعى را به رسميت نمى شناسد و تماما در تلاش برای سرکوب و کنترل این جنبشهاست.
محافظین سرمایه با اعدامهای دسته جمعی، زندان، شلاق و شکنجه، فضایی مملو از رعب و وحشت را به راه انداخته و با این شیوه در تلاش است که جنبشهای اعتراضی بلاخص جنبس کارگری را به عقب راند.
در مقابل این همه توحش يک کمپين جهاني براي آزادی فوری محمود صالحی، منصور اسالو و همچنین دیگر فعالین دربند در جریان است. در همین راستا، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل٬ دو اتحادیه بزرگ بین المللی فراخوانی جهانی در حمایت از محمود صالحی و منصور اسانلو صادر کرده است.
ما ضمن حمایت و پشتیبانی از این حرکت، از همه کارگران، انسانهای برابری طلب و آزادیخواه میخواهیم که روز پنجشنبه 18 مرداد، برای آزادی محمود صالحی و منصور اسانلو و لغو احکام صادره علیه دستگیر شده‌گان اول ماه مه سنندج، فعالانه شرکت کنند. بگذار ما کارگران قدرت واقعی خود را در این روز نشان دهیم، و با همبستگی خود بساط نظام سرمایه را در هم پیچیم.

1157- بیانیه ی کمیته هماهنگی در ارتباط با روز اقدام بین المللی :
در کارزار جهانی برای آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی فعالانه شرکت می کنیم!!!

کارگران و مردم آزادیخواه:
حاکمیت سرمایه داری در ایران بیش از پیش عرصه ی فعالیت برای ایجاد تشکل های مستقل کارگری را تنگ کرده است. سرمایه داری در هراس از گسترش جنبش های اجتماعی کارگران، دانشجویان و فعالین زنان، مذبوهانه با هدف حذف هرگونه فعالیت برای کسب آزادی های دمکراتیک در تلاش است تا با ارعاب فعالین کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی آنان را از مبارزه ی برحق شان باز دارد.
ما ضمن حمایت از کارزار جهانی 18 مرداد(9 اوت) برای آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی از عموم کارگران و مردم آزادیخواه می خواهیم از هیچ تلاشی در جهت آزادی کارگران زندانی و دیگر زندانیان سیاسیِ دربند فرو گذار نکرده و بی قید و شرط خواهان آزادی این اسیران دربند سرمایه داری شوند.

1158- حمایت برخی از کارگران ایران خودرو از روز اقدام بین المللی :
دوستان کارگر
كنفدراسيون جهاني اتحاديه هاي كارگری وفدراسيون جهاني كارگران حمل و نقل در فراخوان مشترك به تمامي اتحاديه ها وشعبات تابعه خود در سراسر جهان ، روز 9 اوت 2007 (18 مرداد ) را به عنوان روز اقدام جهاني براي آزادي منصور اسانلو و محمود صالحي اعلام كردند .
کارگران ایران خودرو از اقدام جهاني براي آزادي فوري و بدون قيد و شرط منصور اسانلو و محمود صالحي حمايت مي كنند و ضمن شركت فعالانه در اين اقدام جهاني روز 18 مرداد از كارگران و فعالين و تشكلهاي كارگري مي خواهند هر چه فعالتر در اين اعتراض شركت نمايند.
جمعی از کارگران ایران خودرو
1159- بیانیه ی شورای همکاری پیرامون روز اقدام بین المللی :
کارگران ، مردم آزادی خواه!!!
کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری و فدراسیون حهانی کارگران حمل و نقل در فراخوان مشترک به تمامی اتحادیه ها وشعبات تابعه ی خود در سراسر جهان ، روز 9 اوت 2007 (18 مرداد) را به عنوان روز اقدام جهانی برای آزادی منصور اسالو و محمود صالحی اعلام کردند .
شورای همکاری تشکلها و فعالین کارگری چنین تصمیمی را پشتیبانی از جنبش کارگری ایران ارزیابی کرده و فعالانه از این اقدام بین المللی حمایت می کند.
ما ضمن شرکت در اعتراض بین المللی 18 مرداد از کارگران و فعالین کارگری و همه ی وجدانهای بیدار و آگاه می خواهیم در این حرکت اعتراضی شرکت کنند . همچنین ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط محمود صالحی و منصور اسالو و سایر کارگران و فعالان کارگری زندانی هستیم.
شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری
12/5/1386
shorayehamkari@gmail.com
1160- تازه‌ترین خبر از وضعیت جسمانی محمود صالحی در مصاحبه‌ایی با نجیبه صالحزاده:
اخیرا مطلع شدیم که محمود صالحی دوباره در شرایط وخیم جسمانی به سر میبرد و هم اکنون در داخل زندان بستری است. در این رابطه با نجیبه صالحزاده تماس گرفتیم و مصاحبه زیر را به عمل اوردیم.
کمیته دفاع از محمود صالحی- خانم صالحزاده شما در ملاقاتی که با همسرتان محمود صالحی داشتید وضعیت جسمانی ایشان از چه قرار است؟
نجیبه صالحزاده- من روز دوشنبه 8 مرداد ماه 86 به ملاقاتی محمود رفتم. وضعیت جسمی محمود علیرغم ضعف شدید از لحاظ جسمانی، نسبت به دفعه قبل که به حالت اغما فرو رفته بود کمی بهتر بود. اما امروز 16 مرداد طی تماسی تلفنی با محمود مطلع شدیم که متاسفانه دوباره در وضعیت وخیمی به سر میبرد. فشار خونش به بالای 19 درجه رسیده است. محمود به سختی میتوانست حرف بزند و تا این ساعت در داخل زندان بستری است.
کمیته دفاع از محمود صالحی- در داخل زندان چه اقداماتی را در این رابطه به عمل آورده‌اند؟
نجیبه صالحزاده- پزشکی که در داخل زندان کار میکند در واقع پزشکیار است و اقدامات اولیه‌ایی را انجام داده است او بارها متذکر شده که باید محمود به بیمارستان انتقال داده شود و پزشک متخصص باید وی را معالجه کند اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. ما به شدت نگرانیم. محمود باید بیرون از زندن مداوا شود. دادستان شهر سنندج با مرخصی محمود موافقت نمیکند.
کمیته دفاع از محمود صالحی- در 18 مرداد فراخوانی جهانی از طرف کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل، دو اتحادیه بزرگ بین المللی در حمایت از محمود صالحی و منصور اسانلو صادر شده است. با توجه به اینکه محمود صالحی در حال حاظر در وضعیت وخیم جسمانی به سر میبرد، شما در این خصوص چه پیامی دارید؟
نجیبه صالحزاده- جمهوری اسلامی میخواهد که رهبران و فعالین کارگری را از پای در آورد و به سکوت وادارشان کند. اما خوشبختانه فعالین و رهبران کارگری تلاش دارند که نظم سرمایه را زیر و رو کنند و آگاهتر و شجاعتر از آنند که سکوت کنند. من ضمن آرزوی موفقیت برای کسانی که در این کمپین شرکت میکنند آرزو دارم که با ما همدردی کنند. همدردی و همکاری آنها با ما، همدردی با طبقه کارگر و همه انسانهای آزادیخواه و انسان دوست است. دستشان را به گرمی میفشارم امیدوارم به دنبال این کمپین هر چه زودتر منصور اسانلو و محمود صالحی آزاد شوند و به دامان گرم طبقه کارگر برگردند. ما باید خواهان لغو احکام صادره علیه کارگران دستگیر شده اول ماه مه سنندج نیز باشیم.
من ضمن تشکر از گای رایدر و دیوید کاکرافت، به خاطر این اقدام انسانی و به جا، از آنها میخواهم که به اعضای اتحادیه‌های خود در کارگاهها، کارخانه‌ها و هر جائی که حضور دارند، فراخوان دهند که وسایل سرمایه‌داران را حداقل برای یک روز هم شده به اعتراض به این ناعدالتی حمل و نقل نکنند. دست از کار بکشند و به زندانی کردن رهبران کارگری در ایران و احکام ناعادلانه علیه دیگر فعالین کارگری اعتراض کنند. تقاضای من از همه کارگران و انسانهای شریف و آزادیخواه در داخل ایران این است که به هر شیوه ممکن از این فراخوان استقبال شود. ۱۶ مرداد ۱۳۸۶
1161- بازداشت یک فعال کارگری در تبریز :
به گزارش سلام دمکرات در تاریخ چهار شنبه 8 اوت 2007 ، طبق خبرهای رسیده از منابع کارگری در تبریز، آقای محمد جراحی، از اعضاء فعال سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمانی و کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری در شهر تبریز بازداشت شده است. رفقای ایشان احتمال می دهند که این بازداشت به علت فعالیت های آقای جراحی برای برپایی مراسم همبستگی جهانی با کارگران زندانی و محکومیت احکام سنگین برای فعالان کارگری بوده است.جزئیات بازداشت و خبرهای تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد.
1162- محمد جراحی کارگر تبریزی دستگیر شد:
محمد جراحی کارگر نقاش از فعالین کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری در تبریز روز سه شنبه 16/5/1386 توسط ماموران نیروی انتظامی تبریز در منزلش دستیگر شد.
خبرتکمیلی ارایه خواهد شد. سایت دخالت حد اکثری 17/5/1386

1163ـ بازداشت فعالان سندیکای شرکت واحد در برابر منزی اسانلو:
ابراهیم مددی ، سید داود رضوی ، یعقوب سلیمی ، ابراهیم نوروزی گوهری و همایون جابری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، جهت همبستگی با منصور اسانلو که از یک ماه پیش در زندان بسر می برد، به منزل ایشان مراجعه کرده بودند به همراه رضا صادقی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. (سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه 19/5/86 )

1164- پیام محمود صالحی از زندان سنندج :
خطاب به تمام کارگران و دلسوزان سازمانده و شرکت کننده
در کارزار برای رهائی صالحی و آقای اسالو
کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری ITUC و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل ITF یک روز جهانی را برای آزادی من و آقای اسالو، از رهبران سرشناس جنبش کارگری ایران، اعلام کرده‌اند. من و همسرم نجیبه صمیمانه از این اقدامات مبارزاتی تشکر میکنیم.
همین جا لازم است عمیقترین تشکرهای خود را نثار فعالین کارگری و عزیزانی کنیم که در شرایط سخت سیاسی و اقتصادی داخل ایران با تحمل مصائب فراوان کمپین پشتیبانی از من را پیش برده و برای رهائی من و آقای اسالو کوشیده‌اند.
همچنین از اقدام "کمپین فعالین جنبش کارگری خارج از کشور" تشکر میکنیم که از 4 تا 11 اگوست را به عنوان هفته اعتراض مشترک برای رهائی من و آقای اسالو، اعلام کرده‌اند.
من در طی حدود سه دهه مبارزه برای احقاق حقوق کارگران و مردم در ایران بارها در شرایط بسیار دشوار و طاقت فرسائی قرار گرفته‌ام. در چنین مواقعی آنچه به من قدرت بخشیده تا در برابر ناملایمات و سختیها مقاومت کرده و به مبارزه خود ادامه دهم این حقیقت بوده و هست که من بخشی از یک طبقه جهانی هستم؛ طبقه ای که همیشه و به شکلی از اشکال مشغول مبارزه برای تحقق حقوق خود و رهائی کلیه انسانها از قید استثمار، بی حقوقی، جنگ، نژادپرستی، تخریب طبیعت و سایر مصائب جامعه سرمایه‌داری بوده و هست. صف کارگران و مردم آزاده‌ئی که امروز، نهم اگوست 2007، در کشورهای مختلف گرد آمده‌اید تا علیه محروم نگه‌ داشته شدن کارگران در ایران و برای آزادی من و آقای اسالو اعتراض کنید فقط یکی از بروزهای این واقعیت است.
همانطور که شما به خوبی میدانید من با یک کلیه بیمار صرفا به این خاطر زندانی شده‌ام که قصد شرکت در مراسم مستقل روز جهانی خود را داشته‌ام. من در اینجا بر خلاف تمام عرف انسانی و بین المللی از مداوای لازم و شرایط مناسب محروم نگه داشته شده‌ام چون سرمایه‌داران ایرانی نمیخواهند کارگر به خود بعنوان یک طبقه‌ئی فکر کند که روز جهانی دارد، سنت مبارزاتی جهانی دارد و میتواند بر همبستگی جهانی تکیه کند و اگر چنین کرد او را تنبیه میکنند. من به عنوان یکی از فعالین کارگری مفتخرم که به این خواست سرمایه‌داران ایرانی گردن نگذاشته و نمیگذارم و به اتکا به پشتیبانی مبارزاتی همه فعالین کارگری و مردم آزاده این روزهای سیاه را میگذرانم.
مبارزه برای احقاق حقوق کارگران ایران میتواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. کارگران در جهان این اشکال را در کشورهای مختلف بکار گرفته‌اند. تجمعهای امروز فقط یکی از این اشکال است. من در این گوشه زندان می خواهم که مبارزه برای رهائی من و آقای اسالو اشکال موثرتری پیدا کند. چرا این خواست را مطرح میکنم؟ چون معتقدم که کارگران ایران در شرایط حساس گذر از بی تشکلی و وارد شدن به مرحله برخورداری از تشکل توده‌ئی هستند. در چنین شرایطی باید ما بیرون باشیم. آزادی ما این اطمینان را به میلیونها کارگر خواهد داد که میتوانند با پرداخت هزینه کم برای احقاق حقوق خود و از آنجمله برگزاری مراسم مستقل روز جهانی خود و ایجاد تشکل، مبارزه کنند.
از این فرصت برای یادآوری یک مسئله استفاده میکنم. مقامات قضائی 11 نفر از برگزار کنندگان اول ماه مه 2007 در سنندج را به حبس و شلاق محکوم کرده‌اند. کارگران عرصه‌های مختلف از نفت و پتروشیمی تا خودروسازیها و کارگران ساختمانی گرفته لازم است خواستار لغو فوری این احکام گردند. همه فعالین جنبشهای گوناگون ضروری است که به این کمپین بپیوندند. کارگران دست در دست طبیعت خالق تمام نعمات هستند. کسانی که نقش مفیدی در جامعه ندارند نمیتوانند کارگر را به خاطر برگزاری روز جهانی خود مجازات کنند.
شکی ندارم که شرکت کنندگان در كمپین لغو احکام من و آقای اسالو خواست لغو فوری احکام شرکت کنندگان در اول ماه مه سنندج را به خواستهای خود خواهند افزود. خود من نیز در اعتراض به احکام کارگران اول ماه سنندج از فردا (پنج شنبه) از ساعت ده و به مدت بیست و چهار ساعت دست به اعتصاب غذا خواهم زد.
عزیزان و دلسوزان،
به اتکا به نیروی متشکل و مبارزاتیمان میتوانیم حقوق خود را بدست بیاوریم و خود را از دست مصائب جامعه سرمایه‌داری نجات بخشیم. به امید آنروز. محمود صالحی و نجیبه صالحزاده 8 اگوست 2007

1165- بيانيه ی دانشجويان و فعالان چپ در حمایت از «کمپین بین المللی فعالین جنبش کارگری» :

برای آزادی محمود صالحی و منصور اسالو
در چند ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که حلقه های زنجیر سرکوب ها و تهاجمات گسترده حکومت سرمایه داری اسلامی روز به روز افزایش یافته اند و هیچ یک از عرصه های فعالیت اجتماعی از تعرض مصون نمانده اند.
موج جدید دستگیری های فزاینده فعالان جنبش کارگری، جنبش خلق های تحت ستم، معلمان،زنان، و دانشجویان و برخوردهای خشونت بار و بی رحمانه با ایشان، صدور احکام ضد انسانی برای تعداد زیادی ازمدافعین جنبش های اجتماعی به ویژه جنبش کارگری و زنان و نیز ایجاد فضای ارعاب و وحشت برای جلوگیری از هرگونه تحرک اجتماعی ، کلیاتی از اقدامات سرکوبگرانه رژیم علیه خواست های انسانی مبارزین و معترضین به ارتجاع و غارتگری بی حد و مرز سرمایه سالاران است.
در شرایطی که اوضاع زیستی_ معیشتی کارگران به شدت اسف بار است و هر گونه تلاشی در راستای ایجاد تشکل های مستقل کارگری به منظور مقابله با سطح پایین دستمزدها، قرارداد های موقت،اخراج و بیکارسازی کارگران و نیز اقدام جهت بهبود شرایط کار کارگران، پرداخت دستمزدهای معوق، پیگیری اقسام بیمه ها و تامین اجتماعی کارگران و...توسط حکومت سرمایه به شدت سرکوب می شود، فعالان کارگری یکی پس از دیگری دستگیر، ربوده وزندانی می شوند و سپس در دادگاه های فرمایشی به حبس های طویل المدت محکوم می شوند.
ما به خوبی می دانیم که سیاست های سرکوبگرانه حکومت سرمایه داری اسلامی در راستای انطباق با سرمایه جهانی صورت می گیرد و سازش این رژیم با امپریالیسم جهانی ضرورتا به تشدید روز افزون فقر،نابرابری، دیکتاتوری و سرکوب های فزاینده انجامیده است.
درست به همین دلیل است که بر ضرورت هم پیمانی و مبارزه متحد طبقه کارگر به مثابه یک کل به هم پیوسته و جهانی تاکید می کنیم و برآنیم که پیروزی طبقه کارگر در اقصی نقاط جهان منوط به اتحاد و هم بستگی بین المللی طبقه کارگر است، زیرا مبارزات منفرد و پراکنده کارگران تکافوی درنده خویی سرمایه داری یکپارچه و متجاوز را نمی کند و استمرار و در هم تنیدگی مبارزات طبقاتی در سراسر جهان است که ثمربخش خواهد گردید.
در شرایطی که:
« محمود صالحی فعال جنبش کارگری و عضو موسس انجمن نانوایان سقز و کمیته هماهنگی که علی رغم وضعیت بسیار بد جسمانی تا کنون در زندان نگه داشته شده ، منصور اسالو ،مسئول سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه توسط ماموران رژیم دستگیرو در زندان تحت فشار های گوناگون به سر می برد، بختیار رحیمی که از منزل خود ربوده شده و تا کنون اطلاعی از وی در دست نیست،لقمان مهری که به جرم برگزاری اول ماه مه مستقل به 5 سال حبس محکوم گردیده ، شیث امانی وصدیق کریمی از اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار و یازده نفر ازدیگر فعالین جنبش کارگری در کردستان که به جرم برگزاری مستقل اول ماه مه، به دادگاه کشانده شده اند و طی احکامی ضد کارگری، هر یک به 91 روز زندان و 10 ضربه شلاق محکوم شده اند، و معلمان مبارزبه سبب پیگیری احقاق اولیه ترین و حداقلی ترین حقوق انسانی شان به زندان افکنده شده اند »
ما دانشجویان و فعالان چپ ، هم چنان بر ضرورت پیوستگی و اتحاد عمل میان جنبش های اجتماعی و جایگاه ویژه جنبش کارگری در راه رهایی انسان تاکید نموده و همانگونه که پیشتر در طرح صندوق حمایت از کارگران زندانی، کمپین دفاع از محمود صالحی و کارزار« کارگران ایران تنها نیستند» تلاش نمودیم، ازهر گام عملی در جهت اتحاد دانشجویان با کارگران استقبال می نماییم.
ما قاطعانه اعلام می داریم که هرگونه سرکوب وحشیانه و هجمه به مبارزین و معترضینی که بدیهی ترین و اولیه ترین حقوق انسانی خود را پیگیری می کنند محکوم است و از آنجایی که از هر اقدامی در جهت ایجاد انسجام و هم بستگی بین صفوف طبقه کارگر علیه سرمایه داران حمایت می کنیم، لذا از «کمپین بین المللی فعالین جنبش کارگری در تاریخ 9 اوت برابر با 18 مرداد » به عنوان گامی عملی در ایجاد همبستگی بین المللی جهت آزادی بدون قید و شرط منصور اسانلو و محمود صالحی و همه فعالان کارگری دربند حمایت نموده وآن را به عنوان یک کارزار بین المللی مشترک ضروری تلقی می نماییم .
پیروز باد اتحاد جهانی طبقه کارگر!
جمعی از دانشجویان و فعالان چپ:
- چپ کارگری دانشگاه های تهران
- دانشجویان سوسیالیست پلی تکنیک
- جمعی از دانشجویان چپ کردستان
- نشریه ی میلیتانت
- هیئت تحریریه سایت سلام دموکرات

1166- براي کارگران دستگير شده اول مه سنندج حکم صادر شده است :
در تاریخ 14 مرداد 86 کمیته دفاع از محکود صالحی اعلام کرد:
از طرف شعبه 104 دادگاه عمومی شهر سنندج برای 11 نفر از دستگیر شدگان اول ماه مه سنندج آقایان: فارس گويلي - اقبا ل لطيفي -صديق صبحاني - خالد سواري - طيب ملا ئي - طيب چتاني - يدالله مرادي - صديق امجدي - محي الدين رجبي -حبيب الله کله کاني و عباس اندر ياني به جرم اغتشاش در نظم عمومي و شرکت در تجمع غير قانوني، براي هرکدام 91 روز حبس تعزيري و 10 ضربه شلاق حکم صادر شده است. لازم به ذکر است که شاکی اين کارگران دادگاه عمومي و دادسراي انقلاب مي باشد. این کارگران ۲۰ روز وقت دارند که به حکم صادره اعتراض کنند.
کمیته دفاع از محمود صالحی




هفته سوم مرداد۸۶ (اگوست۲۰۰۷)
1167- بازداشت 6 نفر از فعالین سندیکا در محاصره منزل اسانلو :
به گزارش سلام دمکرات در تاریخ پنج شنبه 9 اوت 2007، بوسيله ى دیاکو
خبرهای رسیده از شاهدان عینی حاکیست که جهت سرکوب مراسم "روز جهانی همبستگی با کارگران زندانی" منزل منصور اسالو در محاصره کامل نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفته است. این گزارشات که از طریق تلفن به مرکز خبری سلام دمکرات مخابره شده است حکایت از بازداشت چندین نفر از جمله فعالین سندیکا، آقایان ابراهیم مددی، ابراهیم گوهری، داود رضوی، یعقوب سلیمی، همایون جابری و غلامرضا غلامحسینی دارد.
شب گذشته مسئولان حکومتی از طریق خبرگزاری مهر بصورت غیر رسمی اعلام داشته بودند که تجمع مقابل منزل منصور اسالو، رئیس هیئت مدیره یِ زندانی سندیکای شرکت واحد، مجوز نداشته و غیر قانونی می باشد. منابع فعال در سندیکای کارگران شرکت واحد تأکید می کنند که تجمعی را در مقابل منزل اسالو اعلام نداشته و مردم فقط قصد دید و بازدید با خانواده یِ اسالو را داشته اند که تعداد نا معلومی از ایشان بازداشت شده اند. همچنین در گزارش خبرگزاری مهر آمده بود که نهاد های حکومتی " سندیکای کارگران شرکت واحد" را به رسمیت نشناخته و مجوزی برای دعوت ایشان صادر نکرده اند. در صورتیکه " سندیکای کارگران شرکت واحد" از طرف نهادهای بین المللی به رسمیت شناخته شده است و منصور اسالو در ماه گذشته در نشست سالیانه ILO و فدراسیون بین المللی حمل و نقل در لندن شرکت کرده بود. در این گزارش از تعداد دقیق دستگیر شدگان اطلاعی داده نشده است. خبرهای تکمیلی بعداَ ارسال خواهد شد.
- 1168 - خبر تکمیلی:
- تداوم حمایت مردمی از "روز همبستگی جهانی با کارگران زندانی" و برخورد متقابل امنیتی
- به گزارش سلام دمکرات پنج شنبه 18 مرداد 86 برابر اوت 2007, بوسيله ى دیاکو
- طبق آخرین خبرهای رسیده از گزارشگران سایت سلام دمکرات حاضر در منطقه سبلان، علیرغم محاصره منطقه از طرف نیروهای امنیتی و هشدار فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد، تعداد زیادی از حامیان "روز همبستگی جهانی با کارگران زندانی"همچنان به طرف منزل منصور اسالو در حرکتند.
- این خبرها حکایت از تداوم برخوردهای امنیتی با عابران را داشته و گزارش می دهند که مأموران امنیتی و انتظامی پس از یک بار هشدار اقدام به بازداشت مردم کرده و جهت انتقال به بازداشتگاه آنان را درمینی بوس های مستقر در خیابان ها و کوچه های فرعی منطقه سوار می کنند.
- لازم به تذکر است که سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمانی و تعداد زیادی از گروه های دانشجویی ساعت 4 بعداز ظهر (حدود 2 ساعت دیگر)را زمان ملاقات با خانواده اسالو تعیین کرده اند. بیم آن می رود که در حول و حوش آن ساعت شاهد رو در رویی و برخوردهای خشونت آمیز مأموران با مراجعه کنندگان باشیم.
- همچنین شاهدان عینی گزارش می دهند، صبح امروز، هنگام بازداشت 6 نفر از فعالان سندیکا، مأموران، برای توجیه برخورد وحشیانه خود و جلوگیری از اقدام حمایتی مردم از بازداشت شدگان، فریاد می زدند که "اینها کلاهبردارند! اینها کلاهبردارند!" یاد آوری می شود که پس از بازداشتهای اولیه، فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد کوشش کردند تا با فعالان کارگری و دانشجویی تماس گرفته و از ایشان بخواهند تا از نزدیک شدن به منطقه خودداری کنند. اما بسیاری از این فعالان و مردم عادی از شرایط امنیتی - نظامی محل و هشدار سندیکا بی خبر مانده اند و هنوز گروه گروه وارد منطقه محاصره شده گشته و تعدادی نیز بازداشت شده اند.
1169- چند خبر از "محاصره منزل اسالو" از منابع مختلف :
به گزارش سلام دمکرات در روز پنج شنبه 9 اوت 2007، بوسيله ى دیاکو
- خبرهای رسیده از منابع اتحادیه سراسزی کارگران بیکار حاکیست که بازداشت شدگان "محاصره منزل اسالو" را به کلانتری 147 نارمک منتقل کردند. بر اساس آخرین اخبار از میان بازداشت شدگان تا لحظه مخابره این (ساعت 3 بعد از ظهر) غلامرضا غلام حسینی آزاد شده اما دیگران همچنان در کلانتری 147 نارمک تحت بازداشت هستند. همچنین، کانون زنان ایرانی از ممانعت نیروهای محاصره کننده از ملاقات جمعی از مادران کمپین "یک میلیون امضاء" با خانواده یِ آقای اسالوخبر داده و می نویسد: این مادران طبق قرار قبلی ،ساعت یازده صبح مقابل منزل مادر اصانلو بودند که نیروهای امنیتی به آنها گفتند که یا از این بازدید منصرف شوید و یا همراه ما به کلانتری بیایید
- یکی از مادران از نیروهای لباس شخصی پرسید که "ایا دیدار با مادر پیر یک زندانی جرم محسوب می شود که مانع مامی شوید" که با پاسخ های اهانت آمیز ماموران روبرو شد. همچنین وبلاگ "اینجا و اکنون" پس از دادن گزارش از محاصره منزل اسالو و برخورد نیروهای امنیتی می پرسد: راستي به كجا چنين شتابان؟ ديدار با خانواده زنداني را هم نمي‌خواهيد تحمل كنيد؟ تظاهرات جهاني را چه مي‌كنيد؟ ما دل‌هامان با اسانلو، صالحي، مددي و... همه فعالان كارگري‌ست كه حق مي‌طلبند. باورمان هم اين است كه اگر انسانيت را اميدي و آينده‌اي باشد، در مشت چنين مردان و زناني است. آينده ‌اي براي زندگي بهتر انسان‌ها و رستن‌شان از بند و رنج؛ شما كدام طرف هستيد؟ بند؟ رنج؟
- کمیته مادران کمپین" یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان" که امروز نتوانستند با خانواده یِ اسالو ملاقات کنند، بیانیه ای را منتشر کردند که قرار بود در این ملاقات خوانده شود. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
- ای مادر، ای همسر، پروانه شمع عدالت
- قدرتت افزون، چراغ خانه ات روشنگر دنیا!
- ما گروهی از مادران در کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز که دوشادوش فرزندان مان برای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه و جمع آوری یک میلیون امضا تلاش می کنیم بر این باوریم که همواره باید با قدرت تاریخی مادری از حق فرزندان مان دفاع کرده و آنان را از گزند قانون شکنان دور بداریم .
- فرزندانی که با هزاران خون دل در دامان خود پرورش داده و تمیز حق از باطل را به آنان آموزش داده ایم و اینک در بند بد خواهان اسیرند .
- فرزندانی که برای ابتدایی ترین حقوق خود چه در جنبش زنان چه در جنبش دانشجویی و جه در جنبش کارگری به صورت قانونی مدنی صلح طلبانه و مسالمت آمیز به مبارزه بر خاسته اند .
- ما هر گونه خشونت علیه این مبارزات بر حق را محکوم می کنیم و ایمان داریم که فرزندان مان در پیشگاه حق و تاریخ سرافراز و سر بلندند.
- فرزندان برومندی چون منصور اسانلو صدای محرومان و زحمتکشان !و
- درود می فرستیم بر مادر عزیز اسانلو و دامان پر برکت اش !
- و بر همسرش که نقش های چند جانبه یک زن را به معنای واقعی و تمام عیار به نمایش گذاشته است .
- به امید آزادی منصور اسانلو و همه زندانیان عدالتخواه
کمیته مادران کمپین" یک میلیون امضا برای تغییر قوانین
1170- واگذاری شرکتهای دولتی به "خودی "ها تحت عنوان خصوصی سازی :
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان زنجان، جلوگيري از واگذاري شركتهاي دولتي به مديران منتسب و يا وابسته به‌دولت را خواستار شد و گفت: با ورود مديران دولتي به بخش خصوصي تنها شكل مالكيت‌ها تغيير مي‌كند.
"ابراهيم جميلي" روزپنجشنبه درجمع خبرنگاران اضافه‌كرد: در اجراي اصل ‪۴۴ قانون‌اساسي بايد باقاطعيت از خريد سهام واگذاري توسط شركت‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به بانك‌ها و نهادهاي دولتي جلوگيري شود.
وي، بااين ادعا كه شركت‌هاي به ظاهر خصوصي و رسما دولتي، زيانهاي زيادي را به‌اقتصاد كشور وارد مي‌كنند، تاكيد كرد: بايد در جهت شكل‌گيري بخش خصوصي به‌معناي واقعي آن در كشور تلاش كرد.
وي، بااشاره به‌اينكه درزمان حاضر برخورد بانك‌ها درجهت تقويت بخش خصوصي نيست، بانك‌ها را در عمل يكي از بازدارنده‌هاي توسعه‌ي اقتصادي كشور دانست.1171- تجمع پنج شنبه در مقابل منزل اسانلو فاقد مجوز است :
مهر : تجمع اعلام شده در برخی پایگاههای اینترنتی در برابر منزل منصور اسانلو از مدیران تشکل موسوم به سندیکای شرکت واحد تهران فاقد مجوز است. یک منبع آگاه پس از پیگیری خبرگزاری مهر در ارتباط با این تجمع ، ضمن غیر قانونی خواندن تشکلی به نام "سندیکای کارگران شرکت واحد تهران" یادآور شد که تجمع اعلام شده به دعوت گروه مذکور که قرار بود در برابر منزل منصور اسانلو برگزار شود فاقد مجوز و غیر قانونی است.وی بدون ارائه توضیحات بیشتر یادآور شد که مجوزهای قانونی لازم برای چنین تجمعی از مراجع قانونی اخذ نشده است.
1172- تظاهرات در کامیاران به مناسبت 18 مرداد :
وبلاگ ۱۸ مرداد کامیاران:بنا به فراخوان اتحادیه های کارگری ITF و ITUC کارگران وفعالین کارگری شهر کامیاران امروز 18 مرداد 86 در خیابان توحید تجمع کردند وخواهان ازادی فعالین کارگری محمود صالحی ومنصور اسانلو شدند تجمع از ساعت 10صبح شروع وبه مدت یک ساعت ادامه داشت تا این که کارگران وفعالین کارگری از خیابان توحید به سوی اداره کار راهپیمایی کردندودر جلو اداره کار با بر افراشتن پلاکاردی در اعلام حمایت از فراخوان ITF و ITUC ما خواهان ازادی فعالین کارگری محمود صالحی ومنصور اسانلو میباشیم ادامه یافت وبعد از یک ساعت در میان شور و شوق شرکت کنندگان به پایان رسید.
اطلاعیه شماره 10

1173- انتقال فعالین بازداشت شده سندیکا به زندان اوین :
پيرو فراخواني كه از طرف فدراسيون جهاني كارگران حمل ونقل(ITF) و كنفدراسيون جهاني اتحاديه هاي كارگري (ITUC) براي 18 مرداد ماه در رابطه با همبستگي جهاني با منصور اسالو و محمود صالحي اعلام نموده بود، سنديكاي كارگران شركت واحد در نظر سنجي كه انجام داد تصميم گرفت جهت همبستگي با منصور اسالو و محمود صالحي و دلجويي از خانواده منصوراسالو كه طي بازداشت يك ماهه هيچ گونه اطلاعي از سرنوشت ايشان نداشتند فراخواني جهت مراجعه به منزل ايشان جهت تقدير و قدرداني از خانواده ايشان بدهد. بعداز اعلام فراخوان كه براي روز پنجشنبه مورخ 18/5/86 تعيين شده بود به دليل اينكه كارگران شركت واحد در دو شيفت فعاليت مي كنند و به خاطر اينكه در امور جابجايي مسافران خللي ايجاد نشود از ساعت 10 صبح تا 7 بعد ازظهر جهت همراهي اتحاديه هاي كارگري فوق الذكر به منزل آقاي منصور اسالومراجعه نمايند.صبح همان روز هنگام حضوراعضاء سنديكاي كارگران شركت واحد با تعداد زيادي از مامورين پليس امنيت مواجه مي شوند كه باعث دستگيري آقايان ابراهيم مددي- سيد داوود رضوي- يعقوب سليمي- ابراهيم نوروزي گوهري- همايون جابري به همراه دوستش گرديد. بعد ازپي گيرها مشخص شد كه پنج نفراز اعضاء دستگير شده در كلانتري147 نارمك به سر مي برند و آقاي ابراهيم گوهري به مكان نامعلومي برده شده است. در ادامه مشخص شد اعضاء دستگيرشده امروز جمعه ساعت13 از كلانتري147 نارمك مستقيماً به زندان اوين منتقل شده اند.
در پيگيريهاي مستمر امروز ساعت 30/17 باخبر شديم كه آقاي طاهر صادقي توسط ماموران پليس امنيت در روز 18/5/86 به خاطر همبستگي و دلجويي از خانواده منصور اسالو به آنجا مراجعه كرده بود دستگيرو به همراه اعضاء دستگير شده سنديكا به زندان اوين منتقل شده است .
سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه19/5/1386
1174- گردهمایی بزرگ کارگران و دانشجویان به مناسبت روز اقدام بین المللی :
- دیروز جمعه ۱۹ مرداد جمعی از فعالین کارگری و دانشجویی به مناسبت روز اقدام بین المللی برای آزادی محمودصالحی و منصور اسالو در اطراف شهر تهران گرد هم آمدند٬ تا همبستگی خود با این دو کارگر زندانی را اعلام کنند.
- در ابتدای مراسم فعالین کارگری و دانشجویی با گرایشات مختلف به بحث و تبادل نظر پیرامون وقایع روز به خصوص روز اقدام بین المللی و دستگیری فعالین کارگری خصوصا اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در روز گذشته پرداختند.
- در این مراسم که در آن اعضای کمیته دفاع از محمود صالحی٬ شورای همکاری٬ کمیته هماهنگی٬ کمیته دفاع از بازداشت شدگان اول ماه مه سقز٬ سندیکای کارگران نقاش و دانشجویان چپ حضور داشتند٬ عکس هایی از صالحی و اسالو و همچنین پلاکارد ها و پارچه نوشته هایی از سوی کمیته هماهنگی و کمیته دفاع از محمود صالحی برپا شد.شماره ی اول نشریه ی کارگر نیز به طور گسترده در بین شرکت کنندگان توزیع شد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت به طوری که بعضی از افراد چند نسخه از نشریه را می گرفتند تا به فعالینی که در مراسم حضور ندارند بدهند.
- در پایان نیز تمامی شرکت کنندگان دور هم جمع شدند و برخی از شرکت کنندگان سخنانی را ایراد کردند. در ابتدا آقای بهزاد سهرابی سخنگوی کمیته دفاع از محمود صالحی درباره ی وضعیت محمود صالحی و روز اقدام بین المللی توضیحاتی را ارائه داد. سپس یکی از دانشجویان بیانیه ی جمعی از دانشجویان و فعالین چپ را که پیش از آن به صورت گسترده ای در بین شرکت کنندگان توزیع شده بود، قرائت کرد که مورد استقبال فعالین قرار گرفت. محسن حکیمی یکی از بازداشت شدگان اول ماه مه سقز در سال ۸۳ وقایع آن سال را تشریح کرد و اعلام کرد که سایر بازداشت شدگان سال ۸۳ کماکان در کنار محمود صالحی مبارزه می کنند. فریبرز رئیس دانا نیز طی سخنانی محبوبیت صالحی و اسالو در میان مردم و روشنفکران را بی سابقه دانست. مادر لطفی نیز به نمایندگی از مادران جان باختگان سال ۶۷ که در مراسم حضور داشتند سخنانی را ایراد کرد. در ادامه دیگر فعالین نیز سخنانی را در ارتباط با این روز ابراز داشتند. در پایان یکی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم به روند تصمیم گیری برای برگزاری روز اقدام بین المللی در ایران انتقاد کرد و گفت که در صورت همگرایی بیشتر جریانات توان انجام اقدامات موثر تری در این روز وجود می داشت.
- مراسم سرانجام در ساعت ۵ بعد از ظهر در حالی که مردم سرود می خواندند پایان یافت.
1175- نامه درخواستی :
- به جناب آقای گای رایدر رئیس آی تی یو سی
- با درود و احترامات فراوان
- جناب گای رایدر، این نامه را ما در شرایطی برای شما می نویسیم که کنفدراسیون شما به اتفاق آی تی اف، فراخوانی را در یک سطح بین المللی برای آزادی محمود صالحی و منصور اسالو در روز نهم آگوست صادر کرده است، ما بسیار ناراحتیم که به اطلاع شما برسانیم که مقامات قضایی دولت جمهوری اسلامی دقیقا 4 روز مانده به نهم آگوست، در یک بی تفاوتی آشکار و آزار دهنده، تحت شرایطی که کارگران جهان اعلام کرده اند به تداوم بازداشت محمود و منصور اعتراض خواهند کرد، همزمان، برای یازده نفر از کارگران شرکت کننده در مراسم اول ماه مه در شهر سنندج حکم 91 روز زندان و حکم قرون وسطایی 10 ضربه تازیانه تعزیری صادر کرده و به آنان ابلاغ میکنند.(متن احکام صادره ضمیمه این نامه است)
- صدور چنین احکامی آنهم در چنین شرایطی به نظر ما از سویی حکایت از عزم و اراده مقامات دولت جمهوری اسلامی برای پایمال کردن بدیهی ترین حقوق کارگران به هر ترتیب و قیمتی دارد و از سوی دیگر بدنبال آنست تا با ایجاد جو رعب و وحشت فضا را برای اعتراض کارگران در روز نهم آگوست در ایران تنگ تر کرده و زمینه دستگیریهای هر چه بیشتری را فراهم آورد. به همین دلیل ما از شما تقاضا داریم تا راسا در طی همین دو روز باقی مانده به نهم آگوست این مسئله را به اطلاع اتحادیه های کارگری که برای اعتراض در این روز اعلام آمادگی کرده اند برسانید، باشد که با انعکاس این خبر و اعتراضی گسترده تر قادر شویم با اراده طبقه کارگر جهانی نقطه پایانی بر بی حقوقی مطلق کارگران در ایران بگذاریم.
- با احترامات فراوان
- اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایران و کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه سنندج:
- یدالله مرادی کارگر اخراجی نساجی کردستان 2- خالد سواری کارگر کارخانه شاهو 3- حبیب الله کله کانی کارگر بازنشسته کارخانه شاهو 4- فارس گویلیان کارگر مکانیک 5- صدیق امجدی کارگر اخراجی نساجی کردستان 6- صدیق صبحانی کارگر نساجی کردستان 7- عباس اندریاری کارگر 8- محی الدین رجبی کارگر اخراجی نساجی کردستان 9- طیب ملائی کارگر جوشکار 10- طیب چتانی کارگر کارخانه پرریس 11- اقبال لطیفی کارگر اخراجی نساجی کردستان
- 16/5/1386
- ضمیمه:
- متن کامل احکام صادر شده
- در این پرونده حسب کیفر خواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج به شماره و تاریخ 1037 – 26/2/1386 آقایان: خالد سواری - اقبال لطيفي – يدالله مرادي – طیب ملائی – فارس گویلیان - صدیق امجدی - حبیب الله کلکانی - محی الدین رجبی - طیب چتانی - صدیق صبحانی و عباس اندریاری متهم هستند به اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی و ایجاد حرکات غیر متعارف و جنجال و هیاهو که اتهام موصوف حسب گزارش مرجع انتظامی و تحقیقات انجام گرفته ضابطین به امر مقامات قضایی دستگیری متهمین در حال تجمع و مدافعات غیر واقعی متهمین و سایر قرائن موجود در پرونده محرز است و مستند به ماده 618 از قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین ردیف اول تا یازدهم به تحمل 91 روز حبس و 10 ضربه شلاق تعزیری محکوم میگردند.
- رای صادره در خصوص متهمین ردیف اول تا دهم حضوری محسوب و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان و متهم ردیف یازدهم غیابی ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ واقعی قابل اعتراض در این دادگاه و پس از آن ظرف 20 روز دیگر قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان می باشد.
- دادسرای شعبه 104 دادگاه عمومی جزایی سنندج
1176- دستگیری رئیس واعضای هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را محکوم می کنیم:
فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) و کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری(ITUC) در یک فراخوان همبستگی روز 18 مرداد 1386 را به عنوان روز جهانی دفاع از منصور اسالو و محمود صالحی تعیین نموده بود. اتحادیه های کارگری بیش از30 کشور جهان از این فراخوان همبستگی به اشکال مختلف حمایت نمودند و خواستار آزادی این دو فعال کارگری شدند.
سندیکای کارگران شرکت واحد در همین ارتباط و برای همبستگی و قدردانی و دلجویی از خانواده های ایشان از همکاران و علاقمندان دعوت به عمل آورد تا در یک عمل انسان دوستانه شرکت نموده، و به منزل آقای منصور اسالو مراجعه نمایند. ولی متاسفانه در روزپنجشنبه 18 مرداد از اول صبح ماموران رسمی و لباس شخصی در محل مستقر شده، اطراف منزل و دوطرف خیابان گلبرک روبروی منزلشان را تحت پوشش قرار داده بودند و هر شخصی از آن مسیر عبور می کرد را زیر نظرگرفته و با نزدیک شدن به منزل، دستگیر یا مجبور به ترک آن محل می نمودند که از اعضای سندیکا آقایان: ابراهیم مددی- سید داوود رضوی- یعقوب سلیمی- ابراهیم نوروزی گوهری-همایون جابری و دونفراز شهروندان به نامهای آقای طاهر صادقی و خانم فاطمه حاجیلو دستگیر و در حال حاضر در زندان اوین بند 240 به سر می برند .
سندیکای کارگران شرکت واحد این دستگیرها را که طبق هیچ قاعده و قانونی نیست محکوم می نماید، و خواهان آزادی هر چه سریعتراعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و دو نفر شهروند دستگیر شده می باشد.
« زنده باد همبستگی کارگران برای زندگی شایسته»
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه
1177- کارگران ایران خودرو خواهان آزادی فوری کارگران سندیکای واحد شدند:
دوستان و همکاران گرامی
چندنفر ار اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی توسط نیروهای انتظامی دستگیرشدند.
نیروی انتظامی اینک بعد از دستگیری دانشجویان ومحمودصالحی وآقای منصور اسانلو اکنون به کارگران شرکت واحد که برای اعلام همبستگی جهانی با آقای اسالوبه منزل وی رفته بودند حمله کرده ودرروز روشن آنها رادستگیر می کنند ما جمعی از کارگران ایران خودرو دستگیری کارگران شرکت واحد را محکوم کرده و خواستار آزادی هر چه سریعترتمام دستگیر شدگان می باشیم.
جمعی از کارگران ایران خودرو86/5/21
http://www.fastmail.fm/mail/?MLS=MR-**8258*2;SMB-MF-SF=Date_1;SMR-MI=8258;MSS=!MR-**8258*;SMB-MF-TP=0;SMR-PT=2;Ust=ca3a0515!24d641a8;SMB-MF-DR=50;SMB-CF=2288903;SMR-FM=2;UDm=49;MSignal=MC-FromName*U-1*icokar%40yahoo.com
1178 ـ احضار فعال کارگری شرکت واحد ( یعقوب سلیمی ) به دادگاه :
یعقوب سلیمی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و امنیت عمومی جهت محاکمه به شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( اعتماد 22/5/86 )
1179 ـ بازداشت صادقی فعال کارگری در زندان اوین :
طاهر صادقی فعال کارگری که در روز 18 مرداد ماه در هنگام حضور در برابر منزل منصور اسانلو بازداشت شده بود ، هم اکنون در سلول انفرادی در بند 240 زندان اوین به سر می برد این درحالی است که سایر بازداشت شدگان سندیکا به همراه فاطمه حاجیلو ، به بند 209 زندان اوین انتقال یافته اند ( کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 27/5/86 )
1180ـ دو تن از فعالان شرکت واحد احضار شدند:
پرویز خورشید وکیل مدافع برخی از متهمان پرونده سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت : سید داود رضوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در روز 30 مرداد در شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد . همچنین یعقوب سلیمی یکی دیگر از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به اتهامی مشابه در همین شعبه محاکمه خواهد شد ( ایسنا 28/5/86 )
1181- تظاهرات در کامیاران به مناسبت 18 مرداد :
وبلاگ ۱۸ مرداد کامیاران:بنا به فراخوان اتحادیه های کارگری ITF و ITUC کارگران وفعالین کارگری شهر کامیاران امروز 18 مرداد 86 در خیابان توحید تجمع کردند وخواهان ازادی فعالین کارگری محمود صالحی ومنصور اسانلو شدند تجمع از ساعت 10صبح شروع وبه مدت یک ساعت ادامه داشت تا این که کارگران وفعالین کارگری از خیابان توحید به سوی اداره کار راهپیمایی کردندودر جلو اداره کار با بر افراشتن پلاکاردی در اعلام حمایت از فراخوان ITF و ITUC ما خواهان ازادی فعالین کارگری محمود صالحی ومنصور اسانلو میباشیم ادامه یافت وبعد از یک ساعت در میان شور و شوق شرکت کنندگان به پایان رسید.

1182- طوماراعتراض به تداوم بازداشت محمود صالحی و منصور اسالو :
بدنبال فراخوان اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار برای اعلام همبستگی با "روز بین المللی برای اقدام" و اعتراض به تداوم بازداشت محمود صالحی و منصور اسالو و لغو فوری احکام بازداشت شدگان مراسم اول ماه مه در سنندج، کارگران کارخانه های نساجی شاهو، کارخانه پرریس، نساجی کردستان و برخی دیگر از کارگران در سنندج با امضای طوماری خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط محمود صالحی و منصور اسالو از زندان و لغو فوری احکام صادر شده برای 11 نفر از کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه سنندج شدند. متن این طومار و اسامی امضا کنندگان بشرح زیر است:
ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن اعلام همبستگی با "روز بین المللی برای اقدام" که از طرف کنفدراسیون اتحادیه های کارگری و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل اعلام شده است مصرانه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط محمود صالحی و منصور اسالو از زندان و لغو احکام صادره بر علیه یازده نفر از کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه سنندج هستیم.
1-علی یزدانی 2-جبار خدا مرادی 3-هادی زارعی4- حسن زارعی 5- صدیق کریمی6- چیمن سلیمی7- اسماعیل کاظمی8-محمد نعمتی9-حسین قادری10-اسداله کریمی11-یداله ارغوانی12-کاظم صالحی13-زاهد کریمی14-یداله سلیمی15-یوسف بشیری16-محمود رحمانی17-هاشم ...18-محمد تیموری19-محمد رئوف شاه کرمی20-داود محمدی21-ابوبکر امجدی22-علی امجدی23-فرهاد امیری24-جمشید چرخکار 25-کامبیز ...26-سید علی احمدی27-وفا یونسیان28-کمال کیانپور29-امین ناصر آبادی30-خالد احمدی31-ناصر عزیزی32-جبار کرمی33-اسعد حسین پناهی34-منصور خدایاری35-یداله مرادی36-فارس گویلیان37-طیب چتانی38-صدیق صبحانی39-طیب ملایی40-عباس اندرزی41-صدیق امجدی42-شنو قادری 43-روناک قادری44-توفیق خدارحمی45-شریفه نوشادی46-خدیجه کیانی47-نصرت مرادی48-پوریا عزیزی49-پیمان عزیزی50-فایق کسیخروی51-حبیب اله کلکانی52-خالد سواری53-حسن خدامرادی54-عبداله شیروانی55-اسماعیل کاظمی56-ناصر عزیزی57-محمد علی حبیبی58-جمال انصاری59-علی شریفی60-حسن نعمتی61-ابراهیم فتحی62-سید جمیل احمدی63-فریدون...64-امین احمدی65-غیاث علی پناه66-سید عابد ابراهیمی67-احمد محمودی68-علی سلیمی69-حسن محمدی70-یداله قاسم کریمی71-منصور محمدی72-حبیب اله ...73-صالح ره شناس74- یداله حسین پناهی75-رحیم صلواتی76-صدیق قربه ای77-توفیق زارعی78-منصور زارعی79-حبیب اله....80-آکو گل محمدی81-رحیم صید مرادی82-باتر ظاهری83-صادق زارعی84-صدیق سیدی85-محمد سویفی86-فرزاد حوری نژاد87-حسین قادری88-حبیب اله ملازاده89-فردین شیری 90-باقر گل محمدی91-یوسف مجیدیان92-عباس بختیاری93-اسماعیل زارعی94-حبیب اله قاسمی95-ابراهیم رحیمی96-محمد امین کریمی97- عبداله خدامرادی98-محمد دینایان99-سعید عبدالهی100-بهمن ...101-زاهد مرادی102-سید هادی احمدی103-محمد فاتحی104-اقبال حیدری 105-صدیق محمدی106-شریف ساعدپناه107-هوشیار چتانی108-حسن زارعی .................امضای این طومار در سنندج ادامه دارد
1183- گردهمایی بزرگ کارگران و دانشجویان به مناسبت روز اقدام بین المللی :
گزارش اختصاصی وبلاگ کارگر: دیروز جمعه ۱۹ مرداد جمعی از فعالین کارگری و دانشجویی به مناسبت روز اقدام بین المللی برای آزادی محمودصالحی و منصور اسالو در اطراف شهر تهران گرد هم آمدند، تا همبستگی خود با این دو کارگر زندانی را اعلام کنند.
در ابتدای مراسم فعالین کارگری و دانشجویی با گرایشات مختلف به بحث و تبادل نظر پیرامون وقایع روز به خصوص روز اقدام بین المللی و دستگیری فعالین کارگری خصوصا اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در روز گذشته پرداختند.
در این مراسم که در آن اعضای کمیته دفاع از محمود صالحی، شورای همکاری، کمیته هماهنگی، کمیته دفاع از بازداشت شدگان اول ماه مه سقز، سندیکای کارگران نقاش و دانشجویان چپ حضور داشتند، عکس هایی از صالحی و اسالو و همچنین پلاکارد ها و پارچه نوشته هایی از سوی کمیته هماهنگی و کمیته دفاع از محمود صالحی برپا شد.شماره ی اول نشریه ی کارگر نیز به طور گسترده در بین شرکت کنندگان توزیع شد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت به طوری که بعضی از افراد چند نسخه از نشریه را می گرفتند تا به فعالینی که در مراسم حضور ندارند بدهند.
در پایان نیز تمامی شرکت کنندگان دور هم جمع شدند و برخی از شرکت کنندگان سخنانی را ایراد کردند. در ابتدا آقای بهزاد سهرابی سخنگوی کمیته دفاع از محمود صالحی درباره ی وضعیت محمود صالحی و روز اقدام بین المللی توضیحاتی را ارائه داد. سپس یکی از دانشجویان بیانیه ی جمعی از دانشجویان و فعالین چپ را که پیش از آن به صورت گسترده ای در بین شرکت کنندگان توزیع شده بود٬ قرائت کرد که مورد استقبال فعالین قرار گرفت. محسن حکیمی یکی از بازداشت شدگان اول ماه مه سقز در سال ۸۳ وقایع آن سال را تشریح کرد و اعلام کرد که سایر بازداشت شدگان سال ۸۳ کماکان در کنار محمود صالحی مبارزه می کنند. فریبرز رئیس دانا نیز طی سخنانی محبوبیت صالحی و اسالو در میان مردم و روشنفکران را بی سابقه دانست. مادر لطفی نیز به نمایندگی از مادران جان باختگان سال ۶۷ که در مراسم حضور داشتند سخنانی را ایراد کرد. در ادامه دیگر فعالین نیز سخنانی را در ارتباط با این روز ابراز داشتند. در پایان یکی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان شرکت کننده در این مراسم به روند تصمیم گیری برای برگزاری روز اقدام بین المللی در ایران انتقاد کرد و گفت که در صورت همگرایی بیشتر جریانات توان انجام اقدامات موثر تری در این روز وجود می داشت. مراسم سرانجام در ساعت ۵ بعد از ظهر در حالی که مردم سرود می خواندند پایان یافت.
1184- انتقال فعالین بازداشت شده سندیکا به زندان اوین :
پيرو فراخواني كه از طرف فدراسيون جهاني كارگران حمل ونقل(ITF) و كنفدراسيون جهاني اتحاديه هاي كارگري (ITUC) براي 18 مرداد ماه در رابطه با همبستگي جهاني با منصور اسالو و محمود صالحي اعلام نموده بود، سنديكاي كارگران شركت واحد در نظر سنجي كه انجام داد تصميم گرفت جهت همبستگي با منصور اسالو و محمود صالحي و دلجويي از خانواده منصوراسالو كه طي بازداشت يك ماهه هيچ گونه اطلاعي از سرنوشت ايشان نداشتند فراخواني جهت مراجعه به منزل ايشان جهت تقدير و قدرداني از خانواده ايشان بدهد. بعداز اعلام فراخوان كه براي روز پنجشنبه مورخ 18/5/86 تعيين شده بود به دليل اينكه كارگران شركت واحد در دو شيفت فعاليت مي كنند و به خاطر اينكه در امور جابجايي مسافران خللي ايجاد نشود از ساعت 10 صبح تا 7 بعد ازظهر جهت همراهي اتحاديه هاي كارگري فوق الذكر به منزل آقاي منصور اسالومراجعه نمايند.صبح همان روز هنگام حضوراعضاء سنديكاي كارگران شركت واحد با تعداد زيادي از مامورين پليس امنيت مواجه مي شوند كه باعث دستگيري آقايان ابراهيم مددي- سيد داوود رضوي- يعقوب سليمي- ابراهيم نوروزي گوهري- همايون جابري به همراه دوستش گرديد. بعد ازپي گيرها مشخص شد كه پنج نفراز اعضاء دستگير شده در كلانتري147 نارمك به سر مي برند و آقاي ابراهيم گوهري به مكان نامعلومي برده شده است. در ادامه مشخص شد اعضاء دستگيرشده امروز جمعه ساعت13 از كلانتري147 نارمك مستقيماً به زندان اوين منتقل شده اند.
در پيگيريهاي مستمر امروز ساعت 30/17 باخبر شديم كه آقاي طاهر صادقي توسط ماموران پليس امنيت در روز 18/5/86 به خاطر همبستگي و دلجويي از خانواده منصور اسالو به آنجا مراجعه كرده بود دستگيرو به همراه اعضاء دستگير شده سنديكا به زندان اوين منتقل شده است.
سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه19/5/1386
هفته چهارم مرداد۸۶ (اکوست۲۰۰۷ )
1185- اعتصاب در كارخانه آزمايش مرودشت:
ایمیل رسیده به وبلاگ کارگران و زحمتکشان ، به تاریخ سه شنبه (۲۲ مرداد ۱۳۸۶) 14 اوت 2007
سلام من در كارخانه آزمايش مرودشت كار ميكنم. الان 1 هفته است اعتصاب كرديم. چون از 1400 نفر كارگر شديم 400 نفر 200 رسمي و 200 نفر قراردادي. هر روز 10 تا 15 نفرمون داشتند اخراج ميكردند. واسه همين از تاريخ دوشنبه 15 مرداد 1386 تا الان كه 22 مرداد 1386 است اعتصاب كرديم.
امروز از طرف شوراي امنيتي استان آمدن تو كارخانه ولي نتيجه بخش نبود. چرا شما اطلاع رساني نميكنيد ....آزمايش مرودشت
1186ـ ملاقات وکیل اسانلو با وی در زندان اوین:
یوسف مولایی وکیل مدافع منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد، با موکلم در زندان اوین ملاقات کردم . وی افزود : موکلم در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و آثارش هنوز مشهود بود. نامبرده در تاریخ 20 تیر بازداشت گردید. ( ایسنا 23/5/86 )

1187- ۱۳ درصد ايراني‌ها زير خط فقر مطلق / عمومي:
وزير رفاه و تأمین اجتماعی اعلام کرد: «در حدود ۲/۹ ميليون نفر در ایران زير خط فقر شديد و مطلق هستند».عبدالرضا مصری،‌ وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، در کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: «حدود ۵/۱۰ درصد از شهری‌ها و ۱۱ درصد از روستاييان زير خط مطلق فقر زندگی می‌کنند».موسي‌الرضا ثروتی، نماينده‌ی بجنورد در مجلس، دیروز گزارشی از جلسه‌ گذشته‌ كميسيون اجتماعی مجلس را، که با حضور وزیر رفاه و وزیر کار برگزار شده بود، ارایه کرد.ثروتی از قول وزیر رفاه اعلام کرد که ۷ ميليون و ۳۰۳ هزار نفر در كشور زير خط فقر مطلق هستند و با در نظر گرفتن جمعيت خط فقر شديد شهری و روستايی، مجموعا ۹ ميليون و ۲۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر در كشور زير خط فقر شديد و مطلق هستند.
1188- خط فقر، خط فقر مطلق، خط بقا : وزیر رفاه، علی‌رغم درخواست‌های مکرر، همچنان خط فقر را اعلام نکرده است.بند «ج» ماده ۹۵ قانون برنامه‌ چهارم توسعه، دولت را به شناسايی و تحت پوشش قرار دادن تمامی خانوارهای زير خط فقر مطلق، حداكثر تا پايان سال دوم برنامه، مکلف کرده است.به نوشته‌ روزنامه‌ سرمایه، تاكنون حداقل ۴ نوع خط فقر نسبی، مطلق، شديد و خشن در ايران تعريف شده است.وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تاكنون تنها یک بار، خط فقر نيمه‌ نخست سال ۸۴ را اعلام كرده است. پس از آن نيز وزير رفاه اعلام كرد كه مايل به تعيين خط فقر نيست بلكه قصد دارد «خط بقا» را تعيين كند.خط بقا تعریف روشنی ندارد اما از از خط فقر خشن، كه مبنای محاسبه‌ آن استفاده از هزار كالری انرژی در روز است، پايين‌تر است.فقر شدید چیست؟موسی‌الرضا ثروتی، نماينده‌ بجنورد و عضو كميسيون اجتماعی مجلس، گفت: «خط فقر شديد شهری ۶۵ هزار تومان با نرخ ۲/۸ درصد اعلام شد؛ به اين ترتيب جمعيت زير خط فقر شديد شهری ۱ ميليون و ۲۷۸ هزار نفر، و تعداد روستاييان زير خط فقر شديد حدود ۶۶۱ هزار و ۷۰۰ نفر با نرخ ۹/۲ درصدی یا با درآمدی معادل ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان است».ثروتی تعداد كل جمعيت زير فقر شديد، اعم از روستايی و شهری، را در كشور حدود ۱ ميليون و ۹۳۹ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: «طبق این گزارش، خط فقر مطلق شهری حدود ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ آن ۵/۱۰ درصد در شهر و ۱۱ درصد در روستاست».چتر حمایتیموسی‌الرضا ثروتی در مورد چتر حمايتی و اسـتقرار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعی گفت: «در راستای استقرار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعی، چتر حمايتی و شناسايی و تحت پوشش قراردادن اين اقشار در پنج سال گذشته اقداماتی صورت گرفته است كه در راستای آن در سال ۸۱ به خانواده‌های يک نفره ۸ هزار تومان به‌عنوان مستمری ماهانه و خانواده‌های پنج نفره ۱۸ هزار تومان پرداخت می‌شد».
1189- دادگاه معلمان مشهدی به تعویق افتاد :
کانون صنفی معلمان: کانون صنفی معمدرپی احضارآقایان هادی لطفی نیا ،حسن رجبی وایرج نجف آبادی معلمان فعال صنفی در تاریخ ۲۵/۵/۸۶ بوسیله ی شعبه ی ۳۲دادگاه محترم انقلاب مشهد نامبردگان درروز وساعت مقرر در این شعبه حاضر شدند،اما مسئولین امر اظهار داشتند،دادگاه امروز تشکیل نخواهد شد.احضار شوندگان بایستی چشم به راه تلفن یا احضاریه ی دیگری باشند.
1190- نامه ی 4 نفر از فعالان صنفی مشهد به نماینده ی مشهد :
سلام علیکم
احتراما ضمن تشکر از زحماتی که در حوزه انتخابیه خود برای موکلین خود متحمل می شوید به اطلاع شما می رسانیم که پیرو مطالبی که شفا ها با شما مطرح شد و شما نسبت به آن اظهار بی اطلاعی نمودید بر آن شدیم تا کتبا مشکل خود را با شما جهت پیگیری و رسیدگی مطلوب اعلام نماییم اینجانبان امضا کنندگان زیر ۴ تن از فرهنگیان مشهد هستیم که هم از طرف اداره اطلاعات مشهد در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ جلب و بازداشت شده و فعلا دارای پرونده قضایی مفتوع می باشیم و هم توامان و همزمان از سوی دادگاه بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سازمان صرفا به جهت اعتراضات صنفی و ندای حق طلبانه ء متهم به تخلف اداری و تشویق سایر همکاران به اعتصاب و اتهام شرم آور اقدام سیاسی علیه امنیت کشور ء نا جوانمردانه گرفتار آمدهایم.
اینجانبان ضمن مبری بودن از اینگونه اتهامات (با توجه به سوابق خدمتی ملحوظ در پرونده) به شما و تمام مسئولین کشو.ر اعلام می کنیم از جمع ۴ نفره ما ۳ تن جانباز و رزمنده با سابق زیلد می باشیم واین اتهامات و بر چسب ها برازنده کسانی است که علیه ما این اتهامات و بر چسب ها ی زشت را مطرح کرده ا ند و شان والای جانبازلن برازنده بر اندازی و اقدام سیاسی علیه امنیت کشور نیست. لذا از جنابعا لی و مسئولان طراز اول کشور و شخص رئیس جمهور محترم تقاضا می کنیم هم اینک که در ایام بزرگداشت مقام جانباز بسر می بریم با اقدامی عاجل در این زمینه و رفع این اتهامات و مضایق شغلی از ما و همه معلمان و فرهنگیان ایثار گر این کشور دلجویی نمایی و حقوق پایمال شده معلم را تا رسیدن به نظام پرداخت عادلانه حقوق و مزایای شغلی بطور کامل استیفا نمایید. وبا لعدل قامت السموات و الارض در پایان توفیق روز افزون تمامی نمایند گا ن واقعی ملت و سایر میئوولین کشور را از خداوند مسئلت داریم.والسلام
۱- ایرج توبیهای نجف آبادی - ۲-هادی لطفی نیا - ۳-سید هاشم خواستار - ۴-حسن رجبی
رونوشت ها : ۱- ریاست محترم مجلس شورای اسلامی - ۲-آقای عسگری نماینده مشهد۳- فراکسیون نمایندگان محترم اقلیت مجلس شماره تماس ۰۵۱۱-۸۸۲۶۱۶۵ و۰۹۱۵۵۱۹۹۳۳۲
- 1191- تجمع معلمان خمینی شهر :
- در روز یکشنبه 4 شهریور چهار شنبه 22 اوت 2007 ، به گزارش سایت سلام دمکرات، در تداوم مبارزات فرهنگیان ایران معلمان خمینی شهر در روز یکشنبه 4 شهریور در اعتراض به احکام ظالمانه یِ صادر شده اعلام تجمع کرده اند. در وبلاگ فرهنگی "نصف جهان" می خوانیم:
- در اعتراض به حکمهای صادره توسط دادگاه تخلفات اداری استان اصفهان علیه فرهنگیان یکشنبه چهارم شهریور ماه ساعت ۱۱ صبح در اداره آموزش و پرورش خمینی شهر از تمامی همکارانی که با جامعه دردمند فرهنگیان همراه و همدل هستند انتظار داریم راس ساعت مقرر در همایش فوق شرکت نمایند.
جمعی از فرهنگیان شهرستان خمینی شهر
1192- دادگاه يك متهم پرونده‌ي كارگران شركت واحد برگزار شد:
ایسنا: وكيل مدافع سيد داود رضوي، يكي از متهمان پرونده‌ي كارگران شركت واحد از برگزاري دادگاه موكلش در شعبه‌ي ۱۴ دادگاه انقلاب خبر داد.
يوسف مولايي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ‌با بيان اين مطلب اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات سيد داود رضوي در شعبه‌ي ۱۴ دادگاه انقلاب، برگزار و آخرين دفاع نيز از موكل اخذ شد. وي، عناوين اتهامي موكلش را تبليغ عليه نظام و تباني و اجتماع عليه امنيت كشور بيان كرد و گفت:‌ وكلاي پرونده از دادگاه براي ارائه‌ي لايحه‌ي دفاعيه، مهلت گرفتند كه پس از ارائه‌ي لايحه‌، دادگاه وارد رسيدگي مي‌شود.
1193- تجمع کارگران تعمیرگاه مركزی "ایران‌خودرو" در شهر ساری:

پیام: شماری از کارگران تعمیرگاه مركزی "ایران‌خودرو" در شهر "ساری" مرکز استان"مازندران"، روز دوشنبه 29 مرداد ماه در مقابل این تعمیرگاه تجمع کرده و نسبت به اخراج خود اعتراض کردند.
کارگران شرکت کننده در این تجمع اعلام کردند که از ابتدای سال 86 در تعمیرگاه مركزی "ایران‌خودرو" در ساری استخدام شده اند، اما مسئولین ایران خودرو از روز یکشنبه 28 مرداد ماه این واحد را تعطیل و کارگران را بیکار کرده اند.
کارگران اخراجی تعمیرگاه مركزی "ایران‌خودرو" در ساری در پایان این تجمع نامه ای را به استنداری مازندران تحویل داده و خواستار بازگشت به کار و تامین امنیت شغلی خود شدند.

1194- فعال کارگری طاهر صادقی در بند 240 اوین :
کميته دانشجويي گزارشگران حقوق بشر: طاهر صادقي فعال کارگري که در روز 18 مردادماه در هنگام حضور در برابر منزل منصور اسانلو بازداشت شده بود، هم اکنون در سلول انفرادي در بند 240 زندان اوين به سر مي برد. اين در حالي است که ساير بازداشت شدگان سنديکا به همراه فاطمه آجرلو، به بند 209 زندان اوين انتقال يافته اند. صادقي که حدود 10 روز است در بازداشت به سر مي برد، تاکنون هيچ گونه تماسي را با منزل برقرار نکرده است و خانواده وي نسبت به شرايط او ابراز نگراني مي کنند.
گفتني است پيش از اين براي کليه بازداشت شدگان 18 مرداد ماه قرار بازداشت موقت 10 روزه صادر شده بود که با اتمام اين مدت، در صورت عدم تمديد قرار بازداشت، مي بايست ظرف امروز و يا فردا قرارهاي انها به کفالت و يا وثيقه تبديل گردد. لازم يه ذکر است منصور اسانلو رئيس هيئت مديره سنديکاي شرکت واحد، بيش از يک ماه است که در بازداشتگاه 209 نگهداري مي شود.
1195 - ادامه تجمع خانواده بازداشت شدگان :

بنابر گزارشات دربافتي : خانواده بازداشت شدگان 18 مرداد ( بازداشت شدگان سنديكا) روز سه شنبه 86.5.23 نيز در مقابل دادگاه به اصطلاح انقلاب درخيابان معلم تجمع كردندو خواهان آزادي بستگان شان شدند . همزمان خانواده خانم فاطمه حاجيلو كه جزو بازداشت شدگان18 مرداد است در مقابل اوين حاضرشده و خواهان آزادي وي شدند . يكي از تجمع كنندگان گفت : ما هرروز داريم به مراجع مختلف ذيربط مراجعه مي كنيم ولي متاسفانه هيچ كدام پاسخي به ما نمي دهند و حتي برخوردهايي توهين آميز و خارج ازشان انسان با ما مي كنند . روزهاي اول كه كلانتري ها به عهده نمي گرفتند كه اين افراد را دستگيركرده اند الان هم دادگاه مارا به اوين و اوين به دادگاه پاس ميدهد . چند نفراز بازداشت شدگان از جمله آقاي مددي نايب رئيس سنديكا و خانم فاطمه حاجيلو مريض هستند اما مقامات رژيم در اوين و دادگاه حتي داروهاي آنهارا از بستگان شان دريافت نكرده اند كه به آنها برسانند . شايان ذكراست كه خانواده هاي بازداشت شدگان 18 مرداد از روز دستگيري تاكنون هرروز در مقابل مراجع ذي ربط تجمعاتي داشته اند كه ضمن اعتراض به دستگيري نا به حق عزيزان شان خواهان آزادي بدون قيد و شرط بازداشت شدگان شده اند . خبرگزاري هما-86.05.25

1196- كارگران اخراجي شركت پرديس مي گويند بيمه بيكاري يك ترفند براي اخراج كارگران است :
به گزارش خبرنگار هما : يك كارگر اخراجي از شركت پرديس تهران كه جزوشركت هاي تعطيل شده شرق تهران است گفت : ماكارگررسمي با سابقه هاي كار نسبتا طولاني و تخصص و تجربه بوديم . به ما گفتند شركت در حال ورشكستگي است و براي ما انبوه درب باغ سبز نشان دادند كه اگر اخراج بشويد مسائل تان را حل مي كنيم و ازجمله بيمه بيكاري را پيش كشيدند كه تاقبل از زمان پيداكردن كار از آن استفاده خواهيد كرد . به محض اين كه امضاي اخراج را از ما گرفتند تازه متوجه شديم كه چه ترفندي بار ما كرده اند و كارگزاران رژيم با اين ترفندهايشان و درهمدستي با همديگر چه كلاه گشادي سرما گذاشته اند . اولا از كار يابي خبري نبود . اصلا كاري نبود تازه اگر هم كاري باشد به ما كه دراين سن و سال هستيم و بهترين وقت از عمرمان را در شركت ديگري گذرانده ايم كه كار نمي دهند . درثاني بيمه بيكاري هم بعد از انبوه پاسكاري شدن بين اين اداره و آن اداره اصلا درحدي نيست كه جوابگوي مشكلات يك كارگر در اين جامعه كه تورم در آن بيداد مي كند باشد . بعد هم الان طوري شده كه حتي بيمه درماني مارا قطع كرده اند يعني كارگر بدون هيچ پشت و پناهي و بدون اين كه هيچ كسي جوابگوي مشكلاتش باشد رها ميشود . درواقع بيمه بيكاري دراين رژيم يك ترفندي است كه آقازاده ها در همدستي با اداره كاررژيم درست كرده اند كه كارگر را به خاك سياه بنشانند . همان وضعيتي كه اكنون من و همكارانم پيدا كرده ايم . خبرگزاري هما-86.05.25

1197- دو سال و نیم حبس برای شیث امانی و صدیق کریمی :
دادگاه عمومی جزایی سنندج شیث امانی رئیس هیئت مدیره و صدیق کریمی عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار را هر کدام به دو سال و نیم زندان محکوم کرد. بر اساس این حکم که امروز به آنان ابلاغ شد برای شیث امانی مدت شش ماه از این زندان قابل تبدیل به جریمه نقدی و برای صدیق کریمی مدت یکسال از این زندان قابل تبدیل به جریمه نقدی می باشد.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار24/5/1386
1198- سه سال حبس تعزیری برای دبیر کل "سازمان معلمان ایران" :
آیا این احکام سبب می شود ،که معلمان ایران از خواسته های خود دست بکشند؟
کانون صنفی معلمان ایران: آقای علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران درتازه ترین حکم صادره به اتهام تحریک معلمان به اعتصاب تجمع وتحصن واخلال در امنیت کشور به 3 سال حبس تعزیری توسط دادگاه محترم انقلاب تهران محکوم شد. آقای هاشمی پس از گذراندن 19 روز زندان انفرادی دراسفندوفروردین ماه سال85و86 به 2سال تبعیدبه شهر ری و 3ماه انفصال از خدمت محکوم شده بود.
آقای علی پورسلیمان مسئول کمیته ی تشکیلات سازمان معلمان ایران پس ازگذراندن 19 روز بازداشت انفرادی دراسفندوفروردین ماه سال85و86 ، به 2 سال تبعید به شهرستان اسلامشهرو3ماه انفصال ازخدمت محکوم شدند. آقای محمدداوری مسئول اطلاع رسانی سازمان معلمان ایران پس ازگذراندن 19 روز بازداشت انفرادی دراسفندوفروردین ماه سال85و86 به 3 ماه انفصال از خدمت محکوم شده است.دادگاه بعدی آقای داوری هنوز تشکیل نشده و ایشان چشم به راه احضاریه وتشکیل دادگاه دیگری هستند. در باره ی حکم صادرشده ،برای آقای هاشمی گفتگویی باایشان داشته ایم ،که متن آن در پست های بعدی خواهد آمد. در پی صدور حکم 5سال تبعید برای آقای نادر قدیمی به خراسان جنوبی توسط آقایان: محسن جام بزرگ؛ علیرضا صادقی و محمد رضا رعد که پیش تر خوانندگان گرامی از آن آگاه شدند . احکامی از این دست برای دیگر دوستان و همکاران ما درهمدان به شرح زیرصادر شده است.
1- یوسف زارعی به سه سال تبعید به استان ایلام
2- هادی غلامی به یکسال انفصال از خدمت
3- یوسف رفاهیت کسردو گروه برای مدت 2 سال
1199- اتهام نامبردگان به شرح زیر می باشد :
امروزچهارشنبه 24/امرداد/1386 آقایان سیدهاشم خواستار وهادی لطفی نیا فعال صنفی کانون معلمان مشهد تفهیم اتهام شدند.
1- تشویق معلمان به اعتراض،تحصن وتجمع 2- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی 3- تبلیغ برای جنبش معروف به ملی مذهبی ها،ونهضت آزادی مشهد.
اما آقای ایرج توبیهای نجف آبادی از طرف هیئت بدوی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی اینگونه تفهیم اتهام شد:
۱-تعطیلی کلاس های درس ۲- تحریک معلمان به تحصن وتجمع۳-تشویق همکاران به نشست در مدارس و سازمان آموزش وپرورش مشهد ۴- بنا به ادعای حراست ناحیه ۶آموزش وپرورش مشهد نامبرده به رئیس ناحیه توهین کرده ،وبایستی ظرف مهلت 10 روزدفاعیه ی خودرا به حراست ارائه کند.
1200- اتهام دبيركل سازمان معلمان: اعتراض به سؤالات موهن عليه پيامبر!:
«علیرضا هاشمی» دبیرکل سازمان معلمان ایران از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.اتهام هاشمی اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور پلیس عنوان شده است. «محمد داوری» سخنگوی سازمان معلمان ایران با اعلام این خبر به خبرنگار نوروز گفت: محمد هاشمی به دلیل تجمع معلمان مقابل مجلس 23 اسفند سال 85 دستگیر شد و از آن زمان تا 11 فروردین درسلول انفرادی در زندان اوین نگهداری شد.
به گفته وی هاشمی پرونده دیگری هم به دلیل اعتراض به سوالات موهن ضمن خدمت معلمان که در آن به پیامبر اسلام توهین شده بود، دارد. این پرونده به دلیل بیانیه سازمان معلمان که در آن این سؤالات محکوم شده بود، تشکیل شده است. گفتنی است به دنبال تجمعات بهمن و اسفند سال 85 معلمان درمقابل مجلس، سه نفر از اعضای سازمان معلمان ایران (محمد داوری،علی پورسلمان و محمد هاشمی) دستگیر شدند و تاکنون تنها دادگاه هاشمی برگزار شده است.به دنبال این تجمعات تاکنون برای 40 نفر از فرهنگیان پرونده قضایی تشکیل شده و 270 معلم هم با پرونده تخلفات اداری مواجه شده‌اند که برای بسیاری از آنها حکم انفصال از خدمت صادر شده است.
1201- وکلای منصور اسالو با وی دیدار کردند:
منصوراسانلو ازسه شنبه نوزدهم تيرماه سال جاری دربازداشت است. به گزارش رسانه های خبری خارج از کشور، يوسف مولائی و پرويز خورشيد، وکلای منصور اسانلو، رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه امروز (سه شنبه) در زندان اوين با او ملاقات کردند.
به گفته آقای مولائی، وضع روحی منصور اسانلو خوب بوده و شکايتی هم از وضع جسمانی اش نداشته است. يوسف مولايی افزوده است که موکلش سخنان حسن حداد، معاون امنيت دادستانی تهران را مبنی بر اين ‌که آقای اسانلو در موقع بازداشت، اعلاميه‌هايی را همراه داشته تاييد کرده و گفته است که اين اعلاميه ‌ها در رابطه با تقاضای افزايش حقوق کارکنان شرکت واحد بدليل سختی کار بوده و وی متعجب است که درخواست افزايش حقوق کارکنان، چه ارتباطی با اقدام عليه امنيت ملی دارد.
1202- جوابیه ی سندیکا به اظهارات قاضی حداد :
جوابیه
پیرو درج اظهارات قاضی حداد در رابطه با سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و آقای منصور اسالو در روزنامه اعتماد ملی (تاریخ ۲۲/۵/ ۸۶صفحه 13) جوابیه سندیکا به شرح زیر اعلام می گردد :
١- تا کنون از سوی هیچ مرجع رسمی و قضایی رایی مبنی بر غیر قانونی بودن سندیکا صادر نشده و این سندیکا با توجه به اصل ۲۶ قانون اساسی و مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین المللی کار (ILO) که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو این سازمان می باشد تشکیل شده است .
۲ - با فرض اینکه آقای اسالو در هنگام پخش اعلامیه دستگیر و با عنایت به اینکه قاضی حداد مدعی شده است که "اعلامیه علیه نظام" می با شد سندیکا برای اثبات نادرست بودن این ادعا آمادگی دارد تمامی اعلامیه های صادره را در اختیار حقوق دانان و افکار عمومی قرار دهد .
۳ – قاضی حداد این گونه بیان کرده اند که آقای اسالو در هنگام دستگیری (در هر سه نوبت) فضا را مسموم می کند . باید متذکر شویم که مامورین امنیتی وقتی با مقاومت آقای اسالو در برابر بازداشت غیر قانونی و ضد انسانی و همراه با ضرب و شتم مواجهه می شوند برای آنکه توجه مردم جلب نشود با وقاحت تمام وی را دزد و کلاه بردار معرفی می کنند .
حال باید پرسید چه کسی فضا را مسموم می کند ؟
ضمناً در بازداشت اخیر آقای اسالو که در اتوبوس شرکت واحد ومقابل منزل ایشان انجام گرفته است هیچ گونه جرم مشهودی انجام نشده و مامورین از ارائه هر گونه حکم و یا کارت شناسایی خودداری کرده اند .
در پایان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه از مراجع قضایی و امنیتی اجرای قانون رادر رابطه با اعضای دستگیر شده خواستار است
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

1203- همبستگی جهانی در حمایت از محمود صالحی و منصور اسالو:
به گزارش ، اختصاصی وبلاگ و نشریه کارگر ، برگزاری روز اقدام بین المللی در دفاع از محمود صالحی و منصور اسالو، بازداشت و صدور احکام سنگین برای کارگران و معلمان و اعتراضات کارگری در سرتاسر ایران، اخبار این ماه جنبش کارگری را شامل می شود که به اختصار به آن می پردازیم.
روز دوم مرداد ماه گای رایدر و دیوید کاکرافت دبیران کل آی.تی.یو.سی و آی.تی.اف با انتشار نامه ای از سندیکای کارگران شرکت واحد و تمامی اتحادیه های کارگری در سرتاسر جهان دعوت کردند تا طی یک حرکت اعتراضی نسبت به بازداشت محمود صالحی و منصور اسالو در برابر سفارت خانه های جمهوری اسلامی تجمع کنند و طومار های امضا در اعتراض به بازداشت این دو فعال کارگری را به سفارت خانه ها تحویل دهند. این فراخوان با استقبال فعالان کارگری در داخل و خارج کشور مواجه شد. اتحاد بین المللی در دفاع از کارگران ایران، شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری، جمعی از دانشجویان و فعالین چپ، اتحادیه ی سراسری کارگران اخراجی و بیکار، کمیته هماهنگی، کمیته دفاع از محمود صالحی، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه و جمعی از کارگران ایران خودرو از جمله تشکل هایی بودند که در داخل کشور به این فراخوان پاسخ مثبت دادند. همچنین سندیکای ث.ژ.ت فرانسه هم به طور جداگانه اطلاعیه ای برای تجمع در مقابل سفارت خانه ی جمهوری اسلامی صادر کرد.افزایش فضای سرکوب و برخی عوامل دیگر موجب گردید که در حمایت از این طرح تجمعی صورت نگیرد و صرفا گلگشتی با حضور فعالین کارگری و دانشجویی در اطراف تهران برگزار شود. سندیکای کارگران شرکت واحد نیز در اطلاعیه ی خود از مردم دعوت کرد تا در روز 18 مرداد با حضور در منزل منصور اسالو همبستگی خود را با وی اعلام کنند که این حرکت کوچک هم از سوی حاکمیت تحمل نشد و 6 نفر از اعضای سندیکا – آقایان مددی،گوهری، رضوی،سلیمی،جابری و غلام حسینی- در ساعات اولیه ی مراجعت به منزل اسالو بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. در شهر کامیاران نیز گروهی از کارگران در روز 18 مرداد دست به برگزاری تجمع در شهر زدند.
در این روز در بسیاری از شهرهای جهان نیز در حمایت از این دو کارگر زندانی تجمعاتی برگزار شد. که از آن جمله می توان به کشورهای ژاپن، بريتانيا، فرانسه، مصر، اندونزی، روسيه، استراليا، آمريکا، هند، فنلاند، اردن، مالزی، پاکستان، رومانی، سوئد، بلژیک، کانادا، آلمان، نروژ و اسپانيا اشاره کرد. دراین آکسیون ها کارگران عکس های منصور اسالو و محمود صالحی را حمل کردند، فعالین اتحادیه ای و همین طور فعالین چپ ایرانی در کشور های مختلف در آن ها شرکت کردند و بیانیه های صادر شده در داخل کشور از جمله بیانیه ی شورای همکاری، دانشجویان و فعالین چپ و پیام محمود صالحی و نجیبه صالح زاده به مناسبت این روز خوانده شد.
این حرکت با تمام کمبودها حرکتی عملی به منظور اتحاد جهانی طبقه ی کارگر بود. حرکتی که از منطقه ای از جهان آغاز شد که مورد هجوم همه جانبه ی سرمایه داری جهانی قرار گرفته و کوچکترین حرکت کارگری در آن با سرکوب مواجه می شود. این حرکت نگاه ها را به سوی جنبشی در منطقه ی خاور میانه سوق داد که متفاوت از همه ی گرایشات ارتجاعی است و خواستار رهایی انسان از وضع موجود است.

1204- وضعیت عمومی معلمان :
در مرداد ماه محمد خاکساری از اعضای انجمن صنفی معلمان ایران و مدیر مسئول نشریه ی توقیف شده ی قلم معلم به نمایندگی از تشکل های صنفی معلمان در پنجمین کنگره ی جهانی معلمان ایی.آی شرکت کرد. وی که به عنوان میهمان و برای اولین بار به نمایندگی از معلمان ایرانی در این کنگره شرکت کرده بود طی دو مرتبه به سخنرانی پرداخت. محمد خاکساری روز پنجشنبه 4 مرداد به تهران بازگشت، اما برای دو ساعت در فرودگاه بازداشت شد و مورد بازجویی قرار گرفت هرچند که مشکل خاصی برای او به وجود نیامد. در این ماه احکام فراوانی برای معلمان صادر شد که از آن جمله می توان به صدور 7 حکم از سوی هیات بدوی سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان برای معلمان خمینی شهر اشاره کرد. به همین خاطر انجمن صنفی معلمان تهران لیستی 86 نفره از معلمان حکم خورده منتشر کرد. 9 تن از معلمان استان همدان نیز در روز 13 مرداد به دادگاه انقلاب احضار شدند. در زنجان هم پیمان نودینیان به 3 ماه انفصال از خدمت محکوم شد. در مریوان، اسکندر لطفی از اعضای کانون صنفی معلمان کردستان به 3 سال تبعید به اردبیل محکوم شد. در همدان نادر قدیمی به 5 سال تبعید به خراسان جنوبی، یوسف زارعی به 3 سال تبعید به ایلام و هادی غلامی به 1 سال انفصال از خدمت محکوم شدند و یک معلم دیگر نیز حکم گرفت. علی پورسلیمان از اعضای سازمان معلمان ایران نیز به 2 ماه تبعید به اسلامشهر و 3 ماه انفصال از خدمت محکوم شد.ضمن این که احکام دیگری نیز با شدت کمتر برای تعداد زیادی از معلمان از سوی آموزش و پرورش صادر شد. اما خبر ساز ترین حکم، صدور حکم 3 سال زندان برای علی رضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران بود که نشان از جدیت حاکمیت برای ریشه کن کردن اعتراضات معلمان در سال تحصیلی جدید داشت.

1205- صدور احکام سنگین برای کارگران :
در مرداد ماه 13 حکم زندان برای کارگران بازداشت شده در جریان مراسم اول ماه مه سنندج صادر شد که طی آن 11 نفر به 91 روز حبس تعزیری و 10 ضربه شلاق محکوم شدند و شیث امانی و صدیق کریمی نیز به دو سال و نیم زندان محکوم شدند.
این احکام در ادامه ی بازداشت فعالین کارگری در ماه های اخیر در کردستان روی داد. پیش از این محمود صالحی و بختیار رحیمی در کردستان به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند. در تبریز نیز محمد جراحی از اعضای کمیته پیگیری و سندیکای کارگران نقاش در روز 16 مرداد بازداشت شد.
از دیگر اتفاقات این ماه می توان به اعتصاب کارگران پارس حساس در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت 3 ماه از حقوق خود اشاره کرد که طی آن کارگران توانستند خواسته ی خود را به کارفرما تحمیل کنند. همچنین در این ماه 40 نفر از کارگران شرکت گاما در عسلویه به خاطر اعتراضات تیرماه از کار برکنار شدند. کارگران نیشکر هفت تپه هم در این ماه با انتشار نامه ای به مجامع بین المللی (سازمان جهانی کار، سندیکای جهانی کارگری و سازمان حقوق بشر) وضعیت اقتصادی خود و همچنین خواسته های خود را تشریح کردند.
1206- اعتصاب رانندگان اتوبوس در کرمانشاه :
به گزارش سایت سلام دمکرات در تاریخ سه شنبه 28 اوت 2007 ، منابع کارگری از شهر کرمانشاه گزارش می دهند که رانندگان اتوبوسرانی آن شهر در روز دوشنبه 5/6/1386 با هدف دسترسی به حقوق بیشتر دست به اعتصاب زدند. این خبرها حاکیست که این اقدام باعث گشت تا واحدهای اداری و تولیدی با تاخیر چند ساعته مواجه گشته و بسیاری از کارمندان و کارگران از حضور در محل کار خود باز بمانند.
همچنین خبرگزاری ایسنا کرمانشاه گزارش داده است که : جمع کثیری از رانندگان اتوبوسرانی خط واحد کرمانشاه در اعتراض به وضعیت بیمه اتوبوسها، رسمی نشدن کارگران، تاخیر در پاداش درمحل سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه تجمع کردند و حدود یک ساعت از حمل و نقل مسافران خودداری کردند. این در صورتی است که منابع کارگری کرمانشاه گزارش داده اند که اعتصاب رانندگان این شهر به مدت یک شیفت روز انه یِ کامل بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، ابتدا صبح که هر لحظه به تعداد مسافران در سر ایستگاههای اتوبوس افزوده می شد همه متعجب از این وضعیت سراغ اتوبوسهای خط واحد را می گرفتند که اتوبوسی آمد هر چند مملو از جمعیت بود اما عده ای از جوانترها توانستند خود را در آن جای دهند علت این ازدحام را از راننده پرسیدیم که گفت: سایر راننده هاتجمع کردند!
جلیل بیان مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی کرمانشاه در گفتگوی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان این مطلب که این تجمع با اطمینان خاطر دادن به رانندگان در رفع مشکلاتشان به پایان رسیده است گفت: تعداد زیادی از راننده ها به بیمه اتوبوسها اعتراض داشتند که به دلیل گرانی مجبوریم از بیمه لحظه ای استفاده کنیم و در صورت جرح در حادثه راننده بازداشت می شود و اتوبوس نیز تا روشن شدن علت حادثه توقیف می گردد که رانندگان خواستار رفع این مشگلاز سوی دستگاه قضایی شدند. وی گفت : قرار است در سراسر کشور با شرکتهای بزرگ بیمه قراردادی بسته شود تا با قیمت پایین تری اتوبوسها بیمه شوند و بخشی از حق بیمه را سازمانهای اتوبوسرانی و بخشی را وزارت کشور پرداخت کند کند. وی در ادامه با بیان اینکه تعدادی از کارگران این سازمان که قراردادی و شرکتی هستند تقاضای رسمی شدن داشتند گفت: اگر بخواهیم قراردادیه را ارسمی کنیم باید منتظر قوانین باشیم و هنوز مصوبه رسمی کردن شرکتها نیز به دست ما نرسیده است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه در ادامه علت دیگر تجمع رانندگان اتوبوسرانی را تاخیر در پرداخت پاداش آنها عنوان کرد و گفت: از سال 79 تا 85 پاداشی تحت عنوان کارانه به کارکنان رسمی تعلق گرفته که شهرداری به کلیه پرسنل خود داده و این پاداش با تاخیر به کارکنان اتوبوسرانی داد شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: بخش کارگری همه اعتراضی به ما به تفاوت افزایش دستمزدشان داشتند که به آنان اطمینان دادیم این حق آنان محفوظ است. بیات در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون شرکت اتوبوسرانی کرمانشاه با 220 دستگاه اتوبوس روزانه 200 هزار نفر را جای می کند گفت: قبل از سهمیه بندی بنزین 120 هزار نفر در کرمانشاه از طریق اتوبوسرانی جابجا می شد.
وی با تاکید بر اینکه از وضعیت اتوبوسرانی راضی نیستم گفت: علاقمندم بیشتر و بهتر به مردم خدمات رسانی کنم اما به دلیل مشکلاتی از قبیل روان نبودن ترافیک، گستردگی شبکه حمل و نقل، نبود خطوط ویژه، وجود تنها دو ترمینال به جای شش ترمینال مصوب در طرح جامع شهری نمی توانیم بطور مطلوب خدمات دهی کنیم.
1207- چند تن از فعالان سندیکای مستقل شرکت واحد به دادسرا منتقل شدند:
روزسه شنبه 30/5/86 آقایان سید داوود رضوی ، ابراهیم نوروزی گوهری و خانم فاطمه حاجیلو که در تاریخ 18/5/86 هنگام مراجعه به منزل آقای منصور اسالو دستگیر و با قرار بازداشت 10 روزه به بند 240 اوین منتقل شده بودند به دادسرای انقلاب منتقل و مورد محاکمه قرارگرفتند که قرار بازداشت آقای ابراهیم نوروزی گوهری و خانم فاطمه حاجیلو به قرار کفالت تبدیل شد که با ارائه فیش حقوقی کارمند دولت از زندان آزاد می شوند.
آقای سید داوود رضوی در راستای پرونده بهمن1384 در جلسه دادگاه شعبه 14 حاضرو محاکمه گردید . به اظهاروکیل مدافع دستگیرشدگان بقیه دوستان تا چند روزآینده آزاد می شوند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

1208- گزارشی از اعتصاب کارگری شرکت آزمایش مرودشت :
توضیح: سایت شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری ، کار خود را با گزارشی از اعتصاب کارگران شرکت آزمایش آغاز کرده است. امیدواریم در آینده نیز شاهد ارائه ی چنین گزارشاتی درباره ی اعتصابات کارگری از سوی شورا باشیم.
از طریق یکی از سایت های اینترنتی مطلع شدیم، کارگران کارخانه ی آزمایش در مرودشت شیراز در اقدامی اعتراضی دست به اعتصاب زده اند. و در پی آن بودیم که خبر تازه تری از این اعتراض کارگری به دست آوریم. به سایت گوگل مراجعه کردیم، فقط خبر کوتاهی مبنی بر اعتصاب کارگران مرودشت در این سایت وجود داشت و مطمئن شدیم خبر اعتصاب کارخانه ی آزمایش درست است. خبر منعکس شده حاکی از آن بود که از 1400 کارگر این کارخانه، 1000 کارگر اخراج شده و 400 نفر بقیه نسبت به اخراج همکاران خود معترض هستند. از 400 نفر باقی مانده نیز 200 نفر رسمی هستند. بنابراین با داشتن این اطلاعات حداقلی روز 26 مرداد به طرف شیراز حرکت کردیم و در تاریخ 27 مرداد خود را به کارخانه رساندیم. اما برای تهیه ی گزارش و گفت و گو با کارگران با موانعی مواجه بودیم. گزارش زیر حاصل گفت و گوی ما با کارگران این شرکت است:
کارخانه ی آزمایش واقع در کیلومتر 7 جاده ی اصفهان- شیراز، در گذشته ای نه چندان دور دارای 1400 نفر کارگر بود، که با تعدیل نیرویی که انجام گرفته در حال حاضر این تعداد به 400 نفر تقلیل یافته است. از قرار معلوم به دنبال اجرای اصل 44 قانون اساسی و در راستای داستان خصوصی سازی کارخانه از طریق زد و بندهای معروف و گرفتن وام از بانک ها، این کارخانه به شخصی به نام دکتر داودی واگذار شده است. داودی در اولین اقدام پس از تصاحب کارخانه دست به تعدیل نیرو می زند و در پی اخراج و بازخریدی کارگران برمی آید و اعلام می کند که کلیه ی پرسنل می توانند با چهار ماه بازخرید شوند. کارگران وقتی از این تصمیم مطلع می شوند در یک حرکت اعتراضی در تاریخ 24 اسفند 85 اقدام به اعتصاب می نمایند و تصمیم می گیرند که صدای اعتراض خود را به گوش سایرین نیز برسانند، لذا به محوطه ی بیرونی کارخانه رفته و جاده ی اصفهان- شیراز را مسدود می کنند. با این عمل کارگران همانند دیگر حرکت های اعتراضی نیروی انتظامی برای سرکوب کارگران در صحنه حاضر می شود. اما با ایستادگی آنان پای استاندار نیز به این حضور اعتراضی باز می شود. با آمدن استاندار کارگران خواسته ها و مطالبات خود را از جمله حقوق معوقه و این که مدیر عامل کارخانه قصد تعطیلی کارخانه و بیکار کردن کارگران را دارد، مطرح می کنند. استاندار نیز با دادن وعده و وعید های همیشگی، مثل وام ده میلیونی و صحبت هایی مبنی بر اطمینان خاطر کارگران از این که شرکت به وضعیت سابق برخواهد گشت آن جا را ترک می کند. اما طولی نمی کشد که در همان اسفند ماه 150 نفر از کارگران را با سالی یک ماه بازخرید می کنند. در تاریخ 15 مرداد 86 کارگران مجدداً دست به اعتصاب زده و خواهان دریافت حقوق عقب افتاده ی فروردین و اردیبهشت خود می شوند. در روز 25/5/86 نیز در مقابل استانداری تجمع می کنند و موفق به دریافت دو ماه حقوق معوقه ی خود می شوند. در حال حاضر کارگران با حضور در کارخانه بعد از خوردن ناهار به خانه های شان باز می گردند. به نظر می رسد که مدیر عامل شرکت قصد تعطیلی کارخانه و اخراج یا باز خرید کامل کارگران را دارد و این شرکت اکنون به حالت نیمه تعطیل درآمده و پرسنل نیز روز خود را در حالی که بیکار هستند سپری می کنند. در حاشیه ی تعطیلی کارخانه ی آزمایش در همان مرودشت شیراز مطلع شدیم که کارخانه ی قند، کارخانه ی آرد دادلی، مجتمع گوشت پارس و کارخانه ی چرم سازی کارگران خود را با داشتن سابقه ی کاری بالا اخراج کرده اند و هر چهار واحد تولیدی یاد شده نیز تعطیل شده اند.
با در دستور کار قرار گرفتن اصل 44 قانون اساسی بار دیگر شاهد تهاجم گسترده تر سرمایه داران به ابتدائی ترین حقوق کارگران از جمله داشتن حداقل دستمزد بخور و نمیر هستیم. تحت نام خصوصی سازی، تعطیلی کارخانجات و بیکارسازی کارگران ابعاد گسترده ای به خود گرفته است، نبود تشکل های کارگری مستقل از دولت و کارفرما طبقه ی کارگر ایران را با مشکلات عدیده ای از جمله دفاع از حقوق اولیه ی خود روبرو کرده است. تنها تشکل موجود در کارخانه ی آزمایش شورای اسلامی کار می باشد. ما ضمن تماس با این شورا خواهان اطلاع از وضعیت کارگران در ارتباط با خواسته ها و نگرانی های شان مبنی بر احتمال تعطیلی کارخانه شدیم. آنان ضمن خودداری از ارائه ی هر گونه اطلاعاتی ما را به خانه ی کارگر و کانون رسیدگی به شکایات در وزارت کار ارجاع دادند.
برحسب آخرین اطلاعات رسیده کارگران این شرکت در ادامه ی پیگیری خواسته ها و مطالبات خویش، از تاریخ 5/6/86 مجدداً اقدام به اعتصاب نموده اند. اصغر- شاهرخ30 /5/1386
از شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری
به نقل از : http://www.kaargar.blogfa.com/post-574.aspx

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی