به وبلاگ روزشمار جنبش کارگری ایران خوش آمدید roozshomar2@yahoo.com

وبلاگ روزشمار کارگری بااعتقاد به مبارزات مستقل کارگران دربرابر نظام سرمایه داری ایران، تلاش داردکه استقلال عمل این مبارزات رادرتمام عرصه ها وبویژه در تنظیم اخبار مبارزات کارگران وزحمتکشان ایران وجنبش های اجتماعی ( زنان - دانشجویان وجوانان - معلمان - پرستاران - ملیت های ساکن ایران )وزندگی کودکان خیابانی کار،باارائه منابع خبر روزشمارنماید. همکاری یکایک فعالان کارگری وتشکل ها ونهادهای کارگری وارسال به موقع اخبار به " وبلاگ روز شمار کارگری ایران" مارادرپیشبرداین وظایف کمک می نماید. مسئولین وبلاگ

۱۴ بهمن ۱۳۸۷

روزشمار کارگری اسفند 1386

هفته اول اسفند۸۶ ( فوریه ۲۰۰۸ )
1949- انتخابات و تعويق زمان اعلام نرخ دستمزد کارگر:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 3 اسفند 86 ، علی دهقان کیا ، عضو کانون شوراي اسلامي کار استان تهران از احتمال تعويق اعلام نرخ دستمزد از 15 به 26 اسفندماه خبر داد و گفت: به دليل برگزاري انتخابات نرخ دستمزد سال آينده ديرتر اعلام مي‌شود. علي دهقان کيا در گفت‌وگو با برنا، با بيان اينکه شوراي سه جانبه کارگران، کارفرمايان و دولت بايد در تعيين نرخ دستمزد به اصل 41 قانون کار توجه جدي داشته باشند، اين اصل را مربوط به تعيين نرخ دستمزد براساس سبد هزينه خانوار و تورم اعلام شده از سوي بانک مرکزي دانست. وي اظهار داشت: نمايندگان کارگران در جلسات برگزار شده رقم سبد هزينه خانوار سال 87 را 495 هزار تومان تعيين کردند. اين عضو کانون شوراي اسلامي کار استان تهران همچنين با اشاره به افزايش 20 درصدي نرخ دستمزد کارگران، اين رقم را اندک خواند و گفت: نرخ دستمزد کارگران در نهايت به 217 تا 218 هزار تومان افزايش مي‌يابد. وي با اشاره به لزوم ارايه کمک‌هاي دولتي به کارگران خاطرنشان کرد: تعيين کمک هزينه‌اي براي خانواده 28 ميليوني کارگري کشور بار مالي چنداني براي دولت ندارد؛ اما خوشحالي خانواده کارگري را فراهم خواهد کرد.همچنين محمد عطارديان، رييس انجمن صنفي کارفرمايان کشور، افزايش 20 درصدي نرخ دستمزد کارگران را پاسخگوي نيازهاي معيشتي آنها ندانست و افزود: کارگراني که در استان‌هاي بزرگي چون تهران کار مي‌کنند نياز بيشتري به افزايش نرخ دستمزد خود دارند؛ چراکه قيمت کالاهاي اساسي و نرخ اجاره‌بها در کلان‌شهرها بسيار بيشتر از ساير نقاط کشور است. اين کارشناس حوزه کار با بيان اينکه مسوولان هر استان بايد سبد هزينه جداگانه‌اي را براي کارگران استاني خود تعريف کنند، تصريح کرد: تعريف سبد هزينه خانوار هر استان به واقعي شدن نرخ دستمزد آنها کمک مي‌کند.
1950- قاچاق شبه‌قانونی پارچه کت و شلوار:
دبير انجمن توليدکنندگان نساجي از واردات پارچه کت و شلواري مردانه به نام چادر مشکي زنانه به کشور خبر داد و گفت: به علت کاهش تعرفه، پارچه‌هاي فاستوني به نام چادر مشکي وارد کشور شده و تبديل به کت و شلوار مي‌شود.جمشيد بصيري در گفت‌وگو با برنا، اظهار داشت: بخش قابل توجهي از پارچه پلي‌استر (چادر مشکي) وارداتي در اصل فاستوني است که به نام پارچه صد درصد پشم و اعلاء در بازار به فروش مي‌رود. وي قيمت يک متر از اين پارچه را 70 سنت عنوان کرد و گفت: قيمت کت و شلوار دوخته شده با اين پارچه حدود 23 هزار تومان است؛ اين درحاليست که همين کت و شلوار در بازار بين 200 تا 300 هزار تومان به فروش مي‌رود. بصيري با اشاره به واردات بالاي پارچه چادر مشکي طي 2 سال اخير اظهار داشت: با کاهش تعرفه چادر مشکي از 70 درصد به 16 درصد، ميزان واردات اين کالا در کشور به شدت افزايش يافته است. وي اضافه کرد: اين درحاليست که با وجود خودداري کردن کشورهايي نظير کره، چين و ژاپن از ارايه دانش توليد پارچه چادر مشکي با رنگ ثابت به کشورمان، پس از پنج سال تلاش مستمر دانش آموختگان ايراني، پارچه مشکي با رنگ ثابت در کشور توليد شد. دبير انجمن توليد کنندگان نساجي اقدام فوق را بسيار ارزشمند خواند و گفت: با توجه به طولاني بودن روزهاي آفتابي و مصرف بالاي چادر مشکي در ايران، دستيابي به دانش توليد چادر مشکي، دستاورد بزرگي محسوب مي‌شد که با کاهش تعرفه واردات چادر مشکي به 16 درصد، اين دستاورد به طور کل ناديده گرفته شد. وي با بيان اينکه بيش از 18 طيف مختلف رنگ مشکي در صنايع نساجي به کار مي‌رود، گفت: رنگ توليد شده در ايران به تاييد کليه مراکز تحقيقاتي کشور اعم از موسسه‌هاي استاندارد، پلي تکنيک، مرکزايزو و چند مرکز آزمايشگاهي معتبر خارجي رسيده است. بصيري در ادامه گفت: براساس اظهارات برخي از صاحبان صنايع نساجي بزرگ جهان، استفاده از اين دانش در ايران، بازار بزرگ فروش کشورهاي توليدکننده اين کالا نظير ژاپن، کره يا چين را از بين خواهد برد. وي با اشاره به وجود 13 هزار و700 دانش آموخته صنعت نساجي در مقاطع مختلف دانشگاهي اظهار داشت: رکود ايجاد شده در اين صنعت، موجب بيکاري تعداد زيادي از فارغ التحصيلان اين بخش شده است.
1951- اخراج بیش از 700 راننده شرکت واحد در تهران :
علت اخراج خود را غیبت بیش از اندازه عنوان کرد و گفت: بخش عمده غیبت ها را مرخصی های استعلاجی و طول درمان شامل می شود که از سوی کارفرما غیبت غیر موجه محسوب شده است.
این کارگر غیبت در روز جمعه را به عنوان یکی از دلایل عمده اخراج خود و همکارانش یاد کرد و گفت: رانندگان شرکت واحد درحالی موظف هستند که ماهیانه دو جمعه در سرکار حاضر شوند؛ که به آنها بابت کارکرده در روزتعطیل هیچ مزایای اضافه ای تعلق نمی گیرد.
وی که به امید بخشش احتمالی کارفرما و بازگشت به کار از افشای نام ومشخصات خود خوداری کرد؛ به دسترنج گفت: درحال حاضر من به همراه سایر اخراجی های مناطق مختلف شرکت واحد با امتناع از تسویه حساب کردن از مدیریت شرکت درخواست بخشش کرده ایم.
او با بیان اینکه تاکنون کارگرانی که از شرکت واحدا خراج می شدند چناچه تسویه حساب نکرده باشند؛ پس از مدتی با امضا کردن تعهد کتبی و سند محضری مبنی بر اینکه در صورت تکرار تخلف کارفرما هیچ تعهدی به آنها ندارد می توانستند به کار سابق باز گردند؛ گفت: احتمال دارد این بار نیز با ما اینچنین برخورد کنند.
با وجود این اظهارات، اعضای شورای اسلامی کار شرکت واحد اخراج ناگهانی رانندگان (همکارن خود) را به شدت تکذیب می کنند.
اعضای این تشکل که به عنوان نمایندگان صنفی کارگران شرکت واحد در کمیته های انظباطی این شرکت نیز حضور دارند با اظهار بی اطلاعی از صدور چنین احکام اخراجی می گویند: هر چند مطابق قانون کار غیبت غیر مجاز کارگر تخلف محسوب می شود اما در کمیته انظباطی شرکت واحد برای کارگری به دلیل یک تخلف حداقل 5 بار احضار نشود نمی توان حکم اخراج صادر کرد.
مدیرت شرکت واحد نیزتا این لحظه با سکوت در این مسئله، ارائه هرگونه توضیحی را منوط به درخواست کتبی برای پاسخگویی دانسته است.
اخراج کارگران شرکت واحد با وجودی که به دلیل عدم تذکر کافی غیر قانونی می نماید، اما از جانب دیگر به واسطه نزدیکی به پایان سال و هزینه های نوروز اقدامی عجیب و مجازاتی سنگین به نظر می رسد .

1952- راننده اتوبوس تعطیلی ندارد:
به گزارش دسترنج‏، ابراهيم مددي ‏ نايب رييس سنديكاي كارگران‏ مي گويد: اكثر رانندگان شركت واحد در روزهاي جمعه از روي اجبار و ترس از عواقب بعدي در اين روزها به سركار مي آبند.
اين فعال كارگري گفت: از آنجایی که به دليل رواج قرار دادهاي موقت كار، در حال حاضر اكثريت رانندگان شركت واحد را كارگران قراردادي تشكيل مي دهند، ابن رانندگان از ترس اخراج و تمديد نشدن قرار داد خود روزهاي جمعه كار مي كنند.
اين فعال كارگري با اشاره به اينكه مطابق تبصره 1 ماده 62 قانون كار به دليل ماهيت خدمات عمومي كه شركت واحد ارائه می دهد، حضور رانندگان در روزهای جمعه امري ضروري و اجتناب ناپذير است، گفت: اگر مديریت شركت واحد مطابق همين قانون به وظايف خود عمل كند همه رانندگان شركت واحد در روزهاي جمعه بارضايتمندي كار مي كنند.
مددي ياد آور شد به موجب همين بخش از قانون كار به كارگري كه روزهاي جمعه بايد در محل حاضر شود يك روز ديگري از ايام هفته به عنوان روز تعطيلي تعلق مي گيرد كه تاكنون در مورد رانندگان شركت واحد به اين مسئله توجه نشده است و رانندگان در تمامی روزهای هفته بدون تعطیلی باید کار کنند.
نايب رييس سنديكاي كارگان شركت واحد به استناد مشاهدات خود گفت: رانندگاني را در شركت واحد مي شناسم كه از ترس تمديد نشدن قرارداد در سه سال گذشته با دور ماندن از محيط خانواده تمامي جمعه ها را كار كرده اند.
وي كه معتقد است اين شيوه كار كردن به هيچ وجه شايسته جامعه متمدن امروز بشری نيست گفت: كارگران شركت واحد نيز مانند ساير اعضاي جامعه انساني نیازمند تعطیلات و حضور در کنار خانواده هستند.
به گفته مددي شرايط فعلي كار شركت واحد در روز جمعه اینگونه است که رانندگان مجبورند دوري از خانوادهاي خود را بر سختي اخراج ترجيح دهند.
به گفته مددي در چند سال اخير با سختگيري هايي كه مديران شركت واحد بر حضور و غياب كارگران شركت واحد داشته اند‏ اين شرايط سختر شده است
وي گفت: تا پيش از اين كارفرما در ازاء كاركردن رانندگان در روزهای جمعه‏، با دادن مرخصي و يا چشم پوشيدن از غيبت هاي احتمالي به نوعي از اين فشار مي كاست اما متاسفانه در چند سال اخير نه تنها مديران شركت واحد در خصوص رفع اين مسله اقدامي نكرد كه با سختگيري بيشتر بر حضور غياب كارگران بر فشار موجود نيز افزوده است.
اين اظهارت در حالي است كه پيشتر يكي از كار گران تازه اخراج شده شركت واحد در گفتگو با دسترنج دليل اخراج خود و ساير همکارانش را غيبت و به ويژه غيبت در روزهای جمعه اعلام كرده بود.

1953- دو کارگر دیگر در انتظار شلاق :
به گزارش دسترنج در تاریخ هشتم اسفند، "جعفر عظيم زاده" از اعضاي اتحاديه كارگران اخراجي و بيكار گفت: به دنبال اجراي احكام شلاق براي ۴ كارگر سنندجي‏؛ آقايان "چتاني" و "مولايي" نيز براي اجراي حكم شلاق احضار شدند.
پيشتر دادگاه سنندج براي 13 نفر از بازداشت شدگان مراسم روز جهاني كارگر سال 86 علاوه بر حبس و جراي نقدي، مجازات شلاق نيز تعيين كرده بود.
عظيم زاده گفت: تا اين لحظه حكم شلاق براي 4 نفر از اين بازداشت شدگان اجرا شده است.
او افزود به موجب احضاريه اي كه براي اين افراد صادر شده است چناچه آنها در موعد تعيين شده براي اجراي حكم مراجعه نكنند حكم جلب آنها صادر مي شود.

1954- کارگران " ایمن ظرف " 40 ماه بدون حقوق هستند:
"عباس کشاورز " فعال کارگری در قزوین به دسترنج گفت: کارگران این واحد تولیدی برای دریافت حقوق معوقه خود بارها به مراجع قانونی و نهادهای مر بوطه مراجعه کرده اند که متاسفانه تاکنون هیچ مسوولی به مشکلات حقوقی و شغلی کارگران رسیدگی نکرده است.
او گفت: اینک کارخانه تعطیل بوده و مدیریت دلیل بحران را ور شکستگی و رکود بازار فروش محصولات تولیدی می داند.
"کشاورز" گفت: بیش از 50 کارگر در این واحد تولیدی مشغول بکار بودند که تعداد انها بدلیل مشکلات مالی کارخانه در 3 سال گذشته به 20 نفر در حال حاضر رسیده است.

1955- خصوصی سازی علت اخراج کارگران " صنایع اراک "
یک فعال کارگری در اراک به دسترنج گفت: این واحد تولیدی ریسندگی از مراد ماه سال جاری به بخش خصوصی واگذار شد و از همین زمان مجموع 259 کارگر آن به 190 کارگر در حال حاضر تقلیل یافته اند.
او گفت: شدت مشکلات در راستای تولید، کهنگی دستگاه ها و عدم آگاهی مدیریت خصوصی در اداره این واحد صنعتی است که باعث شده تا از مجموع 4 سالن تولید نخ ، الیاف و موکت کارخانه تنها دو سالن ریسندگی فعالیت خود را بصورت ضعیف دنبال کرده و این واحد تولیدی با سابقه در بحران بیشتری قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه شرکت "صنایع اراک" پیش از واگذاری می بایست بازسازی می شد و با اخذ وام نوسازی دستگاه ها، کار در کارخانه از سر گرفته می شد، گفت: کسانی که بدون دید کارشناسانه و سهل انگاری کارخانه ها و واحد های تولیدی بزرگ و کوچک کشور را به افراد غیر متخصص و کار بلد واگذار می کنند، صنعت و اقتصاد و اشتغال کشور را به سوی تباهی به پیش می برند.

1956- اخراج وسیع (800 تن ) از کارگران سد عباسپور مسجد سلیمان از کار، کارگران 5 ماه حقوق نگرفته اند:
نزديک به ۸۰۰ نفر از کارگران سد عباسپور شهرستان مسجد سليمان از کار اخراج شدند. در اين سد حدود ۱۸۰۰ نفر شاغل هستند و نزديک به ۵ ماه است که حقوق آنها پرداخت نشده است. بدنبال تجمع اعتراضی کارگران ماموران وزارت اطلاعات و نيروی انتظامی با کارگران به زد و خورد پرداختند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۳/۱۲/۸۶)
1957- اجتماع کارگران شرکت پامیکو در مقابل فرمانداری طبس به دلیل 2 ماه عدم دریافت حقوق:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 4 اسفند 86؛ کارگران شرکت “پاميکو” مدت ۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند، همچنين عيدي، پاداش و سنوات يک سال آنها پرداخت نشده است.اين کارگران برای اعتراض در مقابل فرمانداری طبس دست به تجمع زدند.
1958- تعداد 120 نفر از کارگران درخشان یزد، 22 ماه حقوق دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 4 اسفند 86؛ تعداد 120 کارگر کارخانه نساجی درخشان يزد مدت ۲۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض تجمع کرده بودند که مورد حمله نيروی انتظامی قرار گرفتند. 1959- کارگران سد گلابر زنجان 7 ماه حقوق نگرفته اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 4 اسفند 86؛بيش از ۶۰ کارگر سد گلابر زنجان مدت ۷ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.(دسترنج ۴/۱۲/۸۶) 1960- تجمع کارگران سد گاوشان و سد زیویه کامیاران در برابر فرمانداری به دلیل 4 ماه عدم دریافت حقوق :
تعداد ۳۰۰ نفر از کارگران سد گاوشان و سد زيويه کامياران مدت ۴ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض دست به اعتصاب زده و در مقابل فرمانداری شهر کامياران تجمع کردند.(انجمن دفاع از زندانيان سياسی و حقوق بشر ۴/۱۲/۸۶)1961- تجمع کارگران شاهو سنندج در برابر سازمان تامین اجتماعی سنندج:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ ، کارگران بازنشسته کارخانه شاهو در سنندج در اعتراض به عدم دريافت مطالبات گذشته عيدي، پاداش و سنوات کاری خود در مقابل سازمان تامين اجتماعی سنندج تجمع کردند. 1962- عدم در یافت حقوق کارگری در کارخانه سامان کاشی بروجرد:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ ، مدت ۱۵روز از حقوق ۴۰۰ کارگر کارخانه سامان کاشی بروجرد بدليل شرکت در اعتصاب پرداخت نمی شود. مديريت کارخانه از پرداخت حق بيمه کارگران به سازمان تامين اجتماعی خودداری کرده است. 1963- محکومیت لقمان مهری فعال کارگری سقز به پنج و سال و نیم زندان :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ لقمان مهری از فعالين کارگری سقز در دادگاه تجديد نظر و با تائيدديوان عالی کشور به پنج سال و نيم زندان محکوم شد. 1964- اخراج 22 تن ار کرارگان نساجی سنندج ، به دلیل شر کت در اعتراضات مطالباتی خود :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ ۶/۱۲/۸۶ ، همزمان با ادامه اعتراضات و تحصن صدها تن از کارگران معترض در شهرهای سنندج و کامياران، ۲۲ نفر از کارگران اخراج شده کارخانه نساجی سنندج به دادگاه احضار شدند.
1965- دلالی و واسطه گی در جمهوری اسلامی ج.ا.ا از زبان مطبوعات :
در اوایل اسفند ماه سال1386، بانک مرکزی در گزارشی از بازده سرمایه گذاری در بازارهای مختلف دارایی کشور، ژرفای رشد اقتصاد دلالی را نشان داده و به آن اعتراف کرد. در گزارش بانک مرکزی منتشره در روزنامه " دنیای اقتصاد" ، 6 اسفند ماه 86، تصریح شده: " در دوره های 9 ماهه و 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1386 بازده واقعی همه دارایی ها به جز مسکن منفی بوده است، بازدهی مسکن درآذرماه 9 /3 درصد و متوسط بازدهی ماهانه آن در دوره های سه ماهه و شش ماهه منتهی به آذر 7 /2 درصد است. پس از مسکن، بازدهی سکه بهار آزادی [یعنی خرید و فروش سکه و معامله ارز و دلالی در این زمینه ها] رتبه دوم را در یک سال منتهی به آذر ماه با 5 /1 درصد در ماه به خود اختصاص داده است." روزنامه " دنیای اقتصاد" پس از درج گزارش بانک مرکزی در نتیجه گیری خود تاکید دارد: ”درتازه ترین گزارش بانک مرکزی برندگان اصلی اقتصاد 86 معرفی شدند. تنها بازدهی مثبت دارایی ها در ایران نصیب دلالان مسکن شده است.“

1966- اخراج کارگران عسلویه از کار:
بيش از ۸۰ درصد کارگران کارخانه لوله صدف در منطقه عسلويه بوشهر از کار اخراج شدند، باقی مانده کارگران قرار است تا آخر سال اخراج شوند.(دسترنج ۷/۱۲/۸۶) 1967- اخراج کارگران صنایع ریسندگی اراک :
تعداد ۶۹ نفر از کارگران ريسندگی صنايع اراک بدنبال واگذاری به بخش خصوصی از کار اخراج شدند. (دسترنج ۷/۱۲/۸۶) 1968- کارگران ظرف ایمن قزوین۴۰ ماه حقوق دریافت نکردند:
کارگران کارخانه ايمن ظرف قزوين مدت ۴۰ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران اين واحد توليدی برای دريافت حقوق معوقه خود بارها به مراجع قانونی و نهادهای مربوطه مراجعه کرده اند، تاکنون هيچ مسئولی به مشکلات حقوقی و شغلی کارگران رسيدگی نکرده است.(دسترنج ۷/۱۲/۸۶) 1969- کارگران شهرداری کلستان۳ تا ۴ ماه حقوق نگرفتند و اخراج شدند:
تعداد ۸۰تن از کارگران شهرداری در استان گلستان از کار اخراج شدند، اين کارگران ۳ تا ۴ ماه حقوق از کارفرمايان طلبکار هستند.(دسترنج ۷/۱۲/۸۶)

1970 - نقدینگی در بازار تجاری ایران از زبان روزنامه ها :
به گزارش روزنامه " دنیای اقتصاد" ، به تاریخ 7 اسفند ماه 86، در مطلبی تحت عنوان: " پول، هم هست هم نیست" از جمله نوشت: "اقیانوسی از پول (نقدینگی) با شتابی دهشتناک درایران به حرکت درآمده و می رود تا بنیان کسب و کار و معیشت شهروندان را در کام اژدهای تورم بیندازد، برخی برآوردها حاکی از این است که اگر رشد نقدینگی مهار نشود، درپایان اسفند میزان نقدینگی به 250 هزار میلیارد تومان می رسد که فقط 17 درصد کمتر از بودجه کل کشور در سال 1387 است." همچنین در اوایل همین ماه از زبان داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد و دارایی، در جریان نشست نخبگان جمعیت ایثارگران مطرح گردید:“ بودجه عمومی دولت درسال 1386 حدود 60 هزار میلیارد تومان است. نقدینگی در اختیار بخش خصوصی 2 برابر بودجه عمومی است. غفلت از منابع و امکانات بخش خصوصی نه تنها باعث کندی رشد اقصادی می شود بلکه این حجم نقدینگی اگر به هر بخشی وارد شود و استفاده درستی از آن صورت نگیرد مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.“

1971 - کارگران کارخانه نساجی درخشان یزد ۲۲ ماه حقوق نگرفتند:
محمد توکلی عضو شورای اسلامی کار کارخانه نساجی درخشان يزد اعلام کرد: کارگران اين کارخانه مدت ۲۲ ماه است که حقوق و مزايا دريافت نکرده اند. اين کارگران برای اعتراض در روز ۲۱ بهمن در مقابل کارخانه تجمع می کنند و تجمع آنان توسط نيروی انتظامی سرکوب می شود. نيروی انتظامی با گاز اشک آور، آب فشار قوی و ضربات باتوم کارگران را متفرق می کنند. تعدادی از کارگران مجروح و ۴ نفر را هم بازداشت می کنند. (دسترنج ۷/۱۲/۸۶)

1972- سالی سخت برای کارگران از زبان کارگران:
به گزارش دسترنج‏، عبدالحميد محمدي - عضو كانون شوراهاي اسلامي استان اصفهان - گفت: در حال حاضر مطالبات كاركنان برخي از واحدهاي توليد به دليل پرداخت نشدن تسهيلات مصوب كارگروه اشتغال پرداخت نشده و يا با تاخير پرداخت مي شود.
به گفته اين عضو كارگروه اشتغال استان اصفهان‏، با وجود آنكه اين كارگروه موافقت خود را با پرداخت تسهيلات اعتباري به برخي كارخانه ها اعلام كرده است اما هنوز اين تسهيلات مصوب پرداخت نشده است.
وي گفت: پرداخت اين تسهيلات به منظور پرداخت مطالبات كارگران يا ديگر طلبکاران و همچنین برای خريد مواد خام مورد نیاز کارخانه ها تصويب شده است، اما تا اين لحظه بانك هاي عامل از پرداخت خوداري كرده اند.
وي از كارخانه قند اصفهان به عنوان يكي از كارخانه هايي كه بانك هاي عامل از پرداخت تسهيلات اعتباري به آن خود داري كرده اند ياد كرد و دليل اين خوداري را ناشي از سختگيري هاي اخير بانك مركزي دانست.
به اعتقاد محمدي در صورتي كه بانك هاي عامل باز هم به اين بي تفاوتي ها ادامه دهند سال آينده براي كارگران با دشواري هايي همراه خواهد بود.
در همين رابطه رنجبر از اعضاي شوراي اسلامي كار كارخانه قند اصفهان با تاييد اين اظهارات گفت: تاخير در پرداخت مطالبات 800 كارگر اين كارخانه تاكنون حداقل نتيجه پرداخت نشدن تسهيلات اعتباري است.
او كه معتقد است تمامي كارخانه هاي قند كشور به دليل قاچاق و واردات بي رويه حداقل با اين مشكل روبرو بوده اند، گفت: در صورت پرداخت نشدن اين تسهيلات در ابتداي شال، کارگران كارخانه هاي قند و شكر با مشكلاتي چون تاخير دراز مدت در دريافت حقوق‏ و افزايش ناچيز سطوع مزدي و اخراج روبرو خواهند بود.
وي ياد آور شد: در حال حاضر نيز كارگران ساير كارخانه هاي قند و شكر با مشكلاتي چون چهار ماه مطالبات معوقه و اخراج روبرو هستند كه در مقايسه با به تاخير افتادن پرداخت مطالبات شديد تر است.
اين مقام آگاه كه از انباشته شدن محصولات كارخانه هاي قند و شكر به دليل فروخته نشدن آنها در بازارهاي مصرف خبر مي دهد، گفت: در خوشبينانه ترين حالت اگر وضع موجود در سال 87 نيز ادامه يابد‏، تعدادي از شاغلان اين حرفه اخراج خواهند شد تا ساير كارگران اين صنعت بتوانند به كار خود ادامه دهند.
از سوي ديگر يكي از مديران كارخانه قند اصفهان كه پرداخت نشدن تسهيلات اعتباري را نتيجه اختلاف نظر اخير هيت دولت با بانك مركزي مي داند گفت: در صورت پرداخت،‏ اين وام بابت بدهي كشاوزان و مطالبات پايان سال كارگران هزينه خواهد شد.
به گفته اين مقام آگاه به دليل واردات انبوه شكر بهاي هر كيلو شكر در بازار به كمتر از 400 تومان كاهش يافته است و اين در حالي است كه هزينه توليد هر كيلو شكر مبلغي بيش از 600 تومان است.
او گفت: از آنجايي كه پيش بيني مي شود بهاي جهاني شكر در سال آينده افزايش مي يابد، نسبت به حل بحران به وجود آمده تا حدي خوشبين هستيم.
البته اين مقام آگاه تاكيد كرد: باتوجه به مشخص نشدن تعرفه واردات شکر درسال 87 هنوز گفتن اينكه در سال 87 بحران هاي كارگري در صنعت شكر مرتفع مي شود در حد پيش داوري است زيرا در حال حاضر كساني كه با واردات شكر باعث ايجاد اين بحران شدند قصد دارند از ادامه اين بحران براي خريد محصولات فروخته نشده كارخانه هاي شكر استفاده كنند.
وي گفت: امسال واردكنندگان شكر با 40 تا 50 هزار تن شكر وارداتي انباشته شده، ذخاير يك ميليون تني شكر كارخانه هاي داخلي را مديرت كردند و جلوي فروش آنرا گرفتند.
زارع یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کار کارخانه قند اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل واردات انبوه شکر و انباشته شدن محصولات تولید شده در انبارها، دستمزد کارگران حداقل با دو ماه تاخیر پرداخت میشود درحالیکه کارگران در سال گذشته روزانه 12 ساعت کارکرده اند .
اوگفت: این تاخیر درحالی است که هنوز مطالبات کشاورزان بابت کاشت چغندر پرداخت نشده و آنها هر روز به امید وصول طلب خود به کارخانه مراجعه می کنند.
او گفت: اگراین وام که مبلغ تصویب شده آن چهار میلیارد تومان است پرداخت شود می توان مطالبات کارگران وکشاورزان را تا پایان سال پرداخت کرد .
به اعتقاد این عضو شورای اسلامی کار در صورتی که این وضعیت ادامه یابد سال آینده صرفه نظراز اخراج چندصدنفری کارگران هیچ کشاورزی حاضر به کشت چغندنمی شود.
او گفت: میدانیم که کارگران سایر کارخانه های قند وضعیتی به مراتب بدتر از این را دارند اما فراموش نکنیم که بحران امسال که با کاهش و صفر شدن تعرفه واردات شکر آغاز شد درست مصادف با زمانی بودکه بعد از 40 سال ایران از نظر تولید شکر به خودکفایی رسیده بود.
80تعداد -1973 کارگر شهرداری در استان گلستان اخراج شدند :
"علی اکبر رحیمی" فعال کارگری در گرگان در این باره به دسترنج گفت: این تعداد کارگر خدماتی در شهرداری های سراسر استان گلستان مشغول به کار بودند که طبق روال هر سال پس از اتمام قرار دادکاری با محرومیت از مزایای شغلی از کار برکنار شدند.
او گفت: کارگران اخراجی 3 تا 4ماه حقوق از کارفرمایان طلبکار هستند که متاسفانه استیفای این حقوق تضییع شده با وجود نحوه عملکرد شرکت های پیمانکاری و اتمام قرارداد کاری بعید و ناممکن است.
1974 - مشکلات سندیکای مستقل کارگران شرکت واحد تهران و حومه :
سندیکای مستقل کارگران شرکت واحد که برخلاف موضع کارفرما و شورای اسلامی کار، خود را نماینده صنفی کارگران شرکت واحد معرفی می کند، اعلام کرده بود همه این کارگران در روزهای ابتدایی اسفندماه اخراج خواهند شد. یکی از رانندگان اخراجی در تماس تلفنی با خبرگزاری دسترنج علت اخراج خود را غیبت بیش از اندازه عنوان کرد و گفت: بخش عمده غیبت ها را مرخصی های استعلاجی و طول درمان شامل می شود که از سوی کارفرما غیبت غیر موجه محسوب شده است. این کارگر غیبت در روز جمعه را به عنوان یکی از دلایل عمده اخراج خود و همکارانش یاد کرد و گفت: رانندگان شرکت واحد درحالی موظف هستند که ماهیانه دو جمعه در سرکار حاضر شوند؛ که به آنها بابت کارکرده در روزتعطیل هیچ مزایای اضافه ای تعلق نمی گیرد. وی که به امید بخشش احتمالی کارفرما و بازگشت به کار از افشای نام ومشخصات خود خوداری کرد، به دسترنج گفت: درحال حاضر من به همراه سایر اخراجی های مناطق مختلف شرکت واحد با امتناع از تسویه حساب کردن از مدیریت شرکت درخواست بخشش کرده ایم.
او با بیان اینکه تاکنون کارگرانی که از شرکت واحدا خراج می شدند چناچه تسویه حساب نکرده باشند، پس از مدتی با امضا کردن تعهد کتبی و سند محضری مبنی بر اینکه در صورت تکرار تخلف کارفرما هیچ تعهدی به آنها ندارد می توانستند به کار سابق باز گردند، گفت: احتمال دارد این بار نیز با ما اینچنین برخورد کنند. با وجود این اظهارات، اعضای شورای اسلامی کار شرکت واحد اخراج ناگهانی رانندگان (همکارن خود) را به شدت تکذیب می کنند. پیشتر سندیکای کارگران شرکت واحد از تصمیم قطعی مدیریت این شرکت برای اخراج ۷۶۵ کارگر شرکت واحد خبر داده بود و دلیل آنرا کم کاری و غیبت بیش از حد اعلام کرده بود.
1975- لاستيك البرزو مشکلات 4 ماه بی حقوقی کارگران این کارخانه :
شروع بهمن 86 براي كارگران لاستيك البرز مصادف بود با آغاز اعتصابي كه زمان آن حداقل به مدت يك ماه طول كشيد.
بيش از هزار كارگر لاستيك البرز در اعتراض به 4ماه بي حقوقي و نيز تصميم مديرت به انحلال كارخانه و اخراج كارگران، كفن پوشيدند.
به خاطر اين اعتصاب كه در حدود يك ماه طول كشيد، مسافران مسير اسلامشهر – تهران هر روز كارگران پلاكارت به دستي را كه در محاصره عوامل انتظامي و امنيتي در درون كارخانه لاستيك البرز به دور آتش تجمع كرده بودند را می دیدند.
اين اعتصاب شبانه روزي در هواي سرد و برفي كم سابقه زمستان امسال تهران تا آنجا ادامه يافت كه مسوولان اداري اسلامشهر رسيدگي به خواسته هاي اين كارگران را در دستور كار خود قرارداند.
با گذشت يك ماه از پايان گرفتن اين اعتصاب و با وجود آنكه مسوولان مربوطه از پرداخت قطعي وام به كارخانه لاستيك البرز خبر داده اند اما هنوز اعتصاب كنندگان به هيچكدام از خواسته هاي خود دست نيافته اند.
پرداخت مطالبات معوقه ، تهيه مواد خام ، از سرگيري توليد و مشخص شدن و موجودي صندوقهاي كارگران مهمترين خواسته هاي كارگران لاستيك البرز است كه با وجود فروش محصولات كارخانه، غير از پرداخت بخشي از مطالبات معوقه هيچ كدام برآورده نشده است.

1976- صنايع مخابراتي راه دور ایران و مشکلات حقوق های معوقه :
كارگران كارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران در استان فارس نيز از جمله كارگراني بودند كه در سال 86 با مشكل عدم پرداخت مطالبات روبرو بودند.
اين كارگران كه تعداد آنها بالغ بر 1500 نفر است تا پيش از گرفتاري بي حقوقي به ساخت انواع كارتهاي هوشمند سوخت مشغول بودند.
صنايع مخابرتي راه دور ايران، كارخانه اي كه اين كارگران در آن مشغول بودند، تنها مجري ساخت كارتهاي هوشمند سوخت كشور بود كه پس از اتمام اين پروژه تعطيل شد.
به اعتقاد كارگران شاغل در اين واحد توليدي كه تا چند هفته پيش 8ماه حقوق و مزاياي معوقه از مديريت كارخانه طلبكار بودند، عدم واگذاري پروژه جديد دليل اصلي تعطيلي اين كارخانه است.
تاخير طولاني در پرداخت مطالبات 8 ماه اين كارگران را وادار به اعتصاب در محل كار و تجمع وتحصن در مقابل نهاددهاي اداري استان كرد تجمعي كه در نتيجه آن مديران و اعضاي هيات مديره كارخانه مجبور به حضور در كمسيون كارگري استان فارس شدند.
سرانجام در هفته هاي اخير بخش عمده اي از مطالبات اين كارگران از محل تسهيلات چند ميليارد توماني بانكي پرداخت شد اما كارگران هنوز منتظر راه اندازي كارخانه هستند؛ زيرا به عقيده آنها استمرا رتامين شغلي و امنيت اجتماعي خانوادهاي آنها به استمرار فعاليت هاي اين كارخانه در سال 86 بستگي دارد.

1977- كارخانه آزمایش مرودشت فارس:
در كارخانه آزمايش مرودشت فارس كارفرما حداقل در دو نوبت نزديك به 90 كارگر قراردادي را از كار اخراج كرد.
منابع خبري اعتصاب پاييزي كارگران اين كارخانه را با اين اخراج ها بي ارتباط نمي دانند.، اعتصابي كه در پاييز امسال در اعتراض به عدم بازنگري در طرح طبقه بندي و احتمال تمديد نشدن قراردادهاي برخي از كارگران آغاز شد.
به گفته اين منابع پس از اين كارگران زماني اخراج شدند كه مهلت اعتبار قرارداد آنها تمام شد و كارفرما حاضر به تمديد آن نشد.
البته اگر پادر مياني مسوولان استاني نبود شايد اخراج شدگان هيچ اميدي به برقراري بيمه بيكاري نداشتند، زيرا بر اساس آنچه كه منابع خبري روايت كرده اند، براي تمام اخراج شدگان به جرم اعتصاب حکم ترک كار صادر شده بود.
البته هنوز از برقراري بيمه بيكاري اين كارگران كه بطور ميانگين از 8 تا 12 سال سابقه كار داشتنه و حالا بايد در بازار آشفته كار به دنبال راهي براي تهيه لقمه ناني باشند هيچ خبر موثقي نيست.

1978- كارخانه نورد قطعات فولادي كرج:
مشكل این كارگران نيز از زماني آغاز شد كه مدير جديد منابع انساني كارخانه تصميم گرفت مسئوليت نزديك به 200 كارگري كه بصورت قرادادي در اين كارخانه كار مي كردند را به شركت هاي پيمانكاري بسپرد.
البته به عقيده خود كارگران كارخانه نورد قطعات فولادي كرج، نقطه آغاز دردسر آنها با مدير تازه واردي كه پس از چند سال كاركردن در كاخانه هاي بحران زده به چم و خم امور مربوط به اخراج و تهدید منابع انساني آشنا است به زمان انحلال تنها نهاد صنفي كارگران كارخانه و توقف پيمان دسته جمعي باز مي گردد.
به هر حال سايه اين مدير كه علاوه بر تجربه در بر خورد با كارگران ،دل پري نيز از قانون كار و نويسندگان آن دارد، بر سر كارگران نورد قطعات فولادي بسيار سنگيني مي كند چه به ادعاي خود كارگران تا كنون هر كارگري كه به نشانه اعتراض به اداره كار مراجعه كرده است به تير غيب اخراج گرفتار شده است.

1979- تهاجم به کارگران معترض كارخانه درخشان يزد:
شايد از 120كارگري كه هم اكنون در نساجي درخشان يزد منتظر وصول حداقل بخشي از 22 ماه مطالبات معوقه هستند، هيچ كارگر ديگري در هيچ جاي ايران گرفتارتر نباشد.
صرفه نظر از پرداخت نشدن مطالبات 22 ماهه آنچه كه بيشتر از همه بر گرفتاري و بدشانسي اين كارگران افزوده درگيري است كه در اواخر ماه گذشته ميان اين كارگران و عوامل نيروي انتظامي روي داد.
به گفته جبار علي سليميان يكي از فعالان كارگري استان يزد، در تاريخ 21 بهمن هنگامي كه اهالي يزد به اجبار يكي از سرد ترين روزهاي زمستان را سپری مي كردند، گروهي از كارگران اين كارخانه به دليل آنچه كه تجمع غير قانوني و بسته شدن مسير عبور و مرور گفته مي شود، از سوي ماشين هاي آب پاش و عوامل انتظامي مورد هجوم قرار مي گيرند و تعدادي از تجمع كنندگان نيز بازداشت مي شوند.
هر چند در فاصله كوتاهي از اين ماجرا تمامي بازداشت شدگان آزاد مي شوند و قضيه خاتمه مي يابد، اما تحمل اين مسئله براي كارگراني كه در زير فشار مالي و سرماي استخوان سوز يزد مجبور به تحمل برخورد فيزيكي ضابطان قانون شده اند بسيار سخت است.
اما با همه اين مصائب شايد اگر كارفرماي نساجي درخشان حاضر ميشد تا مقداری از مطالبات اين كارگران را پرداخت كند، شايد تحمل اين همه فشار براي كارگران و اعضاي خانوادهاي آنها آسانتر بود.
چند روز پيش يكي از كارگران اين كارخانه د رتماسی تلفني با دسترنج گفت مديريت در آستانه شب عيد به كارگران گفته است ”من پول ندارم، اما هر كارگري كه براي تامين مخارج شب عيد پول مي خواهد مي تواند براي پيدا كردن كار جديد مرخصي بدون حقوق بگيرد.“
بلا تكليفي اي كار گران در حالي است كه خود كارگران معتقدند، از زمان آغاز بازسازي و نوسازي كارخانه (در دو سال پيش) مشكلات آنها آغاز شده است.

1980- باز هم از مشکلات کارگران نيشكر هفت تپه:
فارغ از پديده قاچاق شكر كه تاكنون باعث تعطيلي كارخانه هاي سازنده شكر و اخراج هزاران كارگر شاغل در اين واحد ها شده است، كارگران نيشكر هفت تپه دو سالي است كه در دريافت مطالبات خود با مشكل روبرو هستند.
به گفته خود كارگران كه تعداد آنها حداقل از 3 تا 4 هزار نفر متغيير است، در دوسال اخير آنها براي دريافت مطالبات خود مجبور به 11 بار اعتصاب شده اند.
آخرين اعتصاب اين كارگران به نيمه اسفندماه سال جاري باز مي گردد كه دليل آن بازهم پرداخت نشدن به موقع مطالبات معوقه كارگران بوده است. اين اعتصاب سرانجام بعد از چند روز پايان يافت.

1981- اعتصاب کارگران کارخانه مينوي تهران:
شايد خاطره آخرين روزهاي سال 86 از ذهن هيچ كدام از جمعيت 1500 نفري پرسنل كارخانه مينوي تهران پاك نشود، جمعيتي كه نزديك به هزار نفر آنها را كارگران و مابقي را كارمندان و مديران تشكيل مي دهند.
همزمان با نيمه دوم اسفند ماه و در حالي كه حواس همگان متوجه معجزه شوراي عالي كار براي دستمزد هاي سال 87 بود، كارگران مينو در اقدامي اعتراضي اعتصاب كردند و در محوطه كارخانه متحصن شدند.
منابع خبري در مورد علت اين اعتصاب نظر هاي متفاوتي داشتند، عده اي معتقد بودند كه شايعه پرداخت برخي مزاياي نقدي بيشتر به مديران و كارمندان باعث خشم كارگران شده است.
عده دليل خشم كارگران مينو را پايين بودن مبلغ دريافتي كارگران و محروم بودن كارگران قراردادي از برخي عرف هاي رايج عنوان مي كردند.
عده ديگر نيز با استناد به اينكه هرسال كارفرما كارخانه مينو بر مبني مصوبه دستمزد هاي شوراي عالي كار مبغلي بيشتر را به عنوان دستمزد پايه به كارگران پرداخت مي كرده است علت اين اعتصاب را ترديد كارفرما از عمل كردن به اين عرف دانسته اند.
به هر صورت پس از تعيين مصوبه دستمرهاي در شوراي عالي كار و پس ازآنكه پاي كارشناسان اداره كار به اين اعتصاب باز شد، ا عتصاب كارگران مينو از روز شنبه پايان يافت و كارگران به سر كار خود باز گشتنتد.

هفته دوم اسفند۸۶ ( فوریه و مارس۲۰۰۸ )

1982- کارگران کارخانه داخشان یزد کتک خوردند اما از نیروی انتظامی شکایت نمی کنند!
كمتر از يك ماه به پايان سال 86 باقيمانده است اما هنوز 22 ماه مطالبات معوقه كارگران كارخانه درخشان يزد پرداخت نشده است.
محمد توكلي - از اعضاي شوراي اسلامي كار كارخانه نساجي درخشان - به دسترنج گفت: در دو سال گذشته كارگران اين کارخانه نتوانسته اند مطالبات خود را بطور كامل دريافت كنند.
اين فعال كارگري افزود‏، در اين 22 ماه مطالبات كارگران در قالب مبالغ ناچيز 2 تا 40 هزار توماني بصورت علي الحساب پرداخت شده است.
به گفته نماينده كارگران درخشان يزد‏، پرداخت نشدن اين مطالبات در روزهاي پاياني سال 86 در حالي ادامه دارد كه آخرين پيگيري اين كارگران ماه گذشته از سوي عوامل انتظامي سركوب شد.
توكلي ياد آور شد: در روز 21 بهمن تعداد از كارگران درخشان به اميد آنكه حداقل بخشي از مطالبات خود را دريافت مي كنند در مقابل كارخانه تجمع كردند‏، اما مدتي بعد عوامل انتظامي به اين بهانه كه تجمع كنندگان جاده را بسته اند با آنها برخورد كردند.
او گفت: در اين روز سرد زمستاني كارگران علاوه بر آنكه به جاي دريافت مطالبات خود با ضربات باتوم و گاز اشك آور مواجه شدند از سوي عوامل انتظامي با پاشيده شدن آب فشار قوي متفرق شدند.
اين فعال كارگري از دستگيري و احضار حداقل 4 نفر از كارگران تجمع كننده خبر داد و گفت در حال حاضر با پيگيري نهادهاي كارگري تمامي اين افراد آزاد شدند.
جبار علي سليميان از كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان يزد نيز با تاييد اين اظهارات گفت: در اين درگيري گروهي از كارگران دچار جراحت شدند اما از مراجعه به پزشكي قانوني خود داري كرده اند چون از عواقبش می ترسند.
كارگران نساجي درخشان معتقدند كه از زمان اجراي طرح نوسازي و بازسازي به بعد وضعيت اين واحد توليدي روز به روز وخیم تر شده است.
در همين رابطه يكي از مديران فعلي كارخانه درخشان يزد در گفتگو با دسترنج دليل بحران به وجود آمده را نبود نقدينگي عنوان كرد و گفت: مشخص نيست كه چرا مديران سابق از اندوختن سرمايه روز مبادا براي كارگران خودداري كردند.
او گفت در حال حاضر به دليل كمبود نقدينگي كارخانه نه تنها قادر به پرداخت مطالبات كارگران نيست بلكه از تامين موادخام نيز عاجر است و به همين دليل بصورت سفارشي مشغول به كار است.
وي بابيان اینکه براي نجات كارخانه بايد در ساختارماشين آلات و تركيب كارگران تغيير اساسي ايجاد كرد، گفت: اگر دولت قبول كند كه كارگران اين كارخانه نيز مانند كارگران برخي واحد هاي نساجي از مزاياي بازنشستگي سخت و زيان اور استفاده كنند، مي توان نسبت به حل اين بحران اميدوار بود.

1983- ورشکستگی در تولید و افزایش واردات از فوق روزنامه ها به زبان آمار:
به گزارش روزنامه ”سرمایه“، 9 اسفند ماه 86، در گزارشی با اشاره به آمارهای رسمی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یادآوری کرد: ”طی سال های 85 و86 تولید کالاهای استراتژیک و اساسی با کاهش رو به رو شد. طی 2 سال اخیر تولید دربسیاری از شاخه های صنعتی با کاهش نگران کننده مواجه شده است. تاکنون بسیاری از کاشناسان صنعتی نسبت به این موضوع هشدار داده اند.“روزنامه ”سرمایه“ سپس اضافه می کند: ”آمارهای موثق حکایت از کاهش سرمایه گذاری داخلی و خارجی درکشور از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و کاهش تولید و صادرات کالاهای استراتژیک همچون نفت، پولاد، آلومینیوم و ....دارد. تولید پولاد خام کشور در شش ماهه اول 86 با 1 /7 درصد کاهش به 4 /9 میلیون تن رسید. درحالی که طی این مدت واردات پولاد از خارج رشد 70 درصدی داشته است. تولید آلومینیوم کشور نیز با کاهش 4 /5 درصدی رو به رو بوده به نحوی که دراثر نبود نقدینگی [توجه کنید صنایع کمبود نقدینگی دارند] و افت تولید کارخانه های بزرگ و استراتژیک آلومینیوم پارس و آلومینیوم اراک دچار مشکل هستند. استخراج ذغال سنگ و سنگ آهن نیز به ترتیب 7 /4 و 2 /7 درصد کاهش دارند. تولید شمش روی درسال 86 حدود 7 درصد کاهش یافت. درصنایع شیمیایی تولید پودر شوینده 2 /3 درصد افت پیدا کرد. کارخانجات تولید کننده شکر و صنایع غذایی وشیرینی به دلیل واردات گسترده با ورشکستگی رو به رو هستند و اشتغال حدود 25 هزار کشاورز و چغندرکار به خطر افتاده است. تولید کامیون و کامینونت با 45 درصد کاهش (یعنی نزدیک به نیمی از توان تولیدی) نسبت به سال 84 از 241 33 دستگاه به 601 18 دستگاه رسید. تولید کامیون کشنده سنگین از حدود 600 2 دستگاه به 260 دستگاه تنزل پیدا کرده و سرانجام تولید و صادرات نفت ایران 3 /1 درصد کاهش یافته است.“

1984- دستمزد کارگران پرداخت نشده است :
بنا به گزارش پایگاه خبری دسترنج، دستمزد کارگران بیمارستان سجاد کرمانشاه در پنج ماه گذشته پرداخت نشده است. بنا به گفته علی بیگی، یک فعال کارگری، طی توافقی در کمیته تأمین استان قرار شده است حقوق معوقه کارگران بیمارستان از محل وامی تا اوایل اسفندماه پرداخت شود. در همین حال، پایگاه خبری دسترنج گزارش میدهد، چهل کارگر در جریان اعتصاب ماه گذشته کارگران کارخانه آزمایش، از سوی کارفرما به عنوان عوامل خاطی و برای تنبیه سایر اعتصاب کنندگان اخراج شدند. بنا بر این گزارش تمامی اخراج شدگان به صورت قراردادی در این کارخانه مشغول به کار بودند که پیش از اتمام قرارداد، از سوی کارفرکا اخراج شدند.

1985- دستگیری دو فعال زن در پارک دانشجویی تهران :
نسیم خسروی و راحله عسکری زاده دو تن از فعالان حقوق زنان روز گذشته در پارک دانشجوی تهران، هنگام جمع آوری امضا برای، کمپین یک میلیون امضا تغییر برای برابری، بازداشت شدند. بنا بر این گزارش، شمار فعالان حقوق زنان که به دلیل فعالیتهای مسالمت آمیز خود مدتی را در بازداشت گذرانده اند، به هشت تن رسیده است.
1986- اعتصاب کارگران سد سیازاخ دیواندره :
به گزارش فعالان حقوق بشر از کردستان (موکریان ) ؛ کارگران سد سیازاخ دیواندره در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و دستمزد ماهیانه خود، از روز گذشته در محل کارشان دست به اعتصاب زدند.مطالبات کارگران معترض که تعدادشان بیش از صد نفر می باشد ، پرداخت حقوق و مزایای معوقه عنوان شده است گفته می شود بدنبال این اعتصاب، رئیس شرکت در جمع کارگران حاضر شده با دادن وعده پرداخت بخشی از حقوق معوقه، از آنان خواسته که بر سرکار بازگردند، اما کارگران اعتصابی اعلام نموده اند تا پرداخت کامل حقوق و مطالبات معوقه خود، به اعتصاب ادامه می دهند.
1987- پايان تجمع کارگران چيني ارس :
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 11 اسفند 86 ، تجمع کارگران پس از آنکه اعلام شد موضوع در کميسيون امور کارگري استانداري و فرمانداري تبريز مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت، پايان يافت. به دنبال تجمع کارگران چيني ارس در سازمان کار و امور اجتماعي آذربايجان شرقي در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات‌شان، دبير اجرايي خانه کارگر تبريز ابراز اميدواري کرد هر چه سريع‌تر مشکلات اين واحد توليدي مورد بررسي قرار بگيرد.به گزارش ايسنا، کريم صادق‌زاده اظهار كرد: بارها در زمينه مشکلات کارگران چيني ارس به مسوولان و دست اندرکاران هشدار داده‌ايم تا در رسيدگي به معضلات کارخانجات دقت لازم مبذول دارند اما عملا در آستانه سال جديد کارگران اين واحد بخش اعظمي از مطالبات خود را دريافت نکرده‌اند.وي اضافه کرد: سعي مي‌کنيم مشکلات کارگران چيني ارس در مراجع ذي‌صلاح مورد بررسي قرار گرفته و تعهدات کارفرما در قبال کارگران عملي شود.به گفته صادق زاده، چندي پيش کارگران چيني ارس در نامه‌اي به سازمان کار و امور اجتماعي، استاندار و فرماندار تبريز مشکلات خود را طرح و خواستار رسيدگي شده بودند.کارگران چيني ارس در تجمع خود با انتقاد از عملکرد سازمان کار و امور اجتماعي مدعي بودند؛ شرکت از مدت‌ها قبل دچار مشکلات مالي و مديريتي بوده و با وجود وقوف مسوولان استاني و کشوري به اين امر، مديريت و سهامداران کارخانه از مسووليت اصلي خود شانه خالي مي‌کنند.تجمع کارگران پس از آنکه اعلام شد موضوع در کميسيون امور کارگري استانداري و فرمانداري تبريز مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت، پايان يافت.
1988- تجمع کارکنان شرکت پست و مخابرات در اعتراض به عدم دریافت حقوق ۱۴ سال گذشته:
به گزارش سایت آفتاب ، جمعی از کارکنان باز خرید شده شرکت پست و مخابرات با تجمع مقابل وزارت ارتباطات، خواستار دریافت حقوق و مزایای ‌١٤ سال پیش هزار و ‌٢٠٠ کارگر و کارمند شدند. کارکنان باز خرید شده شرکت پست و مخابرات چند شهر کشور از جمله تهران، بابل، آمل، بوشهر، بندرعباس و دلیجان صبح امروز برای اعتراض نسبت به دریافت حقوق و مزایای خود در ‌١٤ سال پیش مقابل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تجمع کردند.
اکبر سلیمانی، یکی از مسوولان این تجمع گفت: ‌١٤ سال است که شرکت پست و مخابرات، حقوق کارکنان سابق این شرکت در شهرهای مختلف کشور را پرداخت نکرده است. وی با اشاره به اجباری بودن باز خرید این کارگران در ‌١٤ سال پیش اضافه کرد: شرکت پست مخابرات در این اقدام خود به صورت قانونی با ما برخورد نکرده بود. سلیمانی در مورد تعداد این کارگران افزود: در مجموع چهار هزار و ‌٤٠٠ کارگر بودیم که در این سال‌ها به تدریج عده‌ای از آنها بازنشسته شدند و هنوز هزار و ‌٢٠٠ کارگر سابق شرکت پست و مخابرات منتظر دریافت حقوق و مزایای خود هستند.
بر اساس این گزارش در یکی از پلاکاردهای نصب شده در محل تجمع عنوان شده بود: «دکتر سلیمانی ـ وزیر ارتباطات ـ فرصت دو هفته‌ای از تاریخ ‌٢٠/١١/٨٦ معاونت پشتیابنی افاقه نکرد». یکی از این کارکنان باز خرید شده در مورد وعده معاون پشتیانی وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: در ‌٢٠ بهمن ماه معاون پشتیبانی وزارت ارتباطات وعده مطرح شدن دوباره این موضوع در هیات دولت داده بود که این وعده محقق نشد. به گفته وی قبل از این ‌١٤ بهمن ماه امسال پیشنهاد این موضوع در هیات دولت رد شده بود. یکی دیگر از کارکنان باز خرید شده، در مورد وضعیت خود اظهار کرد: من را با ‌٢٥ سال و هشت ماه خدمت باز خرید اجباری کرده بودند و بعد از آن نیز حق من را به صورت کامل پرداخت نکردند.
او ادامه داد: خود وزارتخانه نیز قبلا این موضوع را پذیرفته بود که حقوق و مزایای این کارکنان بازخرید شده را پرداخت کند، ولی به دلیل نداشتن بودجه این مزایا را پرداخت نکرده بود، اما اکنون وزارتخانه دیگر حتی این موضوع را قبول ندارد. تجمع‌کندگان همچنین نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات نوشتند که در بخشی از آن آمده است: « پس از گذشت ‌١٤ سال در بهمن ماه سال گذشته این مژده و نوید در دل باز خریدان شرکت پست و مخابرات بارور شد و ارسال مکاتبات پیاپی برای دستیابی به راه‌حل بازنشستگی در طول سال جاری و کارشناسی دقیق و شفاف کمیسیون اجتماعی ریاست جمهوری متاسفانه در تاریخ ‌١٤ بهمن ‌٨٦ پس از طرح در هیات دولت به دلیل بار مالی این پیشنهاد رد شد. در صورتی که درباره این ابلاغیه مدت یک سال کارشناسی لازم صورت گرفت و اگر قرار بود به دلیل فوق رد شود بدیهی است که باید در کمیسیون فرعی به این نکته اشاره و در همانجا این طرح متوقف یا اصلاح و نهایتا برای تصویب به کمیسیون اصلی ارجاع می‌شد.»
در ادامه این نامه ذکر شده است: «پس از ابلاغ نتیجه هیات دولت همکاران برای دیدار با جنابعالی در ‌٢٠ بهمن ‌٨٦ به وزارت ارتباطات مراجعه کردند ولی متاسفانه چون حضور نداشتید و قرار شد این پیشنهاد مجددا برای طرح و تصویب در دستور کار هیات دولت قرار گیرد که طی پیگیری‌های زیاد این امر هنوز محقق نشده است.» در پایان این نامه از وزیر ارتباطات در خواست شده است که با توجه به کهولت سن این کارکنان بازخرید شده، راهکارهای لازم در خصوص تصویب و ابلاغ این موضع صادر شود.
1989- اعتصاب کارگران "سد کریت" :
به گزارش پایگاه خبری دسترنج ، کارگران خدماتی عمرانی یکی از شرکتهای پیمانکاری مستقر در سد کریت طبس، در اعتراض به عدم دریافت پنج ماه حقوق و مزایای شغلی دست به اعتصاب زدند.
“غلامرضا محمدی” فعال کارگری در طبس به دسترنج گفت: کارگران معترض این شرکت پیمانکاری پیش از این با تجمع مقابل اداره کار و تشکیلات کارگری این شهرستان خواهان دریافت حقوق معوقه خود شده بودند اما با ناامیدی از اقدامات قانونی، اینک اعتصاب کرده اند.
1990- لغو كارگاه آموزشي سازمان جهاني كار:
به گزارش پایگاه خبری دسترنج در تاریخ 11 اسفند 86 ، گفته میشود دلیل لغو كار گاه آموزشي سازمان جهاني كار تقارن با روز جهانی همبستگی با کارگران ایرانی است.كار گاه آموزشي سازمان جهاني كار (ilo) كه قرار بود براي كارگران ايراني در تهران و يزد برگزار شود به دلايل نا معلومي لغو شد.
به گزارش دسترنج، سنديكاي كارگران شركت واحد همزمان شدن بر گزاري كارگاه آموزشي ilo با روز اعلام همبستگي جهاني با كارگران ايراني را از دلايل به تاخير افتادن زمان برگزاري اين كارگاه آموزشي اعلام كرده است.
پيشتر و به دليل ادامه بازداشت منصور اسانلو و محمود صالحي (فعال كارگري كرد)، فدارسیون جهانی کارگران حمل و نقل (itf) و کنفدارسیون اتحادیه های آزاد کارگران جهان (ituc) در اقدامی مشترک و هماهنگ روز شانزدهم اسفند (ششم مارس) را به عنوان روز همبستگی چهانی با کارگران ایرانی نامگذاری کرده بودند.
سنديكاي كارگران شركت واحد در اين رابطه اعلام كرد: هر چند رييس دفتر آسيايي ilo در نامه خود تعويق در برگزاري اين كارگاه آموزشي 4 روزه را ناشي از دلايل مختلف دانسته است؛ اما گفته مي شود كه در ديدار اخير اين مقام ilo با نماينده itf در رابطه با همزماني اين كارگاه با روز اعلام همبستگي جهاني به صورت شفاهي صحبت شده است.
با اين حال تشكيلات خانه كارگر كه مسووليت اجراي اين كارگروه آموزشي را برعهده دارد؛ در اين رابطه با تاكيد براينكه هنوز هيچ چيز معلوم نيست اعلام كرد: به تعويق افتادن اين كارگروه آموزشي هيچ ارتباطي با سنديكاي كارگران شركت واحد ندارد.
پيشتر قرار بود سازمان جهاني كار با همكاري تشكيلات خانه كارگر ايران از 15 تا 16 و 19 تا 20 اسفند براي كارگران ايراني كارگاه آموزشي برگزار كند.
در اين كارگاه آموزشي قرار بود تشکل هایی چون خانه كارگر، سندیکای شركت واحد و انجمن صنفي روزنامه نگاران نيز حضور یابند.
1991- احضار 22 کارگر نساجی کردستان به دادگاه :
به گزارش پایگاه خبری دسترنج در تاریخ 11 اسفند 86 ، 22 نفر از كارگران اخراجي كارخانه نساجي كردستان بي آنكه بدانند چه جرمي مرتکب شده اند با شكايت كارفرماي سابق خود به دادگاه احضار شدند. پيشتر برخي منابع خبري به نقل از دادگاه عمومي سنندج اعلام كرده بودند كه احضار اين كارگران به تجمع های اعتراض آمیز آنان ربطي ندارد.
جعفر عظيم زاده، رئیس اتحاديه كارگران اخراجي و بيكار در اين رابطه گفت: هفته گذشته يكي از اين كارگران با دریافت احضاريه به دادگاه مراجعه کرد اما چون شاكي غايب بود؛ قاضي بدون آنكه علت شكايت را بگويد رسيدگي را به زمان ديگري موكول كرد.
به گفته اين فعال كارگري تمامي اين 22 كارگر از كساني هستند كه از سال 85 به بعد كار خود را از دست داده اند و هم اكنون از اعضاي انحاديه كارگران بيكار و اخراجي هستند.
او يادآور شد: از سال 85 تاكنون با اجراي سياست تعديل نيرو، كارخانه نساجي كردستان 400 كارگر را اخراج کرد.
به گفته عظيم زاده به غير از اين 22 كارگر تاكنون به اكثر كارگران اخراج شده نساجي كردستان بابت غرامت اخراج وام هاي خود اشتغالي پرداخت شده است.
1992- رابطه افزایش قیمت زمین با انحلال یک کارخانه:
به گزارش پایگاه خبری دسترنج در تاریخ 12 اسفند 86 ‏، اين تصميم پس از آن گرفته شد كه به گفته كارگران پيشتر مديرت كارخانه با مسوولان اداري استان بر سر راه اندازي و بازسازي كارخانه لامپ فارس به توافق رسيده بودند.
يكي از كارگران كارخانه لامپ فارس در این باره به دسترنج گفت: با كارفرما تماس گرفتيم تا از نحوه بازسازي و شروع به كار كارخانه مطلع شويم كه به ما گفته شد هيچ راهي به جز انحلال كارخانه و اخراج كارگران باقي نمانده است.
اين كارگران كه تنها كمتر از 18 روز تا پيوستن به جمع بيكارن فاصله دارند‏، افرايش چشمگير بهاي زمين را عامل اين تصميم گيري ناگهاني مي دانند چون معتقدند کارفرما با فروش زمین یک هکتاری کارخانه در پی سودجویی است.
يكي از كارگران كه معتقد است اين كارخانه همچنان مي تواند به فعايت خود ادامه دهد؛ گفت: اگربخواهيم واقعيت را بپذيرم بايد انتظار داشته باشيم كه مديران استاني نيز مانند كارفرما از انحلال كارخانه حمايت كنند و در غير اين صورت بايد خوش خيال باشيم كه بخواهيم منتظر بازسازي كارخانه باشيم .
در اين رابطه يكي از عوامل نزديك به كارفرماي كارخانه لامپ فارس با رد ادعاي كارگران گفت: هنوز هيچ چيز مشخص نيست اما اگر انحلال كارخانه قطعي باشد نبايد اين تصميم را به افزايش بهاي زمين كارخانه مربوط كرد.
وي با اين استدلال كه چون سهامداران كارخانه لامپ فارس تا كنون به دنبال راه اندازی كارخانه بوده اند نمي توان آنها را در اخراج کارگران مقصر دانست، گفت: با این وجود كارخانه از هشت ماه پيش تاكنون توليد نداشته است.
به عقديده اين مقام کارفرمایی که نخواست نامش فاش شود، كارگران كارخانه لامپ فارس نيز در به وجود آمدن وضعيت كنوني بي تقصير نيستند زيرا اگر كمي با مديرت تعامل داشتند چنين وضعي هيچ گاه به وجود نمي آمد.
شايد اظهارات اين مقام مديريتي اشاره اي باشد به اقدام چندي پيش كارگران مبني بر فروش مزايده اي موجودي محصولات كارخانه كه با حكم مسوولان قضايي و به منظور وصول مطالبات معوقه طرح طبقه بندي مشاغل صورت گرفت.
اما كارگران در پاسخ به اين گلايه می گویند چون مديريت از سال 75 مابه التفاوت طرح طبقه بندي مشاغل آنها را پراخت نمي كرد؛ آنها مجبور به فروش مزايده اي محصولات كارخانه شدند.

1993 - ترس از اخراج مانع اعتراض کارگران طبس :
"غلامرضا محمدی" فعال کارگری در طبس به دسترنج در تاریخ 12 اسفند 86 گفت: در آستانه سال جدید دستمزد 2500 کارگر شاغل در طبس هنوز پرداخت نشده است. این کارگران که اغلب آنان بصورت قراردادی در بیش از 50 واحد تولیدی کوچک و بزرگ و شرکت های خدماتی این شهر مشغول بکار هستند حقوق یک ماه گذشته خود را دریافت نکرده اند و از ترس اخراج اعتراض نمی کنند. او گفت: سوءمدیریت و نبود نقدینگی از جمله دلایل تعویق در حقوق پرداختی کارگران عنوان شده است.
1994- کارگران "پوشینه بافت" شش ماه بدون حقوق ماندند:
خبر - دستمزد 400 کارگر کارخانه "پوشینه بافت" قزوین شش ماه پرداخت نشده است. "عید علی کریمی" فعال کارگری در قزوین به دسترنج گفت: جمعی از کارگران معترض کارخانه پوشینه بافت قزوین با تجمع در محل خانه کارگر این استان با بر شمردن مشکلات حقوقی و شغلی طی چند ماه گذشته خواهان تشکیل یک نهاد کارگری در کارخانه و در یافت 6 ماه حقوق معوقه و سنوات کاری خود شدند.او گفت: مدیریت کارخانه برای تیم فوتبال "پوشینه بافت" میلیون ها تومان هزینه کرده اما از پرداخت حقوق صدها کارگر شانه خالی می کند. کریمی گفت: کارگران در این تجمع هشدار دادند در صورت بر آورده نشدن خواسته های بحقشان تجمعات اعتراض آمیز گسترده تری برپا خواهند کرد.
1995- محکومیت وزارت كار از سوی ilo:
به گزارش پایگاه خبری دسترنج در تاریخ 12 اسفند 86، گفته می شود كه فرستاده سازمان جهانی کار (ilo) به ايران در گزارش خود از وزارت كار و امور اجتماعي به عنوان مداخله كننده غيرقانوني در امور داخلي تشكل هاي صنفي كارگري و كارفرمايي نام برده است. در پاييز امسال يك هيت از كارشناسان سازمان جهاني كار كه رياست آن را خانم كئلوپاترا بر عهده داشت؛ به منظور بررسي روابط كار و وضعيت شركاي اجتماعي به ايران سفر كرده بودند. به گزارش دسترنج‏، براساس اين گزارش 45 صفحه اي، وازرت كار و امور اجتماعي ايران در رابطه با دخالت در امور داخلي نهاد هاي كارگري و كارفرمايي مقصر شناخته شده است.به عقيده فعالان صنفي كرگري و كارفرمايي در دو سال گذشته وزارت كار و امور اجتماعي با اعلام انحلال نهادهاي كارگري و كارفرمايي موجود و تاسيس نهادهاي صنفي جديد در امور داخلي كارگران كارفرمايان مداخله غيرقانوني كرده است.
1996- پروين اردلان ممنوع الخروج شد :
يك منبع آگاه گفت: پروين اردلان بامداد دوشنبه هنگام ترك تهران به سوي "استكهلم" توسط دادستاني تهراني ممنوع الخروج شد. بنياد "اولاف پالمه" پروين اردلان را از فعالان شناخته شده حقوق زنان در ايران معرفي كرده است.اين مقام آگاه در گفتگو با فارس افزود: بنياد اروپايي "اولاف پالمه" كه در سوئد مستقر است براي كمك به توسعه دموكراسي غربي و فعاليت‌هاي غيرقانوني گروهي از زنان در كشور مبلغ 75 هزار دلار به عنوان جايزه به اردلان اختصاص داده بود.پروين اردلان كه به اتهام بر هم زدن نظم و امنيت جامعه در 13 اسفند 85 دستگير شده بود بعد از اعلام اين خبر گفته بود با مسرت اين پول را دريافت و فعاليت‌هاي فمنيستي خود را در ايران افزايش خواهم داد.چند سالي است كه بنيادهاي غيردولتي تحت عنوان كمك به توسعه دموكراسي مبالغي را به صورت پنهاني به برخي از عناصر مساله‌دار پرداخت نموده‌اند اما اين براي اولين بار است كه پرداخت اين پول به صورت علني اعلام مي‌گردد . بنياد "اولاف پالمه" پروين اردلان را از فعالان شناخته شده حقوق زنان در ايران معرفي كرده است.
1997- بنزين 400 تومانی؛ عیدی دولت به مردم :
ستاد تبصره 13 ديشب قيمت آزاد بنزين را ليتري 400 تومان از تصويب گذراند.به اين ترتيب مردم و مسافران نوروزي مي توانند در کنار بنزين سهميه بندي شده ليتري 100 تومان بنزين 400 توماني هم خريداري کنند.پيش از اين مهدي هاشمي رئيس ستاد تبصره 13 در خصوص قيمت آزاد بنزين در ايام نوروز گفته بود؛ قيمت بنزين بر اساس سه سناريوي قيمت 250 ، 300 و 700 خواهد بود.چندي بعد وي در گفت وگويي اظهار کرد که قيمت آزاد بنزين بر اساس قيمت تمام شده عرضه خواهد شد.در ايران قيمت تمام شده هر ليتر بنزين بين 350 تا 400 تومان است که به نظر مي آيد ستاد تبصره 13 حداکثر قيمت تمام شده را انتخاب کرده است.در همين ارتباط محمدرضا نعمت زاده مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در گفت وگو با خبرنگار «اعتماد» از تاييد يا تکذيب مصوبه ستاد تبصره 13 خودداري و اعلام آن را به ستاد تبصره 13 محول کرد.
1998- محکومیت به شلاق فعالان اتحادیه سنندج :
به گزارش خبرگزاری ها ، جمعی از فعالان کارگری کردستان از جمله ؛ فارس گويليان، حبيب الله کلکانی و صديق سبحانی از اعضای اتحاديه سراسری کارگران اخراجی و بيکار ايران به علت برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهر سنندج به اتهام بر هم زدن نظم عمومی و شرکت در تجمع غير قانونی در دادگاه تجديد نظر به ۱۰ ضربه شلاق و ۲۰۰۰۰۰تومان جريمه نقدی محکوم شدند. احکام صادره در مورد اين ۳ فعال کارگری به اجرا در آمد. لازم به ياد آوری است که هفت کارگر ديگر به اسامی عباس اندرياني، طيب چتايي، يدالله مرادي، طيب ملايي، اقبال لطيفي، خالد سواری و محی الدين رجبی به جرم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در انتظار اجرای حکم شلاق و جريمه نقدی بسر می برند. پيش از اين صديق امجدی به همين اتهام مجازات شده بود.(راديو فردا ۸/۱۲/۸۶) 1999- کارگران نساجی پاکریس به مدت 9 ماه حقوق نگرفته اند:
تعداد ۳۰۰تن از کارگران کارخانه نساجی”پاکريس” سمنان مدت ۹ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. قبلا ۲۳۰۰ نفر در اين کاخانه مشغول بکار بودند که توسط بنياد مستضعفان به ۳۰۰ نفر کاهش پيدا کرده و قرار است تا ۳ سال ديگر همه کارگران را از کار اخراج کنند.(دسترنج ۱۰/۱۲/۸۶) 2000- اخراج گسترده کارگران قراردادی از مشاغل گوناگون تولیدی و صنعتی در شهرستان سمنان:
بيش از ۱۵۰۰۰ کارگر قراردادی شاغل در واحدهای توليدی و صنعتی سمنان در آستانه سال نو از کار اخراج شدند تا کارفرمايان مکلف به پرداخت مزايای پايان سال کارگران نباشند.(دسترنج ۱۳/۱۲/۸۶) 2001- تجمع کارگران در قزوین به دلیل عدم دریافت حقوق :
کارگران قوه پارس در اعتراض به عدم دريافت ۲۰ ماه حقوق در مقابل استانداری قزوين تجمع کردند. (دسترنج ۱۳/۱۲/۸۶)
2002- بحران بیکاری در استان "چهارمحال و بختیاری" :
"عبدالله رئیسی" فعال کارگری در شهرکرد به دسترنج در تاریخ 12 اسفند 86 گفت: به دلیل عدم توسعه و ساخت کارخانه های تولیدی-صنعتی در استان چهار محال و بختیاری از سوی دولت، این استان محروم با بحران بیکاری مواجه است.آمار بیکاری استان به 20 درصد در سال 86 رسیده و هزاران بیکار برای یافتن فرصت شغلی به استان های همجوار چون اصفهان و خوزستان مهاجرت می کنند.
او گفت: استعداد های طبیعی منطقه و وجود آب فراوان رود خانه های دز ، کارون و زاینده رود که از کوههای چهال محال و بختیاری سر چشمه می گیرند، شرایط را برای ایجاد صد ها واحد تولیدی و صنعتی در سراسر استان فراهم کرده که متاسفانه مسوولان دولت به آن توجهی ندارند.
رئیسی گفت: سرمایه گذاران به دلیل نبود زیر ساخت های صنعتی درچهار محال و بختیاری سر مایه گذاری نکرده و برای ایجاد واحد های تولیدی به استانهای همجوار رجوع می کنند.
2003- مشکلات کارگران آجرپزی در استان خوزستان :
کارگران کارخانه آجرپزی" قلعه تل" دراستان خوزستان مجبورند حداقل ۱۲ ساعت در روز با ماشين آلات غير استاندارد کارخانه کار کنند. در ده سالی که ازآغازبکاراين واحد توليدی می گذرد کارفرما برای پيشگيری از وقوع حوادث کارهيچگاه حاضر به تجهيز کارگاه به امکانات ايمنی نشده است تمامی کارگران بدون بهره مندی ازحق داشتن بيمه اجباری و يا سايرمزايای قانونی بصورت روز مزدی کار می کنند. ازآخرين حادثه منجر به قطع انگشت کمتر از يک ماه می گذرد. حقوق ماهيانه اين کارگران از ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان متغير است. تنها هزينه درمان انگشت قطع شده بيش از يک ميليون تومان است.(دسترنج ۱۳/۱۲/۸۶) 2004- عدم دریافت حقوق کارگران نساجی خود:
حدود ۶۰۰ کارگر کارخانه های “نساجی تبريز”، “نساجی خوی” و “چينی بهداشتی ارس” مدت ۴ ماه است که حقوق و مزايا دريافت نکرده اند.(دسترنج ۱۳/۱۲/۸۶) 2005- کارگران قراردادی طبس ۴ ماه حقوق دریافت نکردند:
تعداد ۵۰ تن از کارگران شرکت پيمانکاری طرف قرارداد با اداره آب و فاضلاب طبس مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. قرار داد پيمانی به نوعی از استخدام گفته می شود که کارفرما خود از ثبت قرار داد با کارگران شانه خالی کرده و وظيفه استخدام را به عهده شرکتهای پيمانکاری وامی گذارد و سپس اين شرکتها کارگران را مانند ديگر اشياء به کارفرما اجاره می دهند.(دسترنج ۱۳/۱۲/۸۶) 2006- کشته شدن دو کارگر براساس عدم رعایت ایمنی کار:
علی خلجی ۳۰ ساله، اصغر نصيری ۳۰ ساله و حسن رضوی ۲۵ ساله کارگران ساختمانی هنگام گود برداری زمينی در کامرانيه تهران به علت ريزش آوار کشته شدند. گود برداری غير اصولي، سست شدن خاک ديواره های گودال و عدم رعايت مسائل ايمنی باعث مرگ کارگران شده است.(دسترنج۱۴/۱۲/۸۶)
2007- بلبشویی در گمرک ایران از زبان آمار دولتی :
روزنامه " کارگزاران" ، 14 اسفند ماه 86، با انتشار آمار گمرک ایران خبر دارد: " تراز تجاری صادرات غیر نفتی در 11 ماه امسال به منفی 27 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید براساس گزارش آماری گمرک تراز تجاری صادرات غیر نفتی کشور در بهمن ماه (1386) در مقایسه با تراز تجاری ایران در دی ماه [یعنی فقط 1 ماه] گذشته 4 میلیارد و 275 میلیون دلار منفی تر شده است."
2008- کارگران شاغل در دو کارخانه تهران پتو، ایران ترمه ،در قم به مدت ۲سال حقوق نگرفتند:
چهار ماه حقوق معوقه ۵۰۰ کارگر شاغل در کارخانه های " تهران پتو" و "ايران ترمه" قم مدت ۲ سال است که پرداخت نگرديده است.(دسترنج ۱۴/۱۲/۸۶)2009- کارگران شاغل در سد سیاه زخ سقز۶ ماه حقوق نگرفتند:
تعداد ۱۰۰ تن از کارگران شاغل در سد سياه زخ سقز در اعتراض به عدم دريافت ۶ ماه حقوق، اقدام به اعتصاب کردند.(دسترنج ۱۴/۱۲/۸۶)
هفته سوم اسفند۸۶ ( مارس۲۰۰۸ )

2010- کارگران کارخانه آجر ماشینی پاکدشت طی سه سال حقوق دریافت نکرده اند :
حقوق ۳۰۰ کارگر کارخانه آجر ماشينی سازمايه پاکدشت مدت ۳ سال است که پرداخت نشده، اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران اين کارخانه در خصوص دست يابی به حقوق معوقه خود تاکنون نتيجه ای در بر نداشته است.(دسترنج ۱۵/۱۲/۸۶) 2011- کارگران خدماتی شهرداری تهران حقوق دریافت نکرده اند :
دستمزد ۱۰۰ کارگر خدماتی پيمانکاری ناحيه ۳ منطقه ۱۱ شهرداری تهران بيش از يک ماه است که پرداخت نشده است. اغلب کارگران بدون داشتن دستکش به نظافت محيط می پردازند.(دسترنج ۱۵/۱۲/۸۶) 2012- عدم پرداخت کارگران قراردادی بیمارستان سجاد کرمانشاه:
حقوق ۶۰ کارگر رسمی و قراردادی بيمارستان سجاد کرمانشاه مدت ۵ ماه است که پرداخت نشده است.(دسترنج ۱۵/۱۲/۸۶) 2013- تعطیلی کارخانه الیاف شیروان :
حقوق معوقه بيش از ۵۰ کارگر کارخانه الياف شيروان دهها ماه است که پرداخت نشده، اين کارخانه مدت ۳۰ ماه است که تعطيل شده است.(دسترنج ۱۵/۱۲/۸۶) 2014- اعتراض و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه :
حدود ۵۰۰۰ کارگر شرکت نيشکر هفت تپه در استان خوزستان از روز ۱۵ اسفند در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش و عيدی شان، اقدام به اعتصاب کرده اند. کارگران اين شرکت در ۲ سال گذشته حداقل ۱۱ بار بر سر مطالبات صنفی شان دست به اعتصاب زده اند.(دسترنج ۱۹/۱۲/۸۶) 2015- وضعیت ناگوار کارگران قراردادی کارخانه های غرب تهران :
از مجموع ۵۰۰۰ کارگری که بصورت قراردادی در کارخانه های غرب تهران شاغل هستند، قرار داد ۶۰ درصد آنان در آستانه سال نو تمام شده است. کارفرمايان برای پرداخت نکردن مطالبات پايان سال و عدم عطای مرخصی نوروزی با حقوق، از تمديد قرار داد با کارگران طفره می روند.(دسترنج ۲۰/۱۲/۸۶) 2016– کارگران شهرداری بجنورد اخراج شدند:
تعداد ۳۸۰ کارگر شهرداری بجنورد از کار اخراج شدند. شهرداری قرار دادها را طوری تنظيم کرده تا کارفرما از پرداخت مزايای پايان سال و اعطای مرخصی با حقوق نوروزی به کارگران شانه خالی کند.(دسترنج ۲۰/۱۲/۸۶) 2017- بیش از ۸۰ در صد از کارگران در زنجان کارگر قراردادی هستند:
۴۷۰۰۰کارگر در زنجان مشغول بکار هستند، بيش از ۸۰ درصد آنها کارگران قرار دادی هستند. سال گذشته نيز در روزهای پايانی سال قرار داد تعداد کثيری از کارگران تمام شد و آنان از بهره مندی از مزايای آخر سال و همچنين مرخصی های با حقوق ايام عيد محروم شدند و پس از عيد تنها ۶۷ درصد آنان توانستند قرار داد خود را تمديد کنند و باقی برای هميشه اخراج شدند.(دسترنج ۲۰/۱۲/۸۶) 2018- کارگران فنی معدن ذغال سنگ طبس از کار اخراج شدند:
بيش از ۱۰۰۰ کارگر فنی معدن ذغال سنگ طبس از کار اخراج شدند. اين تعداد از کارگران قراردادی که بواسطه شرکت های پيمانکاری در معدن ذغال سنگ مشغول بکار هستند،طبق روال هر سال در روزهای پايانی سال اخراج می شوند. هزار کارگر با امضاء اجباری برگ تسويه حساب علاوه بر مزايای پايان سال و مرخصی ايام نوروز از حقوق يک ماه کار خود نيز محروم شدند.(دسترنج ۲۰/۱۲/۸۶) 2019- اخراج زنان شاغل بیمارستان سنندج از کار :
جمعی از زنان شاغل در بيمارستان توحيد سنندج با ۱۸ سال سابقه از کار اخراج شدند. (دسترنج ۲۰/۱۲/۸۶)2020- کارگران کارخانه لاستیک البرز دست به اعتصاب زدند:
بيش از هزار کارگر کارخانه لاستيک البرز هنوز حقوق معوقه خود را دريافت نکرده اند. کارگران اين کارخانه مدتی پيش در اعتراض به عدم دريافت حقوق دست به اعتصاب زده بودند.(دسترنج ۲۱/۱۲/۸۶) 2021- اعتصاب ۳۰ تن از کارگران راه آهن طبس:
بيش از ۳۰ نفر از کارگران راه آهن طبس مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض دست به اعتصاب زدند.(دسترنج ۲۱/۱۲/۸۶)

هفته چهارم اسفند۸۶ ( مارس۲۰۰۸ )

2022ـ کارگران کارخانه مینو دست به اعتصاب زدند:
بیش از 1000 کارگر کارخانه مینوی تهران در اعتراض به کاهش چشمگیر مبلغ عیدی و پاداش آخر سال دست به اعتصاب زدند.(دسترنج 22/12/86)

2023ـ ضرب وشتم عوامل رزیم در سازمان خدمات شهرداری :
چندی پیش رئیس و معاون سازمان تشکلهای کارگری استان فارس با قرار قبلی برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در سازمان خدمات موتوری شهرداری به این سازمان مراجعه کردند، که در هنگام اخذ رای از سوی عوامل حراست این سازمان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.(دسترنج 27/12/86)

2024ـ به دلیل عدم دریافت 2 ماه حقوق ، 400 کارگر بیکار دست به تجمع زدند:
بیش از 400 کارگر بیکار شهرستان پاکدشت در اعتراض به عدم دریافت 2 ماه حقوق بیمه بیکاری خود از سازمان تامین اجتماعی در مقابل فرمانداری و بانک رفاه کارگران این شهرستان دست به تجمع زدند.
(دسترنج 28/12/86)

2025ـ حقوق کارگران معدن سنگرود پرداخت نشد:
حقوق معوقه 17 ماهه 620 کارگر معدن سنگرود گیلان امسال نیز پرداخت نشد. قبلا 3500 کارگر در این معدن مشغول بکار بودند.(دسترنج 28/12/86)

2026ـ فقر و بیماری بین کودکان کار :
بیش از صد هزار کودک کار در کشور بدلیل عدم رسیدگی وزارت بهداشت و درمان در واکسینه کردن کودکان در معرض ابتلا به بیماری مرگبار هپاتیت ب قرار گرفته اند. فاطمه قاسم زاده روانشناس و عضو هیئت موسس شبکه یاری کودکان کار و خیابان، در این باره گفت: کودکان کار که بدلیل فقر برای زنده ماندن و تامین هزینه خانواده خود تلاش می کنند، از کمترین توجه دولت برخوردار بوده و بدلیل زندگی و کار در محیط غیر بهداشتی در معرض ابتلا به انواع بیماریهای مهلک بویژه هپاتیت ب قرار دارند.(دسترنج 28/12/86)


2027- بلاتکلیفی 9 ماهه یک فعال کارگری در زندان :
بختیار رحیمی عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری که در روز 28 تیرماه در پی حمله افراد مسلح به منزلش بازداشت و زندانی شده بود، هم اکنون با گذشت حدود 9 ماه از زمان بازداشتش، در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی نگهداری می شود. اتهامات این فعال کارگری، شهر مریوان، ارتباط با گروه‌های غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. به گفته ی یکی از فعالان سیاسی که به تازگی از بند 209 آزاد شده است، بختیارحیمی در طی دوران بازداشت در بند 209 تحت فشارهای شدید روانی قرار گرفته است. وی در طول بازداشت 9 ماهه خود تنها یک بار به مدت 5 دقیقه توانسته است با خانواده خود دیدار داشته باشد. این در حالی است که مطابق بخشنامه حقوق شهروندی قوه قضائیه، " متهمان حق دارند در طول دوران بازداشت با خانواده و نزدیکان خود ملاقات داشته باشند." گفتنی است این فعال کارگری، پس از بازداشت ابتدا به زندان سنندج انتقال یافت و پس از 95 روز حبس، به زندان اوین منتقل شد. گفته می شود، علاوه بر این بازداشت دیگر اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری در شهرهای پاوه، سقزو اهواز، نیز از سوی نیروهای امنیتی احضار و تهدید شده اند.
2028- خودسوزي يك دختر جوان به خاطر فقر :
يك شنونده كه از طريق تلفن به راديو فردا زنگ مي زند: همين جمعة گذشته يك دختر 17ساله بر اثر فقر و نداري، اين اينقدر اين رو خورد، خورد، تا خودش را آتش زد. من كه دارم صحبت مي كنم من خودم اين دختر را آتيش رو از روش خاموش كردم. پدري داره معلول، مادري داره بدبخت، تو يك خرابه نشستن، آيا مسئولين با اين خط فقر عدد و رقمي بزنند چند درصد است، چه رنگيه, به نظر من كه اين خط فقر نه رنگ داره, نه عدد داره، نه پوست داره، نه استخون داره. خواهش مي كنم، خواهش مي كنم براي رضاي خدا و روح اون مظلوم اين را حتماً پخش بكنيد، از آبادان تماس مي گرفتم.

2029 - کارخانه ای در سمنان تعطیل شد و35 تن از کارگران آن بیکار شدند:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 26 اسفند 86، سی و پنج (35) تن کارگر قرار دادی کارخانه "دیسکی لنت" سمنان پس از پایان قرارداد و در آستانه سال نو بیکار شد "حسین طاهرزاده" فعال کارگری در سمنان به دسترنج گفت: کارفرما پس از اخراج تمامی کارگران قراردادی و 3 کارگر رسمی کارخانه را تعطیل کرد . او گفت: کارگران رسمی به دستور کارفرما به اداره کار معرفی شدند تا پس از طرح شکایت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

2030- لاتکليفي 1200 کارگر در طبس :
1200 کارگر قراردادي طبس که در 14 شرکتهاي خدماتي و پيماني مشغول بکار هستند 3 تا 6 ماه حقوق در يافت نکرده اند. 'غلامرضا محمدي' فعال کارگري در طبس در اين باره به دسترنج گفت: هنوز حقوق معوقه کارگراني که در شرکتهاي خدماتي پيماني اين شهرستان مشغول بکار هستند پرداخت نشده و وضعيت معيشتي اين کارگران با توجه به نزديکي سال نو تاسفبار است.او گفت: بسياري از اين کارگران در ادارات و سازمان هاي دولتي مشغول به کار هستند اما هيچ گونه نظارتي از سوي مسوولان ذيربط بر نحوه پرداخت و تاخير حقوق کارگران صورت نمي پذيرد.»

2031- درگيري جمعي از مردم زلزله زده بروجرد باماموران نيروي انتظامي :
جمعی از مردم زلزله زده بروجرد روز دوشنبه برای سومین بار در ماه جاری در مقابل فرمانداری در این شهر تجمع كرده و با مأموران نیروی انتظامی درگیر شدند. تجمع كنندگان كه اغلب آنها زن بودند خواستار تسریع در كاهش اقساط وام بانكی واحدهای احداثی خود شدند. آنها گفتند تا رسیدگی به خواست های خود هر هفته در مقابل فرمانداری رژیم تجمع خواهند كرد.بنا به گزارش های دریافتی مأموران نیروی انتظامی در وحشت از گسترش این حركت اعتراضی به تجمع كنندگان حمله كردند.

2032- فروش کليه براي نجات زندگي فروشنده و خريدار :
گزارشگر در تهران آگهي‌هاي روزنامه ‌اي خريد و فروش کليه، جاي خود را به آگهي‌هاي ديواري داده‌اند'کليه‌ام را براي پول نمي‌فروشم، براي نجات زندگي ‌ام مي ‌فروشم.'اين تنها توجيه يک جوان 23 ساله است که براي فروش کليه ‌اش آگهي داده است.براساس آمار انجمن حمايت از بيماران کليوي، در ايران 33 هزار بيمار کليوي و دياليزي وجود دارند که اين افراد با دريافت يک کليه امکان زندگي راحت و سالم، بدون نياز به انجام دياليز و هزينه‌هاي درمان را پيدا مي‌کنند. هر چند خريد و فروش کليه در بسياري کشورهاي جهان ممنوع است؛ اما اين کار در ايران طي دهه 60 شمسي و پس از دريافت مجوزهاي شرعي، شکل قانوني پيدا کرد. به اين تربيت آگهي هاي خريد و فروش کليه به روزنامه ها راه پيدا کرد. آگهي‌هاي تبليغاتي يکي از شيوه‌هاي جلب مشتري و فروش کالا هستند. تبليغاتچي‌ها سعي مي ‌کنند در توصيف و معرفي کالا نهايت تبحر و سليقه خود را به کار ببرند تا کالايشان را به بالاترين قيمت بفروشند.

2033- وضعيت كارخانه هاي ايلام :
صنعت استان ايلام نبز ، صنعت استان نيز بسيار ضعيف و رو به نابودي بوده و با سياست بنگاههاي زود بازده دولت نهم وضع اسفبار تر شده و بدهکاران بانکها چندين برابر شده اند و بهمين خاطر همکاري بانکها با صنعتگران قديمي تر نيز بشدت کاهش يافته و آنها نيز با اين سياست غلط در آستانه ورشکستگي و فروپاشي قرار گرفته اند. شهرکهاي صنعتي استان نيز داستان خود را دارند چون اين شهرک ها بيشتر شبيه شهر ارواح ميباشند تا شهرک صنعتي . اغلب کارخانه هاي ورشکسته و تعطيل و بعضا"با ساختمانهاي مخروبه . يا در حال تخريب به چشم ميخورد بارها اين سوال در جلسات متعدد استاني با حضور نمايندگان استان در مجلس , استانداران و مديران ارشد استان گفته شده که استان ايلام با کمترين جمعيت در بين استانهاي کشور چرا بايد عقب افتاده ترين استان باشد؟ چرا که اين بايد يک سياست عمدي باشد و گرنه توسعه يک استان با 450هزار نفر جمعيت بسيار آسان تر از استانها پر جعيت کشور ميباشد صحنه هاي فقر وحشتناک موجود در اين استان دل هر انساني به درد مي آيد و مشاهده کارگراني که در طول هفته موفق نميشوند حتي 5000تومان درآمد داشته باشند دردناكترين صحنه هاي زندگي اين كارگران است .
2034- اعتصاب در کارخانه مينو:
كارگران كارخانه صنعتي پارس مينوي تهران در اعتراض به بي توجهي مديران اين كارخانه نسبت به مطالبات خود از ديروز در اعتصاب به سر مي برند. تمامي كارگران كارخانه مينوي تهران در اعتراض به آنچه كه تغيير در دريافت حقوق و مطالبات معوقه گفته مي شود دست از کار کشيده و در محوطه كارخانه تجمع كرده اند.اعتصاب كارگران مينوي تهران در حالي است كه مديران كارخانه در اين مدت از حضور در ميان اعتصاب كنندگان و پاسخ دادن به خواسته هاي آنها طفره رفته اند.گفته مي شود بي تفاوتي مديران كارخانه مينو نسبت به بر آورده كردن خواسته هاي كارگران، باعث خشمگين شدن برخي اعتصاب كنندگان شده است..اين كارگران قصد دارند تا زمان رسيدگي به مطالبات خود به اين اعتصاب و تجمع در محوطه كارخانه ادامه دهند.
2035- اعتصاب در راه آهن طبس :
بيش از 30 کارگر راه آهن طبس روز گذشته در اعتراض به عدم دريافت 4 ماه حقوق و دير کرد در نحوه پرداخت دستمزد شان دست به اعتصاب زدند. 'غلامرضا محمدي' فعال کارگري در طبس به دسترنج گفت: اين براي چندمين بار است که کارگران شاغل در راه اهن طبس در اعتراض به عدم دريافت حقوق معوقه دست به اعتراض زده اند.او گفت: کارفرماي شرکت پيمانکار طرف قرارداد با راه آهن عامل اصلي تضييع حقوق اين دسته ازکارگران و تاخير در پرداخت حقوق آنان است.

2036- کارگران سد آزاد در آستانه اعتصاب :
دستمزد 500 کارگر قرارداي شاغل در 'سد آزاد' سنندج پرداخت نشده است. ' اقبال رضائي' فعال کارگري در کردستان در اين باره به دسترنج گفت: اين تعداد از کارگران که زير نظر يک شرکت پيمانکاري مشغول به کار هستند، پيمانکار را مسوول تاخير در پرداخت حقوق و مطالباتشان دانسته اند.او گفت: کارگران اعلام داشتند در صورتي که حقوق معوقه شان طي 2 روز آينده پرداخت نشود به اعتصاب و تجمع اعتراض آميز اقدام مي کنند.

2037- اخراج گسترده کارگران در شب عيد :
اخبار از اخراج گسترده کارگران در آخرين روزهاي سال از کارخانه ها حکايت دارد. تنها در‏ استان قزوين بيش ‏از ۳۰ هزار کارگر بيکار شده و در چندين کارخانه بزرگ کارگران به دليل عدم دريافت ماه ها دستمزد، دست به اعتصاب زده اند.‏در سال هاي اخير اخراج کارگران قرار دادي در روزهاي آخر سال به روالي از سوي کارفرمايان تبديل شده ‏است. در همين زمينه سايت اينترنتي “دسترنج” نزديک به فعالان کارگري از اخراج گسترده‏ کارگران درچندين ‏کارخانه خبر داده است. ‏عيد علي کريمي فعال کارگري در قزوين از اخراج ۳۰‏ هزار کارگر در اين شهر خبر داده و به اين سايت گفته: ‏‏”بيش از ۵۰ در صد از کارگران قراردادي استان قزوين بدون دريافت حقوق، سنوات، عيدي و پاداش با اتمام ‏قرارداد کاري خود بيکار شدند تا در صورت تمايل کارفرمايان و مالکان واحدهاي توليدي در نيمه دوم فروردين ‏ماه بکار گرفته شوند.”‏به گفته وي “نبود نظارت کافي از جانب وزارت کار باعث‏ شده کارفرمايان با تنظيم قراردادهاي کوتاه‏ مدت زمان ‏اتمام قراردادها را طوري تنظيم کنند که کارگران مشمول مزاياي پايان سال و همچنين تعطيلات ايام نوروز ‏نشوند”.‏
اخراج کارگران در پي انحلال نهاد صنفي
با انحلال شوراي کارگري کارخانه کبريت سازي "زنجان چوب"، تمامي کارگران اين واحد توليدي اخراج شدند.
مرتضي ريحانيان، يک فعال کارگري در زنجان از اخراج دسته جمعي کارگران کارخانه کبريت سازي زنجان چوب خبر داد.او گفت: مديران اين کارخانه که تحت پوشش بانک صنعت و معدن ايران قرار دارد، ابتدا به بهانه دخالت شوراي اسلامي کار اين نهاد کارگري را تعطيل کردند و سپس کارگران را اخراج کردند.
اين فعال کارگري گفت: اخراج کارگران در حالي اتفاق افتاده که اين کارخانه، از بنگاهاي سود آور استان زنجان است.

2038- زوال خانواده ها ی کارگری در ایران :
از : سعید فرزانه
نمایندگان کارگران در شورایعالی کار با امضای مصوبه دستمزد سال 87 تصمیم گرفتند که هر خانواده کارگری در سال آینده با ماهانه 219 هزارتومان زندگی کنند. طبق ماده 41 قانون کار معیار تعیین دستمزد نرخ تورم و سبد هزینه خانوار است.
بانك مركزي آخرين ميزان نرخ تورم در بهمن ماه را 8/17 درصد اعلام کرده بود و همین رقم ملاک تعیین دستمزد سال 87 قرار گرفت اما این رقم تنها نیمی از نرخ تورم واقعی است.
باید توجه کرد که نرخ تورم برای افزایش از بانک مرکزی اجازه نمی گیرد، بنابراین نرخ واقعی 35 درصدی تورم اثراتش را بر زندگی کارگران تحمیل می کند و نه رقمی که بانک مرکزی دولت نهم دستورش را صادر می کند. در واقع تورم با اقدامات اقتصادی، تنش هایی در سیاست داخلی و خارجی دولت رشد پیدا می کند و ظاهر سازی و اعلام ارقام جعلی تنها به کار فریب کارگران می آید.
از طرفی با حداقلی از انصاف هم نمی توان مبنای ارقام در نظر گرفته شده برای سبد هزینه خانوار را عادلانه تصور کرد. این رقم حتی در شرایط فعلی و بی توجه به افزایش حتمی نرخ تورم در سال 87 هم کفاف حداقل های زندگی یک خانواده کارگری را نمی دهد. با این دستمزد به سختی می توان تنها خوراک یک خانواده پنج نفره کارگری را تامین کرد و باقی احتیاجات اولیه خانواده های کارگری از قبیل پوشاک، بهداشت و آموزش فراموش خواهد شد و این در شرایطی است که کارگران را بی نیاز از پرداخت اجاره بهای مسکن بدانیم! اگر اجاره خانه را نیز در نظر بگیریم باید بپذیریم که خانواده های کارگری برای زنده ماندن (و نه لزوما زندگی کردن) ناچارند از هزینه خوراک خود بکاهند!
این اتفاق همانطور که در سالهای گذشته شاهدش بودیم نهایتا به زوال خانواده های کارگری منجر می شود. لازم است باز هم همچون سالهای قبل از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار این سئوال را بپرسیم که «با این دستمزد چه باید کرد؟» سئوالی که قطعا بی پاسخ خواهد ماند.

2039- گفتگو با يك كارگر در مورد افرايش حداقل دستمزد كارگران :
ديروز جمعه در تهران اعلام شد كه حداقل دستمزد كارگران حدود 20درصد افزايش مي يابد. ... گزارش بهروز كاروني: به گفتة خبرگزاريها افزايش بيست درصدي حداقل دستمزد كارگران با توجه با اعلام نرخ بيست درصدي تورم توسط بانك مركزي تعيين شده است. اين در حالي است كه نرخ بيست درصدي تورم اعلام شده توسط بانك مركزي مورد قبول بسياري از اقتصاددانان نيست. اين اقتصاد دانان مي گويند نرخ واقعي تورم بيش از 30درصد است و معيارهاي بانك مركزي براي تعيين نرخ تورم درست نيست. جعفر عظيم زاده عضو هيأت مديره و سخنگوي اتحاديه سراسري كارگران اخراجي و بيكار ايران در بارة حداقل دستمزد 183هزار توماني كارگران در سال جاري مي گويد: ”شما حساب كنيد كارگري كه 183هزار تومان حداقل دستمزدش بوده, در طول سال 86 اجاره خونه مثلاً توي تهران, توي مراكز استانها 300هزار تومنه. واقعاً آدم تعجب مي كنه يك مقدار كه مي تونم بگم شرم آوره. الان حق مسكن و خواربار كارگر 1080تومان در ماهه. حق اولادش 13200تومنه. اينها را وقتي بگذاري روي 183هزار تومن, يك خورده اين ور و اون ور روش بگذاري نهايت مي شود 220 الي 230تومن. كارگرهايي با سابقه 25سال كار, 20سال, 22سال, 18سال سابقه كار الان (نامفهوم) 230 هزار تومنه. اجاره خانه 300هزار تومنه. اينه كه شرايط بسيار وخيمي را به لحاظ معيشتي امسال تو ايران به وجود آوردن و حتي من فكر مي كنم كه در سال آينده اين وضعيت به شدت تشديد خواهد شد.“ ...
۲۰۰۰ کارگر خواستار افزايش دستمزد بر اساس نرخ واقعي تورم شدند
صدها کارگر کارخانه هايي در چند استان و همچنين منطقه عسلويه در نامه اي به مسئولان جمهوري اسلامي، خواستار افزايش دستمزد کارگران بر اساس نرخ واقعي تورم درايران شدند.بر اساس گزارش ها، حدود دو هزار کارگر در استان هاي کردستان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، کرمانشاه، تهران و همچنين منطقه عسلويه در نامه اي خطاب به شوراي عالي کار، وزارت کار و امور اجتماعي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفته اند که حداقل دستمزدي که در سال هاي گذشته اعلام شده است، کفاف زندگي کارگران و خانواده هايشان را نمي دهد.در اين نامه با اشاره به چند برابر شدن هزينه هاي زندگي گفته شده است که کارگران ديگر توان زندگي در زير خط فقر را ندارند و افزايش ۲۰ درصدي حداقل دستمزد دردي را دوا نخواهد کرد.»

2040- تعداد 18 ميليون كارگر بيمه پرداز منتظر اعلام حداقل دستمزد :
عضو شوراي عالي كار گفت : 8 1 ميليون نفر كارگر بيمه پرداز منتظر اعلام حداقل دستمزد كارگران براي سال 1387 هستند. عبدالحميد محمدي عضو شوراي عالي كار در گفت وگو با فارس با اشاره به نخستين نشست شوراي عالي كار در روز سه شنبه 21 اسفند 86 گفت : درباره حداقل دستمزد سال آينده توافق حاصل نشد. عضو شوراي عالي كار و نماينده كارگران خاطرنشان ساخت : حداقل دستمزد كارگران تك نرخي است و در ساير سطوح دستمزدي علاوه بر حداقل دستمزد به شكل تركيبي يعني درصدي از رقم حداقل به صورت تركيبي خواهد بود. محمدي ادامه داد : درصد افزايش حداقل حقوق كارگران براي سال آينده ثابت و براي ساير سطوح درآمدي به شكل ضريب ثابت پايه سنواتي بعلاوه درصد متغييري خواهد بود. وي تاكيد كرد : هنوز اعضاي شوراي عالي كار روي نرخ قطعي حداقل دستمزد به توافق نرسيده اند. محمدي گفت : نماينده همه گروهها شامل سه نفر از كارفرمايان سه نفر از كارگران و سه نفر از دولت حضور داشتند و اگر هر يك از اعضاي اصلي حاضر نبود نماينده او حضور داشت. وي گفت : هنوز پيشنهادهاي قطعي حداقل دستمزد اعلام نشده است در جلسه اول مشكلات كارگران و حوادث و ضايعات كارگران مطرح شد كه در مقايسه با كارمندان دولت كارگران تلفات جاني بيشتري داشته اند و كارمندان تلفات نداشته اند. محمدي خاطرنشان ساخت : 8 1 ميليون كارگر بيمه شده اصلي در كشور و خانواده هايشان حدود 46 درصد جمعيت كشور را شامل مي شوند.
از وبلاگ کمیته هماهنگی

2041- 6 نشریه توقیف شد:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 26 اسفند نشريه از سوي هيئت نظارت بر مطبوعات به استناد تبصره ماده 11 قانون مطبوعات لغو مجوز شدند.يك منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: ۷ نشريه « دنياي تصوير»، «هفت» ، « به سوي افتخار»، « تلاش»، « نداي ايران»، « شوكا» به استناد تبصره 11 ماده 11 قانون مطبوعات لغو مجوز شدند.
2042- تعطیلی دو هفته نامه :
دو هفته نامه هاوار در زمستان ۱۳۸۳ از هیات نظارت دوران اصلاحات مجوز انتشار گرفت و طی سه سال گذشته موفق شده بود ۴۵ شماره خود را به دو زبان کردی و فارسی منتشر کند.صبح را با خبری مبنی بر لغو امتیاز نشریه "هاوار" آغاز کردم. در این ارتباط با دکتر هاشم هدایتی تماس گرفتم و در گفتگویی کوتاه جزئیات خبر را از ایشان جویا شدم.صاحب امتیاز و مدیرمسول هاوار در این باره اینچنین توضیح دادند: "صبح دیروز یکشنبه ۲۶ اسفند ماه علیرضا ملکیان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه ای محرمانه لغو پروانه انتشار "هاوار" را به اطلاع اینجانب رساند".رییس شاخه کردستانی سازمان مجاهدین انقلاب در رابطه با علت این اقدام افزودند: "مستندات این امر تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات اعلام شده است. هیات نظارت در این نامه با استناد به مفاد ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی قانون مذکور، خواهان جلوگیری از انتشار هاوار شده است".وی همچنین پیگیری و اعتراض خود نسبت به این اقدام را به بعد از ایام تعطیلات نوروز موکول کردند.گفتنی است دو هفته نامه هاوار در زمستان ۱۳۸۳ از هیات نظارت دوران اصلاحات مجوز انتشار گرفت و طی سه سال گذشته موفق شده بود ۴۵ شماره خود را به دو زبان کردی و فارسی منتشر کند.در حالی که در این روزهای آخر سال مردم خود را آماده استقبال از جشن بزرگ نوروز و بهار طبیعت می کردند، خبر توقیف هاوار همه را حیرت زده کرد و کردستانی ها این بار پاداش آخر سال و عیدی خود را جوری دیگر از اربابان مطبوعات دریافت کردند و مزد مشارکت خوب خود را در انتخابات دو روز پیش اینچنین با محرومیت از دولتیان گرفتند.
2043- بیش از 400 کارگر کارخانه "ایران برک" گیلان 4 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 26 اسفند 86 ، "محمد یعقوبی" فعال کارگری در گیلان در این باره به دسترنج گفت: مدتها است که حقوق کارگران ایران برک با تاخیر چندین ماهه پرداخت می شود و در همین راستا مشکلات عدیده مالی و کسری نقدینگی کارخانه با رکود بازار فروش کارخانه شدت بیشتری یافته است.
او گفت: پیش از این با توافق با استانداری قرار بود وامی در اختیار این واحد بحران زده قرار بگیرد تا کارخانه از بحران رهایی یافته و حقوق کارکران پرداخت شود ولی به این قول عمل نشده است.
"یعقوبی" گفت: در صورت عدم اخذ وام از سوی نهاد ذیربط کارخانه با ناتوانی در تهیه مواد اولیه مواجه شده و به تبع آن مشکلات حقوقی کارگران نیز لاینحل باقی خواهد ماند.
دستمزد 500 کارگر قراردای شاغل در "سد آزاد" سنندج پرداخت نشده است.
" اقبال رضائی" فعال کارگری در کردستان در این باره به دسترنج گفت: این تعداد از کارگران که زیر نظر یک شرکت پیمانکاری مشغول به کار هستند، پیمانکار را مسوول تاخیر در پرداخت حقوق و مطالباتشان دانسته اند.
او گفت: کارگران اعلام داشتند در صورتی که حقوق معوقه شان طی 2 روز آینده پرداخت نشود به اعتصاب و تجمع اعتراض آمیز اقدام می کنند.

2044ـ کارگران چندین کارخانه به مدت 2 تا 10 ماه حقوق نگرفته اند و در مقابل استانداری اجتماع اعتراضی کردند:
صدها کارگر کارخانجات"پل اورتان"،"پارس واشر"، پوشینه بافت"، "قوه پارس" و "نازنخ" مدت 2 تا 10 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. این کارگران طی 8 روز گذشته بارها در مقابل نهادها، ادارات دولتی و مقابل استانداری قزوین دست به تجمع زده اند.(دسترنج 26/12/86 )

2045 - کارگران قطعات فولادي به واسطه ها واگذار شدند:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 26 اسفند ، كارگران قراردادي كارخانه نورد قطعات فولادي با وجود مقاومت،‏‎‎ تحت فشار مدير منابع انساني جديد كارخانه مجبور شدند قرارداد خود را با شرکت های واسطه پیمانکاری منعقد کنند.
"قلي شادبخش" از فعالان كارگري كرج به دسترنج گفت: حدود 200 كارگر در كارخانه نورد قطعات فولادي بصورت قراردادي مشغول بكار هستند که از این پس باید از طریق واسطه ها (پیمانکاران) استخدام شوند.
به گفته اين فعال كارگري، فردي كه به تازگي به عنوان مدير منابع انساني اين كارخانه انتخاب شده است تصيميم دارد پس از تسويه حساب با تمامي كارگران قرار دادي كارخانه، آنها را به پیمانکاران واگذار کند.
پيش از اين نيز برخي كارگران كارخانه نورد قطعات فولادی با ابراز نگراني از اين تصميم، مدعي شده بودند: اين فرد به دليل داشتن سوابق اجرايي در كارخانه هاي بحران زده اي چون كفش ملي، در برخورد با فعاليهاي صنفي كارگري صاحب تجربه است.
به گفته شاد بخش، با وجود مقاوتي كه تاكنون كارگران قراردادي كارخانه نورد قطعات فولادي در مقابل این تصميم نشان داده اند؛ اما به دليل اخراج عده اي از اين كارگران باقی آنها مجبور به تن دادن به تصميم كارفرماي خود شده اند. لازم به یادآوری است که نقش شرکت های پیمانکاری در استخدام کارگران، واسطه گری میان کارگران و کارفرما است تا به این طریق کارفرمایان ملزم به رعایت قانون کار نباشند.
8طی - 2046 روز اعتصاب در5 واحد بزرگ تولیدی قزوین :
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 26 اسفند 86، کارگران شاغل در بیش از 5 واحد بزرگ تولیدی و صنعتی استان قزوین در اعتراض به عدم در یافت چندین ماه حقوق و مطالبات معوقه خود دست از کار کشیده و در مقابل استانداری تجمع کردند."عید علی کریمی" فعال کارگری در استان قزوین به دسترنج گفت: صد ها کارگر کارخانجات ، "پلی اورتان"، " پارس واشر"،"پوشینه بافت"، "قوه پارس" و "ناز نخ" در اعتراض به عدم در یافت 2 تا 10 ماه حقوق طی 8 روز گذشته تاکنون بارها در مقابل نهادها و ادارات دولتی دست به تجمع و اعتصاب زدند. او گفت: صدها کارگر شرکت "پوشینه بافت" و "پارس واشر" در اعتراض به عدم در یافت حقوق ومزایای شغلی خود صبح امروز در مفابل استانداری قزوین تجمع کردند که این تحرکات اعتراضی بدون رسیدگی ونتیجه مثبتی پایان یافت. "کریمی" گفت: تا کنون هیچ یک از مقامات مسوول استان قزوین به اعتراضات کارگران توجه نکرده اند و برخی از کارخانه داران در واکنش به تحرکات اعتراضی و حق خواهانه کارگران، کارخانه ها را تعطیل کردند.
2047- بی خبری از سرنوشت یک زندانی کارگری :
يك عضو كميته هماهنگي براي ايجاد تشكيل هاي كارگري که نخواست نامش فاش شود به دسترنج گفت: حتي اعضاي خانواده اين فعال كارگري از گفتگو در رابطه با وضعيت آقاي رحيمي خودداري مي كنند.
پیش از این یکی از فعالان سیاسی که به تازگی از بند 209 آزاد شده است اعلام کرده بودند بختیار رحیمی عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری که در روز 28 تیرماه بازداشت شده بود، هم اکنون با گذشت حدود 9 ماه از زمان بازداشتش، در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی نگهداری می شود. اتهامات این فعال کارگری، شهر مریوان، ارتباط با گروه‌های غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده بود.
منابع ما در این مورد معتقدند كه بختيار رحيمي از زمان بازداشت تا چندي پيش در محل نامعلومي در منطقه كردستان بازداشت بوده و به تازگي به بند 209 منتقل شده است.
وي يادآور شد: بختيار رحيمي از فعالان كارگري منطقه مريوان است كه در برگزاري مناسبتهاي كارگري به ويژه مراسم اول ماه مه حضور فعالي داشته است.
وي با بيان اينكه در مسائل صنفي گرايش هاي فكري و عقيدتي معني ندارد، از گرايش هاي فكري آقاي بختياري اظهار بي اطلاعي كرد.
او گفت رحيمي كه در چند سال اخير در كارگاه هاي كوچك و كوره پزخانه ها شاغل بوده است تا پيش از بازداشت براي چند بار از سوي عوامل امنيتي تهديد به بازداشت شده بود.
2048- کارگران مینو دست به اعتصاب غذا زدند:
بيش از ۱۰۰۰ کارگر کارخانه مينوی تهران در اعتراض به کاهش چشمگير مبلغ عيدی و پاداش آخر سال دست به اعتصاب زدند.(دسترنج ۲۲/۱۲/۸۶) 2049- کارگران شرکت خدماتی طبس ماههاست که حقوق نگرفتند:
حقوق ۱۲۰۰ کارگر قرار دادی که در چهارده شرکت خدماتی و پيمانی در شهرستان طبس مشغول بکار هستند، ۲ تا ۶ ماه است که پرداخت نشده است. بسياری از اين کارگران در ادارات و سازمانهای دولتی مشغول بکار هستند.(دسترنج ۲۶/۱۲/۸۶) 2050- کارگران قراردادی و رسمی سمنان از کار اخراج شدند:
کارخانه ديسکی لنت سمنان تعطيل و ۳۵ کارگر قرار دادی و ۳ کارگر رسمی کارخانه”ديسکس لنت” سمنان از کار اخراج شدند.(دسترنج ۲۶/۱۲/۸۶) 2051- کارگران قرادای سد آزاد سنندج حقوق نگرفته اند:
تعداد ۵۰۰ تن از کارگران قرار دادی شاغل در “سد آزاد” سنندج حقوق خود را دريافت نکرده اند.(دسترنج ۲۶/۱۲/۸۶) 2052- کارگران کارخانجات نساجی قروین در برابر استانداری تجمع کردند:
صدها کارگر کارخانجات”پل اورتان”،”پارس واشر”، پوشينه بافت”، “قوه پارس” و “ نازنخ” مدت ۲ تا ۱۰ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. اين کارگران طی ۸ روز گذشته بارها در مقابل نهادها، ادارات دولتی و مقابل استانداری قزوين دست به تجمع زده اند.(دسترنج ۲۶/۱۲/۸۶) 2053- کارگران ایران برک 4 ماه حقوق نگرفتند:
بيش از ۴۰۰ کارگر کارخانه”ايران برک” مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.(دسترنج ۲۶/۱۲/۸۶) 2054- کارگران قراردادی نورد ، از طریق پیمانکاران استخدام می شوند:
حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه نورد قطعات فولادی که بصورت قرار دادی مشغول بکار هستند از اين پس بايد از طريق پيمانکاران استخدام شوند. کارگران در مقابل اين خواست مقاومت کردند ولی پس از اخراج تعدادی از آنها، کارگران باقی مانده مجبور به تن دادن به تصميم کارفرمای خود شدند. لازم به يادآوری است که نقش شرکتهای پيمانکاری در استخدام کارگران، واسطه گری ميان کارگران و کارفرما است، تا به اين طريق کار فرمايان ملزم به رعايت قانون کار نباشند. (دسترنج ۲۶/۱۲/۸۶) 2055- ضرب و شتم عوامل حراست در استان فارس:
چندی پيش رئيس و معاون سازمان تشکلهای کارگری استان فارس با قرار قبلی برای برگزاری انتخابات و تشکيل شورای اسلامی کار در سازمان خدمات موتوری شهرداری به اين سازمان مراجعه کردند، که در هنگام اخذ رای از سوی عوامل حراست اين سازمان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.(دسترنج ۲۷/۱۲/۸۶)
2056- اعلام اعتصاب غذای محمود صالحی :
امروز دوشنبه۲۷/۱۲/۱۳۸۶ محمود صالحي را از زندان به بازپرسي شعبه 4 دادگستري سنندج احضار كردند.بعد از ساعتها انتظار ، محمود را به جرم ارتباط با خارج از زندان و انتشار پيام هاي حمايت آميز مانند ، پيام به برگزار كنندگان اعتصاب غذاي ۲۷ تير و اعلام پشتيباني و حمايت از مبارزات دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب‌، براي ايشان قرار بازداشت موقت صادر كردند.
اين درحالي است كه ۴/۱/ ۱۳۸۷مدت يك سال بازداشت وي پايان مي يابد و خانواده و همه دوستانش در انتظار رهايي وي از زندان بودند.
محمود به محض صدور اين قرار بازداشت غير قانوني ، در اعتراض به آن و همه تلاشهاي حاكمان جهت در زندان نگهداشتن وي ، اعلام كرد تا آزاديش از زندان دست به اعتصاب غذاي خشك خواهد زد.
كارگران و دوستداران آزادي ؛
محمود را يك سال به جرم برگزاري روز جهاني كارگر به بند كشاندند و علي رغم شدت وخامت وضعيت جسمانيش ، خللي در اراده و عزم وي در پيكار عليه نابرابري و ستم ايجاد نكرد . محمود نيز يكي از فرزندان راه رهايي طبقه كارگر و زحمتكش جامعه است .
ما ضمن محكوم كردن اين حكم غير قانوني ، خواهان آزادي بي قيد و شرط محمود صالحي درپايان مدت اسارت وي ( روز ۴/۱/ ۱۳۸۷) هستيم. ما اعضاي كميته دفاع از محمود صالحي اعلام مي كنيم در صورت عدم آزادي ايشان ، هر گونه اقدام لازم و اعتراضي را تا آزادي وي در دستور كار خواهيم گذاشت.
" كميته دفاع از محمود صالحي "
www.kdmahmodsalehi.blogfa.com
kds50@yahoo.com
2057- تجمع کارگران بیکار شهرستان پاکدشت:
بيش از ۴۰۰ کارگر بيکار شهرستان پاکدشت در اعتراض به عدم دريافت ۲ ماه حقوق بيمه بيکاری خود از سازمان تامين اجتماعی در مقابل فرمانداری و بانک رفاه کارگران اين شهرستان دست به تجمع زدند. (دسترنج ۲۸/۱۲/۸۶) 2058- کارگران معدن سنگرود همچنان بی حقوق اند :
حقوق معوقه ۱۷ ماهه ۶۲۰ کارگر معدن سنگرود گيلان امسال نيز پرداخت نشد. قبلا ۳۵۰۰ کارگر در اين معدن مشغول بکار بودند.(دسترنج ۲۸/۱۲/۸۶) 2059- کودکان در معرض انواع بیماری :
بيش از صد هزار کودک کار در کشور بدليل عدم رسيدگی وزارت بهداشت و درمان در واکسينه کردن کودکان در معرض ابتلا به بيماری مرگبار هپاتيت ب قرار گرفته اند. فاطمه قاسم زاده روانشناس و عضو هيئت موسس شبکه ياری کودکان کار و خيابان، در اين باره گفت: کودکان کار که بدليل فقر برای زنده ماندن و تامين هزينه خانواده خود تلاش می کنند، از کمترين توجه دولت برخوردار بوده و بدليل زندگی و کار در محيط غير بهداشتی در معرض ابتلا به انواع بيماريهای مهلک بويژه هپاتيت ب قرار دارند.(دسترنج ۲۸/۱۲/۸۶)
2060- تجمع اعتراضی صدها کارگر در مقابل فرمانداری پاکدشت:
"عوض سلطانی" فعال کارگری در پاکدشت به دسترنج گفت: این کارگران بدلیل تعلل نهاد مربوطه در پرداخت حق بیمه بیکاری دست به تجمع زده و خواستار در یافت حقوق خود از سازمان تامین اجتماعی شدند.
2061- تقلب در محاسبه ساعات کار کارگران "پيشرو تاپ" :
او گفت: بنظر می رسد که این کارگران نتوانند مطالبات حقوقی خود را تا پایان سال جاری دریافت کنند و ناچارند سال جدید را با دستان خالی شروع کنند.
یکی از کارگران این کارخانه در این باره به دسترنج گفت: کارگران در يك سال گذشته بدون دريافت مطالبات قانوني خود، روزانه 12 ساعت كار كرده اند.
او افزود: در طول يك سال گذشته كارفرما به جاي پرداخت حقوق كارگران بخش ناچيزي از مطالبات آنها را پرداخت كرده است.
اين كارگر گفت: در حال حاضر كارفرما قصد دارد تمام مطالبات كارگران را پرداخت كند اما اينكه اين مطالبات را بر چه مبنایي محاسبه مي كند معلوم نيست.
وي احتمال داد كه كارفرما در موقع پرداخت حقوق كارگران، از محاسبه اضافه كاري يك سال گذشته كارگران خود داري كند.
به گفته اين كارگر، وي و همكارانش در سال گذشته روزانه 12 ساعت كاركرده اند اما كارفرما قصد دارد مطالبات كارگران خود را بر مبني روزانه 8 ساعت كار محاسبه و پرداخت كند.
2062 - حقوق معوقه معندچیان سنگرود امسال نیز پرداخت نشد:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 28 اسفند 86 ، حقوق معوقه 17 ماهه 620 معدنچی سنگرود گیلان امسال نیز پرداخت نشد. یک معدنچی سنگرودی در این باره به دسترنج گفت: از وعده های رنگارنگ مسوولان که نقطه اوج آن قولهای رئیس جمهور بود یک سال می گذرد اما از اجرایی شدن این سخنان خبری نیست.او گفت: هیچ یک از مقامات معدن مسوولیت این تاخیر 2 ساله را نپذیرفته و کمترین توجهی به در خواست بحق معدنچینان نداشته اند.گفتنی است در 2 دهه گذشته بیش از 3500 کارگر در این معدن کار می کردند که با واگذاری معدن به بخش خصوصی اشتغال در این معدن اکنون به کمتر از 300 نفر رسیده است.
100 تعداد - 2063 هزار کارگر کوچک در معرض ابتلا به هپاتیت ب :
"فاطمه قاسم زاده"روانشناس و عضو هیات موسس شبکه یاری کودکان کار و خیابان، در این باره به دسترنج گفت: کودکان کار که به دلیل فقر برای زنده ماندن و تامین هزینه خانواده خود تلاش می کنند از کمترین توجه دولت برخوردار بوده و به دلیل زندگی و کار در محیط غیر بهداشتی در معرض ابتلا به انواع بیماریهای مهلک بویژه هپاتیت ب قرار دارند.
او گفت: اقدامات وزارت بهداشت در رفع معضلات بهداشتی این افراد که کمتر از ۱۵ سال سن دارند در شعار های غیر عملی خلاصه شده و تاکنون اقدام شایسته و تاثیر گذاری در این رابطه از سوی دولت صورت نگرفته است.
قاسم زاده گفت: آثار بلاهای اجتماعی و طبیعی، بیماری بدلیل سوءتغذیه و عدم رعایت بهداشت و فقر در چهره تک تک کودکان کار و خیابان پیداست-

2064- اطلاعیه شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری :
با گام هایی استوار و آرزوهایی انسانی به پیشواز اول ماه مه می رویم!!!
کارگران و مردم آزادیخواه:
سال 86 را در حالی به پایان می بریم که ما کارگران و بسیاری از مزدبیگران هم چنان گرفتار چنبره ی زندگی مشقت بار و غیر انسانی خویش هستیم.
سال 86 برای ما کارگران، سالی همراه با اخراج و بیکاری، برقرار بودن قراردادهای موقت یک ماهه و سفید امضاء، تورم لجام گسیخته و بی تشکلی بود.
سال 86، هم چنین سال سرکوب اعتراضات زنان، دانشجویان و معلمان، زندانی شدن فعالین کارگری چون محمود صالحی و منصور اسانلو، و در روزهای گذشته، اجرای حکم شلاق کارگرانی بود که اقدام به برگزاری مستقل مراسم اول ماه مه در سنندج کرده بودند.
سال 86، سال اعتصابات مکرر کارگری، برای کسب مطالباتی چون، پرداخت به موقع حقوق ماهیانه،امنیت شغلی و حق ایجاد تشکل مستقل کارگری نیز بود.
در سالی که گذشت، کارگران نیشکر هفت تپه در کنار دیگر مطالبات شان، شجاعانه، خواهان ایجاد " سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه " شدند. اعتصاب درخشان کارگران لاستیک سازی البرز در نوع خود کمک شایانی بر تقویت اعتماد به نفس و پیشبرد تحرکات کارگران داشت.
سندیکای کارگران شرکت واحد در زیر فشار سرکوب و دستگیری هم چنان بر خواست ها و مطالبات کارگران شرکت واحد و دیگر جنبش های اجتماعی پافشاری کرد.
سالی که گذشت، هم چنین شاهد حمایت گسترده ی جنبش جهانی کارگری در قالب کمپین ها و فراخوان های اعتراضی بودیم، در این خصوص می توان به فراخوان کارزار جهانی در حمایت از کارگران ایران و آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی در روزهای نهم اگوست(18 مرداد) و 6 مارس(16 اسفند) و حمایت تشکل های کارگری جهان از اعتصاب غذای 24 ساعته در دفاع از محمود صالحی اشاره کرد.
هم طبقه های شریف:
اکنون این سالِ، با تحرکات امید بخش کارگران و فعالین کارگری، همراه با امیدها و آرزوهای بزرگ انسانی به پایان می رسد، و"اول ماه مه روز جهانی کارگر" در پیش روی ماست، روز جهانی کارگر برای کارگران تبلور همبستگی و ابراز خشم و نفرت به نظام انسان ستیز سرمایه داری است.
برای ما کارگران و تمامی وجدان های آگاه، اول ماه مه می تواند بستر و زمینه ای برای تحقق خواسته های برحق و انسانی ما باشد. با اتکاء به وحدت و همبستگی کارگران روز جهانی کارگر سال 87 می تواند گامی باشد در جهت پایان بخشیدن به اخراج سازی ها، لغو قراردادهای موقت، دستمزد برابر برای زنان و مردان متناسب با تورم واقعی، ممنوعیت کار کودکان، آزادی زندانیان سیاسی، کسب آزادی های دمکراتیک و ایجاد " تشکل های مستقل و آزاد کارگری" باشد.
« گرامی باد اول ماه مه روز جهانی کارگر»
شورای همکاری تشکل ها و فعالین کارگری
28/12/1386
www.shorayehamkari.com
shorayehamkari@gmail.com


2065- دکتر مهری خزایی*
گزارش – «نسیم» قالیباف شانزده ساله ای است که در پی سه هفته سرفه و تب های متناوب و دفع خلط خونی با تشخیص سل ریوی تحت درمان قرار گرفته است.
قالی شرقی از دیرباز شناسنامه هنر مشرق زمین بوده است. هنری که از بافت دستی الیاف خودرنگ با طرحهای سنتی آغاز شد و گام به گام با پیشرفت صنعت، تکامل یافت و امروزه بخش عمده ای از بازار تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.
هم اکنون نزدیک به چهل درصد از سهم صادرات فرش جهان متعلق به قالی دستباف ایران است و بر اساس آمار بانک تجارت جهانی در سال 2006 سهم ایران از صادرات یک میلیارد و 310 میلیون دلاری دنیا بیش از 436 میلیون و 398 هزار دلار بوده است. همچنین پاکستان، ترکیه، هند، افغانستان و نپال از دیگر کشورهای منطقه هستند که در کنار ایران بخش عمده بازار فرش جهان را در اختیار خود دارند.
اما وضعیت تولید قالی در این کشورهای مادر، خود ستم نامه ای است از استثمار و بهره کشی از انگشتان هنرمندی که خلاقیت و هنر را بر رج رج تار و پودی که می بافند نقش می زنند.
بنا به تخمین «یونیسف»، در پاکستان دوازده میلیون کودک به کار تمام وقت می پردازند و بیش از 90 درصد از صنعت قالیبافی پاکستان حاصل چرخش این انگشتان کوچک است که از سنین سه الی چهار سالگی به قیمت 200 دلار برای پنج سال کار به فروش می روند و با دستمزدی معادل یک سوم کارگران بزرگسال به 14 ساعت کار روزانه گماشته می شوند. هم اکنون بین پانصد هزار تا یک میلیون کارگر چهار تا چهارده ساله در این کشور پشت دارهای قالی و در آلونک هائی به وسعت دو و نیم در سه متر شانه به شانه یکدیگر تارها را بر پود گره می زنند. بهای متوسط این قالی های نفیس در آمریکا نزدیک به دو هزار دلار است، رقمی بسیار بیشتر از دستمزدی که این کودکان در ازای 14 ساعت کار روزانه به مدت شش روز در هفته و برای ده سال دریافت می کنند. در هر یک از این قالی ها بیش از یک میلیون گره به کار رفته که انگشت هائی نحیف و پینه بسته آن ها را یک به یک محکم کرده است. بیش از یک سوم این کودکان بر اثر استنشاق مداوم غبار پشم در اتاقک هائی فاقد امکانات بهداشتی، نور و تهویه مطلوب از نارسائی تنفسی رنج می برند و با بیماری سل دست و پنجه نرم می کنند.
این وضعیت در ایران، نپال، کشمیر، هند و افغانستان نیز بگونه ای مشابه است. بیماری سل همه ساله در نپال جان پنج هزار انسان را می گیرد که هشتاد درصد از آنان را کارگران صنایع نساجی و قالیبافی تشکیل می دهند؛ و در هند نیز تنها سیصدهزار کودک در کارخانجات قالیبافی به کار مشغول اند که چهل درصد از آنان از بیماری های تنفسی، سل و نقصان بینائی رنج می برند.
نگاهی به شرائط کار در کارگاه های قالیبافی ایران نیز شاهد دیگری بر این مدعا است. «نسیم» قالیباف شانزده ساله ای است که در پی سه هفته سرفه و تب های متناوب و دفع خلط خونی با تشخیص سل ریوی تحت درمان قرار گرفته است. او می گوید به همراه هشت دختر دیگر دوازده ساعت از روز را در یک زیرزمین دو در سه که تنها یک در چوبی اجازه ورود هوا و نور خورشید را به آن می دهد، پشت دار قالی می گذراند. او سومین زن قالی باف از این روستا است که طی یکسال گذشته به بیماری سل مبتلا شده اند. «رختیانی» سل مغزی هم داشت. با انجام تست جلدی توبرکولین و رادیوگرافی قفسه صدری می توان شمار بیشتری از کارگران آلوده به این عفونت را کشف و شناسائی کرد. کارگرانی که با رنج و بیماری بر گره های قالی دفتین می کوبند تا این مدینه فاضله همچنان چهل درصد از سهم بازار جهانی فرش را در اختیار داشته باشد.
متخصص بیماری های عفونی

2066- مسئوليت جان محمود صالحي بر عهده مقامات امنيتي و قضايي كردستان است:
گزارش سایت دسترنج 29 اسفند 86 ، محمود صالحي پس از صدور حكم غير انساني قرار بازداشت ، از سوي شعبه 4 بازپرسي سنندج ، به جرم عدم سكوت در زندان و صدور پيام هاي حمايت آميز ازمبارزات دانشجويان، زنان و نيز اعتصاب غذاي 27 تير ، از روز دوشنبه 27 /12/1386 دست به اعتصاب غذاي خشك زده است.
گرچه وضعيت جسماني محمود بسيار وخيم تر شده و شمع وجود اين مبارز آگاه ، رفته رفته آب مي شود اما او همچنان تصميم جدي دارد تا آزاديش از زندان ، به اعتصاب غذايش ادامه دهد.او اعتقاد راسخ دارد كه يكي از مبارزان كاروان مبارزه طبقه كارگر عليه ستم و نابرابري است و در اين راه بايد هزينه داد.
ما اعضاي كميته دفاع از محمود صالحي از همه كارگران و آزاديخواهان مي خواهيم تا از هر راه ممكن براي آزادي محمود مبارزه كرده و مقامات مسئول جمهوري اسلامي را وادار به دست برداشتن ازاين رفتار غير انساني نموده و حفظ جان محمود صالحي را بپذيرد.
كميته دفاع از محمود صالحي
چهارشنبه 29/12/1386
Kdms50@yahoo.com
www.kdmahmodsalehi.blogfa.com

2067- علائم از کار افتادن کلیه محمود صالحی و لیست داروهای تجویز شده :
طبق گزارش رسیده، تنها کلیه باقی مانده محمود صالحی در حال از کار افتادن است. لازم به ذکر است که فشار خون محمود صالحی هم اکنون ماکزیمم ۱۶ و مینیمم ۱۲ است. این در حالی است که دو روز پیش، فشار خون او ماکزیمم ۱۸ و مینیمم ۱۱ بوده است، در صورت همخوانی ماکزیمم و مینیمم فشار خون وی، کلیه‌اش به طور کلی از کار می‌افتد.
قابل ذکر است که محمود صالحی روز دوشنبه ۲۷ اسفند ماه از ساعت ۲ بعد از ظهر دست به اعتصاب غذای خشک زده است، وی همچنین از مصرف داروهای تجویز شده خودداری کرده است. به همین علت وضعیت جسمانی او به شدت وخیم است و فشار خون او کاملا متغیر و کلیه وی در حال از کار افتادن است.

لیست داروهای تجویز شده:
داروهای تجویز شده در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۶:
۱) فلولیستین هر شب ساعت ۱۰ شب، ۱ عدد باید مصرف شود.
۲) نورتویپتیلین۲۵، هر شب ساعت ۹ ، ۱ عدد باید مصرف شود.
۳) یایلوزک۱۰، هر روز ساعت ۸ صبح، ۱ عدد باید مصرف شود. این دارو در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۸۶/تجویز شده است.
۴) لوزارتان به جای کاپتویول در تاریخ۲۶/۱۲/۱۳۸۶تجویز شده است.
داروهائی که در تاریخ۶/۱۱/۱۳۸۶ تا ۶/۱۲/۱۳۸۶ تجویز شده‌اند:
تاپروکسن ۵۰۰ میل هر وقت که نیاز دارد.
متورال‌متر برولول ۵۰، هر ۱۲ ساعت یک عدد
اتو رواستاتین ۴۰، هر ۱۲ ساعت یک عدد
املودیپین ریا ۵، هر ۱۲ ساعت یک عدد
نیتروگلیسرین ۶/۲، هر روز ۳ عدد
آس‌آ، هر شب ساعت ۱۰ شب یک عدد
کاپتو بویل ۲۵، هر ۱۲ ساعت یک عدد (ساعت ۹ شب و ۹ صبح باید مصرف شود)
پرازوسین ۲۵، هر ۱۲ ساعت یک عدد در ساعت ۱۰ شب مصرف شود.
رازو دوکسین ۲۵، هر ۱۲ ساعت یک عدد، مصرف این دارو از تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۶ قطع شده است.
قابل ذکر است که محمود صالحی اعلام کرده است که به اعتصاب غذای خود تا رسیدن به خواسته‌اش که همانا آزادی وی است، ادامه خواهد داد. این در حالی است که زندگی او کاملا در خطر جدی قرار گرفته است.

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی