به وبلاگ روزشمار جنبش کارگری ایران خوش آمدید roozshomar2@yahoo.com

وبلاگ روزشمار کارگری بااعتقاد به مبارزات مستقل کارگران دربرابر نظام سرمایه داری ایران، تلاش داردکه استقلال عمل این مبارزات رادرتمام عرصه ها وبویژه در تنظیم اخبار مبارزات کارگران وزحمتکشان ایران وجنبش های اجتماعی ( زنان - دانشجویان وجوانان - معلمان - پرستاران - ملیت های ساکن ایران )وزندگی کودکان خیابانی کار،باارائه منابع خبر روزشمارنماید. همکاری یکایک فعالان کارگری وتشکل ها ونهادهای کارگری وارسال به موقع اخبار به " وبلاگ روز شمار کارگری ایران" مارادرپیشبرداین وظایف کمک می نماید. مسئولین وبلاگ

۱۴ بهمن ۱۳۸۷

روزشمار کارگری ایران بهمن 1386

هفته اول بهمن۸۶ ( ژانویه ۲۰۰۷)

1774- جلوگیری از برگزاری مراسم گرامیداشت "ابراهیم لطف اللهی" در سنندج :
بر اساس خبر رسیده از سنندج، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم گرامیداشت "ابراهیم لطف اللهی" جلوگیری کردند.
مراسم بزرگداشت "ابراهیم لطف اللهی" قرار بود با حضور اقشار مردم به ویژه دانشجویان از ساعت 3 تا 6 عصر امروز دوشنبه 1 بهمن ماه در مسجد"ادب" سنندج برگزار شود، اما ماموران امنیتی با حضور گسترده در داخل و اطراف مسجد"ادب" از برگزاری مراسم جلوگیری کردند.
"ابراهیم لطف اللهی" دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور سنندج روز یکشنبه 16 دی ماه از سوی ماموران امنیتی رژیم بازداشت و پس از 10 روز شکنجه چهارشنبه شب 26 دی ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به قتل رسید.
1775- كارخانجات و محلات مسكوني مناطق شرق تهران همچنان دچار قطعي و افت فشار گاز هستند:
به گزارش سایت انجمن دفاع از كارگران و بيكاران ، طي اخبار دريافتي از كارخانة آبسال واقع در ميدان رسالت تهران،مطلع شديم كه اين كارخانه كه عمدة توليدات آن بر اساس سوخت كوره هاي گاز سوز ميباشد طي هفته گذشته از روز دوشنبه 25 ديماه تا شنبه 29 ديماه دچار قطعي كامل گاز شده و كارخانه در اين چند روز تعطيل اعلام شده بود.اين درحالي است كه مناطق مسكوني اين مناطق نيز دچار افت شديد فشار گاز بوده و اهالي در وضعيت بدي به سر ميبرند.در ادامه ساير كارخانجات مانند كارخانة آزمايش كه توليدات آنها به كوره مرتبط ميباشد نيز در همين وضعيت هستند.
1776- احضار "ابراهیم مددی" به دادگاه :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 1 بهمن 86 ، دادگاه جمهوری اسلامی"ابراهیم مددی" نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه را احضار کرده است.
"ابراهیم مددی" به دلیل شکایت "عباس محمدی" مشاور رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران احضار شده، در حالی که ابراهیم مددی از همین فرد در نزد مراجع قضایی شکایت کرده است در شعبه 1060 مجتمع قضایی بهشتی محاکمه شد.

1777ـ فعال کارگری شرکت واحد در حین کار کشته شد:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 1 بهمن 86 ، ملک علی کریمی از کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران در زمان شارژ کردن باطری در اثر حرکت ناگهانی یک دستگاه اتوبوس متوقف شده کشته شد. سطح چرب محل وقوع حادثه و عدم رعایت فاصله در زمان توقف اتوبوسها از جمله دلائل وقوع حادثه عنوان شده است.

1778ـ کارگران کارخانه نساجی رحیم زاده به مدت 2 ماه حقوق نگرفته اند:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 3 بهمن 86 ، 250 کارگر کارخانه نساجی « رحیم زاده » اصفهان مدت 2 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. این کارگران 6 ماه حقوق و مزایای سال گذشته را هم طلبکار می باشند.

1779ـ کارگر خمیر زنی کارخانه کاغذ سازی قزوین در حین کار کشته شد:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 3 بهمن 86 ، یک کارگر بنام کیماسی بدلیل باز بودن دیگ خمیر زنی کارخانه کاغذ سازی الموت قزوین به داخل دیگ افتاده و کشته شد. این کارگر با قرار دادی یک ماهه در این کارخانه مشغول کار بود . بدلیل عدم رعایت امنیت محیط کار توسط کارفرما کارگران کشته می شوند.


1780- كارخانه‌‌ها در استان زنجان بدون برنامه‌ريزي، مجوز مي گيرند :
كارخانه‌ها در شهرستان‌هاي استان، بدون برنامه‌ريزي و پيش بيني سوددهي صرفاً با تكيه بر وام دولتي، احداث مي‌شوند.
نازخند صبحي، دبير شوراي مركزي خانه كشاورز زنجان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با بيان مطلب فوق، به راه اندازي چندين كارخانه توليد لبنيات به طور همزمان در شهرهاي مختلف استان اشاره كرد و افزود: عدم سوددهي در بخش كشاورزي و نبود صنايع تبديلي در استان زنجان، باعث شده سرمايه گذاري در اين بخش، مورد استقبال قرار نگيرد.
وي با بيان اينكه در سال زراعي جاري، به جز گندم‌كاران كه به روز، بهاي گندم تحويلي خود را دريافت نمودند، باغداران متضرر شدند و قسمت اعظم محصولشان تبديل به ضايعات شد، تصريح كرد: واردات بي‌رويه كالاهايي كه طي يك صد سال گذشته وارد نشده بود، همچون حبوبات، پنبه، شكر و غيره باعث افزايش قيمت گرديد كه در اين راستا، خانه كشاورز سرمايه گذاران را در بخش كشاورزي تشويق و در جهت حمايت از آنان و رفع مشكلات در ارتباط با اخذ مجوز، همراهي مي‌كند.

1781- تعطیلی شرکت سازنده سد "سیا زاخ" دیواندره و اخراج کارگران :
بر اساس خبر رسیده از شهر "دیواندره"، مدیران شرکت سازنده سد "سیا زاخ" پس از اعتراضات کارگران این شرکت که خواستار پرداخت مطالباتشان بودند، شرکت را تعطیل و تمامی کارگران را اخراج کرده اند.
کارگران شرکت سازنده سد "سیا زاخ" در حالی اخراج شده اند که 6 ماه حقوق و مزایای خود را در یافت نکرده و مدیران این شرکت نیز از پاسخگویی به خواستهای آنان خودداری می کنند.

1782- تبرئه 3 تن از فعالان جنبش زنان :
3 تن از فعالان جنبش زنان که به اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و تمرد در مقابل پلیس متهم شده بودند، از اتهامات وارده تبرئه گردیده اند.
"فریده غیرت" وکیل مدافع سوسن طهماسب، آسیه امینی و فاطمه گوارایی از بازداشت‌شدگان تجمع 13 اسفند ماه در مقابل دادگاه جمهوری اسلامی، تبرئه موکلانش را تائید کرده است.

1783- دستگیری 16 زن و مرد شرکت کننده در یک مهمانی در ارومیه :ماموران جمهوری اسلامی، طی روزهای گذشته به یک مجلس مهمانی در شهر ارومیه یورش برده و شرکت کنندگان در این مجلس را دستگیر کرده اند.
در جریان این اقدام، 16 زن و مرد شرکت کننده در مهمانی بازداشت و برخی وسائل محل مهمانی در یکی از باغات اطراف ارومیه نیز ضبط شده است.
نشت گاز در يكي از كارگاههاي بلور سازي در خير آباد ورامين موجب مرگ يك نفر بر اثر انفجار شد:رحمان آذري مسئول آتش نشاني شهرستان ورامين گفت: ديشب پس از اينكه ماموران اداره گاز منطقه ورامين اقدام به وصل گاز اين كارگاه ميكنند,كارگري بخاريهاي موجود را روشن ميكند اما يكي از آنها خاموش ميشود. پس از خاموشي بخاري, گاز در محيط كارخانه نشت ميكند كه بر اثر بروز جرقهاي انفجار روي ميدهد.در پي اين انفجار سقف كارخانه فرو ميريزد و كارگر در زير آوار ميماند و جان ميسپارد.

1784- افزایش شمار قربانیان گازگرفتگی در ایران :
بر اساس گزارش مرکز اورژانس تهران، گازگرفتگی در این شهر طی 24 ساعت به مرگ 5 تن دیگر منجر شده است.
در 2 حادثه جداگانه در مناطق یافت آباد و خیابان ابوذر تهران گاز گرفتگی به مرگ 5 تن منجر شده و در شهر"گنبد کاووس" در استان "گلستان" نیز 2 نفر بر اثر مسمومیت ناشی از نشت گاز جانشان را از دست دادند.
لازم به ذکر است که گزارش رسانه های داخلی حاکی از مرگ بیش از 130 تن بر اثر گازگرفتگی در نقاط مختلف ایران طی 2 ماه گذشته می باشد.

1785- بازداشت 2 تن از اعضای کمیته دفاع از محمود صالحی :
بر اساس گزارش کمیته دفاع از "محمود صالحی"، 2 تن از اعضای این کمیته از سوی ماموران جمهوری اسلامی بازداشت شده اند.
"چیاکو قربه‌ای" و "مهرداد وزیری" که برای عیادت "محمود صالحی" به بیمارستان توحید سنندج رفته بودند، روز دوشنبه 1 بهمن ماه بازداشت شده اند.

1786- احضار 7 دانشجوی دانشگاه تهران به کمیته انضباطی :
کمیته انضباطی دانشگاه تهران، 7 تن دیگر از فعالین دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه را احضار کرده است.
پگاه حمزه ای، هیوا مجیدزاده، مرتضی مساکنی و حسام سلامت از جمله دانشجویانی هستند که به کمیته انضباطی احضار شده اند.
گفتنی است که پیش از این نیز زینب پیغمبرزاده و سحر رضازاده، از فعالین دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به کمیته انضباطی احضار شده بودند.

1787- آزادی دو تن از اعضای "کمیته دفاع از محمود صالحی" :
بر اساس گزارش کمیته دفاع از "محمود صالحی"، 2 تن از اعضای بازداشت شده این کمیته آزادی شده اند.
"چیاکو قربه‌ای" و "مهرداد امین‌وزیری"، دو تن از اعضای کمیته دفاع از محمود صالحی، که برای عیادت "محمود صالحی" به بیمارستان توحید شهر سنندج مراجعه کرده بودند، روز دوشنبه 1 بهمن ماه بازداشت و به اتهام گرفتن عکس و ملاقات با "محمود صالحی" به کلانتری 13 منتقل شدند.
روز سه شنبه 2 بهمن ماه نامبردگان آزاد شده اند، اما اداره اطلاعات به آنها اعلام کرده كه در چند روز آینده مجددا احضار خواهند شد

1788- تجمع مردم در خيابان قائمشهر ـ ساري و بستن خيابان در اعتراض به نبود گاز :روز پنجشنبه ساعت 14 الي15.30 در خيابان قائمشهر ساري جمعيتي حدود 800 نفر مقابل اداره گاز تجمع كرده و با كپسول هاي گازي كه در دست داشتند جاده را بسته و شعارهاي ضد حكومتي سر دادند. مردم ميگفتند ” مرگ بر اين مسئولين و ما خسته شده ايم”
يكي از شهروندان گفت: مردم همه اسيرند. مردم 20درصد هم گاز ندارند و همين هم خيلي ضعيف است. الان من تمام شهر را فقط دنبال نفت و گازوئيل و هيزم و اين چيز ها هستم. ما گرفتار شده ايم. آژانس ها فقط مردم را براي گرما از اينور به آنطرف منتقل ميكنند. بخاري برقي كه 5000 تومن قيمتش بين 25000تا0 5000 تومن به فروش ميرسد و اوضاع زندگي خيلي بحراني است. مردم نان ندارند و من براي خريد نان به يك روستا رفتم.
1789- خبری از شهر روانسر:
بر اساس خبر رسیده از شهر روانسر، روز پنجشنبه گذشته جسد یکی از کارمندان دادگستری این شهر در حاشیه روانسر کشف و به پزشکی قانونی کرمانشاه منتقل شده است.
این خبر حاکیست که فرد مقتول" فرامرز کریمی" نام داشته و گفته می شود که خفه شده و پس از مرگ جسدش به داخل آب انداخته شده است، اما تاکنون انگیزه قتل و هویت قاتل یا قاتلان مشخص نشده است.
1790- دفتر بين المللی کار:سال 2008، سال بيکاران :
تابناک: دفتر بين المللی کاراعلام کرد، سال دو هزار و هشت از نظر اشتغال سال بسيار بدی خواهد بود. به گزارش شبکه پنجم تلويزيون فرانسه در تاریخ 5 بهمن 1386 : دفتر بين المللی کار با انتشار گزارشی اعلام کرد در سال ميلادی دو هزار و هشت ، پنج ميليون نفر ديگر به شمار بيکاران جهان افزوده خواهند شد و بدين ترتيب شمار بيکاران درسراسر جهان از صد و نود ميليون نفر نيز فراتر خواهد رفت. بر اساس اين گزارش نرخ بيکاری در جهان از شش درصد در سال ميلادی دو هزار و هفت به شش و يک دهم در صد در سال دو هزار و هشت خواهد رسيد. دفتر بين المللی کار در گزارش خود به کيفيت بد کارها در سال 2008 نيز اشاره واعلام کرده است ميزان شغل های آسيب پذير در آسيا و آفريقا در اين سال به طور قابل توجهی افزايش خواهد يافت. بر اساس اين گزارش ، هفتاد و هفت و دو دهم درصد از مشاغل کشورهای آسيای جنوب شرقی آسيب پذير هستند . از نظر آسيب پذيری مشاغل بعد از کشورهای آسيای جنوب شرقی ، آفريقا با هفتاد و دو و نه دهم درصد ، آسيای جنوب شرقی و اقيانوسيه پنجاه و نه و چهار دهم درصد ،شرق آسيا پنجاه و پنج و هفت دهم درصد ، امريکای لاتين سی و سه و دو دهم درصد و آفريقای سياه، سی و هفت دهم درصد قرار می گيرند.
1791- از نظر بالابودن اشتغالزايی نيز مناطق بسيار فعال جهان به ترتيب زير هستند: کشورهای جنوب آسيا با بيست و هشت درصد، کشورهای آفريقای زير صحرا هفده درصد، کشورهای شرق آسيا؛ شانزده درصد، کشورهای جنوب شرقی آسيا و اقيانوسيه سيزده درصد و کشورهای امريکای لاتين و کارائيب نيز ده درصد.
1792- تعیین وثیقه 150 میلیون تومانی برای آزادی "محمدصدیق كبودوند" :
دادگاه جمهوری اسلامی برای"محمدصدیق كبودوند" مدیر مسئول نشریه‌ پیام مردم و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان وثیقه 150 میلیون تومانی تعیین کرده است.
"نسرین ستوده" وکیل مدافع "محمدصدیق كبودوند" ضمن اعلام این خبر، از ناتوانی خانواده موکلش برای تامین وثیقه تعیین شده خبر داد.
"محمدصدیق كبودوند" روز 10 تیرماه از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.

1793- وضعیت وخیم سیل زدگان در استان سیستان و بلوچستان :
صدها تن از ساکنین منطقه"بمپور" در استان سیستان و بلوچستان، که بر اثر جاری شدن سیل منازلشان تخریب و آواره شده اند در وضعیت دشواری به سر می برند و به کمکهای فوری نیاز دارند.
سیل باعث تخریب بیش از 80 درصد از منازل منطقه"بمپور" شده و ساکنین این منطقه به چادر، پتو، پوشاک و وسائل گرمایشی نیاز دارند و با وجود گذشته 6 روز از جاری شدن سیل، کمک رسانی به مردم این منطقه با کندی صورت می گیرد.
سیل همچنین باعث مرگ یک جوان 21 ساله در مناطق روستایی شهرستان "نیکشهر" شده و راههای ارتباطی صدها روستا نیز به دلیل جاری شدن سیل مسدود شده است.

1794- تشنج در زندان گوهردشت :
فعالان حقوق بشر در ایران امروز چهارشنبه 3 بهمن ماه از تشنج در زندان گوهردشت کرج و احتمال بروز درگیری میان ماموران و زندانیان خبر دادند.
بر اساس این گزارش، پس از انتقال "بابک دادبخش" به بند مخوف زندان رجایی شهر، روز چهارشنبه نام زندانیان سیاسی "فرزاد کمانگر" و "فرهاد وکیلی" حهت تبعید به بند 6 زندان خوانده می شود، اما این اقدام با مخالفت و اعتراض شدید سایر زندانیان سیاسی مواجه می شود.
زندانیان سیاسی مستقر در فرعی 2 با مقاومت در برابر خواسته های غیرانسانی حفاظت زندان از طریق بستنن درب واحد، حاضر به تحویل زندانیان سیاسی جهت تبعید نشده اند و خواستار حضور رئیس زندان جهت ارائه توضیح می شوند و "پیرایش" جانشین رئیس زندان و "ذبیحی" افسرنگهبان اندرزگاه 2 حهت مذاکره با زندانیان سیاسی معترض در محل حضور پیدا نمودند، اما زندانیان ضمن غیر قانونی خواندن تبعید زندانیان سیاسی بر پایان دادن به اعمال فشارهای اخیر پافشاری می نمایند.
گفته می شود که به دنبال مقاومت زندانیان سیاسی، گارد زندان به حالت آماده باش در آمده است و فضای بند مذکور نیز ناآرام گزارش گردیده و هر لحظه نیز امکان درگیری فیزیکی و یورش به زندانیان سیاسی وجود دارد.
1795- گزارش كوتاهي از وضعيت نابسامان معيشتي كارمندان :
بر پایه گزارش انجمن دفاع از كارگران و بيكاران ، طبق آمار اعلام شده از طرف خود مسؤلان ذيربط دولتي 80 درصد کارمندان ايران زير خط فقر قرار دارند و اين موضوع باعث افزايش ميزان آسيب هاي اجتماعي شده است.
سياستهاي غلط اقتصادي آثار سوء اجتماعي شديدي دارد. شکاف بين درآمد و هزينه ها، جامعه را وادار مي کند نيازهاي خود را از طريق نامشروع تامين کند. مسائل اجتماعي تابع سياست هاي اقتصادي است و در حالي که امروز برنامه ريزي اقتصادي در کشور عملاً ملغي شده و به طور کلي آمار و ارقام حکايت از افزايش نابرابري در ايران دارد و حتي صاحبنظراني که ادعا مي کنند فقر افزايش نداشته است، تاييد ميکنند نابرابري اجتماعي افزايش قابل توجهي داشته است.
با افزايش قيمت نان و گوجه فرنگي و مواد اساسي و ضروري غذايي براي هر خانوار و افزايش قيمت بنزين و كرايه مينيبوس و تاكسي اين فاصله طبقاتي كارمندان با قشر سرمايهداران جامعه وآقازادهها بيشتر و بيشتر ميشود.

1796- اعتراض كارگران صنایع مخابراتی به عدم دریافت دستمزدهای خود:
بنابه خبری كه روز ٧ بهمن ماه منتشر گردیده بود، حدود ١٤٠٠ تن از كارگران كارخانه صنایع مخابراتی راه دور، که سه ماه است دستمزد آنها پرداخت نشده، با مراجعه به استانداری دست به اعتراض زده اند.

1797- گزارشی از اعتصاب کارگران کيان تاير :با خبر شديم مدت 6 روز است که کارگران کيان تاير بعلت عدم پرداخت 3ماه حقوق معوقه دست به اعتصاب و اعتراض زده اند. وقتی برای گزارش به کارخانه رفتم درمقابل کارخانه افراد لباس شخصی با بی سيمها و نيروی انتظامی اماده با با توم دراطراف شرکت پراکنده بودند. از درب ورودی شرکت رو به جاده ساوه دود غليظی ديده می شد نزديکتر رفتم در داخل محوطه شرکت کارگران چندين لاستيک و بشکه های قير را آتش زده در کنار ان مشغول گرم شدن وصحبت هستند .و در گوشه ای نيز تعدای کارگران به سوی همديگر برف پرتاب ميکردند .انچه که از بيرون کا رخانه مشاهده می شد نشان از روحيهء بالای کارگران ،اتحاد،وايستادگی در مقابل سرمايه دارن تا رسيدن به ابتدائی ترين خواسته هايشان است .بالای درب ورودی کا رخانه دو پارچه نصب شده بود که بر روی انها اين شعارها نوشته شده بود ."ايا نابودی کارگر عدالت است" "تجمع اعتراضی کارگران به عدم پرداخت 3 ماه حقوق " .از پشت نرده ها با يکی از کارگران شروع به صحبت کردم او بعد از ابراز تنفر و انزجار از وضع موجود گفت "کارخانه متعلق به ر فسنجانی است الان سه ماه که ما حقوق نگرفتيم کارخانه 3000کارگر دارد همگی دست به اعتصاب زديم و شورا هم با کارگران همراه شده " در حين صحبت به من توصيه می کردند که برو ماموران برات درد سر درست ميکنند.و ديگری ميگفت "3 ماه است حقوق نگرفته ايم هيچ يک از مسئولين پاسخگو نيست " ودر اين هنگام يکی از مامورين حساس شده وبه طرف ما امد گويا ا حساس ترس دارند که مبادا صدای اعتراض کارگران به گوش ساير کارگران برسد.ما از تمامی فعالين کارگری تقاضا داريم ضمن محکوم کردن اين اعمال ضد کارگری عملا از ان پشتيبانی نموده واطلاع رسانی کنند. بينا کارگر کميته پيگيری ايجاد تشکلهای آزاد کارگری 7/11/1386 com.gmail@ azaditashakol
1798- كارگران شركت كيان تاير پس از تجمع چند روزه با آتش زدن ضايعات اين واحد اعتراض خود را نشان دادند:
به گزارش خبرگزاری ايسنا:پس از تجمع چند روزه كارگران شركت كيان تاير (لاستيك البرز سابق) در جاده ساوه كه بيش از چهار ماه حقوق نگرفته‌اند كارگران اين شركت امروز و ديروز با آتش زدن ضايعات اين واحد اعتراض خود را نشان دادند. يكى از كارگران اين شركت در گفت‌وگو با خبرنگار كار و اشتغال خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: اين واحد يك ماه است كه توليد نداشته و كارگرانش بيش از چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. وى ادامه داد: اين در حالى است كه شركت كيان تاير مدتى پيش 150 ميليارد تومان از بانك سپه وام گرفته بود كه با وجود اين وام نتوانستند مشكل واحد و كارگران آن را رفع كنند.
1799- پس از بارش اولين برف توليد شرکت کیان تایر قطع شد : شفيعى ـ مسوول روابط عمومي‌ شركت کیان تایر ـ با تاييد اين تجمع به ايسنا گفت: كارگران اين شركت از چهارشنبه هفته گذشته به دليل پرداخت نشدن حقوق خود تجمع كرده‌اند كه اوج اين اعتراضات ديروز و امروز بود كه در محوطه اين شركت ضايعاتى را آتش زدند. وى با اشاره به تعداد هزار و 200 نفرى كارگران اين شركت افزود: تعدادى از اين كارگران بيش از چهار ماه و تعدادى ديگر بيش از دو ماه است كه حقوق نگرفته‌اند. شفيعى ادامه داد: مشكل اين كارگران علاوه بر نگرفتن حقوق، پرداخت نشدن مزايا و بن‌هاى كارگرى و وام‌هاى ديگرى است كه متقاضى آن بودند. او در مورد توليد اين واحد اظهار كرد: پس از بارش اولين برف توليد اين واحد قطع شد و بعد از آن نيز علاوه بر تعطيلى به دليل سرماى هوا، به دليل نداشتن مواد خام و اوليه ميزان توليد در حد چشمگيرى نبود، به قدرى كه ميزان توليد از 90 تن به روزى پنج تن رسيده بود و در مقابل نيز چون كارگران به همين دليل توليد كم حقوق نگرفتند، آن‌ها معترض شده‌اند. وى در مورد تجمع و آتش زدن ضايعات توسط كارگران در محوطه اين واحد اذعان كرد: اين اتفاق به حدى بود كه در اسلامشهر نيز دود اين آتش‌سوزى مشاهده شده بود و علاوه بر آن اين تجمع موجب ترافيك در جاده ساوه شد. مسوول روابط عمومي‌ شركت كيان تاير تصريح كرد: علاوه بر دلايل ذكر شده مسائل انتخاباتى نيز مي‌توانند در اين تجمع نقش داشته باشند و براى رفع مشكل اين واحد تا الان نيز در مورد گرفتن حقوق اين كارگران نتيجه‌اى مشخص نشده است. وى در مورد مدير اين واحد نيز خاطرنشان كرد: وى هم اكنون براى عقد قراردادى در هند است و معاونان مالى و ادارى اين واحد در پى رفع اين مشكل هستند.
1800- مشكل اصلى شرکت کیان تایر خصوصي‌سازى است : محمدحسن پورطالبيان ـ دبير خانه كارگر اسلامشهر ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا علت اصلى مشكل شركت كيان تاير را بحث خصوصي‌سازى عنوان كرد و گفت: يكى از عواملى كه موجب چنين اتفاقاتى مي‌شود اين است كه در چند مدت اخير به دليل نبود برنامه‌ريزى در خصوص واگذارى واحد‌ها به بخش خصوصي، واحد‌ها به صورت كارشناسى نشده به بخش خصوصى واگذار مي‌شوند و بعد از مدتى كارگران آن واحد با چنين مشكلاتى مواجه مي‌شوند. وى ادامه داد: متاسفانه در واگذارى واحد‌ها شرايط به گونه‌اى شده كه مالك جديد بيشتر به فكر سود و صلاح و منفعت شخصى خود است و از آنجايى كه مي‌توانند واحد را به سرمايه تبديل كنند بنابراين سعى مي‌كنند به نوعى عوامل فشار را بر كارگر افزايش بدهند و بعد نيز به نوعى واحد را به سرمايه تبديل كنند. پورطالبيان با بيان اينكه اين فشار‌ها به صورت پرداخت نشدن حقوق و انعقاد قرارداد‌هاى موقت با كارگران است افزود: نه تنها اين شركت بلكه شركت‌هاى ديگرى كه بدون كارشناسى خصوصى شده‌اند نيز با اين مشكل مواجه هستند و حتى مسوولان بعد از خصوصي‌سازى واحد در جهت رفع مشكل‌هاى آن اقدامي‌ نمي‌كنند. وى در مورد شركت كيان تاير تصريح كرد: صنعت تاير به گونه‌اى است كه عرضه و تقاضاى آن تعادل دارد و اصلا بحران و مشكلى در اين زمينه نبايد وجود داشته باشد ولى با وجود اين كارگران اين شركت حقوق نگرفته‌اند و بايد در شرايط با 17 درصد تورم زندگى كنند. پورطالبيان خاطرنشان كرد: اكنون به علت پرداخت نشدن بيش از چند ماه حقوق به كارگران و نبود امنيت شغلى براى آن‌ها و از طرفى ديگر بى توجهى مسوولان منطقه به اين كارگران، آن‌ها معترض شده‌اند. وى در پايان يادآور شد: اگر در آينده با نبود مواد اوليه اين شركت اعلام ورشكستگى كند مالكان آن مي‌توانند سرمايه هنگفتى را به دست بياورند و انگار كه هدف نهايى نيز همين است كه با اين كار تعداد زيادى از كارگران هم بيكار خواهند شد.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي
1801- وكيل مدافع منصور اسالو از انتقال موكلش از بيمارستان به زندان اوين خبر داد:
پرويز خورشيد در اين‌باره به خبرنگار حقوقي ايسنا گفت: موكلم كه پيش از اين براي عمل جراحي چشم به بيمارستان منتقل شده بود، مجددا به بازداشتگاه اوين بازگشت. وي افزود: عمل جراحي موكل به اتمام رسيده اما وي نياز به استراحت دارد؛ البته زندان‌ها اعلام كرده كه او تحت مراقبت پزشكي خواهد بود.
1802- خبرهای از وضعیت کارگران 2 واحد تولیدی در اصفهان :
بر اساس گزارش سایت دسترنج، تولید کارخانه نساجی "پروین" اصفهان در دو روز اخیر متوقف شده و این مسئله باعث نگرانی 120 کارگر این کارخانه شده است.
گفته می شود که مدیریت کارخانه نساجی "پروین"، این واحد را به شهرستان "شهررضا" منتقل کرده، اما دلیل توقف فعالیت واحد مذبور مشخص نیست.
خبر دیگر اینکه 250 کارگر کارخانه نساجی "رحیم زاده" نیز 2 ماه حقوق معوقه خود را دریافت نکرده، و گفته می شود که این واحد با بحران روبرو شده است.گفتنی است که کارگران واحد مذبور 6 ماه حقوق سال گذشته خود را نیز دریافت نکرده اند.
زخمی شدن 1 شهروند بر اثر تیراندازی ماموران انتظامی در کامیاران :
بر اساس خبر رسیده از شهر کامیاران، بر اثر تیراندازی ماموران انتظامی جمهوری اسلامی در این شهر یک شهروند به شدت زخمی شده است.
چهارشنبه شب 3 بهمن ماه ماموران رژیم به سوی یک خودرو پیکان در پشت مسجد"شافعی" این شهر تیراندازی می کنند که بر اثر این اقدام راننده خودرو با نام"شهرام جواهری" به شدت زخمی و به بیمارستانی در شهر سنندج منتقل شده است.

1803- آخرین خبرها از وضعیت زندان گوهردشت :
بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، سرانجام مقاومت زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در مقابل خواسته غیرانسانی مسئولین زندان مبنی بر تبعید 2 تن دیگر از زندانیان زندانیان سیاسی که قرار بود به واحد 6 تبعید شوند، با یورش گارد زندان و تبعید 3 تن از زندانیان پایان یافت.
این گزارش حاکیست که زندانیان سیاسی واحد 2 زندان گوهردشت بیش از 24 ساعت درب واحد را بسته و با سردادن شعار خواستار حضور رئیس زندان و پاسخگویی وی به مسئله تداوم فشار بر زندانیان سیاسی بودند، اما مسئولین زندان سرانجام صبح امروز پنجشنبه 4 بهمن ماه برای پایان دادن به این حرکت حق طلبانه به گارد زندان اختیار تام دادند.
بیش از 50 تن از ماموران گارد زندان و نیروهای امنیتی با یورش به واحد 2 زندان گوهردشت ضمن شکستن درب واحد و ضرب و شتم زندانیان سیاسی، فرهاد وکیلی، فرزاد کمانگر و علی حیدریان که پس از 16 ماه زندان در بلاتکلیفی به سر می برند، را به شدت مجروح می کنند.
به دنبال این اقدام غیرانسانی 3 زندانی مذبور که از ناحیه سر و دست به شدت زخمی شده اند به سالنهای واحد مخوف 5 زندان گوهردشت منتقل می شوند. این گزارش حاکیست که هم اکنون "بابک دادبخش" دیگر زندانی سیاسی نیز در نهمین روز از اعتصاب غذای خود، با لبانی دوخته در واحد 5 به سر می برد.

1804- انتقال مجدد"محمود صالحی" به پزشکی قانونی :
بر اساس گزارش کمتیه دفاع از "محمود صالحی" صبح روز پنجشنبه 4 بهمن ماه، "سونوگرافی" گردن بر روی "محمود صالحی" به عمل آمد و مشخص شده که وی در ناحیه چپ گردن دچار گرفتگی عروق شده و این با درد شدید همراه است.
در همین روز محمود صالحی به علت افت فشار خون دچار سرگیجه شده و در راهرو بخش قلب و عروق بیمارستان توحید، تعادل خود را از دست داده و به زمین می خورد، اما خوشبختانه در این هنگام پزشک معالج "دکتر اسدی" در بخش حضور داشته و با کمک داروهای مناسب این مشکل را تا حدودی برطرف کرد.
عصر روز پنجشنبه همچنین برای بار دوم"محمود صالحی" به پزشکی قانونی شهر سنندج منتقل شده و اینبار پزشک قانونی بر خلاف بار اول، کاملا با دقت پرونده پزشکی محمود صالحی را بررسی کرده، وی را معاینه و مدراک لازم را خواستار شده است.
پزشک قانونی همچنین از پزشكان معالج كلیه و قلب در بیمارستان توحید و نیز از پزشکان بهداری زندان مرکزی سنندج، تقاضا نموده تا وضعیت جسمانی محمود صالحی را به این نهاد گزارش دهند.
لازم به ذکر است که پزشک قانونی بنا به وضعیت جسمانی "محمود صالحی"، در مورد ماندن یا نماندن وی در زندان تصمیم خواهد گرفت.

1805- بازداشت 2 تن از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاه فردوسی مشهد :
بر اساس گزارش خبرنامه"آزادی برابری"، "محمد زراعتی" و "فرزاد حسن زاده"، 2 تن از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاه فردوسی مشهد روز پنجشنبه 4 بهمن ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده اند.
این گزارش همچنین از ادامه تعقیب و دستگیری دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب از سوی دستگاه های امنیتی رژیم خبر می دهد.
برگزاری مراسم یادبود کارگران خاتون آباد در سنندج :
بر اساس گزارش کمیته دفاع از "محمود صالحی، به مناسبت گرامی داشت و محکوم کردن کشتار کارگران "خاتون آباد"، به دعوت کمیته دفاع از محمود صالحی و کمیته هماهنگی در شهر سنندج، شماری از قعالین کارگری در مراسمی که در پارک کودک سنندج برگزار شد شرکت کردند.
در این مراسم، اطلاعیه کمیته دفاع از محمود صالحی و اطلاعیه دانشجویان پیام نور و جمعیت جوانان پیشرو نوین و قطعنامه مشترک کمیته هماهنگی منطقه غرب و کمیته دفاع از محمود صالحی در رابطه با کشتار کار گران خاتون آباد خوانده شد.
1806- اقدامات ضد کارگری کارفرمایان کارخانه "صندق نسوز خرم" و بلاتکلیفی کارگران :
بر اساس گزارش سایت دسترنج، کارفرمایان کارخانه "صندوق نسوز خرم" پس از تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران، دستگاههای تولیدی این واحد را به صورت غیرقانونی از این محل خارج کرده اند.
بر اساس رای دادگاه، کارگران کارخانه "صندوق نسوز خرم" در قبال مطالبات معوقه خود دستگاههای تولیدی را توقیف کرده بودند، اما کارفرمایان بدون در نظرگرفتن تعهدی که نسبت به کارگران دارند دستگاهها را از کارخانه خارج و در محل دیگری در جاده خاوران کارخانه جدیدی را راه اندازی کرده اند.
25 کارگر اخراجی کارخانه "صندوق نسوز خرم" علیرغم دریافت حکم بازگشت به کار، از اوخر تابستان گذشته تاکنون حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

1807- اعتراض و بروز درگیری میان دانشجویان و ماموران رژیم در کوی دانشگاه :
بر اساس برخی گزارشها، تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران در کوی دانشگاه عصر امروز جمعه 5 بهمن ماه به درگیری با ماموران انتظامی رژیم کشیده شده است.
گزارشها حاکیست که بیش از 500 تن از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به پائین بودن کیفیت غذا در محوطه کوی دانشگاه دست به تجمع زدند، اما به دنبال بی توجهی مسئولین نسبت به خواستهایشان، دانشجویان تجمع خود را به راهپیمایی در خیابان امیرآباد و سردادن شعار علیه مسئولین دانشگاه و دولت"احمدی نژاد" تبدیل کردند.
به دنبال این حرکت اعتراضی و زمانی که شمار دانشجویان معترض به 1 هزار تن رسید، ماموران انتظامی در محل حاضر شده و درگیریهای مختصری نیز میان دانشجویان و ماموران روی داده است.
بر اساس آخرین گزارشها، نیروهای گارد ویژه نیز به محل تجمع و راهپیمایی دانشجویان اعزام شده اند.

1808- صدور حکم محرومیت از تحصیل برای 5 دانشجوی پلی تکنیک :
کمیته انضباطی دانشگاه پلی تکنیک برای 5 تن از دانشجویان این دانشگاه احکام محرومیت از تحصیل صادر کرده است.
بر اساس احکام صادره، "آرش آرمون" و "مجید شیخ پور"، به دو ترم محرومیت از تحصیل و "نیما گرشاسبی" و دو دانشجوی دیگر نیز به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.
دانشجویان نامبرده به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی دانشجوی به محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.

1809- جانباختن 2 کارگر مهاجر افغانی بر اثر ریزش ساختمان در تهران :
بر اثر ریزش یک ساختمان در حال ساخت در تهران، 2 کارگر مهاجر اهل افغانستان جانشان را از دست دادند.
حادثه امروز شنبه 6 بهمن ماه در خیابان "کافی آبادی" در منطقه "زعفرانیه" در شمال تهران روی داده و بر اثر آن 2 کارگر مهاجر افغان با اسامی "نظیرمحمد" 35 ساله و باقر 25 در زیر آوار گرفتار شده و جانباختند.

1810- وخامت وضعیت جسمی و جلوگیری از ملاقات"محمود صالحی" :
بر اساس گزارش "کمیته دفاع از محمود صالحی"، وضعیت جسمانی "محمود صالحی" که اکنون در بخش قلب و عروق بیمارستان توحید سنندج بستری است، روز به روز وخیمتر میشود.
این گزارش حاکیست که فشار خون "محمود صالحی" دچار افت شده و برخی اوقات به کمتر از 10 رسیده و همین مسئله باعث ضعف جسمانی و احساس درد شدید در یکی از رگهای حساس گردن، "محمود صالحی" شده است.
از سوی دیگر روز جمعه 5 بهمن ماه شماری زیادی از مردم قدرشناس، دوستان و آشنایان "محمود صالحی" از شهرهای کرمانشاه، کامیاران، سنندج، پاوه و سقز برای عیادت و ملاقات "محمود صالحی"، به بیمارستان توحید شهر سنندج مراجعه میکنند.
علیرغم اینکه جمعه روز ملاقات بوده است تنها شماری از افرادی که خواستار ملاقات با"محمود صالحی" بودند موفق به دیدار با ایشان شده اند و ماموران زندان بلافاصله مانع از ملاقات شده و تنها روزنه کوچکی که از آنجا امکان دیدن "محمود صالحی" وجود داشته است را نیز می پوشانند.

1811- اعتصاب کارگران کارخانه "لاستیک البرز" وارد هفتمین روز خود شد :
اعتصاب کارگران کارخانه "لاستیک البرز"، امروز شنبه 6 بهمن ماه وارد هفتمین روز خود شد.
کارفرمایان کارخانه "لاستیک البرز"، 4 ماه حقوق و مزایای حدود 3 هزار کارگر این واحد را پرداخت نکرده و کارگران نیز در اعتراض به بی توجهی به مشکلاتشان دست به اعتصاب زده اند.
کارگران اعتصابی ضمن اشاره به افزایش تولید کارخانه "لاستیک البرز"، اعلام کرده اند که مدیریت این واحد قصد بحران سازی و تعطیلی کارخانه را دارد و به همین دلیل از پرداخت مطالبات کارگران خودداری می کند. حوادث ناشی از گازگرفتگی در شهرهای ایران همچنان قربانی می گیرد . بر اساس گزارش رسانه های خبری ایران، حوادث ناشی از گازگرفتگی روز شنبه 6 بهمن ماه به مرگ 8 تن دیگر در شهرهای مختلف ایران منجر شد.
گزارشها حاکیست که 2 نفر در قم، 3 تن در شهرهای قوچان و تربت حیدریه، 2 نفر در کرج و 1 نفر در همدان بر اثر گازگرفتگی جانشان را از دست دادند.لازم به ذکر است که گازگرفتگی طی یک ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران به مرگ بیش از 140 تن منجر شده است.

1812- اعتصاب 1400 کارگر کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران :
بر اساس گزارش سایت "دسترنج"، 1400 کارگر کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیده اند.
کارگران کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران که 3 ماه حقوق و مزایای معوقه خود را دریافت نکرده اند، در محل کارخانه حاضر می شوند، اما از انجام کار خودداری می کنند.
لازم به ذکر است که به دنبال واگذاری کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران به بخش خصوصی در سال 82، این واحد با مشکلات زیادی روبرو شده اند.

1813- قتل یک زندانی سیاسی در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه :
بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر در ايران، یک زندانی سیاسی در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه به دست ماموران جمهوری اسلامی، به قتل رسیده است.
این گزارش حاکیست که " فرزاد قبادی" در اداره اطلاعات کرمانشاه تحت شکنجه و علیرغم اینکه در زمان بازداشت دارای وضعیت جسمی مناسبی بوده است به قتل میرسد و بر روی بدن نامبرده علیرغم شکستگی سر و دست، محل اصابت چندین گلوله نیز مشهود بوده است.
به دنبال این اقدام جنایتکارانه، ماموران جمهوری اسلامی شماری از اعضای خانواده " فرزاد قبادی" را نیز بازداشت و آنان را تحت شکنجه قرار می دهند و برای ایجاد رعب و وحشت جنازه نامبرده را به آنان نشان می دهند.
گفته می شود که "رابعه قبادی" خواهر این زندانی که در حال حاضر به شدت دچار بیماری روانی شده و تمرکز و حافظه خود را از دست داده، گفته است که برادرش را در مقابل چشمانش تیرباران کرده اند.
لازم به ذکر است که در حال حاضری شمار زیادی از اعضای خانواده "فرزاد قبادی" که ساکن روستای"شاهینی" کامیاران می باشند در بازداشت اداره اطلاعات به سر می برند و ماموران رژیم فضای رعب و وحشت شدیدی را در این روستا حاکم نموده اند.

1814- ادامه اعتصاب و اعترضات کارگران"لاستیک البرز" :
کارگران اعتصابی کارخانه"لاستیک البرز"، امروز یکشنبه 7 بهمن ماه در هشتمین روز از اعتصاب خود با آتش زدن ضایعات این کارخانه به اعتراضاتشان ادامه دادند.
تولید در کارخانه "لاستیک البرز" که در جاده"ساوه" واقع شده، حدود 1 ماه است که از سوی مدیران کارخانه متوقف گردیده و حدود 3 هزار کارگر کارخانه مذبور نیز 4 ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.
برخی گزارشها حاکیست که مدیران کارخانه "لاستیک البرز" حاضر به پرداخت 2 ماه از مطالبات معوقه کارگران شده اند، اما کارگران کارخانه مذبور بر ادامه اعتصاب تا پرداخت تمامی حقوق و مزایای معوقه خود تاکید دارند.

1815- تعیین وثیقه 50 میلیون تومانی برای یکی از دانشجویان دربند :
بر اساس گزارش "آوای دانشگاه"، به دنبال پیگیری های هر روزه خانواده "کیوان امیری الیاسی"، از سوی دستگاه قضایی رژیم برای آزادی این دانشجو وثیقه 50 میلیون تومانی تعیین شده است.
"کیوان امیری الیاسی" یکی از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب بیش از 55 روز است که در بازداشت به سر می برد.
1816- مبارزات مردم در ترکمن صحرا و اخبار آن :
در عرض دو سال گذشته دو ماهیگیر دیگری نیز بنامهای « حلیم قلی وطن پور کم» از روستای کمش تپه ، و نعمان نیازی نیز بدست مأموران "حراست" کشته شدند. حلیم قلی وطنپور کم در شانزدهم مارس ۲۰۰۵ و نعمان نیازی در پائیز سال گذشته بر اثر اصابت گلوله مأموران"حراست" جان خود را از دست دادند. مردم منطقه و نمایندگان ترکمن می گویند در هیچ نقطه ای از جهان، قوانین هیج دولتی مجوزقتل شهروند خود را صرفأ بخاطر صید ماهی در دریا نمیدهد! محمدقلي حاجی ايري نماينده مردم بندر ترکمن در مجلس شوراي اسلامي درباره اعتراضات مردم بندر ترکمن و روستاهای اطراف اين شهرستان به روزنامه سراسری اعتماد گفته است: تاکنون سه بار پشت تريبون مجلس در سخنراني هاي قبل از دستور، اعلام کردم که در بندر ترکمن به طور غيرقانوني به صياد تيراندازي مي شود.این نماینده مجلس ضمن اشاره به معضل بيکاري که عامل عمده بروز چنين حوادثي است، گفت: بايد براي مردم شغل ايجاد کرد، نمي توان به روستايي فقير گفت که گرسنگي بکشند. بايرام گلدي برمک نماينده کلاله و مينودشت است که او نیز به روزنامه اعتماد می گوید: ماموران حراست، قانون و آيين نامه دارند و بر اساس آن بايد عمل کنند و اگر مردم فکر مي کنند که حراست دريا تخلف کرده است، مراجع قضايي عملکرد آنان را بررسي و با قانون تطابق دهند و اگر صيادان مقصرند باز هم رسيدگي شود. برمک ضمن اشاره به تناسب جرم و مجازات گفت: صيد بدون مجوز، جرم است اما مجازات آن مرگ نيست، هر چند مراجع قانوني مي توانند قضاوت کنند که اين حادثه عمدي يا غيرعمدي بوده است. اصل 32 قانون اساسی صریحا گفته است: «هیچكس را نمی توان دستگیر كرد مگر به حكم و ترتیبی كه قانون معین می كند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذكر دلایل بلافاصله كتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداكثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاكمه در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود. یعنی بر اساس قانون ، حتی دستگیر كردن مجرم هم دارای قواعدی است كه باید توسط مامور رعایت شود بر اساس ماده 10 قانون شکار و صيد مصوبه 1346 ( اصلاحيه 1353 و 1375 ) کسانيکه ‏مرتکب شکار و صيد در فصول و ساعات ممنوعه و وسايل و طرق ممنوعه شوند به حبس تاديبي از 11 روز تا ‏يک ماه و يا جزاي نقدي محکوم ميشوند. ماده 11 همان قانون نيز شکار و صيد بدون پروانه را حبس تاديبي از ‏‏11 روز تا 2 ماه و جزاي نقدي محکوم مي کند. با وجود اينکه قوانين مربوط به صيد و شکار بسيار روشن است ‏اما ماًموران حراست بدون توجه به اين قوانين نوجوانان زيادي را تا امروز در ترکمن صحرا را به قتل رسانده ‏اند.تركمن هم مثل تمام ايرانيان بايد شغلي را كه براي گذران زندگي بدان احتياج دارد انتخاب كند . اصل 28 قانون اساسي جمهوري اسلامي «هر كس حق دارد شغلي را كه بدان مايل است و مخالف اسلام و مصالح عمومي و حقوق ديگران نيست، برگزيند و دولت موظف است با رعايت نياز جامعه به مشاغل گوناگون، براي همه افراد امكان اشتغال به كار و شرايط مساوي را براي احراز مشاغل ايجاد نمايد.» در حالي كه در بندر تركمن و به خصوص شمال كشور ، اساسا شغلي وجود ندارد تا شهروندان بتوانند از بين آنها انتخاب كنند . لذا ناچارند به صيد غير مجاز روي بياورند چون كار و حرفه ديگري برايشان وجود ندارد . تركمنان شمال ايران انتظار دارند نيروي انتظامي براي پايان دادن به فضاي رعب و وحشت حاكم بربندرتركمن، خواجه نفس، ‏چاپاقلي وبسياري ديگر از نقاط تركمن صحرا، ضمن آزادی تمامی دستگیر شدگان به پرونده ماموران خاطي رسيدگي کند و به جاي استفاده از زندان و ارعاب وشكنجه، ‏به حقوق شهروندي ترکمنان احترام بگذارد. واحید قاراباغلی
هفته دوم بهمن۸۶ ( ژانویه وفوریه ۲۰۰۸)
1817- منصور اسانلو در بيمارستان بستری شد:
به گزارش خبرنامه اميرکبيردر تاریخ 8 بهمن آمده است : قوه قضاييه با بستری شدن منصور اسانلو در بيمارستان برای درمان بيماری ها و ضعف جسمانی اش موافقت کرد. پروانه اسانلو در همين رابطه گفت: منصور اسانلو روز پنجشنبه با نظارت ماموران از زندان اوين به بيمارستان لبافی نژاد منتقل شد و هم اکنون حال عمومی او خوب است. بنا به نظر پزشکان منصور اسانلو پس از عمل جراحی بايد بين سه تا چهار هفته تحت مراقبت باشد. منصور اسانلو از فعالان سنديکای کارگران شرکت واحد که در تابستان گذشته دستگير و راهی زندان شد، از ناراحتی کليه و قلب نيز رنج می برد و به گفته پروانه اسانلو با توجه به ضعف جسمی او، کميسيون پزشکی و مسئولان زندان با مرخصی يک ماه و نيمه او موافقت کرده اند اما مسئولان قضايی در شعبه چهارده هنوز نظری در اين مورد ابراز نکرده اند.
1818ـ کارگران تصفیه خانه آب طبس 4 ماه حقوق نگرفته اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 8 بهمن 86 ، کارگران تصفیه خانه آب طبس مدت 4 ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. همچنین 18 کارگر بدلیل اعتراض به عدم دریافت حقوق ، بدستور کارفرما از کار اخراج شدند.

1819ـ کارگران کارخانه قند قهستان در استان خراسان5 ماه حقوق نگرفته اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 8 بهمن 86 ، کارگران کارخانه قند قهستان در استان خراسان جنوبی مدت 5 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. واردات بی رویه شکر سبب توقف تولید شکر در کارخانه قند قهستان شده است.(دسترنج 8/11/86)

1820- کارگران شرکت لاستیک سازی البرز 4 ماه حقوق دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 8 بهمن 86 ، 300 کارگر شرکت لاستیک البرز مدت 4 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند، این کارگران برای اعتراض مدت یک هفته است که در اعتصاب 24 ساعته بسر می برند.کارگران به منظور حفاظت از اموال و موجودی های شرکت بصورت 24 ساعته به اعتصاب ادامه می دهند .

1821ـ عدم دریافت 6 ماه حقوق کارگران کارخانه پادزانیک قزوین :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 9 بهمن 86 ، 250 کارگر کارخانه « پادزانیک» قزوین مدت 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و در صورت اعتراض به عملکرد مدیریت از کار اخراج می شوند.

1822ـ تعطیلی گسترده واحد های تولیدی در استان قزوین :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 9 بهمن ، عید علی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین اعلام کرد: با وجود 3000 واحد صنعتی در استان قزوین بیش از 80 درصد از این واحدها فاقد تشکل کارگری هستند. در بسیاری از کارخانجات استان هیچگونه تشکل و انجمنی وجود ندارد. وی افزود : سال گذشته 100 واحد تولیدی در استان قزوین تعطیل شد. نامبره گفت: بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی بیش از 80 درصد از تشکل کارگرانقرار دادی هستند که از بسیاری از مزایای قانون کار محروم هستند.(ایسنا 9/11/86)

1823ـ اخراج کارگران مجتمع صنعتی سماء از کار :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 10 بهمن، 45 کارگر مجتمع صنعتی سما کردستان از کار اخراج شدند، 50 کارگر باقی مانده در کارخانه بدون انعقاد قرار داد کار خود را ادامه می دهند.

1824ـ کارگران شرکت کشت و صنعت گوهر کوه خاش 6 ماه حقوق دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 10 بهمن، 200 کارگر شرکت کشت و صنعت گوهر کوه خاش مدت 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. بیش از 5 سال است که دستمزد ماهیانه این کارگران با تاخیر چندین ماهه پرداخت می شود. همچنین بن کارگری از سال 84 پرداخت نشده است. لیست بیمه برخی از کارگران نزدیک به 12 سال به سازمان تامین اجتماعی ارسال نشده و این کارگران با وجود 35 سال سابقه کار مستمر هنوز بازنشسته نشده اند.

1825ـ کارگران معدن سنگرود 17 ماه حقوق دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 10 بهمن ، بیش از 618 کارگر معدن سنگرود مدت 17 ماه حقوق معوقه خود را دریافت نکرده اند. اشتغال 3500 نفری به 618 نفر رسیده و با تمهیدات مدیریت جدید تا پایان سال جاری به 360 تن خواهد رسید.

1826ـ جلوگیری از اعتراض کارگران روکش لاستیک قزوین توسط مدیریت کارخانه ، حول قراراد های موقت در کارخانه :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 9 بهمن 86 ، ف مدیریت کارخانه « روکش لاستیک » قزوین قرار دادهای کارگران را که تا پایان 29/12/86 منعقد شده بود ، به تاریخ 30/10/86 بازنویسی کرده است. کارگران می بایست با قرار داد یک ماهه کار خود را دنبال کنند و در صورت هر گونه اعتراض از کار اخراج خواهند شد. مدیریت کارخانه با این شیوه از پرداخت عیدی و پاداش یکساله کارگران شانه خالی می کند.
1827ـ اعصاب 4 ساعته کارگران صنایع فلزی تهران بدلیل عدم دریافت 3 ماه حقوق ساعات کاری :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 9 بهمن، 360 کارگر کارخانه صنایع فلزی تهران مدت 2 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.همچنین 3 ماه حقوق معوقه سال 85 کارگران پرداخت نشده است. این کارگران برای اعتراض هفته گذشته به اعتصابی 4 روزه دست زدند. (دسترنج 10/11/86)

1828ـ جمعی از جانبازان و ایثارگران قزوین به دلیل 2 سال عدم دریاقت حقوق و و بلاتکلیفی پرونده خود تجمع کردند:
حدود 60 نفر از جانبازان و آزادگان قزوین در مقابل سازمان بنیاد شهید و ایثار گران دست به تجمع زدند. آنها گفتند با گذشت 2 سال از تشکیل پرونده هنوز حقوقی دریافت نکرده ایم.رئیس امور ایثارگران قزوین گفت: جانبازان بالای 25 درصد و آزادگان کارگران کارخانه هستند و تقاضای حقوق از کار افتادگی دارند.(امروز 10/11/86)
1829- کارگران صنايع مخابراتی بدلیل 3 ماه عدم دریافت حقحق ماهیانه، دست از کار کشيدند :به گزارش دسترنج د رتاریخ 8 بهمن 1386 ، حدود 1400 کارگر در کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران برای سومين ماه متوالی حقوقی دريافت نکردند ، يکی از فعالان کارگری کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران گفت: در حال حاضر کارگران دست از کار کشيده اند اما همچنان در محل کار خود حاضر می شوند. بر اساس اظهارات اين فعال صنفی هم اکنون تعدادی از کارگران برای پيگيری وضعيت خود به استانداری مراجعه کرده اند. او با بيان اينکه از زمان واگذاری اين کارخانه به بخش خصوصی که در سال 82 اتفاق افتاد مشکلات کارگران آغاز شد افزود: در طی يک ماه گذشته گروهی چهار نفره از نمايندگان دولتی به هيات مديره اين کارخانه اضافه شده اند تا به مشکلات خاتمه بدهند اما هنوز کارخانه در وضعيت بحرانی به سر می برد.
1830- اعتصاب کارگران تصفيه خانه آب طبس :
به گزارش دسترنج در تاریخ 8 بهمن 1386 : کارگران تصفيه خانه آب طبس صبح امروز در اعتراض به عدم دريافت چهار ماه حقوق و سودجويی های مديريت شرکت پيمانکار، اعتصاب کردند. به گزارش دسترنج "غلامرضا محمدی" از فعالان کارگری طبس گفت: مديريت شرکت پيمانکاری طرف قرارداد با تصفيه خانه آب به خواسته های بحق کارگران توجهی نداشته و نسبت به پرداخت حقوق آنان اقدام نمی کند. او گفت: شرکت پيمانکاری دليل عدم پرداخت دستمزد کارگران را پرداخت نشدن صورت حسابش توسط اداره آب و فاضلاب طبس ذکر کرده است اما اسناد مذکور حاکی از آن است که مطالبات پيمانکار پرداخت شده است. "محمدی" با اشاره به اينکه پيمانکار تا کنون 18 کارگر را به دليل اعتراض به عدم پرداخت دستمزد اخراج کرده است پيشبينی کرد 20 کارگر ديگر نيز در آستانه اخراج قرار دارند. لازم به ذکر است که شرکت های پيمانکاری دلالان نيروی کار انسانی هستند که با اجاره دادن کارگران به کارفرمای اصلی باعث سلب مسئوليت های کارفرما در قبال کارگران می شوند.
1831- خودسوزی راننده شرکت واحد :
به گزارش دسترنج: گفته می شود هفته گفته يکی از رانندگان اتوبوس های درون شهری تهران براثر خودسوزی جان خود را از دست داد. به گزارش دسترنج "فريدون.د" از رانندگان اتوبوس های خصوصی بود که در خط ميدان صنعت ، ميدان آزادی به جابجايی مسافران مشغول بود. علت خودسوزی اين راننده 42 ساله که از کارگران بازخريدی شرکت واحد است مشکلات او با تامين هزينه و نگهداری دستگاه اتوبوس بوده است. او پس از آنکه برای حل مشکلات خود از مراجعه مکرر به هيات نظارت بر خصوصی سازی شرکت واحد ، واقع در ميدان پاستور - نااميد شده بود در اعتراض خودسوزی کرد.
1832- تعطيلى بيش از 100 واحد توليدى در قزوين :
به گزارش دسترنج در تاریخ 9 بهمن 1386 اعلام شد : در استان قزوين 100 واحد توليدى و صنعتى در سال گذشته تعطيل شده است. دبيراجرايى خانه کارگر استان قزوين گفت: با وجود سه هزار واحد صنعتى در استان بيش از80 درصد از اين واحدها فاقد تشكل كارگرى هستند. على کريمى در گفت‌وگو باايسنا با بيان اين مطلب افزود: در بسيارى از شرکت‌ها و کارخانجات استان هيچگونه تشکل و انجمنى وجود نداشته و تنها کمتر از100 تشکل کارگرى در اين واحدها وجود دارد از اين روکارگران هيچ نماينده‌اى براى پيگيرى مسائلشان ندارند. دبير اجرايى خانه کارگر استان قزوين خواستار تشکيل کميته ويژه‌اى در هر شرکت براى بررسى مشکلات خاص کارگرى آن واحد شد. کريمى با بيان اينکه در استان قزوين 100 واحد توليدى وصنعتى در سال گذشته تعطيل شده، اظهارکرد: هيچگونه بررسى از سوى مسوولان در خصوص تعطيلى اين واحدها صورت نگرفته تا مشخص شود مشکل از مدير، کارگر و يا عوامل ديگر است. دبير اجرايى خانه کارگر استان قزوين با اشاره به نزديک شدن به شب عيد گفت: بسيارى از شرکت هاى صنعتى با مشكل پرداخت حقوق روبرو هستند كه بطور ميانگين هر شركت بايد چهار تا پنج ماه حقوق معوقه و عيدى را به کارگر پرداخت كند. وى ابراز كرد: باتوجه به آمارى كه وزارت كار و امور اجتماعى اعلام كرده بيش از 80 درصد از كارگران قراردادى هستند كه عملا با توجه به تسويه پايان سال از 20اسفند تا 20 فروردين حقوق، عيدى نيز دريافت نمى كنند. كريمى با اعلام اينكه آمار بيمه شدگان نشان مي‌دهد كه مسئله بيكارى در كشور حل نشده، خاطرنشان كرد: تعداد بيمه شدگان سال 80، 145 هزار نفر بوده كه در مقايسه با امسال افزايش قابل توجه‌اى نداشته است. وى اضافه كرد: بسيارى از شركت‌ها، حقوق اصلى كارگر را نيز پرداخت نمي‌كنند كه با توجه به تورم مشخص نيست اين كارگران چگونه بايد زندگى شان را تامين كنند. كريمى با اشاره به طرحى كه از سوى وزير كار و امور اجتماعى مبنى بر منطقه‌اى كردن كارگران مطرح شده، گفت: با اجرايى شدن اين طرح، مبنى بر متفاوت بودن حقوق و دستمزد کارگران در هر منطقه اى ضربه بزرگى به كارگران وارد خواهد شد که اين طرح باعث مى شود تا كارگران به مناطقى كه حقوق بيشترى پرداخت مى كنند مهاجرت كنند و همچنين آثار سوء فراوان ديگرى در جامعه ايجاد خواهد شد. دبير اجرايى خانه کارگر استان قزوين، قراردادهاى موقت يك ماهه، يك هفته، قرار دادهاى سفيد و ساير موارد را از جمله، اقداماتى دانست که باعث صدمه زدن به قشركارگرى شده و اگر كارگران با داشتن اينگونه قرارداد در حين كار دچار حادثه شوند هيچ مرجعى از آنها حمايت نخواهد كرد. كريمى اظهار كرد: وقوع حادثه براى كارگران بسيار زياد است و متاسفانه كار فرماها هيچگونه حمايتى از كارگر نمي‌كنند.
1833- وكيل مدافع منصور اسالو -از فعالان كارگري بازداشت شده- با وي در بيمارستان ملاقات كرد:
پرويز خورشيد با بيان اين مطلب به خبرنگار حقوقي ايسنا در تاریخ 10 بهمن 1386 گفت: در پي انتقال موكلم به بيمارستان براي عمل جراحي شبكيه‌ي چشم، روز گذشته با وي در بيمارستان ملاقات كردم. وي افزود: منصور اسالو از پنجشنبه گذشته از زندان اوين به بيمارستان منتقل شده و با توجه به عمل سنگيني كه روي چشم او انجام شده، طبق نظر پزشكان حداقل بايد پنج هفته تحت مراقبت پزشكي باشد اما زمان مرخصي وي تا روز شنبه تعيين شده است.
وكيل مدافع منصور اسالو يادآور شد: به همراه خانواده موكلم درخواست تمديد زمان مرخصي وي براي جلوگيري از تبعات و عوارض عمل جراحي را ارايه كرديم. خورشيد كه وكالت ابراهيم مددي را نيز به عهده دارد، گفت: علي‌رغم اينكه حكم ابراهيم مددي در مورد پرونده‌ي سال 84 وي هنوز به ما ابلاغ نشده است، موكلم نامه‌اي دريافت كرده كه طبق آن بايد براي اجراي احكام مراجعه كند.
1834- دستمزد ۲۵۰ كارگر كارخانه "ايران برگ" گيلان بيش از سه ماه است كه پرداخت نشده است: يكى از فعالان كارگرى استان گيلان در همين رابطه مى گويد: خصوصى سازى بى رويه از يك سو و واردات منسوجات از سويى ديگر باعث تعطيلى و بحران بسيارى از كارخانه هاى نساجى استان شده است و انتظار مى رود با نزديكى به روزهاى پايانى سال اعتراضات گسترده كارگرى در استان گيلان را شاهد باشيم . وى همچنين از مشكلات ديگر كارگران "ايران برگ" گفت: چون اكثر كارگران اين كارخانه از طريق وام مسكن خانه خريده اند حالا با تعويق پرداخت حقوق و سپرى شدن موعد قسط وام اين كارگران نگران بازپس گيرى خانه هايشان توسط بانك هستند
۱۱بهمن ماه تجمعات اعتراضى كارگران كارخانه نساجى "درخشان" در مقابل استاندارى يزددهها كارگر كارخانه نساجى"درخشان" طى روزهاى گذشته چندين بار در مقابل استاندارى يزد دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شده اند.مديران كارخانه نساجى"درخشان" حقوق و مزاياى چندين ماه كارگران اين شركت را پرداخت نكرده و مسئولين استاندارى نيز پاسخگويى مشكلات كارگران نيستند.كارفرمايان كارخانه نساجى"درخشان" همچنين شمارى از كارگران قراردادى اين واحد را نيز از سر كارهايشان اخراج كرده اند.

1835- بیانیه 900 تن از فعالین جنبشهای اجتماعی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب درمورد قتل ابراهیم لطف اللهی :
بیش از 900 تن از فعالین سیاسی، فرهنگی، مطبوعاتی، زنان، کارگری و دانشجویی در بیانیه ای مشترک ضمن اعتراض به مرگ مشکوک "ابراهیم لطف اللهی"، در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای تحقیق در مورد چگونگی مرگ این دانشجو شدند.
نویسندگان این بیانیه ضمن اشاره به مرگ مشکوک چندین نفر در زندانهای جمهوری اسلامی آورده اند: بر اساس ادعای مسئولان امنیتی که زنده یاد "ابراهیم لطف اللهی" را بازداشت و پس از 9 روز خبر مرگ وی را به خانواده اش اطلاع داده اند، نامبرده در زندان اقدام به خودکشی کرده است، در حالی که در دیدار کوتاه خانواده با وی، روحیه اش بسیار خوب بوده است. به علاوه ابهامات زیاد دیگری نیز وجود دارد.
صادر کنندگان بیانیه ضمن اشاره به خودداری مقامات جمهوری اسلامی از تحویل دادن جنازه "ابراهیم لطف اللهی" به خانواده اش و همچنین جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود وی، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور وکلا و نمایندگان خانواده "ابراهیم لطف اللهی" و انجام تحقیقات لازم بویژه کالبد شکافی سریع جسد توسط پزشکان معتمد و کارشناس و همچنین محاکمه عاملان مرگ دانشجوی مذبور شده اند.

1836- عدم پرداخت حقوق کارگران شرکت "پادزانیک" قزوین :
بر اساس گزارش سایت"دسترنج"، کارفرمایان شرکت "پادزانیک" قزوین از پرداخت حقوق و مزایای کارگران این واحد خودداری می کنند.
250 کارگر "پادزانیک" قزوین، 6 ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده و در صورت اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان از سو کارفرمایان اخراج می شوند.

1837ـ اخراج 70 نفر از کارکنان سازمان همیاری از کار:
70 نفر از کارکنان سازمان همیاری استان آذربایجان غربی با سوابق کاری بین 5 تا 15 سال از کار اخراج شدند. (موکریان نیوز 13/11/86)

1838 - كيان تاير و آتش خشم كارگران : ۸۶.۱۱.۱۳ به گفته شاهدان عينى قريب به ده روز است كه به طور پراكنده اعتراضاتى در درون كارخانه كيان تاير انجام مى شد .اين اعتراضات ازيكشنبه شب به اوج خود رسيده و به دليل عدم پرداخت چهار ماه حقوق و سنوات و فرار كارفرما و محول كردن كارخانه به يكى از پيمانكاران كارگران به خشم آمده و با مسلح شدن به سلاحهاى سرد از قبيل چوب،چماق،قمه و چاقو اقدام به دفاع از خود دربرابرحمله و هجوم نيروهاى رژيم كردند . بعدازآن هرروز كارگران به تظاهرات مى پردازند و غروب قريب به ۲۰۰ نفر فقط در برابر درب جنوبى شركت نمايان ميشوند . صبح در پشت بامها و كناره ها وبعدازظهر در برابر درب اقدام به سوزاندن لاستيك نموده وهر كدام از نيروهاى اطلاعات وپليس نزديك مى شوند با سنگ و آتش آنها را از برابر درب مى راندند . كارگران در پشت بام جنوبى شركت كفن پوشان و نقابداران با سر دادن شعارهايى از قبيل مجلس كارگر گرسنه را نمى شناسد , ،كارگر دلير است –خستگى نا پذير است ،مجلس بى هويت فلسطين و رها كن رحمى به حال ما كن ،مرگ بر سرمايه دار –مرگ بر ستمگر كارگر مى ميرد ذلت نمى پذيرد خبرگزارى هما-
1839- كارگران كارخانه صندوق نسوز كاوه قبل از شروع سال جديد اخراج خواهند شد:
طي اخبار دريافتي از درون كارخانه صندوق نسوز كاوه واقع در جاده آبعلي تهران عطاريان مدير عامل اين كارخانهدر يك ابلاغ رسمي به حدود 172 كارگر قراردادي اعلام كرده است كه تا شب عيد ديگر كاري براي آنها در اين كارخانه نيست و آنها بايد به فكر كار ديگري باشند.عطاريان كه خود از نيروهاي سپاه پاسداران بوده و تحت حمايت بنياد جانبازان اين كارخانه را اداره ميكند قصد دارد زمين كارخانه را به قيمت بالا بفروشد و واحدهاي توليدي كارخانه را به اصفهان منتقل كند.تا اين تاريخ تقريبا نيمي از كارخانه به اصفهان منتقل شده است. طبق گفته اهالي زمين كارخانجات در اين منطقه قيمت بالايي دارند و بنياد جانبازان از اين وضعيت استفاده كرده و به اين ترتيب با سود جوئيهاي خود با فروش كارخانه 172 كارگر را در شب عيد از كار بيكار كرده است. و اين درحالي است كه وضعيت كارگران رسمي هم اصلا تعيين تكليف نيست و چه بسا آنها نيز تا شب عيد ديگر سر كار خود نباشند.امنيت شغلي كارگران در اين كارخانه بسيار پائين بوده و كارگران زحمت كش به محض اينكه سفارشات كارفرما تمام شد بايد منتظر اخراج باشند.انجمن دفاع از كارگران و بيكاران86.11.14
1840ـ کارگران کارخانه الیاف تولید کننده نخ نایلون ، حقوق دریافت نکرده اند:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 14 بهمن 560 کارگر کارخانه « الیاف تولید کننده نخ نایلون » در کرج حقوق خود را دریافت نکرده اند. این کارخانه زیر نظر بنیاد مستضعفان می باشد. مدیریت کارخانه می خواهد زمین های این کارخانه را به یک شرکت بزرگ خودرو سازی بفروشد.

1841ـ تعداد 1200 تن از کارگران معدن زغال سنگ طبس 2 ماه حقوق نگرفته اند:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 14 بهمن، تعداد 1200 تن از کارگران شاغل در معدن زغال سنگ طبس خراسان مدت دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

1842- كارگران كارخانه صندوق نسوز كاوه قبل از شروع سال جديد اخراج خواهند شد:
ياران و همكاران آگاه و گرامي:
طي اخبار دريافتي از درون كارخانه صندوق نسوز كاوه واقع در جاده آبعلي تهران مطلع شديم كه پاسدار عطاريان كه در قالب مدير عامل اين كارخانه به كارگران اجحاف ميورزد در يكابلاغ رسمي به حدود 172 كارگر قراردادي اعلام كرده است كه تا شب عيد ديگر كاري برايآنها در اين كارخانه نيست و آنها بايد به فكر كار ديگري باشند.عطاريان كه خود ازنيروهاي سپاه پاسداران بوده و تحت حمايت بنياد جانبازان اين كارخانه را اداره ميكندقصد دارد زمين كارخانه را به قيمت بالا فروخته و واحدهاي توليدي كارخانه را بهاصفهان منتقل كند.تا اين تاريخ تقريبا نيمي از كارخانه به اصفهان منتقل شده است.طبق گفته اهالي زمين كارخانجات در اين منطقه قيمت بالايي دارند و بنياد جانبازان ازاين وضعيت سو استفاده كرده و به اين ترتيببا سود جوئيهاي ظالمانه خود 172 كارگر را در شب عيد از كار بيكار كرده است.ايندرحالي است كه وضعيت كارگران رسمي هم اصلا تعيين تكليف نيست و چه بسا آنها نيز تاشب عيد ديگر سر كار خود نباشند.به گفته كارگران بي پناه امنيت شغلي كارگران در اينكارخانه بسيار پائين بوده و كارگران زحمت كش به محض اينكه سفارشات و سودجوئيهايكارفرما تمام شد بايد منتظر اخراج باشند.
مااعضاي انجمن دفاع از كارگران و بيكاران اين اعمال استثمارگرانه در حق كارگران بيپناه را شديدا محكوم ميكنيم و ضمن حمايت از كارگران كارخانه صندوق نسوز كاوه كهاكثريت قريب به اتفاق آنان سابقه اي بالاي 24 سال دارند تمامي ارگانهاي ذيربط وجامعه بين المللي و سازمان جهاني كار را به رسيدگي و بررسي قوانين ضد انساني جمهورياسلامي فراميخوانيم.
مااعلام ميداريم كه چنانچه كارگران اين كارخانه تصميم به اعتصاب و تحصن داشته باشندبا آنان خواهيم بود.
مستحكمتر باد اتحاد جنبشهاي كارگري
انجمن دفاع ازكارگران وبيكاران 14 بهمن 1386 برابر با 3 فوريه 2008
1843- تعداد170 کارگر کارخانه" صندوق نسوز کاوه" تهران در آستانه اخراج:
بر اساس گزارش سایت"دسترنج"، به دنبال تصمیم مدیریت کارخانه "صندوق نسوز کاوه"مبنی بر انتقال خطوط تولید این واحد از تهران به اصفهان، حداقل 170 کارگر کارخانه مذبور در آستانه اخراج قرار گرفتند.
این گزارش حاکیست که مدیریت کارخانه "صندوق نسوز کاوه" از تمدید قرار داد شماری از کارگران قراردادی خودداری و به دیگر کارگران قراردادی نیز اعلام کرده که در فکر کار جدیدی باشند.
لازم به ذکر است که بیش از 100 تن از کارگران رسمی کارخانه مذبور دارای 12 سال سابقه کار می باشند و مدیریت کارخانه "صندوق نسوز کاوه" اعلام کرده که تا پایان سال با آنان نیز تسویه حساب می کند.

1844- ما كارگران كارخانجات شرق تهران نمايش انتخابات مجلس را تحريم مي كنيم:
امسال نيز پيش از پايان سال قرار است كه انتخاباتي برای تعیین جمعی بالانشين و خوش نشين كه مجلس هشتم اين حكومت را تشكیل خواهند داد برگزارشود. اما سوال اينجا است كه اينك بعد از گذشت نزدیك به سه دهه از حاكميت فعلي كه درتعارض آشكار با حق انتخاب مردم ایران است چه گلي بر سر ما زده شده است؟
نگاهي به سفره هاي خالي ما كارگران زحمت كش جواب اين سوال است. ما كه ساليان عمر خود را در لابه لاي چرخهاي توليد در اين كارخانه و آن كارخانه گذرانده ايم اينك بعد از گذشت اين همه سال با فقر و نداري و شرمندگي از زن و فرزندانمان روزگار سپري ميكنيم و آقايان مجلس نشين كه تا قبل از انتخابات براي به قدرت رسيدن شعارهاي آنچناني داده بودند با كمال وقاحت همه وعده وعيدهايشان را فراموش كرده و در ناز و نعمت روزگار ميگذرانند و بر كرسي هاي مجلس تكيده و لميده اند! ما كارگران درباره ماهیت انتخابات چنین نظامی دچارتوهم نيستيم . اين مجلس همان مجلسي كه نان شب فرزندان ما را به پاي هسته اي و بمب اتم ريخته است. سرمايه هاي خدادادي ما از قبيل نفت و گاز و .. را به اين كشور و آن كشور حراج ميكند لذا ما به عنوان انسانهايي با شرف و آزاده معتقديم كه هرنوع شركت در تبليغ این نمایش انتخاباتی هيچ معنایی جز دست داشتن در خون و خيانت به خلق خدا ندارد.ما از اين حكومت چيزي جز دروغ نديديم. ما نخواهيم گذاشت در آينده فرزندانمان بر ما لعنت بفرستند كه در مقابل اين دزدهاي چپاولگر سر خم كرديم. ما وقتي به پاي صندوقهاي راي خواهيم رفت كه مطمئن باشيم شر هر گونه ظلم و جنايت از سرمان كم شده باشد و اگر قرار باشد درانتخاباتي شركت داشته باشيم آن زماني خواهد بود كه نمايندگان واقعي مردم بر سر كار باشند. ما كارگران منطقه شرق تهران اين نمايش را به عنوان انتخابات مردمي قبول نداريم چرا كه اينها مشتي آقازاده از خدا بي خبر هستند كه از قبل انتخاب شده اند . ما هيچ كدام از اين افراد را به عنوان نماينده خودمان قبول نداريم .اينها نه به فكر دردهاي بي پايان ما كارگران هستند و نه به فكر دردهاي بي درمان اقشار ديگر جامعه. دانشجويان,زنان,فرهنگيان و ... قشري نيست كه فغانش از دست اين حكومت و گردانندگان ظالم آن بلند نباشد. ما كارگران تاكيد ميكنيم كه هيچ كس نميتواند ما را با تهديد و يا تطميع براي شركت در اين انتخابات ترغيب كند اين انتخابات براي آنهايي است كه پول و زندگي و ويلاهاي آنچناني و ماشينهاي آخرين مدل دهانشان را آب مي اندازد نه براي ما كارگران زحمت كش كه غيرت و شرف و انسانيت حرف اول را در زندگيمان ميزند. راه تا فتح قله هاي فردا و تحقق آزادي ادامه دارد . پس بايد دستها رابيشتر از پيش در هم حلقه كرد و به استواري گامها ضريب زد...
زنده باد آزادي و حكومت عدل و قانون
جمعي از كارگران كارخانجات شرق تهران۱۵بهمن ۱۳۸۶
1845ـ سه تن از فعالان کارگر نیشکر هفت تپه دستگیر شدند:
جهانشاه قنبری ، خسرو باقری و سیروس میرزایی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه توسط اداره اطلاعات شوش بصورت موقت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. مامورین اداره اطلاعات این کارگران را تحت فشار و تهدید قرار داده اند و گفته اند چرا در اعتصابات و تظاهرات کارگری تابستان سال جاری شرکت داشته اند.
( فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 15/11/86 )
1846- تجمع کارگران کارخانه الیاف در جاده قدیم کرج :
يكي از كارگران کارخانه الياف توليدكننده نخ نايلون به دسترنج گفت: مديريت جديد ورشكستگي كارخانه را عامل قطع حقوق كارگران عنوان كرده است در حالي كه كارخانه در حال حاضر سودآور بوده و ورشكسته نيست. او گفت: قرار است زمين‌هاي متعلق به كارخانه متري به يك شركت بزرگ خودروسازي فروخته شود كه در صورت تحقق آن عملا كارخانه‌ از بين خواهد رفت. كارخانه الیاف در حال حاضر 560 نفر كارگر دارد و زير نظر بنياد مستضعفان اداره می شود.
1847- جانباختن يك كارگر اهل يكى از روستاهاى سنندج در تهران: بر اساس خبر رسيده از شهر سنندج،"اكبر پايزران" ۲۰ ساله، اهل روستاى "تخته" در منطقه"ژاورود" سنندج كه در تهران مشغول كار بود، بر اثر حادثه محل كار جانش را از دست داد. "اكبر پايزران" كه در يك ساختمان در منطقه "فرحزاد" تهران مشغول كار بود روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه بر اثر اصابت تيرآهن به سرش زخمى و به بيمارستان منتقل مى شود، اما متاسفانه به دليل شدت جراحات جانش را از دست مى دهد.جسد "اكبر پايزران" روز پنجشنبه به سنندج منتقل و در ميان غم و اندوه خانواده، دوستان و آشنايانش در گورستان روستاى"حسن آباد" در حومه سنندج به خاك سپرده شد.
1848- شوخی تکراری مسوولان شرکت گاز با مردم :
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفته است که در حال حاضر در هیچ نقطه ای از شبکه ملی گاز کشور افت فشار یا قطعی گاز نداریم و فشار گاز در شرایط مطلوب قرار دارد، این در حالیست که بسیاری از واحدهای صنعتی، کماکان به دلیل قطع گاز در توقف تولید به سر می برند.عزیزاله رمضانی، متوسط تولید گاز کل کشور را حدود 470 میلیون مترمکعب در روز دانست و گفته است؛ 380 میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود و علاوه بر بخش های خانگی و تجاری، هم اکنون گاز مورد نیاز نیروگاه ها، صنایع عمده مانند فولاد اهواز، ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه و همچنین واحدهای پتروشیمی وصل شده است.
هفته سوم بهمن۸۶ ( فوریه۲۰۰۸)

1849- نرخ تورم سال 86 به 19 درصد می رسد :
به گزارش اكونوميست در گزارش ماه ژانويه خود نرخ تورم ايران در سال گذشته را 11.6 درصد برآورد و پيش‌بيني كرد كه اين شاخص طي سال جاري به 17 درصد برسد. سال آينده نرخ تورم 19 درصدي براي ايران به ثبت خواهد رسيد كه بالاترين ميزان طي دهه كنوني خواهد بود. انتظار مي‌رود ميانگين نرخ تورم در سال 88 معادل 17 درصد باشد كه هم سطح سال جاري خواهد بود. اين در حالي است كه موسسه بيزينس مانيتور پيش‌بيني كرد كه نرخ تورم ايران در سال جاري به 15.9 درصد مي‌رسد. بيزينس مانيتور در گزارش سه ماهه اول 2008 خود شاخص بهاي مصرفي ايران در سال گذشته را 11.6 درصد برآورد و پيش‌بيني كرد كه اين شاخص در سال جاري به 15.9 درصد افزايش يابد. اين موسسه انتظار دارد كه نرخ تورم ايران در سال آينده با ثبت ركورد 21 درصد به بالاترين ميزان طي دهه كنوني برسد. پيش‌بيني شده كه در سال 88 نرخ تورم به 20 درصد كاهش يافته و با تداوم روند نزولي در سال 89 معادل 17 درصد باشد. سال 1390 سالي است كه نرخ تورم 16 درصدي براي كشور به ثبت خواهد رسيد كه با يك درصد كاهش در سال 1391 شاهد تورم 16 درصدي خواهيم بود. اين گزارش در حالي منتشر مي‌شود كه بانك مركزي در تازه‌ترين گزارش خود كه ميزان تورم در 12 ماه منتهي به دي ‌ماه سال 1386 را نسبت به 12 ماه منتهي به دي‌ماه سال 1385 معادل 17.5 درصد اعلام كرد. بانک مرکزي خلاصه نتايج بدست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران بر اساس سال پايه 100= 1383 (359 قلم کالا و خدمت) در دي ماه 1386 را به شرح ذيل اعلام كرد: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در دي ماه 1386 نسبت به ماه قبل 1.6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 19.2 درصد افزايش يافت. ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به دي ماه سال 1386 نسبت به دوازده ماه منتهي به دي ماه سال 1385 معادل 17.5 درصد است.
1850- محکومیت معلم بازنشسته، به یک سال حبس تعلیقی :
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دادگاه انقلاب به سبب شرکت این معلم بازنشسته در تجمع اردیبهشت ماه سال جاری در مقابل سازمان آموزش و پرورش و سخنرانی در این تجمع، وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک حبس محکوم نموده است. دادگاه با توجه به آن چه «وضعیت خاص متهم» نامیده، این حکم را به صورت تعلیقی، به مدت ۲ سال، صادر کرده است.خاکساری پیش از این نیز مدتی را در بازداشت موقت به سر برده است.
1851- بحران گازرسانی در 500 واحد صنعتی گیلان:
گاز مصرفی 500 واحد بزرگ شهر صنعتی رشت یک ماه قطع بوده و این نارسائی واحد ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
"محمد یعقوبی" یک فعال کارگری در گیلان در این خصوص به دسترنج گفت : تولید در این واحد ها کاهش یافته و با ادامه قطعی گاز بحران اقتصادی اشتغال هزاران کارگر را تحدید می کند
یعقوبی گفت: استمرار این بحران باعث تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران در ماه های پایانی سال جاری و بالا گرفتن اعتراضات واعتصابات کارگری در سطح استان گیلان خواهد شود.

1852- انتقال "منصور اسانلو" به بیمارستان :
"منصور اسانلو" رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به بیمارستان"لبافی نژاد" تهران منتقل شده است.
گزارشها حاکیست که "منصور اسانلو" مورد عمل جراحی چشم قرار گرفته و وضعیت عمومی وی رضایت بخش اعلام شده است.
بنا به نظر پزشکان "منصور اسانلو" پس از عمل جراحی باید بین سه تا چهار هفته تحت مراقبت باشد و کمیسیون پزشکی و مسئولان زندان با مرخصی یک ماه و نیم وی موافقت کرده اند، اما مسئولان قضایی هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

1853- گزارشي از تجمع اعضاي تعاوني مسكن شهرداري زنجان:
سرنوشت تلخ يكي ديگر از تعاوني‌هاي مسكن ، انگار داستان تعاوني‌هاي مسكن مشكل‌دار در استان زنجان تمامي ندارد و علي‌رغم وعده‌هاي مسئولين براي رفع آن‌ها، اين مشكلات همچنان ادامه دارد و اين بار نوبت تعاوني مسكن شهرداري زنجان است كه پس از سال‌ها دست مردم را در پوست گردو بگذارد.
اين تعاوني در ماه‌هاي اخير تعدادي از اعضاي خود را به خاطر نبود گاز بارها به تجمع واداشت و سرانجام وعده گازكشي را در بهمن ماه داد اما هم اكنون وضعيت بدتر از گذشته است به گونه‌اي كه تعدادي از اعضا پس از سال‌ها آرزوي خانه‌دار شدن امروز متوجه شده اند كه زمين متعلق به آن‌ها نيست و حال تنها راه كار را تجمع در برابر استانداري و تلاش براي مطرح كردن مشكل خود با مقام عالي استان دانستند تا شايد اميدي به زنده كردن آرزوهاي گذشته باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، يكي از تجمع‌كنندگان با بيان اينكه از سال 78 وعده اين زمين‌ها داده شده و قواره‌ها مشخص شده است ، افزود: در سال‌هاي گذشته بحث تعلق زمين‌ها به شهرداري يا دانشگاه آزاد مطرح بود كه اين مشكل بر طرف شد اما هم اكنون گفته مي شود كه اين زمين‌ها متعلق به شما نيست.

1854- مشکلات صنعت چار.ق و گیوه دوزی در زنجان :
رئيس اتحاديه كفش، چاروق و گيوه دوزان گفت: صنعت گران اين حرفه به دليل عدم توجه مسئولين، ميلي به ادامه كار ندارند.
الماسي خاطرنشان ساخت: به دليل واردات و پايين بودن قيمت كفش‌هاي چيني، مردم ترجيح مي دهند كه از اين گونه كفش‌ها استفاده كنند كه اين خود صدمه بزرگي به صنعت داخلي وارد مي كند.
وي ادامه داد: عدم رسيدگي مسئولين و واردات جنس‌هاي خارجي باعث گرديده اين صنعت نتواند به كار خود ادامه دهد.
رئيس اتحاديه كفش، چاروق و گيوه دوزان گفت: اصفهان، كرمانشاه، خراسان و همدان از جمله استانهايي هستند كه اين هنر دستي استان را به نام خود عرضه مي‌كنند.
الماسي خاطرنشان كرد: تا 10 سال گذشته بيشتر مردم استقبال خوبي از چاروق و گيوه مي‌كردند. اما اكنون به دليل پايين بوده كيفيت، ترجيح مي‌دهند كه از كفش‌ها و صندل‌هاي خارجي استفاده كنند.
وي با اشاره به پايين بودن كيفيت چاروق و گيوه در استان، اظهار داشت: متأسفانه كمبود كارخانجات چرم طبيعي در استان باعث گرديده تا صنعت گران از چرم مصنوعي استفاده نمايند كه اين خود دليل اصلي پايين بودن كيفيت است.
الماسي گفت: اگر مسئولين امر به مشكلات اين اتحاديه و صنعت گران اين حرفه رسيدگي نكنند، به راحتي اين صنعت را كه بيش از 100 سال در زنجان قدمت دارد، از دست خواهيم داد.
به نقل از: انجمن صدای کاوه ها

1855- با سیاست اعلام شده دولت ، برنج هم به راه شکر می رود:
به گزارش فارس، وزارت بازرگاني قصد دارد براي كاهش قيمت برنج خارجي در بازار داخلي و نيز بهبود كيفي برنج‌هاي وارداتي، تعرفه واردات اين محصول را از 150 درصد به هر كيلو تنها 150 تومان كاهش و تغيير دهد.براساس اين تصميم كه به زودي ابلاغ خواهد شد، تعرفه 150 درصدي وارداتي حذف مي‌شود و واردكنندگان به جاي 150 درصد تعرفه تنها 150 تومان براي هر كيلو واردات برنج پرداخت مي‌كنند.همچنين يك مقام مطلع از دو برابر شدن سهيمه واردات مرزنشينان و كالاي همراه ته لنجي و ملواني خبر داد.وي به فارس گفت: در اين طرح به مرزنشينان و ته لنجي‌ها اجازه داده شده است تا به ميزان 6 بار به اندازه 5/1 ميليون تومان كالا وارد كشور كنند به اين شرط كه در استان خود مصرف شود.وي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود در اين زمينه نيز بيشترين كالاي وارداتي برنج باشد.گفتني است پيشتر حذف تعرفه از واردات شكر، سبب ورود شكر به اندازه مصرف ۵ سال كشور شده و سبب تعطيلي كارخانه‌هاي توليد كننده و بيكاري هزاران كارگر و كشاورز شد.
1856- تجمع رانندگان تاكسى در اعتراض به كمبود بنزين در مقابل فرمانداى دامغان : صبح امروز جمعه ۱۹ بهمن ماه جمع كثيرى از رانندگان تاكسى در اعتراض به پائين بودن سهيمه بنزين در مقابل فرماندارى و شوراى شهر "دامغان" تجمع كردند.رانندگان شركت كننده در اين تجمع اعتراضى، ضمن اشاره به اينكه سهميه بنزين تعيين شده تامين كننده نيازهاى خودروهاى آنان نيست، خواستار افزايش سهميه بنزين خودرهايشان شدند.
1857 -- تجمع كارگران شركت كافن از پيمانكاران پتروشيمى مرواريد در منطقه عسلويه به دلیل 7 ماه عدم دریافت حقحق معوقه :
به گزارش اتحاديه سراسرى كارگران اخراجى و بيكار در 19 بهمن ماه 86 ، حدود ۸۰ نفر از كارگران شركت كافن از پيمانكاران پتروشيمى مرواريد در منطقه عسلويه، در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه از دستمزدهايشان، از روز سه شنبه مورخه ۱۶/۱۱/۸۶ دست به اعتصاب زده اند. اين كارگران در روز اول اعتصاب با بستن درب ورودى كارگاه از تردد خودروها (غير از آمبولانس و ماشين هاى آتش نشانى) به داخل كارگاه جلوگيرى كردند. با شروع اعتصاب كارگران، بلافاصله حراست، نيروى انتظامى و اطلاعات سر رسيدند و از كارگران خواستند تا از اعتصاب دست بكشند و راه را براى تردد ماشينها باز كنند اما كارگران تا آخر وقت همچنان راه را بسته نگه داشته و حاضر به پايان دادن به اعتصاب خود نشدند. در پايان اين روز طى مذاكراتى كه ما بين كارگران از سويى و كارفرما و حراست و نيروى انتظامى و اطلاعات از سوى ديگر صورت گرفت، آنان از كارگران خواستند به خاطر حساسيت ايام ۲۲ بهمن، تا اين روز از كارگاه خارج شوند و در خوابگاههايشان بمانند. كارگران نيز با قبول تعهدى از جانب كارفرما مبنى بر احتساب اين ايام به عنوان روز كارى، كارگاه را ترك كرده و به خوابگاههايشان رفتند. لازم به ذكر است كارفرما تعهدنامه اى را كه بابت احتساب اين ايام به عنوان روز كارى به كارگران داده، نزد خود نگه داشته است. اتحاديه سراسرى كارگران اخراجى و بيكار
1858- تجمع کارگران شرکت درخشان یزد در برابر کارخانه به دلیل عدم 6 ماه دریافت حقوق های معوقه :
روز 20/11/86 از صبح زود در خيابان چمران ( خيابان هراتي سابق) در جلوي کارخانه در خشان قديم تجمع کردند و بابستن خيابان با چوب و کانال کولر و اتش کردن در وسط خيابان مانع ار عبور ماشين ها شدند
اين افراد حدود 50 نفر مرد و 15 نفر زن بودند . مردها بالاي 20 سال سابقه کار دارند و خواستا ر 6 ماه حقوق عقب افتاده خود بودند. اين تجمع تا ظهر ادامه داشت و نزديکهاي ظهر مسئولان شرکت با وعده آنها را به داخل شرکت بردند . از چند وقت پيش اين کار گران خواستار حقوق خود بودند و با اينکه به استانداري مراجعه کرده بودند ولي جوابي نگرفته بودند . 5 شنبه جلسه اي در خود شرکت براي تشكيل دادند ولي نتيجه نداد .لذا آنها اقدام به بستن خيابان چمران كردند .
لازم به توضيح است كه عدم پرداخت حقوق عقب افتاده آنها زندگي رابه آنها خيلي سخت كرده ونمي توانند پاسخگوي خانواده هاي خود باشند ودولت هم هيچ اقدامي براي آنها نمي كند
1859- تجمع اعتراضى ۱۵۰۰كارگر شركت سپاسد گتوند عليا: درروزشنبه۲۰ بهمن ماه بيش از۱۵۰۰ كارگر دراعتراض به تعطيلى شركت وعدم پرداخت دستمزدها درجلوى درب شركت تجمع اعتراضى برپاكردند.دراين تجمع كارگران خواستار رسيدگى به خواستهاى خود شدند.دراين تجمع اعتراضى كارگران وقتى بادرب بسته شركت روبرو گرديدند اقدام به شكستن درب ورودى كردند وواردمحوطه كارگزينى شركت شدند.اين اعتراض تاروز ۲۱بهمن همچنان ادامه داشته .دراين روز كارگران ضمن تاكيد برخواستهاى خود ازجمله پرداخت نيمى از دستمزد آذرماه و دوماه دى و بهمن راكه طلب دارند وهم چنيين دريافت عيدى و پاداش هستند.برادامه اعتراض خودتارسيدن به خواسته هايشان برادامه مبارزات خودتاكيد كردند.

1860- ادامه بازداشت عضو كميته هماهنگى در زندان اوين : "بختيار رحيمى"، از اعضاى كميته هماهنگى براى ايجاد تشكل كارگرى كه ۷ ماه قبل از سوى ماموران امنيتى دستگير شده بود، همچنان در زندان اوين به سر مى برد."بختيار رحيمى"، كه روز ۲۹ تيرماه سال جارى در منزلش در مريوان بازداشت شد، بيش از ۹۵ روز در سلولهاى انفرادى بازداشتگاه اداره اطلاعات به سر برد و در حال حاضر به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است."بختيار رحيمى"، كه به اقدام عليه امنيت ملى متهم شده، طى ۷ ماه گذشته تحت شكنجه هاى جسمى و روحى قرار داشته و تنها يك بار به مدت ۵ دقيقه با خانواده اش ملاقات كرده و از حق داشتن وكيل نيز محروم است. ۲۱ بهمن ماه
1861- اعتصاب كارگران پتروشيمى" كاويان" در عسلويه: بر اساس گزارش اتحاديه سراسرى كارگران اخراجى و بيكاردر تاریخ 21 بهمن 86 ، كارگران پتروشيمى "كاويان" در عسلويه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهاى معوقه خود دست به اعتصاب زدند.كارگران پتروشيمى "كاويان" كه ۷ ماه دستمزد معوقه خود را دريافت نكرده اند، دست از كار كشيده و ضمن راهپيمايى به سوى خوابگاه خود در كمپ كرمانشاهان، خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.لازم به ذكر است كه كارگران شركت "كافن" از پتروشيمى "مرواريد" نيز كه در كمپ كرمانشاهان مستقر هستند در اعتصاب به سر مى برند.
1862- خبری از صدای کاوه ها در رابطه با جهاد کشاورزی همدان :
سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت:سازمان جهاد كشاورزي استان همدان در راستاي كاهش فعاليت دولت تا كنون چهل درصد فعاليت هاي كشاورزي استان به بخش خصوصي واگذار شده است وي اضافه كرد :از ابتدايسال تا كنون 242پروژه با اعتباري بالغ بر 263ميليارد ريال اشتغالزايي808 نفر در استان به بهره برداري رسيده است وي در رابطه باافزايش تعرفه بيمه محصولات كشاورزي گفت :افزايش تعرفه بيمه محصولات كشاورزي متاسفانه رغبت كشاورزان رابراي بيمه كردن محصول خود كم كرده است وي درباره پرداخت خسارت به كشاورزان طي سرمايه ي اخير و اوايل سال گفت :هنوز نتوانسته ايم خسارت كشاورزان را پرداخت كنيم و در صورت پرداخت اعتبار از طرف دولت خسارت كشاورزان پرداخت مي شود.
1863- اعتصاب ۴۰۰ تن از كارگران سد "گاوشان" كامياران : بر اساس خبر رسيده از شهر كامياران، كارگران سد گاوشان امروز يكشنبه ۲۱ بهمن ماه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند.كارگر بخش تونل هلتوشان و توانكش ۴ ماه حقوق خود را دريافت نكرده و ضمن دست زدن به اعتصاب خواستار پرداخت مطالباتشان از سوى كارفرمايان هستند.
1864- احضار عطا باباخانی كارگر ديگر شركت واحد به دادگاه : بر اساس گزارش سنديكاى كارگران شركت واحددر تاریخ 22 بهمن 86 ، دادگاه جمهورى اسلامى "عطا باباخانى" راننده منطقه شش شركت واحد و بازرس سنديكاى كارگران اين شركت ، را احضار كرده است.دليل احضار "عطا باباخانى" كه بايد تا روز ۲۳ بهمن ماه خود را به دادگاه معرفى كند، اعلام نشده است
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
1865- كارخانه نساجي قائمشهر شماره 2 (طبرستان) به كلي تعطيل و به نمايندگي خودرو تبديل شده است :
به گزارش کمیته کارگری پویا ، كارخانه به طور كامل تعطيل است و كارگران آن به يك سوله منتقل شده اند و ساختمانهاي اين كارخانه به نمايندگي خودرو تبديل و در حال تخريب ساختمانها و شكستن شيشه ها هستند . اين باعث شده است كه كارگران اخراج شده و زيادي كه تنها محل در آمد و كارشان اين كارخانه بود تنها اميد خود را براي بهبود وضعيت و بازگشت به كار از دست بدهند
كارگران اين كارخانه به سوله اي منتقل شده و با دستگاه هاي مستهلكي كه قرار بود فروخته شود در حال كار هستند .از آنها از ساعت 6 صبح تا 6 عصر مانند برده كار كشيده ميشود و اگر حرفي بزنند همين كار را هم از دست خواهند داد .
اين كارخانه گاز ندارد و كارگران در سرما كار ميكنند و براي گرم كردن خود از پوشيدن لباس بيشتر استفاده ميكنند و خودشان با درست كردن يك بخاري كه آنرا با هيزم وچوب تأمين ميكنند در اين محل با وضعيت وخيمي كار ميكنند.
1866- تجمع اعتراض آميز كارگران سراب بافت مقابل مجلس:
به گزارش سایت اكونيوزدر تاریخ ۲۳ بهمن ماه - : جمعي از كارگران كارخانه سراب بافت آذربايجان شرقي در اعتراض به آنچه عدم دريافت ۱۷ ماه حقوق مي‌ناميدند، مقابل مجلس تجمع كردند.شمارى از كارگران كارخانه "سراب بافت" آذربايجان شرقى به نمايندگى از ۵۰۰ كارگر اين شركت در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود، در مقابل مجلس جمهورى اسلامى دست به تجمع زدند.بنا به گفته كارگران شركت كننده در اين تجمع اعتراضى، ۵۰۰ كارگر كارخانه "سراب بافت" ۱۷ ماه حقوق و مزاياى معوقه خود را دريافت نكرده و كارفرمايان اين واحد نيز از پرداخت مطالبات آنان خوددارى مى كنند. يكي از تجمع‌كنندگان به نمايندگي از بقيه گفت: مديران كارخانه سراب بافت مي‌گويند جهت پرداخت حقوق، پول نداريم و صنعت نساجي در حال ورشكستگي است در حالي كه توليدات را پيش فروش كرده‌اند.

1867- اعتصاب کارگران شرکت گلوکز اشنویه به دلیل 6 ماه عدم دریافت حقوق ماهیانه :
صبح امروز کارگران شرکت گلوکز اشنویه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ماهیانه خود ، در محل این شرکت دست به اعتصاب زدند. کارگران این شرکت که 6 ماه است حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده اند، خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود از سوی کارفرما هستند.

1868- تجمع كارگران كارخانه نساجى"درخشان" در يزد: به گزارش خبرگزاری ایسنا ، صبح امروز شنبه ۲۰ بهمن ماه، كارگران كارخانه نساجى"درخشان" يزد در مقابل اين كارخانه تجمع كرده و خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.كارگران كارخانه نساجى درخشان كه بين ۱۹ تا ۲۷ سال سابقه كار در اين واحد را دارند، بيش از ۲۰ ماه است كه حقوق و مزاياى خود را دريافت نكرده اند. كارگران كارخانه نساجى درخشان تاكنون چندين بار در مقابل نهادها و ادارات جمهورى اسلامى در شهر يزد دست به تجمع زده اند، اما عليرغم وعده هاى مسئولين، هيچ اقدامى جهت رسيدگى به مشكلات و پرداخت مطالبات آنان انجام نشده.تجمع 120 نفري كارگران كارخانه درخشان يزد صبح ديروز و با هدف اعتراض به عدم دريافت حقوق معوقه 20 ماهه خود مقابل اين كارخانه برگزار شد.عضو شوراي مركزي كارخانه نساجي درخشان يزد در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: اين كارگران همگي با سابقه 19 الي 27 سال هستند كه نزديك به 20 ماه است كه حقوق خود را دريافت نكرده‌اند.محمدعلي توكلي افزود: اين كارخانه حدود دو سه سال پيش به سازمان مسكن واگذار شد و بعد از آن نيز تقريبا كارخانه و همه دستگاه‌هاي آن به دوراهي طبس منتقل شد و به جهت كمبود نقدينگي تنها به صورت كارمزدي فعاليت دارد.وي بيان داشت: طي جلسه‌اي كه صبح ديروز به همين مناسبت در محل استانداري و با حضور مسئول كميسيون كارگري استانداري يزد برگزار شد، مقرر شد جلسه‌اي با حضور اعضاي سازمان مسكن در همين هفته تشكيل شود اما تاكنون هيچ تصميمي در خصوص رفع مشكلات كارگري اتخاذ نشده است.»».

1869- كارگران كارخانه الیاف كرج در جاده قدیم كرج تجمع اعتراضی برگزار كردند:كارگران علت اعتراض خود را پرداخت نشدن حقوق خود عنوان كردند. كارخانه الیاف كرج در حال حاضر 560 نفر كارگر دارد و زیر نظر بنیاد موسوم به مستضعفان اداره می شود.
1870- بیکاری کارگران لوله گستر اسفراین :
مجموعه لوله گستر اسفراين در استان خراسان شمالي بدليل قطعي گاز تعطيل بوده و 600 کارگر اين کارخانه بيکار هستند. اين واحد بزرگ توليد لوله بدليل قطع گاز دو ماه است که توليدي نداشته و تمامي 600 کارگر اين واحد خانه نشين شده اند.در شهرستان پاکدشت، چندي پيش از تامين نشدن سوخت دوم کوره ها خبر داده بود.
كمبود گاز در شهرها كه با قطع كردن كردن گاز كارخانه ها موضوع را به بحران ههاي خياباني نياورد گارگران را آواره خيابان ها كرده است .
1870ـ کارگر شرکت سامان صنعت فلز در حین کار کشته شد:
بهمن خرسند 19 ساله کارگر شرکت سامان صنعت فلز بادرود در حال ریل سابی خط آهن تهران اصفهان توسط یک قطار سریع السیر مسافری کشته شد.(کیهان 20/11/86)

1871ـ کارگران کارخانه درخشان یزد 20 ماه حقوق دریافت نکرده اند :
120 کارگر کارخانه درخشان یزد با 19 الی 27 سال سابقه کار ، مدت 20 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض در مقابل کارخانه دست به تجمع زدند، این کارخانه زیر نظر سازمان مسکن می باشد.( دسترنج 21/11/86 )
1872- کارگران معدن طبس هنوز 2 ماه حقوق نگرفته اند:
تعداد 1200 تن از كارگران معدن زغال سنگ طبس تهدید كردند در صورت پرداخت نشدن دوماه حقوق خود در روزهای آینده دست به اعتصاب خواهند زد . این كارگران حقوق خود را دريافت نكرده اند واعلام كرده اند كه در صورت عدم پرداخت حقوق خود دست به اعتصاب و اعتراض خواهند زد.
1873- كارگران علت اعتراض خود را پرداخت نشدن حقوق خود عنوان كردند: كارخانه الیاف كرج در حال حاضر 560 نفر كارگر دارد و زیر نظر بنیاد موسوم به مستضعفان اداره می شود. همچنین 1200 تن از كارگران معدن زغال سنگ طبس تهدید كردند در صورت پرداخت نشدن دوماه حقوق خود در روزهای آینده دست به اعتصاب خواهند زد
1874- اعتراض مردم خشمگین استان هرمزگان :
مردم خشمگين در منطقه پارسيان در استان هرمزگان در اعتراض به غصب زمينهايشان با نيروهاي سپاه پاسداران درگير شدند.
به گزارش دريافتي ساكنان اين منطقه لوله گذاري يكي ازشركتهاي متعلق به سپاه پاسداران را در زمينهاي كشاورزيشان مورد اعتراض قرار دادند. معترضان گفتند اين اقدام سپاه پاسداران در شرايطي است كه زمينهاي ما را تصاحب كرده است اما بهاي آن را نمي دهد.
با اوجگيري اين درگيريها، فرماندار در پارسيان سراسيمه خود را به منطقه رساند و از ترس خشم مردم دستور توقف لولهگذاري در زمينهاي مردم را صادر كرد.
بحران صيادي در بوشهر :
.يكي از مسئولين اتحاديه صيادي در بوشهر در باره آسيب هايي كه صيد وصيادي استان ديده است گفت : درآمد سرانه هر ملوان صدهزارتومان در ماه مي باشد. توازني بين درآمدها و هزينه هاي صيادان نيست , يعني هزينه ها خيلي بالاست .. به همين دليل شناورها بدون ملوان مانده اند .
جامعه صيد صيادي از اين مزايا محروم است و حتي در حالت هاي غيرمترقبه.
اين مشكلات مكررا در مكاتبات متعدد و جلسات متعدد و ملاقات حتي در سفرهاي استاني احمدي نژاد گفته شده است ولي هيچگونه راهگشايي در بيرون رفت از اين مشكلات فعلا عايد صيادان نشده است.
1875 - مشکلات صیادان در بندر بوشهر :
يكي از دست اندركاران صيادي در بوشهر از مشكلات وبيكاري صيادان چنين مي گويد: بيكاري جامعه صيادي از لوله گذاري در دريا و تردد كشتي هاي نفت كش و اكتشافات نفت و گاز , سكوها و لوله گذاري ها از فاز جنوبي است كه مستقيما ضررش به جامعه صيادي برمي گردد. و همچنين آلنده هاي نفتي باعث كاهش آبزي است كه جامعه صيادي را متحمل 100ميليون تومان ضرر ماهيانه كرده است.
وي ادامه داد كه اكثر قايق ها بدون ملوان در بندر پهلوگرفته اند.
سرمايه گذاري صيادان 11ميلياردتومان است همچنين سردخانه، عمل آوري و بسته بندي و فرودگاه ادوات صيد 9 ميلياردتومان است ،عملا با اين11 ميليارد تومان سرمايه گذاري و سرمايه هاي جانبي سردخانه ركود را بيشتر كرده است. اكنون بيش از 400 قايق صيادي و 107فروند قايق مسلح كه استاندارد اشتغال 5هزار نفر است ، بدليل ركود اقتصادي ققط با1600 نفركار مي كنند كه اين ركود 60 درصدي را نشان ميدهد.

هفته چهارم بهمن۸۶ ( فوریه۲۰۰۸)

1876- ابهام در وضعيت كاركنان مخابرات كهكيلويه و بوبراحمد :
هيچ عقل سليم و منطق واقعي بازگشت به عقب و تحميل فشار به كاركنان با سابقه‌‏اي كه تاكنون از هرگونه حق و حقوق قانوني خود محروم بوده‌‏اند، را تاييد نمي‌‏كند. جمعي از کارکنان بخش خصوصي مخابرات استان كهگيلويه و بويراحمد خواستار رسيدگي مسوولان به وضعيت ايشان شدند.متن کامل نامه اين افراد به اين شرح است؛ ما تعدادي از پرسنل و كاركنان بخش خصوصي شركت مخابرات استان كهگيلويه و بويراحمد با اعتراض به تصميم اخير شركت مخابرات استان كهگيلويه و بويراحمد براي لغو قرارداد نيروهاي بخش خصوصي اين شركت و واگذاري آنها به پيمانكاران نيروي انساني و در جهت درخواست جلوگيري از تضييع حقوق مسلم خود، خواستار تغيير وضعيت قرارداد خود به صورت قرارداد مستقيم و دايم با خود شركت مخابرات مي باشيم.

از سايت پيام

1877- تجمع كارگران كارخانه"روكش چوبى" قزوين : ۷۰ تن از كارگران كارخانه "روكش چوبى" قزوين به تاریخ ۲۳ بهمن ماه ، در مقابل خانه كارگر اين استان دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالبات معوقه و رسيدگى به مشكلاتشان شدند.
1878- کارگران روکش قزوین ۶ ماه حقوق نگرفته اند:
كارگران كارخانه "روكش چوبى" قزوين كه ۶ ماه حقوق و مزاياى خود را دريافت نكرده و اكنون بيكار شده اند، خواستار پرداخت حقوق و از سرگيرى فعاليت كارخانه مذبور شدند.كارگران كارخانه "روكش چوبى" همچنين در نامه اى به استاندارى قزوين، ضمن اشاره به احتمال تعطيلى اين واحد، خواستار رسيدگى مسئولين دولتى به مشكلات كارخانه مذبور شده اند.

1879- ادامه اعتصاب كارگران سد گاوشان كامياران: بر اساس خبر رسيده از شهر كامياران در تاریخ۲۳ بهمن ماه ، اعتصاب كارگران سد گاوشان كه از روز يكشنبه ۲۱ بهمن ماه آغاز شده بود، امروز سه شنبه وارد سومين روز خود شد.

1880ـ کارگران کارخانه نساجی سراب بافت ، 17 ماه حقوق دریافت نرکده و در برابر مجلس اجتماع کردند:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تارخ 23 بهمن 86 ، جمعی از کارگران کارخانه نساجی «سراب بافت» در اعتراض به عدم دریافت حقوق در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. 500 کارگر این کارخانه مدت 17 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.
1881- تعداد ۴۰۰ تن از کارگران از دو بخش کارگری به مدت ۴ ماه حقوق دریافت نکردند:
تعداد ۴۰۰ كارگر بخش تونل هلتوشان و توانكش ۴ ماه حقوق خود را دريافت نكرده و ضمن دست زدن به اعتصاب، خواستار پرداخت مطالباتشان از سوى كارفرمايان هستند.
1882- کارگران سد گاوشان همچنان حقوق معوقه خود را نگرفته اند :
كارگران اعتصابى سد گاوشان همچنان در مقابل عدم پرداخت مطالباتشان بر خواستهاى خود پافشارى مى كنند، اما كارفرمايان اعلام كرده اند كه توان پرداخت حقوق معوقه كارگران را ندارند.

1883- عملى نشدن وعده هاى مسئولين دولتى به كارگران كارخانه "لاستيك البرز": - در حاليكه ۱ هفته از توقف اعتصاب كارگران كارخانه"لاستيك البرز" مى گذرد کارگران در تاریخ۲۴ بهمن ماه دست به اعتراض زده اند ، وعده هاى مسئولين دولتى مبنى بر رسيدگى به مشكلات و پرداخت مطالبات كارگران اين واحد تاكنون عملى نشده است.بيش از ۳ هزار كارگر كارخانه "لاستيك البرز" دست به اعتصاب ۲۲ روزه اى زده و خواستار پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه و از سرگيرى فعاليت كارخانه شدند، اما به دنبال وعده هاى مسئولين رژيم مبنى بر رسيدگى به خواستهايشان، اعتصاب خود را متوقف كردند.در حال حاضر هيچ يك از وعده هاى مسئولين دولتى و كارفرمايان كارخانه "لاستيك البرز" عملى نشده و ۳ هزار كارگر اين واحد همچنان در بلاتكليفى به سر مى برند

1884- اعتصاب كارگران كارخانه نساجى "پاكريس"سمنان : بيش از ۲۵۰ كارگر كارخانه نساجى "پاكريس" سمنان، ۲۴ بهمن ماه - طى يك هفته اخير دست به اعتصاب زده و خواستار پرداخت مطالباتشان از سوى كارفرمايان شدند.كارگران كارخانه نساجى "پاكريس" سمنان، با 14 الی 15 سال کار، به مدت ۸ ماه حقوق، عيدى و پاداش سال گذشته و برخى مزاياى خود را دريافت نكرده اند. همچنین کارگران عیدی و پاداش سال گذشته و بن کارگری سه سال گذشته را طلب دارند. کارگران برای اعتراض یک هفته اعتصاب کردند.اعتصاب كارگران كارخانه نساجى "پاكريس" سمنان، عليرغم وعده هاى كارفرمايان مبنى بر پرداخت بخشى از مطالباتشان همچنان ادامه دارد و نماينده كارگران امروز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه نيز جهت پيگيرى خواستهاى كارگران اين واحد به فرماندارى سمنان مراجعه كرده است.

1885ـ تعداد 800 کارگربا تعطیل شدن کارخانه گونی بافی کمیاک قروه اخراج شدند:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، کارخانه گونی بافی « کمیاک» قروه تعطیل شد و 800 کارگر این کارخانه از کار اخراج شدند.

1886- اخراج 40 تن از کارگران کارخانه آزمایش برای شرکت در اعتصاب :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، تعداد 40 كارگر در جريان اعتصاب ماه گذشته كارگران كارخانه آزمايش از سوى كارفرما به عنوان عوامل خاطى و براى تنبيه ساير اعتصاب كنندگان اخراج شدند.تمامى اخراج شدگان بصورت قراردادى در اين كارخانه مشغول به كار بودند كه پيش از اتمام اعتبار قرداد از سوى كارفرما اخراج شدند.اعضاى هيت تشخيص اختلاف اداره كرا مرودشت نيز با اين استدلال كه كارگران مذكور به دليل شركت در اعتصاب خود بخود ترك كار كرده اند، به اخراج كارگران و محروميت آنها از دريافت سنوات و مقررى بيمه بيكارى راى دادند.گفته مى شود دليل اعتصاب كارگران، خلف وعده كارفرما آزمايش مرودشت در خصوص بازنگرى طرح طبق بندى مشاغل بوده است.كارگران اخراجى در حال حاضر منتظر هستند كه شايد با پادرميانى مسوولان مربوطه بتوانند از مستمرى بيمه بيكارى استفاده كنند. پيشتر حدود ۴۰۰ كارگر آزمايش مرودشت در ابتداى پاييز امسال به نشانه اعتراض به عدم بازنگرى در طرح طبقه بندى مشاغل و نيز ابهام در آينده شغلى خود به دست به اعتصاب زده بودند.اين اعتصاب سرانجام با پادرميانى مسوولان استانى و متعهد شدن كارفرما به برآورده كردن خواسته هاى كارگران پايان يافت.

1887ـ رفتگران شهرداری سقز4 ماه است حقوق دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، تعداد 130 نفر از کارگران شهرداری سقز که بیشتر آنان را رفتگران تشکیل می دهند مدت 4 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند .

1888ـ بیش از 60 تن از کارگران گونی بافی ارومیه 3 ماه حقوق سال 85 را دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، بیش از 60 کارگر کارخانه گونی بافی ارومیه حقوق و مزایای دی و اسفند 84 ، عیدی و پاداش سال 84 و 85 و سه ماه حقوق سال 85 خود را دریافت نکرده اند.

1889ـ فعال سندیکای شرکت واحد عطا بابا خانی، مورد بازجویی قرارگرفت :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، عطا باباخانی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بدلیل شرکت در تجمع مقابل ساختمان وزارت کار و امور اجتماعی در بازپرسی شعبه یک ویژه امنیت مورد بازجویی قرار گرفت.

1890ـ تعداد 90 کارگر پروفیل چیپال با تعطیلی کارخانه، از کاراخراج شدند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، کارخانه پروفیل چیپال در استان مرکزی تعطیل و 90 کارگر از کار اخراج شدند، در حالی که نیمی از مطالبات کارگران پرداخت نشده است.

1891- عضو كميته هماهنگى آقای بختیار رحیمی در زندان اوين و در بند 209 بسر می برد : "بختيار رحيمى"، از اعضاى كميته هماهنگى براى ايجاد تشكل كارگرى كه ۷ ماه قبل از سوى ماموران امنيتى دستگير شده بود، همچنان در زندان اوين به سر مى برد."بختيار رحيمى"، كه روز ۲۹ تيرماه سال جارى در منزلش در مريوان بازداشت شد، بيش از ۹۵ روز در سلولهاى انفرادى بازداشتگاه اداره اطلاعات به سر برد و در حال حاضر به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است."بختيار رحيمى"، كه به اقدام عليه امنيت ملى متهم شده، طى ۷ ماه گذشته تحت شكنجه هاى جسمى و روحى قرار داشته و تنها يك بار به مدت ۵ دقيقه با خانواده اش ملاقات كرده و از حق داشتن وكيل نيز محروم است.

1892- حکم اخراج 40 کارگر شهر مرودشت ، به دلیل شرکت در 1 روز اعصاب ، اعلام شد:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 25 بهمن 86 ، اداره كار شهرستان مرودشت، براى ۴۰ كارگر به دليل شركت داشتن در يك اعتصاب ۱۰ روزه ، حكم اخراج صادر كرد.

1893- ادامه اعتصاب كارگران سد "گاوشان" كامياران : بر اساس خبر رسيده از شهر كامياراندر تاریخ ۲۵ بهمن 86 ، اعتصاب كارگران بخشهاى از پروژه سد گاوشان كه از روز يكشنبه ۲۱ بهمن ماه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.۴۰۰ كارگر بخش تونل هلتوشان و توانكش ۴ ماه حقوق خود را دريافت نكرده و ضمن دست زدن به اعتصاب، خواستار پرداخت مطالباتشان از سوى كارفرمايان هستند.كارگران اعتصابى سد گاوشان همچنان بر خواستهاى خود پافشارى مى كنند، اما كارفرمايان اعلام كرده اند كه توان پرداخت حقوق معوقه كارگران را ندارند

1894- کارگران شرکت گلوکزاشنویه 6 ماه حقوق دریافت نکردند و دست به اعتصاب زدند:
به گزارش سایت های خبری کارگری در تاریخ 25بهمن 86، كارگران شركت گلوكز اشنويه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ماهيانه خود ، در محل اين شركت دست به اعتصاب زدند. كارگران اين شركت كه ۶ ماه است حقوق ماهيانه خود را دريافت نكرده اند، خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود از سوى كارفرما هستند.
1895- انحلال صندوق نسوز کاوه و اخراج کارگران:تازه ترين شنيده های کارگران کارخانه صندوق نسوز خرم در تاریخ 26 بهمن 86 ، از تصميم قطعی هيئت مديره مبنی بر اعلام انحلال اين کارخانه و اخراج همه کارگران حکايت دارد. سود بالای دلالی با مستغلات دليل تصميم به تعطيلی کارخانه با وجود آنکه مديريت انتقال کارخانه به منطقه ای در اصفهان را دليل اصلی تعطيلی کارخانه و اخراج 200 کارگر اعلام می کند اما به عقيده کارگران افزايش بی سابقه ارزش مستقلات، دليل اصلی اين تصميم است. يکی از کارگران گفت: بهای بيست و چند ميليارد تومانی زمين کارخانه صندوق خرم آنقدر برای هيئت مديره وسوسه انگيز است که آنها تصميم دارند برای دستيابی آسانتر به اين پول، خريدار کارخانه را از شر کارگران خلاص کنند. به گفته اين کارگر، يکی از اعضای هيئت مديره در يک جلسه به کسانی که خواهان ادامه فعاليت کارخانه بوده اند، گفته است: از پول فروش کارخانه فقط 7 ميليارد تومان در اختيار من بگذاريد تا با سود آن شما را صاحب چندين کارخانه ديگر کنم. هيئت مديره صندوق کاوه درحالی عزم خود را برای اخراج کارگران و فروش زمين کارخانه جزم کرده است که در ميان کارگران، افرادی خضور دارند که به دليل داشتن سابقه بالای کار در شرايط سخت و زيان آور، تنها چند سال با بازنشستگی فاصله دارند. اين کارگران نگران هستند که با تعطيل شدن کارخانه نتوانند از مزايای بازنشستگی پيش از موعد مشاغل سخت و زيان آور استفاده کنند. به گفته يکی از کارگران، مالکان کنونی اين کارخانه در چند سال اخير از راه فروش محصولات خود، موفق به راه اندازی کارخانه های ديگری نيز شده اند. يکی ديگر از کارگران با بيان اينکه مديريت از چند سال پيش به فکر فروش کارخانه بوده است، گفت: در حال حاضر مدتی است که خطوط توليد به محل جديد در اصفهان منتقل شده و کارگران کاری برای انجام دادن ندارند. وی افزود: ممانعت کارفرما از به کارگيری کارگران در حالی ادامه دارد که مشتريان و سفارش دهندگان هنوز به کارخانه مراجعه می کنند. او گفت: در محل جديد کارخانه چون کارگر ماهر وجود ندارد، محصولات توليد شده به هيچ وجه کيفيت لازم را ندارد.
1896- بهره برداري از کارگران دائم به اسم قرارداد موقت، عملکرد مجريان قانون را به زير سوال برده است: تعداد 8 هزار کارگر قراردادي لارستان با مشکلات عديده اي مواجه هستند. در این رابطه محمد حسن قوامي، فعال کارگري در شهرستان لارستان به دسترنج گفت: حقوق کارگران کشور با ورود قرارداد موقت به زير سوال رفته و اين واژه تصنعي به عنوان نماد 'ظلم و ستم خودنمائي' کرده است.او گفت:کارگران را در سخت ترين حالت در پريشان خاطري به کار گرفته اند، بي ثباتي و عدم امنيت شغلي را تقديم کارگران کرده و کمترين حقوق را به 'گردانندگان دائم' چرخه صنعت و اقتصاد کشور مي دهند.قوامي گفت: حقوق 8 هزار کارگر لاري آشکارا تضييع مي شود، بيمه ها مشکل داشته و دستمزدهاي دريافتي بسيار کمتر از ميزان کار کارگران است.
1897- مجلس اسلامی و بی حقوقی نیم میلیون کارگر ساختمانی :
تعويق طرح حمايتي بيمه کارگران ساختماني در مجلس، يک و نيم ميليون کارگر ساختماني را محروم کرد. 'فرشيديان' نماينده کارگران ساختماني استان فارس، با ابراز نگراني ازتعويق يک ساله اين طرح به دسترنج گفت: طرح بيمه 7 درصدي کارگران ساختماني براي کاهش حق بيمه پرداختي کارگران در نظر گرفته شده بود تا کارگران ساختماني کشور همانند کارگران ديگر صنوف بتوانند از مزاياي بيمه تامين اجتماعي برخوردار شوند.او گفت: وضعيت کارگران ساختماني تاسف بار بوده و با وجود شرايط سخت کاري آن هم براي 6 ماه در سال، مشکلات بيمه اي کارگران همچنان پابرجاست.
1898- با زهم در مورد مشکلات کارگران ساختمانی :
با وجود آنکه کارگران ساختماني در معرض خطر جدي حوادث حين کار قرار دارند اما تا کنون از هيچ گونه چتر حمايتي برخوردار نبوده اند. رييس هيت مديره انجمن صنفي کارگران ساختماني تهران گفت: مجلس با مسکوت گذاشتن لايحه بيمه هاي هزاران خانواده کارگري را نااميد کرد.به گزارش دسترنج، سيدي در واکنش به تصميم مجلس مبني بر تاخير يک ساله در به اجرا درآمدن لايحه بيمه هاي اجتماعي کارگران گفت: با وجود آنکه کارگران ساختماني در معرض خطر جدي حوادث حين کار قرار دارند اما تا کنون از هيچ گونه چتر حمايتي برخوردار نبوده اند.سيدي با استناد به اظهات اخير معاون وزير کار مبني بر اينکه حدو 30 درصد حاودث حين کار در محيط هاي ساختماني و عمراني روي مي دهد، گفت: مسوولان همانطور که براي حل کردن مشکل بيمه رانندگان اقدام کردند بايد به کارگران ساختماني نيز کمک کنند.او گفت: وقتي خبر تصويب لايحه بيمه کارگران ساختماني را اعلام کردند فکر کرديم که بايد منتظر تصويب آيين نامه آن باشيم، اما نمي دانستيم که ممکن است کار امروز به فردايي نامعلوم موکول شود.سيدي گفت: کارگران ساختماني از مجلس و دولتي که اينقدر به بودجه هاي عمراني اهميت مي دهند، انتظار اجرا شدن لايحه بيمه اجباري خود را دارند.او گفت: با توجه به بازار داغ ساخت و ساز اين انتظار نمي تواند بيجا باشد.».
1899- وزير کار: نمى توان با قانون و تکليف، موضوع قراردادهاى موقت را حل کرد:
به گزارش سایت روشنگری در تاریخ 26 بهمن 86 : از سخنان وزير کار محمد جهرمى در سومين "همايش مديران، معاونان و روساى روابط کار سراسر کشور در مورد مسائل روابط کار در واحدهاى اقتصادى" چنين برمی آيد که هيات های حل اختلاف عملا وسيله ای در خدمت مديران برای اخراج کارگران هستند. جهرمی در اين همايش آمار داد که "در سال گذشته حدود 90 درصد کارگرانى که با کارفرمايان اختلاف داشتند، نتوانستند به كار خود بازگردند" با اين حال وی عملکرد اين هيات ها را "مثبت" خواند. به اعتراف جهرمی "سال گذشته حدود 9 درصد کارگرانى که با کارفرمايان اختلاف داشتند به کار خود بازگشتند و حدود 90درصد آنها نتوانستند به کار خود بازگردند." وی در مورد کارگرانی که "نتوانستند به کار خود بازگردند" و در واقع از سوی کارفرمايان اخراج شدند تاکيد کرد "در صورتى که کارگرى از واحد اقتصادى خود اخراج شود، نه از حق بيمه بيکارى برخوردار است و نه مي‌تواند به سرکار خود بازگردد." جهرمی از قراردادهای موقت کار که کارگران را به برده های بی حقوق تبديل می کند و دست کارفرما را برای اخراج کارگران باز می گذارد گفت:" نمى توان با قانون و تکليف، موضوع قراردادهاى موقت را حل کرد." چرا که هيات های حل اختلاف، خدمت گذار مديران در اخراج کارگران هستند.

1900- تعطیل کارخانه نساجی خوی :
نساجي خوي به طور كامل تعطيل شده و كارگران آن بيكار شده اند وهيچ اقدامي براي راه اندازي آن انجام نشده است . صنعت نساجي ها در شهرهاي مختلف به دليل رسيدگي نشدن به اين صنعت رو به تعطيل شدن كامل هستند . در طي ماههاي قبل نساجي قائمشهر به طور كامل تعطيل شد و محل كارخانه نيز فروخته و دستگاههاي آن به قسمت هاي مختلف منتقل شده است .
1901- ادامه بحران در 3 واحد صنعتى بزرگ كاشان، 2600 کارگر اين واحدها چندين ماه است حقوق نگرفته اند :
به گزارش خبرگزارى فارس در تاریخ 27 بهمن86، فرماندار كاشان گفت: مشكلات 3 واحد بزرگ صنعتى كاشان برطرف نشده و تلاش جهت رفع آن همچنان ادامه دارد. حسينعلى حاجى گفت: اين واحدهاى صنعتى و توليدى شامل واحد شماره 2كارخانجات ريسندگى و بافندگي، شركت صنايع فرش راوند و كارخانه مخمل و ابريشم كاشان است. وى افزود: بخشى از حقوق معوقه كاركنان واحد شماره 2ريسندگى و بافندگى كاشان بين 200 تا 500 هزار ريال به هر نفر پرداخت مى شود. فرماندار كاشان تصريح كرد: توليد شركت صنايع فرش راوند كاشان متوقف شده و كارگران آن حقوق ماه هاى آذر و دى امسال را هنوز دريافت نكرده اند. وى بيان داشت: كارگران كارخانه مخمل و ابريشم كاشان از خرداد ماه سال جارى تاكنون حقوقى دريافت نكرده اند و پاداش سال 85 آنان نيز پرداخت نشده است. حاجى گفت: طرح نوسازى و بازسازى كارخانه مخمل و ابريشم كاشان نيز هنوز اجرا نشده است. كارخانجات ريسندگى و بافندگي، شركت صنايع فرش رواند و كارخانه مخمل و ابريشم كاشان در مجموع بيش از 3هزار و 260 كارگر دارد و از بزرگترين واحدهاى توليدى و صنعتى كاشان به شمار مى روند.

1902- تجمع اعتراضى كارگران شركت"زلال موج" به خاطرحقو قهای معوقه در همدان : دهها كارگر شركت"زلال موج" همدان در تاریخ 27 بهمن 86 ، طى روزهاى اخير در مقابل شركت شهركهاى صنعتى همدان دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.كارگران شركت "زلال موج" همدان ۵ ماه حقوق و مزاياى خود را دريافت نكرده و عليرغم اعتراضات آنان كارفرما و مقامات دولتى از رسيدگى به خواستهاى آنان خوددارى مى كنند.

1903- راهپيمايى و تجمع كارگران كارخانه "پوشينه بافت" قزوين به عدم دریافت دستمزد ها اعتراض کردند:بيش از ۲۰۰ تن از كارگران كارخانه "پوشينه بافت" در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، امروز شنبه ۲۷ بهمن ماه در مقابل فرماندارى شهرستان "البرز" در استان قزوين تجمع كردند. كارگران "پوشينه بافت" از محل كارخانه به سوى فرماندارى شهر البرز راهپيمايى كرده و ضمن تجمع در مقابل فرماندارى، خواستار رسيدگى مسئولين دولتى به مشكلات خود و پرداخت مطالباتشان شدند.كارگران كارخانه"پوشينه بافت" ۴ ماه حقوق سال جارى و برخى مزاياى ۳ سال گذشته خود را دريافت نكرده و عليرغم اعتراضات آنان، كارفرمايان و مقامات دولتى از حل مشكلاتشان خوددارى مى كنند.
1903- تعداد 40 کارگر اعتصابی ماه گذشته کارخانه آزمايش اخراج شدند. :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 27 بهمن 86: 40 کارگر در جريان اعتصاب ماه گذشته کارگران کارخانه آزمايش از سوی کارفرما به عنوان عوامل خاطی و برای تنبيه ساير اعتصاب کنندگان اخراج شدند. تمامی اخراج شدگان بصورت قراردادی در اين کارخانه مشغول به کار بودند که پيش از اتمام اعتبار قرداد از سوی کارفرما اخراج شدند. اعضای هيت تشخيص اختلاف اداره کرا مرودشت نيز با اين استدلال که کارگران مذکور به دليل شرکت در اعتصاب خود بخود ترک کار کرده اند، به اخراج کارگران و محروميت آنها از دريافت سنوات و مقرری بيمه بيکاری رای دادند. گفته می شود دليل اعتصاب کارگران، خلف وعده کارفرما آزمايش مرودشت در خصوص بازنگری طرح طبق بندی مشاغل بوده است. کارگران اخراجی در حال حاضر منتظر هستند که شايد با پادرميانی مسوولان مربوطه بتوانند از مستمری بيمه بيکاری استفاده کنند. پيشتر حدود 400 کارگر آزمايش مرودشت در ابتدای پاييز امسال به نشانه اعتراض به عدم بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل و نيز ابهام در آينده شغلی خود به دست به اعتصاب زده بودند. اين اعتصاب سرانجام با پادرميانی مسوولان استانی و متعهد شدن کارفرما به برآورده کردن خواسته های کارگران پايان يافت. کارگران بايبان اينکه طرح طبقه بندی مشاغل فعلی حداقل به 16 سال پيش مربوط می شود، به نقل از کارفرمای خود می گويند که بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل هنوز در دست بررسی است. به موجب قانون کار هرکارگر در هر واحد توليدی در طرح طبقه بندی مشاغل بر مبنی سابقه، تخصص و دانش علمی از مزايای نقدی جداگانه ای برخوردار می شود.

1904ـ کارگران کارخانه اروم دشت ارومیه 9 ماه حقوق دریافت نکردند و دست به اعتراض زدند:
به گزارش سایت خبری دسترنج ازقول؛ موکریان نیوز در تاریخ 27 بهمن 86 ، کارگران کارخانه اروم دشت ارومیه مدت 9 ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. این کارگران برای اعتراض به خانه کارگر ، اداره کا ، استانداری و... مراجعه کرده اند، ولی تاکنون پاسخی به خواسته های آنها داده نشده است.

1905- مديريت کارخانه نساجی پرنخ با ترفندی قانونی زنان سرپرست خانوار را با کارگران با سابقه خود جايگزين کرد:به گزار ش سایت خبری دسترنج و به نقل از فعالان کارگری در استان مرکزی در تاریخ 28 بهمن 86 گزارش می دهد: پس از آنکه مديريت کارخانه نگين ريس درخشان (پرنخ) در شهريور ماه گذشته با تمامی کارگران تسويه حساب کرد، از تعدادی زنان سرپرست خانوار برای کار در کارخانه دعوت به همکاری کرده است. به گفته اين منابع، فرار از پرداخت مطالباتی چون حق سنوات و حق طبقه بندی مشاغل از انگيزه های اصلی مديريت کارخانه پرنخ برای اخراج کارگران و استخدام زنان سرپرست خانوار بوده است؛ زيرا دريافتی کارگران کارخانه تا پيش از اخراج به بيش از400 هزار تومان در ماه نيز می رسيده است. فعالان صنفی کارگری در استان مرکزی معتقد هستند که زنان سرپرست خانوار از روی اجبار و به دليل فشار اقتصادي، چشم پوشی از تضييع حقوق قانونی خود را بر محروم شدن از دستمزدی در حد زنده ماندن ترجيح می دهند. به گفته اين منابع کارگران سابق کارخانه باداشتن 0 ا تا 13 سال سابقه کار در استخدام دائم کارخانه بودند که مديريت با ترفندهای خاص در سالهای گذشته با آنها تسويه حساب و بصورت موقت همکاری داشت. اين کارخانه پيش تر حداقل 80 کارگر داشت که پس ازاخراج و استخدام زنان سرپرست خانوار تعداد کارگران آن در مقايسه با گذشته بسيار کمتر شده است.
1906- يک کارگزار واحد، خريدار و فروشنده سومين بلوک فولاد مبارکه :
خبر زير از سوی ايسنا در تاریخ 28 بهمن 86 در رابطه با فروش بلوک سوم سهام فولاد مبارکه منتشر شده است: "امروز يكشنبه 28 بهمن بلوك سوم فولاد مباركه اصفهان معادل790 ميليون سهم به قيمت پايه 390 تومان از سوى كارگزارى رضوى عرضه و از سوى همين كارگزارى نيز خريدارى شد. اين سهام در دقايق پايانى معاملات عرضه و در همان زمان نيز از سوى كارگزارى رضوى خريدارى شد. به نظر مي‌رسد بر روى اين سهم رقابتى وجود نداشته و تنها يك خريدار اقدام به خريد بلوك سوم كرده است." چنانچه از متن خبر هم روشن می شود جريان خريد و فروش تا حدود زيادی غيرعادی است و به نظر می رسد که با توجه به مبلغ هنگفت بلوک قرار بوده بی سروصدا صورت بگيرد. "کارگزاری رضوی" احيانا همان "کارگزار" يا در واقع دلالی است که اخيرا تالار اختصاصى كارگزارى در مشهد راه انداخته است. البته خبرگزاری فارس وابستگی کارگزاری رضوی به آستان قدس رضوی را در گزارشی در رابطه با معامله سهام فولاد مبارکه رد کرده است, اما صالح آبادى دبير كل بورس اوراق بهادار تهران چندی پيش در جريان افتتاح تالار اختصاصى كارگزارى رضوى در بورس تهران به خاطر تشکيل كنسرسيوم اقتصادى رضوى, وابستگی اين کارگزاری به آستان قدس را مورد تاکيد قرار داده بود. گفتنی است برخی کارشناسان بازار بورس ايران همچنان تاکيد می کنند که اين نوع خريد سهام در واقع "نوعى جيب به جيب شدن سهم" و انتقال مالکيت دولتی به شبه دولتی است. نهادهای مالی خريدار سهام به طور عمده تحت کنترل دستگاه ولايی قرار دارند و ضمن دارا بودن پيوندهای گسترده با اين دستگاه که قدرت اصلی در کشور را تشکيل می دهد،عملا دارايی های ملی کشور را به نام خصوصی سازی در ميان خود تقسيم می کنند.
1907- معاون وزير اقتصاد: دستگاههای دولتی مثل بسيج و کميته امداد از همان شروع تشکيل تعاوني‌هاى سهام عدالت سعی کردند اين تعاونی ها را در اختيار خود بگيرند:
به گزارش خبرگزاری ايسنا در تاریخ 28 بهمن 86 : در ماده 21 لايحه سياست‌هاى اصل 44 پيش‌بينى شده است كه در راستاى خصوصى سازى و براى خريد شركت‌هاى دولتى در صورت مساعد بودن شرايط اولويت با بخش تعاون باشد. غلامرضا حيدري‌كردزنگنه ـ رييس سازمان خصوصي‌سازى ـ در همايش سراسرى دبيران و روساى هيات مديره اتاق‌هاى تعاون استان‌هاى كشور ـ تعداد تعاوني‌هاى فراگير ملى در كشور را 337 تعاونى ذكر كرد و گفت:‌ اين تعاوني‌ها بايد 42 ميليون نفر را كه شش دهك جمعيتى هستند تحت پوشش خود قرار بدهند. وى از شناساسى 20 ميليون نفر و واگذارى سهام عدالت خبر داد و گفت: اين افراد ظرف چند ماه آينده تحت پوشش تعاوني‌هاى فراگير ملى قرار خواهند گرفت. كرد زنگنه ابراز اميدوارى كرد ظرف يك ماه آينده با تصويب لايحه در مجمع تشخيص مصلحت نظام كل برنامه سهام عدالت در مدت يك سال به پايان برسد. معاون وزير امور اقتصادى و دارايى درعين حال دليل رشد اندك بخش تعاون در اقتصاد را مداخله‌هاى به ظاهر دلسوزانه و در واقع بازدارنده بخش دولتى در بخش تعاون ذكر كرد و گفت: نمونه بارز آن تاسيس تعاوني‌هاى سهام عدالت بود كه از همان بدو تاسيس همه دستگاه‌هاى دولتى سعى داشتند به نوعى در آن تصرف كنند و وزارت رفاه، سازمان بهزيستي، كميته امداد و ستاد مقاومت بسيج هر يك درصدد بودند كه تعاوني‌هاى عدالت را در اختيار خود بگيرند. وى با بيان اينكه در مرحله اول واگذارى پنج ميليون تومان سهام واگذار شد اظهار كرد: اين سهام‌ها از بهترين سهام بورس نظير فولاد مباركه، گل‌گهر و چادرملو بوده است. وى اضافه كرد: هم اكنون در نظر داريم كه بابت هر نفر يك ميليون تومان سهام بدهيم كه به هر خانوار پنج نفره پنج ميليون تومان سهام واگذار مي‌شود و اين امر تصويب شده است. به گزارش ايسنا، معاون وزير اقتصاد در بخش ديگرى از سخنان خود بر ضرورت تدوين سند توسعه بخش تعاون تاكيد و اظهار كرد: براى تدوين اين سند چند وزارتخانه اقتصادى به همراه اتاق تعاون ايران مشاركت خواهند كرد. اين سند مي‌تواند راه‌گشاى حل بسيارى از مشكلات بخش تعاون باشد و پيش بينى شده كه براى پرهيز از مداخله دولت در امور تعاوني‌ها مصوبات قانونى لازم با همكارى اتاق تعاون اصلاح شود. وى با اشاره به بند ، ب، سياست‌هاى ابلاغى اصل 44 گفت: در تمام سياست‌هاى اصل 44 بويژه بند ، ب، تاكيد بر اولويت بخش تعاون است به ويژه در واگذاري‌ها رويكرد بخش تعاون مورد نظر قرار گرفته است. به گفته او تاسيس بانك توسعه تعاون و تقويت تعاوني‌ها همگى نشان دهنده اولويت بخش تعاون در سياست‌هاى اصل 44 است. كرد زنگنه ادامه داد: در مواد 10 تا 13 سياست‌هاى كلى اصل 44 تسهيلات خوبى براى بخش تعاون ديده شده است و از نظر اعطاى تسهيلات بيمه كارفرمايي، تخفيف‌هاى مالياتي، مشاوره‌هاى رايگان دولتى و تخصيص به تعاوني‌هاى فراگير ملى و سهامى عام بستر سازى مناسب صورت گرفته است. رييس سازمان خصوصي‌سازى تصريح كرد: در بخش بانك‌دارى نيز با وجود آنكه سهم اشخاص حقيقى و حقوقى پنج درصد ديده شده ولى سهم تعاوني‌هاى سهامى عام 10 درصد در نظر گرفته شده است. معاون وزير امور اقتصادى و دارايى همچنين با بيان اينكه تعاوني‌ها بايد به سمت كيفى سازى حركت كنند اظهار كرد: هيچ كدام از شركت‌هاى بخش خصوصى حساب‌هاى مكانيزه شفافى نداشته‌اند از اين رو معتقدند تعاوني‌ها بايد كيفي‌سازى شوند و مورد حمايت پشتيبانى قرار بگيرند.

1908- تجمع اعتراضى كارگران اخراجى كارخانه صندوق نسوز خرم مقابل مجلس : به گزارش سایت انجمن دفاع ازكارگران و بيكاران: جمعى از كارگران اخراجى كارخانه صندوق نسوز خرم امروز يكشنبه 86.11.28از ساعت900 صبح تا 12 ظهر مقابل مجلس تجمع اعتراضى برگذار كردند. اين كارگران كه بيش از 18 ماه است كه حقوق خود را دريافت نكرده اند با در دست داشتن نامه اى سرگشاده خطاب به محجوب خواستار رسيدگى هر چه سريعتر آنان به وضعيت اسفبار معيشتى كارگران و رسيدگى به وضعيت بلاتكليف كارخانه شدند. قابل ذكر است كه نيروهاى امنيتى و پليس حراست كه در اطراف محل تجمع گرد آمده بودند در صدد بودند كه از همان ساعات اوليه برگزارى تجمع آنان را پراكنده كنند اما كارگران شريف با جسارت بر خواسته هاى خود پاى فشردند و تجمع را تا ظهر ادامه دادند. نماينده كارگران گفت:" چه بسا تا ساعت 1400 كه شروع جلسه مجلس است ما به تجمع خود ادامه دهيم و صداى خودمان را به آنان برسانيم." وى افزود:"هدف و خواسته ما رسيدگى به وضعيت وخامت بار كارگران است." 1909- تجمع اعتراضى جمعى از سرپرستان بخشهاى توليدى و مدير توليد كارخانه صندوق نسوز كاوه، مقابل دفتر مدير عامل :به گزارش سایت ، انجمن دفاع ازكارگران و بيكاران ، جمعى از سرپرستان توليد بخشهاى مختلف توليد در كارخانه صندوق نسوز كاوه ديروز 86.11.27 در مقابل دفتر كار حسين زارع حسن - مدير عامل - تجمع كرده و به روند غارتگرايانه اى كه وى در قبال كارخانه پيش گرفته است اعتراض كردند. اين كارگران به فروش كارخانه و اخراج بى رويه كارگران قراردادى اعتراض كردند. قابل ذكر است كه كارفرماى اين كارخانه به طور رسمى به كارگران اعلام كرده است كه تا شب عيد تمامى آنها اخراج خواهند شد و بنابراين دنبال يك كار ديگر براى خودشان باشند.طبق این گزارش13نفر از کارگران قراردادى ديگر اين كارخانه تا دو روز آينده اخراج خواهند شد.

1910- اعتراض موفقيت آميز كارگران كارخانه نوشابه سازى "روزنوش" كرمانشاه دراعتراض به 4 ماه عدم دریافت حقوق:كارگران كارخانه نوشابه سازى "روزنوش" كرمانشاه كه ۴ ماه حقوق و مزاياى معوقه خود را دريافت نكرده اند طى روزهاى۲۸ بهمن ماه ، در مقابل استاندارى كرمانشاه دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.به دنبال تجمع كارگران كارخانه نوشابه سازى "روزنوش" كرمانشاه، استاندار و مدير كل اداره كار اين استان دستور پرداخت تمامى مطالبات كارگران را صادر كرده اند.

1911- تجمع كارگران كارخانه "صندوق نسوز خرم" در اعتراض به 17 ماه حقوق های معوقه در استان تهران :دهها كارگر كارخانه "صندوق نسوز خرم" در استان تهران در تاریخ۲۸ بهمن ماه، در مقابل اين كارخانه دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالبات و رسيدگى به مشكلاتشان شدند.كارفرمايان كارخانه صندوق نسوز خرم ضمن تعطيلى اين واحد، از پرداخت ۱۷ ماه حقوق و مزاياى ۸۶ كارگر كارخانه مذبور خوددارى مى كنند و مسئولين دولتى نيز هيچ اقدامى جهت حل مشكلات كارگران اين كارخانه انجام نمى دهند.لاز به ذكر است كه از ۱۳۰ كارگر كارخانه صندوق نسوز خرم شمارى از آنان اخراج و به هنگام تعطيلى ۸۶ كارگر در اين واحد مشغول كار بودند.

1912ـ راهپیمایی کارگران پوشینه باف قزوین دراعتراض به 6 ماه عدم درافت حقوق صورت گرفت :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 28 بهمن 86 بهمن ماه - راهپيمايى كارگران شركت "پوشينه بافت" قزوين ۴۰۰ كارگر شركت "پوشينه بافت" قزوين در ادامه اعتراضاتشان، براى دومين روز متوالى دست به راهپيمايى زده و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.كارگران شركت "پوشينه بافت" كه ۶ ماه حقوق معوقه و برخى مزاياى ۳ سال گذشته خود را دريافت نكرده اند، امروز يكشنبه ۲۸ بهمن ماه از شهرك صنعتى قزوين به سوى اداره كل صنايع و معادن اين استان دست به راهپيمايى زده و نسبت به بى توجهى مسئولين دولتى در خصوص رسيدگى به مشكلاتشان اعتراض كردند.لازم به ذكر است كه كارگران شركت "پوشينه بافت" روز شنبه ۲۷ بهمن ماه نيز در مقابل فرماندارى شهرستان البرز دست به تجمع زدند.
1913- ابهام در اعطای مرخصی پزشکی به منصور اسانلو:
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 29 بهمن 86 :همسر منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد از اعلام آمادگی معاون امنيت دادستان تهران برای بررسی درخواست مرخصی درمانی همسرش خبر داد. پروانه اسانلو گفت: در ادامه پيگيری هايی که برای موافقت مسوولان با اعطای مرخصی درمانی به همسرم داشتم، قاضی حداد ، معاون امنيت دادستان تهران گفت حاضر است به درخواست کتبی همسرم در مورد استفاده ار مرخصی درمانی رسيدگی کند. او افزود: اين اظهارات درحالی مطرح شده است که پيشتر از مخالفت صريح اين معاونت با اعطای مرخصی درمانی به آقای اسانلو صحبت شده بود. پروانه اسانلو ياد آور شد: با وجود نظر مساعد پزشکی قانونی و موافقت ضمنی دادياری زندان هنوز با مرخصی يک ماه و نيمه درمانی منصور اسانلو موافقت نشده است. ابهام در موافقت با مرخص درمانی منصور اسانلو و استراحت پزشکی وی در محيط بيرون از زندان در حالی ادامه دارد که حدود دو هفته از عمل جراحی پزشکان بيمارستان لبافی نژاد بر شبکيه چشم وی و انتقال مجدد اسانلو به زندان می گذرد. به گفته پروانه اسانلو، پس از عمل جراحی تاکنون تنها يکبار منصور اسانلو را برای معاينات بعد از عمل از زندان به بيمارستان منتقل کرده اند. اعمال اين محدويت ها درحالی است که خبرنگار دسترنج در تماس با يکی از متخصصان چشم از او درباره مراحل پس از عمل شبکيه چشم پرسيد و او گفت: با وجود خطرناک نبودن عمل شبکيه، به دليل وجود برخی محدوديت های فيزيکي، بيمار بايد در طول دوران پس از عمل تحت مراقبت پزشکی قرار گيرد. لازم به يادآوری است که منصور اسانلو، رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد به دليل فعاليت های صنفی از اواسط تابستان گذشته تاکنون در زندان اوين به سر ميبرد.
1914- تجمع حاشيه نشينان به دلیل فقر و تنگدستی در مقابل فرماندارى سنندج: روز يكشنبه ۲۸ بهمن ماه شمارى از ساكنين مناطق حاشيه شهر سنندج در مقابل فرماندارى اين شهر دست به تجمع زده و خواستار رسيدگى به مشكلاتشان شدند.شركت كنندگان در اين تجمع كه اعضاى بيش از ۱۰۰ خانواده مى باشند و به دليل فقر و تنگدستى در حدفاصل روستاهاى "نايسر و باوريز" سرپناهى براى خود احداث كرده اند، خواستار برخوردارى از امكانات شهرى از جمله برق شدند.مقامات جمهورى اسلامى با بهانه اينكه ساكنين اين منطقه خارج از محدوده شهرى اقدام به ساختن منزل نموده اند، از دادن امتياز برق به آنان خوددارى مى كنند.تجمع كنندگان در مقابل فرماندارى سنندج تهديد كردند كه در صورت عدم رسيدگى به مشكلاتشان همچنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
1915- اجراى حكم جريمه و شلاق يكى از دستگير شدگان اول ماه مه سنندج: به گزارش سایت های مدافع حقوق کارگران در تاریخ۲۸ بهمن ماه ، دستگاه قضايى جمهورى اسلامى در شهر سنندج حكم صادره در مورد"صديق امجدى" يكى از كارگران دستگير شده در مراسم اول ماه مه سال ۱۳۸۶ را اجرا كرد.شعبه دوم اجراى احكام دادگاه عمومى سنندج روز شنبه ۲۷ بهمن ماه "صديق امجدى" را احضار و پس از مراجعه نامبرده به اين شعبه ۱۰ ضربه شلاق به وى زده شده و خانواده اش نيز مجبور به پرداخت ۶۵ هزار تومان جريمه شده اند.لازم به ذكر است كه دستگاه قضايى جمهورى اسلامى ۱۱ تن از كارگران بازداشت شده مراسم روز جهانى كارگر در شهر سنندج را به جريمه نقدى و تحمل شلاق محكوم كرده است.
1916- خودفروشی برای يک لقمه نان؟
به گزارش سایت روشنگری در تاریخ 29 بهمن 86 گزارش داد : به گفته عادل عابدی نژاد که خبرگزاری ايسنا وی را "مدير نمايندگى سازمان ملى جوانان در استان يزد" معرفی کرده است, "اشتغال جوانان به نوعى آسيب اجتماعى تبديل شده است." عابدی نژاد به روشنی توضيح نداده است که اشتغال جوانان چطور به يک "آسيب اجتماعی" تبديل شده است, اما او ضمن اشاره به دو برابر شدن نرخ بيکاری با توجه به نرخ خروجی فارغ التحصيلان دختر و پسر از دانشگاهها و تاکيد بر اين که "با افزايش زنان فارغ‌التحصيلان و احساس نياز به اشتغال در ميان آنها، سند اشتغال جوانان نيز نياز به بازنگرى دارد" گفت:"زنان و دختران ما با حقوق بسيار ناچيز و با انگيزه‌هاى متفاوت جذب مشاغلى شده‌اند كه بعضا در شان دختر و زن يزدى نيست چرا كه بايد به ملاحظات كارفرما توجه داشته باشند و اين خود نوعى آسيب است." معلوم نيست منظور عابدی نژاد از پذيرش "ملاحظات کارفرما" و مشاغلی که "در شان دختر و زن" نيست, اجبار به خودفروشی برای يک لقمه نان و سواستفاده جنسی از زنان کارگر فارغ التحصيل است يا "ملاحظات کارفرما" در قبال زنان جوان فارغ التحصيل صرفا از جنس تحقير و توهين و پرداخت حقوق های ناچيز است؟

1917 – کارگران سراب بافت به دلیل عدم دریافت 17 ماه حقوق معوقه برای دومین بار دست در برابر مجلس تجمع کردند :
تجمع مجدد كارگران كارخانه "سراب بافت" در مقابل مجلس جمهورى اسلامى ۱۳۰ كارگر كارخانه "سراب بافت" براى دومين بار طى روزهاى گذشته (۲۹ بهمن ماه ) در مقابل مجلس جمهورى اسلامى دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.۱۳۰ كارگر كارخانه "سراب بافت" به نمايندگى از ۵۰۰ كارگر اين واحد خواستار پرداخت ۱۷ ماه حقوق معوقه خود شدند.كارگران كارخانه سراب بافت روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه نيز در مقابل مجلس جمهورى اسلامى دست به تجمع زده بودند، اما تاكنون هيچ اقدامى جهت رسيدگى به خواستهاى آنان انجام نشده است.
1918- يازده تن از کارگران بازداشتی مراسم اول ماه مه سنندج به جريمه وشلاق محکوم شدند : در تاریخ 29 بهمن 86 گزارش گردید ؛ دادگاه تجديدنظر استان کردستان برای يازده فعال کارگری سنندجی به نام های فارس گويليان ، عباس اندرياني، صديق امجدي، طيب چتاني، يدا... مرادي، طيب ملايي، اقبال لطيفي، حبيب ا... کله کاني، صديق سبحاني، محی الدين رجبی و خالد سواری حکم قطعی صادر کرد. نامبردگان پيشتر در دادگاه بدوی به اتهام اخلال در نظم عمومی از طريق شرکت در مراسم روز جهانی کارگر به 91 روز حبس و 10 ضربه شلاق محکوم شده بودند ، که حکم شلاق در دادگاه تجديد نظر استان تأييد و حکم حبس به پرداخت 2 ميليون ريال جزای نقدی تبديل شد. گفتنی است اين افراد در جريان برگزاری مراسم اول ماه مه ( روز جهانی کارگر) در سنندج دستگير و مدتی را در بازداشت بسر بردند.
1919– کارگران کارخانه البرز در اعتراض به 4 ماه عدم دریافت حقوق دست به اعتصاب زدند:
چندى پيش كارگران كارخانه لاستيك البرز در تاریخ 29 بهمن 86 و طی اقدامى هماهنگ و منسجم در اعتراض به آنچه كه پرداخت نشدن مطالبات كارگران در ۴ ماه اخير و تصميم مديريت براى انحلال كارخانه عنوان مى شد، به مدت چند هفته دست به اعتصاب زدند.پس ازآن مديريت لاستيك البرز مجموعه كاركنان كارخانه را به ۹ گروه شغلى تقسيم كرده است و در حال حاضر تنها مطالبات آذرماه گروه يك شغلى پرداخت شده است. به گزارش "دسترنج"، يكى از كارگران كارخانه لاستيك البرز گفت: صبح امروز با تقسيم كاركنان به ۹ گروه مختلف، حقوق آذر ماه تعدادى از كارگران پرداخت شد.اين كارگر در تشريح نحوه پرداخت مطالبات معوقه كارگران، گفت: مديريت لاستيك البرز مجموعه كاركنان كارخانه را به ۹ گروه شغلى تقسيم كرده است و در حال حاضر تنها مطالبات آذرماه گروه يك شغلى پرداخت شده است و هنوز تكليف ساير كارگران مشخص نيست.اين مقام آگاه بابيان اينكه از سوى كارفرما به آنها گفته شده كه مطالبات همه كارگران تا پايان سال ۸۶ پرداخت خواهد شد گفت: هنوز هيچ كس نمى داند كه اين مطالبات كى و چگونه پرداخت مى شود. به نظر مى رسد اقدام اخير مديريت در تقسيم بندى كارگران براى آسيب رساندن به اتحاد كارگران باشد.
1920- آخرين خبرها از اعتصاب كارگران سد گاوشان : بيش از ۴۰۰ كارگر شاغل در پروژه سد گاوشان كامياران از روز يكشنبه ۲۱ بهمن ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود دست به اعتصاب زدند.كارگران بخش تونل هلتوشان و توانكش ۴ ماه حقوق خود را دريافت نكرده و ضمن دست زدن به اعتصاب، خواستار پرداخت مطالباتشان از سوى كارفرمايان شدند.به دنبال ادامه اعتصاب، مسئولين پروژه سد گاوشان روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه وعده پرداخت بخشى از مطالبات كارگران را داده اند، اما كارگران تهديد كرده اند در صورتى كه تمامى حقوق معوقه آنان پرداخت نشود در مقابل فرماندارى كامياران دست به تجمع خواهند زد.
1921ـ کارگران شرکت پیمانکاری فرایند کاو طبس مدت 4 ماه حقوق دریافت نکرده اند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 29 بهمن 86 ، دهها کارگر شرکت پیمانکاری فرایند کاو طبس مدت 4 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. این شرکت ساختمانی با راه آهن قرار داد دارد.

1922ـ همه کارگران کارخانه کبریت سازی زنجان چوب از کار اخراج شدند :
به گزارش سایت خبری دسترنج در تاریخ 29 بهمن 86 ، تمامی کارگران کارخانه کبریت سازی زنجان چوب از کار اخراج شدند. این کارخانه تحت پوشش بانک صنعت و معدن قرار دارد.

1923- تعداد 15 نفر از كارگران قراردادي كارخانه صندوق نسوز كاوه اخراج شدند:
سه شنبه 86.11.30 پانزده نفر از كارگران قراردادي كارخانه صندوق نسوز كاوه كه به گفته كارفرماي كارخانه زمان قراردادشان به پايان رسيده است با دريافت كردن برگة تصويه اخراج شدند.يكي از كارگران در اين رابطه گفت تعدادي ديگر از كارگران قراردادي تا 15 اسفند و باقي كارگران قراردادي تا پايان اسفند به طور كامل تصويه و اخراج خواهند شد.
قابل ذكر است كه اين كارگران زحمت كش حتي در موقع تصويه واخراج نيز حق وحقوق خود را دريافت نميكنند و به آنها وعده هاي ماههاي آينده داده ميشود.

1924- اجراي حکم شلاق براي صديق امجدي، فعال کارگري کرد، به خاطر شرکت در مراسم بزرگداشت روز کارگر:
صديق امجدي، يکي از کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه در سنندج، روز شنبه در دادگاه اجراي احکام در سنندج بازداشت شد و حکم ۱۰ ضربه شلاق عليه او به اجرا در آمد.صديق امجدي همراه با ۱۱ کارگر و فعال کارگري ديگر، در روز اول ماه مه، روز جهاني کارگر، در شهر سنندج بازداشت و پس از چند روز آزاد شدند. اين فعالان کارگري چندي بعد در دادگاه به اتهام بر هم زدن نظم عمومي و شرکت در تجمع غير قانوني محاکمه شدند. اين مراسم توسط اتحاديه سراسري کارگران بيکار و اخراجي ايران برگزار شده بود که ده ها نفر در آن شرکت کرده بودند.
خبرنامه اميركبير

1925- استرس دركار وعدم امنيت شغلي، در جامعه براي كارگران بيداد مي كند :
كارگري مي گويد: ما درشركت ” ميماس “ در جاده قديم كرج كيلومتر9 هستيم.من يك كارگر از 316 نيروي كاراين شركت هستم كه فقط 56 نفرمان رسمي و بقيه قراردادي هستيم.درحالي كه درگذشته اصلا بحثي به نام كارگر قراردادي نداشتيم.الان اين 56 نفررسمي هم هرروز امكان قراردادي شدن شان هست.صاحبان شركت به پشت گرمي سياست هاي وزارت كار حكومت دنبال بهانه اي هستند كه اين ها را هم قراردادي كنند.با اين وضعيت امنيت شغلي كارگر زيرسئوال است چون واقعا درهمه كارخانه ها وشركت ها با كارگر قراردادي مثل برده برخورد مي شود.قراردادها بعضا يك ماهه,دوماه يا سه ماه است.يك برگ سفيد جلوي ما مي گذارند و مي گويند امضا كن و هيچ چهارچوب رسمي وجود ندارد. كارفرما هرموقع دلش بخواهد اين قراردادي ها را بيرون مي كند.هيچ مزايايي هم تعلق نمي گيرد.فقط ما هم نيستيم.الان در كل جامعه همين طوراست.برويد بررسي كنيد تمام جامعه كارگري با اين معضل روبرو است. بسياري از شركت ها به درد ما مبتلا هستند هيچ نظارت و كنترلي ازطرف دولت يا موسسه اي يا تشكل كارگري براين كار وجود ندارد.
درنظر بگيريد كه الان 60 درصد كارگران حتي رسمي در شركت ميماس ازخودشان مسكن ندارندواجاره نشين هستند.طرح 90 ساله هم كه واقعا مضحك است.ازطرفي شاهد هستيم حتي به طور رسمي در طول سال دوبار قيمت ها افزايش پيداكرده است.حال غيررسمي كه ديگر همه ميدانند افزايش قيمت ها بعضا ماهي يك بار حتي بعضا هفته اي است.با اين حال حقوق كارگر ثابت است.
شوراي اسلامي ها تشكل هايي هستند كه توسط حكومت به ما تحميل ميشوند ودر چهارچوب رسمي كار مي كنند,اما حتي در شركت ما شوراي اسلامي كار را هم نگذاشته اند پابگيرد.ما ساليان است كه حتي شوراي اسلامي كارهم نداريم.آنها ميگويند كه قراردادي ها حق راي ندارند و رسمي هاراهم به شدت زير نظر دارند و كنترل مي كنند كه اسم شوراي اسلامي كار را نياورندچه برسد به تشكل مستقل و غيروابسته كارگري كه اصلا اسمش را هم نميشود آورد.
خوب وقتي تشكل كارگري نباشد حكومت هم كه خودش ضد كارگر باشد نتيجه اش همين ميشود.به عنوان نمونه به ظاهر اين برگه اي كه ازما قراردادي ها مي گيرند در 4 نسخه نوشته مي شود اما به جايي داده نمي شود هيچ كس نمي آيد نظارت كند كه اين چه وضعي است. كارگر هم كاري نمي تواند بكند چون در جامعه كه كاري نيست و واقعا نان بخور و نمير خودش و خانواده اش در گرو هريك روز كارش است.لذاكارگرمجبوراست كه تن به اين طور وضعيتي بدهد وبرگه سفيد را با اين شرايط امضا كند.
درد زياد است اگر قرار باشد ما كارگران ازدردهايمان بگوييم روزها مي توانيم حرف بزنيم.درشركت ميماس در تهران و در كل جامعه كارگري استرس كار به قدري بالاست كه كارگر نميداند فردايش چه ميشود؟ كارگرنميداند كه آينده اش چيست؟امروز را كار دارد اما نميداند كه فردا چه ميشود...
انجمن دفاع از كارگران و بيكاران
1926- كارگران اروم دشت 10ماه است كه حقوق نگرفته اند :
در این میان يكي از كارگران اروم دشت به اعتراض مدت زيادي است كه جلوي كارخانه روي كارتن در خيابان مي خوابد . وتهديد كرده است كه اگر حقوق او را ندهند وسط جاده مي آيد و ميخوابد اين جاده كه رو به دريا مي رود تردد خودروها در جاده آن تردد مي كنند. خيلي ازكارگران به دليل دريافت نكردن حقوق زندگي اسف ناكي دارند .
1927- كارگران كارخانه قند پيرانشهر سه ماه است كه حقوق خود را دريافت نكرده اند :
مشكل كارخانه قند پيرانشهر به دليل واردات بي رويه شكر به كشور است كه باعث افت كار اين كارخانه شده است . فروش نرفتن شكرهاي توليدي مشكل بدهكاري به چغندركاران ازمشكلات اين كارخانه مي باشد.
1928- تجمع عده اي از كارگران سد سپاه گتوند عليا :
بيش از 700 نفر از كارگران سد گتوندعليا در اعتراض به بيكار شدن خود يك تجمع اعتراضي در مقابل كارگاه عملياتي اين سد برگزار كردند. يكي از كارگران گفت كارفرمايان به ما گفته اند كه از اول اسفند تا پايان شهريور همه كارگران كه جمعا 1700 نفر هستند اخراج خواهند شد. درحاليكه ما بيش از 5 ماه است كه حقوق و دستمزد خود را در يافت نكرده ايم. يك كارگر ديگر گفت: هيچكس به طور شفاف با ما صحبت نمي كند, معلوم نيست كه به كار باز خواهيم گشت يا نه . سپاه سد يك شركت خصوصي است كه ساخت سد و نيروگاه گتوند عليا مرتفع ترين سد مخزني بر روي رودخانه كارون را بر عهده دارد.

1929- خواسته پرسنل بيمارستان امام اروميه:
خواسته پرسنل بيمارستان امام اروميه اين است كه بعد از 14 سال كاراگر رسمي نميشوند ، حد اقل قراردادي شوند:
پرسنل شركتي بيمارستان امام در اروميه اساسا امنيت شغلي ندارند و با اينكه از سال 74 با شركتهاي پيمانكاري اين بيمارستان كار ميكنند اما نه تنها رسمي نشده اند بلكه هنوز بعنوان كارگران قراردادي هم محسوب نميشوند و با آنها قراردادي امضا نميكنند .
بيمارستان امام در اروميه داراي 300 پرسنل شركتي ميباشند كه هيچكدام از آنها از خودشان خانه اي ندارند و حقوق آنها همان حد اقل دستمزديعني ماهي 183 هزارتومان است.
يكي از اين پرسنل كه راننده آمبولانس اين بيمارستان ميباشد گفت : ما پرسنل شركتي شايد به نوعي مورد غضب قرار گرفته باشيم ، چون وقتي خطِ فقر اعلام شده , از طرف بانك مركزي 500 هزار تومان است چرا در دولتي كه اسم اسلام روي خودش ميگذارد بايد ما عليرغم روزي 10-12 ساعت كار نتوانيم حتي پول نان خودمان را در بياوريم . واقعيت اين است كه ما دوندگي ميكنيم تا فقط زنده بمانيم ,يعني امكان زندگي كردن نداريم .
1930- کارگران نساجی یزد به عدم دریافت 20 ماه حقوق معوقه اعتراض کردند :
عدم پرداخت بموقع حقوق کارگران به يک قانون و رسم و عادت بدل شده است، آن هم تازه اگر پرداخت شود . اينک گروهي از كارگران كارخانه نساجي درخشان يزد، مجددا در اعتراض به آنچه كه عدم دريافت حقوق معوقه 20 ماهه خود عنوان مي‌كردند، در مقابل اين كارخانه تجمع كردند. عضو شوراي مركزي كارخانه نساجي درخشان يزداظهار داشت: اين كارگران همگي با سابقه 19 تا 27 سال هستند كه نزديك به 20 ماه است حقوق خود را دريافت نكرده‌اند. محمدعلي توكلي افزود: اين كارخانه حدود دو سه سال پيش به سازمان مسكن و شهرسازي واگذار شد و بعد از آن نيز تقريبا كارخانه و همه دستگاه‌هاي آن به دوراهي طبس منتقل شد و به جهت كمبود نقدينگي، تنها به صورت كارمزدي فعاليت دارد. وي گفت: طي جلسه‌اي كه به همين مناسبت در محل استانداري و با حضور مسئول كميسيون كارگري استانداري يزد برگزار شد، مقرر شد، جلسه‌اي با حضور اعضاي سازمان مسكن در همين هفته تشكيل شود؛ اما تاكنون هيچ تصميمي در خصوص رفع مشكلات كارگران اتخاذ نشده است
1931- اختلاف طبقاتی اززبان راننده بیمارستان امام در ارومیهبا 15سال سابقه کار، در برابرمشکلات زندگی خود و هم طبقه ایهای خوددر این بیمارستان :
پرسنل بيمارستان امام در اروميه از فقر شديد مالي و اينكه حقوق آنها اساسا با حجم كار و ميزان مايه گذاري آنها تناسب ندارد به شدت معترض ميباشند ، يكي از پرسنل اين بيمارستان گفت من يك راننده اين بيمارستان هستم كه 12 سال سابقه كار دارم و حقوق من جمعا 183 هزارتومان است، درحاليكه درهمين بيمارستان يك پزشك و جراح حد اقل بصورت رسمي 18 ميليون ميگيرد .
وي گفت اگرچه پزشك زحمت كشيده و درس خوانده ولي من هم انسانم و خدا مرا خلق كرده است ، من چه گناهي كردم كه بدليل مشكلات مالي خانواده ام نتوانستم دكتر شوم،از اين خيلي رنج ميبرم كه مي بينم با ماهي 183 هزارتومان خانواده ام در6 ماه گذشته اساسا گوشت نخورده و رنگ گوشت را نديدند ولي در كنارم يك دكتر 18 ميليون بگيرد . اين ميزان بي عدالتي قانوني ، و اختلاف طبقاتي با هر استدلالي كه باشد برايم قابل فهم و قابل پذيرش نيست .

1932- تجمع اعتراضی كارگران شركت" زلال موج "شهرك صنعتي ويان همدان به دلیل عدم دریافت حقوق :
تعداي از كارگران شركت" زلال موج "شهرك صنعتي ويان همدان روز يكشنبه مقابل شركت شهركهاي صنعتي همدان دست به تجمع اعتراضي زدند . آنها علت تجمع خودرا دريافت نكردن دستمزد و مطالبات معوقه خواندند.
يكي از كارگران اين كارخانه به خبرنگار ما گفت : ما حدود پنج ماه است كه دستمزد دريافت نكرده ايم .
مدير عامل شركت به اعتراضهاي ما كامل بي توجه است . انگار با يك سنگ داري حرف ميزني. آخر اين آقا خودش نفسش از جاي گرمي بلند ميشود . يك روز تشريف بياورد به خانه ما ووضعيت خانواده ما را ببيند از سنگ بودن در ميايد !
يكي ديگر ازكارگران در حالي كه بسيار عصباني بود گفت ما براي دريافت مطالباتمان تاكنون پيگيريهاي زيادي انجام داده ايم ، حتي نامه هم براي مسئولين استان نوشته ايم، درخواست كمك هم داده ايم اما دريغ از يك پاسخ !
هيچكس پاسخگو نيست .
كارگر ديگري ميگفت : روز روشن حق ما را جلوي چشممان ميخورند . 5 ماه است حقوقمان را نداده اند . شب عيد نزديك است . آدم نميداند در اين مملكت دردش را به چه كسي بگويد ، چون تنها چيزي كه پيدا نميشود گوش شنوا ووجدان است .
1933- كارگران ميادين و تره بار از شرايط دشوار كار رنج مي برند:
آنها 16 ساعت در شبانه روز كارمي كنند . كارگران ميادين از تعطيلي روزهاي جمعه ، ساعت كار متعارف، بيمه ، بازنشستگي و حقوقي كه هر انساني مي تواند از آن برخوردار باشد، محروم هستند .
براستي چرا بايد اين كارگران شريف و زحمتكش پس از گذشت 29 سال از انقلاب هنوز از بسياري حقوق متعارف برخوردار نباشد؟ آنها چه زماني مي توانند از حداقلهاي حقوق انساني خود برخوردار شوند؟

1934- الان 4 سال است تصفيه به كارگر نميدهند:
چون ميترسند كه كارگران حقوق 20 روز تعطيلي كار خانه را مطالبه كنند. زمانيكه سال گذشته حقوقهارا از150 هزار به 180 هزار تومان رساندند ، قراربود اگر 60 درصد كارگران راضي باشند حقوقهارا افزايش دهند, اما اينها به كارگران كلك زدند وگفتند كه شما قبول كنيد كه كاركنيد ما افزايش حقوق ميدهيم، طبقه بندي وامتيازات كاري ميدهيم و...ووقتي كارگران پاي ورقه اش را امضا كردند، امضاي كارگران رادراداره كار بصورت موافقت آنها با 150 هزارتومان حقوق جازدند.واين مبلغ را پرداخت كرده وميگفتند كه خودتان امضا داده ايد وهيچ خبري نيز ازطبقه بندي و... نشد.
الان همه كارگران قديمي تقريبا اخراج شده اند.طي سال گذشته 40 درصد كارگران يعني حدود 70 نفر را بدلايل مختلف اخراج كرده اند. ازكارگران خط توليد همه اشان اخراج شده ويا كاري كرده اند كه خودشان رفته اند وكارگر جديد بجايشان آورده اند.هركس كوچكترين اعتراض نسبت به كمبود حقوق وشرايط ناجور كار بكند درجا اخراجش ميكنند, تاديگر هيچكس صدايش درنيايد.تعيين زمان شيفت كارگري توسط كارفرماست وكارگر هيچ حقي دراينرابطه ندارد واگر حرفي بزند اخراج است.
اين فعال كارگري درادامه صحبتهايش اشاره ميكند كه :
يكي از مشكلات كارگران كارخانه اين است كه كارفرمايان با اعصاب كارگران بازي ميكنند. حقوق هار ا دير ميدهندوبا تنظيماتشان كاري ميكنند كه زندگي كارگر تباه شود.
كارگران را تحقير ميكنند بدوبيراه مي گويند .اگر خوب هم روي دستگاه كاربكني، باز يك اشكال ازتو ميگيرد وبدوبيراه ميگويد .ياكارهايي به كارگر داده ميشود كه مربوط به كارگران نميشود.به كارگر ميگويند بردار اين زمين را تي بكش ووقتي اوميگويد كه اين كارمن نيست به اوبدوبيراه ميگويند.كارگر بلد نيست بايكدستگاه كار كند بوي امر ميكنند كه اينكار را بكند ولي مسئوليتش را كسي قبول نميكند، يكبار درهمين رابطه نزديك بود دست يك كارگر كه بايك دستگاه آشنايي نداشت زير يك دستگاه برود وقطع شود.
1935- نيمي از 160كارگرقراردادي ناب ريس قزوين طي يكسال گذشته به دلايل واهي اخراج وكارگران جديدقراردادي بجايشان استخدام شده اند:
يكي ازفعالين كارگري درقزوين راجع به شرايط طاقت فرساي كاري دركارخانه نابريس اين شهر گزارش داده است: تعداد كارگران كارخانه 160 نفر است،كه حقوق ديماه به بعد آنها پرداخت نشده است. اين كارخانه كارگر رسمي ندارد وهمه كارگران قراردادي اند ومدت قراردادشان برحسب خواست كارفرما ازيك تا ششماه تغييرميكند.اگر كارفرما ازتو راضي نباشد ويا توحقت را را طلب كني، سريعا قراردادش را يكماهه كرده واخراجت ميكند. سطح حقوقها پايين است وآنرا دير به دير پرداخت ميكنند اين طوري پدركارگر را درمياورند.كارگر 10ساله حقوقش با كارگر يكساله هيچ فرقي نميكند، مطالبات سنوات (يكماه حقوق درسال )كارگران را نداده اند وتصفيه نميكنند.
امنيت كاري وجود ندارد. حقوقها را هيچگاه سرزمانش نميدهند وكارگر مجبور است باهزار زحمت قرض كند تا وقتي كه آنها دلشان بخواهد وحقوقش را بدهند.رئيس انتظامات يك ارتشي بازنشسته است وآنقدر سختگيري ميكند كه جان همه را به لب رسانده است .اوبراي رضايت خاطر كارفرما كاري كرده است كه هيچكس حق ندارد يكدقيقه ديرتراززمان ورود واردشود.
هفته گذشته بدليل همين سختگيريها يكي از سرويسهاي تردد تصادف كرد ونزديك بود 20 كارگر جانشان را ازدست بدهند.
1936- كارگر بدبخت اگر دو ساعت مرخصي بخواهد واقعا جانش را به لبش ميرسانند :
يكي از دست اندركاران حمايت كننده كودكان كار در باره وضعيت كودكان كار در تبريز چنين مي گويد: مشكلات فقر در تبريز به حدي است . كه اگر كودكان ما كار كنند خودش يك مزيت هست. يعني ما يك مرحله قبل از اين را داريم چون كودكان ما نياز به نان شب و لباس دارند كه توسط خانواده هايشان و كار خانواده هايشان تامين نمي شود , مجبورند كار كنند. يعني در يك شرايط بسيار ابتدايي بسر مي برند كه حتي يك كار آبرومندانه هم باشد باز هم بهتر از نداشتن آن است.
نداشتن تامين اجتماعي, شرايط كار مناسب براي والدين و بيكاري عميق و پنهان و گسترده ,. بخصوص در محلات پيراموني و روستاهاي آذربايجان باعث شده كه كودكان در يك شرايط نامساعد بسر ببرند و زمينه براي انواع ناهنجاريهاي اجتماعي و آلوده شدن كودكان به آن فراهم شود.
كودكان اقشاركم در آمد و ضعيف لاجرم براي تامين مخارج زندگي خانواده خود درسنين كودكي به بازار كار رو مي آورند و در اين محيط غالبا به اعتياد و بزهكاري و ولگردي كشيده ميشوند .

1937- عامل همه معضلات اجتماعي و ناهنجاريها فقر و بيكاري است :
يكي از فعالين مدني در مشهد گفت : عامل همه معضلات اجتماعي و ناهنجاريها فقر و بيكاري است . در استان خراسان و مشهد نيز واقعيت تلخ اين است كه در اثر شدت فقر حتي كودكان 10-12 ساله وادار به كار ميشوند . و بدليل بحران بيكاري اين كودكان به سيگار فروشي و كفاشي و ..... رو مي آورند ولي خيلي زود به بيراه كشانده ميشوند و تنها بخش بسيار اندكي از آنها كه فرزندان پدر و مادرهاي جداشده از هم و يا فرزندان خانواده هاي معتاد كه در خيابان رها شده اند به اداره بهزيستي برده ميشوند اما مابقي بصورت پنهان زندگي نكبت بار و درد آلود و طبعا آينده اي نامناسب و تاريك دارند وهيچ حامي و پشتيباني نيز بصورت سيستماتيك ندارند و حتي تشكل هاي غير دولتي نيز بدليل موانع بسيار توان پوشش و حمايت از آنها را ندارند .

1938 - اطلاعيه انجمن صداي كاوه ها تحريم انتخابات مجلس هشتم گامي براي آزادي :
هموطنان – كارگران شريف
انتخابات مجلس هشتم در حالي انجام مي شود كه وضعيت اجتماعي به دليل فشارهاي اقتصادي روي اقشار مردم بخصوص كارگران و سركوب كردن آزاديها در حال انفجار است به شكلي كه روزانه با امواج اعتراضات كارگري در تماس شهرهاي ايران مواجه هستيم اعتراضاتي كه هر روز به تصوير كشيدن وضعيت زندگي كارگران ستمديده را به نمايش ميگذارد از تجمعات كارگري جلوي ارگانهاي حكومتي براي گرفتن حقوق هاي مانده در جيب آقازاده تا به يغما رفتن همان نان ها بر سفره ها مردم كه قرار بود نفت كنار آن باشد ! تا آنجايي كه كارگران ستمديده براي گرفتن حقوق عقب مانده خود مجبور شدند در جلوي كارخانه روي كارتن بخوابند تا خشم خود را بر همه آشكار كنند كه نان نداريم و ماهها است كه اكثر شب گرسنه مي خوابيم وشعار كارگران كه ما گرسته ايم و...، آري اين است وضعيت كارگران مهين ما .
آنچه بر كارگران روا شده، ستم و استثمار و برده گي است و بس .
كارگران ستمديده ما از مجلس قبلي هيچ كارنامه درخشاني كه نديده اند تنها چيزي كه به آنها رسيده است كه مجلس با تصويب قطعنامه ها فقط خوب توانسته است كه فشار را بر كارگران بيشتر كند تصويب قانون هاي كار كه بيشتر به قانون بردگي وغير انساني شباهت دارد در كشور ما همه چيز در حال پس روي است قانون بردگي و قرون وسطايي است .
اين لايق مردم ما نيست ما آنچه را كه هر ايراني و هر كارگر آزاده لايق آن است و شايسته آن است را مي خواهيم . جامعه ايي به دور از ستم و استثمار و استبداد.
ما اين انتخابات را محكوم و تحريم مي كنيم و از همه هموطنان و كارگران ميخواهيم كه در اين انتخابات شركت نكنند وبدين وسيله مهرتاييد به اين سياستهاي استثماري و غارتگرانه نزنند .
درود بر آزادي
انجمن كارگري صداي كاوه ها 26 بهمن 1386 برابر با 15 فوريه 2008

1939- کارخانه قند قهستان تعطیل شد و کارگران 4 ماه حقوق نگرفته اند :
با تعطيلي کارخانه قند قهستان، اشتغال هزاران کارگر و کشاورز شهر اسديه استان خراسان از بين رفت. جمعي ازکارگران معترض ' قند قهستان ' به دسترنج گفتند: دستمزدهاي 250 کارگر بيش از 4 ماه پرداخت نشده و در اين رابطه مديريت وام دريافتي را که قرار بود در جهت حقوق معوقه کارگران پرداخت شود، در اين جهت صرف نکرده است.کارگران گفتند: مشکلات عديده مالي بدليل واردات بي رويه شکر، عدم تامين هزينه سوخت مازوت کارخانه به همراه سوء مديريت از جمله عواملي بودند که باعث تعطيلي اين واحد بزرگ ومحوري استان خراسان شدند.
1940- این همه در آمد نفت به کجا می رود؟
وزير نفت گفت: درآمد نفتي كشور از ابتداي امسال تا كنون 55 ميليارد دلار بوده است.‌غلامحسين نوذري‌پس از جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: اين درآمد تا پايان سال 63 ميليارد دلار پيش بيني مي شود. وي گفت: البته اين يک پيش بيني است و بايد وضع بازار را ديد. در اسفند نيز اوپک جلسه اي خواهد داشت و در اين خصوص بعد از جلسه اوپک بهتر مي توان نظر داد.وزير نفت تصريح كرد: در خصوص درآمدهاي نفتي رشد مصرف كشورهاي پرمصرف دنيا مانند چين را نيز بايد در نظر گرفت.نوذري در پاسخ به اين كه مسئولان چين نيز تمايل به مشاركت در طرح خط لوله صلح دارند، گفت: چين هم مي تواند هدف بعدي باشد.وي در پاسخ به اينكه آيا هند از خط لوله صلح انصراف داده است، افزود: هند انصراف نداده است.وي در پاسخ به اينكه آيا براي اجراي اين طرح، ذخيره گاز كافي وجود دارد يا خير، گفت: اگر منظورتان توليد است، اين موضوع را بايد در زمان عقد قرارداد در نظر گرفت و بررسي كرد.
1941- تعطیلی کارخانه قند نیشابور ...:
كارخانه قند نيشابور كه به دليل نداشتن شكرخام و مشكل نقدينگي كارگران آن سه ماه است كه حقوق نگرفته اند همچنان تعطيل است .
اين كارخانه قرار بود كه از 27 بهمن شروع به كار كند ولي به دليل حل نشدن مشكلات اين كارخانه راه اندازي به فروردين ماه موكول شده است . كارخانه اين كارخانه كه حقوق سه ماه خود را دريافت نكرده اند با مشكلات جدي روبرو هستند .
كارگران كارخانه فرش راوند كاشان در اعتراض به تعطیلی این كارخانه تجمع كردند.كارگران این كارخانه از ماه گذشته تاكنون هر روز در مقابل كارخانه تجمع می كنند و خواستار رسیدگی به مشكلات ناشی از پراخت نشدن حقوق و بیمه خود می شوند.
1942- نامه یک دانشجو از وضعیت خود :
باسلام – من فارغ التحصيل دانشگاه در يكي از دانشگاهها دررشته بهداشت موادغذايي بوده و حدود 16 سال است که درشرکتهاي مختلف توليد مواد غذايي مشغول بکار هستم اشتغال به کار ما برابر آئين نامه هاي ماده هفت از قوانين مواد غذايي و بقهداشتي و آرايشي مصوب تير ماه دهه 40 مجلس شوراي ملي آن زمان و مورد تاييد مجلس فعلي مي باشد که وزارت بهداشت ودرمان شرکت هاي توليد موادغذايي را ملزم به جذب يک کارشناس جهت احراز پست مسدوليت فني و کنترل کيفي مي نمايد علي الاظاهر برروي کاغذها و قراردادهاي رنگانگ محضري ما همه کاره و نماينده دولت در بخش خصوصي مي باشيم کمااينکه ئرعمل به علت عدم ساپرت و پشتوانه اداره نظارت برمواد غذايي و بهد اشتي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي که( باصطلاح من و امثالهم را برروي کاغذنماينده آن ارگان دولتي قلمداد مي کند ) مسئولان فني را بطورآشکار در اختيار کارفرما قرار داده بطوريکه اگر مسئول فني که درواقع بايستي تاييد کننده محصول نهايي باشد ( محصولي که به تغذيه و خورد مردم مي رسد ) بدليلي عدم ساپرتي که عرض شد عليرغم کاستي در بسياري از موارد استاندارد بايستي باب ميل کارفرما و صاحبان توليد بوده و به تاييد آنها برسد !!؟ و ازطرفي کارشناس مسئول فني بعلت عدم امنيت شغلي خود و فشارتورم - حداقل توقعات خانواده و فرارازبيکاري باحقوقهاي ماهيانه بسيار کمتراز فرمول هاي اعلام شده وزارت کار تن قبول مسئوليت مي دهد چه بسا اين مسئله در تمامي ايران همه گير است . مسئله گوشتهاي آلوده دهه اخير وجود داشت در دادگاه مسئول فني آشکارااعتراف کرد که به علت عدم پشتوانه ارگانهاي نظارتي برامنيت شغلي مسئولين فني و رها کردن گوي و ميدان براي کارفرماها اين معضله بزرگ روي داده است . درفراخوان چند سال قبل مسئولين فني سراسرکشور که باحضور مهندس مفيد مدير کل وقت اداره نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي ئر محل سالن گردهمائي انستيتو پاستورتشکيل شد و من حضور داشتم يک مسئول فني از شهرستان اردبيل با ايراد بياناتي از کل مشکلات مسئولين قني از جمله امنيت شغلي وعدم قدرت کافي در برخورد با تخلفات توليد بيان کرد آشکارا جملات خود را بااين بيان به پايان برد ازمردم بخاطر خيانت آگاهانه اي که درحق آنها مي کنيم پوزش مي خواهم و...قس عليهذا حال تقصير از کيست وچرا وزارت بهداشت پشتوانه کافي نه فقط بخاطر امنيت مسئولين فني در سراسرکشور بلکه در برابر رسالت خطيري که دربرابراحاد مردم و عام الناس درخصوص سلامت توليد مواد غذايي بعهده دارد اقدامات لازم را انجام نمي دهد و...و... !؟ شما قضاوت کنيد.
1943- گسترش خط فقر در کشور :
گزارشي از خبرگزاري ايسنا آمده است که نزديک به 30 درصد جمعيت ايران زير خط فقر مطلق زندگي مي‌کند. اين خبرگزاري به نقل از يک کارشناس مي‌نويسد که خانوارهاي بيشتري در خطر سقوط به قعر فقر قرار گرفته‌اند. ايسنا به نقل از سعيد مدني، کارشناس حوزه رفاه اجتماعي، مي‌نويسد:«... تعداد فقرا در حال افزايش است و دستگاه‌هاي حمايتي نتوانسته‌اند، مشکل فقر جمعيت زير پوشش خود را رفع کنند. اين امر ناشي از سياست‌هاي سنتي و ناکار‌آمدي است که براي هزينه‌کردن بودجه عمومي به کار گرفته مي‌شود».به گفته‌ مدني‌، 'هرساله بخش قابل توجهي از بودجه کشور صرف يارانه‌ها مي‌شود، در حالي که. .. يارانه‌ها کاملا به دست فقرا نمي‌رسد بلکه به دست کساني مي‌رسد که اساسا نيازي به اين يارانه‌ها ندارند.»
مدني در ادامه به ناکارايي وزارت رفاه انتقاد مي‌کند و مي‌گويد:«وزارت رفاه مکلف به مشارکت در تعيين خط فقر، جهت برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري است. اما وزير رفاه بارها تاکيد و اصرار کرده که تمايلي به اعلام خط فقر ندارد».کارشناس امور اجتماعي در ادامه‌ي گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا تاکيد مي‌کند که 'فقر پايدار متاثر از ساختار اقتصادي کشور است که در آن امکان تحرک اجتماعي براي طبقات فقير، کمتر وجود دارد.' وي به عنوان مثال از آموزش عالي نام مي‌برد که خانواده‌هاي تنگدست از آن محروم هستند. فقر مطلق و فقر شديدبر اساس آمارهاي رسمي، 9 تا 10 ميليون ايراني زير خط فقر مطلق زندگي مي‌کنند. اينها کساني هستند که نمي‌توانند نيازهاي اوليه خود مانند خوراک، پوشاک، آموزش و مسکن را تامين کنند. به گفته‌ي سعيد مدني، اين آمارها درست نيست و آمار کارشناسان نشان مي‌دهد که 20 تا 25 ميليون ايراني زير خط فقر مطلق به سر مي‌برند؛ يعني 25 تا 30 درصد جمعيت ايران. مدني معتقد است که آمار دولتي در زمينه‌ي 'فقر شديد' نيز نادرست است. در آمار رسمي ذکر شده که بين 5 / 1 تا 2 درصد جمعيت ايران زير خط فقر شديد زندگي مي‌کنند؛ اينها افرادي هستند که درآمد کافي براي تامين روزانه 2هزار کيلو کالري مورد تاييد وزارت رفاه و تامين اجتماعي را نيز ندارند. به گفته‌ي مدني‌، کارشناسان معتقدند که تعداد اين افراد بيشتر است و بر اساس برخي محاسبات، 'حداقل 9 درصد از جمعيت کشور زير خط فقر شديد به سر مي‌برند'.مشکل مسکن و معضل بيکاريخبرگزاري ايسنا به نقل از سعيد مدني مي‌نويسد، يک سوم جمعيت ايران فاقد مسکن است که يا مستاجر هستند يا در 'مناطق غيررسمي اسکان دارند'. با افزايش سرسام‌آور قيمت زمين و خانه‌هاي مسکوني در سال‌هاي اخير، بسياري از کساني که در مرز خط فقر به‌ سرمي‌بردند، اکنون به زير آن سقوط کرده‌اند. مدني ضمن ياد‌آوري اين نکته که 'اشتغال نيز از عوامل دخيل در فقر است'، هشدار مي‌دهد:«با روند فزاينده‌ي واردات و کاهش نرخ سرمايه‌گذاري، به جمعيت بيکار کشور افزوده شده و در نتيجه خانوارهاي بيشتري در خطر سقوط به قعر فقر قرار گرفته‌اند.
1944- عملکرد شرکتهای پیمانکاربا روح عدالت تناقض دارد و دولت باید در مقابل این قانون شکنان بیاستند:
به گزارش سایت دسترنج در تاریخ 24 بهمن 86 ، "علی بیگی" فعال کارگری در کرمانشاه به دسترنج گفت: شرکت های پیمانکاربه فکر برنده شدن در مزایده ها بوده و تنها در جهت سود جویی گام برمی دارند .
او گفت: کارگران سراسر کشور و فعالان کارگری به عملکرد این شرکت ها اعتراض داشته و خواهان رسیدگی و برخورد قاطع با این شرکت های سود جو و نا کارامد هستند.
"علی بیگی" گفت: کارگران قراردادی کرمانشاه که به اجبار زیر نظر این شرکتها کار می کنند ماهیانه 70 تا 120 هزار تومان تومان حقوق دریافت میدارند .

- 1945- تائيد حكم شلاق و جريمه ۱۱ تن از كارگران بازداشت شده اول ماه مه سنندج : ۳۰ بهمن - شعبه چهارم دادگاه تجديد نظر استان كردستان احكام صادره در مورد ۱۱ تن از كارگران بازداشت شده در جريان مراسم روز جهانى كارگر سال جارى در شهر سنندج را تائيد كرده است.بر اساس احكام صادره، طيب چتانى، يدالله مرادى، طيب ملايى، اقبال لطيفى، حبيب الله كلكانى، صديق سبحانى، فارس گويليان، عباس اندريانى، صديق امجدى، محى الدين رجبى و خالد سوارى هر يك به ۲۰۰ هزار تومان جريمه و تحمل ۱۰ ضربه شلاق محكوم شده و دادگاه تجديد نظر نيز اين احكام را تائيد كرده است.لازم به ذكر است كه حكم صادره در مورد "صديق امجدى" روز شنبه ۲۷ بهمن ماه از سوى دستگاه قضايى جمهورى اسلامى اجرا و نامبرده پس از تحمل ۱۰ ضربه شلاق، ۶۵ هزار تومان جريمه نيز پرداخت كرد.
-
1946- تعطيلى كارخانه قند"نسيم صبا" در بانه و اخراج كارگران :۳۰ بهمن - بر اساس خبرى كه از شهر بانه به دستمان رسيده است، كارفرمايان كارخانه قند "نسيم صبا" واقع در منطقه "ولى آباد" اين واحد را تعطيل و تمامى كارگران را اخراج كردند.كارخانه قند "نسيم صبا" كه ۲۰ كارگر به صورت ۲ شيفت در آن مشغول كار بودند روز ۲۳ بهمن ماه و در حالى تعطيل شده كه كارگران اين واحد برخى از مطالبات و مزاياى خود را تاكنون در يافت نكرده اند.

1947- دشواری زندگی کارگران معدن سنگرود در استان گیلان :
۳۰ بهمن - عملى نشدن وعده هاى مقامات جمهورى اسلامى به كارگران معدن "سنگرود" در استان گيلان . عليرغم وعده هاى مكرر مقامات جمهورى اسلامى مبنى بر پرداخت مطالبات معوقه كارگران معدن"سنگرود" در استان گيلان، هيچ اقدامى در اين خصوص انجام نشده است.حدود ۶۰۰ كارگر معدن"سنگرود" ۱۷ ماه حقوق معوقه خود را دريافت نكرده و دستمزد كنونى آنان نيز با يك ماه تاخير پرداخت مى شود.لازم به ذكر است كه"احمدى نژاد" رئيس دولت جمهورى اسلامى سال گذشته در جريان سفر به استان گيلان وعده پرداخت فورى حقوق معوقه كارگران معدن سنگرود را داده بود.

1948- تجمعات اعتراضى كارگران كارخانه فرش"راوند" كاشان :
۳۰ بهمن - بيش از ۱۰۰ كارگر كارخانه فرش "راوند" كاشان طى روزهاى اخير در اعتراض به تعطيلى اين كارخانه دست به تجمع زده اند.كارخانه فرش راوند كاشان از مهر ماه سال جارى تعطيل و ۲۶۰ كارگر اين واحد در حالى بيكار شده اند كه حقوق و بيمه آنان نيز قطع شده است.كارگران كارخانه فرش راوند كاشان در جريان تجمعات خود در مقابل اين كارخانه خواستار رسيدگى به مشكلات، پرداخت حقوق معوقه و برخوردارى از حق بيمه خود مى شوند.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی