به وبلاگ روزشمار جنبش کارگری ایران خوش آمدید roozshomar2@yahoo.com

وبلاگ روزشمار کارگری بااعتقاد به مبارزات مستقل کارگران دربرابر نظام سرمایه داری ایران، تلاش داردکه استقلال عمل این مبارزات رادرتمام عرصه ها وبویژه در تنظیم اخبار مبارزات کارگران وزحمتکشان ایران وجنبش های اجتماعی ( زنان - دانشجویان وجوانان - معلمان - پرستاران - ملیت های ساکن ایران )وزندگی کودکان خیابانی کار،باارائه منابع خبر روزشمارنماید. همکاری یکایک فعالان کارگری وتشکل ها ونهادهای کارگری وارسال به موقع اخبار به " وبلاگ روز شمار کارگری ایران" مارادرپیشبرداین وظایف کمک می نماید. مسئولین وبلاگ

۱۴ بهمن ۱۳۸۷

روز شمار جنبش کارگری ایران آبان ماه 1386


هفته اول آبان۸۶ ( اکتبر۲۰۰۷)

1416- کارگران شرکت تولیدی ام- ک بین 3 ماه حقوق دریافت نکرده اند:
اول آبان 86 به نقل از روزنامه کارو کارگر در تاریخ اول آبان ، دبير اجرايى خانه كارگر شهريار گفت:بيش از 70 كارگر با سابقه شركت توليدى "ام - ك بتن "شهريار با تأخير سه ماهه حقوق دريافت مى‏دارند.
حسين باقريان افزود: كارگران اين شركت سالهاست‏حقوق خود را با تاخير چند ماهه محاسبه شده و بصورت‏مساعده‏هاى بلند مدت پرداخت مى‏شود. وى گفت: توليد و فروش كارخانه مذكور در شرايط كاملامساعدى بوده اما مديريت بنابر رسم ديرينه با نگاه‏داشتن حق الزحمه ده‏ها كارگر آن را با تأخير چندين ماهه‏پرداخت مى‏كند.

1417- تجمع فروشندگان سنتي قائمشهر به اقدام شهرداري :
بهگزارش سایت سلام دموکرات: جمعي از تجمع‌كنندگان توقف فعاليت اين بازارها توسط شهرداري را اقدامي عليه معيشت خود دانستند و بشدت با اين اقدام مخالفت كردند.يكي از تجمع‌كنندگان كه فروشنده لوازم آرايشي در اين بازار است به ايرنا گفت: بازارهاي محلي مكان و فرصت مناسب براي عرضه محصول و كسب درآمد براي فروشندگاني است كه سرمايه كافي براي خريد يا اجار مغازه ندارند.وي كه ازاعلام نام خود خودداري كرد، افزود: فروشندگان فعال در اين بازارها از قشرهاي ضعيف و كم‌درآمد جامعه هستند و به طور قطع چاره‌اي جز گذران زنديگي ازاين طريق ندارند.الف_ ب يكي ديگر از تجمع‌كنندگان گفت: باداشتن سه فرزند معلول و نداشتن شغل چاره‌اي جزء كار دستفروشي ندارم.وي افزود: اگر شهرداري مانع كار دستفروشي من و امثال من شود ديگر چه اميدي به زندگي مي‌توان داشت؟ اين فروشنده از مسئولين دست‌اندركار خواست تا با تدبير مناسبي ضمن برطرف كردن مشكلات برپايي اين بازارها، زمينه كسب و كار قشرهاي ضعيف جامعه را برهم نزنند.يكي از زنان تجمع‌كننده كه دربازار محلي پارچه‌فروشي مي‌كند، گفت: من بعنوان يك زن بناچار براي برطرف كردن نيازهاي خانواده‌ام دستفروشي مي‌كنم.زينب _ ت افزود: من و ديگر زنان دستفروش آرزو داريم كه همچون زنهاي ديگر در منزل و به امور خانه‌داري بپردازيم ولي بناچار بايد در اين مكانها كار كنيم.وي ادامه داد: دست روزگار باعث شد تا به اين حرفه مردانه دست بزنيم.وي از مسئولين خواست تا در زمينه اين مشكل راهكار مناسبي بيابند.در پايان اين تجمع نشستي با حضور شهردار و نمايندگان فروشندگان بازار محلي در شهرداري قائمشهر برگزار شد.دراين نشست شهردار قائمشهر گفت: باتوجه به مشكلات برپايي بازارهاي محلي طرح جمع‌آوري اين بازارها از سال ‪ ۸۲مطرح شده است.رحمت‌الله معافي مدني افزود: دراولين قدم انجام اين طرح جمع‌آوري بازار محلي يكشنبه امروز انجام شد.وي ادامه داد: اين كسب و كار و به صورت بازار محلي در مناطق مختلف منجر به بروز مشكلات بسياري براي شهروندان شده است.معافي مدني مشكل ترافيك، آلودگي و مشكلات امنيتي را از معضلات برپايي اين بازارها دانست.به گفته مدني، چهار نقطه شهر براي ايجاد بازارهاي محلي دائمي قائمشهر درنظر گرفته شده است و با مصوب شدن اين نقاط در كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر قائمشهر بازارهاي محلي دائمي در آن ايجاد مي‌شود.شهردار قائمشهر مكانهاي ايجاد بازارهاي محلي دائمي را خيابان تهران، كفشگركلا، ترك محله و سه راه كنسرو برشمرد.منبع:ایرنا اول آبان 86

1418- محاکمه ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد:
ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد که در تاریخ 18/5/1386 در هنگام مراجعت به منزل آقای منصور اسالو(رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد) دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود بعداز گذشت 65روزدر تاریخ 24/7/1386 از زندان اوین به زندان قزل حصار منتقل می شود. امروز1/8/1386 نامبرده به دادسرای انقلاب اسلامی تهران منتقل و در شعبه 28 دادگاه انقلاب با حضور وکلای مدافعشان آقایان دکتر یوسف مولائی و پرویز خورشیدمحاکمه شد . نامبرده بعداز دفاع از اتهامات انتسابی در انتظار ابلاغ حکم از طرف ریاست محترم شعبه 28 دادگاه می باشد به احتمال قوی فردا 2/8/1386 حکم این دادگاه به نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد ابلاغ خواهد شد.
سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه1/8/1386

1419- احضاریکی از فرهنگیان سنندج به دادگاه :
بر اساس گزارشهای رسیده از شهر سنندج، روز سه شنبه 1 آبان ماه دادگاه جمهوری اسلامی طی احضاریه ای یکی از فرهنگیان این شهر را به نام "حمید ساعدی" به دادگاه احضار کرده است.
لازم به ذکر است که حمید ساعدی سال گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی مدتی را در بازداشت بسر برده که با قرار وثیقه آزاد شده بود که طبق این احضاریه ، نامبرده باید دوم آبان ماه خود را به دادگاه معرفی نماید.

1420- آخرین اخبار از وضعیت جسمانی محمود صالحی و مجید حمیدی :
به گزارش سایت خبری پیام: بر اساس خبر رسیده از شهر سنندج، روز سه‌شنبه 1 آبان ماه "مجید حمیدی"، از بیمارستان "امیر اعلم" تهران ترخیص و به شهر سنندج بازگشت.
"مجید حمیدی" فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری و کمیته دفاع از محمود صالحی، روز پنجشنبه 26 مهر ماه از سوی افراد مسلح نقابدار مورد سوقصد قرار گرفته و در بیمارستان"امیراعلم" تهران بستری شده بود.
روز یکشنبه 29 مهر ماه عمل جراحی بر روی "مجید حمیدی" انجام شده و تعدادی از گلوله ها از بدن وی خارج شده بود و انجام عمل جراحی بر روی صورت نامبرده به توصیه پزشکان به تعویق افتاده است.

1421- افزایش مجدد فشار خون محمود صالحی:
امروز چهارشنبه مورخ 2 مهر ماه 86، فشار خون محمود صالحی دوباره شدت گرفت.
محمود صالحی به دلیل افزایش فشار خون و عدم کنترل آن در درمانگاه زندان، به بیمارستان توحید شهر سنندج منتقل شد. گفتنی است که فشار خون محمود صالحی بالای 19 درجه بوده است.
لازم به ذکر است که بعد از گذشت سه ساعت و مداوای جزئی در بیمارستان توحید، دوباره وی را به زندان مرکزی شهر سنندج انتقال دادند و این در حالی است که فشار خون وی همچنان 19 درجه می‌باشد.
کمیته دفاع از محمود صالحی
2 مهر ماه 1386
www.kdmahmodsalehi.blogfa.com

1422- تازه‌ ترین خبر از وضعیت جسمانی مجید حمیدی-:

روز سه‌شنبه مورخ 1/8/1386 مجید حمیدی از بیمارستان "امیر اعلم" تهران ترخیص و به شهر سنندج بازگشت.

مجید حمیدی از فعالین کارگری و از اعضا "کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری" و "کمیته دفاع از محمود صالحی" که در روز پنجشنبه مورخ 26/7/1386 مورد سوقصد افرادی مسلح و نقابدار قرار گرفت، روز سه شنبه 1 آبان ماه از بیمارستان "امیر اعلم" تهران ترخیص و به سنندج بازگشت.
روز یکشنبه مورخ 29/7/1386 طی یک عمل جراحی، چند تا از گلوله‌ها از بدن وی خارج شد. اما به دلیل حساسیت عمل، شدت جراحت و احتمال تاثیر منفی روی قسمتی از صورت او و بنا به توصیه پزشکان معالج، عمل جراحی صورت وی به تعویق افتاد.
ما "کمیته دفاع از محمود صالحی" یکبار دیگر این جنایت را شدیدا محکوم و خواستار شناسائی و مجازات هر چه سریعتر عاملین آن هستیم. ما همچنین از تمامی انسانهای عدالتخواه در سراسر جهان میخواهیم که ضمن محکوم کردن این عمل زشت و قبیح، خواهان پایان یافتن رعب و وحشت علیه فعالین کارگری و آزادی بی قید و شرط کارگران دربند باشند.
ما از همه کسانی که به هر نحوی در محکومیت این ترور اقدام کرده‌اند و همچنین با ما همدردی و جویای حال مجید حمیدی شده‌اند صمیمانه تشکر میکنیم.
کمیته دفاع از محمود صالحی
2/8/1386

1423- ترورها و راههای مقابله "فعالین جنبش لغو کار مزدی" :
مدتی است که ترورها و سؤقصدها به جان فعالین کارگری در ایران شروع شده است. بدون شک فعالینی که با ترفندهای سرمایه در شرایط گوناگون آشنایی دارند، وضعیت کنونی برایشان قابل پیش‌بینی بوده است ولی بحث‌ها پیرامون آن کمابیش و بنا بدلایلی که خود مناسب دیده‌اند، انعکاس بیرونی نیافته است، بلکه تنها به اشاراتی در این باره و در لابلای مقالات گوناگون بسنده شده است. اکنون این ترورها در شهرهای کردستان و جاهای دیگر به یک مسئله جدی تبدیل شده است. به همین دلیل زمان آن است که همه ما بر روی وقوع آنها خوب تأمل کنیم و حاصل تدبیر جمعی خود را به شیوه‌ها و راهکارهای مؤثر مقابله با تروریسم رژیم، در سطح جنبش طبقاتی خود ارتقاء دهیم.
در ایران ترور پدیده، سرشتی رژیم اسلامی است اما شکار فعالین کارگری موضوعی است که باید به طور خاص نیز مورد کندوکاو قرار گیرد. برآمد گسترده‌تر مبارزات طبقه کارگر در سالهای اخیر و جنب و جوش وسیع کارگران برای سازمانیابی جنبش خویش به طور مسلم یکی از دلایل این رویکرد خاص دولت بورژوازی است اما همه، زمینه‌ها و موجبات آن را تعیین نمی کند. دلیل بسیار مهم دیگری نیز در این گذر وجود دارد. واقعیت این است که جنبش کارگری ایران به رغم عروج چشمگیر آن در این سالها باز هم تا لحظه، حاضر ضعیف، متشتت، ناامید، بی‌افق و بی‌سازمان است. در این جنبش نقش فعالین بیش از آنکه هست جلوه می‌کند و ارگانیک نبودن، اندرونی نبودن و ریشه اندرونی نداشتن آنها به سهم خود این جلوه، متمایز را دامن می‌زند و دوچندان می‌سازد. این امر به طور طبیعی بورژوازی را وسوسه می‌کند که با ترور فعالین می‌تواند تکلیف خود را با جنبش تعیین کند. کاملاً پیداست که نوع نگاه طبقاتی فوق ارتجاعی و بشرستیز نمایندگان سیاسی سرمایه نیز موضوع را سخت تقویت می‌کند. آنان همواره همه چیز را در کارکرد فردی شخصیت‌ها خلاصه می‌کنند و توده، انسانهای کارگر و بنیاد مادی و طبقاتی ستیز آنها با نظام را خط می‌کشند.
دستیازی دولت بورژوازی اسلامی ایران به ترور فعالین کارگری نه در مورد کل بورژوازی و نه به نحو اولی در رابطه با این رژیم جای هیچ نوع تعجب و گفتگوی ویژه‌ای ندارد. عمال این رژیم در طول چند ماه اخیر به کرات از این شیوه توحش بهره جسته‌اند. محمود صالحی، محمد عبدی پور، مجید محمودی، بهزاد سهرابی، بختیار رحیمی در مریوان و به طور قطع فعالین دیگری در جاهای دیگر در روز روشن و بعضاً در ملاء عام توسط مزدوران مسلح جمهوری اسلامی آماج تهاجم تروریستی قرار گرفته اند که آخرین نمونه، آن هم اینک با حالتی بسیار وخیم در یکی از بیمارستانهای تهران بستری است. مسأله اساسی در این راستا نه حدیث و شکوه و شکایت از این توحش‌ها که بررسی چند و چون راههای مقابله با این جنایات است.
فعالین جنبش لغو کار مزدی راهکارهای مقابله با پدیده، ترور را در بطن جنبش حی و حاضر کارگران جستجو می‌کنند و معتقدند که نیروی طبقاتی کارگران تنها نیروی بالفعل و بالقوه‌ای است که می‌تواند با ترفندهای تروریستی بورژوازی هار ایران مقابله کند. دولت اسلامی سرمایه داری برای جلوگیری از عروج جنبش ضدسرمایه‌داری کارگران و به عقب راندن پیشروی‌های کارگران نیاز به سرکوب دارد و در این گذر، به همه، اشکال شناخته شده جنایت توسل می جوید، به طور لحظه به لحظه شیوه‌های تازه توحش را کشف می کند و در اعمال آنها علیه جنبش کارگری از هیچ جنایتی اباء نمی ورزد. بورژوازی در همه، این زمینه‌ها سرآمد تمامی تاریخ است و دولت بورژوازی ایران از این لحاظ گوی سبقت را حتی از هارترین و ددمنش‌ترین رژیمهای بورژوازی با چالاکی تمام در ربوده است. ما بعنوان کارگر باید خوب بدانیم که در ذات سرمایه هر نوع توحشی نهفته است و تغییر شکل سرکوب و ارعاب نباید ما را غافلگیر یا مرعوب کند.
آنچه باید به خاطر داشت این است که هر نوع تصور عقب نشینی فاجعه‌ای بزرگ است. جنبش کارگری ایران تا آنجا عقب نشسته است که از پشت به گونه‌ای بسیار مرگبار بر زمین خورده است. این عقب نشینی دو رویه ارگانیک داشته است. از یکسوی انحلال در باورها، افقها و انتظارات طبقات دیگر که برای یک دوره تاریخی با کمال تأسف بر کل جنبش کارگری بین‌المللی به صور مختلف سنگینی کرده است. جنبش کارگری ایران با زخم کاری ناشی از فشار رفرمیسم راست و چپ در یک تاریخ طولانی به طور مستمر از پیگیری اهداف شفاف طبقاتی خود و از زنجیره تلاش برای سازمانیابی ضدسرمایه‌داری عقب نشسته است. این جنبش درست و دقیقاً به طور همزمان فشار هارترین سرکوب‌ها، جنایت‌ها، دیکتاتوری‌ها و حمام خون‌های دولتهای بورژوازی را نیز تحمل نموده است. از این که بگذریم هدف حملات تروریستی رژیم نیز همسان سایر اشکال سرکوب وی چیزی سوای تحمیل همین عقب‌نشینی بر جنبش نیست و بر همین اساس هر نوع تصور پس رفتن به معنای باز کردن راه تهاجم و تعرض و ترورهای بیشتر رژیم است.
برای مقابله با خطر ترور رژیم باید جنبش را تقویت نمود، هر چه جنبش کارگری نیرومندتر باشد، هر چه توده‌های کارگر بیشتر و انبوه‌تری در صحنه، پیکار طبقاتی خویش حضور داشته باشند، هر چه رشته، پیوند و اتحاد کارگران محکم‌تر باشد، هر چه مطالبات کارگران رادیکال‌تر، طبقاتی‌تر و ضدسرمایه‌داری‌تر باشد، هر چه طبقه، کارگر ایران بیشتر و بیشتر نیروی مبارزه ضد سرمایه‌داری توده‌های خود را به میدان کشد، به طور قطع خطر ترور دولت بورژوازی نیز بیشتر کاهش خواهد یافت.
متمایز بودن و انگشت ‌نما بودن فعال کارگری از جنبش توده‌های کارگر اگر چه در برخی شرایط به صورت اجتناب ناپذیری تحمیل می‌گردد اما همواره باید به صورت یک معضل و نه امر روتین یا از آن بدتر فضیلت این جنبش قلمداد گردد. رفرمیسم چپ تاریخاً با نوع نگاهی ارتجاعی در جستجوی ساختن شخصیت، گروه، فرقه و تلاش برای آویزان ساختن طبقه کارگر به این ابزارها بوده است. این سرشت انگاره‌ها و پندارهای ارتجاع بورژوازی است و جنبش ضدسرمایه‌داری باید با تمام قوا علیه آن مبارزه کند. فعال جنبش کارگری سلول مؤثر ارگانیسم جنبش طبقه خویش است و به هر میزان که توانسته باشد این نقش را احراز کند در مقابل تروریسم رژیم نیز قادر به مقابله خواهد بود. تقویت هر چه بیشتر جنبش ضد‌سرمایه‌داری و ارگانیک شدن هر چه عمیق‌تر فعالان با این جنبش رویه‌های مختلف یک وحدت را می‌سازند.
جنبش کارگری یک جنبش عظیم طبقاتی در کلیه مراکز کار و تولید و در کل فضای جامعه است. فعالین این جنبش نیز طبیعتاً نمی‌توانند دخمه‌نشینان فرقه‌ها و مخفی‌کاران حرفه‌ای سکت‌ها باشند. اما فعالان کارگری برای تضمین نسبی شرائط استمرار کار خویش و حضور هر چه پردوام‌تر و مؤثرتر در مبارزات طبقه، خود ناگزیرند قید و بندهای امنیتی زیادی را رعایت کنند. اساس کار در این زمینه همانگونه که بالاتر گفتیم غرق شدن هر چه ژرف‌تر در جنبش کارگری و یکی شدن با ارگانیسم حیات اجتماعی و طبقاتی این جنبش است اما در همان حال اتخاذ کلیه، تدابیر و راهکارهای لازم برای اجتناب از افتادن در دام ترورهای دولت بورژوازی نیز بخش لازمی از چاره‌اندیشی‌های انقلابی هر فعال کارگری است.
موقعیت ضعیف جنبش کارگری و جلوه، نقش ویژه فعالان در شرایط حاضر یکی از زمینه‌های حرص و تحریض دولت بورژوازی به شکار تروریستی فعالین جنبش کارگری است طبیعتاً باید نقش رفرمیسم چپ فرقه‌گرا در دامن زدن این وضعیت ضعیف را هم فراموش نکنیم. سران احزاب، اتحادها و گروههایی که در طول چند سال اخیر برای جلوگیری از اتحاد ضدسرمایه‌داری فعالین کارگری، متفرق نمودن آنان، نشاندن برخی از آنها در ویترین کسب و کار سکت خویش و قربانی ساختن جنبش ضدسرمایه‌داری توده‌های کارگر در آستان منافع محقر و زبون حزبی خود به هر کاری دست زدند باید بدانند که در فراهم‌سازی این شرایط به نفع دولت دژخیم بورژوازی و علیه جنبش کارگری به طرز چشمگیری سهیم بوده‌اند. زمان آن است که ما کارگران تدابیر و راهکارهای لازم مقابله با سیاست‌های سرکوبگرانه، سرمایه‌داری را در متن مبارزات جاری روز خود هر چه بیشتر، متحدتر و آگاهانه تر تعمق کنیم و فعالین واقعی جنبش خویش را از دام تعرضات مختلف دشمن از جمله خطر تروریسم کور بشرستیز او برهانیم.
فعالین جنبش لغو کار مزدی

1424- تجمع کارخانه نساجی شماره 3 طبرستان :
به گزارش سایت خبری پیام: دهها تن از كارگران کارخانه نساجی شماره 3 طبرستان، روز دوشنبه 30 مهر ماه برای دومین بار طی یک هفته گذشته در مقابل فرمانداری شهرستان"قائمشهر" تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات و پرداخت مطالباتشان شدند.
کارگران کارخانه نساجی شماره 3 طبرستان، 5 ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده و از سوی کارفرمایان این کارخانه برای انتقال به یک واحد دیگر تحت فشار قرار دارند.
کارگران شرکت کننده در این تجمع ضمن درخواست پرداخت حقوق و مطالبات معوقه خود، اعلام کردند که اقدام کارفرمایان برای انتقال آنان به واحدهای دیگر حربه ای است برای اخراج دائمی کارگران و هرگز با چنین اقدامی موافقت نخواهند کرد.
کارگران، مردم دلسوز و آگاه؛
عوامل نظام سرمایه‌داری بر‌آنند که جلوی پیشروی جنبس کارگری در ایران را گرفته و با ایجاد فضای رعب، وحشت وترور در بین فعالین و پیشروان جنبش کارگری، آنها را از فعالیت باز دارند تا خود با خیال راحت استثمار کنند.
جنایتکارانی که اجازه این سوء قصد را صادر کردند و جانیانی که طرح و اجرای آن را سازمان دادند البته که نمیخواهند قربانیشان سالم به منزل برسد. آنها ترجیح میدهند که قربانی در حالت فلج در مقابل چشمان فعالین کارگری و مردم آزاده باشد و وجود یک سیستم بی‌رحم سرمایه‌داری را مداوما به آنها یادآوری کند.
اما این حادثه سوء قصد، علائمی را صادر کرد که از یک طرف نشان از زبونی سرمایه‌داران و محافظانشان و از طرف دیگر دال بر اتحاد، همبستگی طبقاتی و روحیه عالی جنبش کارگری و فعالین آن بود.
این سوء قصد، ترس و وحشت نظام سرمایه از پیشروی جنبش کارگری است که آنها را اینچنین سراسیمه کرده تا چنین جنایتی را سازمان دهند و حتی جرات نکنند که مسئولیت جنایت خود را برعهده بگیرند.
جنبش کارگری در مسیر پر از سنگلاخی که به جلو میپیماید فعالین قابل توجهی را بیرون داده است. اینها گردانی در حال پیشروی هستند که دارند موانع را میکوبند و راه را باز میکنند. اینها اهداف اولیه خود را که زدن تشکل توده‌ایی است درست تعین کرده و دارند بطرف تحقق آن پیشروی مینمایند. سرمایه و محافظان آن دقیقا از همین امر میترسند و اقدام زبونانه ترور من برای مانع تراشی در همین زمینه است.
ما باید با اقدامات مبارزاتی و کمکهای گوناگون خود به جنبش کارگری این مانع تراشی را خنثی کنیم و پیشروی فعالان آنرا تسهیل نمائیم.
در این رابطه بعد از سوء قصد به جان من، تعداد بیشماری از عزیزان و فعالین کارگری و تشکلها، نهادها و سازمانهای کارگری ضمن محکوم کردن این جنایت غیر انسانی، با من و خانواده‌ام ابراز همدردی کرده که بدین وسیله شایسته است از تمامی این عزیزان کمال تشکر و قدردانی خود و خانواده‌ام را ابراز نموده و من بار دیگر اعلام میکنم که با تمام توان در راه اهداف طبقاتی خود همگام با کارگران و زحمتکشان قدم برخواهم داشت.
مجید حمیدی
3/8/86
عضو کمیته هماهنگی و عضوکمیته دفاع از محمود صالحی

1425- كارگران كارخانه قوه پارس ۱۶ ماه است حقوقي نگرفته اند :
انجمن صدای کاوه هاروز دوشنبه ۳۰ مهر ۸۶ كارگران كارخانه قوه پارس كه حدوداً ۱۶ ماه است كه حقوقي نگرفته اند و كارخانه شان هم تعطيل و شغل شان را از دست داده اند، در مقابل اين شركت تجمع اعتراضي كردند. اين كارگران از ساعت۰۸۳۰ صبح در محل تجمع اعتراضي شان بودند كه تا ساعت ۱۳۰۰ طول كشيد. يكي از كارگران گفت ما دهها بار در مقابل استانداري، فرمانداري و خود شركت تجمع كرده ايم ولي هيچكس به حرف ما توجهي نكرده و ما بشدت معترضيم و تا حقوقمان را نگيريم دست برنميداريم، و حتي حاضريم ما را دار بزنند اما از حق خود كوتاه نميآييم.

1426- آخرین خبرها از وضعیت جسمی"مجید حمیدی"
به گزارش سایت خبری پیام: بر اساس خبر رسیده، "مجید حمیدی" فعال کارگری که روز پنجشنبه 26 مهر ماه در شهر سنندج مورد سوقصد قرار گرفت، همچنان در بیمارستان"امیراعلم" تهران بستری است.
روز یکشنبه 29 مهر ماه عمل جراحی بر روی بازوی راست "مجید حمیدی" انجام شده و یکی از گلوله ها از بازوی وی خارج شده و پزشکان اعلام کرده اند که پس از تهیه نوار مغز دیگر گلوله ها را نیز از بدن وی خارج خواهند کرد.
خبر رسیده از روحیه عالی و شرایط روحی مناسب"مجید حمیدی" حکایت دارد.
این در حالی است که جمعی وسیعی از خانواده های کارگری محله"غفور" سنندج نیز طی اطلاعیه ای سوقصد به جان"مجید حمیدی" را محکوم کرده اند.

1427- قطعنامه تعدادی از كارگران مجتمع‌هاي پتروشيمي منطقه ويژه اقتصادي ماهشهر:
به گزارش سایت سلام دمکرات، قطعنامه تعدادی از كارگران مجتمع‌هاي پتروشيمي منطقه ويژه اقتصادي ماهشهر، مارون، بندر امام، کارون، فارابی، فن آوران، اروند، غدیر و فجر در اعتراض به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاضر در ایران
به: همه مردم ایران، کارگران، جوانان و زنان ایران
همه احزاب سیاسی و سازمانهای کارگری و انساندوست
ما کارگران کارخانجات بالا در اعتراض به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاضر و بویژه ترور مجید حمیدی، احکام زندان به رهبران کارگری و دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و سایر دانشگاه‌ها، احکام اعدام و به اجرا گذاشتن احکام اعدام در ملاءعام و یا در هر شکل دیگری با قصد ارعاب جامعه و عقب راندن مردم معترض، و همچنین فشار روزافزون اقتصادی به کارگران و مردم زحمتکش، قطعنامه زیر را امضا نموده و به اطلاع همگان میرسانیم و بدینوسیله از همه می‌خواهیم که از خواستهای ما حمایت نمایند:
١ - ترور مجید حمیدی را محکوم میکنیم و خواهان دستگیری و محاکمه عوامل این جنایت هستیم.
٢ - از اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیر کبیر حمایت کرده و صدور احکام زندان به سه دانشجوی دستگیر شده این دانشگاه به نامهای احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی را محکوم میکنیم و خواهان آزادی زندانیان سیاسی و از جمله آزادی این فعالین دانشجوئی هستیم.
٣ - از اعتراضات و خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه و کاغذسازی کارون حمایت میکنیم و هرگونه اعمال فشار به رهبران کارگری این مجتمع‌ها را محکوم میکنیم. احکام زندان به فعالین کارگری سنندج و سقز و سایر احکام، از جمله احکام زندان محمود صالحی، منصور اسانلو و ابراهیم مددی را محکوم کرده و خواهان لغو این احکام هستیم.
٤- ما خواهان توقف مجازات اعدام هستیم و اعدام را نه روشی برای مجازات مجرمین، بلکه قتل عمد دولتی میدانیم و از همه میخواهیم از خواست لغو مجازات اعدام و حذف آن از قوانین قضائی جامعه، حمایت کنند.
۵ - فشار اقتصادی بی‌حد و حصری ما کارگران را تحت انقیاد خود گرفته است که همگی ناشی از عملکرد سیستم اقتصادی سرمایه‌داری در این دوره از زندگی ماست. تنها راه دفاع از زندگی و معیشت از راه افزایش دستمزدها متناسب با بالا رفتن قیمت اقلام اساسی زندگی، خورد و خوراک، مسکن و بهداشت و درمان و پوشاک است. در این رابطه با یک حساب و کتاب ساده، برای داشتن یک زندگی حداقل حانواده ۵ نفره کارگری نیاز به دستمزدی معادل یک میلیون تومان است. ما خواهان طرح این خواست در سطح گسترده‌ای در جامعه هستیم و برای ان مبارزه خواهیم کرد. از همه کارگران میخواهیم که با طرح این خواست در محیطهای کار، دولت را تحت فشار قرار دهند که به افزایش دستمزدها تن دهد. این تنها راه نجات ما از ستم اقتصادی طاقت فرساست.
٦ - ما خواهان کاهش کشمکش سیاسی بین‌المللی برای جلوگیری از هرگونه جنگ احتمالی بین جمهوری اسلامی و غرب و سرمایه‌داری جهانی برهبری آمریکا هستیم و سیاست زمینه‌سازی برای ایجاد فضای جنگی و نظامی، که از هر دو طرف مناقشه، دامن زده میشود، را محکوم میکنیم و از همه میخواهیم چنین سیاستهائی را محکوم کنند. جنگ سیاستی است که همیشه برای ایحاد شرایط سرکوب و از طرف دولتها بر علیه ما کارگران بکار گرفته میشود. بشر متمدن هیچگونه نفعی در جنگ ندارد. ٤/٨/٨٦
1428- احکام صادره برای ۱۹ تن از معلمان از سوی دادگاه انقلاب :
احكام صادر شده براي معلمان تهران و خراسان توسط دادگاه انقلاب اسلامي
۱- علي اكبر باغاني ۵ سال حبس تعليقي
۲- محمود بهشتي ۴سال حبس تعليقي
۳- علي صفرمنتجبي ۴ سال حبس تعليقي
۴- حميد پور وثوق ۴سال حبس تعليقي
۵- محمد تقي فلاحي ۴سال حبس تعليقي
۶- محمدرضا رضايي ۴سال حبس تعليقي
۷- نورالله اكبري ۴سال حبس تعليقي
۸- كريم قشقاوي ۳سال حبس تعليقي
۹- عليرضا اكبري ۲سال حبس تعليقي
۱۰- رسول بُداقي ۲ سال حبس تعليقي
۱۱- محمد خاكساري دادگاه ايشان به ۱۷ آذرماه ۸۶ موكول شده
۱۲- محمود باقري دادگاه ايشان به ۲۲ آبانماه ۸۶ موكول شد .
۱۳- عليرضا هاشمي ۵ سال حبس تعزيري
۱۴- محمدداوري ۵ سال حبس تعزيري قابل تبديل به جريمه ي نقدي ۵۰ميليون ریال
۱۵- علي پور سليمان دادگاه ايشان براي بارسوم به آينده موكول شده است.

احكام صادرشده ازطرف دادگاه انقلاب مشهد براي معلمان خراسان

۱۶- هادي لطفي ۴ ماه حبس تعليقي براي ۳سال، قابل خريد به مبلغ ۱۰ ميليون ريال
۱۷- حسن رجبي۴ ماه حبس تعليق براي ۳سال، قابل خريد به مبلغ ۱۰ميليون ريال
محروم از احرازهرگونه پست ستادي براي مدت ۴ سال
۱۸- ايرج توبيهاي نجف آبادي كاهش يك گروه شغلي براي مدت ۲سال حكم قابل پژوهش
۱۹- مهندس خواستاربازنشستگي زودهنگام باكاهش یک گروه شغلي به حكم هيات بدوي

1429- در همبستگی با محکومیت ترورمجیدحمیدی:
بـنا بـه اخـبار رسیـده در روز 5 شـنبه مورخه 26/7/1386 ســاعت 9 صبح هنگامی که این فعال کارگری از منزل خارج و به طرف محل کارش عزیمت مــی کرد در نــزدیکی مــنزل توسط 3 نفرموتورسوار نقاب پوش بــا شلیک 7 گـلوله به طرفش مورد سوءقصد قرار گرفت در نتیجه این تیراندازی مجید حـمیدی به شدت زخمی و بلافاصله توسط مردم به بیمارستانی در شهر سـنندج منتقل شد اما بدلیل شدت جراحات وارده و وخامت حال ایشان و عـــــدم امکان مداوای وی در سنندج به بیمارستان امیر اعلم تهران انتقال یافت.
نحوه سوء قصد به جان مجید حمیدی حکایت از استفاده حربه ترور توسط دشمنان کارگران بر علیه فعالین کارگری دارد .
ســندیکای کــارگران شــرکت واحد اتــوبوسرانی تهران و حومه ضمن ابراز همـــدردی عمیق با خانواده این فعال کارگری و آرزوی سلامتی بــرای وی سوءقصد به جان مجید حمیدی را از سوی هر کـسی کــه صــورت گــرفته باشد به شدت محکوم مــیکند و مصرانه خــواهان دســتگیری ومــحاکــمه عاملین و آمرین این سوءقصد می باشد
با آرزوی ایجاد تشکلهای مستقل کارگری
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه5/8/1386
1430- گزارش کارخانه تولیدی تهران :
کارخانه تولیدی تهران حدود 400 نفر کارگر دارد که حدود 200 نفر کارگر استخدامی و 200 نفر کارگر قراردادی دارد. این شرکت تحت پوشش بازنشستگی قرار دارد. قسمت تولید به شکل دو شیفت کار می کند. قسمت های مختلفی از کارخانه مثل رستوران- کنترل و خدمات در دست پیمانکار می باشد که بیشتر کارگران قراردادی برای پیمانکار کار می کنند.
کارگران عزیز:
همان طور که اطلاع دارید در هفته های گذشته اتفاقاتی در شرکت تولیدی تهران رخ داده است که برای اطلاع عموم مختصری از آن را شرح می دهیم:
به مدیریت قبلی بارها تذکر داده بودیم که وضعیت کارخانه را سر و سامان دهد- وضعیت تولید و کیفیت تولید را بهتر نماید. طریقه ی برخورد با کارگران را اصلاح نماید.
متاسفانه هر چه بیشتر گفتیم کمتر گوش دادند. کارگران تولیدی تهران خواستار آسیب رساندن به تولید در هیچ شرایطی نبوده و نیستند اما مسائل و مشکلات فراوان باعث شد که علی رغم نامه های قبلی به مراجع ذی صلاح خود کارگران برای قطع دست های آلوده از تولید اقدام به عمل نماید. بر این اساس کارگران تصمیم گرفتند که دسته جمعی عاملان فسادهای مالی را که در رأس آن ها مدیر عامل(کنی) قرار داشت از کارخانه اخراج نمایند. با همکاری کارگران سالن های مختلف و شورای اسلامی کار و تمامی پرسنل، کارگران به دور هم جمع شده و به سراغ آقای کنی و اطرافیان ایشان رفته و خواست خود را مبنی بر خروج ایشان از کارخانه را مطرح نمودند. با وجود مخالفت ایشان اراده دسته جمعی کارگران باعث شد که با موفقیت و بدون درگیری ایشان و همراهان به بیرون از کارخانه هدایت شوند.
ما کارگران تصمیم گرفته ایم که در هر شرایط چرخه تولید را بدون نیاز به مدیر عامل و امثال آن ها خود اداره کنیم و ثابت کردیم که می توانیم بدون داشتن عواملی که حقوق و مزایای آن ها سرسام آور است با موفقیت تولید را به پیش بریم.
همکاران گرامی:
ما کارگران خواستار تولید با کیفیت بهتر هستیم. ما کارگران به هیچ عنوان تحقیر و توهین را نمی پذیریم و شدت کار را هماهنگ با کیفیت تولید می خواهیم. ما ضمن تشکر از همه کارگران و پرسنل زحمتکش از شورای اسلامی کار تشکر ویژه را داریم و امیدواریم این حرکت کارگران درس عبرتی باشد برای دیگران. ما کارگران نیز با هوشیاری کامل مراقب اوضاع خواهیم بود و ضمن ارجح دانستن تولید اعلام می داریم که ما می توانیم در صورت نیاز تمام چرخه تولید و فروش را با اراده جمعی خود اداره کنیم
جمعی از کارگران تولیدی تهران
1431- اخراج یکی از معلمان شهر بانه در استان کردستان :
به گزارش سایت خبری پیام: سازمان آموزش و پرورش استان کردستان یک معلم با نام "جلال رئوفی" ساکن شهر بانه را اخراج کرد.
"جلال رئوفی" که بیش از 18 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش بانه را دارد و قبلا نیز از سوی حراست آموزش و پرورش بانه و نهادهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بود به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عدم التزام به دین اسلام اخراج شده است.

1432- کشته و زخمی شدن 7 کارگر بر اثر ریزش کوره آجرپزی در استان خراسان :
به گزارش سایت خبری پیام: بر اثر ریزش یک کوره آجرپزی در روستای"فایندر" در نزدیکی شهرستان "خواف" در استان خراسان، 1 کارگر جانباخته و 6 کارگر دیگر زخمی شدند.
در جریان این حادثه که عصر روز دوشنبه 30 مهر ماه روی داد یک کارگر با نام "عبدالحمید تیموری" جانش را از دست داده و 6 کارگر دیگر نیز به شدت زخمی شده و در بیمارستان 22 بهمن شهر خواف بستری هستند.

1433- حمایت بین المللی از کارگران نیشکر هفت تپه :
کارگران ایران تنها نیستند
حمایت اتحادیه ی کارگران متحد صنایع غذایی و نانوایی ها (با سی هزار عضو در انگلیس و ایرلند) از همکارانمان در مبارزه ی کارخانه ی نیشکر هفت تپه در ایران را اعلام می کنم. ما همگی از شجاعت آنان در مبارز برای دستمزد های معوقه، دفاع از شرایط کار و نیز موقعیت شغلی خود حمایت می کنیم. همانطور که تشکیل سازمان های اتحادیه های مستقل حق بینیادی بشر در سرتاسر جهان است، کارگران شجاع کارخانه ی نیشکر هفت تپه شایسته ی حمایت کامل ما هستند
ثبت همبستگی
جو مارینو
دبیر کل اتحادیه ی کارگران متحد صنایع غذایی و نانوایی ها
1434- تجمع كارآموزان فنی و حرفه ای در مقابل استانداری استان كهگیلویه و بویراحمد :
پیام: جمعی از کارآموزان فنی و حرفه ای شاغل در طرح پتروشیمی شهرستان"یاسوج" روز شنبه 5 آبان ماه در مقابل استانداری استان كهگیلویه و بویراحمد تجمع نموده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.بنا به گفته شرکت کنندگان در این تجمع، قرار بود که سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان كهگیلویه و بویراحمد ماهیانه 40 هزار تومان به کارآموزان به عنوان کمک هزینه پرداخت نماید، اما مسئولین این نهاد از پرداخت مبلغ مذبور خودداری می کنند.
اطلاعيه انجمن همبستگي با كارگران
1435- بازگشت آقاي اسانلو به بهداري زندان اوين را يك اقدام غير انساني ميدانيم:
ديروز مطلع شديم كه آقاي اسانلو مدير سنديكاي شركت واحد تهران كه به دليل پارگي شبكه چشم چپ در روز 30مهر مورد عمل جراحي قرار گرفته بودند، روز جمعه 3آبان دوباره به بهداري زندان اوين منتقل شدند.
با توجه به اينكه پزشك معالجه ايشان تاكيد كرده بودند كه آقاي اسانلو بايستي به مدت 3ماه در محيطي آرام و در شرايط معمول كه به دور از فشارهاي روحي و جسمي و تحت مراقبت ويژه قرار گيرد تا از هر گونه عفونت و آسب ديدگي پيشگيري شود ولي قاضي حداد به تجويزهاي پزشك معالج ايشان هيچ توجهي نكرده و او را به بي رحمانه ترين طرز به زندان بهداري زندان اوين منتقل كردند. بهداري زندان اوين، بهداري است كه فاقد از هر گونه امكانات لازم براي بيماران با جراحي سنگين مي باشد.
ما انجمن همبستگي با كارگران اين اقدام را يك اقدام ضد انساني ميدانيم و توجه نكردن به تجويزهاي پزشكي آقاي اسانلو را محكوم ميكنيم و خواستار منتقل كردن ايشان در يك بيمارستان امن كه به دور از هر گونه فشار روحي و جسمي باشد هستيم و بايستي در يك محيطي آرام و شرايط معمول باشند تا هر چه زودتر بهبود پيدا كنند. آقاي اسانلو كه فقط به دليل فرياد حق خواسته هاي كارگران شركت واحد به 5سال زندان محكوم شده بودند، تحت فشارهاي غير انساني قرار دارند. ما از جامعه جهاني و تمامي كارگران زحمتكش ايران و از همه انجمن هاي كارگري و ساير اقشار خواستار اقدام فوري براي آزادي ايشان هستيم و با يك صدا كردن صداهايمان است كه ميتوانيم به خواسته هاي بر حق خودمان برسيم، چرا كه با اتحاد هر چه بيشتر است كه به اين خواسته ها خواهيم رسيد. ما خواستار اين هستيم كه ضمن محكوم كردن اين عمل در حمايت از همه فعالان كارگري برخيزيد.
درود بر تمامي كارگران
زنده با عدالت
انجمن همبستگي با كارگران6آبان 86
1436- اعتراضات کارگران اخراجی نساجی کردستان :

در ادامه ی روند تعطیل شدن و خصوصی سازی کارخانه های نساجی در استان کردستان، کارفرمای کارخانه ی نساجی کردستان 22 نفر از کارگران با سابقه ی این کارخانه را اخراج کرد. اکثر این کارگران دارای چندین سال سابقه کار هستند و بسیاری از آنان به دلیل سختی کار به بیماری های مختلف مبتلا گشته اند. کارگران اخراجی طی ماه گذشته به طور مرتب به استانداری و اداره کار مراجعه کرده اند و چندین روز نیز با نصب پارچه نوشته در برابر کارخانه تجمع کرده اند.
کارفرمای کارخانه همچنین اعلام کرده که در ادامه، قرارداد کارگران موقت را تمدید نخواهد کرد و کارگرانی را که بالای 16 سال سابقه ی کار دارند را بازنشسته خواهد کرد. این در حالی است که طبق توافقی که سال 84 صورت گرفته شده بود، کارفرما در صورتی می توانست کارگران را اخراج کند که کمیسیون کارگری با آن توافق کند.

هفته دوم آبان ۸۶ ( نوامبر۲۰۰۷)

1437ـ محکومیت منصور اسانلو به 5 سال حبس تعزیری:
منصور اسانلو رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی در شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد. شعبه‌ي 36 دادگاه تجديدنظر استان تهران، حكم 5 سال حبس تعزيري منصور اسالو يكي از متهمان پرونده كارگران شركت واحد را تاييد كرد.
پرويز خورشيد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا اظهار داشت: موكلم در حال حاضر براي گذراندن دوران محكوميت خود به بند عمومي زندان اوين منتقل شده است.
وي با بيان اين كه اتهام موكلش در اين پرونده تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملي بوده گفت: پيش از اين شعبه‌ي 14 دادگاه انقلاب منصور اسالو را به 5 سال حبس تعزيري محكوم كرده بود. ( ایسنا 8/8/86 )

1438ـ محکومیت ابراهیم مددی به 2 سال حبس تعزیری :
ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از بازداشت شدگان مقابل منزل منصور اسانلو به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده از زندان اوین به زندان قزل حصار منقل شده است. محكوميت ابراهيم مددي به دو سال حبس تعزيري شعبه‌ي 28 دادگاه انقلاب، ابراهيم مددي از بازداشت‌شدگان مقابل منزل منصور اسالو را به حبس تعزيري محكوم كرد.
وكيل مدافع مددي به خبرنگار حقوقي ايسنا گفت: موكلم 18 مرداد بازداشت شده بود كه به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، محاكمه و به دو سال حبس تعزيري محكوم شد. ( ایسنا 8/8/86 )

1439- احضار سید داود رضوی به دادسرای انقلاب اسلامی ایران :
پیرو احضاریه کتبی که در روزهای گذشته به دست آقای سید داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه رسیده است نامبرده باید حداکثر ، روز شنبه 12/8/1386 در بازپرسی شعبه 1 ویژه امنیت دادسرای انقلاب حضور پیدا کند .
قابل ذکر است نامبرده در تاریخ 18 مرداد 1386 روز جهانی در حمایت از منصور اسالو و محمود صالحی هنگامی که قصد عزیمت به منزل آقای منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکا برای دلجوئی از خانواده این زندانی کارگری را داشتند در جلوی منزل نامبرده به همراه تنی چند از اعضای هیئت مدیره سندیکا برای چندمین باردستگیر و روانه زندان اوین شده وبعد از گذشت یکماه با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان آزاد شدند . در راستای این پرونده آقای ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بعد از تحمل بیش از 3 ماه زندان در شعبه 28 دادگاه انقلاب محاکمه شده و به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند .

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه10/8/1386

1440- فعالان کارگري، تا پايان دولت نهم در زندان :
روزآنلاین: پروانه اسانلو، باز پشت اتاق عمل است؛ اين بار پسرش. در فاصله عمل تا بيهوشي "رفتم دادگاه. گفته بودند ‏فيش حقوقي بياوريد تا آقاي اسانلو آزاد شود."‏
او دل توي دلش نبود؛ هم نگراني فرزندي در اتاق عمل و هم رسيدن به دادگاهي که قرار بود حکم آزادي ‏شوهرش را بدهد؛ اما: "وقتي رسيدم يکي از همکاران آقاي اسانلو هم آمده بودند. فيش حقوقي هم آورده بودند ‏و کفالت 50 ميليون توماني. کارهاي اداري که تمام شد پرسيدم پس آقاي اسانلو آزاد مي شود؟ گفتند: نه، اين ‏کفالت مربوط به پرونده اخير بود که الان به خاطرش زندان است!"‏
خانم اسانلو اينها را به "روز" مي گويد و مي افزايد: "برايش چند تا پرونده درست کرده اند. 5 سالي که حالا ‏داده اند مال يک پرونده ديگر است. الان هم خودم کفالت داده ام با سي ميليون، براي يک پرونده، هم سند داده ‏ايم براي يک پرونده ديگر، 50 ميليون هم امروز کفالت داديم....نمي دانم والا! چه بايد گفت."‏
حالا او بايد "5 سال زندان بي دليل بکشد. دادگاه بدوي حکم داده، خودشان فرستادند تجديد نظر، حکم قطعي ‏دادند."‏
از خانم اسانلو مي پرسم اعتراض مي کنيد؟ صداي نرمش رنگ اعتراض مي گيرد: "معلوم است که اعتراض ‏مي کنيم. ما اعتراض داريم؛ چرا نداريم. چرا بايد آدمي که از حقوق صنفي خود دفاع کرده، زندان برود؟ او ‏مورد ضرب و شتم قرار گرفته، چشمش به اين روز افتاده، از خانواده اش دور افتاده، گرفتاري هاي حاشيه ‏اي دارد؛ چرا اعتراض نکنيم؟ آقايان وکلايش بايد بروند ديوانعالي اعتراض کنند. من که اين چيزها را نمي ‏دانم، آنها حتما اعتراض مي کنند..."‏
و همه اينها در حالي که: "الان آقاي اسانلو احتياج به مراقبت هاي بعد از عمل د ارد. او را بعد از عمل چشم ‏برگردانده اند زندان؛ ولي بين 6 هفته تا سه ماه بايد تحت مراقبت باشد. از زندان او را مي آورند و مي برند. ‏فردا هم قرار است او را دوباره بياورند."‏
و اين زن چه اندازه گرفتار است: "گرفتار، گرفتار. انقدر رفتم و آمدم، انقدر نامه نوشتم ولي نمي دانم چرا ‏اينها توجه نمي کنند. او چه گناهي کرده جز دفاع از حقوق صنفي خودش؟"‏
مي گويم فدراسيون بين المللي کار به حکم اعتراض کرده؛ مي گويد: "خب اينها که توجه نمي کنند..." و تلفن ‏قطع مي شود. ‏
شايد هم پسرش به هوش آمده بود که سر از پا نشناخته، رفت و تلفن قطع شد.اما اعتراض به حکم منصور ‏اسانلو و ابراهيم مددي که در حال حاضر در بازداشت به سر مي برندو به ترتيب به پنج و دو سال حبس ‏تعزيري محکوم شده اند، نه در ايران قطع شده و نه در ديگر نقاط جهان. فدراسيون جهاني کارگران حمل و ‏نقل با محکوم کردن اين احکام زندان اعلام کرده که "موجي از اعتراضات تازه را در اين زمينه سازماندهي ‏خواهد کرد". ‏
ديويد کاکرافت، دبيرکل فدراسيون جهاني کارگران حمل و نقل درست ساعاتي پس از انتشار خبر محکوميت ‏منصور اسانلو و ابراهيم مددي، گفت: "دو سال است که منصور اسانلو مورد ارعاب وضرب و شتم ‏قرارگرفته و چشمانش در معرض نابينايي است، با اين وجود به مبارزه با بيرحمي رژيم ايران ادامه داده ‏است و اکنون مسئولان جمهوري اسلامي مي کوشند مقاومت او را به اتهام مضحک اقدام عليه امنيت ملي در ‏هم شکنند." ‏
او افزود: "اين فدراسيون همراه اتحاديه هاي کارگري در جهان اسلام و سازمان جهاني کار به تلاش هاي ‏خود براي آزادي منصور اسانلو و همکارانش ادامه خواهند داد و فدراسيون کارگران حمل ونقل اعتراض ‏هاي تازه اي را در اين زمينه سازماندهي خواهد کرد."‏
سام داوسن، سخنگوي فدراسيون جهاني کارگران حمل ونقل هم در گفت و گو با راديو فردا حکم زندان ‏منصور اسانلو را محکوم کرد و اظهار داشت: "اين سازمان به تلاش هاي خود براي آزادي منصور اسانلو ‏ادامه مي دهد و اعتراض هاي تازه اي را در اين زمينه سازماندهي مي کند." ‏
اعتراضات سامان مي يابد و پروانه اسانلو هم بدون آنکه کاري به اعتراضات ديگران داشته باشد، باز نامه مي ‏نويسد، باز بين محل کارش، خانه و دادگاه مي رود و مي آيد؛ براي فرزندانش هم پدري مي کند، هم مادري و ‏چرخ زندگي را مي چرخاند. او سخت گرفتار است: "گرفتار، گرفتار."
1441- اعتراض فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل به صدور حکم زندان برای "منصور اسالو" و "ابراهیم مددی" :
به گزارش سایت خبری پیام: فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل ضمن محکوم کردن صدور حکم زندان برای "منصور اسانلو" و "ابراهيم مددی" اعلام کرد که موجی از اعتراضات تازه را در اين زمينه سازماندهی خواهد کرد.
"ديويد کاکرافت" دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل روز سه شنبه ساعاتی پس از انتشار خبر محکوميت "منصور اسانلو" و "ابراهيم مددی" رئیس و نايب رئیس هیئت مدیره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، گفت: دو سال است که منصور اسانلو مورد ارعاب و ضرب و شتم قرار می گیرد و چشمانش در معرض نابينايی است، با اين وجود به مبارزه با بيرحمی رژيم ايران ادامه داده است و اکنون مسئولان جمهوری اسلامی می کوشند مقاومت او را به اتهام مضحک اقدام عليه امنيت ملی در هم شکنند.
"سام داوسن" سخنگوی فدراسیون جهانی کارگران حمل ونقل نیز در گفتگو با رادیو "فردا"، ضمن محکوم کردن احکام صادره برای کارگران شرکت واحد، گفت: ما به تلاش هایمان برای آزادی منصور اسانلو و ابراهیم مددی ادامه می دهیم و اعتراضات گسترده ای را در این خصوص سازماندهی خواهیم کرد.
لازم به ذکر است که دادگاه جمهوری اسلامی"منصور اسانلو" را به 5 و "ابراهیم مددی" را به 2 سال زندان محکوم کرده است.

1442- بیانیه هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان در محکومیت احکام حبس اسالو و مددی :
هیئت بازگشایی کارگران نقاش و تزئینات ساختمان، احکام حبس آقایان منصور اسانلو و ابراهیم مددی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، که به ترتیب به دو و پنج سال زندان محکوم شده اند را غیر قانونی و در راستای ضربه زدن به جنبش کارگری و حقوق حقه کارگران می داند و در عین بی فایده دانستن این گونه سرکوبها از سوی حامیان سرمایه داری، صدور این احکام را شدیدا محکوم می نماید.
همچنین به ایادی سرمایه داری گوشزد می نماییم، نهالی که به دست این یاران سندیکایی مان کاشته شده، تازه در حال جوانه زدن است و چشم پوشی از حقوق کارگران را غیر ممکن می نماید.
هیئت بازگشایی سندیکای کارگان نقاش و تزئینات ساختمان۱۰/ ۸ /۸۶
1443- جلوگیری از نفوذ نیروهای فرصت طلب واصلاح طلب به اعتراضات هفت تپه :
محمد تقی پور
به گزارش وبلاگ و نشریه ی کارگر ، نفوذ نیروها و نمایندگان رنگارنگ سرمایه داری در جنبش کارگری جهت کنترل اعتراضات کارگری و به انحراف کشاندن خواستهای اقتصادی و سیاسی کارگران و عقیم کردن خصلت انقلابی طبقه کارگر از دیر باز شگرد نظام سرمایه داری بوده است. این طیف نمایندگان سرمایه داری بسیار وسیع بوده و از سرمایه داری جهانی و امپریالیسم و سلطنت طلبان گرفته تا اصلاح طلبان و اصولگرایان در داخل به عنوان نمایندگان حاکمیت سرمایه داری اسلامی همه را شامل می شود. این ها همگی در هر زمان و بسته به شرایط و میزان رشد جنبش کارگری در آن زمان به مقابله و سرکوب و انحراف در جنبش کارگری می پردازند. گاهی به صورت عریان و وحشیانه به کشتن و خشونت علیه کارگران روی می آورند، مانند کشتار کارگران نساجی شیکاگو در اول ماه می توسط دولت آمریکا در اواخر قرن 19، به تیر بستن کارگران جهان چیت کرج نوسط نظام شاهنشاهی، کشتار وحشیانه کارگران خاتون آباد در سال 82 توسط دولت خاتمی و بریدن زبان منصور اسالو و بازداشت و ضرب و شتم کارگران شرکت واحد توسط دولت احمدی نژاد و دهها نمونه دیگر. گاهی هم شرایط ایجاب می کند که با سیاستهای اعمالی و روشهای مخفیانه دست به انحراف و کنترل جنبش کارگری بزنند. آنها وقتی نمی توانند کارگران را بکشند سعی می کنند در جنبش کارگری نفوذ کنند. به همین قصد سندیکای زرد و تشکل وابسته و قلابی درست می کنند- مانند شورای اسلامی کار که در اکثر موارد نقش جاسوس را در اعتراضات کارگری ایفا می کند- و قوانین ضد کارگری تصویب می کنند، دولتشان هم این قوانین را اجرا می کند. قوانینی که دست کارفرما را برای اخراج، لغو قراردادهای رسمی،حق تشکل مستقل، دستمزد پایین و تاخیر در پرداخت حقوق باز می گذارد.
اینها را گفتیم تا مبارزات شجاعانه کارگران هفت تپه که از با شکوه ترین مبارزات کارگری بعد از انقلاب است، آفت های جدیِ پیش رو و دشمنان خود را کامل و دقیق بشناسد و سعی در خنثی کردن آنها کند و در این مسیر با جدیت و بدون هیچ وامدهی به جریانات دست راستی زنجیر مبارزات کارگران ایران را در ادامه مبارزات کارگران خاتون آباد، کارگران شرکت واحد، کارگران رشت، قزوین، سنندج، لرستان، مازندران و ...تکمیل کند. اتحاد، سازماندهی قوی، اعتصاب طولانی مدت کارگران و همچنین حمایت کارگرانِ تعداد زیادی از کارخانه های خوزستان که امید است به سنتی همیشگی تبدیل شود توان برخورد خشن را از حاکمیت گرفت. کارگران پس از رسیدن به اولین خواسته ی خود یعنی گرفتن بخشی از حقوق معوقه، به خوبی فهمیدند که باید روی مهمترین خواسته یعنی تشکیل سندیکای مستقل پافشاری کنند. در همین هنگام خبر تشکیل یک سندیکای جعلی به گوش رسید. اما با تکذیب فعالین کارگری هفت تپه مشخص شد که ادعای تشکیل این سندیکای جعلی چه از جانب نیروهای امنیتی و چه از جانب نیروهای فرصت طلب وابسته به غرب دروغی بیش نبوده و فقط تشکلی قابل قبول خواهد بود که به صورت اصولی و از طرف کارگران و نمایندگان واقعی آنها تشکیل شود. در طول این مدت تبلیغات فرصت طلبانه رسانه های اصلاح طلبان و همچنین رسانه های غربی و آمریکایی نشان از عزم جدی آنها برای سوء استفاده از این اعتراضات و برنامه بلند مدت برای نفوذ نیروهای راست در جنبش کارگری دارد. نیروهای به اصطلاح اصلاح طلب که پوشالی بودن شعارهایشان هم اکنون بر همگان مشخص شده، دوباره در آستانه ی انتخابات و برای جمع آوری رأی کارگران، قصد سوء استفاده از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و دیگر اعتراضات کارگری را دارند. یادآوری عضو شورای مرکزی حزب مشارکت به جوانان این حزب برای ارتباط با فعالان کارگری هفت تپه و صدور بیانیه در این باره و همچنین فرصت طلبی حزب اعتماد ملی در آستانه انتخابات در حالی اتفاق می افتد که لغو قراردادهای رسمی، پیش نویس قانون کار جدید با سیاستهای ضد کارگری فراوان، خروج کارگاههای زیر ده نفر از شمول قانون کار و ... همگی در دوره هشت ساله اصلاحات اتفاق افتاد.
همچنین نیروهای سرمایه داری جهانی به سرکردگی آمریکا نیز که در سالهای اخیر، رشد مترقی چپ و جنبش کارگری را در سطح جامعه ایران با نگرانی دنبال می کنند سعی در نفوذ و کنترل جنبش کارگری آن گونه که خود می خواهند، دارند. تجربه ای که آمریکا سالها پیش با موفقیت در اروپای شرقی پشت سر گذاشت. البته خبر رسانی و استفاده از تمامی امکانات رسانه ای موجود و همچنین نامه نگاری به سازمان های بین المللی کار که در واقع تشکل های وابسته به سرمایه داری می باشند تاکتیکی است که می تواند در کوتاه مدت از سوی فعالین کارگری اتخاذ شود تا سرکوب کاهش پیدا کند اما این فعالین باید با توجه به تجربه سندیکای شرکت واحد مراقب باشند که ارتباط گیری با سازمان های بین المللی موجب ضعیف شدن رابطه آنها با بدنه کارگری نشود. قطعاً موفقیت و تداوم اعتراضات کارگران هفت تپه در چند سال اخیر مدیون اتحاد و اتکای آنها به نیروی خود و جلوگیری از نفوذ خط فرصت طلبانه واصلاح طلبانه در این جنبش بوده است و در ادامه نیز به همین گونه خواهد بود.

1444- گزارشی از وضعیت کارگران کنف کار:
به گزارش وبلاگ و نشریه ی کارگر، این شرکت در مسیر جاده ی رشت- تهران قرار دارد. محصولات آن کنفی(مانند گونی) هستند. در حال حاضر تعداد کارگران 203 نفر است. حدود 100 نفر از کارگران بیش از 25 سال سابقه ی کار دارند و در آستانه ی بازنشستگی هستند. کارخانه تا سال 82 در دست دولت بود، کارخانه پس از واگذاری به بخش خصوصی دچار بحران شد. این مزایده از طریق دفتر فروش تهران و وزرات صنایع انجام گرفت. مالک جدید از وابستگان به هیئت حاکمه بود. کارفرما با هدف به تعویق انداختن پرداخت دستمزد کارگران در مسیر تولید بحران ایجاد می کرد. کارفرما گاها سه ماه یکبار مبلغی در حدود 30 تا 40 هزار تومان به کارگران پرداخت می کرد، با این وجود کارگران همچنان سر کار حاضر می شدند. تا این که برف سنگین بهمن سال 83 به کمک مالک جدید کارخانه آمد. 15 روز پس از این واقعه کارخانه به بهانه ی خسارت ناشی از برف تعطیل شد، در حالی که کارخانه کوچکترین خسارتی ندیده است. (برای دریافت وام 88 بلاعوض میلیون تومانی از ستاد بحران استانداری به دستور مالک تعدادی از شیروانی های سقف کنده شد) کارگران به اداره ی کار و سپس تامین اجتماعی جهت دریافت بیمه ی بیکاری معرفی شدند. بدین طریق کارگران 14 ماه(تا تیر ماه 85) بیمه ی بیکاری دریافت کردند. مبالغ دریافتی از 108 هزار تومان تا 150 هزار تومان در نوسان بود. کارگران خواستار بازگشت به کار بودند، در نتیجه بیمه ی بیکاری آن ها قطع شد. در کارگران 14 ماه حقوق معوقه ی خود را از کارخانه طلب دارند. در اردیبهشت ماه سال 86، دو نفر اسپانسر به کارخانه آمدند و به هر یک ازکارگران بابت حقوق معوقه 500 هزار تومان پرداخت کردند و قرار شد در خرداد ماه مجمع عمومی تشکیل و به وضعیت و مطالبات کارگران رسیدگی نماید، ولی تا کنون از مجمع عمومی خبری نشده است.
زهرابی(مدیر عامل فعلی) که کارخانه را در مزایده مفت به چنگ آورده و چک های مدت داری به دولت داده، با گرفتن وام بلاعوض از ستاد بحران استانداری تمام چک ها را پاس کرده است. او قبلا در زمان دولتی بودن کارخانه مدیر عامل شرکت بود و به خاطر اختلاس و سرقت و ارائه ی مدارکی در این خصوص از طرف کارگران به دادگاه در سال 65 محکوم به زندان شده بود.(زهرابی هنگام سوار شدن هواپیما در فرودگاه دستگیر شد.) در همان زمان وی جهت ارعاب نمایندگان کارگران در شورای اسلامی آنان را به وزارت اطلاعات معرفی کرده بود. اطلاعات نیز از خدمتگزاری فرو گذاری نکرد. او با همین روش نمایندگان فعلی کارگران را تحت فشار قرار داد، چنان که یکی از آن ها خود را کنار کشید و دو نفر دیگر متزلزل شدند. دیگران هم حاضر به تشکیل مجمع عمومی و انتخاب نماینده از بین خود نیستند.
قبه (از خریداران ورشکسته ی ایران الکتریک) بخشی از زمین های بایر کارخانه ی کنف را در زمان فعال بودن کارخانه از دولت خریداری کرد و بین کارخانه و زمین خریداری شده دیوار کشی نمود. خانه های سازمانی، مهدکودک، درمانگاه و دو انبار را از کارخانه جدا ساخت و دستگاه های موجود در کارخانه ی ایران الکتریک را به آنجا منتقل کرد. از این دستگاه ها مدتی برای تولید استفاده شد و سپس تعطیل گردید. در حال حاضر سند این زمین در گروی دریافت دو میلیارد تومان نزد منابع طبیعی قرار دارد که با پرداخت این مبلغ از سوی زهرابی سند به نام او خواهد شد. قبه با در دست داشتن سند و نقشه به تفکیک زمین ها اقدام کرد.
در حالی که قبه و زهرابی مبالغ هنگفتی را به جیب زدند، دو واقعه ی جانگداز در کارخانه به وقوع پیوست. حسن حسنی به دلیل فقر و نداری در محوطه ی کارخانه خود را حلق آویز کرد. در شهریور ماه حجت کامدیده(از اهالی انزلی) با 13 سال سابقه ی کار خودکشی کرد. قرار بود طبق گفته ی نماینده ی کارگران تا پایان شهریور ماه دولت با فروش دستگاه های از کار افتاده ی کارخانه نسبت به پرداخت حقوق معوقه ی کارگران(هر یک از کارگران بیش از 3 میلیون تومان طلبکار هستند) اقدام کند اما تا کنون پولی به کارگران پرداخت نشده است. در گذشته هر از گاهی کارگرانی که در آستانه ی بازنشستگی بودند برای دریافت حقوق معوقه ی خود به دادگاه شکایت کرده و از طریق حکم تامین اموال کارخانه و فروش دستگاه های کارخانه طلب خود را دریافت و بازنشت می شدند. با این وجود سازمان تامین اجتماعی نیز به دلیل بالا بودن بدهی کارخانه حاضر به بازنشسته کردن کارگران نیست. با توجه به شکایت کارگران برای دریافت حقوق معوقه، دادگاه شهرستان سنگر(از توابع استان گیلان) حکم توقیف اموال(متناسب با حقوق معوقه ی کارگران که توسط اداره ی کار 61 میلیون تومان تعیین شده بود) کارخانه صادر کرد. تاریخ 6/7/86 برای آخرین مهلت پرداخت حقوق معوقه تعیین شده بود. زهرابی از طریق وکیل خود(سمیعی) 15 روز مهلت گرفت. در حالی که مبایعه نامه ی زهرابی قطعی نشده بود از سوی نماینده ی کارگران به او اعتراض شد که حق جلوگیری از فروش ماشین آلات را ندارد. کارگران هر دو ماه یکبار جهت دریافت حقوق معوقه ی خود به اداره ی کار مراجعه می کنند و بر اساس آن تقاضای دریافت آن را از طریق دادگاه سنگر اقدام می کنند. که مرحله ی دوم طلب کارگران حدود 300 میلیون تومان است (کارگران 16 ماه حقوق معوقه ی خود را نگرفته اند) و حکم آن اخیرا به دنبال حکم اول از طریق دادگاه سنگر صادر شده است. شش ماه قبل حدود 15 نفر از کارگران جهت روشن شدن وضعیت خود به وزارت صنایع در تهران مراجعه کردند که نتیجه نگرفتند. زهرابی برای انتقال مالکیت کارخانه و قطعی شدن مبایعه نامه، که از طریق سازمان ورشکستگی قوه قضاییه به حراج گذاشته شده بود، باید مبلغ 2 میلیارد تومان به منابع طبیعی و برای بدهکاری های شرکت به سازمان تامین اجتماعی را می پرداخت. زهرابی این کارخانه را 55 میلیون تومان به علاوه بدهکاری های کارخانه در مزایده خریداری کرده بود. اما تا کنون مبایعه نامه آن قطعی نشده است. خبر مهم دیگر، حمید جهانبانی، یکی از کارگران فعال و معترض که امسال همراه دیگر کارگران به تهران و وزارت صنایع مراجعه کرده بودند، مدت 2 ماه است که از نام برده خبری نیست و در مقابل پیگیری کارگران از خانواده ی وی حرف های ضد و نقیضی شنیده می شود. تا کنون کسی از سرنوشت او خبری ندارد.
کارگران با وجود حکم دادگاه، سرگردان این وزارت خانه و آن وزارت خانه می شوند. دولت هم با تمام شعارهایی که می دهد طرف سرمایه را می گیرد و کارگرانٍ سرگردان دالان پر پیچ و خم بوروکراسی حاکم به خوبی متوجه می شوند که دولت سرمایه هوای سرمایه داران را دارد. آن جایی که کارگران معترضی مثل حمید جهانبانی به سرمایه داران اعتراض می کنند سر به نیست می شوند و دولت هم صلاح سرمایه را در این می بیند که سکوت پیشه کند. کارگری که از فرط فقر و نداری دست به خود کشی می زند نشانه ی بیماری سازمان جامعه ای است که بر پایه ی شیوه ی تولید سرمایه داری بنا شده است. سرمایه دارانی چون قبه و زهرابی با زد و بند با دولت سرمایه، محصول کارگران را به ارزان ترین قیمت ممکن می خرند که نتیجه ای جز فقری که کارگرانی چون حسن حسنی و حجت کامدیده را خسته از این اداره و آن اداره رفتن می کند تا چاره ی خود را در خودکشی ببینند. درک کارگران کنف کار درد همه ی ما کارگران حقوق معوقه، اخراجی و بیکار است که امنیت شغلی نداریم. اعتراض جداگانه ی کارگران راه به جایی نمی برد. اعتراض کلیه ی کارگران و ایجاد تشکل سراسری است که می تواند در برابر این بی حقوقی مقابله علم کند.
پنجشنبه دهم آبان 1386

1445- گزارشی از شرکت تعاونی چند منظوره ی چینی (چینی سازی گیلان سابق) :
به گزارش وبلاگ و نشریه ی کارگر، این کارخانه در کیلومتر 7 جاده ی رشت –لاکان واقع شده است. نام قبلی کارخانه چینی سازی "ایرپرسلان" نام بعدی آن چینی سازی گیلان و اسم فعلی آن شرکت تعاونی چند منظوره ی چینی است. کارگران در سال 81 برای گرفتن حقوق معوقه ی 8 ماهه ی خود به کارفرما مراجعه کردند اما زمانی که نتیجه ی خاصی نگرفتند، مقابل استانداری دست به تجمع زدند. نیروی انتظامی در محل حاضر شد، 8 نفر از کارگران را بازداشت کرده و کارگران را مورد ضرب و شتم قرار داد. کارگران بازداشتی به مدت 3 روز بازداشت بودند. بقیه ی کارگران برای دریافت بیمه ی بیکاری به تامین اجتماعی معرفی شدند. در سال 83 و قبل از وقوع حادثه ی برف سنگین آن سال، تعداد کارگران 543 نفر بود که 125 نفر آن ها بازنشسته و تعداد 110 مشمول سختی کار(زیان آوری) شدند. در حال حاضر تعداد کارگران 270 نفر است که حدود 40 نفر از آن ها زن و بقیه مرد هستند. از این تعداد 60 نفر بیش از 25 سال سابقه ی کاری دارند و در انتظار بازنشستگی خود هستند و در حدود 50 نفر نیز کارگر موقت هستند. لازم به ذکر است که در طول سال 80، کارفرما ماهیانه مبلغ 30 تا 40 هزارتومان را در وعده های 10 هزار تومانی پرداخت می کرد و بیمه نیز حق خود را از سال 80 طلبکار است. بر اثر پافشاری کارگران در سال 81، حقوق دو ماهه ی بهمن و اسفند به آن ها پرداخت شد. در طول این مدت بر اساس سابقه ی کار بیمه ی بیکاری کارگر از 12 ماه تا 50 ماه بود. و حق بیمه از 80 هزار تومان تا 150 هزار تومان در نوسان بود. کارگران تا پایان سال 85 بیمه ی بیکاری دریافت می کردند اما هنوز 8 ماه حقوق کامل سال 81 را از کارفرما طلب دارند. در خرداد ماه سال 86، کارخانه مجددا شروع به کار کرد و در این میان حقوق خرداد ماه به صورت کامل پرداخت گردید و تا اواخر شهریور ماه 86 به طور متناوب هفته ای 10 هزار تومان به کارگران پرداخت می شد. این کارخانه دارای 450 هکتار زمین به ارزش 3/4 میلیارد تومان می باشد. سند کارخانه در ازای 760 میلیون تومان در گروی اداره ی تامین اجتماعی است و تا زمان عدم پرداخت این بدهکاری تامین اجتماعی با کارخانه تسویه حساب نمی کند. مضاف بر این که اداره ی ورشکستگی و از طریق مزایده، 96 میلیون برای سازمان محاسبه شده است اما تامین اجتماعی همچنان ادعای همان 760 میلیون تومان را دارد. خریدار فعلی کارخانه فردی به نام سهرابی است و او موظف است طبق مبایعه نامه ی امضا شده تا پایان تاریخ 28 اسفند 86 نسبت به کلیه ی تعهدات خود عمل نماید و در غیر این صورت مبایعه نامه فسخ خواهد شد و هزینه ها به نفع طرف دیگر قرارداد (چینی سازی) بخشوده خواهد شد.
در حال حاضر کارگران مدیریت کارخانه را به دست گرفته اند و سه تن از آن ها به عنوان هیئت مدیریه انتخاب شدند.(تعدادی بازرس نیز برای همکاری با آن ها تعیین شده) یک نفر از کارگران فعلا از نظر حقوقی به عنوان مدیر عامل کارخانه تعیین گردیده که این انتخاب از جانب هیئت مدیره ی منتخب کارگران صورت گرفت. در اوایل مهرماه نشستی با حضور یک نفر از هیئت مدیره ی، نماینده ی مردم رشت و وزیر تعاون انجام گرفت. در این نشست نماینده ی کارگران خواستار پذیرش پیشنهاد 96 میلیون تومان(برای عودت سند) گردید که از طرف وزیر تعاون رد شد. او در مقابل خواستار تسویه ی حساب کامل به مبلغ 760 میلیون تومان شد. او پیشنهاد داد برای تسویه حساب موقت با مراجعه به بانک وجه الضمان مبلغ بدهکاری کارخانه در وجه تامین اجتماعی صادر شود تا در آینده تسویه ی حساب کامل به صورت قسطی انجام شود. اما مشکل کارگران این جاست که باید 10 درصد کل بدهکاری (76 میلیون تومان) را نزد بانک به ودیعه بگذارند تا تسویه حساب موقت انجام شود. کارخانه در حال حاضر دو شیفت در روز تولید می کند.(حجم تولید روزانه به طور متوسط 4800 تا 5500 عدد است) وضعیت فروش کارخانه در ماه های اولیه بسیار ضعیف بود اما به مرور رو به بهبود گذاشت. لازم به یاد آوری است که شورای کارخانه در طول مدت مقاومت کارخانه مطالبات کارگران را پیگیری کرده است.
پنجشنبه دهم آبان 1386


1446- صدور احکام سنگین برای رهبران سنديکای شرکت واحد :
به گزارش سایت آينه روز:بر اساس اخبار تائيد نشده از آيران منصور اسالو رئیس هیت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و وحومه به ۵ سال زندان و ابراهیم مددی نائب رئیس هیت مدیره سندیکای شرکت واحد به ۳.۵ زندان محکوم شده اند، و اسالو به بند هفت زندان اوین منتقل شده و مددی در زندان رجائی شهر میباشد.صدور چنين احکامی از سوی دستگاه قضائی دولت”مهرورز” و “عدالت گستر” نشانه واهمه بزرگ اين نظام ضد کارگری از فعالان کارگری ايران است ، ترس از آگاهی و رشد کارگران ايران، ترس از مسلح شدن کارگران ايران به آکاهی طبقاتی.در حاليکه اسالو و مددی تنها برای احيای حقوق پای مال شده کارگران ايران و برای نان شب بچه های آنان مبارزه می کنند، بايد به زندان های سنگين محکوم گردند و آقازاده ها و آيت الله ها ئی که با سياست خصوصی سازی مانند بختک به جان و مال مردم افتاده اند با به شيشه کشيدن خون زحمتکشان هر روز فربه تر می گردند.کارگران، زحمتکشان، دانشجويان، زنان و روشنفکران و هنرمندان ايران نبايد به اين احکام بی اعتنا باشند. تنها با يک عمل مشتکرک داخلی و بين المللی می توان مانع اجرای اين احکام غير انسانی بود.

1447- بیانیه ی کمیته دفاع از محمود صالحی در اعتراض به احکام صادره برای منصور اسالو ابراهیم مددی :
احکام صادره علیه منصور اسانلو و ابراهیم مددی را شدیدا محکوم میکنیم! طبق اخبار رسیده، شعبه‌ي 36 دادگاه تجديدنظر استان تهران، حكم 5 سال حبس تعزيري برای "منصور اسانلو" رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه را تائید کرده است و همچنین شعبه‌ي 28 دادگاه انقلاب، "ابراهيم مددي" نایب رئیس هیئت مدیره سندیکا را به 2 سال حبس تعزيري محكوم كرده است.
‌همچنین خبرها حاکی از آن است که سید داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در تاریخ 18 مرداد 1386 روز جهانی در حمایت از منصور اسالو و محمود صالحی هنگامی که قصد عزیمت به منزل آقای منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکا برای دلجوئی از خانواده این زندانی کارگری را داشتند در جلوی منزل نامبرده به همراه تنی چند از اعضای هیئت مدیره سندیکا برای چندمین باردستگیر و روانه زندان اوین شده وبعد از گذشت یکماه با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان آزاد شدند، ایشان باید حداکثر، روز شنبه 12/8/1386 در بازپرسی شعبه 1 ویژه امنیت دادسرای انقلاب حضور پیدا کند .
احکام صادره علیه فعالین کارگری و همچنین احضار فعالین کارگری به دادگاه، تعرضی علیه کل جنبش کارگری ایران است. این احکام در جهت عقب راندن جنبشی است که میخواهد با ایجاد تشکل توده‌ای، از ابتدائی‌ترین حقوق و خواسته‌های انسانی ستمدیده‌گان دفاع کند. اسانلو، مددی‌، و صالحی هیچ جرمی مرتکب نشده اند، آنها را فقط به جرم دفاع از پایه‌ای ترین حقوق خود و هم طبقه‌ایهایشان دستگیر و زندانی کرده‌اند.
لازم به ذکر است که، منصور اسانلو از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده است و باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. طبق گفته پزشکان در صورت عدم رسیدگی و مداوای به موقع، بینائی خود را از دست میدهد. محمود صالحی نیز تنها با نصف کلیه‌ائی بیشتر از6 ماه است که علیرغم توصیه پزشکان هنوز در زندان به سر میبرد.
ما ضمن محکوم کردن این احکام ناعادلانه، خواستار پایان یافتن ارعاب و فشار علیه فعالین کارگری هستیم. ما همچنین از تمام تشکلهای کارگری، فعالان و مبارزان راه رهائی طبقه کارگر، تشکلهای انسان دوست و انسانهای آزادیخواه در سراسر جهان میخواهیم که نسبت به این احکام اعتراض و خواهان آزادی فعالین کارگری شوند و نیز با کمکهای خود از جوانب مختلف، به فعالین خط اول جبهه مبارزه برای رهائی طبقه کارگر و کل بشریت نشان دهیم که آنها تنها نیستند.
زنده باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران
کمیته دفاع از محمود صالحی۱۲ آبان ۱۳۸۶
1448- بیانیه ی سندیکای کارگران شرکت واحد نسبت به احکام صادره برای اسالو و مددی:
احکام ناعادلانه 5 سال زندان منصور اسالورئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و 2سال زندان ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکا را شدیدا" محکوم میکنیم
در حالی که همواره دولتمردان و مقام رهبری بارها از آحاد مردم خواسته اند که در سرنوشت خود دخیل باشند و با حضور خود در صحنه از حقوق خود دفاع کنند اما هرگاه کارگران از حقوق حقه خود دفاع کرده اند سر و کارشان با دستگاه قضایی وزندان بوده است . هیچ جای قانون اساسی،قانون کار و حقوق شهروندی و قوانین شرعی اسلام نیامده که دفاع از حقوق کارگر پیامد زندان و سرکوب و بیکاری را همراه دارد .جو سازی و مسموم کردن فضا به هنگام بازداشت فعالین کارگری و زندانی کردن کارگران و برگزاری جلسات غیر علنی دادگاه و ابلاغ نکردن احکام صادره و محکومیتهای سنگین زندان ، پاداش جوانمردانه ای به فعالین کارگری که تمام زندگی خود را وقف احقاق حقوق کارگران کرده اند نیست . هیچ وجدان بیداری نمی تواند بپذیرد که کارگران این گونه حقیر شمرده شوند .
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه احکام ناعادلانه 5 سال زندان منصور اسالو بدلیل فعالیتهای صنفی، سندیکایی و 2 سال محکومیت زندان ابراهیم مددی تنها بدلیل مراجعه به منزل منصور اسالو جهت دلجو ئی از خانواده ایشان را شدیدا" محکوم می نماید و از تمام نهادهای کارگری در سراسر جهان تقاضای برخورد جدی با این تصمیمات ناعادلانه و ضد کارگری را دارد .
یکشنبه سیزدهم آبان 1386

1449- کارگران ایران خودرو صدور احکام سنگین برای اسالو و مددی را محکوم کردند :
جای کارگران زندان نیست
دوستان و همکاران گرامی
روز يكشنبه 6آبان مطلع شديم، دولت، آقايان منصور اسانلو رئيس هيات مديره سنديكاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و ابراهيم مددي معاون هيات رئيسه ي اين سنديکا را به بهانه اقدام عليه امينت ملي به زندان محكوم كردند. آقاي اسانلو به زندان اوين و در بند معتادان منتقل گرديد كه به 5سال و نيم زندان محكوم شد، و آقاي مددي در زندان رجايي شهر مي باشد كه به 3سال و نيم زندان محكوم شد. به آنها گفته شده است كه حق تجديد نظر در اين حكم را ندارند.
دوستان کارگر
دولت یکبار دیگر ثابت کرد به جای بر آورده ساختن خواستهای مسلم کارگران درب زندان ها را برای کارگران حواله می کند.
تشکیل تشکلهای آزادی کارگری حق مسلم ما کارگران است
اعتصاب و آزادی اجتماعات حق مسلم ما کارگران است
دولت به جای احترام به کوچکترین خواستهای کارگران با دلایل واهی که مورد قبول هیچکدام از کارگران نمی باشد برای کارگران پرونده سازی می کند.
زندان جای کارگران زحمتکش نمی باشد
دولت به جای دستگیری چپاول کننده کان اموال مردم کارگران و دانشجویان و انسانهای آزاده را روانه زندان می کند. زندان جای کسانی است که باعث بیکاری آوارگی بدبختی وخودفروشی و کلیه فروشی میلیونها انسان شده اند. زندان جای کسانی که حقوق ودستمزد کارگران را پرداخت نمی کنند. زندان جای کسانی است که میلیونها تن شکر وارد کرده و هزاران کارگر را بیکار ساخته اند.
دوستان کارگر
ما جمعی از كارگران ایران خودرو حكم ناعادلانه و ناحق علیه آقاي اسانلو و ابراهيم مددي را محكوم ميكنيم و از همه انجمن ها و تشكل هاي كارگري، حقوق بشري و ساير اقشار جامعه ميخواهيم كه ضمن محكوم كردن اين عمل در حمايت از همه فعالان كارگري برخيزند و اين عمال ضد انساني را محكوم كنند. ما خواستار آزادي فوري آقايان اسانلو و مددي ومحمود صالحی و همه زندانیان در بند هستيم ما و هر گونه فشار و آزار و ازيت آنان را محكوم ميكنيم و از همه وجدانهاي انساني و آزاديخواه خواستار حمايت و فعاليت در اين رابطه هستيم. ایجادتشکلهای آزادکارگری و شرکت در اجتماعات و اعتراضات کارگری و آزادی بیان حق مسلم ما کارگران است هیچکسی حق ندارد کارگران را از رسیدن به این حقوق با بر چسب زدن اتهامات واهی که یک سلاح کهنه سرمایه داران می باشد باز بداردو جرم این کارگران ایجاد تشکل خودشان سندیکا می باشد. جرم این کارگران دفاع از برگزاری آزاد انتخابات کارگران شرکت واحد می باشد جرم این کارگران خواهان بازگشت به کار که نا عادلانه چندسال است از کار بیکار شده اند می باشد
کارگران برای رسیدن به خواستهای خود همدیگر را تنها نخواهند گذاشت.
زنده باد اتحاد و هبستگی کارگران
درود بر كارگران زحمتكش و سنديكاي شركت واحد تهران

جمعی از کارگران ایران خودرو
1450- محمود صالحی برای چندمین بار به بیمارستان اتنقال یافت :
محمود صالحی در تاریخ ۱۲/۸/۱۳۸۶ ساعت ۹:۳۰ به دلیل عارضه ورم روده و مشکل دردفع ادراربه بیمارستان توحید سنندج انتقال یافت.
پس از گرفتن آزمایشات وسنوگرافی و نشان دادن آن به پزشک متخصص داخلی ، پزشک در جواب به ایشان گفت : که وی به ناراحتی پروستاد مبتلا شده است و به ایشان دارو تجویز کرده و گفته که باید پروستاد ایشان عمل شود تا مشکل دفع ادرار وی رفع شود و محمود از طپش شدید قلب به دکتر می گوید و دکتر در جواب به وی گفته که حتما باید به دکتر متخصص قلب مراجعه کند و همچنین گفته است که احتمالا به دلیل بالا رفتن فشار خون شیدد پیش آمده است .
همچنین در سنوگرافی نشان داده است که کلیه وی بزرگ شده است و سنگ کلیه هم دارد و بعد از ظهر همان روز در ساعت 13/30 به زندان انتقال داده شده است .
http://samrand-h.blogfa.com//خبر بر گرفته از : وبلاگ سامرند صالحی
1451- بیست و هشت ماه زندان برای فعال جنبش زنان:
به گزارش خبر گزاری در روز يكشنبه 4 نوامبر 2007 ، دلارام علی، از فعالان جنبش زنان ایران، که بهار سال گذشته در جریان یک تجمع در تهران موقتا دستگیر شده بود، از سوی دادگاه تجدید نظر به دو سال و چهار ماه حبس محکوم شده است. به گفته شیرین عبادی، وکیل مدافع خانم علی، دادگاه تجدید نظر اتهام این فعال حقوق زنان را ’اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تجمع’ ذکر کرده و به رغم رد برخی از اتهامات طرح شده در دادگاه بدوی، حکم حبس بیست و هشت ماهه وی را تأیید کرده است.
خانم عبادی به بخش فارسی بی بی سی گفت موکلش در حالی به زندان می رود که شکایت وی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به دلیل ضرب و شتم منجر به شکستگی دست تا کنون به جایی نرسیده و دادگاه در این مورد حکم منع پیگرد صادر کرده است.
دلارام علی از جمله ده ها نفری است که خردادماه سال گذشته خورشیدی (ژوئن 2006) به هنگام تجمع در میدان هفت تیر تهران - در اعتراض به برخی قوانین موجود در جمهوری اسلامی - با برخورد فیزیکی پلیس ایران روبرو شده و بیش از سی نفر از آنها همان روز بازداشت شدند.
هرچند [خانم دلارام علی] به این حکم معترض است و آن را غیرعادلانه می داند، اما برای اینکه نشان بدهد اینگونه اعمال خللی در اراده زنان ایران برای پیگیری مطالبات انسانیشان وارد نمی کند، روز شنبه خود را به دایره اجرای احکام معرفی می کند . شیرین عبادی، وکیل مدافع دلارام علی ، پیشتر برای برخی دیگر از این فعالان جنبش زنان ایران نیز که در تجمع 22 خرداد شرکت کرده بودند، با اتهام های مشابه از جمله ’تبانی و اجتماع جهت برهم زدن امنیت کشور’ و ’برگزاری اجتماع غيرقانونی’، احکام زندان تعلیقی و تعزیری صادر شده بود.
خانم عبادی در مورد اجرای حکم موکلش به بی بی سی گفت: "هرچند [خانم دلارام علی] به این حکم معترض است و آن را غیرعادلانه می داند، اما برای اینکه نشان بدهد اینگونه اعمال خللی در اراده زنان ایران برای پیگیری مطالبات انسانیشان وارد نمی کند، روز شنبه خود را به دایره اجرای احکام معرفی می کند." وکیل مدافع خانم علی همچنین از رویه منتهی به اجرای حکم انتقاد کرد و گفت "حکم بدون ابلاغ به وکیل مدافع به دایره اجرای احکام رفته و چند بار از سوی این قسمت به منزل ایشان تلفن شده که باید خودتان را به زندان معرفی کنید." در طی ماه های گذشته، دادگاه انقلاب تهران نوشین احمدی خراسانی، آزاده فرقانی، پروین اردلان، فریبا داوود مهاجر، و سوسن طهماسب را نیز به زندان و حبس های تعلیقی از یک سال و نیم تا دو سال و نیم محکوم کرده بود.
1452- دادگاه سارا لقایی، از فعالین زنان، اول دی برگزار می شود:
ما با هم برابریم يكشنبه 4 نوامبر 2007، سارا لقایی، فعال جنبش زنان و از جمله بازداشت شدگان ۱۳ اسفند سال گذشته به دادگاه انقلاب احضار شد. به گزارش میدان زنان براساس احضاریه ای که امروز به دست او رسیده است، باید ساعت ۸ و نیم روز اول دی ماه برای محاکمه در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران حاضر شود. تاکنون برای دادگاه ۱۳ نفر از دستگیرشدگان ۱۳ اسفند تعیین وقت شده و یکی از آنها محاکمه شده است.
1453- کارگران نی بر نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب زدند :
به گزارش سایت پيک ايران: کارگران نی بر نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب زدند. پس از گذشت دو ماه از شروع به کار کارگران نی بر نیشکر هفت تپه بیش از هزار و صد ونفر از این کارگران به دلیل دریافت نکردن مطالبات گذشته و حقوق دو ماهه فصل جدید از صبح روز گذشته یعنی دوشنبه ۱۳۸۶/۸/۷ در کمپ نی بری این شرکت دست به اعتصاب زدند. کارگران نی بری هفت تپه که معروف به کارگران نی بری سیاه هستند که از ابتدای فصل پائیز تا اواخر فصل بهار برای شرکت نیشکر کار می کنند ولی جزء پرسنل شرکت محسوب نمی شوند و در نظام استخدامی نیستند و به همین دلیل و عدم وجود مرجعی برای دفاع از آنان در بسیاری از موارد از حداقل مزایا یک گارگر ساده نیز محروم می باشند وبه دلیل فصلی بودن فعالیتهایشان مدیران شرکت از آنان سو استفاده های فراوانی می کنند از روز گذشته کارگران نی بر سیاه هفت تپه امروز اعلام کردن اعتصاب ما هم چون اعتصاب سایر کارگرا شرکت با موقیت نسبی را به همراه داشته است اما تا گرفتن کلیه مطلاباتمان ادامه خواهد داشت.خبرنگار مستقل استان خوزستان ابولفضل عابدینی

1454- بیانیه کارگران شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در حمایت از ابوالفضل عابدینی خبر نگار خوزستا نی
به نام عدالت و آزادیملت شریف ایراندر نهایت تاسف خبر احضار ابوالفضل عابدینی خبرنگار باشرفی که درهمه دقایق سخت ،دشوار و امنیتی اعتصابات کارگری درد، رنج وستم وارد برپنج هزار کارگر نیشکر هفت تپه را منعکس می کرد ،را شنیدیم . کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بیش از هرکس دیگری به صداقت ،حقانیت و انسانیت این خبر نگار شجاع و دلیرمرد ایران زمین آگاه هستند . وچند پرسش را از دستگاه قضایی کشور مطرح می کنیم که :آیا دفاع از کارگرانی که جزءحق وحقوق خود در خواست دیگری نداشتند را می توان اقدام علیه امنیت ملی دانست؟آیا بیان واقعیت های جامعه نشر اکاذیب است؟و آیا روشنگری و آگاه ساختن ملت ایران را می توان تشویش اذهان عمومی نام برد؟ما کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام می کنیم که هرگونه فشار ، تهدید و یا صدور حکمی نا عادلانه برای این خبر نگار آزاده ی میهن پرست از سوی دستگاه قضایی را محکوم کرده و خواهان پایان دادن بی قید وشرط و بسته شدن کامل پرونده قضایی ابوالفضل عابدینی هستیم .کارگران شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه
1455- بیانیه اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه خطاب به کانال های ماهواره ای:
رسالت شما خبر رساني است نه دروغ پردازي . يكشنبه 4 نوامبر 2007، ما از هيچ حزب و نهاد و دستگاهي کمک مالي دريافت نکرده ايم . دروغ نگوييد، رسالت شما خبر رساني است نه دروغ پردازي .
اخيرا يکي از کانالهاي ماهواره اي دريکي از خبرهاي خود اعلام کرد، که مبالغي را به کارگران نيشکر هفت تپه ارسال کرده است. بدين وسيله ضمن کذب خواندن اين موضوع اعلام مي کنيم که از هيچ نهاد، دستگاه، حزب و يا ارگان داخل و يا خارج از کشور کمک مالي دريافت نکرده و نخواهيم کرد و هرگونه اظهار نظر در خصوص وابستگي هاي فکري، تشکيلاتي را نيز رد مي کنيم و درخواست داريم با اين گفته هاي نابخردانه بهانه را به افرادي که سعي در ضربه زدن وجهه ي ما را دارند ندهيد.
ما نه کمونيستيم و نه وابسته به ساير جريانات سياسي. عده اي کارگر ساده که فقط خواستار گرفتن در يافت حقوق در ازاي کارمان هستيم. توصيه ما به رسانه هاي خبري اينست: دروغ نگوييد، رسالت شما خبر رساني است نه دروغ پردازي. در بيان گفته هايتان شرافت خبري را رعايت کنيد.
کارگران نيشکر هفت تپه12/8/1386
1456- تحریم قطعات خودرو و بیکاری کارگران :
به گزارش اختصاصی وبلاگ و نشریه ی کارگر، شرکت قطعه سازان پژو 206 و 405 به صورت نیمه تعطیل در آمده به دنبال تحریم واردات قطعات 206 و 405 شرکت "قطعه سازان" اصفهان نیز به صورت نیمه تعطیل درآمده است. قطعات تولیدی قطعه سازان به وسیله ی ایران خودرو خریداری می شود تا با قطعات وارداتی مونتاژ شوند. قطع واردات ایران خودرو باعث بیکاری کارگران قطعه ساز شده است. تولید فعلی ایران خودرو به خاطر قطعات انبارشده ی قبلی است. در این شرکت تعدادی از کارگران به پیشنهاد کارفرما به مرخصی رفته اند، بسیاری از دستگاه ها تمیز نموده و از رده ی کاری خارج شده اند. تا قبل از این کارگران در سه شیفت مشغول به کار بودند اما پس از اتفاقات اخیر کار شرکت به 7 صبح تا 4 بعد از ظهر تقلیل یافته است. گفتنی است تعداد کارگران این شرکت 250 نفر است. از بعد از ماهرمضان کارفرما با بخشی از کارگران قرارداد یک ماهه منعقد کرد. نگرانی، دلهره و ترس از اخراج بر کارگران این کارخانه حاکم شده است چرا که بسیاری از کارگران قراردادشان رو به اتمام است و نگرانی شان هم مضاعف. طبق گفته ی مدیر عامل ایران خودرو حدود 750 هزار کارگر در ایران خودرو و دیگر شرکت های وابسته، مشغول به کار می باشند. زمانی که بحرانی در ورود قطعات و یا ساخت آن ها به وجود می آید به سایر بخش ها هم سرایت می کند.
علی رغم ادعاهای احمدی نژاد که کشور از تحریم های اقتصادی صدمه ای نمی بیند، هزینه ی این تحریم ها بر دوش کارگران است. اخراج، بیکاری، حقوق معوقه و فلاکت صدها هزار کارگر و خانواده هایشان سهم طبقه ی کارگر از منازعات دولت های سرمایه داری است. با اتخاذ موضعی مستقل از تمام دولت های سرمایه داری (از آمریکا گرفته تا حکومت اسلامی) باید به این اوضاع پایان داد.

1457- گزارشی از کارخانه ی نساجی پارس ایران (پارس نیت سابق) :
به گزارش وبلاگ و نشریه ی کارگر، این کارخانه متعلق به سرمایه دار معروف اراکی جواد افراشته می باشد که مالک دو کارخانه دیگر یکی آلومینیوم در اراک و دیگری نساجی "پوریام" در مازندران می باشد. وی اخیرا قصد دارد کارخانه ی موکت بافی در شهرستان صنعتی رشت و کارخانه ی جوراب بافی ورشکسته ای در مسیر جاده ی رشت – کوچصفهان را خریداری کند.
کارخانه ی نساجی پارس ایران واقع در جاده ی رشت-لاکان، بر اثر ریزش برف سنگین در سال 83 و تخریب 85 درصدی کارخانه تعطیل شد. این کارخانه تا سال 62 تحت پوشش وزارت صنایع و معادن و از سال 62 تا 70 به بانک صنعت و معدن و پس از آن نیز به بخش خصوصی (جواد افراشته) واگذار شد. افراشته کارخانه را که به ارزش یک میلیارد تومان بود به مبلغ 600 میلیون تومان خریداری کرد. از این مقدار 200 میلیون را پرداخت کرد و متعد شد تا ماهانه 50 میلیون تومان پرداخت کند که تا کنون به تعهداتش عمل نکرده. او از زمان واگذاری کارخانه تا سال 83-82 مبلغ 5 میلیارد تومان وام از بانک های مختلف ملت،ملی و ... دریافت نموده و علاوه بر این اداره ی کل صنایع نیز به او وام داده است. همچنین افراشته علت صادرات پارچه چند میلیارد تومان جایزه ی ارزی صادرات از دولت دریافت کرده است. پس از آن که در فاصله ی سال های 79 تا 81 صد نفر کارگر قراردادی اخراج شدند، در سال 83، 250 کارگر در این کارخانه مشغول به کار بودند. از تعداد 250 نفر حدود 170 با استفاده از سختی کار و بازنشستگی زود هنگام بالای 20 تا 25 سال سابقه ی کار بازنشسته شدند و 80 نفر باقی مانده 18 ماه بیمه ی بیکاری دریافت کردند. از اسفند 83 بن کارگری قطع شد و به آن ها بیمه ی بیکاری(150 هزار تومان در ماه) پرداخت گردید. جواد افراشته که متعهد به پرداخت مابه التفاوت حقوق شده بود به تعهداتش عمل نکرد. بین سال های 80 تا 83، کارگران 8 ماه حقوق معوقه طلب دارند. کارگران بارها در مقابل استانداری گیلان، اداره ی کار و اداره ی کل صنایع دست به تجمعات اعتراضی زده و جاده ی رشت- لاکان را بسته اند که با خشونت و سرکوب و دادن وعده و عیدهای واهی از سوی نمایندگان دولت پراکنده شده اند. متعاقب این اعتراضات کارفرما به بهانه ی حل مشکلات کارخانه، وام های کلانی( 6 یا 7 بار وام های از 500 میلیون تا یک میلیارد)از بانک ها دریافت کرده است، اما از اجرای تعهدات خود در قبال کارگران سرباز زد. در این مدت کارگران بازنشسته جهت دریافت حقوق خود دست به شکایت زدند و پس از مدت ها سرگردانی موفق به دریافت حقوق بازنشستگی خود شدند. شکایت کارگران در زمینه ی عدم پرداخت حقوق بازنشستگی از طریق دادگاه حقوقی و در گروه های 10 تا 20 نفری پیگیری می شد که پرونده های این شکایات در اداره ی کار و دادگاه رشت موجود است. در طول این مدت کارگران شکایات و اعتراضات خود را به اداره ی کار، وزرات صنایع، وزرات اطلاعات، ریاست جمهوری، دفتر رهبری و استانداری اعلام کرده اند که همه بی نتیجه مانده اند. در سال 78، کارفرما علی رغم تولید کافی کارخانه از پرداخت دستمزد کارگران امتنناع می ورزید و یا دیرکرد یک تا هشت ماه پرداخت می نمود که تا این موضوع فشار اقتصادی شدیدی به کارگران و خانواده ی آن ها وارد می کرد. از زمان حضور افراشته به عنوان کارفرما، کارگران از دریافت لباس کار و کفش ایمنی بی بهره بوده اند. از سال 82 کارفرما قبض برق، گاز و تلفن را پرداخت نکرده است که منجر به قطع این خدمات شده است. به علت سهل انگاری و کارشکنی کارفرما با وجود داشتن مواد اولیه تولید کارخانه از سال 82 قطع گردید. پس از چندین بار دعوت به کار، کارگران با دریافت 18 ماه حقوقٍ سال 83 به بعد، از فروردین 85 کار را شروع کردند. از آن زمان تاکنون دستمزد کارگران همواره با تاخیر 2 الی 3 ماهه پرداخت شده است. این موضوع بارها مورد اعتراض کارگران قرار گرفته است. گرازش یکی از این اعتراضات(تجمع 50 نفر از کارگران در مقابل اداره ی تامین اجتماعی) توسط خبرنگاران منتشر گردید که در نتیجه ی آن نعمتی(نماینده ی استانداری) به کارخانه رفت و کارگران را در جریان دریافت وام بحران برای تسویه ی حقوق معوقه ی کارگران (یک میلیارد و دویست میلیون تومان) قرار داد. حدود 4 ماه پیش بانک صنعت و معدن نسبت به توقیف دستگاه های کارخانه اقدام کرد. علی رغم تهدید نماینده ی بانک به استفاده از نیروی انتظامی، کارگران در برابر توقیف دستگاه ها مقاومت و او را مجبور به فرار از محیط کارخانه کردند. تعداد دستگاه های مورد مطالبه ی بانک 36 دستگاه گردباف آلمانی بود که قبلا هر دستگاه به ارزش دو میلیون تومان خریداری شده بود. در حال حاضر تعداد کارگران شاغل به کار 74 نفر است که 60 نفر آن ها در مرز بازنشستگی قرار دارند، تمام ضایعات کارخانه فروخته شده، همه ی دستگاه ها موجود و آماده ی تولید هستند اما کارفرما از تولید امتناع می ورزد. افراشته بیش از یک میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که از این مبلغ اخیرا 30 میلیون را پرداخته است. به دلیل بدهکاری کارفرما تامین اجتماعی حاضر به تسویه حساب کارگران بازنشسته نیست. در تاریخ 17/5/86 محسن افراشته(فرزند کارفرما و از سهامداران شرکت) با شورای اسلامی کارخانه تماس گرفته و اعلام کرده است که حاضر به پرداخت حقوق معوقه ی کارگران نیست وکارگران هر کاری که می خواهند انجام دهند. با توجه به اطلاع کارگران از دریافت وام یک میلیارد و دویست میلیون تومانی توسط جواد افراشته، کارگران می دانند که کارفرما قادر است به هر یک از آن ها 15 میلیون تومان پرداخت کند. در نتیجه امتناع کارفرما از پرداخت حقوق معوقه کارگران را خشمگین کرده است. کارگران در واکنش به این اوضاع دست به اعتراض زده و گزارشی از این شرایط به استانداری ارائه نموده اند. پس از بی توجهی جواد افراشته، فرزندش توسط کارگران در کارخانه به گروگان گرفته شد و خود او نیز به هنگام مشاهده ی کارگران در اداره ی دارایی به حراست پناه برد. با ضمانت و پا در میانی حراست افراشته دو فقره چک، هر یک به مبلغ 17 میلیون تومان به تاریخ 8 شهریور و 2 مهر صادر می کند و نزد حراست به امانت می گذارد که پس از چندین بار خلف وعده در تاریخ 22 و 25 شهریور در دو مرحله ابتدا 100 هزار تومان و در ادامه ما به التفاوت یک ماه حقوق کارگران را نقدا پرداخت می کند اما هنوز حقوق تیرماه کارگران پرداخت نشده است و ارسالی 35 کارگر در مرحله ی بازنشستگی به کارخانه عودت شده است.
طی سال های اخیر خصوی سازی واحدهای تولیدی تا کنون منجر به اخراج و بیکاری صدها هزار کارگر شده است. در نتیجه ی تعویق پرداخت حقوق کارگران فشار اقتصادی شدیدی به آن ها و خانوادهایشان وارد می شود. در بسیاری از موارد کارفرما علی رغم دریافت وام های هنگفت، کارخانه را ورشکسته اعلام می کند تا این مبالغ را در دلالی مورد استفاده قرار دهد. در این موارد هیچ مانعی (جز کارفرما) برای از سر گیری تولید وجود ندارد. کنترل کارخانه و تولید مستقلانه ی کارگران یکی از راه های مبارزه با این شرایط اسفبار است.

1458- هیئت موسسان سندیکاهای کارگری: دو سندیکایی زندانی را آزاد کنید :
متاسفانه دو زنداني سنديكائي آقايان منصور اسالو و ابراهيم مددي هر يك به ۵و۲ سال زندان محكوم شده اند. به چه جرمي؟ آيا دفاع از حقوق سنديكا ئي و خواهان تشكل مستقل سنديكائي كارگران شركت واحد جرم است .مقامات محترم قضائي طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسي محاكمات علني و با حضور وكيل و افراد بلامانع است چرا در اين محاكمات نه وكيل شركت داشته و نه خانواده و نه كارگران شركت واحد تا ببينند اعضاء هيئت مديره شان به چه جرمي محكو م ميشوند.
چرا فعاليت سنديكائي دو عضو هيئت مديره سنديكاي شركت واحد را اخلال در امنيت ملي ميدانيد چرا دفاع ازحقوق حقه كارگران شركت واحد كه زير خط فقر زندگي ميكنند و بايد توجه بيشتري به آنها و خانواده هايشان شود اينطور مورد بي مهري و ظلم قرار ميگيرند تا كي بايد فعاليت هاي صنفي سنديكائي اينقدر هزينه داشته باشد و هم اكنون بيش از ۳۰ نفر از كارگران محترم شركت واحد سر گردانند و به خاطر فشار اقتصادي شرمنده زن و بچه هايشان ميباشند و نزديك به ۱۳ نفر از اين كارگران از هيات حل اختلاف وزارت كار حكم بازگشت به كار دارند كه مديريت شركت واحد از قبول آنها سر باز ميزنند اينها از زحمتكش ترين اقشار جامعه اند و درشرايط سختي گذران زندگي ميكنند.
ازمقام محترم رياست قوه قضائيه ميخواهيم هر چه زودتر دو كارگر سنديكائي را آزاد كنيد.
هيئت موسسان سنديكا هاي كارگري ضمن تاسف از احكام فوق خواهان آزادي هرچه زودتر آقايان منصور اسالو و ابراهيم مددي ميباشد.
هیئت موسسان سنديكاهاي كارگري
1459- مرگ خاموش نوجوان ۱۷ ساله در كارگاه نجاری :
آینه روز: نوجوان ۱۷ ساله اي بر اثر سوختگي و احتمالاً گازگرفتگي در يك كارگاه نجاري در مشهد جان خود را از دست داد.ساعت ۳۰/۱۴ دقيقه روز گذشته، با اعلام مرگ نوجواني در كارگاه نجاري واقع در خيابان مهرمادر خواجه ربيع، بلافاصله بازپرس شعبه ۲۶ ويژه قتل و مأموران انتظامي در محل حاضر شدند و تحقيقات درباره اين حادثه آغاز شد.در بررسيهاي بازپرس پرسا، مشخص شد متوفي از ناحيه سر و گردن دچار سوختگي شده و براي گرم كردن محل از اجاق پلوپز گازي استفاده كرده است.تحقيق مقام قضايي، پليس و پزشكي قانوني درباره چگونگي مرگ متوفي ادامه دارد.
یکشنبه سیزدهم آبان 1386

1460- منصور اسالو برای ادامه ی معالجه به بیمارستان منتقل خواهد شد.:
ايسنا: وکیل مدافع منصور اسانلو، از متهمان پرونده کارگران شرکت واحد، از جراحی چشم موکلش در یکی از بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت که وی در بهداری اوین تحت مداوا و درمان است.پرویز خورشید اظهار داشت: اواخر هفته گذشته که موکلم برای جراحی چشم از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، به ملاقات وی در بیمارستان رفتیم.وی افزود: در حال حاضر موکلم در بهداری اوین تحت مداواست و قرار است برای ادامه‌ی معالجه از زندان به بیمارستان اعزام شود.
یکشنبه سیزدهم آبان 1386

1461- تجمع كارگران جلو ديوان عدالت كشور به دليل به فروش گذاشتن بانك رفاه كارگران:
انجمن همبستگی با کارگران
يكشنبه 4 نوامبر 2007، خبرنگار انجمن همبستگي با كارگران: از ساعت 7.30 صبح تا 10.30 -11صبح روز 13آبان كارگران كارخانه هاي مختلف به دليل به فروش گذاشته شدن بانك رفاه كارگران جلوي ديوان عدالت كشور تجمع اعتراضي برگذار كردند.
در اين تجمع نمايندگان كارگري و كارگران بازنشسته شركت كردند و بيش از 500 نفر شركت كردند. در اين تجمع كارگران پلاكاردهايي را حمل ميكردند كه در آنها نوشته شده بود: بانك رفاه حق مسلم ماست / تامين اجتماعي حق مسلم ماست / بانك رفاه متعلق به كارگران است / بانك رفاه را براي كارگران حفظ كنيد.
در همين مدت نمايندگان كارگري جلسه اي در كانون صنفي كارگران داشتند و با پيگيري مستمر آنها با عث شد كه به آنها وعده مثبت داده شده و گفته شده كه به اين موضوع رسيدگي ميكنند و همين وعده باعث پراكنده شدن كارگران شد.
در همين رابطه يكي از كارگران گفت: اينها فقط وعده هاي دروغ ميدن كه كارگران پراكنده شوند و صدايي بلند نكنند. همه دروغ است و رسيدگي نمي كنند. اگر اجرا نكنند ما بيشتر فشار خواهيم آورد و باز تجمع خواهيم كرد و روش هاي جديد را در پيش خواهيم گرفت و به هيچ وجه از حق كارگران كوتاهي نخواهيم كرد و پيگير مداوم را خواهيم داشت.!!
1462- کارگران خشمگين عسلويه اتوبوس احمدي نژاد را محاصره کردند:
انجمن همبستگی با کارگران يكشنبه 4 نوامبر 2007، کارگران پارس جنوبي- عسلويه- اتوبوس حامل احمدي نژاد و همراهان او را محاصره کرده و او را مجبور ساختند به حرف ها و اعتراضات آنها در باره وضع بد معيشتي كارگران، افزايش اخراج کارگران و پرداخت نشدن حقوق کارگران گوش کند.
کارگران گفتند پنچاه هزار كارگر و متخصص در پروژه‌هاي حوزه پارس‌جنوبي و عسلويه مشغول به كار بودند. ‌اما امروز جمعيت كارگري عسلويه به كم‌تر از 27 هزار نفر تقليل يافته است؟ به گزارش پيک نت، ارزش ميدان پارس‌جنوبي بيش از 1500 ميليارد دلار محاسبه شده و حداقل بايد سالانه صد ميليارد دلار درآمد عايد كشور كند. بر اساس پيش‌بيني و برنامه‌ريزي بايد سالانه ده‌ها هزار نفر بر جمعيت كارگري آن اضافه شود.
1463- دستگیری قربان علیپور از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه :
امروز دوشنبه 14 آبان ماه 1386، " قربان علیپور" یکی از نمایندگان کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه دستگیر شد. طبق خبری که به دست ما رسیده است، امروز دوشنبه حوالی ساعت 3 بعد از ظهر، چند نفر از ماموران اداره اطلاعات، به منزل "قربان علیپور" یکی از نمایندگان کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه رفته و وی را با خود بردند. تا این لحظه از وضعیت "قربان علیپور" که با یک ماشین پژو وی را به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند، خبری در دست نیست.
کمیته دفاع از محمود صالحی ساعت 6 بعد از ظهر 14 آبان 1386
1464- تهدید به اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به ربوده شدن قربان علیپور :
بعد از ظهر روز دوشنبه، 14 آبان ماه "قربان علیپور" از نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه توسط عوامل اطلاعات ربوده شد و تا به حال در مورد وضعیت وی خبری در دست نیست.
خانم علیپور، همسر کارگر ربوده شده "قربان علیپور" روز سه‌شنبه 15 آبان ماه 1386 ، جهت کسب خبر از وضعیت همسرش به اداره اطلاعات مراجعه کرده و قرار است که ساعت 4 امروز وی را در رابطه با وضعیت همسرش، " قربان علیپور" مطلع سازند.

در این خصوص کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده‌اند که در صورت عدم آزادی قربان علیپور دست به اعتصاب خواهند زد و تا آزادی ایشان و پایان دادن به تهدیدات و فشار علیه کارگران و نمایندگانشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
کمیته دفاع از محمود صالحی15 آبان 1386
1465 - گزارش کارخانه تولیدی تهران:
کارخانه تولیدی تهران حدود 400 نفر کارگر دارد که حدود 200 نفر کارگر استخدامی و 200 نفر کارگر قراردادی دارد. این شرکت تحت پوشش بازنشستگی قرار دارد. قسمت تولید به شکل دو شیفت کار می کند. قسمت های مختلفی از کارخانه مثل رستوران- کنترل و خدمات در دست پیمانکار می باشد که بیشتر کارگران قراردادی برای پیمانکار کار می کنند.
کارگران عزیز:
همان طور که اطلاع دارید در هفته های گذشته اتفاقاتی در شرکت تولیدی تهران رخ داده است که برای اطلاع عموم مختصری از آن را شرح می دهیم:
به مدیریت قبلی بارها تذکر داده بودیم که وضعیت کارخانه را سر و سامان دهد- وضعیت تولید و کیفیت تولید را بهتر نماید. طریقه ی برخورد با کارگران را اصلاح نماید.
متاسفانه هر چه بیشتر گفتیم کمتر گوش دادند. کارگران تولیدی تهران خواستار آسیب رساندن به تولید در هیچ شرایطی نبوده و نیستند اما مسائل و مشکلات فراوان باعث شد که علی رغم نامه های قبلی به مراجع ذی صلاح خود کارگران برای قطع دست های آلوده از تولید اقدام به عمل نماید. بر این اساس کارگران تصمیم گرفتند که دسته جمعی عاملان فسادهای مالی را که در رأس آن ها مدیر عامل(کنی) قرار داشت از کارخانه اخراج نمایند. با همکاری کارگران سالن های مختلف و شورای اسلامی کار و تمامی پرسنل، کارگران به دور هم جمع شده و به سراغ آقای کنی و اطرافیان ایشان رفته و خواست خود را مبنی بر خروج ایشان از کارخانه را مطرح نمودند. با وجود مخالفت ایشان اراده دسته جمعی کارگران باعث شد که با موفقیت و بدون درگیری ایشان و همراهان به بیرون از کارخانه هدایت شوند.
ما کارگران تصمیم گرفته ایم که در هر شرایط چرخه تولید را بدون نیاز به مدیر عامل و امثال آن ها خود اداره کنیم و ثابت کردیم که می توانیم بدون داشتن عواملی که حقوق و مزایای آن ها سرسام آور است با موفقیت تولید را به پیش بریم.
همکاران گرامی:
ما کارگران خواستار تولید با کیفیت بهتر هستیم. ما کارگران به هیچ عنوان تحقیر و توهین را نمی پذیریم و شدت کار را هماهنگ با کیفیت تولید می خواهیم. ما ضمن تشکر از همه کارگران و پرسنل زحمتکش از شورای اسلامی کار تشکر ویژه را داریم و امیدواریم این حرکت کارگران درس عبرتی باشد برای دیگران. ما کارگران نیز با هوشیاری کامل مراقب اوضاع خواهیم بود و ضمن ارجح دانستن تولید اعلام می داریم که ما می توانیم در صورت نیاز تمام چرخه تولید و فروش را با اراده جمعی خود اداره کنیم.
جمعی از کارگران تولیدی تهران15 آبان 86
1466 - آماری از خشونت خیابانی در تهران:
به گزارش سایت سایت زنستان ، خشونت و آزار خیابانی یکی از مشکلات زنان ایرانی است که تاثیر زیادی بر زندگی روزمره ایشان داشته و حتی گاهی نوع لباس پوشیدن، آرایش کردن، ورود خروج از منزل و روابط‌شان در خانه و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خشونت و آزار خیابانی شامل نگاه‌های آزاردهنده در معابر عمومی، مزاحمت کلامی از جمله متلک و فحاشی هنگام راه رفتن در خیابان، تماس و لمس بدن در خیابان و یا در وسایل نقلیه عمومی، بوق زدن و ایستادن اتومبیل‌های شخصی هنگام راه رفتن در خیابان، و آزار و مزاحمت از سوی دیگر رانندگان هنگام رانندگی می‌شود. جهت بررسی دلایل و تاثیر خشونت خیابانی بر زندگی روزمره‌ی زنان و واکنش آنها نسبت به این پدیده، پرسشنامه هایی از سوی گروه آمار "زنستان" تنظیم و پخش شد که این پرسشنامه ها توسط 65 زن از مناطق مختلف تهران و گروه‌های سنی مختلف پر شده‌اند. 18.4% زنان ساکن شمال تهران، 4.6% ساکن جنوب، 18.4% ساکن شرق، 9.2% غرب و 3% ساکن مرکز بودند. 46% زنان نیز اشاره ای به محل سکونت خود نکرده‌اند. بررسی نشان داد که محل سکونت نقش چندانی در وجود یا عدم وجود آزار خیابانی ندارد. در بررسی وضعیت تاهل زنان، 60% مجرد، 35.3% متاهل و 4.6% بیوه بودند. وضعیت تاهل نیز تاثیری در میزان آزار خیابانی وارده به زنان ندارد. در تقسیم بندی سنی پاسخ دهندگان، 21.5% بین 15-20 سال، 44.6% بین 20-30، 16.9% بین 30-40، 10.7% بین 40-50 و 6.1% بالای پنجاه سال قرار گرفتند.از 65 مورد بررسی شده، 53 نفر برای پوشش از مانتو و روسری و 10 نفر از چادر استفاده می‌کردند. 2 نفر نیز بسته به موقعیت از چادر یا مانتو استفاده می‌کردند. در نگاه اول مشاهده می کنیم که زنان چادری کمتر مورد آزار جدی از قبیل لمس شدن در خیابان یا وسیله نقلیه قرار می‌گیرند، اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که این احتمال وجود دارد که کمتر بودن آزار نه از نوع پوشش، بلکه از تعلق این زنان به فرهنگی که حضور آنها را در جامعه کمتر می‌کند سرچشمه بگیرد. به طور مثال برخی از این زنان اذعان داشتند که تا قبل از ازدواج با همراه بزرگتری از خانه خارج می‌شدند و پس از ازدواج نیز همواره توسط همسر یا فرزندان خود همراهی می‌شدند. در بررسی وضعیت اشتغال زنان، 7.6% درصد دانش‌آموز، 44.6% دانشجو، 18.4% شاغل، 20% خانه‌دار و 7.6% جویای کار بودند.زنان در پاسخ به حدود ساعاتی که در خیابان سپری می‌کنند، این گونه پاسخ دادند: 16.9% درصد آنان کمتر از یک ساعت، 41.5% بین یک تا دو ساعت، 30.7% بین دو تا چهار ساعت و 10.7% بین چهار تا شش ساعت در خیابان و خارج از خانه به سر می‌برند. بدیهی است که زنان خانه‌دار به دلیل کمتر بودن ساعات حضورشان در محیط بیرون از خانه، میزان کمتری از آزار خیابانی را تجربه می‌کنند. زنان بیشترین علت خروج از خانه را رفتن به محل تحصیل، خرید روزانه، قرارهای دوستانه و رفتن به محل کار ذکر کردند. با وجود اینکه زنان برای رفتن به محل تحصیل یا خرید روزانه از پوشش ساده و متعارفی استفاده می‌کنند، اما این موضوع نقشی در میزان خشونتی که با آن مواجه می‌شوند ندارد. در کل، فارغ از نوع پوشش، سن، شیوه رفت و آمد و سایر عوامل، بیشترین نوع خشونتی که زنان در خیابان تجربه می‌کنند، به ترتیب در قالب نگاه‌های آزاردهنده، مزاحمت اتومبیل‌های شخصی و مزاحمتهای کلامی است. بیشتر زنان برای رسیدن به مقصد خود به تنهایی از خانه خارج می‌شوند، سپس به ترتیب توسط هم سن و سالان ( دوست یا دوستان دختر)، گروه دوستان ( دختر و پسر)، زنی بزرگتر ( مادر، خواهر، ..) و مرد یا پسری هم سن ( شوهر، دوست پسر، برادر، ..) در خیابان همراهی می‌شوند. بررسی نشان داد که نوع آزار خیابانی بسته به تنها بودن و یا همراهی زنان توسط هر یک از گروه‌های ذکر شده متفاوت است. به طور مثال زنانی که تنها از خانه خارج می‌شوند بیش از سایر زنان مورد خشونت خیابانی قرار می‌گیرند، و این خشونت بیشتر در قالب نگاه آزاردهنده، مزاحمت کلامی، و بوق زدن و ایستادن اتومبیل‌های شخصی است. سپس بیشترین میزان آزار متوجه دختران و زنانی است که به همراهی گروه دوستان دختر خود در خیابان حضور پیدا می‌کنند و نوع این آزارها مشابه زمانی است که زنان تنها هستند. اما هنگامی که با زنی بزرگتر همراه هستند خشونت تنها به صورت نگاه‌های آزاردهنده در می‌آید. در همراهی با گروه دوستان دختر و پسر، آزارها در قالب مزاحمت کلامی و بوق زدن و ایستادن اتومبیل‌های شخصی ظاهر می‌شوند. زنان کمترین میزان خشونت را وقتی تجربه می‌کنند که توسط مرد یا پسری هم سن همراهی شوند، که نوع آن نیز خفیف تر است و به نگاه‌های آزاردهنده و بوق زدن اتومبیل‌های شخصی محدود می‌شود. علت این موضوع شاید از یک سو به دید سنتی جامعه نسبت به زن برگردد، که زن را ناموس مرد می‌داند و به زنی که با همراهی «صاحب» خود در خیابان است تعرض نمی‌کند. از سوی دیگر، علت این امر می‌تواند ترس مزاحم احتمالی از برخورد شدید مرد «ناموس پرست» همراه زن باشد. در ضمن احتمال این که زنی تنها، در مواجهه با خشونت برخورد جدی و شدیدی از خود نشان دهد نیز کمتر است. زنان پاسخ دهنده برای رسیدن به مقصد به ترتیب از وسایل حمل و نقل عمومی ( اتوبوس، تاکسی و مترو) و اتومبیل شخصی استفاده می‌کنند و یا تا حد امکان پیاده مسیر خود را طی می‌کنند. زنانی که برای رفت‌وآمد از آژانس های مسافربری درون شهری ( تاکسی های تلفنی) استفاده می‌کنند کمترین میزان آزار خیابانی را تجربه می‌کنند، و زنانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند بیشترین آزار خیابانی را متحمل می‌شوند. بدیهی است که نوع آزار خیابانی بستگی زیادی به چگونگی رفت‌وآمد زنان دارد. به طور مثال زنانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، بیشتر با نگاه‌های آزاردهنده و بوق و توقف اتومبیل‌های شخصی مواجه می‌شوند. زنانی که با اتومبیل شخصی خود رفت و آمد می‌کنند، با نگاه‌های آزاردهنده، متلک و مزاحمت سایر رانندگان هنگام رانندگی روبرو هستند. زنانی که برای رسیدن به مقصد حتی الامکان پیاده مسیر را طی می‌کنند بیشتر متحمل نگاه‌های آزاردهنده، خشونت کلامی و بوق و توقف اتومبیل‌های شخصی می‌گردند.زنان در پاسخ به این سوال که مزاحمت کلامی را اولین بار در چه سنی تجربه کرده‌اند این گونه پاسخ دادند: 76.9% قبل از پانزده سالگی اولین متلک را شنیده بودند، 7.6% بالای پانزده سال برای اولین بار متلک شنیدند، 6.1% حدود سن را به خاطر نداشتند و 9.23% هرگز با مزاحمت کلامی مواجه نشده بودند.در مورد تجربه‌ی لمس بدن در خیابان، 47.6% قبل از 15 سالگی و 24.6% بعد از 15 سالگی برای اولین بار در خیابان مورد لمس قرار گرفته بودند. 24.6% هرگز این تجربه را نداشتند و 3% اولین بار را به خاطر نداشتند.در مورد اولین تجربه‌ی لمس شدن در وسایل نقلیه، 20% قبل از 15 سالگی و 58.4% بعد از 15 سال با این مساله برخورد کرده بودند، 36.9% هرگز با این نوع آزار مواجه نشده و 9.2% به خاطر نداشتند که اولین بار کی در وسایل نقلیه مورد لمس قرار گرفته‌اند. در پاسخ به این سوال که اولین بار در چه سنی با مزاحمت اتومبیل‌های شخصی مواجه شده‌اند، 27.6% قبل از پانزده سالگی و 58.4% بعد از پانزده سالگی این تجربه را داشتند. 7.6% هرگز با این موضوع مواجه نشده و 6.1% اولین بار را به یاد نداشتند
1467- تهدید به اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به ربوده شدن قربان علیپور:

بعد از ظهر روز دوشنبه، 14 آبان ماه "قربان علیپور" از نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه توسط عوامل اطلاعات ربوده شد و تا به حال در مورد وضعیت وی خبری در دست نیست.
خانم علیپور، همسر کارگر ربوده شده "قربان علیپور" روز سه‌شنبه 15 آبان ماه 1386 ، جهت کسب خبر از وضعیت همسرش به اداره اطلاعات مراجعه کرده و قرار است که ساعت 4 امروز وی را در رابطه با وضعیت همسرش، " قربان علیپور" مطلع سازند.
در این خصوص کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده‌اند که در صورت عدم آزادی قربان علیپور دست به اعتصاب خواهند زد و تا آزادی ایشان و پایان دادن به تهدیدات و فشار علیه کارگران و نمایندگانشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
کمیته دفاع از محمود صالحی 15 آبان 1386
1468- قربان علیپور، یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه دستگیر شد:
کارگران و مردم آزادیخواه
بنا به اطلاع رسیده، قربان علیپور یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه در بعد از ظهر روز دوشنبه 14 مرداد، توسط افراد لباس شخصی دستگیر و به مکان نامعلومی برده شد.در مراجعه ی همسر وی به اداره ی اطلاعات به او گفته شده که امروز بعد از ظهر 15/8/1386 پاسخ نهایی را در ارتباط با دستگیری و اتهام وی دریافت خواهد کرد.
کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که اگر چنان چه نماینده ی شان تا پایان امروز آزاد نشود، از صبح روز چهارشنبه 16/8/1386 در اعتراض به این عمل حامیان سرمایه دست به اعتصاب خواهند زد.
دستگیری این نماینده ی کارگری در حالی صورت می گیرد که کارگران نیشکر هفت تپه با اعتصابات موفقیت آمیز خود در ماه گذشته، در حال پیشروی به سوی ایجاد سندیکای مستقل خویش هستند. نظام سرمایه داری دقیقاّ به همین دلیل با دست زدن به چنین اقداماتی سعی دارد مانع ایجاد چنین تشکلی شود. کارگران نیشکر هفت تپه و نمایندگان مبارزشان با اتکا به تجارب دیگر هم طبقه ای های شان، در دفاع از مطالبات بر حق خود به ویژه حق ایجاد تشکل مستقل کارگری نشان داده اند که برای استمرار پیشروی های خویش مسیر درستی را انتخاب کرده اند.
ما دستگیری این نماینده ی کارگری را به شدت محکوم می کنیم و از تمامی فعالین و تشکل های کارگری در ایران و جهان و دیگر جنبش های اجتماعی می خواهیم در مقابل این تعرض سرمایه به حقوق مسلم کارگران ساکت ننشسته و از هر طریق ممکن اعتراض خود را به اقدامات ضد کارگری حافظان سرمایه داری نشان دهند.
شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری 15/8/1386
کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری
انجمن فرهنگی، حمایتی کارگران
کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری
کمیته دفاع از محمود صالحی
اتحاد کمیته های کارگری
جمعی از فعالین کارگری
گروهی از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه های ایران
1469- تجمع کارگران کارخانه هاي نيشابور در مقابل تامين اجتماعي :
روز سه شنبه 15 آبان ماه نمايندگان كارگران كارخانه هاي مختلف نيشابور در مقابل اداره تأمين اجتماعي اين شهر تجمع کرده و به خروج دستگاههاي بيمارستان تامين اجتماعي اين شهر اعتراض کردند.
کارگران شرکت کننده در اين تجمع مانع از انتقال تجهيزات بيمارستان تامين اجتماعي اين شهر به مرکز استان شده و قرار است روز 25 آبان ماه نيز در سطح شهر نيشابور در اعتراض به همين مسله راهپيمايي برگزار شود
كارگران ، مردم آگاه و زحمتكش ;
پس از سه هفته از سوء قصد به جان من هنوز هيچ سرنخي از عوامل اجرايي و تصميم گيرندگان جنايت شوم ترور من بدست نيامده و متاسفانه جديت لازم در راستاي شناسايي و يا دستگيري تروريست ها از سوي نيروهاي امنيتي و انتظامي به عمل نيامده و اين تعلل و تأخير باعث رواج شايعاتي از سوي جريانات و افرادي معلوم الحال شده است مبني بر اينكه اين ترور به علت مسايل مالي ، اختلافات درون گروهي و يا در ارتباط با مبارزات سالهاي گذشته من بوده است بنابراين از مسئولين مرتبط مي خواهم كه نسبت به اين پرونده مسئولانه تر برخورد نمايند.
كارگران ومردم هوشيار ;
من مجيد حميدي سالهاست در راستاي ايجاد تشكل و اتحاد و همبستگي كارگران به منظور بهبود وضعيت و شرايط زندگي و كار آنان مشغول فعاليت علني و قانوني هستم و همه تلاش و مبارزه من براي همدلي و همگرايي ميان كارگران عليه سرمايه داري بوده است زيرا كه معتقدم منافع طبقه كارگر در اتحاد و همدلي كارگران است.
بنابراين ضمن تأكيد بر اينكه هيچ گونه دشمن شخصي نداشته و ندارم و گرچه هنوز سلامتي كاملم را باز نيافته ام اما همچنان مبارزه در راستاي منافع طبقه كارگر در مقابل سرمايه داري را ادامه خواهم داد و از همه شما كارگران و مردم زحمتكش و آزاديخواه مي خواهم صفوف و اتحاد طبقاتي خود را در مقابل سرمايه داري و سم پاشي هاي عوامل تفرقه انگيز فشرده تر نگاه داريد.
مجيد حميدي 15/8/1386
عضو كميته هماهنگي براي ايجاد تشكل كارگري و كميته دفاع از محمود صالحي

1470- اعتراض فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل به صدور حکم زندان برای "منصور اسالو" و "ابراهیم مددی" :
به گزارش سایت خبری پیام: فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل ضمن محکوم کردن صدور حکم زندان برای "منصور اسانلو" و "ابراهيم مددی" اعلام کرد که موجی از اعتراضات تازه را در اين زمينه سازماندهی خواهد کرد.
"ديويد کاکرافت" دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل روز سه شنبه ساعاتی پس از انتشار خبر محکوميت "منصور اسانلو" و "ابراهيم مددی" رئیس و نايب رئیس هیئت مدیره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، گفت: دو سال است که منصور اسانلو مورد ارعاب و ضرب و شتم قرار می گیرد و چشمانش در معرض نابينايی است، با اين وجود به مبارزه با بيرحمی رژيم ايران ادامه داده است و اکنون مسئولان جمهوری اسلامی می کوشند مقاومت او را به اتهام مضحک اقدام عليه امنيت ملی در هم شکنند.
"سام داوسن" سخنگوی فدراسیون جهانی کارگران حمل ونقل نیز در گفتگو با رادیو "فردا"، ضمن محکوم کردن احکام صادره برای کارگران شرکت واحد، گفت: ما به تلاش هایمان برای آزادی منصور اسانلو و ابراهیم مددی ادامه می دهیم و اعتراضات گسترده ای را در این خصوص سازماندهی خواهیم کرد.
لازم به ذکر است که دادگاه جمهوری اسلامی"منصور اسانلو" را به 5 و "ابراهیم مددی" را به 2 سال زندان محکوم کرده است.

1471- اطلاعیه ای از مجید حمیدی درباره پرونده ترور خویش :
عضو كميته هماهنگي براي ايجاد تشكل كارگري و كميته دفاع از محمود صالحي طی اطلاعیه ای اعلام داشت : كارگران ، مردم آگاه و زحمتكش ;
پس از سه هفته از سوء قصد به جان من هنوز هيچ سرنخي از عوامل اجرايي و تصميم گيرندگان جنايت شوم ترور من بدست نيامده و متاسفانه جديت لازم در راستاي شناسايي و يا دستگيري تروريست ها از سوي نيروهاي امنيتي و انتظامي به عمل نيامده و اين تعلل و تأخير باعث رواج شايعاتي از سوي جريانات و افرادي معلوم الحال شده است مبني بر اينكه اين ترور به علت مسايل مالي ، اختلافات درون گروهي و يا در ارتباط با مبارزات سالهاي گذشته من بوده است بنابراين از مسئولين مرتبط مي خواهم كه نسبت به اين پرونده مسئولانه تر برخورد نمايند.
كارگران ومردم هوشيار ;
من مجيد حميدي سالهاست در راستاي ايجاد تشكل و اتحاد و همبستگي كارگران به منظور بهبود وضعيت و شرايط زندگي و كار آنان مشغول فعاليت علني و قانوني هستم و همه تلاش و مبارزه من براي همدلي و همگرايي ميان كارگران عليه سرمايه داري بوده است زيرا كه معتقدم منافع طبقه كارگر در اتحاد و همدلي كارگران است. بنابراين ضمن تأكيد بر اينكه هيچ گونه دشمن شخصي نداشته و ندارم و گرچه هنوز سلامتي كاملم را باز نيافته ام اما همچنان مبارزه در راستاي منافع طبقه كارگر در مقابل سرمايه داري را ادامه خواهم داد و از همه شما كارگران و مردم زحمتكش و آزاديخواه مي خواهم صفوف و اتحاد طبقاتي خود را در مقابل سرمايه داري و سم پاشي هاي عوامل تفرقه انگيز فشرده تر نگاه داريد.
مجيد حميدي15/8/1386
1472- قربان علیپور، یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه دستگیر شد:
کارگران و مردم آزادیخواه:
بنا به اطلاع رسیده، قربان علیپور یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه در بعد از ظهر روز دوشنبه 14 مرداد، توسط افراد لباس شخصی دستگیر و به مکان نامعلومی برده شد.در مراجعه ی همسر وی به اداره ی اطلاعات به او گفته شده که امروز بعد از ظهر 15/8/1386 پاسخ نهایی را در ارتباط با دستگیری و اتهام وی دریافت خواهد کرد.
کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که اگر چنان چه نماینده ی شان تا پایان امروز آزاد نشود، از صبح روز چهارشنبه 16/8/1386 در اعتراض به این عمل حامیان سرمایه دست به اعتصاب خواهند زد.
دستگیری این نماینده ی کارگری در حالی صورت می گیرد که کارگران نیشکر هفت تپه با اعتصابات موفقیت آمیز خود در ماه گذشته، در حال پیشروی به سوی ایجاد سندیکای مستقل خویش هستند. نظام سرمایه داری دقیقاّ به همین دلیل با دست زدن به چنین اقداماتی سعی دارد مانع ایجاد چنین تشکلی شود. کارگران نیشکر هفت تپه و نمایندگان مبارزشان با اتکا به تجارب دیگر هم طبقه ای های شان، در دفاع از مطالبات بر حق خود به ویژه حق ایجاد تشکل مستقل کارگری نشان داده اند که برای استمرار پیشروی های خویش مسیر درستی را انتخاب کرده اند.
ما دستگیری این نماینده ی کارگری را به شدت محکوم می کنیم و از تمامی فعالین و تشکل های کارگری در ایران و جهان و دیگر جنبش های اجتماعی می خواهیم در مقابل این تعرض سرمایه به حقوق مسلم کارگران ساکت ننشسته و از هر طریق ممکن اعتراض خود را به اقدامات ضد کارگری حافظان سرمایه داری نشان دهند.
شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری15/8/1386
کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری
انجمن فرهنگی، حمایتی کارگران
کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری
کمیته دفاع از محمود صالحی
اتحاد کمیته های کارگری
جمعی از فعالین کارگری
گروهی از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه های ایران


هفته سوم آبان ۸۶ ( نوامبر۲۰۰۷ )

1473- کارگران خشمگين عسلويه اتوبوس احمدي نژاد را محاصره کردند:
سلام دموکرات: کارگران پارس جنوبي- عسلويه- اتوبوس حامل احمدي نژاد و همراهان او را محاصره کرده و او را مجبور ساختند به حرف ها و اعتراضات آنها در باره وضع بد معيشتي كارگران، افزايش اخراج کارگران و پرداخت نشدن حقوق کارگران گوش کند.
کارگران گفتند پنچاه هزار كارگر و متخصص در پروژه‌هاي حوزه پارس‌جنوبي و عسلويه مشغول به كار بودند. ‌اما امروز جمعيت كارگري عسلويه به كم‌تر از ۲۷ هزار نفر تقليل يافته است؟ به گزارش پيک نت، ارزش ميدان پارس‌جنوبي بيش از ۱۵۰۰ ميليارد دلار محاسبه شده و حداقل بايد سالانه صد ميليارد دلار درآمد عايد كشور كند. بر اساس پيش‌بيني و برنامه‌ريزي بايد سالانه ده‌ها هزار نفر بر جمعيت كارگري آن اضافه شود.
چهارشنبه شانزدهم آبان 1386

1474- عضو كانادايي ILO: تبعيض بين زنان و مردان كارگر مرا به ايران گشاند :
انجمن همبستگی با کارگران: يك عضو سازمان بين المللي كار با اشاره به گزارشهايي كه در خصوص تبعيض بين زنان و مردان در عرصه هاي كار ايران رخ مي دهد گفت: اين گزارشها باعث شد تا به ايران بيايم.
خانم شاما اويني از اينكه با كانون بانوان خانه كارگر نشستي برگزار شده اظهار خرسندي كرد و گفتگ: من در بحث استاندارد سازمان بين المللي كار فعاليت ميكنم و گزارشهايي كه در خصوص تبعيض بين كارگران زن و مرد، بومي و غير بومي و تبعيض هاي مذهبي مرا به ايران كشاند.
وي كه در جلسه مشترك كانون بانوان خانه كارگر و نمايندگان ILO شركت ميكرد پس از شنيدن اظهارات و مشكلات زنان كارگر در ايران گفت: در ايران ۶۰درصد دانشجويان دانشگاهها دختر هستند و اين نشان ميدهد كه در ايران به آموزشها اهميت داده ميشود.
اويني درصد بالاي دختران فارغ التحصيلان دانشگاهي را دليلي بر رونق بازار كار زنان در ايران دانست و گفت: هنگامي كه ۶۰درصد فارغ التحصيلان دانشگاهي به زنان اختصاص دارد بايد بيش از ۳۰درصد بازارهاي كار نيز به زنان اختصاص داشته باشد در صورتي كه چنين نيست.
وي از اينكه زنان كارگر ايراني با مشكلات فراواني روبه رو هستند اظهار تاسف كرد وگفت: اميدوارم تشكلات كارگري زنان همچون كانون بانوان خانه كارگر بتواند با رايزني هايي كه انجام ميدهد مشكلات كارگران را كاهش دهد.
اين عضو ILO با تاكيد بر اينكه استانداردهايي براي مشاغل زنان وجود دارد گفت: با توجه به اظهارات زنان كارگر به نظر مي رسد استاندارد شغلي براي كارگران زن ايراني رعايت نمي شود.
يكي ديگر از نمايندگان زن سازمان بين المللي كار گفت: انچه كه براي ما مهم است اين است كه ببينيم در ايران تا چه اندازه به مقاوله نامه هاي بنيادين اهميت داده ميشود و تا چه حد اجرايي نشده يا نمي شود.
وي با اشاره به انكه مسائل بسياري درباره دستمزدهاي معوق و مشكلات زنان كارگر با وزارت كار ايران مطرح كرده است افزوذ: درخواست ملاقات با كانون بانوان خانه كارگر داشتيم تا از نظرات خانه كارگر به عنوان تشكلي سابقه دار در زمينه كارگري مطلع شويم. ولي تاكيد كرد: دلمان ميخواهد از زبان كارگران زن در مورد مسائل و مشكلات و حمايتهايي كه بايد مي شد اما نشده است بشنويم.
چهارشنبه شانزدهم آبان 1386

1475- اخراج ۲۰۰ کارمند شهرداری تهران به بهانه مغایرت داشتن با آیین های اسلامی :
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسکانیوزدر تاریخ چهارشنبه شانزدهم آبان 1386
، تعداد ۲۰۰ نفر از کارمندان شاغل در مناطق گوناگون شهردای تهران به این دلیل که عملکرد آنها با آیین های اسلامی مغایرت داشته، اخراج شده اند.
این کارمندان با وجود سابقه کاری سه و یا بعضا شش ساله از حوزه مسوولیتی خود بر کنار شده اند.
یکی از معترضان که سابقه فعالیت شش ساله در شهرداری تهران داشته است به خبرنگار ما گفت: علت این نوع مجازات را نمی دانم و وقتی به هسته گزینش شهرداری تهران مراجعه کردیم، با اعلام اینکه با معیارها و آیین های اسلامی مغایرت داشته ایم، اخراج شده ایم که این پاسخ برای ما مبهم بوده و صحت ندارد.
خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: تا به امروز چنین گزارش به شورای شهر تهران ارایه نشده است.
1476- زندگی فلاکت بار مردم حاشیه شهر تهران:
به گزارش ايران پرس نيوز نماينده تهران گفت: در شان نظام نيست كه مردم حاشيه شهر تهران به گونه‌اي فلاكت بار زندگي كنند. لاله افتخاري نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري شهر در تاریخ شنبه 19 آبان 86تصريح كرد: تهران از ضروري‌ترين مسايل يك شهر يعني حريم كه دورترين و كوچكترين شهرها و روستاهاي كشور نيز حتي از آن برخوردارند، بي‌بهره است.
وي تصريح كرد: در جلسه اخير مجمع نمايندگان شهر تهران پيشنهاد شد شوراي شهر تهران جلسات مشتركي براي حل مشكل حاشيه نشيني با اعضاي شوراهاي شهرهاي اطراف تهران تشكيل دهد تا عزمي جدي براي اين حل مشكل شكل بگيرد.
نماينده تهران در اين باره افزود: توجه به حل مسايلي از جمله آلودگي هوا، مديريت واحد شهري، حل مشكل ترافيك، بافت فرسوده، تقويت مديريت بحران، فرسودگي شبكه‌هاي آبرساني، ضرورت تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي، افزايش بودجه مورد نياز برق تهران، تسريع در گازرساني به مناطق تهران، شهرها و روستاهاي بي‌بهره از گاز شهري از مواردي است كه احتمام جدي مسوولان در دولت را مي‌طلبد.

1477- اسانلو در بهداري زندان اوين بستري شد :
به گزارش ايسنا در تاریخ چهارشنبه شانزدهم آبان 1386 : وكيل مدافع منصور اسالو، از متهمان پرونده كارگران شركت واحد از جراحي چشم موكلش در يكي از بيمارستان‌هاي تهران خبر داد و گفت كه وي در بهداري اوين تحت مداوا و درمان است. پرويز خورشيد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا اظهار داشت: اواخر هفته گذشته كه موكلم براي جراحي چشم از زندان اوين به بيمارستان منتقل شده بود، به ملاقات وي در بيمارستان رفتيم. وي افزود: در حال حاضر موكلم در بهداري اوين تحت مداواست و قرار است براي ادامه‌ي معالجه از زندان به بيمارستان اعزام شود.

1478- وضعیت بحرانی کارخانه ی قند مرودشت :

اين كارخانه به علت نداشتن نقدينگي امكان خريد چغندر از كشاورزان را نداشته و قسمت قند اين كارخانه تعطيل شده است و عمده كارگران اين كارخانه كه در اين قسمت كار مي كردند با مشكل مواجه شده و 4 شيفته شده و هركارگر 3 روز 8 ساعت كار ميكند و سه روز بيكار هستند . به علت واردات بي رويه شكر و تامين نشدن چغندر كاران توسط كارخانه و مديريت ناكار آمد اين كارخانه ها خصوصاكه كارخانه هاي قند نياز به مديراني متخصص درهمين زمينه دارد كارخانه در بحران شديدي قرار دارد كه فشار آن روي كارگران و كشاورزان است .
چهارشنبه شانزدهم آبان 1386

1479- آزادی یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه:
طبق اخبار رسیده، چهار شنبه شب، 16 آبان 1386، "محمد حيدري مهر" یکی از نماینده‌گان کارگران نیشکر هفت تپه آزاد شد. قابل ذکر است که نامبرده باید روز پنجشنبه 17 آبان ماه به ستاد خبري اداره اطلاعات مراجعه کند و خود را معرفی نماید.
گفتنی است که وضعيت "قربان عليپور" (رمضان) دیگر نماینده کارگران نیشکر هفت تپه که روز دوشنبه توسط ماموران اداره اطلاعات ربوده شده بود، هنوز مشخص نيست و نامبرده هنوز در بازداشت ادراه اطلاعات شوش به سر میبرد.
به دنبال اعتصاب کارگران، مدیریت کارخانه نیشکر، اظهار داشته است که به وضعیت دستگير شده گان رسيدگي خواهد کرد و قرار شده که مسئله آقاي عليپور و حيدري مهر از طريق مديرت کارخانه پيگيري شود.

کمیته دفاع از محمود صالحی ساعت 9 صبح 17 آبان ماه 1386
1480- دادگاه برای نماینده‌گان کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه :
"قربان علیپور" (رمضان) و "محمد حیدری مهر"، دو تن از نماینده‌گان کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که چند روز پیش توسط ماموران اداره اطلاعات ربوده و بازداشت شده بودند، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اقدام علیه نظام، مصاحبه با رادیوها و رسانه‌های خارجی دادگاهی و محاکمه شدند.
لازم به ذکر است که دادگاه انقلاب شهر شوش برای هر کدام از نامبردگان وثیقه‌ائی 50 میلیون تومانی صادر است.
"قربان علیپور" روز دوشنبه 14 آبان ماه توسط ماموران اداره اطڵاعات ربوده شد و همچنین "محمد حیدری مهر" روز چهارشنبه 16 آبان ماه طی تماسهای مکرر اداره اطلاعات به آن اداره احضار و سپس وی را بازداشت کردند.
گفتنی است که این دو فعال کارگری، تاکنون موفق به پرداخت وثیقه صادر شده از طرف دادگاه انقلاب شوش نشده اند و به همین دلیل هنوز در بازداشت به سر میبرند.
کمیته دفاع از محمود صالحی18 آبان ماه 1386

1481- حكم قطعي3سال تبعيد براي حميدمجيري يكي ازفعالان صنفي كانون معلمان خميني شهر :
به گزارش کانون صنفی معلمان: دادگاه تجديدنظرتهران براي حميدمجيري يكي ازفعالان صنفي كانون معلمان خميني شهر حكم قطعي3سال تبعيد به استان يزد صادركرد.خاك يزد كوير است اما انديشه هاي مردم آن ديارسبزسبزاست.
دادگاه تجديدنظرطي حكمي اتهامات حميدرا چنين يادآورشده است.
1- تحريك به اعتصاب وتجمع
2- حضوردرتحصن وتظاهرات
3- تعطيلي خدمت درساعات اداري
4- اهانت به مسئولين
5- نشراكاذيب
آقاي مجيري نسبت به اتهامات بند4و5 بعلت فقدان مدرك قابل قبول تبرئه شد،ايشان يك ماه فرصت دارد،كه هرگونه اعتراض خودرانسبت به صدوراين حكم به ديوان عدالت اداري ارائه دهد.
حميد كه با زبان دلنوازسه تارآشنايي ديرينه اي دارد.باصداي دلنشين خود درباره ي رونداجراي لايحه ي مديريت خدمات كشوري كه يكي ازخواست ها ومحورهاي مبارزات معلمان است گفت:
" باتوجه به خبرهايي كه در رسانه ها بويژه روزنامه ي همشهري درج شده ،اين روند نااميد كننده است."
ايشان به همكاران سفارش مي كند:" باتوجه به ابهاماتي كه درلايحه هست، بايستي بيشتر پيگيرمطالبات خودازجمله لايحه باشيم."
آقاي مجيري پيشترازطرف هيات بدوي سازمان آموزش وپرورش استان اصفهان با حكم اخراج روبرو بود.اما اين حكم دردادگاه تجديد نظر اداري به 3سال تبعيد كاهش يافته است.
لازم به ياد آوري است،احكامي ازاين دست براي سايرفعالان صنفي خميني شهرصادرشده، كه به محض دريافت دقيق خبربه آگاهي همكاران خواهدرسيد.
كانون صنفي معلمان ايران همه ي احكام صادرشده راخلاف قانون اساسي وحقوق شهروند ي،دانسته وخواستارلغواحكام صادرشده دراسرع وقت شده است.
جمعه هجدهم آبان 1386

1482- کارخانه ی نساجی شماره دو قائم شهر تعطیل شده است:
كارخانه شماره 2 نساجي قائمشهر (طبرستان)تمام كارگران خود را به سوله اي كنار نساجي شماره 3 منتقل كرده و تمام دستگاههاي نو اين كارخانه را با قيمت دست دوم ميفروشد و كارخانه شماره 2 به طور واقعي تعطيل شده است .

1483- صدور وثیقه های ۵۰۰ میلیونی برای کارگران نیشکر هفت تپه :
به گزارش سایت آینه روز: پس از گذشت چند روز بازجویی و بازداشت قربانعلی علیپور و محمد حیدری مهر دو تن از کارگران نیشکر هفت تپه توسط وزارت اطلاعات، امروز از سوی دادگاه انقلاب شهرستان شوش قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی برای آنان صادر شد.اتهام آنان اقدام عیله امنیت ملی و مصاحبه با رادیو ها و رسانه های خارجی می باشد و گفتنی است خانواده کارگران باز داشت شده هنوز نتوانستند این وثیقه را تهیه کنند وآنان هنوز در بازداشت بسر می برند .

1484- رمضان علیپور (فعال کارگری نیشکر هفت تپه) برای اعتراف گیری تحت شکنجه قرار دارد:
به گزارش سایت آینه روز در تاریخ جمعه هجدهم آبان 1386 : فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران : بنابه گزارشات رسیده آقای رمضان علیپور یکی از فعالین کارگری نیشکر هقت تپه که روز دوشنبه توسط مامورین ادارۀ اطلاعات شوش ربوده شد ه بود تحت شکنجه های جسمی و روحی شدید قرار دارد که در اثر این شکنجه ها گردن اوآسیب جدی دیده است ( گردن آقای علیپور مدتی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود). مامورین وزارت اطلاعات در طی چند روز گذشته با شکنجه های جسمی وحشیانه قصد دارند که او را وادار به اعتراف کنند. آنها خواستار اعتراف به مواردی که وزارت اطلاعات بصورت نوشته شده در اختیار او قرار داده وهمچنین اعلام کند که سایر فعالین کارگری در موارد دیکته شدۀ اعتراف مرتبط هستند. از طرفی دیگر امروز قبل از آغاز اعتصاب آقای محمد حیدری دستگیر و به ادارۀ اطلاعات شوش انتقال داده شد.
آقای حیدری در ادارۀ اطلاعات شوش بشدت مورد ضرب وشتم مامورین اطلاعات قرار گرفت و در آنجا به او اتهاماتی غیر واقعی وارد کردند که او همۀ آنها را رد کرد و به آنها گفت که ما خواهان عملی کردن وعده های صنفی داده شده و آزادی همکارمان و پایان دادن به تهدیدات و دستگیریها هستیم.آقای حیدری در ادارۀ اطلاعات برای لحظاتی شاهد شرایط سخت آقای علیپور بودند. ایشان در اثر اعتراضات امروز کارگران آزاد گردید و به او گفته شد که فردا مجددا می بایست خودش را به اداره اطلاعات معرفی کند.
1485- صدور وثیقه های ۵۰۰ میلیونی برای کارگران نیشکر هفت تپه :
به گزارش سایت آینه روزجمعه هیجدهم آبان 86: پس از گذشت چند روز بازجویی و بازداشت قربانعلی علیپور و محمد حیدری مهر دو تن از کارگران نیشکر هفت تپه توسط وزارت اطلاعات، امروز از سوی دادگاه انقلاب شهرستان شوش قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی برای آنان صادر شد.اتهام آنان اقدام عیله امنیت ملی و مصاحبه با رادیو ها و رسانه های خارجی می باشد و گفتنی است خانواده کارگران باز داشت شده هنوز نتوانستند این وثیقه را تهیه کنند وآنان هنوز در بازداشت بسر می برند .

1486- قاچاق 7 ميليون تلفن‌همراه نتيجه تعرفه‌هاي بالا :
به گزارش خبرگزاری ايسنا در تاریخ شنبه 19 آبان 86 گزارش داد: تا زماني كه دولت در تعرفه گوشي تلفن همراه بازنگري نكند شرايط براي قاچاق اين كالا به كشور فراهم است.
ابراهيم درستي، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي و تصويري تهران با اشاره به بازار گوشي تلفن همراه با اشاره به اينكه سال 85 مصرف گوشي تلفن همراه در كشور 5/8 ميليون گوشي بوده است، اضافه كرد: بنا بر آمارها توليد داخلي تنها 170 هزار گوشي بوده و از مبادي رسمي و قانوني هم 5/1 ميليون گوشي وارد شده است كه اين موضوع نشانگر اين است كه7 ميليون گوشي قاچاقي وارد كشور شده است كه اين بستر مناسب براي قاچاقچيان نتيجه اعمال سياست‌هاي نادرست تعرفه‌اي است. وي گفت: بيشترين ضربه را در اين ميان مغازه‌داران خوردند چون واحدهاي صنفي پروانه‌دار نهايت همكاري را با اتحاديه در زمينه خريد و فروش نكردن گوشي‌هاي غيراستاندارد انجام دادند، علاوه بر اين مصرف كننده‌ها زيان زيادي در اين بخش ديده‌اند و فقط قاچاقچيان بودند كه سود هنگفتي از آن خودشان كردند. وي گفت: واحدهاي پروانه‌دار سعي كرده‌اند تا جاي ممكن گوشي‌هاي بدون ضمانتنامه غيراستاندارد را به فروش نرسانند و بررسي‌هاي ما نشان داده است كه 90 درصد تخلفات در واحدهاي بدون پروانه‌كسب اتفاق افتاده است. وي گفت: فروش گوشي‌هاي غيراستاندارد و بدون ضمانتنامه و همچنين فروش اجناس چيني تقلبي‌به جاي مارك‌هاي اصل از جمله اين تخلفات است. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي و تصويري تهران تاكيد كرد: تعديل منطقي نرخ تعرفه مي‌تواند پاي قاچاقچيان را از اين تجارت بيرون بكشد و پيشنهاد اتحاديه ما اعمال تعرفه‌هاي 15 تا 20 درصدي است. درستي به راي كميسيون هيات نظارت بر سازمان‌هاي صنفي استان تهران مبني بر تعلق رسته صنفي فروش گوشي تلفن همراه به اين اتحاديه اشاره كرد و گفت: فروشندگان گوشي تلفن همراه بايد پروانه كسب خود را از اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي و تصويري دريافت كنند و پروانه‌هايي كه از سوي اتحاديه لوازم مخابراتي براي فروش گوشي تلفن همراه صادر مي‌شود فاقد وجاهت قانوني است.
1487- اخراج کارگران کارخانه البرز نیشابور :
حدود 15 روز پيش 20 كارگر كارخانه را اخراج كردند. بدليل اينكه در كارخانه كار نداشتند. مواد اوليه براي كار وجود ندارد و براي فروش مشكل وجود دارد. درست حدود 8-9 ماه پيش هم 100 نفر را اخراج كردند. كارگراني كه دو هفته پيش اخراج شده اند چند روزي است كه جلوي كارخانه تجمع ميكنند و خواستار بازگشت به كار ميشوند ولي جوابي دريافت نكرده اند. كارگران هر جا شكايت ميكنند همه ميگويند كه البرز نيشابور ورشكست شده است.
1488- تجمع كارگران ۶ شهر بزرگ در اعتراض به اصلاح قانون كار:
به گزارش سایت سلام دمکرات ، هم زمان با سالروز تصويب قانون كار در شش شهر بزرگ كشور كارگران در اعتراض به اصلاح قانون كار تجمع مي‌كنند.
علي سليميان ـ رييس شوراي اسلامي‌ كار استان يزد ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مورد اعتراض كارگران نسبت به اصلاح قانون كار گفت: با توجه به جلسه‌اي كه مدتي پيش در شهر چمخاله اعضاي اجرايي خانه كارگر‌ها برگزار كردند مقرر شد ۲۹ آبان ماه همزمان با سالروز تصويب قانون كار در شش شهر بزرگ تهران، تبريز، اصفهان، كرمان، ساري و يزد تجمعي در اعتراض به اصلاح قانون كار برگزار شود. وي ادامه داد: اكنون از فرمانداري استان يزد براي برگزاري اين تجمع درخواست مجوز كرده‌ايم.
سليميان با بيان اينكه قانون كار قانون اساسي كارگران است اظهار كرد: هر چند اصلاح قانون كار به معناي بهبود بخشيدن به وضعيت موجود است اما تا آنجايي كه اطلاع داريم اين كار حداقل‌هايي را كه قانون كار دارد نيز از بين مي‌برد و اين حداقل‌ها را از كارگران مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه اين كار تخريب است نه اصلاح اذعان كرد: از جمله مباحث مطرح شده در اصلاح قانون كار، موضوع كارگران موقت است كه اعلام شده قرارداد نبايد كمتر از يك ماه باشد كه با اين شرايط كارفرما با كارگر قرارداد ۲۹ روزه منعقد مي‌كند.
رييس شوراي اسلامي‌ كار استان يزد در پايان تصريح كرد: اميد است با در صحنه حاضر شدن كارگران و اعلام اعتراض‌هاي آنها مسوولان نيز به اين اعتراض‌ها توجه نمایند.
1489- صدور وثیقه های ۵۰۰ میلیونی برای کارگران نیشکر هفت تپه :
به گزارش سایت باید یکی شویم ، پس از گذشت چند روز بازجویی و بازداشت قربانعلی علیپور و محمد حیدری مهر دو تن از کارگران نیشکر هفت تپه توسط وزارت اطلاعات، امروز از سوی دادگاه انقلاب شهرستان شوش قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی برای آنان صادر شد. اتهام آنان اقدام عیله امنیت ملی و مصاحبه با رادیو ها و رسانه های خارجی می باشد و گفتنی است خانواده کارگران باز داشت شده هنوز نتوانستند این وثیقه را تهیه کنند وآنان هنوز در بازداشت بسر می برند
1490- تجمع کارگران شرکت تعاوني جنگل "امامزاده ابراهيم" در مقابل فرمانداري شهرستان شفت:
بيش از 40 تن از کارگران شرکت تعاوني جنگل "امامزاده ابراهيم" روز يکشنبه 20 آبان ماه در مقابل فرمانداري شهرستان شفت در استان گيلان تجمع کرده و خواستار رسيدگي به مشکلاتشان شدند.
مسئولين شرکت تعاوني جنگل امامزاده ابراهيم از پرداخت حقوق و مزاياي معوقه و همچنين پرداخت حق بيمه کارگران اين شرکت خودداري مي کنند و عليرغم اعتراضات آنان مسئولين دولتي هيچ اقدامي در اين خصوص انجام نداده اند.

1491- اعتصاب کارگران و رانندگان سد"سياه زاغ" ديواندره:
به گزارش سایت خبرنامه کارگری: روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه کارگران و رانندگان شاغل در سد “سیاه زاغ” در نزدیکی شهر دیواندره دست از کار کشیده و اقدام به اعتصاب نمودند.
کارگران و رانندگان معترض شاغل در سد "سياه زاغ" ضمن تجمع در مقابل دفتر شرکت خواستار رسيدگي به مشکلات و پرداخت حقوق و مزاياي معوقه خود شدند.
لازم به ذکر است که مردم زحمتکش ساکن در حومه شهر ديواندره نيز که زمينهايشان به دليل احداث سد سياه زاغ زير آب رفته و قرار بود خسارات وارده به آنان جبران شود، همواره در اعتراضات و مبازرات کارگران اين سد براي احقاق حقوقشان همراه بوده اند.

1492- قطعنامه كارگران مجتمع‌هاي پتروشيمي منطقه ماهشهر:
- به همه مردم ايران، کارگران، جوانان و زنان ايران
- به همه احزاب سياسي و سازمانهاي کارگري و انسان دوست
- ما کارگران کارخانجات منطقه ماهشهردر اعتراض به شرايط اقتصادي، سياسي و اجتماعي حاضر و بويژه ترور مجيد حميدي، احکام زندان به رهبران کارگري و دانشجويان دانشگاه امير کبير و ساير دانشگاه‌ها، احکام اعدام و به اجرا گذاشتن احکام اعدام در ملاءعام و يا در هر شکل ديگري با قصد ارعاب جامعه و عقب راندن مردم معترض، و همچنين فشار روزافزون اقتصادي به کارگران و مردم زحمتکش، قطعنامه زير را امضا نموده و به اطلاع همگان ميرسانيم و بدينوسيله از همه مي‌خواهيم که از خواستهاي ما حمايت نمايند:
- ترور مجيد حميدي را محکوم ميکنيم و خواهان دستگيري و محاکمه عوامل اين جنايت هستيم.
- از اعتراضات دانشجويان دانشگاه امير کبير حمايت کرده و صدور احکام زندان به سه دانشجوي دستگير شده اين دانشگاه به نامهاي احمد قصابان، احسان منصوري و مجيد توکلي را محکوم ميکنيم و خواهان آزادي زندانيان سياسي و از جمله آزادي اين فعالين دانشجوئي هستيم.
- از اعتراضات و خواستهاي کارگران نيشکر هفت تپه و کاغذسازي کارون حمايت ميکنيم و هرگونه اعمال فشار به رهبران کارگري اين مجتمع‌ها را محکوم ميکنيم. احکام زندان به فعالين کارگري سنندج و سقز و ساير احکام، از جمله احکام زندان محمود صالحي، منصور اسانلو و ابراهيم مددي را محکوم کرده و خواهان لغو اين احکام هستيم.
- ما خواهان توقف مجازات اعدام هستيم و اعدام را نه روشي براي مجازات مجرمين، بلکه قتل عمد دولتي ميدانيم و از همه ميخواهيم از خواست لغو مجازات اعدام و حذف آن از قوانين قضائي جامعه، حمايت کنند.
فشار اقتصادي بي‌حد و حصري ما کارگران را تحت انقياد خود گرفته است که همگي ناشي از عملکرد سيستم اقتصادي سرمايه‌داري در اين دوره از زندگي ماست. تنها راه دفاع از زندگي و معيشت از راه افزايش دستمزدها متناسب با بالا رفتن قيمت اقلام اساسي زندگي، خورد و خوراک، مسکن و بهداشت و درمان و پوشاک است. در اين رابطه با يک حساب و کتاب ساده، براي داشتن يک زندگي حداقل حانواده ۵ نفره کارگري نياز به دستمزدي معادل يک ميليون تومان است. ما خواهان طرح اين خواست در سطح گسترده‌اي در جامعه هستيم و براي ان مبارزه خواهيم کرد. از همه کارگران ميخواهيم که با طرح اين خواست در محيطهاي کار، دولت را تحت فشار قرار دهند که به افزايش دستمزدها تن دهد. اين تنها راه نجات ما از ستم اقتصادي طاقت فرساست.
ما خواهان کاهش کشمکش سياسي بين‌المللي براي جلوگيري از هرگونه جنگ احتمالي بين جمهوري اسلامي و غرب و سرمايه‌داري جهاني برهبري آمريکا هستيم و سياست زمينه‌سازي براي ايجاد فضاي جنگي و نظامي، که از هر دو طرف مناقشه، دامن زده ميشود، را محکوم ميکنيم و از همه ميخواهيم چنين سياستهائي را محکوم کنند. جنگ سياستي است که هميشه براي ايحاد شرايط سرکوب و از طرف دولتها بر عليه ما کارگران بکار گرفته ميشود. بشر متمدن هيچگونه نفعي در جنگ ندارد.

1493- تجمع كارگران 6 شهر بزرگ در اعتراض به اصلاح قانون كار:

هم زمان با سالروز تصويب قانون كار در شش شهر بزرگ كشور كارگران در اعتراض به اصلاح قانون كار تجمع مي‌كنند.
علي سليميان ـ رييس شوراي اسلامي‌ كار استان يزد ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مورد اعتراض كارگران نسبت به اصلاح قانون كار گفت: با توجه به جلسه‌اي كه مدتي پيش در شهر چمخاله اعضاي اجرايي خانه كارگر‌ها برگزار كردند مقرر شد 29 آبان ماه همزمان با سالروز تصويب قانون كار در شش شهر بزرگ تهران، تبريز، اصفهان، كرمان، ساري و يزد تجمعي در اعتراض به اصلاح قانون كار برگزار شود.
وي ادامه داد: اكنون از فرمانداري استان يزد براي برگزاري اين تجمع درخواست مجوز كرده‌ايم.
سليميان با بيان اينكه قانون كار قانون اساسي كارگران است اظهار كرد: هر چند اصلاح قانون كار به معناي بهبود بخشيدن به وضعيت موجود است اما تا آنجايي كه اطلاع داريم اين كار حداقل‌هايي را كه قانون كار دارد نيز از بين مي‌برد و اين حداقل‌ها را از كارگران مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه اين كار تخريب است نه اصلاح اذعان كرد: از جمله مباحث مطرح شده در اصلاح قانون كار، موضوع كارگران موقت است كه اعلام شده قرارداد نبايد كمتر از يك ماه باشد كه با اين شرايط كارفرما با كارگر قرارداد 29 روزه منعقد مي‌كند.
رييس شوراي اسلامي‌ كار استان يزد در پايان تصريح كرد: اميد است با در صحنه حاضر شدن كارگران و اعلام اعتراض‌هاي آنها مسوولان نيز به اين اعتراض‌ها توجه كنند.

1494- اخراج 35 كارگر شركت بيشه درخرم آباد :
به گزارش سایت آینه روز: طبق خبرهاي دريافتي از خرم آباد: بيش از 35 تن از كارگرا ن محروم كارخانه بيشه خرم آباد كه توليد كننده آب مصرفي تازه بود بدليل كمب ود نقدينگي اخراج شدند. اين شركت داراي 80 كارگر بود كه الان 35 تن از اين كارگران اخراج شده اند. اين شركت محصولات خود را به عراق صادر ميكرد كه جديدا توسط يك شركت آلماني تاسيس شده بود . اين شركت بدليل صادراتش به عراق توليداتش كاملا پايين است.

1495- تجمع اعتراضی دهقانان در مقابل مجلس در اعتراض به سياست های خصوصی سازی دولت :
به گزارش سایت آینه روز در روز یکشنبه بیستم آبان 1386
: تجمع اعتراضی دهقانان در مقابل مجلس در اعتراض به سياست های خصوصی سازی دولتتجمع کنندگان اعلام کردند: شرکت خصوصی پارس مغان با اجبار زمین های زراعی آنها را جهت توسعه این شرکت تصرف کرده و اکنون آنها خواستار باز گشت زمینهای مذکور به صاحبانش و احقاق حق خود هستند.جمعی از ساکنان محدوده شرکت پارس مغان به منظور احقاق حق خود در واگذاری اراضی زراعی تصرف شده آنها توسط شرکت مذکور، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
در این گردهمایی به گزارش مهر، تجمع کنندگان که تعداد آنها حدود ۳۰ تن است و به نمایندگی از سایر اهالی این منطقه در برابر مجلس حضور یافته اند، اعلام کردند: شرکت خصوصی پارس مغان با اجبار زمین های زراعی آنها را جهت توسعه این شرکت تصرف کرده و اکنون آنها خواستار باز گشت زمینهای مذکور به صاحبانش و احقاق حق خود هستند.
آنها تاکید کردند: این مسئله را در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل با او در میان گذاشتند و دکتر احمدی نژاد بر لزوم حل مشکل این عشایر تاکید کرده اما فقط برخی از این مجموعه توانستند به صورت ناقص ( دریافت ۳ هکتار زمین) به حق خود دست یابند.
این افراد از دستاندراکاران اجرایی منطقه خواسته اند که در راستای اجرای دستور رئیس جمهور ، شرکت پارس مغان را مجبور به اعاده حقوق پایمال شده آنها و واگذاری اراضی زارعی تصرف شده نمایند.

1496- اخراج 35 كارگر شركت بيشه درخرم آباد :
به گزارش سایت آینه روزدر تاریخ یکشنبه بیستم آبان 1386 : طبق خبرهاي دريافتي از خرم آباد: بيش از 35 تن از كارگرا ن محروم كارخانه بيشه خرم آباد كه توليد كننده آب مصرفي تازه بود بدليل كمب ود نقدينگي اخراج شدند. اين شركت داراي 80 كارگر بود كه الان 35 تن از اين كارگران اخراج شده اند. اين شركت محصولات خود را به عراق صادر ميكرد كه جديدا توسط يك شركت آلماني تاسيس شده بود . اين شركت بدليل صادراتش به عراق توليداتش كاملا پايين است.

1497- وکيل مدافع ابراهيم مددی: نسبت به محكوميت موكلم تجديدنظرخواهى كردم:
به گزارش خبرگزاری ايسنادر تاریخ روز دوشنبه بیست و یکم آبان 1386 : وكيل مدافع ابراهيم مددى از بازداشت‌شدگان مقابل منزل منصور اسالو، از تجديدنظرخواهى نسبت به حكم موكلش خبر داد.
پرويز خورشيد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: پيش از اين شعبه‌ى 28 دادگاه انقلاب موكلم را به اتهام اقدام عليه امنيت ملى به دو سال حبس تعزيرى محكوم كرده بود كه اميدواريم با تغيير اين حكم در دادگاه تجديدنظر، موكلم آزاد شود.
1498- با مقاومت کارگران شاهو در مقابل افزایش ساعت کار، اداره کار سنندج به نفع آنان رای صادر کرد:
امروز در جلسه هیئت تشخیص اداره کار سنندج که در پی مقاومت کارگران شاهو نسبت به افزایش ساعت کار "از هشت ساعت به نه ساعت" و بدنبال شکایت کارفرما از آنان تشکیل شده بود، این هیئت به نفع کارگران شاهو رای داد و کارفرما را ملزم نمود تا یک روز از حقوق آنان که در ماه قبل به دلیل اعتصاب این کارگران پرداخت نشده بود، به آنان پرداخت نماید.
همچنین به دنبال اتهامات کارفرمای کارخانه شاهو به نمایندگان کارگران مبنی بر تحریک آنان از سوی این نمایندگان، کارگران شاهو دیروز مورخه 20/8/86 در محل کارخانه اقدام به تشکیل مجمع عمومی خود نموده و یکصدا اعلام کردند نماینده هایشان چیزی جز خواستهای بر حق آنان را نمایندگی نکرده اند و بار دیگر به اتفاق آرا آقایان: خالد سواری، هادی احمدی، فریدون پالیزی و رمضان حبیبی را بعنوان نماینده های خود انتخاب نمودند.
لازم به یادآوری است که در مورخه 16/7/1386 مدیر کارخانه شاهو طی بخشنامه ای به بهانه افزایش ساعت استراحت کارگران در موقع ناهار، به کارگران این کارخانه اعلام کرد که به این منظور از این پس باید بمدت 9 ساعت در روز کار کنند، اما کارگران در مقابل این بخشنامه دست به مقاومت زده و ضمن اعتصاب و تجمع در مقابل اداره کار در مورخه 19/7/86، بطور یکپارچه ای از اجرای بخشنامه افزایش ساعت کار خودداری کردند. به دنبال این وضعیت کارفرمای کارخانه از کارگران به اداره کار سنندج شکایت نمود که در نهایت هیئت تشخیص اداره کار سنندج، امروز رای خود را به نفع کارگران صادر کرد.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار به آگاهی و اتحاد کارگران شاهو درود می فرستد و موفقیت آنان را در برابر کارفرما صمیمانه به همه این دوستان تبریک می گوید.
زنده باد همبستگی کارگری
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار 21/8/1386

هفته چهارم آبان ۸۶ ( نوامبر۲۰۰۷)

1499- نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه با قرار وثیقه آزاد شدند :
طبق آخرین اخبار رسیده (۲۳ آبان ماه) محمد حیدری مهر ، (۲۴ آبان ماه ) قربان علیپور هر کدام با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تو مان از زندان آزاد شدند . لازم به ذکر است . نامبردگان که از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه می باشند به اتهام اقدام علیه امنیت
ملی و اطلاع رسانی و مصاحبه با رادیو های خارجی مورد باز جو یی قرار گرفته بودند.
کمیته دفاع از محمود صالحی۲۴ ابان ۸۶
1500- کارگران سد گاران مریوان به دلیل عدم دریافت حقوق های معوقه دست به اعتصاب زدند :
طی روزهای 8 ، 9 و 10 آبان ماه، 30 نفر از کارگران واحد ژئوتکنیک سد گاران مریوان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان بمدت 5 ماه، دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب اولین اعتصاب این کارگران نبوده و آنان از سه ماه گذشته تا کنون در اعتراض به عدم پرداخت بموقع دستمزدهایشان، سه بار اعتصاب کرده اند.
عدم پرداخت مداوم دستمزدهای این کارگران در حالی است که آنان در طول روز بطور رسمی مجبور به بیش از 10 ساعت کار سخت می باشند که با احتساب 2 ساعت اضافه کاری، ساعت کاری آنان مجموعا به روزی 12 ساعت می رسد. لازم به ذکر است که ساعت ناهار و استراحت این کارگران نیز جزو ساعت کار محسوب نمی شود و این کارگران بر خلاف قرار داد خود که 8 ساعت کار روزانه است، 10 ساعت در روز کار می کنند و در صورت انجام 12 ساعت کار، تنها 2 ساعت به عنوان اضافه کاری به آنان پرداخت می شود.
گفتنی است حدود 25 نفر از کارگران این واحد سد سازی، کارگر روزمزد بوده که در حال حاضر به دلیل تعطیلی واحد از کار خود اخراج شده اند. این کارگران به دلیل شدت فقر برای آنکه قادر شوند همه دستمزد خود را دریافت کنند و حق بیمه از دستمزدشان کسر نگردد، از بیمه کردن خود نیز چشم پوشی کرده و اقدامی هم برای بازگشت به کار نکرده اند.
در این واحد سد سازی، کارگران با قرار داد 6 ماهه به کار گرفته می شوند و کلیه کارگران ساده در آن با 10 ساعت کار روزانه، ماهیانه حداقل دستمزد مصوب یعنی 183 هزار تومان دریافت میکنند. لازم به ذکر است که این پروژه سد سازی با پیمان کاری موسسه جواد الئمه وابسته به سپاه در حال انجام است.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار24/8/1396
1501- اخراج 35 کارگر شرکت بيشه در خرم آباد:
کارفرمايان شرکت بيشه در شهرستان خرم آباد طي روزهاي گذشته 35 تن از کارگران اين شرکت را از سر کارهايشان اخراج کرده اند.
شرکت بيشه توليد کننده آب معدني مي باشد و بيش از 80 کارگر در اين واحد مشغول کار هستند که با اخراج 35 کارگر، ديگر کارگران نيز با خطر بيکاري روبرو شده اند.یثثثثثثث

1502- صنعت قند و شكر در آستانه ورشكستگي :
به گزارش روزنامه خراسان: «شكر» نام آشنا و شيرين زندگي روزانه است؛ اما چندي است كه «شيريني» اين محصول پراهميت در كام توليدكنندگان آن «تلخ» شده است و با ادامه وضعيت نابه سامان فعلي، بيم آن مي رود كه اين صنعت قديمي و ريشه دار به دليل سياست گذاري نامناسب از بين برود.
شايد شنيدن اين خبر كه در ١٤ ماه گذشته بيش از ٣ ميليون تن شكر وارد كشور شده است كه اين ميزان ما را از واردات ٦ سال آينده بي نياز مي كند گواه اين نكته باشد كه مديريت شكر در كشور به شدت نيازمند اصلاح و بازنگري است.
اما درحالي كه سرمايه گذاري هاي زيادي در كشور براي اين محصول انجام شده، وضعيت فعلي شكر باتوجه به واردات بي رويه آن چگونه است و مسئولان امر با چه انگيزه يا برنامه اي اقدام به واردات بي رويه شكر كرده اند؟انتقاد سازمان بازرسي
چندي پيش سازمان بازرسي كل كشور در گزارشي واردات بي رويه شكر را مانعي براي نيل به خودكفايي دانست و از وزراي بازرگاني، جهاد كشاورزي، كار و صنايع و معادن خواست تا با ارائه برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت، موضوع مهم خودكفايي توليد شكر را به صورت جدي پي گيري كنند.
سازمان بازرسي در اين گزارش تصريح كرد: واردات بي رويه شكر در سال ١٣٨٥ به دلايلي چون فقدان نظارت لازم بر تناسب واردات با ذخاير، توليد و مصرف داخلي، ضمن انباشته شدن بيش از يك ميليون و ٣٥٠ هزار تن شكر مازاد بر مصرف و اشباع بازار، موجب ناتواني كارخانه هاي داخلي در فروش محصول خود و عدم امكان پرداخت مطالبات كشاورزان و كاركنان شد و استمرار اين روند مانع نيل به خودكفايي در توليد شكر خواهد بود.
بررسي اسناد و گزارش هاي شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران و انجمن صنفي كارخانه هاي قند كشور حاكي است كه در سال ١٣٨٥ مصرف سالانه شكر و حداقل توان توليد كارخانه هاي داخلي به ترتيب حدود ٩/١ و ٢/١ ميليون تن بوده است كه كسري حدود ٧٠٠ هزار تن شكر ناگزير مي بايست از طريق واردات تأمين مي شد. ولي براساس اعلام گمرك جمهوري اسلامي ايران، ميزان واردات شكر توسط بخش دولتي و خصوصي در سال ٨٥ نزديك به ٥/٢ ميليون تن و سهم «شركت بازرگاني دولتي ايران» و بخش خصوصي به ترتيب حدود يك و ٥/١ ميليون تن بوده است.
براساس آمار موجود در سال ١٣٨٥ شكر مازاد بر نياز كشور موجب اشباع بازار شده است.
شركت بازرگاني دولتي ايران براي تأمين نياز داخلي با اخذ ٣ مجوز از هيئت وزيران اقدام به واردات شكر كرد و مسئوليت حسن اجراي آن (رعايت تناسب ذخاير و مصرف) به وزارت بازرگاني محول شد و با اين كه يكي از اين مجوزها مربوط به سهميه واردات سال ٨٦ بود، اين سهميه در سال ٨٥ وارد كشور شد.
به علت فقدان نظارت لازم و ارزيابي صحيح درباره تناسب ميزان واردات شكر با توليد و مصرف داخلي وزير بازرگاني در تاريخ ٢٤/١٠/٨٥ دستور توقف واردات شكر و تأمين نيازها را از داخل كشور صادر كرد.
واردات شكر تا سال ١٣٨٠ در انحصار دولت بود كه با آزاد شدن واردات آن از سال ١٣٨١ و تعيين تعرفه توسط دولت، بخش خصوصي در اين زمينه فعال شد.
با كاهش تعرفه شكر در سال ٨٥ و ادامه واردات آن توسط بخش خصوصي و باوجود اشباع بازار، وزارت بازرگاني در راستاي وظايف مقرر در قانون (ماده ٤ و ٢٤ قانون مقررات صادرات و واردات ايران مصوب ٤/٧/٧٢ مجلس شوراي اسلامي و ماده يك آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ٦/٢/٧٤) اقدام به موقع و موثري براي تعديل تعرفه ها نكرد و در اين راستا حتي در خصوص دستور رئيس جمهور خطاب به وزير بازرگاني و پي نوشت او خطاب به معاون ذي ربط اقدامي صورت نگرفت.
براساس اعلام انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر ايران تا پايان آذر ١٣٨٥ بالغ بر ٦٥٠ هزار تن قند و شكر توليد كارخانه ها بدون مشتري مانده بود كه با استمرار واردات بي رويه شكر اين ميزان تا پايان سال ٨٥ حدود ٤/١ ميليون تن تخمين زده شد. باتوجه به قيمت تمام شده هر كيلوگرم شكر (حدود ٦ هزار و ٢٠٠ ريال) و كاهش قيمت عمده فروشي در بازار داخل به حدود ٤ هزار و ٥٠٠ ريال به علت حجم كلان واردات و اشباع بازار، كارخانه ها قادر به فروش محصول خود با اين قيمت جاري نبودند و در صورت تداوم اين وضعيت خسارت جبران ناپذيري براي اين صنعت پيش بيني مي شود.
واردات بي رويه شكر در سال ٨٥ نه تنها موجب ركود توليد و بي مشتري ماندن قند و شكر توليد داخل شد، بلكه برنامه هاي طراحي شده را براي نيل به خودكفايي در توليد شكر با اشكالات جدي مواجه كرد كه آثار نامطلوب اقتصادي و اجتماعي خاص خود را درپي داشت.
صنعت كهنه قند و شكر
رئيس انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر اطلاعات جالب توجهي را درباره وضعيت فعلي صنعت شكر مطرح مي كند و مي گويد: دولت و وزارت بازرگاني بايد قبل از اتخاذ سياست درهاي باز، برنامه مشخصي براي توسعه و نوسازي كارخانه هاي قند ارائه مي كردند.
اشرف مي افزايد: پيشنهادهايي توسط وزارت بازرگاني ارائه شده است كه با وضعيت فعلي كارخانه هاي قند و مشكلات زياد اين صنعت عملي كردن آن ها امكان پذير نيست.
اشرف مي افزايد: از سوي دولت و وزارت بازرگاني اعلام شده است كه از صنعت قند براي به روز كردن فناوري آن حمايت مي شود درحالي كه اين موضوع درحد حرف باقي مانده و عملي نشده است.
وي به نكته اي عجيب و قابل تأمل اشاره مي كند و مي گويد: با اين اوضاع نياز كشور به شكر تا سال ١٣٩٠ در انبار كارخانه ها وجود دارد و برنامه هاي دولت براي اين صنعت بايد به صورت مشخص و زمان بندي شده ارائه شود و امكانات مالي در اختيار كارخانه هاي قند قرار گيرد.
وي مي افزايد: از سال ١٣٨٠، قول اختصاص ٢٥٠ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي به اين صنعت داده شده، ولي تاكنون هيچ كارخانه اي موفق به دريافت حواله آن نشده است. وي با اشاره به طرح جامع شكر مي گويد: اين طرح ٣ سال پيش توسط وزارت جهاد كشاورزي تهيه شد كه تاكنون هيچ اقدامي در اين باره صورت نگرفته و عملا كنار گذاشته شده است.
وي مي افزايد: در حالي كه به اندازه ٣ يا ٤ سال محصول در كارخانه ها موجود است، واردات ٣ ميليون تن شكر، اين صنعت رابا مشكل اساسي مواجه كرده است. از سوي ديگر بايد به خاطر داشت كه به دليل حذف قيمت تعيين شده براي واردات شكر توسط شوراي اقتصاد، سازمان هاي بازرسي عملا نتوانسته اند بر وضعيت قيمت عرضه شكر كنترل داشته باشند و اخيرا مردم شكر را حتي بيشتر از هر كيلوگرم ٧ هزار ريال خريداري كرده اند. اين درحالي است كه شكر وارداتي به قيمت ٤ تا ٥ هزار ريال براي هر كيلوگرم وارد كشور شده است.
دلالان شكر
بي رويه شكر مي گويد: طي سال هاي گذشته قصد داشتيم برنامه اي را تحت عنوان «طرح توسعه نيشكر» در خوزستان اجرا كنيم. اما هم اكنون باگذشت ٢٠ سال از اين طرح در حد اندكي به اهداف آن دست يافته ايم ضمن اين كه اين طرح از نظر كارشناسي شكست خورده است، زيرا نه خوزستان آب كافي براي كشت نيشكر دارد و نه هواي آن جا براي توليد گسترده اين محصول مناسب است.
وي كه مايل به ذكر نامش نيست مي افزايد: دلالان شكر با درك اين شرايط و ناكامي كشور در توليد شكر مورد نياز داخل مجوز واردات كلان شكر را از وزارت بازرگاني گرفتند و در نتيجه به علت قيمت پايين شكر وارداتي همان مقدار شكر توليد داخل نيز روي دست كارخانه ها ماند.
وي به نكته جالب توجهي اشاره مي كند و مي گويد: چند سال پيش كه كارشناسان فائو به ايران آمده بودند درخود كارخانه قند هفت تپه با قند و شكر خارجي از آن ها پذيرايي شد و آن ها به ورشكستگي طرح توسعه نيشكر پي بردند.
اين كارشناس جهاد كشاورزي مي افزايد: در برخي خريدهاي خارجي پولي بين ما و شريك تجاري مان رد و بدل نمي شود بلكه به جاي پول نفت مي دهيم. در بعضي موارد اين اتفاق در مورد واردات شكر نيز افتاده است.
وي مي افزايد: شكست طرح توسعه نيشكر در خوزستان در حداقل ٣ دوره مجلس آن قدر مشكل زا شد كه نمايندگان خوزستان به نشانه اعتراض به اين وضعيت تا آستانه استعفا پيش رفتند زيرا در آن زمان حمايت كافي از توليد داخلي نمي شد و در حال حاضر هم نمي شود.
زدوبندها
نماينده مردم بوئين زهرا و آوج با اشاره به سودجويي هاي كلاني كه در واردات شكر صورت گرفته است مي گويد: ٣ ميليون و ٣٠٠ هزار تن شكر وارد كشور شده كه بين ٤٠٠ تا ٤٥٠ ميليارد تومان سود آن است.
عليخاني مي افزايد: به اعتقاد من «زدوبند»هاي زيادي درباره واردات شكر شده و كاهش تعرفه هاي واردات شكر در همين راستا بوده است. ما به مجلس پيشنهاد كرديم كه تحقيق و تفحص دقيقي در اين باره انجام شود ولي بعضي جناح هاي خاص با اين قضيه مخالفت كردند.
وي مي گويد: دولت نهم در آبان ماه ١٣٨٤ رسما تعرفه واردات شكر خام و شكر سفيد را از ١٣٠ و ١٥٠ به ٣٠ و ٥٠ درصد كاهش داد.
چند ماه از اين مصوبه دولت نگذشته بود كه مجددا در بهمن ماه ١٣٨٤ تعرفه شكر خام به ٥ درصد و شكر سفيد به ٢٠ درصد كاهش يافت و در ارديبهشت سال ٨٥ بار ديگر با تصويب دولت نرخ تعرفه شكر سفيد صفر و شكر خام ٦ درصد تعيين شد. نتيجه اين تصميمات دولت، قرار گرفتن يكي از مهم ترين صنايع كشور در آستانه نابودي بود و در مقابل به شهادت آمار و ارقام چند صد ميليارد تومان به جيب عده اي خاص رفت.
عليخاني مي افزايد: اكنون به فصل برداشت چغندر رسيده ايم، كارخانه ها نه انباري براي ذخيره توليد دارند و نه پولي براي پرداخت به چغندركاران و كاميون داراني كه چغندر را از مزرعه تا كارخانه حمل مي كنند و اگر اقدام عاجلي صورت نگيرد، بيم آن مي رود كه سال آينده، سال ختم توليد چغندر و توليد شكر باشد.
انگيزه واردات
به راستي چه انگيزه اي مسئولان را وادار به صدور مجوز واردات شكر آن هم به اين حجم كرده است؟
باوجود ارسال نمابر و پي گيري هاي زياد موفق نمي شويم نظر مسئولان وزارت بازرگاني را جويا شويم اما معاون وزير بازرگاني چندي پيش در گفت وگو با ايسنا به اين پرسش كه آيا دولت در سال جاري هيچ نوع حمايتي از كارخانه هاي شكر نخواهد داشت پاسخي قابل تأمل داد و گفت: حمايت ها از نوع خريد محصول نخواهد بود اما وزارت صنايع با همكاري بانك ها، روش هاي حمايتي را از قبيل استمهال بدهي هاي گذشته و ساير حمايت ها و كمك ها در دستور كار خود دارد.
وي درباره خريد شكر توليدي از كارخانه هاي قند و شكر از سوي دولت نيز گفت: باتوجه به خريدهايي كه در سال گذشته انجام شده و خريدها هنوز در انبارها موجودند و بيش از نياز مي باشند، هيچ پيشنهاد يا برنامه اي براي خريد توليد داخل در سال جاري مطرح نيست.
خريد شكر كارخانه ها
ولي آخرين خبرها حاكي از آن است كه ظاهرا دولت قصد دارد شكر كارخانه ها را با پرداخت ١٦٠ تومان براي هر كيلوگرم به صورت مابه التفاوت و يارانه خريداري كند. به گزارش فارس، وزير بازرگاني با اعلام اين خبر گفت: بحث كاهش تعرفه شكر اكنون مطرح نيست ولي دولت با خريد شكر انبار شده در كارخانه ها و با پرداخت مابه التفاوت آن سعي در كمك به اين بخش دارد.
در همين باره بهمن دانايي دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر نيز گفت: متأسفانه پس از گذشت ٢ هفته از زمان توافق وزارت خانه هاي صنايع، بازرگاني، جهاد و اطلاعات هنوز ابلاغيه خريد شكر انبار شده در سال ٨٥ و سال جاري از سوي دولت ابلاغ نشده است. وي با اشاره به تحميل هزينه هاي مالي و انبارداري - ٦٠ تا ٨٠ تومان در هر كيلوگرم شكر - براي كارخانه هاي قندو شكر كشور از سال گذشته تاكنون تأكيد كرد: كارخانه ها با وجود مشكلات بسيار و مقروض بودن، به خاطر اين توافق وبه اميد ابلاغ آن اقدام به خريد چغندر به صورت نسيه از كشاورزان كردند.
وي تصريح كرد: متأسفانه هنوز اين ابلاغيه صادر نشده است و كشاورزان و كارخانه ها همچنان در انتظارند.
راهپيمايي كارگران نيشابور در اعتراض به اجحاف در حق كارگران :
باید یکی شویم: صبح روز جمعه ۲۵آبان ماه حدود ۱۰۰۰ تن از كارگران بجان آمده از كليه كارخانه هاي شهرستان نيشابور، در يك راهپيمايي بزرگ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و عدم رسيدگي به خواسته هايشان شركت كردند.كارگران معترض شعار ميدادن: ”حكومت عدل علي اين همه بي عدالتي” و ” جهرمي جهرمي استعفا استعفا ” عدالت الهي اين همه بي عدالتي ” جهرمي جهرمي حيا كن وزارت رو رها كن” كارگران درحالي كه پلاكاردهايي حمل ميكردند خواستار برقراري عدالت در حق كارگران بودند و ميگفتند كه تبعيض بين كارگران و كارمندان روا ميشود. كارگران ميگويند: ” ما به وزارت كار و ارگانهاي ديگر مراجعه كرديم ولي هيچ ارگاني نتوانسته است مسئله كارگران را حل و فصل كند و از زماني كه احمدي نژاد آمده است وضع كارگران بدتر شده است و هيچ كس پشت كارگران نيست و به راحتي كارگران را اخراج ميكنند، حقوقشان را پرداخت نميكنند و هر بي عدالتي اي را در حق كارگران روا ميدارند و به همين خاطر مجبور شديم راهپيمايي كنيم”.
در اين راهپيمايي نمايندگاني از كليه كارخانه هاي شهر نيشابور، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان شركت كرده بودند، اعم از كارخانه قند نيشابور، شركت ايران شعله، شركت آسايش، شركت يخچال سازي آزمايش، كارخانه يخچال سازي البرز نيشابور و شركت آريا شرق از اين جمله بودند. اين راهپيمايي بزرگ از سمت چهار راه امام به طرف فرمانداري برگزار گرديد و در مقابل فرمانداري تجمع كرده و خواسته هاي خود را طي بيانيه اي اعلام كردند. در اين بيانيه نسبت به نبودن امنيت شغلي، اخراج مستمر كارگران و ساير فشارهاي ضد كارگري بر اين قشر زحمتكش اعتراض شدید صورت گرفت .
1503- تجمع كارگران كارخانه قند بردسير در مقابل استانداري كرمان :
به گزارش سایت سلام دموکرات: به نقل از خبرگزاري فارس: عده زيادي از كارگران كارخانه قند بردسير در روز 24 آبان در اعتراض به عقب افتادن دستمزدهايشان در مقابل استانداري كرمان تجمع كردند . به گفته اين كارگران حقوق آنها بيش از 6 ماه است كه پرداخت نشده است . پس از گذشت چند ساعتي از اين تجمع، فرماندار بردسير در جمع معترضين حضور يافت و در مورد مشكلات كارگران با آنها صحبت كرد كه در همين راستا قرار شد بخشي از حقوق به تعويق افتاده كارگران به آنها پرداخت شود
1504- فراخوان مشترک برای هفته کارزارحمایت از جنبش کارگری ایران در خارج از کشور:
در ایران گسترش موج سرکوب های اخیرعلیه فعالترین و پیگیرترین اعضای شناخته شده تشکل های کارگری و فعالین سایرجنبشهای اجتماعی پدیده نوظهوری نیست. اما آنچه به این دور سرکوب ویژه گی خاصی بخشیده همانا رادیکالیزه شدن و پیشروی اعتراضات طبقاتی کارگران، پیشروی جنبشهای اجتماعی ، در شرایط اوضاع و احوال اقتصادی - سیاسی و فشارهای داخلی و خارجی است که تمامیت رژیم جمهوری اسلامی را در منگنه قرار داده است. بحران های اقتصادی - اجتماعی همچنان رو به تشدید است. پوچی وعده های رژیم سرمایه داری حاکم بر ایران و سرکوب کارگران و زحمتکشان بر همگان آشکار بوده واست . رژیم تا به امروزفقر و فلاکت را بر جامعه کارگری و حقوق بگیران مستولی کرده است.
در سطح جهانى، تهدیدات نظامی و تحريم اقتصادى کشورهای جنگ طلب سرمایه داری بسرکردگی دولت ایالات متحده آمریکا، مردم سراسر ايران بویژه تهیدستان و محرومین جامعه را در معرض خطرى بسيار جدى و مهلك قرار داده است. در عين حال همین تهدیدات سرمایه داری جهانی ، تبديل به مستمسکی در دست جمهوری اسلامی برای سرکوب شدیدتر جنبش کارگری و سایر جنبش های اجتماعی گرديده است. بر همین مبنا رژیم با استفاده از بحران کنونی تلاش می کند؛ از یکسو فشارهای امپریالیستها را عامل اعتراضات داخلی و از سوی دیگر، معترضین داخلی را عوامل خارجی قلمداد کند. بی دلیل نیست که اتهامات واهى اقدام ” علیه امنیت ملی ” را طی ماههای اخیر بطور دائم عليه فعالین و بازداشت شدگان بر می شمارند.
رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران می کوشد با ایجاد رعب و وحشت، اوج تهاجم و دستگیری و زندان در جامعه ، تلاش سازمانگرایانه ی جمعی برای ایجاد تشکلهای مستقل کارگری - سازمانیابی زنان، دانشجویان، معلمین، فعالان ملل تحت ستم، نویسندگان و سایر مدافعین حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اخلال ایجاد کند، از گسترش ریشه های سازماندهی خودجوش و سازمانگرانه در سراسر کشور جلوگیری کند و ناباوری به تغییر و تحول انقلابی را به مردم تحمیل نماید.
با توجه به چنین موقعیتی، ما فعالین جنبش کارگری ایران در خارج از کشورضمن افشای ماهیت ضد انسانی و ارتجاعی رژیم ضد انقلابی جمهوری اسلامی ايران، هر گونه سیاست و استراتژی جنگی طلبی و تحریم های اقتصادی کشورهای سرمایه داری جهانی که باعث فلاکت هر چه بیشتر کارگران و مردم محروم جامعه ما می شود را قویا محکوم می نمائیم. ماهمچنين برپوچی ادعاى حمایت دولتهاى سرمایه داری و امپرياليستى در حمايت از فعالین جنبشهای مترقى اجتماعی از جمله جنبش كارگرى تاکید ميكنيم و در جهت افشاى آنها خواهيم كوشيد.
ما ضمن محکوم کردن ترور مجید حمیدی، دستگیری فعالین کارگری نیشکرهفت تپه و صدور احکام برای آنان و فعالین کارگری سنندج ،، فعالین زنان، دانشجویان، معلمین، نویسندگان و ملیتها ،خواهان آزادی بدون قید و شرط محمود صالحی، منصور اسانلو، ابراهیم مددی و رفع توقیف فعالین کارگری نیشکر هفت تپه، رفع محکومیت زندان و شلاق کارگران در کردستان و عدم اذيت و آزار و پیگیری قضایی فعالین کارگری هستیم. ما خواهان حقوق برابر تمامی کارگران مهاجر از جمله کارگران افغانستانی در ايران و پذیرش پناهندگان کارگر در سطح جهان می باشیم.
همبستگی با کارگران زندانی و مبارزه برای آزادی تمامی زندانیان سياسى راه رهایی طبقه کارگر از قید و بند استثمار سرمایه داری رژیم جمهوری اسلامی ایران یک وظیفه دائمی همه مدافعین راستین جنبشهای مترقى اجتماعى در سطح جهان است. لذا ما عموم فعالین کارگری واتحادیه ها و تشکلات مبارز کارگری در سطح جهان ،آزادیخواهان، نیروهای مدافع منافع کارگران، احزاب و نهادهای سوسیالیست و مترقی و فعالین سایر جنبشهای اجتماعی را دعوت به شرکت در کارزار هفته همبستگی با جنبش كارگرى ايران و بطور مشخص کارگران زندانی در ایران، که در دستور اقدام مشترک ما قرار گرفته است ، می نمايیم.
ما نیروهای شرکت کننده در این کارزار یک هفته ای، تلاش می نماییم در سطح کشورها و شهرهای خود، با تدارک آکسیون ها و شب های همبستگی و مراجعه به احزاب و سازمانها و برپایی میزهای اطلاعاتی ، عرصه خبر رسانی به رسانه خبری ، صدای اعتراض مان بر علیه رژیم ضد کارگری ایران و دفاع از مبارزات کارگران را به گوش همگان برسانیم .
(هفته کارزار حمایت از جنبش کارگری شنبه سوم آذرتا جمعه نهم آذر ۱۳۸۶برابربا ۲۴ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۰۷ )
زنده باد همبستگی جهانی کارگران
نهاد های مدافع هفته کارزار حمایت از جنبش کارگری ایران بر علیه رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور:
۱ - کمیته همبستگی با کارگران ایران - استرالیا
۲ - کمیته حمایت از کارگران ایران - تورنتو کانادا
۳ - انجمن همبستگی با کارگران ایران - نروژ
۴ - جمعی از کارگران پیشرو تبعیدی - سوئیس
۵ - کمیته همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران - فرانسه
۶ - کانون همبستگی با کارگران ایران - کلن
۷ - کانون همبستگی با کارگران ایران - فرانکفورت و حومه
۸ - کانون همبستگی با جنبش کارگری ایران - هانوفر
۹ - کمیته همبستگی با کارگران در ایران - هامبورگ
۱۰ - کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد - استکهلم
۱۱- گروه همبستگی با جنبش کارگری- برلین.
۱۲- اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۱۳- کانون همبستگی با کارگران ایران - گوتنبرگ ( سوئد )
دوازدهم نوامبر دوهزار و هفت
1505- منصوراسانلو بینایی یک چشمش را از دست داد :
به گزارش سایت آینه روز جمعه بیست و پنجم آبان 1386: جمهوری اسلامی جمهوری تزوير و ريا کاری است، جمهوری که در آن به نام زحمت کشان و به کام ملايان ثروت ملی کشورمان را به باد می دهند و ميليون ها نفر در يکی از ثروت مند ترين کشور های منطقه گرسنه می خوابند . در “آزاد ترين کشور جهان” فرزندان گمنام امام زمان چشم فعالان کارگری را کور می کنند، آنان را ترور می کنند و در اسارت و حبس شکنجه می کنند تا بليط بهشت را دريافت کنند. چشم کسی را که تنها خواستار احيای حقوق صنفی محرومترين طبقه ی مملکت نکبت زده مان است را قربانی می کنند تا از طبقه اش زهر چشم بگيرند.
منصور اسانلو بينائی يک چشمش را از دست داد تا چشم ميليون ها کارگر ايرانی را به حقيقت باز کند . اسانلو را آزاد کنيد، همه زندانيان سياسی را آزاد کنيد.َ
کنفدراسیون اتحادیه بین المللی تجارت در نامه ای به احمدی نژاد خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط اسانلو شد و بر لزوم انجام هرگونه درمان پزشکی روی او تاکید کرد.منصور اسانلو رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بینایی یکی از چشمانش را از دست داد.
به نقل از “البوابه”، اسانلو به دنبال اعتصاب رانندگان شرکت واحد چندین بار دستگیر شده و به مدت ۸ ماه در زندان اوین حبس بوده است.
وی اخیرا به اروپا سفر کرده بود تا در تظاهراتی به حمایت از اتحادیه های کارگری ایران شرکت کرده و شورای ملی کنفدراسیون اتحادیه بین المللی کارگران در بروکسل را مورد خطاب قرار دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “البوابه”، کنفدراسیون اتحادیه بین المللی تجارت اجتناب از درمان وی را شدیدا محکوم کرد و یادآور شد: چشم اسانلو در نتیجه حمله نیروهای امنیتی ایران در سال ۲۰۰۵ آسیب دیده است. این کنفدراسیون در نامه ای به احمدی نژاد خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط اسانلو شد و بر لزوم انجام هرگونه درمان پزشکی روی او تاکید کرد.
1506- کارگران اخراجی نساجی کردستان همچنان بلاتکلیف هستند:
22 نفر از کارگران نساجی کردستان که در مهر ماه امسال قرار داد آنها تمدید نشد علیرغم توافق برای دریافت سنوات خود همچنان بلاکلیف هستند و بطور مرتب سر دوانده میشوند. این کارگران قرار بود به ازای هر سال سابقه کار خود، سه ماه و نیم به عنوان سنوات دریافت نمایند اما کارفرما تاکنون از پرداخت سنوات این کارگران خودداری کرده است و به همین دلیل طی روزهای گذشته این کارگران به کارخانه آمده و در آنجا بسر برده اند. کارفرما بار دیگر به این کارگران وعده داده روز دوشنبه مورخه 28/8/86 سنوات آنها را پرداخت خواهد کرد.از سوی دیگر کارگران شاغل کارخانه نساجی کردستان نیز در اعتراض به واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اقدام به تجمع در مقابل ساختمان اداری آن در داخل کارخانه کردند. اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار26/8/1386
1507- کسی پاسخگوی اخراج چهل نفر از کارگران اخراجی کارخانه قند اقلید فارس نیست :
فروردین ماه امسال 40 نفر از کارگران کارخانه قند اقلید فارس که در بخش کشت چغندر و کشاورزی این کارخانه مشغول بکار بودند، تمدید قرار داد نشده و از کار خود اخراج شدند. 9 نفر از این کارگران جزو آندسته از کارگرانی بودند که هر کدام از 12 تا 23 سال سال سابقه کار داشتند و قرار داد آنها در طول این مدت بصورت یکساله بوده است. 31 نفر دیگر از آنان هم هر کدام تا 12 سال سابقه کار داشتند و بصورت قرار داد 9 ماهه و 11 ماهه در این کارخانه مشغول بکار بودند.
این کارگران پس از عدم تمدید قرار داد به اداره کاره آباده شکایت کرده و و با پیگیریهای فراوان موفق شدند در مورخه 5/2/1386 حکم باز گشت بکار بگیرند اما تا کنون کارفرما نه تنها به بازگشت بکار این کارگران تن نداده، بلکه از تمدید دفترچه خدماتی این کارگران نیز خودداری کرده است.
این کارگران تا کنون به همه مراجع قانونی مراجعه کرده اند اما هیچکس پاسخگوی آنان نبوده است. اداره کار آباده نیز با وجود قولی که برای وصل این کارگران به بیمه بیکاری داده بود، طی چند ماه گذشته نه تنها به قول خود عمل نکرده بلکه تا کنون بطور مرتب این کارگران را سردوانده است، بطوریکه این کارگران میگویند آنقدر به اداره کار آباده مراجعه کرده ایم که دیگر حتی کرایه ماشین نیز برای رفتن به اداره کار نداریم.
لازم به یادآوری است که کارخانه قند اقلید در حال حاضر 470 نفر کارگر دارد که که بصورت فصلی، قراردادی و رسمی در آن مشغول بکار هستند.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار26/8/1386
1508- تجمع جمعي از ساكنان محدوده شركت پارس مغان اردبيل مقابل مجلس‎:
جمعي از ساكنان محدوده شركت پارس مغان اردبيل در اعتراض به‌تصرف زمين هاي زراعي خود توسط اين شركت مقابل مجلس تجمع كردند.به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس تجمع كنندگان كه حدوداً 30 نفر بودند خود را نماينده جمعي 80 نفره معرفي كردند و اعلام داشتند كه شركت خصوصي پارس مغان اردبيل براي توسعه خود اراضي زراعي آنها را به‌زور تصرف كرده است.تجمع كنندگان همچنين گفتند كه مشكل خود را در جريان سفر رئيس جمهور به‌اردبيل با او در ميان گذاشته و رئيس جمهور نيز بر لزوم حل مسأله و توجه به‌عشاير منطقه تأكيد كرد، اما هنوز كساني كه زمين هاي خود را از دست دادند مشكل آنها حل نشده است.به گفته اين افراد شركت مذكور تنها سه هكتار زمين آن هم فقط به‌تعداد معدودي از افرادي كه زمين هاي آنها را تصرف كرده بودند، واگذار كرد اين در حالي است كه تجمع كنندگان خواستار احقاق كامل حق خود از سوي دست اندركاران اجرايي منطقه هستند. اين عده با تجمع مقابل مجلس خواستار ملاقات با نمايندگان و حل مشكل خود شدند.»

1509- از دردهاي پنهان مردم کودکانه شدن آسيب هاى اجتماعى در ايران :
به گزارش روزنامه اعتماد: هر چند آمارهاى معتبرى درباره آسيب هاى اجتماعى کودکان و روندهاى آن وجود ندارد يا اعلام نشده است اما نگاهى به آمارهاى چند سال اخير تا حدودى گويا خواهد بود. در مورد کار کودکان آمارهاى رسمى حاکى از آن است که در سال 1384 ، 308 هزار کودک 10 تا 14 ساله در کشور کار ثابت دارند و 730 هزار نفر نيز کارگر فصلى اند. با توجه به نرخ ترک تحصيل 400 هزار نفرى دانش آموزان مقطع ابتدايى و راهنمايى و برآوردهاى مربوط به تعداد کودکان بازمانده از تحصيل و ارتباط ترک تحصيل و محروميت از تحصيل با فقر خانواده ها، احتمال روى آوردن آنها به کار و آسيب پذيرى اين کودکان بسيار جدى است.
در سال هاى اخير تبليغات گسترده يى درباره طرح ساماندهى کودکان خيابانى توسط سازمان بهزيستى صورت گرفته و هر ساله مبلغ ميلياردى براى اين طرح جذب مى شود، بدون اينکه ارزيابى از نتايج طرح در کاهش مسائل و مشکلات کودکان خيابانى و پيشگيرى از روند افزايش آنها صورت گيرد. با اين حال سازمان بهزيستى و ساير دستگاه هاى دست اندرکار در اين زمينه، آمار و برآورد دقيقى از حجم همه گيرشناسى اين آسيب در اختيار ندارند و همچنان آمارهاى متفاوتى درباره کودکان خيابانى از 20 تا 400 هزار و گاه تا يک ميليون نفر نيز ارائه مى شود . بنابر گزارش ايسنا به نقل از مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعى سازمان بهزيستى کشور در سال گذشته بيش از 12 هزار کودک کار و خيابان جذب و پذيرش شده اند، 80 درصد کودکان شناسايى شده کودکان کار و 20 درصد کارتن خواب هستند. (به نقل از ايسنا 19/3/86)
اگرچه در خبر ذکر شده، تفاوتى بين کودکان خيابان و کودکان کار در نظر گرفته نشده است اما در بحث هاى کارشناسى کودکان کار از کودکان خيابانى و حتى کودکان کار خيابانى Working Street Children متفاوت هستند. اگر سازمان بهزيستى براساس آيين نامه ساماندهى کودکان خيابانى خود را متولى کودکان کار نيز بداند بايد به ساماندهى کودکانى که در کارگاه ها، کوره پزخانه و... کار مى کنند بپردازد در حالى که کودکان کار متفاوت از کودکان خيابانى بوده و متاسفانه در حال حاضر هيچ دستگاه متولى رسمى و قانونى در کشور در زمينه کودکان کار وجود ندارد.
متاسفانه هم اکنون شرايط ساختارى براى گسترش کار کودکان و آسيب پذيرى آنها مهيا است. با توجه به جمعيت حدود 2/12 ميليون نفر زير خط فقر مطلق و 5/16 ميليون نفر زير خط فقر نسبى و افزايش حداقل 5 ميليونى جمعيت فقر براساس پيش بينى هاى خوش بينانه برنامه چهارم توسعه تا سال 1388 و نرخ بالاى ترک تحصيل اگر تنها با يک تخمين 10 درصد از جمعيت فقير ذکر شده کودک باشند چيزى حدود 8/2 ميليون کودک در معرض ورود به مناسبات اقتصادى و کار هستند. از سوى ديگر با خروج کارگاه هاى زير 10 نفر از شمول قانون کار و فقدان نظارت هايى که مى بايد وزارت کار در مورد کارگاه انجام دهد و در شرايطى که رقم بالايى از بيکارى وجود دارد مجموع شرايط مذکور و ارزان قيمت بودن نيروى کار کودکان و مطيع بودن آنها زمينه براى سودجويى از آنها در بازار فراهم مى شود.
يکى ديگر از شاخص هاى نشان دهنده کودکانه شدن آسيب هاى اجتماعى در ايران افزايش شيوع مصرف مواد و اعتياد در بين کودکان و نوجوانان است. تحقيقى که توسط اداره ارتباطات و آموزش بهداشت در سال 83 برروى دانش آموزان مدارس راهنمايى انجام شده است، نشان مى دهد که 2/30 درصد دانش آموزان پسر و 7/11 درصد دانش آموزان دختر مقاطع راهنمايى تهران سيگار کشيدن را تجربه کرده اند. متوسط سن شروع کشيدن سيگار در پسران 13 سال و در دختران 15 سال است.
همچنين جانشين دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همزمان با شروع سال تحصيلى از تعداد دانش آموزان معتاد ابراز نگرانى کرده و اعلام کرده است حدود 30 هزار دانش آموز معتاد وجود دارد و ميانگين سن اعتياد دانش آموزان 3/1 سال کاهش يافته است. اين آمار اعتياد مربوط به دانش آموزان و کودکانى است که در حال تحصيل هستند. قطعاً تعداد کودکان و نوجوانانى که معتاد بوده يا در معرض اعتياد هستند با توجه به ساير آسيب هاى فزاينده کودکان مانند افزايش ميزان فرار از منزل و ترک تحصيل و کودکان کار و خيابان و وجود 2 ميليون و 300 هزار معتاد (بر اساس آمارهاى رسمى) و سرايت پذيرى بالاى اعتياد در بين کودکان، بيشتر از آمار ارائه شده مذکور است. درباره اشکال مختلف کودک آزارى (غفلت از کودکان، کودک آزارى جسمي، رواني، جنسي، آموزشى) اگرچه مطالعات ملى و منسجمى که ميزان شيوع اين آسيب را در کشور نشان دهد صورت نگرفته است و حجم همه گيرشناسى اين آسيب در کشور مشخص نيست و با توجه به مذموم بودن و جرم محسوب شدن کودک آزارى و فقدان مکانيسم هاى لازم براى گزارش کودک آزارى در کشور و پنهان کارى هاى کودکان آزارديده يا والدين و اطرافيان آنها و خلاء مکانيسم هاى قانونى براى شناسايى و پيگيرى کودک آزارى در محيط هاى خانوادگي، بخش اعظم اين آسيب هاى اجتماعى همچنان پنهان باقى مانده است.
از طرف ديگر کودک آزارى يکى از عوامل مهم در ايجاد ساير آسيب هاى اجتماعى کودکان است. اگر آمار سال هاى اخير در مورد فرار سالانه 60 هزار کودک و نوجوان از خانه را در نظر بگيريم از آنجا که يکى از عوامل فرار کودکان از خانه کودک آزارى است تا حدودى ابعاد و عمق آسيب کودک آزارى مشخص مى شود. همچنين با در نظر گرفتن عوامل بنيادى به وجود آورنده کودک آزارى از قبيل فقر، بيکارى والدين، اعتياد و آسيب ها و اختلالات روانى و روند فزاينده اين آسيب ها در کشور که به از هم گسيختگى خانواده و شکل گيرى مناسبات آزاردهنده بين کودکان و خانواده منجر مى شود، مى توان پيش بينى کرد که کودک آزارى در دهه اخير روندى رو به فزونى داشته است. در مجموع با توجه به توضيحات مذکور مى توان گفت خشونت عليه کودکان و موارد نقض حقوق کودک پديده يى ساختارى بوده و به جايگاه و روابط کودکان با خانواده و نهادهاى عمومى جامعه، قوانين، باورها و سنت هاى تربيتى و فرهنگ جامعه و تغييرات آن مرتبط است.
منبع؛ انجمن حمايت از حقوق کودک
1510- راهپيمايي كارگران نيشابور در اعتراض به اجحاف در حق كارگران:
به گزارش سایت باید یکی شویم: صبح روز جمعه ۲۵آبان ماه حدود ۱۰۰۰ تن از كارگران بجان آمده از كليه كارخانه هاي شهرستان نيشابور، در يك راهپيمايي بزرگ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و عدم رسيدگي به خواسته هايشان شركت كردند.كارگران معترض شعار ميدادن: ”حكومت عدل علي اين همه بي عدالتي” و ” جهرمي جهرمي استعفا استعفا ” عدالت الهي اين همه بي عدالتي ” جهرمي جهرمي حيا كن وزارت رو رها كن”.كارگران درحالي كه پلاكاردهايي حمل ميكردند خواستار برقراري عدالت در حق كارگران بودند و ميگفتند كه تبعيض بين كارگران و كارمندان روا ميشود. كارگران ميگويند: ” ما به وزارت كار و ارگانهاي ديگر مراجعه كرديم ولي هيچ ارگاني نتوانسته است مسئله كارگران را حل و فصل كند و از زماني كه احمدي نژاد آمده است وضع كارگران بدتر شده است و هيچ كس پشت كارگران نيست و به راحتي كارگران را اخراج ميكنند، حقوقشان را پرداخت نميكنند و هر بي عدالتي اي را در حق كارگران روا ميدارند و به همين خاطر مجبور شديم راهپيمايي كنيم”.
در اين راهپيمايي نمايندگاني از كليه كارخانه هاي شهر نيشابور، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان شركت كرده بودند، اعم از كارخانه قند نيشابور، شركت ايران شعله، شركت آسايش، شركت يخچال سازي آزمايش، كارخانه يخچال سازي البرز نيشابور و شركت آريا شرق از اين جمله بودند. اين راهپيمايي بزرگ از سمت چهار راه امام به طرف فرمانداري برگزار گرديد و در مقابل فرمانداري تجمع كرده و خواسته هاي خود را طي بيانيه اي اعلام كردند. در اين بيانيه نسبت به نبودن امنيت شغلي، اخراج مستمر كارگران و ساير فشارهاي ضد كارگري بر اين قشر زحمتكش اعتراض به نمایش در می آید.
1511- رضا دهقان، عضو هیئت موسس سندیکای نقاشان ساختمانی، بازداشت شد :
به گزارش سایت سلام دموکرات یکشنبه بیست و هفتم آبان 1386: طبق گزارشات رسیده به سلام دمکرات امروز صبح یکشنبه 27/8/86، آقای رضا دهقان، از اعضای سندیکای نقاشان ساختمانی توسط پلیس امنیتی بازداشت شد.
این گزارشات حاکیست که امروز صبح تعدادی از اعضای هیئت موسس سندیکای نقاشان ساختمانی برای پیگیری شکایت خود علیه سوء استفاده های مالی انجمن صنفی کارگران نقاش (انجمن حکومتی) به ساختمان وزارت کار در تهران مراجعه می کنند. مسئولان رسیدگی به این شکایت، در عوض پاسخگویی به شاکیان پرونده ، حضور این هیئت را به پلیس امنیتی مستقر در محل گزارش داده و ایشان پس از برخوردهای خصمانه به این هیئت، اقدام به اخراج آنها از ساختمان وزارت کار می کنند. اما کارگران سندیکایی در مقابل این اقدام مقاومت کرده و بر محق بودن خود جهت پیگیری شکایت شان اصرار می ورزند. در این هنگام پلیس امنیتی با بازداشت آقای رضا دهقان، دیگران را از محل خارج می سازند. متاسفانه تا این لحظه از محل و شرایط نگهداری ایشان خبری نرسیده است.
1512- گزارش فعالان حقوق بشرو دمکراسی در ایران، از دستگیری فعالین نیشکر هفت تپه :
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران از شهرستان شوش٬ احضار و دستگیری فعالین کارگری شدت یافته. آقای رحیم بساق از فعالین کارگری نیشکر هفت تپه روز یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ دستگیر و به اداره اطلاعات شوش منتقل گردید.آقای بساق ابتدا توسط زیبداری رئیس حراست و اسفنده مسئول حفاظت و اطلاعات شرکت احضار و سپس تحویل مامورین اداره اطلاعات شوش گردید.همجنین آقای جلیل احمدی فعال دیگر کارگری درآستانۀ دستگیری قرار دارند. زیبداری و اسفنده در سرکوبی کارگران نقش مستقیم دارند و از افراد اداره اطلاعات در این شرکت هستند لازم به یادآوری است که در هفته های اخیر تعدادی از فعالین کارگری دستگیر و زندانی شده اند. از جمله آنها آقایان فریدون نیکوفرد ، رمضان علیپور ومحمد حیدری که پس از پرونده سازی علیه آنها با وثیقه آزاد شده اند.آقای رمضان علیپور و محمد حیدری چندین روز در بازداشت اداره اطلاعات شوش بودند. آنها در دوران بازداشت تحت بازجوئی یک تیم ۳ نفره بودند که در طی بازجوئی مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار داشتند. یکی از کسانی که در بازجوئی و شکنجۀ فعالین کارگری نقش مستقیم ددارد فردی به نام محمدی است. اداره اطلاعات شوش کارگران را تهدید کرده اند که موارد شکنجه را نباید با کسی در میان بگذارند. و به آنها تاکید شده که در هیچگونه اعتراضات کارگری حق شرکت کردن ندارند و در غیر اینصورت دستگیر خواهند شد.
احظار و بازداشت نمایندگان کار گران نیشکر هفت تپه :
در روزهای اخیر از طرف ستاد خبری شوش طی تماس تلفنی با جلیل احمد ی یکی از نمایند گان کارگران هفت تپه و رحیم بوسحاک از فعالین کارگری نیشکر هفت تپه به آنها اطلاع داده شد که امروز خود را به ستاد خبری شوش معرفی کنند .طبق اخبار رسیده امروز ۲۷ آبان ماه ساعت ۱۱ نامبرده گان خود را به ستاد خبری شوش معرفی کرده اند .
کمیته دفاع از محمود صالحی27 آبان ۸۶
1513- پلیس امنیتی درباره اتهامات رضا دهقان پاسخی نمی دهد :
به گزارش سایت سلام دموکرات: امروز، دوشنبه 28/8/86، در پی مراجعه ی 4 تن از اعضای هیئت موسسان سندیکای کارگران نقاش ساختمانی و تزئینات به مقر پلیس امنیتی در هفت حوض تهران پارس، پلیس امنیتی خود را ملزم به پاسخگویی در مورد اتهامات آقای رضا دهقان که منجر به بازداشت ایشان گشته است، نمی داند.
دیروز صبح آقای رضا دهقان در پیگیری شکایت هیئت موسسان سندیکای کارگران نقاش از سوء استفاده های مالی نمایندگان "انجمن (حکومتی) صنفی" توسط پلیس امنیتی بازداشت گشته و به مقر این نیرو در هفت حوض تهران پارس منتقل و نگاهداری می شود.
این گزارشات حاکیست که با مراجعه 4 تن از نمایندگان هیئت موسسان سندیکا به سرهنگ میر رحیمی، افسر مسئول مقر پلیس امنیتی، در مقابل استفسار ایشان مبنا بر دلایل بازداشت و انهامات وارده به آقای رضا دهقان گفته است که "مشکلی وجود ندارد." و در مقابل سوأل مراجعین که:" اگر مشکلی وجود ندارد، پس چرا رضا دهقان را آزاد نمی کنید؟" خود را از هرگونه مسئولیتی در قبال پاسخگویی در مورد این امر مبرا دانسته است.
رضا دهقان از اعضای هیئت موسسان سندیکای کارگران نقاش ساختمانی و تزئینات بوده که با افشاگری و شکایت رسمی از سوء استفاده ی مالی"نمایندگان" انجمن (حکومتی) صنفی کارگران نقاش پرده از اختلاس میلیاردها تومانی ایشان برداشته است. این افشاگری باعث تعویق و تعلیق مجمع عمومی این انجمن گشته است.

1514- گزارش سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان از تداوم بازداشت رضا دهقان:
ادامه بازداشت رضا دهقان ، رضا دهقان که عصر دیروز یکشنبه 27 آبان 86 ، در پایگاه چهارم پلیس امنیت نیروی انتظامی واقع در میدان هفت حوض دستگیر شده بود همچنان در بازداشت بسر می برد. علی رغم پیگیری های مستمر اعضای سندیکای کارگران نقاش و همچنین والدین دهقان هیچ مقامی حاضر به پاسخگویی در مورد وضعیت او نیست.
این اقدام نیروی انتظامی نقض صریح اصل سی و دوم قانون اساسی است که تاکید می کند "هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند" . در پی این اقدام غیر قانونی عوامل اطلاعاتی صبح امروز تعدادی از کارگران نقاش با حضور در مقابل مقرر نیروی انتظامی در میدان هفت حوض خواستار آزادی رضا دهقان شدند. این انتظار تا ساعت ۱۱ صبح به طول انجامید که متوجه شدیم علی رغم مذاکرات قبلی با سرهنگ میر حیدری، پیرامون آزادی سریع رضا دهقان، قصد انتقال دهقان را از این حوزه انتظامی دارند. در این لحظه اعضای سندیکا خواستار توضیح اینکه او را به کجا خواهند برد؟ بودند که با برخورد خشن و تهدید آمیز نیروهای انتظامی مواجه شدند. ماموران حتی به پدر رضا نیز اجازه نزدیک شدن به خودروی حامل او را نمی دانند. رضا دهقان هم با لبخند و چهره ای بشاش که حاکی از روحیه مقاوم او بود از ما می خواست که بیش از این اصرار نکنیم. اما در پی مقاومت این تعداد کم از کارگران حاضر، ماموران برای جلوگیری از عواقب غیر قابل پیش بینی عمل غیر قانونی خود، رضا دهقان را به داخل پایگاه برگرداندند. ماموران در مذاکره ای، پدر رضا دهقان را تهدید کردند که مادام که از مقابل پایگاه پلیس امنیت متفرق نشوید از رضا دهقان خبری نخواهد بود! در نهایت با خواهش آقای دهقان کارگران هم محل را ترک کردند تا سرنوشت رضا همچنان نامعلوم باشد.
1515ـ دو تن از فعالان نیشکر هقت تپه احضار و بازداشت شدند:
دو نفر از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه بنامهای رحیم بساک و جلیل احمدی به ستاد خبری اداره اطلاعات شوش احضار و بازداشت شدند. 28/8/86

1516- تجمع اعتراضي كارگران كارخانه قوه پارس قزوين براي بيش از 35 بار بدلیل عدم دریافت حقوق ادامه دارد :
باید یکی شویم: كارگران بلاتكليف قوه پارس قزوين روز دوشنبه28آبان درمقابل اين كارخانه تجمع كردند. كارگران اين كارخانه نزديك 17 الي 18 ماه است كه حقوق نگرفته اند و در وضعيت معيشتي بسيار وخيمي به سر مي برند.
يك كارگر معترض در اين تجمع گفت: ” هم اكنون ما عده اي كارگران زن و مرد كارخانه اينجا هستيم. تعدادي از خانواده هاي ما از هم پاشيده اند. هيچكس به درد ما نمي رسد اين درحالي است كه همه در جريان مشكلات ما هستند. كجاي دنيا رسم بر اين است كه كارگر برود و از بانك بخواهد كه به كارفرما وام بدهد كه كارفرما حقوق كارگران را از آن وام كذايي بدهد. بعد از بارها و بارها تجمع در مقابل استانداري , فرمانداري و بقيه جاها و بعد از شكايات متعدد اين را به عنوان جواب به ما ميدهند اين خودش يك حيله است كه ما را با آن سرگرم كرده اند. اين درحالي است كه از همين قول كذايي حدود دو ماه است مي گذرد و به بانك هم مراجعه كرده ايم در بانك هم به اين حرف فقط مي خندند كه بدون تضمين وامي بدهند. در اين مملكت كسي دادرس كارگرنيست.”
1517- تجمع 20000 نفره ی کارگران در اعتراض به قوانین حکومتی کار:
به گزارش سایت سلام دموکرات سه شنبه بیست و نهم آبان 1386 : بنا بر گزارشات رسیده هم اکنون قریب به 20000 نفر از کارگران برای اعتراض به هجوم حکومت سرمایه داران به حقوق خود در آرامگاه خمینی گرد آمده و یکصدا به پایمالی حقوق کارگری در حکومت اسلامی شعار می دهند.
این گزارشات حاکیست که کارگران ایران از موقعیت به دست آمده در جنگ قدرت جناح های حکومتی در سال انتخابات استفاده کرده و برای بیان خواسته های خود به دعوت "شوراهای اسلامی (حکومتی)"، صحن آرامگاه خمینی را به محلی برای بلند کردن صدای اعتراضی خود در آورده اند. شعارهای این تجمع تا کنون " وزیر بی لیاقت اخراج باید گردد، قرارداد موقت ملغی باید گردد"، "فلسطین را رها کن، رحمی به حال ما کن"، "وزیر بی لیاقت، استعفا،استعفا" و همچنین روی پلاکاردها خوانده می شود: "به چه جرمی خانواده های ما گرسنه اند؟"، "گرسنگی تا به کی؟" و همچنین پرچم هایی از هیئت های کارگری کارخانجات مختلف که بر روی آنان مدت عدم دریافت دستمزدشان را ذکر کرده اند.
گزارشگر سلام دمکرات از محل اعتراض کارگران خبر از شرایط وخیم امنیتی و پلیسی داده و می گوید هنوز اتوبوس های بسیاری مملو از کارگران شهرستانی در حال رسیدن به محل می باشند.
1518- تجمع كارگران به مناسبت ۲۹ آبان ماه سال‌روز تصويب قانون کار:
ایسنا: در اين تجمع كه با حضور كارگراني از شهر‌هاي تهران، ساوه، ماهدشت كرج، اسلامشهر، كاشان، ساوجبلاغ، قائم‌شهر و… برگزار شد كارگران پلاكارد‌هايي در دست داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود:ـ هرگونه اصلاح و بازنگري در قانون كار بايد در جهت منافع كارگران باشد
ـ قانون كار يادگار امام است
ـ تغيير ماده ۲۷ قانون كار نمونه آشكار نقض عدالت اسلامي‌ است
ـ ۵۰۰ واحد بحراني = پنج ميليون گرسنه، افتخار نيست
* اين اصلاح موجب اخراج دسته جمعي كارگران از كارخانه‌ها خواهد شد
در ادامه اين تجمع عليرضا محجوب ـ دبيركل خانه كارگر ـ در سخناني گفت: امروز سال‌روز تصويب قانوني است كه با نظر امام خميني (ره) و پيگيري‌هاي او به تصويب رسيده بود ولي در حال حاضر اجراي اين قانون مورد تهديد است.
وي با بيان اينكه اخراج دسته جمعي كارگران از كارخانه‌ها از جمله پيامد‌هاي اين اصلاح قانون كار است، افزود: متاسفم كه در شرايطي قرار داريم كه دفاع از حقوق كارگران دشوار است و تريبون‌ها براي خلاف قانون باز است و حتي براي شركت در تجمع نيز بعضي از افراد به كارگران بسيار سفارش كرده بودند كه در تجمع شركت نكنند.
*اگر لايحه از دولت به مجلس برود مجدد تجمع مي كنيم
1519- محمود صالحی فراموش شدنی نيست فراموشش نکنيد!
سامرند صالحی
اولين باری که بياد دارم(پدرم) محمود صالحی زندانی شد سال ۷۴ بود يعنی دوازده سال پيش. همراه با يکی از دوستانش دستگير ومدتی در زندان بود! بار دوم ۷۸ و۷۹ بود که همراه با چند نفر از دوستانش مدت دوماه ونيم در سلولهای اداره اطلاعات ماندگار شد!
پايز همان سال ۷۹ بار ديگر دستگير و مدت ۸ ماه زندانی شد. اول ماه مه ۸۳ همراه با دهها نفر از کارگران دستگير ونزديک به دو هفته زندانی اش کردند! حالا هم بار ديگر دستگير ونزديک به هفت ماه است در زندان سنندج زندانی و دارد مدت محکومیتش را میگذراند!در اين سالها تفريح وايام شادی من وبرادرم يا ملاقاتهای چند دقيقه ای بوده و يا زمانی بوده است که از سلامتی محمود صالحی (پدرمان) مطلع شده ايم.همیشه با دلداريهای مادرمان اين زن مبارز به آینده امیدوار شده ایم و دوری از پدر برایمان قابل تحملترشده است. مادری که مدت زيادی از زندگی مشترکش را صرف تلاش برای آزادی و کسب خبر از وضعيت شريک زندگی اش و پدر فرزندانش در زندان شده است! ما ، فرزندان ، محمود صالحی درک کرده ايم که چرا پدرمان زندانی شده است! همراه با ملیونها نفر از کارگران جهان که همبستگی خود را با ایشان اعلام کرده اند به وجود ش افتخار و برايش آرزوی موفقيت می کنيم!ما خوب ميدانم پدرمان تنها متعلق به اعضای خانواده اش نيست بلکه متعلق به همگی کسانی است که برای حق انکار ناپزير کارگران مبارزه می کنند!با این وجود ما نگران شرايط دردناکی هستيم که پدرمان در آن بسر می برد. محمود صالحی تا به حال نزديک به هفت سال زندانی شده است و اين سلامتی ايشان را به شدت به خطر انداخته است. حالا از درد تنها کليه اش ، پروستات و نارسائی شدید قلبی رنج می برد همين باعث شده است بار ديگر از اتحاديه ها ، سنديکاها ی کارگری در سطح جهان و از شما، کارگران، جوانان ، زنان و مردان آزاديخواه بخواهيم که محمود صالحی را فراموش نکنيد! چنين کارگر مبارزی فراموش شدنی نيست! پدر ما هيچ جرمی به جز دفاع از حقوق هم طبقه ای هايش و تلاش برای ايجاد تشکلهای آزاد کارگری نداشته است .ما، از شما میخواهیم بار دیگر همه با هم با تمام توان برای آزادی اش از بند تلاش کنیم !
چهارشنبه سی ام آبان 1386
1520- بدون شرح :
حسن صادقي ـ معاون امور استان‌هاي خانه كارگر ـ نيز در اين تجمع در سخناني گفت: ما اگر اجتماع مي‌كنيم براي آن است كه از دستاورد بزرگ نظام و تفكري كه از امام خميني سرچشمه مي‌گيرد حمايت كنيم و مي‌خواهيم بگوييم كه با اين اصلاح شعار مستضعف‌گرانه را به فراموشي خواهند سپرد. وي با بيان اينكه با اين اصلاح نبايد اخراج يك سويه به كارفرما‌ها بدهند اظهار كرد: اگر قرار است قانون كار تغيير كند بايد براساس گفته‌هاي مقام معظم رهبري باشد و ما نگران آن هستيم كه با اين اصلاح كارگران را محروم‌تر از آنچه هستند نكنند.
صادقي تصريح كرد: اگر اين لايحه از دولت به مجلس شوراي اسلامي‌ برود اجتماعات ديگري را در كنار مجلس شوراي اسلامي‌ برگزار خواهيم كرد.
* ۱۷ ماه است كه حقوق نگرفتيم
به گفته يكي از تجمع كننده‌ها كه كارگر شركت الكتريكي در قزوين بود او ۱۷ ماه است كه حقوق نگرفته و همچنان وضعيت واحدي كه در آن كار مي‌كرد معلوم نيست و علاوه بر او همكار ديگرش اظهار كرد: دو سال است كه از شركت عيدي و پاداش دريافت نكرديم و براي اعتراض به فرمانداري‌ها، استانداري و اداره‌هاي ديگري رفتيم اما هيچ نتيجه‌اي نداد.
* نظارتي بر كار خصوصي شدن واحدها وجود ندارد
يكي از كارگران يك شركت الكترونيكي كه از خصوصي شدن واحد خود ناراضي است نيز بيان كرد: با خصوصي شدن واحد ما سه ماهي بيكار شديم و ۴۰ كارگر نيز اخراج شدند كه خوشبختانه با پيگيري‌هاي ما توانستيم ۴۰ كارگر را به واحد بازگردانيم.
به گفته اين كارگر اصلا نظارتي بر كار خصوصي شدن واحدها وجود ندارد.
وي ادامه داد: افراد از قوانين سوء استفاده مي‌كنند و هر چند در روند خصوص سازي به دنبال تغيير كاربري در واحد‌ها هستند ولي هيچ سودي نخواهد داشت.
پيرمرد ۸۰ ساله‌اي كه از مقدار حقوق دريافتي خود ناراضي است نيز در مورد مشكلات خود گفت: با ۳۵ سال سابقه كار و ۸۰ سال سن، حقوقي را به من مي‌دهند كه براي معيشت خانواده‌ام كافي نيست.
در پايان اين تجمع نيز قطعنامه پاياني قرائت شد كه متن كامل آن در ذيل مي‌آيد:
« در سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي‌ در حرم بنيان‌گذار عظيم الشان نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ ايران گردهم آمديم تا ضمن تجديد بيعت با آرمان‌هاي والاي اين مراد سفر كرده، پاسداري خويش از حقوق حقه كارگران شريف ايران اسلامي‌ را به گوش امت برسانيم.
در سال انسجام اسلامي‌ و اتحاد ملي و زماني كه كشور پيش از هر زمان ديگري نياز بر همبستگي دارد با وجود اينكه رهبري معظم انقلاب در سخنراني روز ۱۰ ارديبهشت همه مسوولان را دعوت به حمايت از نيروي كار و تدوين قوانين و مقررات حمايتي براي آنها كردند متاسفانه ظاهرا برخي گوش شنوا ندارند و خلاف جريان و توصيه‌هاي معظم له عمل مي‌كنند و قانون كار كه نشات گرفته از ارزش‌هاي انقلاب و مورد تاييد رهبر عظيم الشان و كبير انقلاب حضرت امام (ره) بوده و از طرفي منطبق بر مباني فكري شهيد بهشتي است و در شرايط بسيار سختي براساس احترام به ارزش والاي انسان شكل گرفته بود قانون مذكور سعي كرده است تا براساس ارزش‌هاي اسلامي‌ و رعايت اساسي‌ترين حقوق بنيادين بشري، روابط كار را تنظيم كند.
اما متاسفانه پس از گذشت نزديك به ۱۸ سال از تصويب آن به دليل عدم اجراي صحيح و كامل، برخي تلاش مي‌كنند تصوير غير واقعي از اين قانون ارائه داده و آن را ناكارآمد جلوه دهند تا آنجا كه موضوع حذف كارگاه‌هاي زير پنج نفر كارگر را از شمول قانون كار و تامين اجتماعي در دستور كار قرار دادند و در پي آن كارگران كارگاه‌هاي قاليبافي را به همين سرنوشت دچار كردند و از اين محل صد‌ها هزار نفر كارگر از پوشش حمايت‌هاي قانون كار و تامين اجتماعي جدا شدند.
قوانيني مثل نو‌سازي صنايع نساجي و نو‌سازي صنايع و اجراي ماده ۱۹۱ قانون كارهم در زمان خود محروميت‌ها و محدوديت‌هايي براي نيروي كار به وجود آورد و سطح حمايت‌ها را كاهش داد. مخالفان حقوق كارگران به اين همه تهاجم بسنده نكردند وامروز به مواد كليدي قانون كار كه تقريبا همه قانون كار در آن خلاصه مي‌شود هجوم آورده‌اند اينان به دليل عدم توفيق در تلاش‌هاي انجام شده‌اي كه در مجلس شوراي اسلامي‌ در سال گذشته انجام دادند اين بار از ناحيه دولت دست به كار شده و اقدام كرده‌اند و در صورت موفقيت، حقوق كارگران از قبل از انقلاب هم كمتر خواهد شد به گونه‌اي كه تطبيق پيش نويس مذكور با قانون سال ۱۳۳۷ قانون سال ۳۷ را بسيار مترقي‌تر از آنچه در اين پيش نويس آمده است نشان مي‌دهد لذا ما كارگران اجتماع كننده در اين مكان و در ۲۹ آبان امسال اعلام مي‌كنيم:
۱ـ همان طور كه رهبري معظم انقلاب در روز ۱۰ ارديبهشت سال ۸۴ يك روز قبل از روز جهاني كارگر به همه مسوولان توصيه كردند قوانين مرتبط با كارگران بايد در جهت حمايت و بهبود وضعيت زندگي آن‌ها وضع شود و از آنجا كه ذات و ماهيت تغييرات موردنظر وزارت كار و امور اجتماعي با توصيه‌هاي ايشان منافات دارد ما با همه توان و به هر شكل ممكن در مقابل اعمال اين تغييرات خواهيم ايستاد.
۲ـ قانون كار ايران محصول انقلاب و تجلي روح حاكم بر انقلاب و ارزش‌هاي آن است تا آنجا كه حضرت امام (ره) به خاطر تصويب اين قانون دستور تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام را صادر كردند چنين قانوني كه از حمايت‌هاي بنيان‌ گذار انقلاب برخوردار بوده نبايد و نمي‌تواند به وسيله اشخاص و جناح‌هاي سياسي و با هدف تامين منافع كارفرمايان دچار تغيير شود و ما امروز هشدار مي‌دهيم اين نوع نگرش معنايي جز به ميدان كشيدن كارگران ندارد و از نظر كارگران كساني كه به دنبال تغيير قانون كار هستند حافظان منافع سرمايه داران هستند نه حافظان انقلاب و نظام و ما سوگند ياد مي‌كنيم تا زماني كه اصلاحات بهتر از آنچه در قانون فعلي هست نباشد در مقابل آن مي‌ايستيم.
۳ـ ماده ۱۰۱ قانون برنامه چهارم كه در آن كار شايسته تعريف شده و براي احترام به كرامت انساني راهكار‌هايي از جمله رعايت حقوق بنيادين كار و تامين اجتماعي فراگير به حق مذاكره و حق آزادي تشكيل ديده شده است هر گونه تغيير در قوانين كار و تامين اجتماعي را مشروط بر رعايت اصل سه جانبه گرايي كرده است اين در حالي است كه تاكنون هيچ مشورتي در اين خصوص با جامعه كارگري نشده و كارگران از همين جا مخالفت خود را با تغييرات اعلام شده اعلام و آن را غير قانوني مي‌دانند.
۴ـ متاسفانه تغييري كه با هياهوي زياد عنوان شده است به نفع كارگران قراردادي خواهد بود در عمل منتهي به تبديل قرارداد‌هاي موقت كتبي به قرارداد‌هاي ۲۹ روزه شفاهي خواهد شد.
ما خواهان حل مشكل كارگران قراردادي با تصويب طرح به‌سازي قرارداد‌هاي موقت كار و شركت‌هاي پيمانكار نيروي انساني و دست برداشتن وزارت كار و امور اجتماعي از مخالفت با اين طرح قانوني هستيم.
۵ـ قرارداد كار قراردادي است فردي و تاكنون اجازه اخراج دسته جمعي در هيچ قانون منطبق با موازين بين المللي سابقه‌اي مشاهده نشده است. ما انديشه اخراج دسته جمعي را محكوم و مطرود مي‌دانيم.
۶ـ سپردن حق اخراج به كارفرما مطابق تغييراتي كه براي ماده ۲۷ قانون كار پيش‌بيني شده است از نظر ما محكوم است. ماده ۲۷ قلب قانون كار است و هر تغييري در آن را كه موجب سپردن حق اخراج به كارفرما شود اجحاف به نيروي كار كشور دانسته و اخطار مي‌كنيم كه در مقابل آن خواهيم ايستاد.
۷ـ تغيير ماده ۴۱ قانون كار به شيوه‌اي كه بهره‌وري ملاك تعيين حداقل مزد شود آن هم در اقتصاد رانتي ايران كه كاملا ضد بهره وري و توليد است امري غير ممكن دانسته و آن را اجحاف به نيروي كار مي‌دانيم و در اين مكان مقدس اعلام مي‌كنيم كه بايد در جمهوري اسلامي‌ ايران ريشه استثمار و تبعيض كننده شود در حالي كه اين چنين پيشنهاداتي احياي مجدد تبعيض و استثمار نيروي كار خواهد بود.
۸ـ ما خواهان تغيير نكردن قانون فعلي در مورد عيدي و پاداش سالانه بوده و هر اقدامي‌ در اين مورد را به نفع طرف مقابل و براي كم پرداختن كردن عيدي و پاداش دانسته و آن را محكوم مي‌كنيم.
۹ـ حذف شرايط سني از كارآموزان و محروم كردن آن‌ها از تمامي‌ مزاياي كارگري به معناي آن است كه بدون شرط سني و در شرايط آشفته بازار كار فعلي مي‌توان با اندك پرداختي يك كارگر را به عنوان كارآموز به بيگاري كشيد. اين چنين پيشنهاداتي نشان از فاصله گرفتن دستگاه‌هاي حمايتي از كارگران دارد. اصرار داريم كه دولت و رياست جمهوري ترتيبي اتخاذ كند كه مسوولان وزارت كار و امور اجتماعي راه حمايت از نيروي كار را در پيش گيرند.
۱۰ـ براساس مقاوله‌نامه‌هاي ۸۷ و ۹۸ سازمان بين المللي كار و حقوق بنيادين كار مبني بر عدم دخالت كارفرمايان و دولت‌ها در ايجاد تشكلات كارگري و براساس حقوق مصرحه در اصل ۲۶ قانون اساسي در خصوص آزادي حق انتخاب، نمايندگان كارگران و تشكلات آن‌ها بايد مستقيما توسط خود آن‌ها انتخاب شوند. هر اقدام فرا قانوني و هر تلاشي براي سوق دادن قانون به اين سمت كه كارگران در سطح يك واحد يا صنف و يا سطوح ملي از حقوق خود محروم و يا محدود شوند محكوم بوده و اطمينان مي‌دهيم كه تشكلات پوشالي را به جايي نخواهند برد.
۱۱ـ ما اعلام مي‌كنيم كارگران ايران اسلامي‌ خوب مي‌دانند دست موج سواران مخالف امروز قانون كار برج‌سازان و مجتمع‌سازان ديروز هستند و آن‌ها دلشان هرگز به حال كارگران نسوخته بلكه دلشان به حال خودشان كه كارفرمايان پنهان هستند مي‌سوزد و اگر بيش از اين بخواهند با ابراز نخ‌نما شده خود، دم از اصلاح قانون كار به شكل طرح يا لايحه بپردازند جامعه كارگري ناگزير به افشاگري پيرامون گذشته آن‌ها خواهد بود.
۱۲ـ امروز كساني سخنگوي كارفرمايان شده و ما كه توهين به نيروي كار را تا ديروز از زبان كارفرمايان نظاره‌گر بوديم امروز تحت عنوان بي فرهنگ بودن كارگران ايران از زبان ايشان مي‌شنويم. اين يعني پشت كردن دستگاه وزارت كار و امور اجتماعي به آرمان‌ها و حمايت از مستضعفان و دفاع از محروماني كه انقلاب امام و مقام معظم رهبري به آن تاكيد داشته و دارند، لذا سخنان وزير در جمع بازرسان كار نوعي توهين به كارگران ايران بوده و ما اين نوع اظهارات غير مسوولانه را به شدت محكوم مي‌كنيم.
۱۳ـ ما در اينجا اعلام مي‌كنيم اگر وزارت كار و امور اجتماعي مي‌خواهد نظر كارگران را بداند اجازه داده شود تا در يك روز كارگران با هدف برگزاري رفراندوم قانون كار به ميدان آيند و يك بار براي هميشه تكليف وزارت كار و امور اجتماعي پيرامون قانون كار مشخص شود و به بهانه موافق بودن كارگران هر روز يك اصلاحيه تدون نكنند كه در آن كارگران را دچار استرس و ناراحتي كند.
۱۴ـ ما كارگران ايران مي‌خواهيم اهانت به تشكيلات كارگران و ايجاد تشكلات بي مسما و بي پشتوانه قانوني متوقف شود و به برخورد‌هاي حذفي با تشكلات مستقل كارگري پايان دهند.
در پايان ما اعلام مي‌كنيم اگر موضوع تغيير قانون كار به شكل كنوني متوقف نشود دامنه اين تجمعات به طور گسترده‌تر در سراسر كشور ادامه پيدا خواهد كرد و مسووليت عواقب آن به عهده كساني است كه هر روز در پي سست كردن امنيت شغلي كارگران ايران هستند.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی